Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 12. maj 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, RV, EL og FG) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) indstiller de under A og B nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (LA og Hans Kristian Skibby (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
indstiller det under B nævnte lovforslag til vedtagelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre og Enhedslisten
Et flertal i udvalget (S, V, SF, RV og EL)
noterer, at erhvervsministeren har stillet ændringsforslag om
deling af lovforslaget. Flertallet bakker op om det under A
nævnte lovforslag, der vedrører digital
bogføring.
Flertallet er enige om, at lovforslaget og
udmøntningen heraf skal sikre en balance imellem på
den ene side hensynet til, at ikkedigitale virksomheder kan opleve
det som en stor omstilling at skulle bogføre digitalt
på trods af de anviste byrdelettelser, og på den anden
side at sikre, at fejl i bogføringen og regnskaberne
reduceres, at moms- og skattegabet reduceres, og at mulighederne
for svindel indskrænkes. Denne balance er vigtig i forhold
til at sikre digital opbevaring af regnskabsmateriale, at de rette
virksomheder omfattes af kravene om digital bogføring, og at
lovkravene generelt tjener det rette formål.
Flertallet noterer sig, at lovforslaget
bemyndiger erhvervsministeren til at sætte kravet om
anvendelse af digitale bogføringssystemer i kraft
afhængigt af regnskabsklasse. Det bemærkes desuden, at
erhvervsministeren har stillet ændringsforslag om, at dette
også kan afhænge af omsætning. Det fremgår
af lovforslagets bemærkninger, at kravet om anvendelse af
digitale bogføringssystemer tidligst vil træde i kraft
for regnskabspligtige virksomheder i 2024 og tidligst for de
personligt ejede virksomheder i 2026.
Flertallet noterer sig, at
erhvervsministeren, i god tid inden reglerne for de personligt
ejede virksomheder forventes sat i kraft, vil indkalde partierne
til politiske drøftelser om implementeringen af kravet om
digital bogføring og om nye digitale muligheder. I den
forbindelse skal Erhvervsministeriet belyse, hvor velfungerende
markedet for udbydere af digitale bogføringssystemer er,
herunder hvor mange udbydere af digitale bogføringssystemer
der er registreret hos Erhvervsstyrelsen og deres gældende
prisniveauer og eventuelle gratisløsninger for små
virksomheder. Derudover skal Erhvervsministeriet efter inddragelse
af erhvervsorganisationer og udbydere oplyse, hvordan
implementeringen er gået for de regnskabspligtige
virksomheder, og i hvilket omfang virksomheder med personlig
hæftelse allerede har omstillet sig til digitale
bogføringssystemer.
På baggrund af de indhentede
oplysninger beskrevet ovenfor og erfaringer fra den første
etape af krav for regnskabspligtige virksomheder i 2024 vil
partierne drøfte, hvornår kravet om digital
bogføring skal træde i kraft for de mindre
virksomheder med personlig hæftelse. Der skal i den
forbindelse bl.a. tages stilling til, hvorvidt kravet om digital
bogføring for personligt ejede virksomheder skal træde
i kraft på samme tid for alle personligt ejede virksomheder
med en omsætning på over 300.000 kr. årligt,
eller om kravet i første omgang skal træde i kraft for
personligt ejede virksomheder ved en højere
omsætningsgrænse, samt om omsætningsgrænsen
på 300.000 kr. årligt skal forhøjes eller
fastholdes.
Erhvervsministeren vil desuden
foreslå at videreføre puljen i SMV:Digital om digital
bogføring og nedjustere det gældende krav om 2
årsværk til 1 årsværk for denne pulje,
så helt små virksomheder, der omfattes af lov om
bogføring, kan søge om hjælp til omstillingen i
SMV:Digital.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om bogføring« omfattende §§ 1-33,
§ 34, stk. 2, 3, 6 og 7, § 35, § 36, nr. 15, og
§§ 37 og 38.
B. »Forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven
(Gennemførelse af aftale om det fremadrettede behov for
revision)« omfattende § 34, stk. 1, 2, 4 og 5, §
36, nr. 1-14, 16 og 17, og § 38.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 14
2) I
stk. 1 indsættes efter »i
overensstemmelse«: »med«.
[Lovteknisk ændring]
3) I
stk. 1 og 3
ændres »kapitel 4 og 5« til: »dette kapitel
og kapitel 5«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 34
4) I
stk. 2 udgår », § 36,
nr. 2-14, 16 og 17,«.
[Lovteknisk ændring]
5) I
stk. 3, 2. pkt., indsættes efter
»efter årsregnskabsloven«: »eller efter
forskellige omsætningsgrænser«.
[Mulighed for, at det kan besluttes
at sætte lovforslaget i kraft på forskellige
tidspunkter for virksomheder i forskellige regnskabsklasser og med
forskellig nettoomsætning]
Til § 36
6) I
den under nr. 15 foreslåede § 138 a udgår stk. 4.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
[Ændring af
offentlighedslovens anvendelse på oplysninger efter de
foreslåede § 138 a, stk. 1 og 2]
Til § 37
7)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
42, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres »og
2« til: »og 3«.«
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 34
8) I
stk. 1 ændres »i kraft
ved« til: »i kraft dagen efter«.
[Korrektion af
ikrafttrædelse]
9) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
§ 36, nr. 2-14, 16, 17 og 01, træder i kraft den 1. juli
2022.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 36
10)
Efter nr. 17 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
159 b, stk. 1, nr. 13, der bliver nr. 15, ændres
»nr. 1-12« til: »nr. 1-14«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at forslag til lov om bogføring deles i to
lovforslag. Den ene del (A) omfatter lovforslagets bestemmelser om
bogføring samt konsekvensændringer i
årsregnskabsloven og revisorloven, som navnlig
gennemfører den politiske aftale mellem regeringen og
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne af 21. januar 2022 om en ny reformpakke for
dansk økonomi. Endvidere omfatter lovforslaget enkelte
bestemmelser, som gennemfører den politiske aftale om det
fremadrettede behov for revision, jf. del B af lovforslaget. Det
drejer sig om de foreslåede bestemmelser om, at
registreringer og bilag skal opbevares i et digitalt
bogføringssystem (lovforslagets § 16, stk. 1, nr. 2),
mulighed for at udmåle skærpet bøde ved bl.a.
væsentlige overtrædelser af opbevaringspligten
(lovforslagets § 33) og indførelse af
bogføringskontrol med virksomheder, der ikke har indsendt
virksomhedens første årsrapport, eller som har
fravalgt revision (lovforslagets § 23). Den anden del (B)
omfatter ændringer af årsregnskabsloven, som
gennemfører den politiske aftale mellem regeringen, Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Nye
Borgerlige og Alternativet af 23. juni 2021 om det fremadrettede
behov for revision.
Til nr. 2
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 3
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 4
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
lovteknisk ændring af lovforslagets § 34, stk. 2. Der
foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 5
Der har efter
fremsættelsen af lovforslaget været udtrykt
ønske om at give mulighed for, at det foreslåede krav
om brug af digitale bogføringssystemer i forslagets §
16 kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter ikke
blot efter virksomhedens regnskabsklasse, men også efter
virksomhedens nettoomsætning. Ændringsforslaget giver
mulighed herfor, således at det eventuelt kan besluttes at
sætte lovslaget i kraft på forskellige tidspunkter
både for virksomheder i forskellig regnskabsklasse, men
også for virksomheder med forskellig nettoomsætning,
hvis der skulle vise sig behov herfor.
Til nr. 6
I den under
lovforslagets § 36, nr. 15, foreslåede § 138 a
udgår stk. 4. Hermed fjernes undtagelsen fra
offentlighedsloven, således at offentlighedslovens
almindelige regler om aktindsigt, herunder undtagelser fra
aktindsigt, finder anvendelse på oplysninger efter
bestemmelsens stk. 1 og 2 om, hvilket digitalt
bogføringssystem virksomheden anvender. Da de indberettede
oplysninger om bogføringssystemer kan have karakter af
oplysninger om tekniske indretninger eller om drifts- eller
forretningsforhold el.lign., vil oplysningerne efter
omstændighederne kunne undtages fra aktindsigt i
medfør af offentlighedslovens § 30, nr. 2. Dette
forudsætter, at det efter en konkret vurdering må
antages, at meddelelse af aktindsigt indebærer en
nærliggende risiko for, at der - typisk af
konkurrencemæssige grunde - påføres den
pågældende virksomhed eller udbyderen af det digitale
bogføringssystem skade, navnlig et økonomisk tab af
nogen betydning. Oplysninger om udbyderens kundeforhold vil efter
omstændighederne kunne være omfattet af
bestemmelsen.
Til nr. 7
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 8
Den
oprindelige formulering af ikrafttrædelsesbestemmelsen var
ikke i overensstemmelse med almindelig
ikrafttrædelsesprocedure. I stedet var formuleringen for
straksstadfæstelse anvendt. Ændringen foreslås,
fordi det vurderes tilstrækkeligt, at bestemmelsen
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende i overensstemmelse med normal praksis.
Til nr. 9
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
lovteknisk ændring af lovforslagets § 34, stk. 2. Der
foretages ikke nogen materiel ændring.
Til nr. 10
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022
og var til 1. behandling den 21. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 27. januar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 159. Den 6. april 2022 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
17 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Tanja Larsson
(S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders Kronborg (S)
Kasper Roug (S) nfmd. Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen
(SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Susanne
Zimmer (FG) Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni
Matthiesen (V) fmd. Anne
Honoré Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V)
Marie Bjerre (V) Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker
(DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman
(KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |