Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 19. maj 2022
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at aftalen med regeringen - som også Radikale
Venstre er med i - bl.a. indebærer, at der afsættes 180
mio. kr. i alt i perioden 2022-2027. De midler anvendes til
fornyelse af bymidter og placering af lokale velfærdscentre.
Midlerne fordeles til de ansøgende kommuner på
baggrund af en række objektive kriterier, og der vil
være krav om 40 pct. kommunal medfinansiering. Det skal
altså være muligt at gennemføre bl.a.
områdefornyelse i bymidter i byer med mellem 4.000 og 20.000
indbyggere.
Lovforslaget indeholder to yderligere dele:
velfærdscentre og bosætningshuse. Støtten skal
således endvidere kunne anvendes til at skabe
velfærdsfunktioner i velfærdscentre, som er beliggende
i bymidterne. Det er hensigten, at kommunerne selv skal beslutte,
hvilke funktioner der hensigtsmæssigt placeres i
velfærdscenteret. Funktioner i et lokalt velfærdscenter
kan f.eks. være borgerservice, tandlæger, læger,
aktivitetscentre, tilbud til ældre, kulturskoler, biblioteker
m.v. Støtten kan anvendes til flytning eller oprettelse af
velfærdsfunktioner, forudgående analyse- og
udviklingsarbejde, anlæg, istandsættelse m.v. Og RV ved
jo, at der med kommunalreformen, kan være langt til
rådhuset - særlig da busforbindelser stadig er
indrettet efter de gamle kommunegrænser og det derfor kan
være umuligt at opdrive en bus fra en by til en anden inden
for kommunen.
Der fastsættes som nævnt
også lovhjemmel til, at der kan etableres såkaldte
bosætningshuse. En række mindre kommuner oplever
udfordringer med at tiltrække borgere til kommunen. På
baggrund heraf har en kommune etableret og drevet et såkaldt
bosætningshus, hvormed kommunen har udlejet fast ejendom til
beboelse i en tidsbegrænset periode på 3 til 4
måneder som et forsøg på at tiltrække
potentielle tilflyttere. Kommunen har oplevet succes med ordningen.
Og den ordning udstrækkes nu til andre kommuner, som har
samme behov.
Af lovbemærkningerne fremgår
det, at: »Det er hensigten, at lejemålene skal udlejes
på markedsvilkår, samt at lejen skal anvendes til at
dække omkostningerne for lejemålene. Det er ikke
hensigten, at lejemålene får karakter af
boligudlejningsvirksomhed. Kommunalbestyrelsen vil ikke kunne
fastsætte en lav leje med henblik på at gøre
lejemålene mere attraktive.«
Men det fremgår samtidig af
lovbemærkningerne, at: »Det antages, at kommunen
fastsætter huslejen, så der ikke opnås
fortjeneste ved udlejning af bosætningshuse. Det
følger heraf, at eventuel tomgangsleje og eventuelle tab
efter fraflytning vil påhvile kommunen. Det antages, at
beboere i bosætningshuse kan være berettigede til
individuel boligstøtte. Da det ikke vurderes, at huslejen i
bosætningshuse vil afvige væsentligt fra den husleje,
som de pågældende husstande skal betale i andre
lejemål, ventes den foreslåede adgang til at etablere
og drive bosætningshuse ikke at medføre offentlige
mer- eller mindreudgifter til individuel
boligstøtte.«
Ud fra en umiddelbar betragtning forekommer
det selvmodsigende. Man kan ikke udleje på
markedsvilkår og samtidig ikke tjene penge på
udlejningen, da markedsvilkår lige præcis
forudsætter et overskud hos udlejer enten som led i
fastsættelse af det lejedes værdi eller en
afkastprocent efter reglerne om omkostningsbestemt husleje. RV
støtter lovforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. marts
2022 og var til 1. behandling den 7. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring. Indenrigs-
og boligministeren sendte den 16. maj 2022 dette udkast til
udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 118. Den 30. marts 2022 sendte
indenrigs- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Maria Gudme (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan
Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm (RV)
Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |