Fremsat den 5. april 2022 af uddannelses- og forskningsministeren (Jesper Petersen)
Forslag
til
Lov om ændring af SU-loven
(Midlertidig suspension af SU-godkendelse af
hele uddannelser i visse lande)
§ 1
I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 672 af
26. maj 2020 og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14. december
2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til
uddannelsesstøtte. Uddannelses- og forskningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at godkendelser efter regler
fastsat i medfør af stk. 1, suspenderes.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 4, stk.
3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
ophæves den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
De russiske væbnede styrkers militære invasion af
Ukraine den 24. februar 2022 har medført en helt
ekstraordinær situation i Danmark og i resten af Europa. Et
samlet EU har vedtaget omfattende restriktive foranstaltninger
på baggrund af Ruslands invasion af Ukraine.
Uddannelses- og forskningsministeren har endvidere opfordret de
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet til for nuværende, og i det omfang det
er muligt, at indstille eventuelt forsknings- og
innovationssamarbejde med institutioner i Rusland og Belarus og
undlade at igangsætte nye udvekslingsforløb med
institutioner i Rusland og Belarus som reaktion på Ruslands
invasion af Ukraine.
Der er i dag mulighed for at godkende hele uddannelser i
udlandet til statens uddannelsesstøtte (SU), og dette
gælder også hele uddannelser i Rusland og Belarus. I
forlængelse af den aktuelle situation mener regeringen
imidlertid ikke, at der fra dansk side skal godkendes hele
uddannelser til SU i Rusland og Belarus.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at give
uddannelses- og forskningsministeren midlertidig bemyndigelse til
at fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande
ikke kan godkendes til SU, både for så vidt angår
allerede godkendte uddannelser, hvor godkendelsen vil kunne
suspenderes efter ministerens bestemmelse, og i forhold til
potentielt nye ansøgninger om godkendelser.
Sager, hvor der før denne lovs ikrafttræden er
truffet afgørelse om tildeling af SU til en uddannelse i
Rusland eller Belarus på baggrund af allerede godkendte
uddannelser, berøres ikke af dette lovforslag,
Det bemærkes, at der foreslås en solnedgangsklausul,
hvorefter de foreslåede bemyndigelser ophæves igen den
1. januar 2024.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Midlertidig suspension af SU-godkendelse af hele
uddannelser i visse lande
2.1.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler
om, at hele uddannelser i udlandet kan give ret til SU. Dette
følger af SU-lovens § 4, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 30. august 2017 om statens
uddannelsesstøtte. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
godkender efter disse regler, at en hel uddannelse giver en
uddannelsessøgende ret til SU. Uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om styrelsens
godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i hvilke
perioder der kan gives SU. Dette følger af SU-lovens §
4, stk. 2.
Uddannelsessøgende kan få SU til hele uddannelser i
udlandet, når den uddannelsessøgende opfylder en
række betingelser. Der er ligeledes en række
betingelser, som uddannelsen og uddannelsesstedet skal opfylde, for
at uddannelsen kan godkendes som SU-berettigende. Disse betingelser
følger af kapitel 22 i SU-bekendtgørelsen, jf.
bekendtgørelse nr. 2433 af 14. december 2021 om statens
uddannelsesstøtte. Det følger herunder at:
- Uddannelsesstedet skal være offentligt anerkendt i
studielandet, og tilsvarende gælder for uddannelsen, med
mindre denne er kvalitetssikret af en international anerkendt
kvalitetssikringsinstitution.
- Uddannelsen skal være af en art, som ville være
SU-berettigende i Danmark.
- Uddannelsen skal være et selvstændigt afrundet
uddannelsesforløb, der afsluttes med en akademisk grad og
fører til en akademisk titel.
- Uddannelsen skal være tilrettelagt som
fuldtidsstudium.
- Uddannelsen må ikke være tilrettelagt som
fjernundervisning.
- Uddannelsen skal være af en sådan art, at den
ville kunne offentligt anerkendes i Danmark.
- Uddannelsen skal give en erhvervskompetence, som er
umiddelbart anvendelig i Danmark.
Uddannelser i udlandet, der efter ansøgning tidligere har
været godkendt til SU, fremgår af Uddannelses- og
Forskningsstyrelsens såkaldte fast track-liste. Listen
revideres løbende og udbygges med nye uddannelser. Hvis en
uddannelse i udlandet ikke fremgår af fast track-listen, skal
den uddannelsessøgende søge om at få
uddannelsen optaget på listen.
Der er på nuværende tidspunkt 11 uddannelser i
Rusland og 1 uddannelse i Belarus, som fremgår af fast
track-listen.
2.1.2. Uddannelses- og Forskningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Det er ikke muligt inden for gældende ret at afvise
SU-godkendelse af hele uddannelser i specifikke lande, hvis
uddannelsesinstitutionen og den konkrete uddannelse i øvrigt
lever op til de generelle krav, som gælder alle uddannelser i
udlandet, hvortil der søges om SU-godkendelse. Derfor er det
heller ikke muligt at tage uddannelserne af fast track-listen.
I forlængelse af den aktuelle situation mener regeringen
ikke, at der fra dansk side skal godkendes hele uddannelser til SU
i Rusland og Belarus på nuværende tidspunkt.
Det foreslås på den baggrund, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om, at hele uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til
SU.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler
om, at nuværende godkendelser af hele uddannelser i visse
lande suspenderes. Bemyndigelsen forventes anvendt til at
fastsætte regler om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus
ikke kan godkendes til SU. Heller ikke selvom uddannelserne og
uddannelsesinstitutionerne i øvrigt måtte opfylde de
gældende betingelser for SU-godkendelse efter regler fastsat
i medfør af SU-lovens § 4, stk. 1.
Bemyndigelsen forventes endvidere anvendt til at fastsætte
regler om, at de nuværende godkendelser af hele uddannelser i
Rusland og Belarus, suspenderes. Suspensionen af de nuværende
godkendelser vil medføre, at uddannelserne tages af
styrelsens fast track-liste.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen
også kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i
andre lande end Rusland og Belarus ikke kan SU-godkendes, ligesom
ministeren med bemyndigelsen vil kunne fastsætte regler om,
at nuværende godkendelser af uddannelser i andre lande end
Rusland og Belarus, suspenderes. Bemyndigelsen forventes dog alene
anvendt i relation til den aktuelle situation vedrørende
Ruslands invasion af Ukraine, og hvor situationen tilsiger det.
Lovforslaget indeholder en solnedgangsklausul, der
indebærer, at de foreslåede bemyndigelser til at
fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande ikke
kan SU-godkendes, automatisk ophæves den 1. januar 2024.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er ikke
relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer, at uddannelsessøgende, der
ansøger om at få SU-godkendt en hel uddannelse i
Rusland eller Belarus, vil få afslag herpå grundet
forhold, der knytter sig til den aktuelle situation
vedrørende Ruslands invasion af Ukraine, selvom
uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt
opfylder de generelle betingelser for SU-godkendelse.
Lovforslaget indebærer endvidere, at hele uddannelser i
Rusland og Belarus, som på nuværende tidspunkt er
godkendt til SU, vil blive taget af fast track-listen, hvorfor
uddannelsessøgende ikke længere kan få SU til
disse uddannelser på baggrund af uddannelsernes hidtidige
godkendelse.
Lovforslaget vil ikke få konsekvenser for de
uddannelsessøgende, som indtil lovforslagets
ikrafttræden har fået godkendt en ansøgning om
SU til en hel uddannelse i Rusland eller Belarus.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget er sendt i kort offentlig høring umiddelbart
før fremsættelsen i perioden fra den 4. april 2022 til
og med den 6. april 2022 til følgende myndigheder og
organisationer:
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
Akademikerne, Akademisk Arkitektforening, Dansk Magisterforening,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Handicaporganisationer, Danske Landbrugsskoler, Danske
Professionshøjskoler, Danske SOSU-skoler, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Det Centrale
Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Djøf,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningen af Danske
Lægestuderende, Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende,
Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettigheder,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lærerstuderendes
Landskreds, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle uddannelser,
Rektorkollegiet for de maritime uddannelser, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Studenterrådgivningen, Studievalg Danmark,
Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, Udbetaling Danmark og
Ungdommens Uddannelsesvejledning.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget indebærer, at
uddannelsessøgende, der ansøger om at få
SU-godkendt en hel uddannelse i Rusland eller Belarus, vil få
afslag herpå. Lovforslaget indebærer endvidere, at
hele uddannelser i Rusland og Belarus, som på nuværende
tidspunkt er godkendt til SU, vil blive taget af fast
track-listen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 1, i SU-loven, at
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at uddannelser i udlandet kan give ret til SU.
Det følger af § 4, stk. 2, i SU-loven, at
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter disse regler godkender,
at en uddannelse giver en uddannelsessøgende ret til SU.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
styrelsens godkendelse og særlige regler om SU, herunder om i
hvilke perioder der kan gives SU.
Det foreslås, at der i SU-lovens § 4 indsættes
et stk. 3.
Efter det foreslåede stk. 3, 1.
pkt., kan uddannelses- og forskningsministeren
fastsætte regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan
godkendes til SU.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler
om, at hele uddannelser i Rusland og Belarus ikke kan godkendes til
SU. Dette vil også være tilfældet, selvom
uddannelserne og uddannelsesinstitutionerne i øvrigt
måtte opfylde de generelle betingelser for SU-godkendelse
efter regler fastsat i medfør af SU-lovens § 4, stk.
1.
Med den foreslåede ordning vil Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen, efter de regler, der forventes fastsat ved
bekendtgørelse, i en midlertidig periode ikke længere
kunne SU-godkende hele uddannelser i Rusland og Belarus.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen
også kunne fastsætte regler om, at hele uddannelser i
andre lande end Rusland og Belarus ikke kan SU-godkendes.
Bemyndigelsen forventes dog alene anvendt i relation til den
aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine,
og hvor situationen tilsiger det.
Efter det foreslåede stk. 3, 2.
pkt., kan uddannelses- og forskningsministeren endvidere
fastsætter regler om, at godkendelser efter regler fastsat i
medfør af § 4, stk. 1, suspenderes.
Bemyndigelsen forventes anvendt til at fastsætte regler
om, at de nuværende SU-godkendelser af hele uddannelser i
Rusland og Belarus, suspenderes.
Suspensionen af de nuværende godkendelser vil
medføre, at uddannelserne tages af styrelsens fast
track-liste.
Uddannelses- og forskningsministeren vil med bemyndigelsen
endvidere kunne fastsætte regler om, at nuværende
SU-godkendelser i andre lande end Rusland og Belarus, suspenderes.
Bemyndigelsen forventes dog alene anvendt i relation til den
aktuelle situation vedrørende Ruslands invasion af Ukraine,
og hvor situationen tilsiger det.
Det er hensigten, at den foreslåede ordning alene vil
finde anvendelse for ansøgninger om SU indgivet efter
ikrafttrædelsestidspunktet. For ansøgninger indgivet
før ikrafttrædelsestidspunktet vil de hidtil
gældende regler fortsat skulle finde anvendelse. Det
forudsættes, at en sådan overgangsordning vil
indgå i den bekendtgørelse, som forventes udstedt i
medfør af denne lov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af den helt
ekstraordinære situation, som er baggrunden for
fremsættelsen af lovforslaget. Der er derfor behov for, at de
foreslåede bestemmelser i lovforslaget hurtigt træder i
kraft.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 4, stk. 3, i SU-loven, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, ophæves den 1. januar 2024.
Forslaget indebærer, at den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler om, at hele uddannelser i visse lande
ikke kan godkendes til SU, både for så vidt angår
allerede godkendte uddannelser, hvor godkendelsen vil suspenderes,
og i forhold til potentielt nye ansøgninger om godkendelser,
automatisk ophæves den 1. januar 2024. Regler fastsat i
medfør af bemyndigelser efter denne lov vil tilsvarende
automatisk blive ophævet den 1. januar 2024.
I forhold til SU-godkendelser af uddannelser, der suspenderes
efter regler fastsat i medfør af denne lov, vil Uddannelses-
og Forskningsstyrelsen, når reglerne ophæves, vurderer,
hvorvidt betingelserne for godkendelse fortsat er opfyldt og dermed
om en uddannelse kan sættes på fast track-listen
igen.
For ansøgninger om SU-godkendelse af uddannelser i lande,
hvortil der ikke kan ske SU-godkendelse efter regler fastsat i
medfør af denne lov, der indgives før den 1. januar
2024, men hvor der først træffes afgørelse i
sagen den 1. januar 2024 eller senere, vil blive afgjort efter de
regler, der vil gælde på det tidspunkt, hvor der
træffes afgørelse.
Loven gælder hverken for Færøerne eller
Grønland, fordi den lov, som foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I SU-loven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1037 af 30. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 672
af 26. maj 2020 og senest ved § 1 i lov nr. 2400 af 14.
december 2021, foretages følgende ændring: | § 4.
--- Stk.
1-2. --- | | 1. I § 4 indsættes som stk. 3: »Stk.
3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler om, at uddannelser i visse lande ikke kan godkendes til
uddannelsesstøtte. Uddannelses- og forskningsministeren kan
endvidere fastsætte regler om, at godkendelser efter regler
fastsat i medfør af stk. 1, suspenderes.« |
|