Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet i alt 45
ændringsforslag, herunder om deling af lovforslaget.
Venstres, Dansk Folkepartis og Liberal
Alliances medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1-31, herunder om deling af lovforslaget.
Børne- og undervisningsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 32-45.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, FG og Marie Krarup (UFG)) vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 om en deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF, NB og LA) vil stemme for en deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og Marie Krarup (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
ministeren stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-31. Mindretallet vil
stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 32, 40-43
og 45. Mindretallet vil redegøre for deres stilling til
ændringsforslag nr. 33-39 og 44 ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (DF, NB og LA) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (FG) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget indstiller, at lovforslaget om
tvangsfordeling af gymnasielever forkastes. Elevers frihed til at
vælge gymnasium skal ikke begrænses af, at deres
forældre tjener for lidt eller lidt for meget. Eleverne ved
nemlig selv bedst, hvilket gymnasium de vil gå på. De
skal ikke tvangsfordeles til gymnasier, de ikke ønsker at
gå på, fordi regeringen ønsker at opnå en
arbitrær indkomstfordeling fastsat i et excelark.
Regeringen foretager yderligere alvorlige
indskrænkelser af det frie valg ved at lægge et
tilskudsloft over de private gymnasier, afskaffe retten til at
skifte gymnasium via ventelister og omfatte de merkantile gymnasier
af tvangsmodellen. Disse tiltag indføres for at lukke enhver
flugtvej fra regeringens tvangsfordeling, og det kan få meget
alvorlige konsekvenser for de tusindvis af unge, der bliver
ramt.
Adskillige eksperter har advaret regeringen
om, at forslaget er et »ungdomsskadeligt
makværk«, der vil ødelægge deres
motivation, øge mistrivslen og frafaldet og forringe deres
faglige udbytte. Særlig elever med ressourcesvag baggrund kan
tabe på forslaget. Advarslerne fra eksperterne har ikke gjort
indtryk på partierne bag tvangsmodellen, som fortsat
ønsker at gennemføre lovforslaget.
Endelig bemærkes, at partierne
ønsker at styrke udkantsgymnasiernes mulighed for at
overleve i den kommende tid med faldende elevgrundlag. Venstre og
Det Konservative Folkeparti opfordrer regeringen til at indkalde
til nye forhandlinger om en samlet løsning, hvor
taxametersystemet bliver en central del af svaret på den
udfordring. En del af de knap 200 mio. kr., regeringen vil bruge
på at administrere tvangsfordelingen af elever, er bedre
brugt på at hjælpe udkantsgymnasierne. Sammenfattende
mener partierne, at regeringen og partierne bag lovforslaget vil
gøre stor skade på elevernes frie gymnasievalg, deres
trivsel, motivation og læring. Der bør lyttes til de
over 50.000 borgere, der har skrevet under på, at det frie
gymnasievalg skal bevares.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
glæder sig over, at regeringen har lyttet til Dansk
Folkepartis ønske om en fremtidssikring af uddannelser i
landdistrikterne. For Dansk Folkeparti er det en vigtig prioritet,
at det er muligt at tage en uddannelse i hele landet, og vi
glæder os over, at regeringen har lyttet til dette.
Selv om det er vigtigt at sikre
velfungerende gymnasier, hvor andelen af elever med ikkevestlig
baggrund ikke bliver for dominerende på det enkelte
gymnasium, mangler almindeligt hensyn til proportionalitet. Det er
et fåtal af gymnasier, der har reelle udfordringer med dette,
og derfor er det disproportionalt at skabe usikkerhed om
fremtidsudsigterne for mere end 20.000 unge hvert år,
når de søger ind på en ungdomsuddannelse efter
grundskolen. Dansk Folkeparti er modstandere af at afskaffe det
frie gymnasievalg til erhvervsgymnasierne og er i den forbindelse
meget bekymrede for konsekvenserne af dette i relation til
søgningen til erhvervsgymnasierne, da afstandene mellem
disse er markant længere end for almene gymnasier.
Dansk Folkeparti stiller sig også
kritisk over for, at regeringen med lovforslaget vægter
forældres indkomst højere end hensynet til den enkelte
uddannelsessøgendes egne ønsker og dennes tro
på, at det er muligt at præge sin egen fremtid.
Vi er i Dansk Folkeparti stærkt
bekymrede for de unges motivation og trivsel fremadrettet, hvis
disproportionalt mange elever placeres på institutioner langt
fra bopæl, omgangskreds og nærmiljø imod deres
ønske. Vi ved, at stor afstand til uddannelsesinstitutionen
er en af de største faktorer i forbindelse med frafald.
Dansk Folkeparti er også bekymret
over, at der ikke har været afsat rimelig tid til at få
afklaret konsekvenserne af det ændrede lovforslag, som har
ændret ved forudsætningerne før lovforslagets 3.
behandling. Vi vil i Dansk Folkeparti følge implementeringen
af loven nøje og forventer, at udvalget løbende vil
blive inddraget i alle relevante forhold relateret hertil.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V,
DF, LA), tiltrådt af et mindretal
(KF og NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private
institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale
uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på
de gymnasiale ungdomsuddannelser)« omfattende §§
1-7.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Elevfordeling i afstandszoner)« omfattende § 1, nr. 7,
og § 7, stk. 1, 4 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 b udgår stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
3) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 b udgår i stk. 3, der bliver stk. 2, »og
2«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 2]
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 d udgår stk. 2.
Stk. 3 bliver herefter stk 2.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
5) I
det under nr. 7 foreslåede § 11 d udgår i stk. 3, der bliver stk. 2, », herunder
hvornår en zone bliver afstands- eller fordelingszone,
hvornår en zone skifter status, og hvordan
forældreindkomst opgøres«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 4]
6) De
under nr. 7 foreslåede §§ 11 e og 11
f udgår.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
7) I
det under nr. 7 foreslåede § 11 g udgår i stk. 2 »§ 11 h og«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 9]
8) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 g ændres i stk. 2 »§§ 11 h og i«
til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 6 og 11]
9) Den
under nr. 7 foreslåede § 11 h udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Principalt
10)
Den under nr. 7 foreslåede § 11 i udgår.
[Forældreindkomst udgår
som parameter i elevfordelingsmodellen]
Subsidiært
11) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 i indsættes i stk. 1, 5. pkt., efter »Sankt
Annæ Gymnasium«: »I BB shippinglinjen på
Niels Brock«.
[Fritagelse af shippinglinjen
på Niels Brock]
12) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 j ændres i stk. 1 »§§ 11 h og i«
til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6 og 10]
13) I
det under nr. 7 foreslåede § 11 j ændres i stk. 1 »§§ 11 h og i«
til: »§ 11 i«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 9]
14) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 k ændres i stk. 1, 1. pkt., »§§ 11 h -
11 j« til: »§§ 11 h og 11 j«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 6 og 10]
15) I
det under nr. 7 foreslåede § 11 k ændres i stk. 1,1. pkt., »§§ 11 h-11
j« til: »§§ 11 i og 11 j«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 9]
Til § 2
16) Nr.
2 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
17) Nr.
3. udgår
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
18) I
det under nr. 4 foreslåede § 34 a, stk. 1, 2. pkt., ændres
», uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen»
til: »og uddannelsen til hf-eksamen«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
19) Nr.
5 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
20) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
34 a, stk. 4, ændres »de forpligtende
samarbejder« til:
»gymnasiesamarbejdet«.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
21) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 34 a, stk. 6,
udgår », og efter »hf-eksamen«
indsættes: »samt uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk
studentereksamen««.
[Udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser]
22) I
det under nr. 8 foreslåede § 34 a, stk. 6, ændres »,
udbud af uddannelsen til hf-eksamen, uddannelsen til merkantil
studentereksamen og uddannelsen til teknisk studentereksamen«
til: »og udbud af uddannelsen til hf-eksamen«.
[Udskillelse af de
erhvervsgymnasiale uddannelser]
23) Nr.
9 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
24) Nr.
10 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
Til § 3
25) Nr.
1 affattes således:
»1. § 8 b ophæves.«
[Ophævelse af
tilskudsloft]
Til § 4
26) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 14 b udgår
stk. 2.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
[Udskillelse af krav om aftale]
27) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 14 b udgår i
stk. 3, der bliver stk. 2, »og
stk. 2«.
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 26]
28) I
den under nr. 1 foreslåede § 14 b indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Stk. 1-3 finder ikke anvendelse for uddannelsen til teknisk
studentereksamen og uddannelsen til merkantil
studentereksamen.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
29) I
det under nr. 2 foreslåede § 20, stk. 2, ændres »de
3-årige uddannelser til teknisk, merkantil og« til:
»den 3-årige uddannelse til«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 21 og 22]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 1
30) Nr.
7 affattes således:
»31. Efter § 11
indsættes:
»§ 11 a. På
institutioner og afdelinger i afstandszoner får alle
ansøgere, som har prioriteret en institution eller afdeling
som førsteprioritet, reserveret en plads på
institutionen eller afdelingen, hvis institutionen eller afdelingen
ikke har flere førsteprioritetsansøgere, end
institutionen eller afdelingen har kapacitet til at optage. Hvis en
institution eller afdeling har flere
førsteprioritetsansøgere, end den har kapacitet til,
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, reserveret en
foreløbig plads forud for en ansøger med
længere transporttid. Hvis to eller flere ansøgere har
samme transporttid og der ikke er kapacitet til at reservere plads
til dem alle på institutionen eller afdelingen, bliver der
trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret
plads på institutionen eller afdelingen. Ansøgere, som
ikke får reserveret en foreløbig plads på deres
førsteprioritet, fordeles så vidt muligt til en plads
på et efterfølgende prioriteret
uddannelsesønske. 2. og 3. pkt. finder tilsvarende
anvendelse ved fordeling af ansøgere til
efterfølgende prioriteter.
Stk. 2.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 60 minutter. Hvis institutionen eller
afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en ansøger kun
få reserveret plads i den del af institutionens eller
afdelingens kapacitet, som er forbeholdt den indkomstkategori,
ansøgeren er placeret i. Børne- og
undervisningsministeren kan beslutte, at der ikke skal fordeles
ansøgere til en institution eller afdeling efter 1.
pkt.««
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
31) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
d
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 1
Af børne- og
undervisningsministeren, tiltrådt af et flertal (S, SF, RV, EL, DF, NB, LA og Marie
Krarup (UFG)):
32) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 e ændres i stk. 1, 5. pkt.,
»Skatteforvaltningen« til: »told- og
skatteforvaltningen«.
[Ensretning af terminologi]
33) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 g ændres i stk. 4 »60 minutter« til:
»45 minutter«.
[Ændring af maksimal
transporttid]
34) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 h ændres i stk. 2, 1. pkt. »60 minutter«
til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal
transporttid]
35) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 i udgår stk. 2, 2. pkt., og i stedet
indsættes:
»Hvis en institution eller afdeling har flere
førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at
optage inden for ansøgernes indkomstkategori, får en
ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig
plads forud for en ansøger med længere transporttid.
Hvis to eller flere ansøgere har samme transporttid og der
ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle på
institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes
indkomstkategori, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere
der får reserveret plads på institutionen eller
afdelingen.«
[Transporttid som
udvælgelseskriterium i fordelingszoner]
36) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 i ændres i stk. 3, 1. pkt., »60 minutter«
til: »45 minutter«.
[Ændring af maksimal
transporttid]
37) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 j affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
Regionsrådet fordeler ansøgerne, jf. stk. 1, til en af
ansøgeren prioriteret institution eller afdeling med ledig
kapacitet i den af ansøgeren prioriterede
rækkefølge. Hvis der ikke er plads på en
institution eller afdeling, jf. 1. pkt., skal regionsrådet
fordele ansøgerne til den uddannelse, den enkelte
ansøger har ønsket som førsteprioritet,
på den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor
ansøgeren har kortest transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen. Regionsrådet kan kun placere
ansøgeren efter 2. pkt. på en institution eller
afdeling inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der
ikke er plads på en institution eller afdeling, jf. 1.-3.
pkt., skal regionsrådet hæve kapaciteten på den
uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling,
hvor ansøgeren får kortest transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen.
Regionsrådet kan dog i særlige tilfælde
hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Regionsrådet
samarbejder med naboregionerne om fordelingen af ansøgerne,
hvis de nærmeste institutioner eller afdelinger fra
ansøgerens bopæl ligger i en tilstødende
region.«
[Regionernes fordeling af
ansøgere, som ikke bliver fordelt i den centrale
fordelingsmekanisme]
38) I
det under nr. 7 foreslåede § 11 j affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om, hvornår regionsrådet kan
hæve kapaciteten på en anden institution eller afdeling
end den, hvor ansøgeren har kortest transporttid, jf. stk.
2, 4. pkt.«
[Ændring af
bemyndigelsesbestemmelse]
39) I
den under nr. 7 foreslåede § 11 k ændres i stk. 2, 1. pkt., »60 minutters«
til: »45 minutters«.
[Ændring af maksimal
transporttid]
40) I
den under nr. 8 foreslåede
affattelse af § 12 ændres i
stk. 2, 1. pkt., og stk. 4 »ansøgerens
forældremyndighedsindehaver« til:
»forældremyndighedens indehaver«.
[Ensretning af terminologi]
41)
Efter nr. 8 indsættes som nye numre:
»01. § 12 a ophæves.
02. I
§ 13, stk. 1, udgår
»forpligtende«.«
[Konsekvensrettelser]
42) I
den under nr. 9 foreslåede
affattelse af § 14 indsættes
i stk. 1, 2. pkt., efter
»eller«: »den 2-årige«.
[Præcisering]
Til § 2
43) I
den under nr. 7 foreslåede
ændring af § 34 a, stk. 6,
ændres »§§ 11 b12« til:
»§§ 11 b-12«.
[Korrektur]
Til § 4
44) I
den under nr. 1 foreslåede § 14 b ændres i stk. 1, nr. 1, »60 minutters«
til: »45 minutters«.
[Justering af transporttid i
forbindelse med skift af institution]
Til § 5
45)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. § 3, nr. 3, ophæves.«
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op
i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører
kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de
gymnasiale ungdomsuddannelser.
Det andet lovforslag (B) vedrører
elevfordeling i afstandszoner.
Til nr. 2, 3, 5, 8 og
14
Ændringsforslagene er lovtekniske
konsekvensændringer, som følge af
ændringsforslag nr. 4, 6 og 10.
Til nr. 4, 6 og 10
Med ændringsforslagene udgår
forældreindkomst som parameter i elevfordelingsmodellen.
Til nr. 7, 13 og 15
Ændringsforslagene er lovtekniske
konsekvenser af ændringsforslag nr. 9.
Ændringsforslagene retter henvisningerne til det
foreslåede § 11 h, der med ændringsforslag nr. 9
udgår af lovforslaget.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 11
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 i, stk. 1, foreslås affattet,
fremgår det af det foreslåede § 11 i, stk. 1, 5.
pkt., at på institutioner eller afdelinger i fordelingszoner
bliver kapaciteten på den enkelte uddannelse opdelt i tre
dele. En del er forbeholdt ansøgere i lavindkomst
kategorien, en del er forbeholdt ansøgere i
mellemindkomstkategorien, og en del er forbeholdt ansøgere i
højindkomstkategorien. Fordelingen af kapaciteten svarer til
indkomstfordelingen i de tre indkomst kategorier for den
pågældende uddannelse i den zone, institutionen eller
afdelingen ligger i. En ansøger kan kun få reserveret
plads i den del af insti-tutionens eller afdelingens kapacitet, som
er forbeholdt den indkomstkategori, ansøgeren er placeret i.
Dette gælder dog ikke for Sankt Annæ Gymnasium.
I det under nr. 7 foreslåede §
11 i, stk. 1, 5. pkt., foreslås »og IBB shippinglinjen
på Niels Brock« indsat efter »Sankt Annæ
Gymnasium«.
Det foreslåede vil indebære, at
der ved fordeling af ansø-gere til IBB shippinglinjen
på Niels Brock ikke tages hensyn til ansøgernes
indkomstgrupper.
Til nr. 12
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 1 og 13.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget udgår
muligheden for, at børne- og undervisningsministeren kan
pålægge bestyrelsen for en institution at udarbejde en
genopretningsplan, hvis institutionen eller en afdeling under
institutionen i 3 på hinanden følgende år ikke
har opnået en andel af førsteprioritetsansøgere
på mindst halvdelen af institutionens eller afdelingens
fastsatte kapacitet til den pågældende gymnasiale
uddannelse.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 17
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 18
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 19
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 20
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 21
Med ændringsforslaget udgår de
erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - af lovforslaget.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget udgår de
erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - af lovforslaget.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget udgår
regionsrådets mulighed for efter høring af den
berørte institution at afgive indstilling til børne-
og undervisningsministeren om, hvorvidt en institution eller en
afdeling bør nedlægges.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget udgår
regionsrådets mulighed for at kunne godkende en institution
efter denne lov til, at den eller en afdeling under institutionen
er et profilgymnasium.
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 25
Med ændringsforslaget vil det ved lov
nr. 2532 af 22. december 2021 etablerede tilskudsloft for visse
institutioner omfattet af lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser blive ophævet.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget fjernes kravet
om, at skift kræver en aftale med lederen af den institution,
som ansøgeren eller eleven vil skifte fra.
Til nr. 27
Ændringsforslaget er en lovteknisk
konsekvensændring, som følge af ændringsforslag
nr. 28.
Til nr. 28
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 29
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at de erhvervsgymnasiale uddannelser - hhx og htx - udgår
af lovforslaget, jf. ændringsforslag 21 og 22.
Til nr. 30
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Med
ændringsforslaget bliver henvisningen til den
foreslåede § 11 h ændret til § 11 a. Der sker
ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr. 31
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 32
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 e foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 e, stk. 1, 5. pkt., at
ansøgere, som er fyldt 20 år eller fylder 20 år
i det kalenderår, hvor ansøgeren søger om
optagelse, samt ansøgere, for hvem der ikke kan indhentes
oplysninger om forældreindkomst hos Skatteforvaltningen,
placeres i mellemindkomstkategorien uanset den faktiske
forældreindkomst.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 b foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 b, stk. 2, at Styrelsen for It og
Læring til brug for beregninger, herunder af
indkomstkategorier, zonetyper og ansøgers placering i
indkomstgrupper, indhenter oplysninger om ansøgerens
forældres indkomst hos told- og skatteforvaltningen, jf.
§ 11 f.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »Skatteforvaltningen« i det foreslåede
§ 11 e, stk. 1, 5. pkt., ændres til »told- og
skatteforvaltningen«.
Den foreslåede ændring
ensretter terminologien i lovforslaget.
Til nr. 33
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 g foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 g, stk. 4, at for ansøgere,
som ikke får opfyldt et prioriteret ønske, må
der højst være en transporttid på 60 minutter
hver vej.
Med ændringsforslaget forslås
det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11
g, stk. 4, ændres til »45 minutter«.
Forslaget har baggrund i
tillægsaftale af 23. maj 2022 til aftale om Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser, hvoraf det
fremgår, at forligskredsen bag tillægsaftalen er enig
om, at den maksimale transporttid for ansøgere, der ikke
får plads på en prioriteret institution eller afdeling,
nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at fordelingsmekanismen ikke kan fordele
ansøgere til en institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får mere end 45 minutters transporttid hver
vej, medmindre ansøgeren selv har ønsket
institutionen eller afdelingen, jf. lovforslagets § 11 h, stk.
2, og § 11 i, stk. 3. Nedsættelse af den maksimale
transporttid vil skulle gælde i både afstandszoner og
fordelingszoner.
Bestemmelsen vil endvidere indebære,
at regionen heller ikke kan fordele ansøgere til en
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får mere
end 45 minutters transporttid hver vej, jf. §§ 11 j og 11
k, medmindre ansøgeren selv har prioriteret institutionen
eller afdelingen. Dog vil regionen kunne fordele en ansøger
efter § 11 j til en institution eller afdeling med den
først prioriterede uddannelse, hvor transporttiden er mere
end 45 minutter, selv om ansøgeren ikke selv har prioriteret
institutionen eller afdelingen, hvis der ikke ligger en institution
eller afdeling med den pågældende uddannelse inden for
45 minutters transporttid, jf. bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 30.
Det fremgår af bemærkningerne
til den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 11 g,
stk. 5, i § 1, nr. 7, i det fremsatte lovforslag, at det er
hensigten, at der vil blive fastsat regler om, at ansøgere,
som har en gymnasial uddannelse på en institution eller
afdeling i en fordelingszone som sin førsteprioritet, som
hovedregel skal angive mindst fire prioriteter
(uddannelsesønsker). Det er samtidig hensigten at
fastsætte regler om, i hvilke tilfælde disse
ansøgere kan angive færre end fire prioriteter. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen i
det fremsatte lovforslag, at det f.eks. kunne være
tilfældet, hvis en ansøger, som kun ønsker en
bestemt af de gymnasiale uddannelser, kun har mulighed for at
prioritere en, to eller tre institutioner eller afdelinger med den
pågældende uddannelse inden for en transporttid
på maksimal 60 minutter fra bopælen, og at det er
hensigten at fastsætte regler om, at ansøgere i disse
tilfælde vil skulle angive flest mulige prioriteter med den
pågældende uddannelse inden for 60 minutters
transporttid fra bopælen. Den i ændringsforslaget
foreslåede nedsættelse af den maksimale transporttid
til 45 minutter vil indebære, at det også er hensigten
at fastsætte transporttiden i de forventede
bekendtgørelsesregler til 45 minutter i stedet for 60
minutter.
Det fremgår af bemærkningerne
til den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 2, i §
1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag om børne- og
undervisningsministerens fastsættelse af institutionernes
eller afdelingernes kapaciteter de 3 første år med
modellen og i § 8, stk. 3, i § 1, nr. 3, om
regionsrådene fastsættelse af institutionernes eller
afdelingernes kapaciteter de efterfølgende år, at
ministeren og regionerne i forbindelse med
kapacitetsfastsættelsen vil skulle tage højde for, at
ansøgere over 20 år skal være sikret en plads
på 2-årig hf på et vuc, hvis ansøgeren har
ønsket det som førsteprioritet og eventuelt
andenprioritet, hvis der inden for 60 minutters transporttid fra
ansøgerens bopæl er flere vuc 'er med 2-årig hf.
Hvis det, efter søgetallene er kendt, viser sig, at det er
nødvendigt at øge kapaciteten i
mellemindkomstkategorien på et vuc i en fordelingszone, for
at kunne optage alle ansøgere over 20 år på
2-årig hf på vuc inden for 60 minutters transporttid,
vil ministeren og regionerne skulle tildele den nødvendige
overkapacitet i mellemindkomstkategorien på de konkrete vuc
'er, inden ansøgerne fordeles i den centrale
fordelingsrunde. Den i ændringsforslaget foreslåede
nedsættelse af den maksimale transporttid til 45 minutter vil
indebære, at der også vil blive anvendt 45 minutter i
stedet for 60 minutter i vurderingen af, om der er behov for at
øge kapaciteten i mellemindkomstkategorien for disse
ansøgere.
Det fremgår af bemærkningerne
til den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 3, i §
1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag og § 8, stk. 4, i §
1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag, at det endelige elevtal vil
kunne fastsættes til mindre end minimumskapaciteten på
84 elever, hvis der ikke er tilstrækkelig mange
ansøgere inden for 60 minutters transporttid eller som
følge af frafald m.v. Den i ændringsforslaget
foreslåede nedsættelse af den maksimale transporttid
til 45 minutter vil indebære, at det også er hensigten
at skele til, om der er tilstrækkelig mange ansøgere
inden for 45 minutters transporttid i stedet for 60 minutter.
Til nr. 34
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 h foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 h, stk. 2, 1. pkt., at
ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås
det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11
h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil indebære,
at ansøgere, som ikke får reserveret plads på et
af deres uddannelsesønsker, får reserveret plads
på den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på en institution eller afdeling med
ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til
institutioner eller afdelinger i afstandszoner ikke vil kunne
få reserveret plads på en af sine prioriteter, fordi
alle de prioriterede institutioner eller afdelinger er
overansøgte og andre ansøgere har kortere afstand til
de pågældende institutioner eller afdelinger end
ansøgeren selv. I disse tilfælde vil det
foreslåede indebære, at den centrale
fordelingsmekanisme vil forsøge at placere ansøgeren
på en ikkeprioriteret institution eller afdeling på den
uddannelse, som ansøgeren har prioriteret som sin
førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således ikke
kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret
institution eller afdeling på en anden uddannelse end den,
ansøgeren har angivet som sin førsteprioritet -
heller ikke selv om ansøgeren måtte have prioriteret
den anden uddannelse som sin andenprioritet eller en
efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun
kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret
institution eller afdeling, hvis den pågældende
institution eller afdeling har ledig kapacitet, og hvis det er
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der er flere
ikkeprioriterede institutioner eller afdelinger med ledig kapacitet
inden for 45 minutters transporttid, vil fordelingsmekanismen som
overvejende hovedregel reservere plads til ansøgeren
på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren vil
få kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling
er en eller flere ansøgere med samme transporttid og ingen
af dem har prioriteret institutionen eller afdelingen, vil
fordelingen blive afgjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er
ledig kapacitet på en ikkeprioriteret institution eller
afdeling på den uddannelse, ansøgeren har angivet som
sin førsteprioritet, inden for 45 minutters transporttid,
vil det være ansøgerens bopælsregion, som skal
finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede
§ 11 j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag
nr. 30.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 33.
Til nr. 35
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 i om fordeling af ansøgere i
fordelingszoner foreslås affattet, fremgår det af det
foreslåede § 11 i, stk. 2, 2. pkt., at hvis en
institution eller afdeling har flere
førsteprioritetsansøgere, end den har plads til at
optage inden for ansøgernes indkomstkategori, fordeles
ansøgerne til institutioner eller afdelinger efter
lodtrækning.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at 2. pkt., udgår i § 11 i, stk. 2, og i stedet
indsættes: »Hvis en institution eller afdeling har
flere førsteprioritetsansøgere, end den har plads til
at optage inden for ansøgernes indkomstkategori, får
en ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen
til institutionen eller afdelingen, reserveret en foreløbig
plads forud for en ansøger med længere transporttid.
Hvis to eller flere ansøgere har samme transporttid og der
ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle på
institutionen eller afdelingen inden for ansøgernes
indkomstkategori, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere
der får reserveret plads på institutionen eller
afdelingen.«
Det foreslåede vil indebære, at
hvis en institution eller afdeling i en fordelingszone har flere
førsteprioritetsansøgere i en indkomstkategori, end
den har kapacitet til at optage i denne indkomstkategori, så
får en ansøger, der har kortere transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen, reserveret en
foreløbig plads forud for en ansøger med
længere transporttid i den pågældende
indkomstkategori. Det foreslåede vil endvidere
indebære, at hvis to eller flere ansøgere i samme
indkomstkategori har samme transporttid og der ikke er kapacitet
til at reservere plads til dem alle i den pågældende
indkomstkategori på institutionen eller afdelingen, bliver
der trukket lod om, hvilke ansøgere der får reserveret
plads på institutionen eller afdelingen. Der vil blive
knyttet et lodtrækningsnummer til hver prioritet (hvert
uddannelsesønske), som vil finde anvendelse, hvis
lodtrækning bliver aktuelt.
Til nr. 36
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 i foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 i, stk. 3, 1. pkt., at
ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 2, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 60 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Med ændringsforslaget forslås
det, at »60 minutter« i det foreslåede § 11
i, stk. 3, 1. pkt., ændres til »45 minutter«.
Ændringsforslaget vil betyde, at
ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af
deres uddannelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret
plads på den uddannelse, ansøgeren har ønsket
som førsteprioritet, på en institution eller afdeling
med ledig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest
transporttid fra bopælen til institutionen eller afdelingen,
dog inden for maksimalt 45 minutter, jf. § 11 g, stk. 4.
Det kan forekomme, at en ansøger til
institutioner eller afdelinger i fordelingszoner ikke vil kunne
få reserveret plads på en af sine prioriteter, fordi
alle de prioriterede institutioner eller afdelinger er
overansøgte i ansøgerens indkomstkategori, og andre
ansøgere i samme indkomstkategori og med samme prioritet har
kortere afstand til de pågældende institutioner eller
afdelinger end ansøgeren selv. I disse tilfælde vil
det foreslåede indebære, at den centrale
fordelingsmekanisme vil forsøge at placere ansøgeren
på en ikkeprioriteret institution eller afdeling på den
uddannelse, som ansøgeren har prioriteret som sin
førsteprioritet. Fordelingsmekanismen vil således ikke
kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret
institution eller afdeling på en anden uddannelse end den,
ansøgeren har angivet som sin førsteprioritet -
heller ikke selv om ansøgeren måtte have prioriteret
den anden uddannelse som sin andenprioritet eller en
efterfølgende prioritet.
Den centrale fordelingsmekanisme vil kun
kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret
institution eller afdeling, hvis den pågældende
institution eller afdeling har ledig kapacitet, og hvis det er
inden for maksimalt 45 minutters transporttid. Hvis der er flere
ikkeprioriterede institutioner eller afdelinger med ledig kapacitet
inden for 45 minutters transporttid, vil fordelingsmekanismen som
overvejende hovedregel reservere plads til ansøgeren
på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren vil
få kortest transporttid fra bopælen til institutionen
eller afdelingen.
Hvis der til en institution eller afdeling
er en eller flere ansøgere med samme transporttid og ingen
af dem har prioriteret institutionen eller afdelingen, vil
fordelingen blive afgjort ved lodtrækning. Hvis der ikke er
ledig kapacitet på en ikkeprioriteret institution eller
afdeling på den uddannelse, ansøgeren har angivet som
sin førsteprioritet, inden for 45 minutters transporttid,
vil det være ansøgerens bopælsregion, som skal
finde en plads til ansøgeren, jf. den foreslåede
§ 11 j og bemærkningerne hertil i ændringsforslag
nr. 30.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 33.
Til nr. 37
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 j foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 j, stk. 2, at fordelingen, som
nævnt i stk. 1, skal ske inden for rammerne af
institutionernes eller afdelingernes kapacitet til en af
ansøgerens prioriterede uddannelsesønsker eller til
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på en institution eller afdeling
inden for 60 minutters transporttid. Regionsrådet kan
hæve kapaciteten på en institution eller afdeling, hvis
det er nødvendigt for at tildele disse ansøgere
plads. Regionsrådet samarbejder med naboregionerne om
fordelingen af ansøgerne, hvis de nærmeste
institutioner eller afdelinger fra ansøgerens bopæl
ligger i en tilstødende region.
Med ændringsforslaget foreslås
det i stk. 2, 1. pkt., at regionsrådet fordeler
ansøgeren, jf. stk. 1, til en af ansøgeren
prioriteret institution eller afdeling med ledig kapacitet i den af
ansøgeren prioriterede rækkefølge. Det
foreslås i stk. 2, 2. pkt., at hvis der ikke er plads
på en institution eller afdeling, jf. 1. pkt., skal
regionsrådet fordele ansøgeren til den uddannelse,
ansøgeren har ønsket som førsteprioritet,
på den institution eller afdeling med ledig kapacitet, hvor
ansøgeren har kortest transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen. Det foreslås i stk. 2, 3.
pkt., at regionsrådet kun kan placere ansøgeren efter
2. pkt. på en institution eller afdeling inden for maksimalt
45 minutters transporttid.
Det foreslåede stk. 2, 1.-3. pkt.,
vil indebære, at regionen skal fordele ansøgeren til
en af ansøgerens prioriteter, hvis der er ledig kapacitet
på en af disse prioriteter, så ansøgeren
får den højest mulige prioritet opfyldt. Hvis der er
ledig kapacitet på det førstprioriterede
uddannelsesønske (kombination af uddannelse og institution
eller afdeling), skal regionsrådet fordele ansøgeren
til denne institution eller afdeling. Hvis der ikke er ledig
kapacitet på det førstprioriterede
uddannelsesønske, skal regionsrådet fordele
ansøgeren til det andenprioriterede uddannelsesønske,
hvis der er ledig kapacitet på dette uddannelsesønske,
og så fremdeles.
Hvis der ikke er ledig kapacitet på
en af ansøgerens prioriteter, skal regionsrådet
placere ansøgeren på en institution eller afdeling med
ledig kapacitet på den uddannelse, som ansøgeren har
angivet som førsteprioritet. Hvis der er flere institutioner
eller afdelinger med ledige pladser på den
pågældende uddannelse, skal regionsrådet fordele
ansøgeren til den institution eller afdeling, hvor
ansøgeren får kortest transporttid.
Regionen vil kun kunne placere en
ansøger på en institution eller afdeling efter 2. pkt.
inden for maksimalt 45 minutters transporttid.
Regionen vil ikke skulle tage hensyn til
ansøgerens forældreindkomst, heller ikke selv om
institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone.
Det forslås i stk. 2, 4. pkt., at
hvis der ikke er plads på en institution eller afdeling, jf.
1.-3. pkt., skal regionsrådet hæve kapaciteten på
den uddannelse, ansøgeren har ønsket som
førsteprioritet, på den institution eller afdeling,
hvor ansøgeren får kortest transporttid fra
bopælen til institutionen eller afdelingen. Det forslås
i stk. 2, 5. pkt., at regionsrådet dog i særlige
tilfælde kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling inden for maksimalt 45 minutters
transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås
der på baggrund af tillægsaftale af 23. maj 2022 om
ændring af aftale af den 10. juni 2021 om Den Koordinerede
Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsuddannelser ændringer i
forhold til det fremsatte lovforslag om, hvordan regionerne skal
fordele ansøgere, som ikke bliver fordelt i den centrale
fordelingsmekanisme.
Det
foreslåede vil indebære, at hvis regionen ikke kan
placere en ansøger på en prioriteret institution eller
afdeling eller på en institution eller afdeling med den
førstprioriterede uddannelse på en institution eller
afdeling med ledig kapacitet inden for maksimalt 45 minutter,
så skal regionen hæve kapaciteten på en
institution eller afdeling med den uddannelse, ansøgeren har
som førsteprioritet. Hvis der ikke er en institution eller
afdeling med den førstprioriterede uddannelse inden for 45
minutters transporttid, vil regionen skulle placere
ansøgeren på den nærmeste institution eller
afdeling, selv om dette medfører en længere
transporttid end 45 minutter, og selv om ansøgeren ikke
nødvendigvis selv har prioriteret denne institution eller
afdeling. Hvis der kun er én institution eller afdeling med
den førstprioriterede uddannelse inden for 45 minutters
transporttid, vil regionen ligeledes skulle hæve kapaciteten
på denne institution eller afdeling. Hvis der er to eller
flere institutioner eller afdelinger med den
førstprioriterede uddannelse inden for 45 minutter, vil
regionen som udgangspunkt skulle hæve kapaciteten på
den institution eller afdeling, hvor ansøgeren får
kortest transporttid. Regionen vil dog i særlige
tilfælde kunne hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling. Det foreslås i
ændringsforslag nr. 31, at børne- og
undervisningsministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om, hvornår
regionsrådet kan hæve kapaciteten på en anden
institution eller afdeling end den, hvor ansøgeren får
kortest transporttid.
Det foreslås i stk. 2, 6. pkt., at
regionsrådet samarbejder med naboregionerne om fordelingen af
ansøgerne, hvis de nærmeste institutioner eller
afdelinger fra ansøgerens bopæl ligger i en
tilstødende region.
Det foreslåede vil indebære, at
hvis ansøgeren er bosat, så mulige institutioner eller
afdelinger inden for 45 minutters transporttid ligger i andre
regioner, er ansøgerens bopælsregion forpligtet til at
samarbejde med den eller de tilstødende regioner om at finde
plads til ansøgeren.
Til nr. 38
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 j foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 j, stk. 3, at børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
regionsrådets fordeling af ansøgere, som ikke er
blevet fordelt i den centrale fordelingsmekanisme.
Som det fremgår af
ændringsforslag nr. 24 og bemærkningerne hertil,
foreslås det imidlertid fastsat i § 11 j, stk. 2, at
regionsrådet skal hæve kapaciteten på en
institution eller afdeling på den uddannelse,
ansøgeren har som førsteprioritet, som hovedregel
på den institution eller afdeling, hvor ansøgeren
får kortest transporttid.
Med ændringsforslaget foreslås
det derfor i bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 3, at børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvornår regionsrådet kan hæve kapaciteten
på en anden institution eller afdeling end den, hvor
ansøgeren får kortest transporttid, jf. stk. 2, 4.
pkt.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte
nærmere regler om, at regionerne, når de skal
hæve kapaciteten på en institution eller afdeling for
at få plads til en ansøger, kan lade andre hensyn veje
tungere, end at ansøgeren skal placeres på den
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får kortest
transporttid. Det kan f.eks. været hensynet til
institutionernes eller afdelingernes klassedannelse og det
fleksible klasseloft eller hensynet til at sikre, at
ansøgere til 2-årig hf, som er 20 år eller mere,
får plads på et vuc, hvis ansøgeren har
ønsket 2-årig hf på et vuc som
førsteprioritet. Det kan endvidere være et hensyn til
særlige lokale forhold af betydning for de enkelte
ansøgere, herunder ansøgernes samlede transporttid,
således at to eller flere ansøgere samlet set
får den korteste transporttid, selv om den enkelte
ansøger ikke fordeles til den institution, hvortil
ansøgeren vil få kortest transporttid. Der vil kunne
fastsættes regler om andre hensyn, som regionerne kan
lægge vægt på.
Til nr. 39
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
7, hvori § 11 k foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 11 k, stk. 2, 1. pkt., at fordelingen,
som nævnt i stk. 1, skal ske inden for rammerne af
institutionernes eller afdelingernes kapacitet til en af
ansøgerens eller elevens prioriterede
uddannelsesønsker eller til den uddannelse, ansøgeren
eller eleven har ønsket som førsteprioritet, på
en institution eller afdeling inden for 60 minutters
transporttid.
Med ændringsforslaget forslås
det, at »60 minutters« i det foreslåede § 11
h, stk. 2, 1. pkt., ændres til »45
minutters«.
Ændringsforslaget vil indebære,
at regionen ved fordeling af ansøgere efter § 11 k ikke
vil kunne placere ansøgeren på en ikkeprioriteret
institution eller afdeling, hvor ansøgeren får mere
end 45 minutters transporttid.
Regionen vil stadig kunne placere
ansøgeren på en institution eller afdeling med mere
end 45 minutters transporttid, hvis det er en institution eller
afdeling, ansøgeren selv har prioriteret.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til ændringsforslag nr. 33.
Til nr. 40
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 12, stk. 1, 1. pkt., at
regionsrådet efter anmodning fra en ansøger eller
forældremyndighedens indehaver genoptager sin behandling af
ansøgningen med henblik på en vurdering af, om der er
grundlag for at give ansøgeren helt eller delvis
medhold.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 12, stk. 2, 1. pkt., det, at
regionsrådets afgørelse om den foreløbige plads
kan påklages til børne- og undervisningsministeren af
ansøgeren eller ansøgerens
forældremyndighedsindehaver.
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
8, hvori § 12 foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 12, stk. 4, at når
regionsrådet videresender klagen til børne- og
undervisningsministeren, sender regionsrådet samtidig en kopi
af sin udtalelse til ansøgeren eller ansøgerens
forældremyndighedsindehaver med en frist for at afgive
bemærkninger til børne- og undervisningsministeren
på 5 dage fra modtagelsen.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »ansøgerens
forældremyndighedsindehaver« i det foreslåede
§ 12, stk. 2, 1. pkt. og § 12, stk. 4, ændres til
»forældremyndighedens indehaver«.
Der er med den foreslåede
ændring tale om en ensretning af terminologien i
lovforslaget.
Til nr. 41
Af § 12 a i lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
fremgår det, at fordelingsudvalget ved enstemmig
afgørelse kan fastsætte lokale elevfordelingsregler
med det formål at løse eller imødegå
udfordringer af faglig, pædagogisk eller social karakter, som
har sammenhæng med elevsammensætningen på en
eller flere institutioner i fordelingsudvalgets område.
Fordelingsudvalget skal kunne sandsynliggøre, at
elevsammensætningen på en eller flere institutioner i
fordelingsudvalgets område giver anledning til faglige,
pædagogiske eller sociale udfordringer. Af stk. 2
fremgår det, at fordelingsudvalget efter anmodning fra
bestyrelsen for en institution, hvis leder er medlem af udvalget,
behandler bestyrelsens anmodning om fastsættelse af lokale
elevfordelingsregler efter stk. 1. Af stk. 3. fremgår det, at
en institution, som har anmodet fordelingsudvalget om at
fastsætte lokale elevfordelingsregler efter st. 2, jf. stk.
1, kan klage til regionsrådet i den region, hvor
institutionen er hjemmehørende, over fordelingsudvalgets
afgørelse. Af stk. 4 fremgår det, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om frister for
fastsættelsen af lokale elevfordelingsregler, om frister for
klage og om offentliggørelse af og information om lokale
regler.
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27.
december 2019 som nyaffattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 2532 af
22. december 2021, fremgår det, at § 12, stk. 2, 3.
pkt., og § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1 og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med det foreslåede nr. 01
foreslås det, at § 12 a ophæves.
Ophævelsen af § 12 a vil
indebære, at bestemmelsen ophæves den 1. juli 2022 i
stedet for den 1. januar 2023.
Der er med den foreslåede
ophævelse tale om en konsekvens af nedlæggelsen af
fordelingsudvalgene.
Af § 13, stk. 1, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. fremgår det at de institutioner, der er
godkendt til at udbyde uddannelsen til almen studentereksamen og
uddannelsen til hf-eksamen i regionen, samarbejder gennem de i
§ 14, stk. 1 og 2, nævnte forpligtende samarbejder med
regionsrådet og med andre institutioner, som udbyder de i
stk. 2 nævnte uddannelser i regionen om den i § 10, stk.
1, nævnte koordinering.
Med det foreslåede nr. 02
foreslås det, at »forpligtende« udgår af
§ 13, stk. 1.
Der er med den foreslåede
ændring tale om en konsekvensrettelse som følge af den
ved lovforslagets § 1, nr. 9, foreslåede ændring
af § 14 i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser
og almen voksenuddannelse m.v., hvorved de forpligtende samarbejder
erstattes af gymnasiesamarbejder.
Til nr. 42
Af det fremsatte lovforslags § 1, nr.
9, hvori § 14 foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede § 14, stk. 1, 2. pkt., at en institution
omfattet af udbud af den 3-årige uddannelse til almen
studentereksamen eller uddannelse til hf-eksamen kan deltage i
samarbejdet, i det omfang regionsrådet vurderer, at det er
hensigtsmæssigt.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at der efter »eller« indsættes
»2-årig«.
Der er med den foreslåede
ændring tale om en præcisering.
Til nr. 43
Af det fremsatte lovforslags § 2, nr.
7, hvori § 34 a, stk. 6, foreslås ændret,
fremgår det, at i § 34 a, stk. 6, ændres
»§ 8, stk. 2, § 11, § 12, § 12 a og
§ 12 b« til: »§ 8, stk. 2-4 og 6, om
kapacitetsfastsættelse, § 8 b om flytning af kapacitet
og §§ 11 b12 og § 12 b om elevfordeling« og
efter »hf-eksamen« indsættes: »samt
uddannelsen til merkantil studentereksamen og uddannelsen til
teknisk studentereksamen«.
Med ændringsforslaget foreslås
»§§ 11 b12« ændret til: »§
11 b-12«.
Der er med den foreslåede
ændring (indsættelse af en bindestreg) tale om
korrektur.
Til nr. 44
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr.
1, hvori § 14 b foreslås affattet, fremgår det af
det foreslåede stk. 1, at bortset fra skift af institution i
forbindelse med skift af uddannelse kan skift af institution,
når ansøgeren har fået reserveret en
foreløbig plads eller er blevet endeligt optaget på en
institution på en gymnasial uddannelse, kun ske, hvis det
sker i forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller
eleven får mere end 60 minutters transporttid fra den nye
bopæl til den institution, hvor ansøgeren eller eleven
har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »60 minutters« i det foreslåede § 14
b, stk. 1, nr. 1, ændres til »45 minutters«.
Forslaget skal ses, i sammenhæng med
at den maksimale transporttid i den nye elevfordelingsmodel
nedsættes fra 60 minutter til 45 minutter, jf.
ændringsforslag nr. 2.
Ændringsforslaget vil indebære,
at skift af institution inden for samme uddannelse, når
ansøgeren har fået reserveret en foreløbig
plads eller er blevet endeligt optaget på en institution
på en gymnasial uddannelse, kan ske, hvis det sker i
forbindelse med en flytning, hvor ansøgeren eller eleven
får mere end 45 minutters transporttid fra den nye
bopæl til den institution, hvor ansøgeren eller eleven
har fået tildelt plads eller er endeligt optaget.
Til nr. 45
Af § 3, stk. 3, i lov nr. 1562 af 27.
december 2019 som nyaffattet ved § 1, nr. 2, i lov nr. 2532 af
22. december 2021 fremgår det, at § 12, stk. 2, 3. pkt.,
og § 12 a i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 1 og 6, ophæves den 1. januar 2023.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 3, stk. 3, ophæves.
Der er med den foreslåede
ophævelse tale om en konsekvensændring, som vil
indebære, at § 12, stk. 2, 3. pkt., som affattet i
lovforslagets § 1, nr. 8, kan videreføres.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. marts
2022 og var til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
børne- og undervisningsministeren sendte den 25. januar 2022
dette udkast til udvalget, jf. BUU alm. del - bilag 86. Den 31.
marts 2022 sendte børne- og undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Udvalget har den 18. maj 2022 fået en
teknisk gennemgang af lovforslaget.
Ekspertmøde
Udvalget har den 25. maj 2022 afholdt et
lukket ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
133 spørgsmål til børne- og
undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) fmd. Tanja Larsson (S) Jens Joel (S)
Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Orla
Hav (S) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Jan Bjergskov Larsen (SF) Lotte Rod
(RV) Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob
Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer
(FG) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Ellen Trane Nørby
(V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Stén
Knuth (V) nfmd. Marie Krarup
(UFG) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Gitte
Willumsen (KF) Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl
(LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |