Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 3 og 7-10,
herunder om deling af lovforslaget, og justitsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 4-6.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for det stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget og ændringsforslag nr. 3 og 7-10, der er stillet
som konsekvens heraf.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF og Karina Adsbøl (UFG)) indstiller det
under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling og det under C nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (S og SIU) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag og det under C nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV, NB og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller det under A nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling og det
under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF og IA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse uændret
og det under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Et femte
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret og det under C
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et sjette
mindretal i udvalget (FG) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag og det
under C nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at der er et problem med utryghedsskabende
adfærd, og at det opleves forskelligt for mænd og
kvinder. Vi ved eksempelvis, at det farligste sted for mænd
at opholde sig, er i nattelivet, hvor de risikerer at blive udsat
for vold af andre mænd. Her er der ofte stoffer og alkohol
indblandet. For kvinder ligger utrygheden i truslen om overgreb,
hvor kvinder tager deres forholdsregler for at undgå at blive
antastet.
SF støtter, at politiet kan formene
en uromager adgang til en nattelivszone for resten af natten. Det
giver god mening, så andre kan have en god fest. Det giver
derfor også mening med et krav om dørmænd i
nattelivszonerne, men SF finder, at det ville give god mening
samtidig at knytte mere uddannelse til dørmandsrollen, idet
det bl.a. ville øge trygheden for unge med en
minoritetsbaggrund, hvis de ikke blev udsat for at blive lukket ude
fra festen på natklubberne, men også fordi der
bør lægges vægt på
konflikthåndtering i et miljø præget af vold og
alkohol.
SF støtter ligeledes forslaget om at
lukke af for alkoholsalget i nattelivszonerne uden for barerne
mellem kl. 24 og 05. Der er i hvert fald en vis form for
voldsdæmpende effekt, når man ser på erfaringen
fra Tyskland. SF synes, det bør prøves af og
evalueres for effekten, så vi får konkret viden i en
dansk kontekst.
SF støtter ikke forslaget om unge-
og forældrepålæg. SF finder det ikke
påvist, at der er en god effekt af dem, og justitsministeren
kan ikke henvise til evalueringer, der overbeviser SF om
gavnligheden i forslagene. SF kommer ikke til at støtte en
udvidet anvendelse uden sikker grund at stå på. SF
mener, at når kommunerne anvender muligheden meget
begrænset, er det nok, fordi de heller ikke kan se meningen
med dem. Dertil kommer, at det næsten står udtrykkeligt
i det fremsatte lovforslag, at man allerede i dag kan give de
nødvendige pålæg. Dermed fremstår
forslagene som symbolpolitik. Symbolpolitik er vel også den
rette betegnelse for forslaget om økonomisk kontrol med
økonomien for unge med betingede domme. Det er allerede
gældende retstilstand, at man kan indføre en kontrol,
hvis man vil det. Nu bliver kontrollen blot obligatorisk, hvilket
virker ude af proportioner, fordi kriminalforsorgen skal bruge tid
på det for alle unge idømt betingede domme. SF finder,
at et forslag, som øger presset på medarbejderne i
kriminalforsorgen, burde have været diskuteret grundigere i
forhandlingerne om kriminalforsorgens økonomi, så vi
kunne udarbejde en model målrettet mod dem, der har brug for
det, og hvor vi kunne koble en effektiv gældsrådgivning
på og give de unge lovovertrædere et reelt kursus i
privatøkonomi.
SF beklager, at forslaget ikke adresserer
drugging, som SF har stillet spørgsmål om. Giftlinjen
oplever et stigende antal henvendelser om at blive drugget i
nattelivet. SF mener, man bør have ret til en
blodprøve ved mistanke om drugging, så man kan bevise,
at man er blevet udsat for drugging, og at det samtidig
gøres til en del af offerudsathedsundersøgelserne,
men dette har ministeren desværre afvist.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler
ambitionen om at styrke indsatsen mod utryghed og kriminalitet i
nattelivet. Lovforslaget indeholder en række forskellige
tiltag, herunder et forslag om at indføre et forbud mod
detailsalg m.v. af alkohol i nattelivszonerne. DF kan ikke
støtte et forbud mod detailsalg i nattelivet, da det er
formynderisk og blot vil flytte problemet til andre steder. DF
efterlyser derudover en ny vagtlov og opfordrer regeringen til at
sikre, at det længe nærede ønske om en
sådan opfyldes.
Karina Adsbøl (UFG )
Karina Adsbøl (UFG) deler ambitionen
om at sikre bedre tryghed i nattelivet. Lovforslaget er imidlertid
en blanding af rigtig mange forskellige tiltag og modsatrettede
hensyn, hvilket gør det vanskeligt at bakke entydigt op om
forslaget i den fremsatte form, og derfor støtter Karina
Adsbøl ændringsforslagene fra SF og V om at opdele
forslaget.
I forhold til den del, der vedrører
nattelivszoner m.v. bemærker Karina Adsbøl (UFG), at
det er bekymrende, at forslaget kan komme til at ramme alle dem,
der godt kan opføre sig ordentligt i nattelivet, og de
restauratører, der driver deres forretning på rimelig
vis. Karina Adsbøl (UFG) er positivt indstillet i forhold
til forslagets del om autoriserede dørmænd, idet det
kan være med til at sikre, at nattelivets
dørmænd har de rette kompetencer, og støtter
samtidig ændringsforslaget om en undtagelse fra kravet om
brug af autoriserede dørmænd for serveringsteder, der
ikke har åbent efter kl. 02.00. Derudover bemærker
Karina Adsbøl, at kommunerne selv bør kunne
vælge at sætte kameraovervågning op i
bylivet.
I forhold til forbuddet mod salg alkohol
finder Karina Adsbøl (UFG) det grundlæggende
bekymrende, at man fra regeringens side ønsker at udvide
det, vi kendte som midlertidige restriktioner under covid-19's
hærgen. Det vil være indgribende både over for
dem, der færdes i nattelivet, og over for detailhandelen, og
derfor kan Karina Adsbøl (UFG) ikke støtte denne
del.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V
og SF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om politiets virksomhed og lov om
vagtvirksomhed (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd
og kriminalitet i nattelivszoner og udvidelse af adgangen til at
udøve vagtvirksomhed på offentlige
områder)« omfattende §§ 1, 3, 6 og 7.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Forbud mod
salg m.v. af alkohol i nattelivszoner)« omfattende § 1,
§ 6, stk. 1, og § 7.
C. »Forslag
til lov om ændring af straffeloven, lov om social service og
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indførelse af
særvilkår om økonomisk kontrol og
målrettede forældrepålæg og børne-
og ungepålæg ved utryghedsskabende adfærd)«
omfattende §§ 2, 4 og 5, § 6, stk. 1, og § 7,
stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af FG):
2) Den
under nr. 2 foreslåede § 6 c affattes således:
»§ 6 c. På
serveringssteder, hvortil der er almindelig adgang, som er placeret
i en nattelivszone, og hvorfra der foregår salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
2,8 eller derover til nydelse på eller ved salgsstedet, skal
der i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 gøres brug af en
autoriseret dørmand eller vagt, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Kravet i
stk. 1 gælder ikke for serveringssteder, som ikke holder
åbent efter kl. 2.
Stk. 3. Stk. 1
finder anvendelse, 30 dage efter at nattelivszonen får
virkning.«
[Indførelse af en
undtagelsesbestemmelse til kravet om brug af en autoriseret
dørmand eller vagt]
Af et mindretal (V
og SF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
3) Det
under nr. 2 foreslåede § 6 d udgår.
§§ 6 e og 6 f bliver herefter
§§ 6 d og 6 e.
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af FG):
4) Den
under nr. 2 foreslåede § 6 f der bliver § 6 e, affattes
således:
Ȥ 6 e. Politiet kan med
samtykke fra vejmyndigheden træffe afgørelse om, at
ikkenødvendig kørsel med motorkøretøjer
er forbudt på hele eller dele af offentlige veje og private
fællesveje i nattelivszoner i tidsrummet fra kl. 24 til kl.
5, når ordensmæssige hensyn taler for det. Forbuddet
skal være behørigt afmærket.
Stk. 2.
Opstår der uenighed mellem politiet og vejmyndigheden,
afgøres sagen af rigspolitichefen.
Stk. 3. Et
forbud mod ikkenødvendig kørsel efter stk. 1 omfatter
ikke erhvervsmæssig kørsel.
Stk. 4. En
afgørelse som nævnt i stk. 1, 1. pkt., træffes
af politidirektøren eller den, som denne bemyndiger hertil.
Beslutningen skal offentliggøres og indeholde en begrundelse
og en angivelse af de veje, som omfattes af forbuddet mod
ikkenødvendig kørsel.
Stk. 5.
Afgørelser efter stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.«
[Ændring af ordning for
forbuddet mod ikkenødvendig kørsel]
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 24 f affattes stk. 1 således:
»Med bøde straffes den, der
overtræder § 6 c, stk. 1, eller overtræder et
forbud mod ikkenødvendig kørsel fastsat i
medfør af § 6 f, stk. 1, 1. pkt., eller stk. 2, jf.
stk. 1, 1. pkt., medmindre højere straf er forskyldt efter
anden lovgivning.«
[Konsekvensrettelse af strafhjemmel
som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 3
6)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
20, stk. 1, nr. 2, ændres »og § 6, stk.
2.« til: »og § 6, stk. 3.««
[Konsekvensrettelse]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 1
Af et mindretal (V
og SF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
7) Nr. 2
affattes således:
»2. Efter § 6 b
indsættes før overskriften før § 7:
Ȥ 6 c. I nattelivszoner
må der ikke fra steder, hvortil der er almindelig adgang,
sælges eller udleveres alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover i tidsrummet fra
kl. 24 til kl. 5, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Forbuddet mod salg og udlevering gælder ikke for
serveringssteder med alkoholbevilling eller lejlighedstilladelse
efter lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v.,
når salget eller udleveringen af alkoholholdige drikkevarer
sker til nydelse på eller ved salgsstedet.
Stk. 3.
Udbringning af alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover må ikke ske
i nattelivszoner i tidsrummet fra kl. 24 til kl. 5 til steder,
hvortil der er almindelig adgang. Forbuddet omfatter ikke
udbringning til virksomheder.
Stk. 4. I det
tidsrum, der er nævnt i stk. 1, skal alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover
være effektivt afskærmet for publikum. Dette
gælder dog ikke for de serveringssteder, der er nævnt i
stk. 2.««
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
8) I
det under nr. 3 foreslåede kapitel 6 b affattes § 24 f således:
»§ 24 f. Med bøde
straffes den, der overtræder § 6 c, stk. 1, 3 eller 4,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling]
Til § 7
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 7
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de henholdsvis
færøske og grønlandske forhold
tilsiger.«
[Konsekvensændring af
territorialbestemmelsen som følge af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 7
10) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 om deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget deles
op i tre separate lovforslag, således at der kan stemmes om
delen om krav om brug af en autoriseret dørmand eller vagt,
mulighed for bortvisning af potentielle uromagere, forbud mod
ikkenødvendig kørsel i nattelivszoner og udvidelse af
adgangen til at udøve vagtvirksomhed på offentligt
område for sig, og delen om særvilkår om
økonomisk kontrol og målrettede
forældrepålæg og børne- og
ungepålæg for sig, og delen om forbud mod salg m.v. af
alkohol i nattelivszonerne for sig.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
det at indføre en undtagelsesbestemmelse i § 6 c, stk.
2, således at serveringssteder, som ikke holder åbent
efter kl. 2, ikke omfattes af kravet om brug af en autoriseret
dørmand eller vagt efter det foreslåede § 6 c,
stk. 1.
Forslaget indebærer, at der på
serveringssteder, hvortil der er almindelig adgang, som er placeret
i en nattelivszone, og hvorfra der foregår salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
2,8 eller derover til nydelse på eller ved salgsstedet, ikke
skal gøres brug af en autoriseret dørmand eller vagt,
hvis serveringsstedet ikke holder åbent efter kl. 2.
Formålet med ændringsforslaget
er at undtage serveringssteder fra kravet om brug af en autoriseret
dørmand eller vagt, jf. det foreslåede § 6 c,
stk. 1, i politiloven, når det pågældende
serveringssted ikke holder åbent til længere end kl. 2
om natten.
Restaurationsbranchen, herunder Horesta og
Dansk Erhverv, har således peget på, at et krav om brug
af en autoriseret dørmand eller vagt efter det
foreslåede § 6 c, stk. 1, kan være en
økonomisk byrde for restauranter med natbevilling til kl. 1
eller kl. 2 om natten. Branchen har således bl.a. opfordret
til, at kravet om brug af en autoriseret dørmand eller vagt
ikke gælder for serveringssteder, der alene har åbent
indtil kl. 2 om natten. I lyset af høringssvarene fra
restaurationsbranchen er der et bredt politisk ønske om at
indføre en undtagelsesbestemmelse, således at
restauranter m.v. ikke bliver bebyrdet unødvendigt.
Nærværende ændringsforslag har til formål
at imødekomme dette ønske.
Udtrykket serveringssteder skal
forstås i overensstemmelse med restaurationsloven og omfatter
således ethvert sted, hvorfra der sælges drikkevarer
med en alkoholvolumenprocent på 2,8 eller derover til nydelse
på eller ved salgsstedet. Omfattet er således bl.a.
natklubber, diskoteker, barer, værtshuse, restauranter,
caféer og lign. Som eksempel på et serveringssted, der
er omfattet af det foreslåede § 6 c, stk. 2, og som
dermed er undtaget fra et krav om brug af en autoriseret
dørmand eller vagt efter det foreslåede § 6 c,
stk. 1, kan nævnes en restaurant eller et værtshus, som
er placeret i en nattelivszone, og som holder lukket fra kl. 1
eller kl. 2 om natten. Disse serveringssteder skal ikke gøre
brug af en autoriseret dørmand eller vagt i tidsrummet fra
kl. 24 og indtil kl. 1 eller 2, hvor det pågældende
serveringssted holder lukket.
Hvis et serveringssted, herunder en
restaurant, et værtshus eller en natklub, holder åbent
til længere end kl. 2 om natten, er serveringsstedet ikke
omfattet af det foreslåede § 6 c, stk. 2. Det
indebærer, at serveringsstedet skal gøre brug af en
autoriseret dørmand eller vagt i tidsrummet fra kl. 24 til
kl. 5, hvis der er almindelig adgang til serveringsstedet, som er
beliggende i en nattelivszone, og der foregår salg af
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på
2,8 eller derover til nydelse på eller ved salgsstedet, jf.
den foreslåede § 6 c, stk. 1.
Som eksempel kan nævnes en natklub
eller en bar, der er beliggende i en nattelivszone, og som holder
åbent til kl. 3 om natten. Hvis der er almindelig adgang til
den pågældende natklub eller bar og der foregår
salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent
på 2,8 eller derover til nydelse på eller ved
salgsstedet, skal den pågældende natklub eller bar
gøre brug af en autoriseret dørmand eller vagt fra
kl. 24 og frem til kl. 3 om natten, hvor den pågældende
natklub eller bar lukker.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre ordningen for forbuddet mod ikkenødvendig
kørsel i nattelivszoner efter den foreslåede § 6
f, stk. 1, i politiloven. Der er med den foreslåede ordning i
det fremsatte lovforslag lagt op til, at forbuddet mod
ikkenødvendig kørsel som udgangspunkt gælder
for alle veje i nattelivszoner, og at forbuddet indtræder som
en automatisk følge af udpegningen af en nattelivszone,
medmindre politiet med samtykke fra vejmyndigheden træffer
bestemmelse om at undtage hele eller dele af veje fra forbuddet,
jf. den foreslåede § 6 f, stk. 2, i det fremsatte
lovforslag.
Med ændringsforslaget foreslås
en ordning i § 6 f, stk. 1, 1. pkt., hvor forbuddet mod
ikkenødvendig kørsel i nattelivszoner ikke
gælder for alle veje som en automatisk følge af
udpegning af nattelivszoner, men hvor politiet med samtykke fra
vejmyndigheden kan træffe afgørelse om, at forbuddet
skal gælde for hele eller dele af offentlige veje og private
fællesveje i nattelivszoner, når ordensmæssige
hensyn taler for det.
Udtrykket offentlige veje skal
forstås i overensstemmelse med lov nr. 1520 af 27. december
2014 om offentlige veje m.v. § 3, stk. 1, nr. 2, hvorefter
offentlige veje er veje, gader, broer og pladser, der er åbne
for almindelig færdsel, og som administreres af staten eller
kommuner.
Udtrykket private fællesveje skal
forstås i overensstemmelse med lov om private
fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234 af 4.
november 2015 § 10, nr. 3, hvorefter en privat fællesvej
er vej, gade, bro eller plads, der ikke er en offentlig vej, og som
fungerer som færdselsareal for anden ejendom end den ejendom,
som færdselsarealet ligger på, når ejendommene
ikke har samme ejer.
Det beror på en konkret vurdering, om
ordensmæssige hensyn taler for at indføre et forbud
mod ikkenødvendig kørsel på hele eller dele af
veje i nattelivszoner. Ved vurderingen kan der lægges
vægt på, om politiet har erfaringer med støjende
eller anden generende kørsel i det givne område i
nattetimerne.
Ordensmæssige hensyn taler
almindeligvis for at indføre et forbud mod
ikkenødvendig kørsel på hele eller dele af veje
i nattelivszoner, hvis politiet har erfaringer med, at der i
nattetimerne på de givne veje forekommer kørsel, hvor
kørselsmåden afviger fra det normale, herunder hvor
motorkøretøjer føres på en måde,
der kan opfattes som generende for andre mennesker. Det er f.eks.
tilfældet, hvor der erfaringsmæssigt sker kørsel
med en betydeligt forhøjet eller nedsat hastighed, eller
hvor føreren eller eventuelle passagerer er
kontaktsøgende mod mennesker på vejen eller omkring
bilen, f.eks. ved at lave hjulspind, afspille høj musik med
nedrullede bilruder eller komme med verbale tilråb.
Der kan endvidere lægges vægt
på, om der på de pågældende veje er en
udpræget gadeaktivitet i nattetimerne og det således af
hensyn til at sikre god ro og orden på vejene vurderes
hensigtsmæssigt at begrænse færdslen med
motorkøretøjer på de pågældende
veje i nattetimerne.
Det forudsættes, at der ikke
indføres et forbud mod ikke-nødvendig kørsel
på hele eller dele af hovedveje eller andre veje, der er
væsentlige for den almindelige trafikafvikling, fordi vejen
f.eks. skaber forbindelse mellem forskellige bydele. Som eksempel
på en sådan vej, der er væsentlig for den
almindelige trafikafvikling, kan nævnes Vesterbrogade i
København, der skaber trafikal sammenhæng mellem
Frederiksberg, Vesterbro og Indre København.
Det forudsættes, at politiet i
forbindelse med udpegning af en ny nattelivszone i medfør af
politilovens § 6 b, forinden nattelivszonen får
virkning, i samarbejde med den relevante vejmyndighed afklarer, om
der er grundlag for at træffe afgørelse efter det
foreslåede stk. 1, 1. pkt.
Endvidere forudsættes det, at
politiet forud for lovens ikrafttræden i samarbejde med den
relevante vejmyndighed afklarer, om der skal træffes
afgørelse om forbud mod ikkenødvendig kørsel
på en eller flere veje i medfør af det
foreslåede stk. 1, 1. pkt., på veje, der er beliggende
i en eksisterende nattelivszone på tidspunktet for lovens
ikrafttrædelse. Det forudsættes, at en eventuel
beslutning herom offentliggøres på politiets
officielle hjemmeside, på sociale medier el. lign. i
umiddelbar forlængelse af, at loven træder i kraft.
Forbuddet vil dog først have virkning, når forbuddet
er behørigt afmærket, jf. det foreslåede stk. 1,
2. pkt.
Det forhold, at politiet i forbindelse med
udpegningen af en ny nattelivszone eller i forbindelse med lovens
ikrafttrædelse har besluttet ikke at indføre et forbud
mod ikkenødvendig kørsel på en eller flere veje
i nattelivszoner i medfør af det foreslåede stk. 1, 1.
pkt., hindrer ikke, at politiet på et senere tidspunkt kan
træffe beslutning herom, hvis ordensmæssige hensyn
på det pågældende tidspunkt taler for det.
Det foreslås i § 6 f, stk. 1, 2.
pkt., at forbuddet skal være behørigt
afmærket.
Det indebærer, at hvis der
træffes en afgørelse om at indføre et forbud
mod ikkenødvendig kørsel efter det foreslåede
§ 6 f, stk. 1, 1. pkt., skal det tilkendegives ved tydelig
afmærkning i overensstemmelse med de regler, der
fastsættes i medfør af færdselslovens § 95,
stk. 1 og 3. Det forudsættes i den forbindelse, at forbuddet
mod ikke-nødvendig kørsel først gælder
fra det tidspunkt, hvor der er opsat behørig
afmærkning.
Det foreslås i § 6 f, stk. 2, at
hvis der opstår uenighed mellem politiet og vejmyndigheden,
afgøres sagen af rigspolitichefen.
Den foreslåede bestemmelse svarer
tilnærmelsesvis til den gældende ordning efter
færdselslovens § 92 c, stk. 1, hvorefter
transportministeren afgør sagen, hvis der er uenighed mellem
de myndigheder, der er nævnt i færdselslovens
§§ 92 og 92 a. Hvis politiet og den relevante
vejmyndighed således ikke kan opnå enighed om, hvorvidt
der for en eller flere veje i en nattelivszone skal gælde et
forbud mod ikke-nødvendig kørsel i medfør af
det foreslåede stk. 1, 1. pkt., træffer
rigspolitichefen afgørelse om det.
Forinden rigspolitichefen træffer
afgørelse efter det foreslåede stk. 2,
forudsættes det, at der til brug for sagens afgørelse
indhentes en vejledende udtalelse fra Transportministeriet om de
trafikale hensyn, der gør sig gældende for den
pågældende vej og det omkringliggende område.
Det foreslås i § 6 f, stk. 3, at
et forbud mod ikkenødvendig kørsel efter stk. 1 ikke
omfatter erhvervsmæssig kørsel.
Der kan henvises til bemærkningerne
herom i det fremsatte lovforslag, jf. Folketingstidende 2021-2022,
tillæg A, L 162 som fremsat, side 40.
Den foreslåede bestemmelse i § 6
f, stk. 4, 1. pkt., indebærer, at en beslutning om, at der
for hele eller dele af veje i nattelivszoner skal gælde et
forbud mod ikkenødvendig kørsel træffes af
politidirektøren i den enkelte politikreds eller den, som
vedkommende bemyndiger dertil. Det forudsættes, at
beslutningen træffes på ledelsesniveau.
Den foreslåede bestemmelse i § 6
f, stk. 4, 2. pkt., indebærer, at en beslutning efter stk. 1
skal offentliggøres og indeholde en begrundelse og en
angivelse af de veje, som omfattes af forbuddet mod
ikkenødvendig kørsel. Offentliggørelsen vil
skulle ske på politiets officielle hjemmeside, på
sociale medier el. lign. Offentliggørelsen vil kunne ske, i
forbindelse med at politiet offentliggør en beslutning om at
udpege en ny nattelivszone i medfør af politilovens § 6
b.
Da forbuddet mod ikkenødvendig
kørsel er knyttet til den pågældende
nattelivszone, ophører et eventuelt forbud samtidig med
nattelivszonens eventuelle ophør.
Det foreslås i § 6 f, stk. 5, at
afgørelser efter stk. 1 og 2 ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at politiet beslutning om, at der for hele eller
dele af veje i nattelivszoner skal gælde et forbud mod
ikkenødvendig kørsel i medfør af det
foreslåede § 6 f, stk. 1, 1. pkt., ikke kan
påklages til anden administrativ myndighed. Endvidere kan
rigspolitichefens afgørelser efter den foreslåede stk.
2 ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Afgørelserne vil kunne indbringes
for domstolene i medfør af grundlovens § 63.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensrettelse af
strafhjemmelen i det foreslåede § 24 f, stk. 1, i
politiloven som følge af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensrettelse, som
følge af at det nugældende § 6, stk. 2, bliver
stk. 3 med lovforslagets § 3, nr. 2.
Til nr. 7-10
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det i ændringsforslag nr. 1
foreslås at opdele lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2022
og var til 1. behandling den 22. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 19. april 2022
over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 24. februar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 178. Den 6. april 2022 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 13
bilag på lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 10. maj 2022.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
68 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Thomas Jensen (S) Julie Skovsby (S) Leif Lahn Jensen (S) Rasmus
Stoklund (S) Annette Lind (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Samira Nawa (RV) nfmd. Susan Kronborg (RV) Rosa Lund
(EL) Søren Søndergaard (EL) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Kasper Sand Kjær (S)
Sikandar Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Anne Rasmussen (V) Kenneth Mikkelsen (V)
Morten Dahlin (V) fmd. Michael
Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Karina Adsbøl (UFG) Marcus Knuth (KF) Britt Bager (KF)
Pernille Vermund (NB) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Moderaterne, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |