Skriftlig fremsættelse (6. april
2022)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om bogføring
(Lovforslag nr. L 163)
Lovforslagets
formål er både at gennemføre den del af den
politiske aftale af 21. januar 2022 om en ny reformpakke for dansk
økonomi, der vedrører Automatisk
Erhvervsrapportering, og den politiske aftale af 23. juni 2021 om
det fremadrettede behov for revision.
Automatisk
Erhvervsrapportering vil reducere den tid virksomhederne bruger
på administrative processer væsentligt. Ved at
automatisere virksomhedernes administrative processer i forbindelse
med fakturering og indberetninger kan vi gennemføre den
hidtil største enkeltstående administrative
byrdelettelse, der nogensinde er målt. Det kræver, at
bogføringsloven indeholder nogle grundlæggende regler
om virksomhedernes brug af digitale bogføringssystemer og
nogle grundlæggende krav, som sådanne systemer skal
opfylde. Ved at stille krav til digitale bogføringssystemer,
er det muligt at automatisere en væsentlig del af
virksomhedernes administrative opgaver, herunder
fakturahåndtering og indberetninger til myndighederne. Og som
samtidig skaber det større sikkerhed for opbevaring af
virksomhedernes regnskabsmateriale.
Danmark
indførte i 2011 som et af de første lande i verden et
krav i årsregnskabsloven om digitale regnskaber. Nu er tiden
inde til at tage næste skridt ved at indføre krav i
bogføringsloven om digital bogføring. Derved kan
virksomhederne spare tid til administration og få meget mere
tid til kerneforretningen.
Lovforslaget
indeholder endvidere regler, der skal styrke indsatsen mod de
få virksomheder, der snyder samt bidrage til, at færre
virksomheder begår fejl i deres regnskaber og angivelser af
skat og moms. Det betyder bl.a., at flere virksomheder får
krav om inddragelse af revisor i forbindelse med aflæggelse
af årsregnskaber. Konkret skal der stilles krav om brug af
revisor for flere virksomheder i udvalgte risikobrancher med en
omsætning på 5-8 mio. kr. Virksomheder med en
balancesum over 50 mio. kr. skal fremover ikke kunne fravælge
en erklæring om revision eller udvidet gennemgang. Kontrollen
med bogføring m.v. skal styrkes, så der kan
sættes hurtigere og mere effektivt ind mod svindel.
Nystartede virksomheder skal bl.a. kunne kontrolleres tidligere.
Samtidig skal sanktionerne for overtrædelse af pligten til at
opbevare regnskabsmateriale skærpes i form af højere
bøder. Endelig udskydes fristen for indberetning af
årsrapporter til Erhvervsstyrelsen med en måned mhp. at
ensrette fristen med Skatteforvaltningens frist for
oplysningsskemaet.
Samlet vil
lovforslaget gøre det muligt at gennemføre en
årlig nettobesparelse for erhvervslivet på ca. 2,9
mia.kr. og samtidig en markant forbedring af mulighederne for at
sætte effektivt og målrettet ind mod svindel og
skatteunddragelse.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.