Tillægsbetænkning afgivet af
Børne- og Undervisningsudvalget den 7. juni 2022
1. Ændringsforslag
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har stillet 24
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup (UFG) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF, NB og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved afgivelsen af
tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og
Liberal Alliance
Venstres, Det Konservative Folkepartis,
Dansk Folkepartis, Nye Borgerliges og Liberal Alliances medlemmer
af udvalget opfordrer regeringen til at udskyde behandlingen af L
157 om tvangsfordeling af elever, og at 3. behandling dermed
udskydes.
Regeringen har i sidste øjeblik
hastet en ændring af tvangsfordelingsmodellen igennem. Den
kan have væsentlige konsekvenser for, hvordan modellen
indvirker på eleverne, og hvilke dele af byerne som bliver
hårdest ramt.
Samtidig noterer medlemmerne sig, at
regeringens egne embedsmænd skriver, at »beregningerne
er behæftet med meget store usikkerheder, som bl.a. skyldes,
at beregningerne beror på midlertidige beregningstekniske
kapaciteter og historiske søgemønstre samt forskelle
mellem tilgangs- og ansøgerpopulation, herunder at ufordelte
ansøgere ikke er medtaget i beregningsgrundlaget«, jf.
bilag 3 i »Tillægsaftale til aftale om Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Uddannelser mellem regeringen
(Socialdemokratiet) og Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokratierne«.
Det betyder, at regeringen reelt ikke aner,
hvor store konsekvenserne bliver af deres tvangseksperiment, og
hvem der bliver ramt. Det er stærkt kritisabelt, at et
så stort indgreb over for eleverne gennemtrumfes på et
så spinkelt beslutningsgrundlag.
Derfor har Det Konservative Folkeparti
sendt en række spørgsmål angående
konsekvensvurderingerne og evidensen bag de forventede effekter bag
tvangsmodellen, som ikke er blevet besvaret. 3. behandling
bør udskydes, så disse spørgsmål kan
besvares. Der bør også afsættes tid til at
indhente nye høringssvar fra alle eksterne aktører,
så konsekvenserne af den seneste ændring af
lovforslaget bliver belyst ordentligt.
Endelig bemærkes, at V, KF, DF og NB
ønsker at styrke udkantsgymnasiernes mulighed for at
overleve i den kommende tid med faldende elevgrundlag. V, KF og DF
opfordrer regeringen til at indkalde til nye forhandlinger, hvor
taxametersystemet bliver en central del af svaret på den
udfordring. En del af de knap 200 mio. kr., regeringen vil bruge
på at administrere tvangsfordelingen af elever, er bedre
brugt på at hjælpe udkantsgymnasierne.
Samlet set mener Det Konservative
Folkeparti, Venstre, Dansk Folkeparti, Nye borgerlige og Liberal
Alliance, at der er en væsentlig risiko for lovsjusk, hvis
regeringen stemmer L157 igennem på torsdag.
Venstre og Dansk
Folkeparti
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget ønsker at sikre et Danmark i bedre
uddannelsesbalance, hvor man kan tage en ungdomsuddannelse over
hele landet tæt på, hvor man bor.
Derfor støtter Venstre og DF den del
af lovforslaget, der omhandler landdistrikterne - i lovforslaget
betegnet afstandszonerne - og derfor havde Venstre sammen med DF og
LA og støttet af KF og NB stillet forslag om at få
delt lovforslaget op i to, så der kunne stemmes
særskilt om henholdsvis tvangsfordelingsmodellen på
baggrund af forældreindkomst, der nu trækkes ned over
de større byområder, og om modellen for
landområderne.
En sådan opdeling og afstemning har
Socialdemokraterne desværre blokeret for sammen med et
flertal af de røde partier i Folketinget.
Det er trist. Og det betyder også, at
selv om der er et bredt flertal i Folketinget, som gerne vil stemme
for den del, så får de desværre ikke mulighed for
det. Det ville ellers have sikret stabilitet for de mindre
gymnasier landet over og netop understreget over for dem, at et
bredt flertal i Folketinget er optaget af at sikre dem fremover.
Det er nemlig også forudsætningen for det frie
gymnasievalg, at elever rundt i landet overhovedet har et lokalt
gymnasium at vælge.
Lovforslagets del om gymnasierne rundt i
landet ligner den model, vi allerede har i dag, og at holde
hånden under de mindre gymnasier er netop derfor med til at
sikre det frie gymnasievalg i hele landet.
Men kapacitetsregler er ikke nok og kan
ikke stå alene, der er også behov for en
taxameterreform, der sikrer bedre økonomiske vilkår
for de mindre gymnasier - herunder et markant højere
grundtilskud og en ligestilling af udkantstaxameteret mellem
institutioner, som vil betyde alverden for de mindre
hhx-institutioner landet over. Det har Venstre stillet forslag om
til både finansloven og i beslutningsforslag. Også de
forslag har Socialdemokraterne og de røde partier stemt imod
- senest i forbindelse med 3. behandling af finansloven for 2022.
Venstre og DF har længe opfordret den socialdemokratiske
regering til at indkalde til taxameterforhandlinger, så
grundtilskuddet til de mindre gymnasier kan sættes markant
op. Den tidligere VLAK-regering havde afsat en varig
reservationsbevilling til at sikre højere taxametre, og der
var igangsat et taxametereftersyn og en gennemgang af
institutionsområdet. Dermed var der et gennemarbejdet
grundlag for et nyt taxametersystem og økonomisk sikkerhed
for de mindre institutioner i en tid, hvor ansøgertallet
mange steder i landdistrikterne falder meget.
Venstre og DF er imod tvangsfordeling af
gymnasieelever på baggrund af deres forældres indkomst.
Det er udansk, og det bryder fundamentalt med det frie
uddannelsesvalg. Venstre og DF ønsker frit valg for de unge,
og derfor vil vi rulle den del af lovgivningen tilbage efter et
valg, jf. bemærkningerne i et tidligere afgivet
betænkningsbidrag og det fælles bidrag i denne
tillægsbetænkning.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
ønsker, at unge i fremtiden fortsat skal have mulighed for
at gå på et lokalt gymnasium af høj faglig
kvalitet. Radikale Venstre støtter derfor fortsat op om
elevfordelingsaftalen af juni 2021 med de forbedringer og
justeringer, som er foretaget i tillægsaftalen af maj 2022,
og som skaber sikkerhed for, at unge kan gå på et
gymnasium tæt på deres bopæl.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V,
DF, LA), tiltrådt af et mindretal
(KF og NB):
1) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 b udgår stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 5]
2) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 b udgår i stk. 3, der bliver stk. 2, »og
2«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 1]
3) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 d udgår stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk 2.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 d udgår i stk. 3, der bliver stk. 2, », herunder
hvornår en zone bliver afstands- eller fordelingszone,
hvornår en zone skifter status, og hvordan
forældreindkomst opgøres«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 3]
5) De
under nr. 7 foreslåede §§ 11 e og 11
f udgår.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
6) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 g ændres i stk. 2 »§§ 11 h og i«
til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Principalt
7) Den
under nr. 7 foreslåede § 11 i udgår.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
Subsidiært
8) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 i indsættes i stk. 1, 5. pkt., efter »Sankt
Annæ Gymnasium«: »og IBB shippinglinjen på
Niels Brock«.
[Fritagelse af shippinglinjen
på Niels Brock]
9) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 j ændres i stk. 1 »§§ 11 h og i«
til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 7]
10) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 k ændres i stk. 1, 1. pkt., »§§ 11 h-11
j« til: »§§ 11 h og 11 j«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 7]
Til § 2
11) Nr.
2 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
12) Nr.
3. udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
13) I
det under nr. 4 foreslåede § 34 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
», uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen»
til: »og uddannelsen til hf-eksamen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
14) Nr.
5 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
15) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
34 a, stk. 4, ændres »de forpligtende
samarbejder« til:
»gymnasiesamarbejdet«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
16) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 34 a, stk. 6,
udgår », og efter »hf-eksamen«
indsættes: »samt uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen««.
[Udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser]
17) I
det under nr. 8 foreslåede § 34 a, stk. 6, ændres »,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, udbud af uddannelsen til
merkantil studentereksamen og udbud af uddannelsen til teknisk
studentereksamen« til: »og udbud af uddannelsen til
hf-eksamen«.
[Udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser]
18) Nr.
9 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
19) Nr.
10 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
Til § 3
20) Nr.
1 affattes således:
»1. § 8 b ophæves.«
[Ophævelse af
tilskudsloft]
Til § 4
21) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 14 b udgår
stk. 2.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
[Udskillelse af krav om aftale]
22) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 14 b udgår i
stk. 3, der bliver stk. 2, »og
2«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 21]
23) I
den under nr. 1 foreslåede § 14 b indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse for uddannelsen til teknisk
studentereksamen og uddannelsen til merkantil
studentereksamen.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
24) I
det under nr. 2 foreslåede § 20, stk. 2, ændres »de
3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og« til:
»den 3-årige uddannelse til«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16 og 17]
Bemærkninger
Til nr. 1, 2, 4, 6 og
10
Ændringsforslagene er lovtekniske
konsekvensændringer som følge af ændringsforslag
nr. 3, 5 og 7.
Til nr. 3, 5 og 7
Med ændringsforslagene udgår
forældreindkomst som parameter i elevfordelingsmodellen.
Til nr. 8
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 i, stk. 1, foreslås affattet,
fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 1, 5.
pkt., at på institutioner eller afdelinger i fordelingszoner
bliver kapaciteten på den enkelte uddannelse opdelt i tre
dele. En del er forbeholdt ansøgere i lavindkomstkategorien,
en del er forbeholdt ansøgere i mellemindkomstkategorien, og
en del er forbeholdt ansøgere i
højindkomstkategorien. Fordelingen af kapaciteten svarer til
indkomstfordelingen i de tre indkomst kategorier for den
pågældende uddannelse i den zone, institutionen eller
afdelingen ligger i. En ansøger kan kun få reserveret
plads i den del af institutionens eller afdelingens kapacitet, som
er forbeholdt den indkomstkategori, ansøgeren er placeret i.
Dette gælder dog ikke for Sankt Annæ Gymnasium.
I det under nr. 7 foreslåede §
11 i, stk. 1, 5. pkt., foreslås »og IBB shippinglinjen
på Niels Brock« indsat efter »Sankt Annæ
Gymnasium«.
Det foreslåede vil indebære, at
der ved fordeling af ansø-gere til IBB shippinglinjen
på Niels Brock ikke tages hensyn til ansøgernes
indkomstgrupper.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 5 og 7.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget udgår
muligheden for, at børne- og undervisningsministeren kan
pålægge bestyrelsen for en institution at udarbejde en
genopretningsplan, hvis institutionen eller en afdeling under
institutionen i 3 på hinanden følgende år ikke
har opnået en andel af førsteprioritetsansøgere
på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens
fastsatte kapacitet til den pågældende gymnasiale
uddannelse.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 12-15
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 16 og17
Med ændringsforslaget udgår de
erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - af lovforslaget.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget udgår
regionsrådets mulighed for efter høring af den
berørte institution at afgive indstilling til børne-
og undervisningsministeren om, hvorvidt en institution eller en
afdeling bør nedlægges.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget udgår
regionsrådets mulighed for at kunne godkende en institution
efter denne lov til, at den eller en afdeling under institutionen
er et profilgymnasium.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 16 og 17.
Til nr. 20
Med ændringsforslaget vil det ved lov
nr. 2532 af 22. december 2021 etablerede tilskudsloft for visse
institutioner omfattet af lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser blive ophævet.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget fjernes kravet
om, at skift kræver en aftale med lederen af den institution,
som ansøgeren eller eleven vil skifte fra.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 23.
Til nr. 23 og 4
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 16 og 17.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts
2022 og var til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 2. juni
2022. Lovforslaget var til 2. behandling den 7. juni 2022,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Bilag
Efter udvalgets afgivelse af
betænkning er der omdelt 2 bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelsen af
betænkning stillet spørgsmål til børne-
og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har
besvaret spørgsmål 134, de øvrige
spørgsmål forventes besvaret inden 3. behandling.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla
Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob
Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer
(FG) Anni Matthiesen (V) Morten Dahlin (V) Ellen Trane Nørby
(V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén
Knuth (V) nfmd. Marie Krarup
(UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette
Abildgaard (KF) Britt Bager (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |