Skriftlig fremsættelse (15. marts
2022)
Sundhedsministeren
(Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af sundhedsloven og
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum
Instituts virke i internationale samarbejder, forsyningspligt for
vacciner og beredskabsprodukter, drift og forvaltning af MiBa og
regulering og forrentning af erstatnings- og
godtgørelsesbeløb)
(Lovforslag nr. L 147)
Lovforslaget indeholder fem separate
delelementer, som samlet og helt overordnet skal bidrage til at
understøtte vaccinationsindsatser, præcisere og
tydeliggøre Seruminstituttets opgaver og understøtte
et bedre samarbejde omkring Den Danske Mikrobiologidatabase
(MiBa).
For det første foreslås det at
bemyndige sundhedsministeren til at kunne fastsætte
nærmere regler for, hvilke læger i specifikke
funktioner eller sektorer der vil kunne indgå i varetagelsen
af en konkret vaccinationsopgave eller et vaccinationsprogram.
Baggrunden er, at der også i fremtiden vurderes at være
behov for at kunne tilbyde vaccination mod covid-19 og andre
alvorlige smitsomme sygdomme. Derfor er det væsentligt, at
tilrettelæggelsen af vaccinationsprogrammerne
understøtter den bedst mulige udrulning.
For det andet foreslås det med
lovforslaget at præcisere Statens Serum Instituts
forsyningspligt. Formålet er bl.a. at tydeliggøre, at
instituttet har kompetence til f.eks. ved mangel på vacciner
at beslutte, hvilke myndigheder eller private virksomheder som
instituttet kan distribuere eller afskære vacciner og
beredskabsprodukter til for at sikre forsyningen til de offentlige
vaccinationsprogrammer og undgå vaccinespild.
For det tredje foreslås det at
præcisere, at Statens Serum Institut ikke kun er landets
centrallaboratorie, men også har funktioner internationalt
med henblik på at forebygge og bekæmpe smitsomme
sygdomme. Det er hensigten med forslaget at sikre et mere klart
hjemmelsgrundlag for Statens Serum Instituts opgavevaretagelse i
relation til grænseoverskridende sundhedsrisici, herunder
udveksling af oplysninger om varianter af mikroorganismer med andre
lande.
For det fjerde forslås det, at
Statens Serum Institut fremadrettet skal være den eneste
dataansvarlige for personoplysninger i Den Danske
Mikrobiologidatabase (MiBa), modsat i dag, hvor instituttet
både er dataansvarlig og samtidigt også er
databehandler for de fem regioner. For at sikre et mere effektivt
samarbejde omkring brugen og udviklingen af MiBa, samt at den meget
store mængde helbredsoplysninger, der opbevares i MiBa,
behandles og opbevares på en sikker måde,
foreslås det, at dataansvaret placeres entydigt - og ved lov
- hos Statens Serum Institut - og at der kan fastsættes
nærmere regler for behandlingen af personoplysninger.
For det femte foreslås
ændringer på patienterstatningsområdet, som vil
ændre de gældende regulerings- og forrentningsregler.
Det foreslås at regulerings- og forrentningstidspunktet af
erstatninger og godtgørelser flyttes fra forfaldstidspunktet
i erstatningsansvarsloven til tidspunktet for Patienterstatningens
afgørelse.