Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. juni 2022
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale
uddannelser
(Kapacitetsfastsættelse og
elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddannelser)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1752 af 30. august 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1562 af 27. december 2019,
§ 2 i lov nr. 2532 af 22. december 2022 og § 3 i lov nr.
693 af 24. maj 2022, foretages følgende ændringer:
1. § 8,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter den
samlede kapacitet på landsplan og for de fem regioner opdelt
på de fire gymnasiale ungdomsuddannelser og pre-ib og efter
indstilling fra institutionerne og i samarbejde med regionerne de
enkelte institutioners eller afdelingers kapacitet for hver enkelt
gymnasial uddannelse og pre-ib på den pågældende
institution eller afdeling, jf. dog stk. 4. Større
kapacitetstilpasninger i nedadgående retning på
enkeltinstitutioner eller afdelinger skal ske gradvis.
Stk. 3. Hver
institution, hvis institutionen ikke har afdelinger, eller hver
afdeling skal mindst have en kapacitet på 84 elever.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
minimumskapaciteten til færre elever, hvis det vurderes at
være nødvendigt for at opretholde tilstrækkelig
uddannelsesdækning i et geografisk område, herunder i
andre geografiske områder. På institutioner eller
afdelinger med flere gymnasiale uddannelser opgøres
minimumskapaciteten samlet for de gymnasiale uddannelser.
Stk. 4.
Regionsrådet kan om nødvendigt hæve en
institutions eller afdelings kapacitet med en eller flere
elevpladser.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 8 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kapacitetsfastsættelsen, herunder om
procedure og regionsrådets tildeling af kapacitet efter stk.
4.«
3. §
8 affattes således:
»§ 8. Børne- og
undervisningsministeren sikrer kapacitet til de almengymnasiale
uddannelser i et sådant omfang, at alle ansøgere, der
opfylder optagelsesbetingelserne efter kapitel 2 i lov om de
gymnasiale uddannelser, kan optages, og at alle, der har
påbegyndt en almengymnasial uddannelse, kan fuldføre
denne.
Stk. 2.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter den
samlede kapacitet på landsplan og for de fem regioner for
hver af de fire gymnasiale ungdomsuddannelser og pre-ib.
Stk. 3. Inden
for rammerne af børne- og undervisningsministerens
beslutning efter stk. 2 tildeler regionsrådet efter
indstilling fra institutionerne og, hvor det er relevant, i dialog
med naboregionerne hver institution eller afdeling en kapacitet for
hver enkelt gymnasial uddannelse på den
pågældende institution eller afdeling. Større
kapacitetstilpasninger i nedadgående retning på
enkeltinstitutioner eller afdelinger skal ske gradvis.
Stk. 4. Hver
institution, hvis institutionen ikke har afdelinger, eller hver
afdeling skal mindst have en kapacitet på 84 elever.
Børne- og undervisningsministeren kan efter indstilling fra
et regionsråd tillade, at regionsrådet fastsætter
minimumskapaciteten, jf. 1. pkt., til færre elever, hvis det
vurderes at være nødvendigt for at opretholde
tilstrækkelig uddannelsesdækning i et geografisk
område, herunder i andre geografiske områder. På
institutioner eller afdelinger med flere gymnasiale uddannelser
opgøres minimumskapaciteten samlet for de gymnasiale
uddannelser.
Stk. 5.
Regionsrådet skal efter ansøgningsfristens
udløb tilpasse institutionernes eller afdelingernes
kapacitet, hvis det er nødvendigt.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren kan tilpasse den
kapacitet, som regionsrådet har tildelt de enkelte
institutioner og afdelinger, efter ansøgningsfristens
udløb med det formål at understøtte en
balanceret elevsammensætning.
Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om koordinering af undervisningstilbuddet i bestemte fag, der er
nødvendige for optagelse til videregående uddannelse,
og pålægge institutionerne at oprette undervisning i
sådanne fag.
Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om kapacitetsfastsættelsen, herunder om
procedure, tildeling af overkapacitet, gradvis indfasning af
større kapacitetstilpasninger og institutionernes
indstilling om kapacitet. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvilke hensyn regionsrådene skal tage i
forbindelse med fastsættelse af de enkelte institutioners og
afdelingers kapacitet, hvilken periode institutionernes og
afdelingernes kapacitet fastsættes for, og
regionsrådets efterfølgende tilpasning af
institutionernes og afdelingernes kapacitet, herunder
institutionernes og afdelingernes indberetninger til regionen om
ledig kapacitet.«
4.
Efter § 8 a indsættes:
»§ 8 b. Børne- og
undervisningsministeren kan inden fristen for at søge om
optagelse på en gymnasial ungdomsuddannelse beslutte at
flytte dele af kapaciteten til et eksisterende uddannelsesudbud fra
en institution eller afdeling til en anden institution eller
afdeling for at understøtte en balanceret
elevsammensætning, herunder til en institution eller
afdeling, der ikke udbyder uddannelsen i forvejen.«
5. I
§ 10, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Regionsrådet koordinerer endvidere
fordelingen af elever på uddannelsen til almen
studentereksamen, uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til
merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen.«
6. I
§ 11 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Regionsrådet afgiver efter høring af den
berørte institution indstilling til børne- og
undervisningsministeren om, hvorvidt en institution eller en
afdeling bør nedlægges, hvis den efter
iværksættelse af en genopretningsplan, jf. § 53 a,
de efterfølgende 2 år ikke har opnået en andel
af førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen
af institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den
eller de pågældende uddannelser.«
7.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a.
Regionsrådet kan godkende en institution efter denne lov til,
at institutionen eller en afdeling under institutionen er et
profilgymnasium. Til et profilgymnasium kan ansøgere, der er
relevante for profilen, opnå forrang til at få
reserveret en foreløbig plads på institutionen eller
afdelingen som profilelev. En institution eller en afdeling skal
have en særlig stærk faglig profil for at blive
godkendt som profilgymnasium. Regionsrådet kan ved
godkendelsen og som led i den løbende monitorering, jf. stk.
2, fastsætte og ændre et loft over institutionens eller
afdelingens andel af profilelever. Regionsrådet kan
tilbagekalde en godkendelse efter 1. pkt.
Stk. 2.
Regionsrådet skal i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium lægge vægt
på, i hvilket omfang en godkendelse kan resultere i en
skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen, og løbende monitorere, om godkendte
profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og afdelinger
får en skæv elevsammensætning.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte et
loft over andelen af profilelever på en institution eller
afdeling, ændre loftet over andelen af profilelever, som
regionsrådet har fastsat, suspendere optaget af
profilelever på institutionen eller afdelingen i et eller
flere år eller tilbagekalde institutionens godkendelse som
profilgymnasium.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
for institutionernes ansøgning og regionsrådets
godkendelse til profilgymnasium, herunder om kriterier og
vilkår for godkendelse, loft for antal profilelever,
tilbagekaldelse af godkendelse, krav til faglige rammer og
frister.
Elevfordeling
§ 11 b. Styrelsen for It og
Læring indhenter til brug for elevfordeling oplysninger
på individniveau om personnummer, institutionsnummer,
uddannelse, klassetrin, klassebetegnelse, tilrettelæggelsen
af elevens undervisningsforløb og start- og slutdato hos
institutionen og oplysninger om cpr-id, navn, beskyttelse af navn
og adresse, registrerede forældre og adresse hos Det Centrale
Personregister og Danmarks Adresseregister.
Stk. 2.
Styrelsen for It og Læring indhenter til brug for
beregninger, herunder af indkomstkategorier, zonetyper og
ansøgernes placering i indkomstgrupper, oplysninger om
ansøgernes forældres indkomst hos told- og
skatteforvaltningen, jf. § 11 f.
Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 nævnte oplysninger, som er nødvendige for
regionernes opgaver i henhold til §§ 11 a, 11 c, 11 j, 11
k og 12, videregives til regionerne.
§ 11 c. Styrelsen for It og
Læring stiller som databehandler en central
it-understøttet fordelingsmekanisme, Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser, til rådighed
for regionerne til brug for fordeling af ansøgere til de
3-årige uddannelser til almen, merkantil og teknisk
studentereksamen, den 2-årige uddannelse til hf-eksamen og
pre-ib. Styrelsen for It og Læring udvikler og driver
fordelingsmekanismen på regionernes vegne. Regionerne er
dataansvarlige for behandlingen af de indlæste
personoplysninger i fordelingsmekanismen og kan i
opgaveløsningen bl.a. behandle ansøgernes personnumre
med henblik på en entydig identifikation.
Stk. 2.
Styrelsen for It og Læring handler som databehandler alene
efter dokumenteret instruks fra regionerne, for så vidt
angår fordelingsmekanismen. Styrelsen skal sikre, at
it-løsningen for systemet til elevfordeling opfylder
forordningens krav til databeskyttelse gennem design og
databeskyttelse gennem standardindstillinger.
Stk. 3.
Styrelsen for It og Læring skal efter anmodning fra
regionerne give tilstrækkelige oplysninger til, at regionerne
kan påse, at der er truffet de fornødne tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger.
Stk. 4.
Styrelsen for It og Læring fastsætter efter forhandling
med Danske Regioner nærmere regler om regionernes opgaver og
ansvar som dataansvarlige, jf. stk. 2, og om styrelsens opgaver og
ansvar som databehandler.
§ 11 d. Børne- og
undervisningsministeren opdeler landet i geografisk
sammenhængende zoner. Zonerne skal afgrænses
således, at ingen kommune geografisk henhører under
mere end en zone.
Stk. 2. En zone
er en fordelingszone, når forskellen mellem
forældreindkomsten for tilgåede elever på mindst
en af de gymnasiale uddannelser på institutioner, hvis
institutionerne ikke har afdelinger, eller afdelinger i zonen og
forældreindkomsten for elever med bopæl i zonen, som er
tilgået en gymnasial uddannelse, overstiger en grænse,
som fastsættes af børne- og undervisningsministeren.
Øvrige zoner er afstandszoner.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om zoneopdelingen, herunder hvornår en
zone bliver afstands- og fordelingszone, hvornår en zone
skifter status, og hvordan forældreindkomst
opgøres.
§ 11 e. Styrelsen for It og
Læring inddeler på regionernes vegne ansøgerne i
lav-, mellem- og højindkomstkategori på baggrund af
forældreindkomst. Lavindkomstkategorien består af
ansøgere, der er blandt de 25 pct. med de laveste
forældreindkomster. Mellemindkomstkategorien består af
ansøgere, der er blandt de 50 pct. med de mellemste
forældreindkomster. Højindkomstkategorien består
af ansøgere, der er blandt de 25 pct. med de højeste
forældreindkomster. Ansøgere, som er fyldt 20 år
eller fylder 20 år i det kalenderår, hvor
ansøgeren søger om optagelse, samt ansøgere,
for hvem der ikke kan indhentes oplysninger om
forældreindkomst hos told- og skatteforvaltningen, placeres i
mellemindkomstkategorien uanset den faktiske
forældreindkomst.
Stk. 2. I
fordelingszoner, jf. § 11 d, stk. 2, opgøres for hver
uddannelse, hvor stor en andel af
førsteprioritetsansøgere til den
pågældende uddannelse med bopæl i zonen der er i
henholdsvis lav-, mellem- og højindkomstkategorien.
§ 11 f. Forældreindkomst
består af personlig indkomst med tillæg af positiv
kapitalindkomst, der anvendes til beregning af indkomstskat efter
personskattelovens § 7, dog før de deri nævnte
bundfradrag og fradrag for grundbeløb, og med tillæg
af aktieindkomst, der beskattes efter personskattelovens § 8
a, stk. 2. I indkomsten fradrages, i det omfang det fremgår
af årsopgørelsen, jf. stk. 2, førtidig
udbetaling af feriemidler efter § 17 a i lov om forvaltning og
administration af tilgodehavende feriemidler.
Stk. 2.
Forældreindkomsten opgøres på grundlag af
oplysninger i årsopgørelsen for det indkomstår,
som ligger 2 år forud for det skoleår,
ansøgningen vedrører.
§ 11 g. Ansøgere, der
som førsteprioritet har en gymnasial ungdomsuddannelse i en
fordelingszone, skal angive et minimumantal
uddannelsesønsker i prioriteret rækkefølge, jf.
regler udstedt i medfør af stk. 5. Et
uddannelsesønske er en kombination af en uddannelse og en
afdeling.
Stk. 2.
Ansøgerne fordeles i fordelingsmekanismen, jf. stk. 3-5 og
§§ 11 h og 11 i. Førsteprioritetsønsker
søges imødekommet før
andenprioritetsønsker, som søges imødekommet
før tredjeprioritetsønsker, som søges
imødekommet før fjerdeprioritetsønsker, mens
fjerdeprioriteter og efterfølgende prioriteter er
sidestillede.
Stk. 3.
Ansøgere kan opnå forrang til at blive optaget
på en gymnasial ungdomsuddannelse på en bestemt
institution eller afdeling, hvis ansøgerne har angivet
institutionen eller afdelingen som deres førsteprioritet, og
i visse tilfælde, hvis ansøgerne har angivet
institutionen eller afdelingen som deres andenprioritet.
Ansøgere, som får forrang, kan få reserveret
plads på en institution eller afdeling forud for
øvrige ansøgere med samme prioritet, jf. regler
fastsat i medfør af stk. 5.
Stk. 4. For
ansøgere, som ikke får opfyldt et prioriteret
ønske, må der højst være en transporttid
på 45 minutter hver vej.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om procedure, antal uddannelsesønsker i
fordelingszoner, forrang for visse elevgrupper og opgørelse
af transporttid.
§ 11 h. På institutioner
og afdelinger i afstandszoner får alle ansøgere, som
har prioriteret en institution eller afdeling som
førsteprioritet, reserveret en plads på institutionen
eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen ikke har
flere førsteprioritetsansøgere, end institutionen
eller afdelingen har kapacitet til at optage. Hvis en institution
eller afdeling har flere førsteprioritetsansøgere,
end den har kapacitet til, får en ansøger, der har
kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, reserveret en foreløbig plads forud for en
ansøger med længere transporttid. Hvis to eller flere
ansøgere har samme transporttid og der ikke er kapacitet til
at reservere plads til dem alle på institutionen eller
afdelingen, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der
får reserveret plads på institutionen eller afdelingen.
Ansøgere, som ikke får reserveret en foreløbig
plads på deres førsteprioritet, fordeles så vidt
muligt til en plads på et efterfølgende prioriteret
uddannelsesønske, jf. § 11 g, stk. 2. 2. og 3. pkt.
finder tilsvarende anvendelse ved fordeling af ansøgere til
efterfølgende prioriteter.
Stk. 2.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4. Hvis
institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en
ansøger kun få reserveret plads i den del af
institutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Børne- og
undervisningsministeren kan beslutte, at der ikke skal fordeles
ansøgere til en institution eller afdeling efter 1. pkt.
§ 11 i. På institutioner
eller afdelinger i fordelingszoner bliver kapaciteten på den
enkelte uddannelse opdelt i tre dele. En del er forbeholdt
ansøgere i lavindkomstkategorien, en del er forbeholdt
ansøgere i mellemindkomstkategorien, og en del er forbeholdt
ansøgere i højindkomstkategorien. Fordelingen af
kapaciteten svarer til indkomstfordelingen i de tre
indkomstkategorier for den pågældende uddannelse i den
zone, institutionen eller afdelingen ligger i. En ansøger
kan kun få reserveret plads i den del af institutionens eller
afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomstkategori,
ansøgeren er placeret i. Dette gælder dog ikke for
Sankt Annæ Gymnasium.
Stk. 2. På
institutioner eller afdelinger i fordelingszoner får alle
ansøgere, som har institutionen eller afdelingen som
førsteprioritet, reserveret en plads på institutionen
eller afdelingen, hvis der ikke er flere ansøgere i den
indkomstkategori, som ansøgeren tilhører, end
institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage i denne
indkomstkategori. Hvis en institution eller afdeling har flere
førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at
optage inden for ansøgernes indkomstkategori, får en
ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig
plads forud for en ansøger med længere transporttid.
Hvis to eller flere ansøgere har samme transporttid og der
ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle på
institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes
indkomstkategori, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere
der får reserveret plads på institutionen eller
afdelingen. Ansøgere, som ikke får en foreløbig
plads på deres førsteprioritet, fordeles så vidt
muligt til en plads på et efterfølgende prioriteret
uddannelsesønske, jf. § 11 g, stk. 2. 2. og 3. pkt.
finder tilsvarende anvendelse ved fordeling af ansøgere til
efterfølgende prioriteter.
Stk. 3.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 2, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4. Hvis
institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en
ansøger kun få reserveret plads i den del af
institutionens eller afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den
indkomstkategori, ansøgeren er placeret i. Børne- og
undervisningsministeren kan for enkelte institutioner eller
afdelinger beslutte, at der ikke skal fordeles ansøgere til
disse institutioner eller afdelinger efter 1. pkt.
§ 11 j. Regionsrådet i
den region, hvor ansøgeren har bopæl, fordeler de
ansøgere, som ikke er blevet fordelt i den centrale
fordelingsmekanisme efter §§ 11 h og 11 i.
Stk. 2.
Regionsrådet fordeler ansøgerne, jf. stk. 1, til en af
ansøgeren prioriteret institution eller afdeling med ledig
kapacitet i den af ansøgeren prioriterede
rækkefølge. Hvis der ikke er plads på en
institution eller afdeling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet
fordele ansøgerne til den uddannelse, den enkelte
ansøger har ønsket som førsteprioritet,
på den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor
ansøgeren har kortest transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen. Regionsrådet kan kun placere
ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller
afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der
ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1.-3.
pkt., skal regionsrådet hæve kapaciteten på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling,
hvor ansøgeren får kortest transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen.
Regionsrådet kan dog i særlige tilfælde
hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Regionsrådet
samarbejder med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne,
hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger fra
ansøgerens bopæl ligger i en tilstødende
region.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan
hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
end den, hvor ansøgeren har kortest transporttid, jf. stk.
2, 4. pkt.
§ 11 k. Regionsrådet i
den region, hvor ansøgeren har bopæl, fordeler til og
med første hele uge af november de ansøgere, hvis
ansøgning ikke er indgået i fordelingsrunden efter
§§ 11 h-11 j, og de ansøgere og elever, som bliver
optaget på eller skifter til en gymnasial uddannelse frem til
og med første uge af november. 1. pkt. gælder dog ikke
for ansøgere og elever, som bliver optaget efter § 14
eller § 14 b i lov om de gymnasiale uddannelser.
Stk. 2.
Fordelingen nævnt i stk. 1 skal ske inden for rammerne af
institutionernes eller afdelingernes kapacitet til en af
ansøgerens eller elevens prioriterede
uddannelsesønsker eller til den uddannelse, ansøgeren
eller eleven har ønsket som førsteprioritet, på
en institution eller afdeling inden for 45 minutters transporttid.
Regionsrådet kan hæve kapaciteten på en
institution eller afdeling, hvis det er nødvendigt for at
tildele disse ansøgere og elever plads. Regionsrådet
samarbejder med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne
og eleverne, hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger
fra ansøgerens og elevens bopæl ligger i en
tilstødende region.«
8. §
12 affattes således:
Ȥ 12. Efter anmodning
fra en ansøger eller forældremyndighedens indehaver
genoptager regionsrådet sin behandling af ansøgningen
med henblik på vurdering af, om der er grundlag for at give
ansøgeren helt eller delvis medhold. Anmodning om
genoptagelse skal indgives, senest 10 kalenderdage efter at
afgørelsen om den foreløbige plads er modtaget.
Stk. 2.
Regionsrådets afgørelse om den foreløbige plads
kan af ansøgeren eller forældremyndighedens indehaver
påklages til børne- og undervisningsministeren.
Påklage kan ikke ske, før genvurdering som nævnt
i stk. 1 har fundet sted. Klagen efter 1. pkt. skal indgives senest
10 kalenderdage efter afgørelsens modtagelse til det
regionsråd, der har truffet afgørelsen.
Stk. 3.
Regionsrådet skal, hvis regionsrådet ikke
imødekommer klagen fuldt ud, senest 6 kalenderdage efter
klagens indgivelse videresende klagen til børne- og
undervisningsministeren. Klagen skal ved videresendelsen til
børne- og undervisningsministeren være ledsaget af den
påklagede afgørelse, de dokumenter, der er
indgået i sagens afgørelse, og en udtalelse fra
regionsrådet med bemærkninger til sagen og de
anførte klagepunkter.
Stk. 4.
Når regionsrådet videresender klagen til børne-
og undervisningsministeren, sender regionsrådet samtidig en
kopi af sin udtalelse til ansøgeren eller
forældremyndighedens indehaver med en frist for at afgive
bemærkninger til børne- og undervisningsministeren
på 5 dage fra modtagelsen.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan træffe
afgørelse om fastholdelse af regionsrådets
afgørelse, om ændring af afgørelsen til fordel
for ansøgeren eller om hjemvisning af sagen til
regionsrådets fornyede behandling.
Stk. 6.
Børne- og undervisningsministeren kan efterprøve
retlige spørgsmål.«
9. § 12
a ophæves.
10. I
§ 13, stk. 1, udgår
»forpligtende«.
11. §
14 affattes således:
Ȥ 14. En institution,
der udbyder den 3-årige uddannelse til almen
studentereksamen, uddannelse til merkantil studentereksamen eller
uddannelse til teknisk studentereksamen eller den 2-årige
uddannelse til hf-eksamen, skal indgå i et eller flere
gymnasiesamarbejder med andre institutioner, der udbyder en af
disse uddannelser. En institution omfattet af lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser med udbud af den
3-årige uddannelse til almen studentereksamen eller den
2-årige uddannelse til hf-eksamen kan deltage i samarbejdet,
i det omfang regionsrådet vurderer, at det er
hensigtsmæssigt.
Stk. 2.
Gymnasiesamarbejdet nedsættes af regionsrådet.
Institutionerne inddrages i at fastsætte samarbejdets
geografiske afgrænsning.
Stk. 3.
Gymnasiesamarbejdet består af 1 eller 2 repræsentanter
for regionsrådet og 1 repræsentant for hver institution
eller afdeling i det geografiske område. Regionsrådet
har formandskabet for gymnasiesamarbejdet og stiller
sekretariatsmæssig betjening til rådighed.
Stk. 4.
Regionsrådets koordinering skal omfatte koordinering af et
tilstrækkeligt og varieret udbud af studieretninger og
valgfag og i øvrigt understøtte regionsrådets
koordinering af den samlede indsats, jf. § 10, stk. 1.
Herudover fastsætter regionsrådet det nærmere
indhold af gymnasiesamarbejdet.
Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om gymnasiesamarbejdet og om regionsrådets udøvelse af
dets beføjelse efter stk. 2-4.«
12. I
§ 30, stk. 8, udgår
»samt for antal elever, der har afbrudt en gymnasial
uddannelse i løbet af uddannelsens første år,
og som 6 måneder efter er indskrevet på en
erhvervsuddannelse«.
13.
Efter § 53 indsættes før overskriften før
§ 54:
»§ 53 a. Børne-
og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for
en institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis
institutionen eller en afdeling under institutionen i 3 på
hinanden følgende år ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen af
institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den
pågældende gymnasiale uddannelse.
Stk. 2.
Genopretningsplanen skal indeholde konkrete mål og indsatser
for genopretningen.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan efter høring af
regionsrådet, jf. § 11, stk. 2, nedlægge en
institution eller en afdeling, hvis institutionen eller afdelingen
senest 2 år efter genoprettelsesplanens
iværksættelse ikke har opnået
førsteprioritetsansøgere til den
pågældende gymnasiale uddannelse på mindst
halvdelen af institutionens eller afdelingens fastsatte
kapacitet.
Stk. 4.
Nedlægges en institution eller en afdeling i medfør af
stk. 3, kan børne- og undervisningsministeren
pålægge en eller flere institutioner at optage alle
eller en del af de elever, som har påbegyndt deres uddannelse
på den nedlagte institution eller afdeling.«
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 1753 af 30. august
2021, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1562 af 27.
december 2019 og § 5 i lov nr. 2532 af 22. december 2021 og
senest ved § 4 i lov nr. 693 af 24. maj 2022, foretages
følgende ændringer:
1. § 19,
stk. 6, ophæves.
2.
Efter § 30 b indsættes:
»§ 30 c. Børne-
og undervisningsministeren kan pålægge bestyrelsen for
en institution at udarbejde en genopretningsplan, hvis
institutionen eller en afdeling under institutionen i 3 på
hinanden følgende år ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere på mindst halvdelen af
institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet til den
pågældende gymnasiale uddannelse.
Stk. 2.
Genopretningsplanen skal indeholde konkrete mål og indsatser
for genopretningen.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan efter høring af
regionsrådet, jf. § 34 b, stk. 2, nedlægge en
institution eller en afdeling, hvis institutionen eller afdelingen
senest 2 år efter genoprettelsesplanens
iværksættelse ikke har opnået en andel af
førsteprioritetsansøgere til den
pågældende gymnasiale uddannelse på mindst
halvdelen af institutionens eller afdelingens fastsatte
kapacitet.
Stk. 4.
Nedlægges en institution eller en afdeling i medfør af
stk. 3, kan børne- og undervisningsministeren
pålægge en eller flere institutioner at optage alle
eller en del af de elever, som har påbegyndt deres uddannelse
på den nedlagte institution eller afdeling.«
3. I
overskriften til kapitel 6 ændres
»og rådgivning« til: », rådgivning og
elevfordeling m.m.«
4. I
§ 34 a, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Regionsrådet koordinerer endvidere
fordelingen af elever på uddannelsen til almen
studentereksamen, uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til
merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen.«
5. I
§ 34 a, stk. 3, ændres
»de i stk. 5, nr. 3-5, nævnte ungdomsuddannelser«
til: »den i stk. 5, nr. 5, nævnte
ungdomsuddannelse«.
6. I
§ 34 a, stk. 4, ændres
»nr. 1-2« til: »nr. 1-4«, og »de
forpligtende samarbejder« ændres til:
»gymnasiesamarbejdet«.
7. I
§ 34 a, stk. 6, ændres
»§ 8, stk. 2, § 11, § 12, § 12 a og 12
b« til: »§ 8, stk. 2-4 og 6, om
kapacitetsfastsættelse, § 8 b om flytning af kapacitet
og §§ 11 b-12 og 12 b om elevfordeling«, og efter
»hf-eksamen« indsættes: »samt uddannelsen
til merkantil studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen«.
8. § 34 a,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
§ 8, stk. 2-6 og 8, om kapacitetsfastsættelse, § 8
b om flytning af kapacitet og §§ 11 b-12 og 12 b om
elevfordeling i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. finder tilsvarende
anvendelse for udbud af uddannelsen til almen studentereksamen,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, udbud af uddannelsen til
merkantil studentereksamen og udbud af uddannelsen til teknisk
studentereksamen på institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.«
9. I
§ 34 b indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Regionsrådet afgiver efter høring af den
berørte institution indstilling til børne- og
undervisningsministeren om, hvorvidt en institution eller en
afdeling bør nedlægges, hvis den efter
iværksættelse af en genopretningsplan, jf. § 30 c,
de efterfølgende 2 år ikke har opnået en andel
af førsteprioritetsansøgere på mindst
halvdelen af institutionens eller afdelingens fastsatte kapacitet
til den eller de pågældende uddannelser.«
10.
Efter § 34 c indsættes:
Ȥ 34 d.
Regionsrådet kan godkende en institution efter denne lov til,
at institutionen eller en afdeling under institutionen er et
profilgymnasium. Til et profilgymnasium kan ansøgere, der er
relevante for profilen, opnå forrang til at få
reserveret en foreløbig plads på institutionen eller
afdelingen som profilelev. En institution eller afdeling skal have
en særlig stærk faglig profil for at blive godkendt som
profilgymnasium. Regionsrådet kan ved godkendelsen og som led
i den løbende monitorering, jf. stk. 2, fastsætte og
ændre et loft over institutionens eller afdelingens andel af
profilelever. Regionsrådet kan tilbagekalde en godkendelse
efter 1. pkt.
Stk. 2.
Regionsrådet skal i forbindelse med behandling af en
ansøgning om at blive profilgymnasium lægge vægt
på, i hvilket omfang en godkendelse kan resultere i en
skævvridning af elevsammensætningen eller
elevsøgningen, og løbende monitorere, om godkendte
profilgymnasier og de omkringliggende institutioner og afdelinger
får en skæv elevsammensætning.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte et
loft over andelen af profilelever på en institution eller
afdeling, ændre loftet over andelen af profilelever, som
regionsrådet har fastsat, suspendere optaget af
profilelever på institutionen eller afdelingen i 1 eller
flere år eller tilbagekalde institutionens godkendelse som
profilgymnasium.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
for institutionernes ansøgning og regionsrådets
godkendelse til profilgymnasium, herunder om kriterier og
vilkår for godkendelse, loft for antal profilelever,
tilbagekaldelse af godkendelse, krav til faglige rammer og
frister.«
§ 3
I lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 1666 af 11. august
2021, som ændret ved § 4 i lov nr. 2532 af 22. december
2021, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 b indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Tilskudsloftet efter stk. 1 gælder ikke for
institutioner, der overgår fra at være beliggende
i en fordelingszone til at være beliggende i en afstandszone,
jf. § 11 d, stk. 2 og 3, i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse
m.v.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
2. I
§ 15 udgår »for elever
og kursister, som er henvist til private gymnasieskoler og
hf-kurser af fordelingsudvalget, jf. lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.,
og«.
§ 4
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1375 af 24. juni 2021, som
ændret ved lov nr. 2154 af 27. november 2021 og § 3 i
lov nr. 2532 af 22. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 14 a indsættes:
Ȥ 14 b. Bortset fra
skift af institution i forbindelse med skift af uddannelse kan
skift af institution, når ansøgeren har fået
reserveret en foreløbig plads eller er blevet endeligt
optaget på en institution på en gymnasial uddannelse,
kun ske, hvis
1) det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven
får mere end 45 minutters transporttid fra den nye
bopæl til den institution, hvor ansøgeren eller eleven
har fået tildelt plads eller er endeligt optaget, eller
2) der er
problemer med ansøgerens eller elevens trivsel på den
institution, hvor ansøgeren eller eleven har fået
tildelt plads eller er endeligt optaget.
Stk. 2. Skift af
institution på grund af problemer med trivsel sker efter
aftale med lederen af den institution, som ansøgeren eller
eleven vil skifte fra.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 omfatter ikke skift til institutioner efter lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om opgørelse af transporttid.«
2. I
§ 20 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Elever, som i forbindelse med ansøgning om optagelse
på de 3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og
almen studentereksamen har tilkendegivet, at de ønsker at
vælge en sjælden studieretning ved udløbet af
grundforløbet, er bundet til denne studieretning, hvis
eleverne har fået forrang til at blive optaget på
institutionen på grund af studieretningsønsket og
institutionen opretter studieretningen.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
3. I
§ 20, stk. 3, der bliver stk. 4,
indsættes efter »ved afslutningen af
grundforløbet, jf. stk. 1,«: »om, hvilke
studieretninger eleverne kan blive bundet til, jf. stk. 2,«,
og »jf. stk. 2« ændres til: »jf. stk.
3«.
§ 5
I lov nr. 1562 af 27. december 2019 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. og lov om institutioner
for erhvervsrettet uddannelse (Mulighed for fastsættelse af
lokale elevfordelingsregler), som ændret ved lov nr. 1714 af
30. november 2020 og § 1 i lov nr. 2532 af 22. december 2021,
foretages følgende ændringer:
1. § 1,
nr. 3, ophæves.
2. § 1,
nr. 5, ophæves.
3. § 2,
nr. 2, ophæves.
4. § 3,
nr. 3, ophæves.
§ 6
I lov nr. 2532 af 22. december 2021 om
ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale
uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister,
begrænsning af mulighed for institutionsskift, etablering af
tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt
stop for optag) foretages følgende ændring:
1. § 3,
nr. 4, ophæves.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
og § 2, nr. 8, træder i kraft den 1. juli 2026.
Stk. 3. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 4.
Stk. 4. Loven finder
ikke anvendelse for kapacitetsfastsættelse og for
ansøgninger til skoleåret 2022/23.
Kapacitetsfastsættelsen og ansøgningerne skal
behandles efter de hidtil gældende regler.
Stk. 5. Børne- og
undervisningsministeren kan for skoleåret 2023/24 beslutte,
at elevfordeling efter loven ikke finder anvendelse helt eller
delvis, hvis særlige forhold gør det
nødvendigt. De hidtil gældende regler finder i
så fald anvendelse.