Skriftlig fremsættelse (31. marts
2022)
Børne- og
undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale
uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling
på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
(Lovforslag nr. L 157)
Regeringen (Socialdemokratiet) indgik den
10. juni 2021 aftale med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
om elevfordeling m.v. på de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Aftalen blev fulgt op af aftale af 17. september 2021 om
finansiering af ordningen.
Nærværende lovforslag har
på den baggrund til formål at etablere rammerne for en
ny elevfordelingsmodel, herunder Den Koordinerede Tilmelding til
Gymnasiale Ungdomsuddannelser. Den nye elevfordelingsmodel omfatter
ud over de almengymnasiale ungdomsuddannelser også de
erhvervsgymnasiale ungdomsuddannelser. Modellen medfører, at
landet inddeles i zoner, og at fordelingen af ansøgerne sker
efter forskellige kriterier i afstandszoner og fordelingszoner.
Der foreslås endvidere indført
en strammere kapacitetsstyring med fastsættelse af en
minimumskapacitet. Samtidig foreslås det sikret, at der i
forbindelse med tilsyn kan stilles krav om udarbejdelse af en
genopretningsplan, hvis de unge over en periode på tre
år fravælger institutionen, og at børne- og
undervisningsministeren kan nedlægge en institution, hvis de
unge derefter bliver ved med at fravælge institutionen.
Endelig foreslås det, at kompetencen til at godkende
profilgymnasier overgår fra Børne- og
Undervisningsministeriet til regionerne, og at
henvisningstaxametret afskaffes.
Elevfordelingsmodellen medfører
udgifter til systemunderstøttelse på 10,0 mio. kr. i
2021, 28,5 mio. kr. i 2022, 23,6 mio. kr. i 2023 og 23,5 mio. kr. i
2024 faldende til 19,2 mio. kr. fra 2028. Modellen medfører
desuden merudgifter til administration i Børne- og
Undervisningsministeriet og i regionerne på i alt 1,5 mio.
kr. i 2021, 8,6 mio. kr. i 2022, 10,4 mio. i 2023 og 7,4 mio. kr. i
2024 faldende til 4,9 mio. kr. fra 2028. Staten kompenserer
regionerne for de regionale merudgifter via DUT.
Udgifterne i 2021 finansieres inden for
Børne- og Undervisningsministeriets ramme. Udgifterne i 2022
finansieres via reserven til opfølgning på eftersynet
af taxameter- og tilskudssystemet og afskaffelse af
henvisningstaxameteret. Fra 2023 og frem finansieres udgifterne ved
en reduktion af færdiggørelsestaxametrene på de
gymnasiale fuldtidsuddannelser.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022, dog således at børne- og
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af lovforslagets § 4 om bl.a. binding til
studeretninger.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.