Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget den 6. april 2022
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets
forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
betænkningen, til lovforslaget kommer til 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
således at 3. behandling kan finde sted tidligere end 2 dage
efter 2. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at der skal gå 30 dage fra lovforslagets
fremsættelse, til det kan vedtages ved 3. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, NB og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, LA og Orla Østerby (UFG)) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener, at de
danskere, som er hårdt ramt af de helt ekstraordinære
høje varmepriser, skal have en økonomisk
håndsrækning. Situationen er alvorlig for mange, og
når nogle danske varmeforbrugere samtidig er bundet til en
bestemt energikilde på grund af tidligere politiske
beslutninger, mener Venstre, at der gælder et særligt
politisk ansvar for at hjælpe i nærværende
situation. Venstre havde derfor gerne set, at langt flere danskere
var blevet hjulpet.
Venstre finder det beklageligt, at
regeringen med lovforslaget om en varmecheck har lavet en
administrativt bøvlet model, som samtidig hjælper alt
for få danskere og er dybt urimelig. Det nye administrative
setup med varmechecken koster 50 mio. kr., og er så teknisk
bøvlet, at de første danskere tidligst kan få
udbetalt varmechecken til august/september, jf. svar på
spørgsmål 23.
Venstre noterer, at regeringen synes at
være så fastlåst på en statsligt styret
socialomfordelingsmodel, som er automatisk og
indkomstafhængig, jf. bl.a. svar på
spørgsmål 10, at modellen skygger for intentionerne.
Det betyder, at alt for mange danskere ikke vil få
hjælp og vil opleve, at hjælpen rammer skævt.
Eksempelvis kan nævnes: 1) At varmechecken intet hensyn tager
til husstandens størrelse, og det betyder, at en studerende
får samme check som den enlige mor med tre børn og som
følge heraf må forventes at have et større
varmebehov, jf. svar på spørgsmål 17. 2) At
varmechecken tager udgangspunkt i husstandsindkomsten for 2020, men
at denne kan have ændret sig markant for den enkelte. 3) At
der i indkomstgrænsen indregnes hele husstandens indkomst,
hvilket har den konsekvens, at hvis man har en logerende boede, kan
det betyde, at ejendommens ejer ikke kan få hjælp. 4)
At varmechecken automatisk bliver udbetalt til den ældste i
ejendommen, hvilket kan være en lejer eller en fremlejer, som
måske slet ikke er den, der afholder varmeudgiften, fordi der
betales en fast leje. 5) At for husholdninger med gasfyr og
husholdninger med fjernvarme tager varmechecken intet hensyn til,
hvor meget den enkeltes varmeregning er steget, og dermed får
man samme check, uanset om man bor i en stor, gammel ejendom, som
er dyr at opvarme, eller en lille ny lejlighed med minimalt
varmeforbrug, jf. svar på spørgsmål 18. 6) At
varmechecken ikke skelner mellem el- og gasforbrugerne med fast
pris og variabel pris, jf. svar på spørgsmål 15,
og det betyder, at nogle vil få checken, selv om de ikke har
oplevet en stigning på varmeregningen. 7) At hvis regeringen
ønsker en indkomstgrænse, virker det skævt ikke
at tage hensyn til aktieindkomst, og dermed vil danskere med store
aktieindtægter også komme i betragtning til
varmechecken, jf. svar på spørgsmål 19. 8) At
danskere, som har fået udbetalt indefrosne feriepenge i 2020,
som Folketinget og regeringen opfordrede til, risikerer at komme
over indtægtsgrænsen, så der ikke er nogen
varmehjælp at hente, jf. svar på spørgsmål
3. 9) At varmechecken ikke tager hensyn til fejl i
BBR-registreringen, og dermed vil boligejere med fejlagtig
registrering af en af de omfattede varmekilder få
varmechecken, og modsat, hvis boligen fejlagtigt ikke er
registreret med en de omfattede varmekilder, selv om boligen rent
faktisk opvarmes med en af de kilder, får boligejeren ingen
hjælp. 10) At den fastsatte indkomstgrænse gør
det mindre attraktivt at arbejde, da mange familier, hvor
både mor og far arbejder, ikke vil få nogen hjælp
i form af varmechecken.
Ovenstående række af eksempler
viser tydeligt, hvorfor Venstre ikke kan støtte forslaget.
Venstre mener, at der burde have været lavet en mere simpel
model, som havde hjulpet flere. Eksempelvis ved nedsættelse
af elafgiften og udbetaling af beløb gennem
forsyningsselskaberne i form af lavere varmeregning til de
danskere, der har oplevet en betydelig stigning i varmeprisen.
Venstre har også været åben over for andre
løsningsmodeller. Endelig mener Venstre, at det er for lidt,
at regeringen kun vil udbetale 2 mia. kr. til danskerne i den helt
ekstraordinære situation med høje varmepriser.
Når staten sparer over 5 mia. kr. som følge af de
høje energipriser, finder Venstre det mere rimeligt, at der
minimum udbetales 3 mia. kr. til danskerne. Venstre finder det
endvidere beklageligt, at regeringen ikke i forbindelse med
tillægsaftalen til varmechecken har gjort yderligere for at
udfase olie og gas fra opvarmningen. Det er vigtigt for den
grønne omstilling af samfundet, at når der indirekte
gives støtte til sådanne fossile energikilder,
samtidig tages effektive skridt til udfasning af disse fossile
energikilder.
Venstre støtter hastebehandlingen af
lovforslaget, da det for Venstre er vigtigt, at danskerne hurtigst
muligt får en håndsrækning. Venstre finder det
dog kritisabelt, at Folketinget reelt kun har 3 dage til at
behandle lovforslaget, set i forhold til at regeringen brugte 6
uger på at forberede lovforslaget og dermed har forsinket
udbetalingen yderligere. Vægtningen er forkert, og det
fordrer ikke grundighed i lovbehandlingen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget om en højere varmecheck på
6.000 kr. til husstande med gasopvarmning og elopvarmning. Det er
en væsentlig hjælp til over 400.000 husstande.
Stigende priser kan gøre det
nødvendigt at yde anden hjælp. Ældre Sagen
gør opmærksom på, at folkepensionen bør
hæves med 5 mia. kr. om året på grund af stigende
priser generelt. Derudover vil en forøgelse af den
grønne check kunne afhjælpe problemerne med stigende
elregninger for den fattigste del af befolkningen. Desværre
har et politisk flertal besluttet at afskaffe den grønne
check for lavtlønnede og kontanthjælpsmodtager fra den
1. januar 2023.
Enhedslisten ser frem til, at der snart
indkaldes til forhandlinger om »konkrete tiltag til at komme
af med gassen«, som der står i tillægsaftalen om
målrettet varmecheck (af 30. marts 2022).
Den varige hjælp er at få
sikret en udfasning af fossil gas hurtigst muligt. Både af
klimahensyn og hensyn til forsyningssikkerhed og for ikke fortsat
at finansiere Putins angrebskrig mod Ukraine.
Vi bør hurtigt afdække, hvor
det giver mening at udrulle mere fjernvarme. Enhedslisten
støtter, at der laves en national screening af områder
med gasopvarmning. Screeningen skal foretages hurtigt og vil
ifølge Dansk Fjernvarme kunne gennemføres på
2-3 måneder (KEF alm. del - bilag 268). Der, hvor kommunerne
har ansvaret for varmeplanlægningen, kan der så
efterfølgende justeres i planerne. Enhedslisten vil desuden
gerne fjerne barrierer for hurtig omstilling.
Screening af gasområderne vil
afklare, hvilke husstande der fortsat skal have en individuel
varmeløsning og dermed få afklaret, at deres gasfyr
bør være fortid, og at varmepumper er fremtidens
opvarmning, eventuelt suppleret med andre energikilder.
Der skal være et særligt fokus
på og en indsats for at få omstillet
fjernvarmeselskaber, som bruger gas, hvilket er de
fjernvarmeselskaber, som er listet op i § 3 i lovforslaget.
Enhedslisten ser frem til de vigtige forhandlinger om hurtigt at
udfase den fossile gas.
Det Konservative
Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer at
udvalget mener, at regeringens politik hjælper for få
og hjælper for sent. Endvidere blev Det Konservative
Folkeparti ikke involveret i forhandlingen om varmechecken i anden
omgang.
Det er kritisabelt, at den forventede
udbetalingsdato løbende er blevet udskudt. Da regeringen
præsenterede aftalen om målrettet varmecheck, sagde
regeringen, at den var en akut håndsrækning. Derefter
var meldingen, at varmechecken tidligst kom til maj, og nu
forventes den at blive udbetalt til august og september 2022.
Varmechecken er dårligt nyt for de
arbejdende børneforældre. Indkomstgrænsen i den
første aftale var på ca. 598.000 kr. før
AM-bidrag, som betød, at mere end otte ud af ti
børnefamilier med to forældre ikke kunne få
adgang til checken. Vi mangler endnu tal for, hvor mange
børnefamilier, der kompenseres med den nye aftale, hvor
indkomstgrænsen er hævet til ca. 706.000 kr. før
AM-bidrag. To arbejdende forældre i f.eks. sundhedssektoren
og uddannelsessektoren vil ikke kunne få gavn af
varmechecken, medmindre de er nyuddannede.
Der er også flere problemer med
checken i forhold til, hvordan udbetalingen beregnes og
udbetales.
Man kan f.eks. læse i
høringssvarene, at mange danskere har fået udbetalt
deres indefrosne feriepenge, og de har derfor haft en højere
indtægt i 2020 end normalt. Dem, som har fået udbetalt
feriepenge, kan blive straffet, da indtægten i 2020 danner
baggrund for vurderingen af husstandens indkomst. Et andet problem
er, at lejere af boliger, hvor varmen er inkluderet i den faste
månedlige leje, vil få glæde af det ekstra
varmetilskud, men ikke udlejer, som har udfordringen med de
høje varmepriser.
Det var oprindelig antagelsen, at det var
et kortvarigt problem, da man drøftede et tilskud til at
håndtere de høje energipriser. Eksperter vurderer dog,
at de høje energipriser fortsætter til næste
vinter. Det er uklart, hvad regeringen vil gøre til
efteråret. Skal man betale endnu en check og til hvem? Der er
desværre intet i regeringens forslag, som tilskynder til
energibesparelser eller mindre afhængighed af russisk
gas.
Som situationen er nu, ønsker Det
Konservative Folkeparti at hjælpe flere, f.eks. de mange
børnefamilier, som hver dag går på arbejde og
holder samfundet i gang inden for sundhedssektoren,
uddannelsessektoren eller politiet, eller de mindre
erhvervsdrivende, som ikke får hjælp, fordi de tjener
mere, end den fastsatte indkomstgrænse tillader.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af klima-, energi- og
forsyningsministeren, tiltrådt af et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af DF):
1) I
stk. 3 ændres »eller
2« til: »eller stk. 2, 1. pkt.«
[Ændring af henvisning]
2) I
stk. 4, 1. og 2.
pkt., indsættes efter »NemKonto«: »,
jf. dog § 13, stk. 6«.
[Konsekvensændring]
Til § 3
3) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
En boligs geografiske placering fastlægges som det
adgangspunkt, der er registreret i Danmarks
Adresseregister.«
[Fastlæggelse af en boligs
geografiske placering]
Til § 7
4) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Engangstilskud efter § 2 fradrages ikke i beregningsgrundlaget
for varmetillæg efter § 19, stk. 2, i
bekendtgørelse om social pension eller § 21, stk. 2, i
bekendtgørelse om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. og indgår
ikke i omregningen efter § 25, stk. 2, i bekendtgørelse
om social pension eller § 27, stk. 2, i bekendtgørelse
om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v.«
[Præcisering af samspillet
mellem engangstilskud og varmetillæg efter
pensionslovgivningen]
Til § 13
5) I
stk. 2 indsættes efter
»Energistyrelsen«: », jf. dog stk. 6«.
[Konsekvensændring]
6) Som
stk. 6 indsættes:
»Stk. 6.
Energistyrelsen fastsætter regler om, at krav om udbetaling
af engangstilskud efter § 2 til Nemkonto, jf. § 2, stk.
4, kan fraviges i forbindelse med udbetaling af engangstilskud
efter ansøgning, jf. § 11, og om, at udbetaling kan
foretages af andre end Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Energistyrelsen fastsætter regler om, hvordan udbetaling kan
ske i de tilfælde, hvor § 2, stk. 4, fraviges, jf. 1.
pkt.«
[Bemyndigelse til fravigelse af
krav om udbetaling til Nemkonto og om, at udbetaling kan foretages
af andre end Arbejdsmarkedets Tillægspension]
Til § 14
7) I
stk. 1 indsættes som nr. 5:
»5)
Oplysninger fra Danmarks Adresseregister, herunder om adresse og
dennes geografiske placering.«
[Indsamling af oplysninger fra
Danmarks Adresseregister]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse i §
2, stk. 3, omhandler den situation, hvor flere personer i en
husstand opfylder betingelserne for at være den person i en
husstand, der får udbetalt engangstilskuddet. Den
foreslåede bestemmelse henviser til betingelserne i stk. 1
eller 2. Det foreslåede § 2, stk. 2, 2. pkt., omhandler
imidlertid det tilfælde, hvor alle personer i husstanden er
afgået ved døden på udbetalingstidspunktet,
hvorved engangstilskuddet ikke udbetales. Det er derfor ikke
relevant at henvise til § 2, stk. 2, 2. pkt., hvorfor
henvisningen foreslås indskrænket, så der kun
henvises til stk. 2, 1. pkt.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af indsættelsen af den foreslåede
bemyndigelse i § 13, stk. 6, om bemyndigelse til fravigelse af
krav om udbetaling til Nemkonto.
Til nr. 3
Lovforslagets § 3 indeholder
betingelser for, at en bolig omfattes af den foreslåede
ordning med engangstilskud. En del af disse betingelser
vedrører boligens geografiske placering i forhold til
fjernvarmeforsyningsområder eller gasforsyningsområder
i plandata.dk, områder tilknyttet et af de fjernvarmenet, der
fremgår af det foreslåede bilag 1, og boligens afstand
til gasdistributionsledninger, jf. lovforslagets § 3, stk. 1,
nr. 2, litra a-d, og nr. 3.
Lovforslaget indeholder imidlertid ikke en
angivelse af, i hvilket præcist punkt en bolig skal anses for
at være beliggende.
Ifølge § 12, stk. 1, i
adresseloven etablerer, driver, vedligeholder og videreudvikler
klima-, energi- og forsyningsministeren Danmarks Adresseregister,
som er et landsdækkende grunddataregister med oplysninger om
vejnavne og adresser. Opgaven er henlagt til Styrelsen for
Dataforsyning og Effektivisering. I Danmarks Adresseregister findes
en entydig angivelse af en adresses beliggenhed i form af det
såkaldte adgangspunkt. Det fremgår således af
§ 2, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 271 af 13. april 2018
om vejnavne og adresser, at der ved et adgangspunkt forstås
et geografisk punkt i terrænplan, som repræsenterer en
adresses beliggenhed.
Det foreslås derfor, at der
indsættes et nyt stk. 3 i lovforslagets § 3, hvorefter
en boligs geografiske placering fastlægges som det
adgangspunkt, der er registreret i Danmarks Adresseregister.
Efter ændringsforslaget vil det
således være adgangspunktets beliggenhed, der er
afgørende for, om boligen anses for at være beliggende
inden for eller uden for de i § 3 nævnte områder
eller inden for de nævnte afstande fra de nævnte
områder eller gasdistributionsledninger.
For entydigt at knytte en bestemt bolig
fastlagt ud fra CPR, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, til
bestemte data i BBR og Danmarks Adresseregister, herunder
adgangspunktet, er det nødvendigt at benytte en
DAR-reference, som er en unik nøgle til en adresse, som
findes i Danmarks Adresseregister.
I de fleste tilfælde vil
DAR-referencen fremgå af CPR og dermed være fremfundet,
i forbindelse med at boligen og husstanden er udsøgt, jf.
den foreslåede § 1, nr. 1 og 2. I tilfælde, hvor
adressen i CPR ikke indeholder en DAR-reference, vil DAR skulle
benyttes til at etablere denne forbindelse mellem registrene. Det
vil derfor i disse tilfælde være nødvendigt at
fremfinde DAR-referencen i Danmarks Adresseregister for at kunne
knytte boligen entydigt til data i BBR og fremfinde adgangspunktet
i Danmarks Adresseregister.
Til nr. 4
Personer, der modtager folkepension og
førtidspension (tilkendt efter reglerne gældende
før den 1. januar 2003), har mulighed for at modtage
varmetillæg efter § 14, stk. 2, i lov om social pension
og § 17, stk. 1, i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v.
Pensionisten skal selv afholde et
beløb på 5.500 kr. for enlige og 8.250 kr. for
samlevende (2022). Det er kun én i husstanden, der kan
få varmetillæg. Varmetillæg kan udbetales til
pensionister med en personlig tillægsprocent på over 0.
I indtægtsgrundlaget for den personlige tillægsprocent
indgår pensionistens og en eventuel ægtefælles
eller samlevers samlede indtægter.
Varmetillæg efterreguleres for det
enkelte kalenderår, når den skattemæssige
årsopgørelse foreligger. Det betyder, at der
både kan ske efterbetaling eller rejses krav om
tilbagebetaling, hvis tillægsprocenten ændrer sig. Det
er Udbetaling Danmark, der beregner og udbetaler varmetillæg.
Beregningsgrundlaget fastsættes som udgangspunkt på
baggrund af gennemsnittet af 3 års varmeregnskaber, jf.
§ 19, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 2238 af 29. december
2020 om social pension og § 21, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1472 af 17. december 2019 om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v. Pensionisten indsender ved
ansøgning om varmetillæg sine varmeregnskaber. Ved nye
ansøgninger opgøres beregningsgrundlaget
således på baggrund af de bagudrettede regnskaber, men
udbetales for fremadrettede varmeudgifter.
Hvis pensionistens aktuelle varmeudgifter
overstiger det nuværende beregningsgrundlag med 10 pct. eller
mere, kan pensionisten, jf. § 25, stk. 2, i
bekendtgørelse om social pension og § 27, stk. 2, i
bekendtgørelse om højeste mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., få
omregnet sit varmetillæg. Udbetaling Danmark administrerer
dette, ved at pensionisten selv skal tage kontakt til Udbetaling
Danmark med dokumentation for de nye varmeudgifter. Det kan
pensionisten gøre, når der foreligger et nyt
varmeregnskab og ved en acontoregning eller opkrævning.
Udbetaling Danmark foretager i
sådanne tilfælde en omregning af varmetillægget
og efterbetaler den del af varmetillægget, som pensionisten
efter stigning i sine varmeudgifter har til gode.
Med den foreslåede nye bestemmelse i
denne lovs § 7, stk. 3, fastsættes det, at Udbetaling
Danmark ikke skal fradrage udbetalt engangstilskud ved
opgørelsen af beregningsgrundlaget for varmetillæg.
Herved sikres det, at udbetaling af engangstilskud ikke får
betydning for beregning og udbetaling af varmetillæg. Det vil
herefter således hverken få betydning ved
efterregulering eller efterbetaling af varmetillæg, hvormed
pensionisterne behandles lige, uanset om der er tale om en ydelse,
der efter lovens forslag til § 7, stk. 2, nr. 4, allerede er
udbetalt, omregnes eller efterreguleres.
Engangstilskuddet vil heller ikke få
betydning ved nye ansøgninger om varmetillæg, da den
heller ikke her skal indgå i beregningsgrundlaget for
pensionistens varmeudgifter.
Da varmetillægget udbetales for
fremadrettede varmeudgifter, kan der med dette
ændringsforslag ses bort fra bemærkningerne til
lovforslagets § 7, stk. 1, om at allerede udbetalt
engangstilskud vil skulle indgå ved en eventuel
ansøgning om varmetillæg efter § 14, stk. 2, i
lov om social pension eller § 17, stk. 1, i lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af indsættelsen af den foreslåede
bemyndigelse i § 13, stk. 6, om bemyndigelse til, at
udbetaling kan foretages af andre end Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
Til nr. 6
Efter lovforslagets § 2, stk. 4, er
det en betingelse for at få engangstilskud, at den
berettigede har en Nemkonto, og engangstilskuddet kan kun udbetales
til denne konto. Lovforslaget fraviger således, som
anført i bemærkningerne til § 2, stk. 4, §
31 i bekendtgørelse nr. 647 af 13. april 2021 om
Nemkontoordningen, hvorefter udbetalinger fra offentlige
myndigheder skal sikre, at borgere får anvist deres
tilgodehavende på en anden måde, hvis de ikke i
forbindelse med en udbetaling har anvist en Nemkonto eller en
specifik konto. Forslaget om obligatorisk anvendelse af Nemkonto
skyldes, at engangstilskuddet som hovedregel skal kunne udbetales
automatisk uden ansøgning.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er
imidlertid blevet opmærksom på, at der f.eks. er
personer, som ikke selv kan få en konto i et pengeinstitut og
dermed ikke kan anvise en Nemkonto. Ministeriet finder derfor, at
der bør gives mulighed for, at sådanne personer efter
ansøgning vil kunne få udbetalt engangstilskuddet
på anden vis end til en Nemkonto, herunder til en konto i et
pengeinstitut, som tilhører en anden person. Herved vil
udbetalingen af engangstilskud efter ansøgning blive
tilnærmet til regelsættet for andre udbetalinger fra
offentlige myndigheder, herunder § 31 i bekendtgørelse
nr. 647 af 13. april 2021 om Nemkontoordningen.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bemyndigelse i lovforslagets § 13, stk. 6,
hvorefter Energistyrelsen fastsætter regler om, at krav om
udbetaling af engangstilskud efter § 2 til Nemkonto, jf.
§ 2, stk. 4, kan fraviges i forbindelse med udbetaling af
engangstilskud efter ansøgning, jf. § 11, og om, at
udbetaling kan foretages af andre end Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Det foreslås også, at
Energistyrelsen fastsætter regler om, hvordan udbetaling kan
ske i de tilfælde, hvor § 4, stk. 2, fraviges, jf. 1.
pkt.
Det er hensigten at fastsætte regler
om, at personer, der i øvrigt er berettigede til
engangstilskud efter lovforslagets § 2 i forbindelse med
ansøgning efter den foreslåede § 11, stk. 1, vil
kunne anmode om udbetaling til en konto i et pengeinstitut, som
ikke er den pågældendes Nemkonto. Derved kan
engangstilskuddet udbetales til f.eks. en bankkonto
tilhørende en pårørende til den berettigede
eller en anden person i den pågældende husstand.
Energistyrelsen vil med den
foreslåede ændring bl.a. kunne fastsætte regler
om, i hvilke tilfælde kravet om Nemkonto kan fraviges,
herunder de nærmere betingelser herfor, og hvilke oplysninger
ansøgere skal give i forbindelse med ansøgningen,
hvis de ikke har en Nemkonto. Det kan f.eks. være krav om
dokumentation og om, hvilke oplysninger der skal gives, for at
engangstilskuddet kan udbetales til en andens konto i et
pengeinstitut.
Der vil med den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse også kunne fastsættes regler
om, at udbetaling foretages af en anden end Arbejdsmarkedets
Tillægspension, f.eks. af Energistyrelsen.
Der vil også kunne fastsættes
regler om behandlingen af ansøgningerne og om, hvordan
udbetalingen skal foregå.
Der vil derudover med hjemmel i
bemyndigelsen i lovforslagets § 16 kunne fastsættes
regler om myndighedernes og eventuelt Arbejdsmarkedets
Tillægspensions behandling af de oplysninger, som
ansøgerne har indsendt i forbindelse med ansøgninger
om udbetaling til en anden konto end Nemkonto, eller som indsamles
i forbindelse med behandlingen af ansøgningerne, herunder
kontooplysninger og andre personoplysninger.
Den foreslåede bemyndigelse
vedrører kun ansøgningsordningen efter lovforslagets
§ 11. Den foreslåede ændring vil derfor ikke give
mulighed for at fravige betingelsen om udbetaling til Nemkonto i
forbindelse med den automatiske udbetaling efter lovforslagets
§ 10.
Til nr. 7
Som det fremgår af
bemærkningerne til ændringsforslaget om
indsættelse af et stk. 3 i § 3, vil der være behov
for at anvende data fra Danmarks Adresseregister ved
udsøgningen af de boliger, der opfylder betingelserne i den
foreslåede § 3.
Det foreslås derfor at indsætte
et nyt nr. 5 i lovforslagets § 14, stk. 1, hvorefter
Energistyrelsen og Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering
indsamler oplysninger fra Danmarks Adresseregister, herunder om
adresse og dennes geografiske placering.
Forslaget skal sikre, at Energistyrelsen og
Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering kan indsamle de
nødvendige oplysninger fra Danmarks Adresseregister til brug
for administrationen af ordningen.
Forslaget vil også medføre, at
oplysningerne kan behandles og stilles til rådighed efter de
foreslåede regler i lovforslagets § 14, stk. 5, og
§ 15.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 1. april 2022
og var til 1. behandling den 5. april 2022. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og forsyningsministeren sendte den 23. marts 2022 dette
udkast til udvalget, jf. KEF alm. del - bilag 252. Den 1. april
2022 sendte klima-, energi- og forsyningsministeren
høringssvarene til udvalget, og ministeren sendte den 4.
april 2022 et høringsnotat.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
29 spørgsmål til klima-, energi- og
forsyningsministeren til skriftlig besvarelse, hvoraf ministeren
har besvaret de 28. Spørgsmål 29 forventes besvaret
inden 2. behandling.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Ida Auken (S) Malte Larsen
(S) Jens Joel (S) Orla Hav (S) Signe Munk (SF) Rasmus Nordqvist
(SF) Katrine Robsøe (RV) Zenia Stampe (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) fmd. Søren
Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Torsten Gejl (ALT) Kim
Valentin (V) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)
Marie Bjerre (V) Ulla Tørnæs (V) Carsten Kissmeyer (V)
René Christensen (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Mona
Juul (KF) Katarina Ammitzbøll (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Ole Birk Olesen (LA) Orla Østerby (UFG)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |