Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-5 og 7, herunder om deling af lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Tilkendegivelse fra
sundhedsministeren
»Sundhedsministeriet skal som
supplement til bemærkningerne til lovforslagets § 3,
stk. 1, afgive følgende tilkendegivelse:
Sundhedsministeriet er blevet
opmærksomt på, at der i bemærkningerne til
lovforslagets § 3, stk. 1, om ikrafttrædelsestidspunktet
for lovforslagets § 2 om de forslåede ændringer i
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
fremgår følgende:
»Det vil også betyde, at
skader, som allerede er anmeldt til og fortsat er under behandling
af Patienterstatningen, vil skulle afgøres efter de nye
regler fra 1. juli 2022.«
Ministeriet kan oplyse, at der rettelig
skulle have stået følgende:
»Det vil også betyde, at
skader, som allerede er anmeldt til og fortsat er under behandling
af Patienterstatningen, vil skulle afgøres efter de nye
regler fra 1. juli 2022. Det gælder ligeledes tilfælde,
hvor der indgives nye krav i tidligere afsluttede sager, f.eks.
afsluttede sager, der på skadelidtes begæring
genoptages, fordi sagens faktiske omstændigheder har
ændret sig væsentligt i forhold til dem, der blev lagt
til grund ved sagens afslutning.«
Formålet med præcisering er at
sikre, at også nye krav, der indgives i tidligere afsluttede
sager, f.eks. afsluttede sager, der på skadelidtes
begæring genoptages, fordi sagens faktiske
omstændigheder har ændret sig væsentligt i
forhold til dem, der blev lagt til grund ved sagens afslutning,
behandles efter de foreslåede nye regler.«
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB og LA) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, DF, KF, FG, Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG)) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V) indstiller de under A og C nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod det under B nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og de stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre
Til L 147 B
Venstres medlemmer af udvalget stemmer
hverken for eller imod L 147 B med den begrundelse, at der ikke har
været foretaget en egentlig evaluering af
vaccinationsindsatsen under coronaepidemien, som kunne danne
grundlag for eventuelle lovændringer i forbindelse med
fremtidens organisering af vaccinationsindsatsen i Danmark.
På den baggrund har der således heller ikke været
foretaget en politisk drøftelse af principperne for
organiseringen af vaccinationsindsatsen fremadrettet, hvilket efter
Venstres opfattelse havde været formålstjenligt.
Radikale Venstre
Til L 147 B
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bakker op om, at regionerne får et samlet ansvar for at sikre
optimal udnyttelse af vacciner og nem adgang til vaccinationssteder
for alle borgere i den enkelte region. Radikale Venstre
lægger vægt på, at den enkelte region har adgang
til og forventes at benytte både vaccinationscentre, apoteker
og almen praksis for at sikre den bedste tilgængelighed for
alle borgere under hensyntagen til bl.a. sygdommens karakter og
regionens geografi.
Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG)
Til L 147 B
Liselott Blixt (UFG) og Karina
Adsbøl (UFG) kan tilslutte sig lovforslaget efter
sundhedsministerens svar på spørgsmål til
forslaget.
Ved massevaccination er det vigtigt at
inddrage de parter, som vi har set gjorde en god indsats ved
covid-19, hvilket ministeren svarer at man også fremadrettet
vil gøre.
Det er vigtigt for os, at man beskytter
danske borgeres data og sikrer, at det er borgernes data, og at de
ikke blot videregives, når de er personfølsomme.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
1)
Lovforslaget deles i tre dele med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Statens Serum Instituts
virke i internationale samarbejder og drift og forvaltning af
MiBa)« omfattende § 1, nr. 2, 3 og 7, og §§ 3
og 4.
B. »Forslag
til lov om ændring af sundhedsloven (Lægers varetagelse
af vaccinationsopgaver og Statens Serum Instituts forsyningspligt,
hvad angår vacciner og beredskabsprodukter)« omfattende
§ 1, nr. 1 og 4-6, § 3, stk. 1, og § 4.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (Regulering og forrentning af
erstatnings- og godtgørelsesbeløb)« omfattende
§ 2, § 3, stk. 1, og § 4.
[Forslag om deling af
lovforslag]
b
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL, DF, KF, FG,
Liselott Blixt (UFG) og Karina Adsbøl (UFG)):
2) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven, lov om
lægemidler og lov om apoteksvirksomhed
(Lægers
varetagelse af vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts
forsyningspligt, hvad angår vacciner og beredskabsprodukter,
og sygehusapoteker m.fl.s. distribution og håndtering af
lægemidler til brug ved vaccination)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Nye paragraffer
3)
Efter § 1 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1687 af 26. december
2017, § 2 i lov nr. 1554 af 18. december 2018 og lov nr. 1062
af 30. juni 2020 og senest ved § 2 i lov nr. 478 af 26. april
2022, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 39, stk. 3, indsættes som
nr. 12:
»12
Vaccinationssteder må ved varetagelse af vaccinationsopgaver
i et offentligt vaccinationsprogram modtage, opbevare og opsplitte
lægemidler.«
2. I
§ 39, stk. 4, ændres
»og 11« til: », 11 og 12«.
3.
Efter § 40 d indsættes:
»Regioners
kontraktudlægning
§ 40 e. Regionerne må
som led i deres opgaver i et offentligt vaccinationsprogram
indgå aftale om distribution af lægemidler med
virksomheder, der har tilladelse efter § 39, stk.
1.«
§ 02
I lov om apoteksvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 801 af 12. juni 2018, som ændret
ved § 3 i lov nr. 1554 af 18. oktober 2018, § 2 i lov nr.
1555 af 18. december 2018, § 2 i lov nr. 2070 af 21. december
2020 og § 2 i lov nr. 2393 af 14. december 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 55 indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Sundhedsministeren kan tillade et sygehusapotek eller en
sygehusapoteksfilial at opsplitte og levere lægemidler til
vaccinationssteder til brug for udførelse af
vaccinationsopgaver i et offentligt vaccinationsprogram.
Sundhedsministeren kan tillade et sygehusapotek eller en
sygehusapoteksfilial at distribuere lægemidler til brug i et
offentligt vaccinationsprogram til sygehusapoteker, apoteker og
virksomheder, som regionerne har indgået aftale med, jf.
lægemiddellovens § 40 e.
Stk. 5.
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om opsplitning
og distribution af lægemidler omfattet af sundhedsministerens
tilladelse efter stk. 4.««
[Etablering af adgang til
distribution og håndtering af lægemidler til brug for
offentlige vaccinationsprogrammer via sygehusapoteker m.v.]
Til § 3
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
4) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af delingen]
c
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 2
5) I
den under nr. 3 foreslåede § 24 b ændres i stk. 3 »§§ 1, 2 og §
12« til: »§§ 1, 2 og 12«.
[Lovteknisk præcisering]
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB og LA):
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 24 c ændres
»udløbet af 5-ugers-fristen« til:
»afgørelsestidspunktet«.
[Forrentningen opgøres fra
afgørelsestidspunktet]
Til § 3
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af NB
og LA):
7) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvens af delingen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles
i tre, således at det ene lovforslag omfatter regler om
Statens Serum Instituts opgavevaretagelse i relation til
grænseoverskridende sundhedsrisici samt drift og forvaltning
af MiBa. Det andet lovforslag vil omfatte regler om lægers
varetagelse af vaccinationsopgaver og Statens Serum Instituts
forsyningspligt, hvad angår vacciner og beredskabsprodukter.
Det tredje lovforslag vil omfatte regler om regulering og
forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb.
Efter en
opdeling af lovforslaget som foreslået vil det under A
nævnte lovforslag have titlen »Forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (Statens Serum Instituts virke i
internationale samarbejder og drift og forvaltning af MiBa)«
og omfatte § 1, nr. 2, 3 og 7, og §§ 3 og 4, jf. det
samtidige ændringsforslag til det under A nævnte
forslag.
Det under B nævnte lovforslag vil
have titlen »Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven (Lægers varetagelse af vaccinationsopgaver og
Statens Serum Instituts forsyningspligt for vacciner og
beredskabsprodukter)« og omfatte § 1, nr. 1 og 4-6,
§ 3, stk. 1, og § 4. Lovforslaget vil omfatte regler om
lægers varetagelse af vaccinationsopgaver og Statens Serum
Instituts forsyningspligt, hvad angår vacciner og
beredskabsprodukter.
Det under C nævnte lovforslag vil
have titlen »Forslag til lov om ændring af lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Regulering og forrentning af erstatnings- og
godtgørelsesbeløb«. Lovforslaget vil omfatte
§ 2, § 3, stk. 1, og § 4.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre titlen
på lovforslaget fra forslag til lov om ændring af
sundhedsloven til forslag til lov om ændring af
sundhedsloven, lov om lægemidler og lov om
apoteksvirksomhed.
Samtidig foreslås det at ændre
lovforslagets undertitel »(Lægers varetagelse af
vaccinationsopgaver og forsyningspligt for vacciner og
beredskabsprodukter)« til »(Lægers varetagelse af
vaccinationsopgaver, Statens Serum Instituts forsyningspligt, hvad
angår vacciner og beredskabsprodukter, og sygehusapoteker
m.fl.s. distribution og håndtering af lægemidler til
brug ved vaccination)«.
Forslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3, hvor det foreslås at udvide
lovforslaget med en ændring af henholdsvis lov om
lægemidler (lægemiddelloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 16. januar 2018, og lov om
apoteksvirksomhed (apotekerloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
801 af 12. juni 2018, i lovforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte to nye
paragraffer i lovforslaget om for det første en
ændring af lægemiddelloven og for det andet en
ændring af apotekerloven.
Vedrørende den foreslåede
ændring af lægemiddelloven følger det af §
39, stk. 1, i lægemiddelloven, at fremstilling,
indførsel, udførsel, oplagring, forhandling,
fordeling, udlevering, opsplitning og emballering af
lægemidler kun må ske med tilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen.
Tilladelser efter lægemiddellovens
§ 39, stk. 1, udstedes efter Lægemiddelstyrelsens
praksis alene til aktiviteter, for hvilke der er fastsat regler i
medfør af lægemiddellovens § 39 a og § 39 b,
som regulerer tilladelsens aktiviteter. Tilladelsesindehaveren
underlægges herefter Lægemiddelstyrelsen kontrol, jf.
lægemiddellovens § 44.
Lægemiddellovens § 39, stk. 3,
undtager i nr. 1-11 en række institutioner og personer fra
kravet i lægemiddellovens § 39, stk. 1, om tilladelse
fra Lægemiddelstyrelsen til at udføre de i stk. 1
nævnte aktiviteter med lægemidler.
Vaccinationssteder, der varetager opgaver i
offentlige vaccinationsprogrammer, er ikke omfattet af de i §
39, stk. 3, nr. 1-11, fastsatte undtagelser i de situationer, hvor
vaccinationen hverken foregår på sygehus el.lign. eller
i tilknytning til en lægepraksis.
Indtil den 1. marts 2022 kunne de regionale
vaccinationssteders håndtering af vacciner og relaterede
lægemidler finde sted, fordi lægemiddelberedskabet i
lægemiddellovens § 76 var aktiveret som led i
bekæmpelsen af covid-19. Aktiveringen var dog midlertidig, da
den alene kan opretholdes, når der foreligger en
forsyningsmæssig nødsituation for lægemidler.
Lægemiddelstyrelsen har vurderet, at det fra den 1. marts
2022 ikke længere er tilfældet.
Det foreslås derfor at indsætte
et nyt nr. 12 i lægemiddellovens § 39, stk. 3, hvorefter
vaccinationssteder ved varetagelse af vaccinationsopgaver i et
offentligt vaccinationsprogram må modtage, opbevare og
opsplitte lægemidler.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at der indføres en ny undtagelse fra
lægemiddellovens § 39, stk. 1, om vaccinationssteders
varetagelse af vaccinationsopgaver i offentlige
vaccinationsprogrammer. Undtagelsen vil kunne finde anvendelse,
uafhængigt af om lægemiddelberedskabet er
aktiveret.
Vaccinationssteder vil efter den
foreslåede bestemmelse kunne modtage, opbevare og opsplitte
lægemidler til brug for varetagelse af vaccinationsopgaver i
offentlige vaccinationsprogrammer samt lægemidler, der
indgår i anafylaksiberedskabet.
Vaccinationssteder skal forstås som
alle steder, der varetager vaccinationsopgaver i offentlige
vaccinationsprogrammer. Det er hensigten herved at sikre, at ikke
blot regionale vaccinationssteder, men også kommunale eller
private vaccinationssteder, f.eks. udkørende
vaccinationsservicer eller vaccinationsklinikker, herunder på
apoteker, som udfører opgaver på vegne af eller efter
aftale med regionerne, vil kunne modtage, opbevare og opsplitte
vacciner til brug i det offentlige vaccinationsprogram og
lægemidler til anafylaksiberedskabet.
Ved opsplitning skal forstås at bryde
den ydre og indre emballage og i relevante situationer have
mulighed for at udtage afmålte mængder vaccine til
behandlingen. Der vil med den foreslåede bestemmelse ikke
kunne ske udlevering eller videregivelse, herunder videresalg, af
de pågældende lægemidler. Lægemidlerne vil
derfor f.eks. ikke lovligt kunne udleveres direkte til
medicinbrugeren eller til vaccinatører, som ikke har en
tilknytning til vaccinationsstedets organisation.
Bestemmelsen indebærer, at
regionernes personale, kommunalt ansat personale og private
aktører, som regionerne indgår aftale med, f.eks.
private vaccinationsfirmaer og alment praktiserende læger,
lovligt vil kunne håndtere vacciner og øvrige
lægemidler, der relaterer sig til vaccinationsopgaver i
offentlige vaccinationsprogrammer. Det vil f.eks. være
lægemidler mod eventuelle alvorlige allergiske reaktioner
på vaccinationer, dvs. lægemidler til behandling af
anafylaktisk chok eller andre lægemidler, der indgår i
anafylaksiberedskabet. Varetagelsen af vaccinationsopgaver vil
kunne ske fra vaccinationssteder, herunder fra regionale
vaccinationscentre, almen praksis, private vaccinationsklinikker,
herunder apoteker, og fra udkørende funktioner samt i regi
af kommunerne.
Af lægemiddellovens § 39, stk.
4, følger det, at Lægemiddelstyrelsen kan
fastsætte regler om den håndtering af lægemidler,
der er nævnt i bestemmelsens stk. 3, nr. 1-8 og 11.
I dag er der med hjemmel i § 39, stk.
4, bl.a. udstedt regler om tekniske, faglige og administrative krav
til, hvordan håndtering af lægemidler skal finde sted
for flere af de i § 39, stk. 3, nævnte undtagelser.
Bestemmelsen er bl.a. udmøntet i bekendtgørelse nr.
1109 af 30. juni 2020 om medicinskabe eller -rum samt
håndkøbslægemidler i kriminalforsorgens
institutioner, der bl.a. fastsætter regler for
kriminalforsorgens institutioners håndtering af
lægemidler, som bruges i behandling af indsatte.
Det foreslås, at i
lægemiddellovens § 39, stk. 4, ændres »og
nr. 11« til »og nr. 11 og 12«, hvorefter
Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte regler om den
håndtering af lægemidler, der er nævnt i
bestemmelsens stk. 3, nr. 1-8, 11 og 12.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at Lægemiddelstyrelsen bemyndiges til at
kunne fastsætte nærmere regler for den håndtering
af lægemidler, som vil kunne finde sted på
vaccinationssteder efter den foreslåede bestemmelse i
lægemiddellovens § 39, stk. 3, nr. 12. Det forventes, at
reglerne vil regulere forholdene omkring modtagelse, opbevaring og
opsplitning og stille krav til ansvarsforhold, herunder eventuelt
personale og uddannelse. De forventes desuden at stille krav til
organisation på stedet, skriftlige procedurer, udstyr,
vaccinationsstedets kontrol med lægemidlerne og lign. samt
krav til ansvaret for vaccinerne, håndteringen heraf og
forbuddet mod videregivelse og overdragelse af vaccinerne på
vaccinationsstederne.
Det er hensigten, at vaccinationsstederne
på det grundlag vil kunne modtage vacciner direkte fra
Statens Serum Institut eller fra regionernes sygehusapoteker.
Vaccinationssteder vil herudover også kunne rekvirere
vacciner og lægemidler til anafylaksiberedskabet fra
øvrige apoteker.
I forlængelse af
ændringsforslaget vil flere administrative regelsæt
samtidig blive justeret, herunder bekendtgørelse om recepter
og dosisdispensering af lægemidler, bekendtgørelse om
distribution af lægemidler og bekendtgørelse om
lægemidlers fritagelse fra apoteksforbeholdet i
lægemiddellovens § 60.
Det foreslås endvidere at
indsætte en ny bestemmelse, § 40 e, i
lægemiddelloven.
Med den nye bestemmelse i § 40 e
foreslås det, at regionerne som led i deres opgaver i et
offentligt vaccinationsprogram må indgå aftale om
distribution af lægemidler med virksomheder, der har
tilladelse efter § 39, stk. 1.
Det skyldes, at regionerne i henhold til
den gældende lovgivning i dag ikke har mulighed for at
indgå kontrakt med virksomheder med henblik på
distribution af vacciner og lægemidler, der indgår i
anafylaksiberedskabet. Det betyder, at regionerne i tilfælde
af f.eks. kapacitetsproblemer ikke vil kunne imødekomme
disse ved at indgå kontrakt med en anden aktør, f.eks.
en lægemiddelgrossist.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at regionerne vil kunne indgå kontrakt med
andre lægemiddelaktører, f.eks.
lægemiddelgrossister, om distribution af lægemidler til
brug i offentlige vaccinationsprogrammer, f.eks. i tilfælde
af forsyningsproblemer eller ved behov for øget kapacitet i
vaccinationsindsatsen. Det er en forudsætning for at
udlægge distribution i kontrakt, at den
pågældende virksomhed har en tilladelse efter
lægemiddellovens § 39, stk. 1.
Bekendtgørelse om distribution af
lægemidler, der regulerer de aktiviteter, som en virksomhed
med tilladelse efter § 39, stk. 1, til distribution af
lægemidler udfører, vil blive justeret for at
reflektere den foreslåede mulighed for på mere
lempelige vilkår at indgå kontrakt med regionerne om
distribution af vacciner i offentlige vaccinationsprogrammer. Det
forventes, at disse regler vil muliggøre, at grossister kan
indgå aftale med en region, uden at denne har en tilsvarende
tilladelse, og at grossisten undtages fra eventuelle pligter om
audit i forbindelse med kontraktsamarbejdet.
Vedrørende den foreslåede
ændring af apotekerloven følger det af apotekerlovens
§ 55, stk. 1, at en regions sygehusapotek eller
sygehusapoteksfilial kan levere lægemidler og andre varer til
regionens egne sygehuse og tilknyttede behandlingsinstitutioner
m.v., jf. sundhedslovens § 74, stk. 2, og § 75, stk. 2-4,
som definerer sygehuse og behandlingsinstitutioner.
En regions sygehusapotek eller
sygehusapoteksfilial må således som hovedregel kun
levere lægemidler og andre varer til sygehuse m.v., der
tilhører sygehusapotekets eller sygehusapoteksfilialens
ejer, dvs. regionen.
Der er på nuværende tidspunkt
ikke regler, som giver sygehusapotekerne adgang til at
videredistribuere lægemidler til brug for varetagelse af
vaccinationsopgaver i offentlige vaccinationsprogrammer. I
forbindelse med vaccinationsindsatsen mod covid-19 har
Lægemiddelstyrelsen derfor med hjemmel i det aktiverede
lægemiddelberedskab efter bekendtgørelse nr. 305 af
27. februar 2021 om lægemiddelberedskabets § 17, jf.
lægemiddellovens § 76, stk. 3, givet sygehusapotekerne
tilladelse til at distribuere vacciner mod covid-19 og
lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet, til
regionale vaccinationssteder, herunder private aktører, der
vaccinerer efter aftale med regionerne, udkørende funktioner
og almen praksis. Lægemiddelberedskabet blev dog deaktiveret
den 1. marts 2022, for så vidt angår vacciner mod
covid-19.
Det foreslås derfor, at der
indsættes et nyt stk. 4 i apotekerlovens § 55, hvorefter
sundhedsministeren kan tillade et sygehusapotek eller en
sygehusapoteksfilial at opsplitte og levere lægemidler til
vaccinationsstederne til brug for varetagelse af
vaccinationsopgaver i et offentligt vaccinationsprogram. Det er
hensigten, at tilladelsen fortrinsvis vil blive anvendt til
opsplitning og levering af lægemidler til vaccinationssteder,
der indgår som led i en centralt styret regional
vaccinationsindsats. Efter den foreslåede bestemmelse vil
sundhedsministeren endvidere kunne tillade et sygehusapotek eller
en sygehusapoteksfilial at distribuere lægemidler til brug i
offentligt vaccinationsprogram til sygehusapoteker, apoteker og
virksomheder, som regionerne har indgået aftale med, jf.
lægemiddellovens § 40 e.
Det foreslåede § 55, stk. 4, 1.
pkt., vil medføre, at sundhedsministeren får mulighed
for at fravige hovedreglen i § 55, stk. 1, om et
sygehusapoteks eller en sygehusapoteksfilials
leveringsområde. Med bestemmelsen kan sundhedsministeren
således tillade, at sygehusapotekerne eller
sygehusapoteksfilialerne leverer vacciner, der indgår i
offentlige vaccinationsprogrammer, f.eks. vacciner mod covid-19,
samt lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet
på vaccinationssteder, uanset om lægemiddelberedskabet
efter lægemiddellovens § 76 er aktiveret for vacciner og
lægemidler til de offentlige vaccinationsprogrammer.
Sundhedsministeren kan i forbindelse med
udstedelse af en tilladelse efter den foreslåede bestemmelse
fastsætte vilkår, der pålægger
sygehusapoteket at transportere lægemidlerne til
vaccinationsstederne i henhold til lægemidlernes
opbevaringsbetingelser med det formål, at kvaliteten af
lægemidlerne ikke forringes.
Sundhedsministeren kan endvidere med den
foreslåede bestemmelse tillade, at sygehusapoteket eller
sygehusapoteksfilialen, der leverer lægemidler til
vaccinationsstederne, må opsplitte lægemidlerne forud
for levering til vaccinationsstederne. Forslaget gør det
således muligt for de sygehusapoteker eller
sygehusapoteksfilialer, der leverer lægemidler direkte til
vaccinationssteder, at bryde den ydre emballage med henblik
på levering af en mindre mængde end den godkendte
pakning. Dette kan eksempelvis komme på tale ved levering af
covid-19-vacciner, der leveres med et meget stort antal doser i
hver lægemiddelpakning, dvs. f.eks. typisk over 1.000 doser
pr. pakning for vaccinen fra Pfizer-BioNTech, som har været
den mest anvendte i den danske vaccinationsindsats mod
covid-19.
Det foreslåede § 55, stk. 4, 2.
pkt., vil medføre, at sundhedsministeren får mulighed
for at fravige hovedreglen i § 55, stk. 1, om et
sygehusapoteks eller en sygehusapoteksfilials distribution. Med
bestemmelsen vil sundhedsministeren således kunne tillade, at
et sygehusapotek eller en sygehusapoteksfilial kan distribuere
vacciner, der indgår i offentlige vaccinationsprogrammer,
f.eks. vacciner mod covid-19, og lægemidler, der indgår
i anafylaksiberedskabet, til eksempelvis et andet sygehusapotek
eller private apoteker, uanset om lægemiddelberedskabet efter
lægemiddellovens § 76 er aktiveret for vacciner og
lægemidler til brug for de offentlige vaccinationsprogrammer.
Det er alene vacciner til brug i offentlige vaccinationsprogrammer
og lægemidler, der indgår i anafylaksiberedskabet, som
vil kunne videredistribueres.
Ved distribution af lægemidler til
sygehusapoteker, apoteker og virksomheder, som regionerne har
indgået aftale med, jf. det foreslåede § 55, stk.
4, 2. pkt., vil der være tale om en distribution af
lægemidler som omfattet af direktivet 2001/83/EF af 6.
november 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for
humanmedicinske lægemidler.
Sygehusapoteket eller
sygehusapoteksfilialen vil derfor ved distribution heraf skulle
overholde EU-reglerne om god distributionspraksis (såkaldt
GDP), som Danmark har forpligtet sig til at overholde.
Lægemiddelstyrelsen forventer
på den baggrund at justere bekendtgørelse nr. 1541 af
18. december 2019 om distribution af lægemidler
(GDP-bekendtgørelsen), således at
bekendtgørelsen gøres gældende for den
distribution af lægemidler, som sygehusapoteket får
tilladelse af sundhedsministeren til at distribuere til andre
sygehusapoteker, apoteker og virksomheder, som regionerne har
indgået aftale med.
Det foreslås desuden, at der
indsættes et nyt stk. 5 i apotekerlovens § 55, hvorefter
Lægemiddelstyrelsen bemyndiges til at fastsætte regler
om opsplitning af lægemidler omfattet af sundhedsministerens
tilladelse efter stk. 4.
Med den foreslåede bestemmelse i
apotekerlovens § 55, stk. 5, vil Lægemiddelstyrelsen
kunne fastsætte regler om den nærmere opsplitning af
vacciner og lægemidler, der indgår i
anafylaksiberedskabet, som kan foretages af sygehusapotekerne eller
sygehusapoteksfilialerne, inden lægemidlerne leveres til
vaccinationssteder. Formålet med reglerne vil være at
sikre, at opsplitningen på sygehusapoteket foregår
under forhold, som ikke forringer lægemidlernes kvalitet, og
at sporbarheden fastholdes, selv om lægemidlerne adskilles
fra deres sekundære, ydre emballage. Reglerne vil ligeledes
kunne fastsætte krav til den nye sekundære emballage,
som de opsplittede lægemidler pakkes i, og til den
information om lægemidlet, der skal følge med den
opsplittede mængde af lægemidlet.
Til nr. 4
Det følger af lovforslagets §
3, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog
stk. 2. Af stk. 2 følger det, at sundhedsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens
§ 1, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ophæve henvisningen i § 3, stk. 1, til
bestemmelsens stk. 2. Forslaget er en konsekvens af delingen af
lovforslaget i tre dele.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2, nr. 3,
foreslås § 24 b indsat i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Af det foreslåede § 24 b, stk.
3, 1. pkt., fremgår det, at erstatnings- og
godtgørelsesbeløb efter §§ 1, 2 og 12 i lov
om erstatningsansvar, der tilkendes efter reglerne i kapitel 3-4 a,
reguleres efter reglerne i § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om
erstatningsansvar og fastsættes på grundlag af de
regulerede beløb, der er gældende på
afgørelsestidspunktet.
Sundhedsministeriet er blevet
opmærksom på, at der kan være tvilv om, om der
med formuleringen »§§ 1, 2 og § 12 i lov om
erstatningsansvar« menes §§ 1 og 2 i lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, som er den
lov, der foreslås ændringer i, og § 12 i lov om
erstatningsansvar, eller om der rettelig menes §§ 1, 2 og
12 i lov om erstatningsansvar.
Det foreslås, at dette
præciseres. Af den grund foreslås det, at
»§§ 1, 2 og § 12« ændres til
»§§ 1, 2 og 12«.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslaget, at hvis
erstatning og godtgørelse udbetales senere end 5 uger efter
tidspunktet for afgørelsen om tilkendelse af erstatning og
godtgørelse, forrentes beløbet fra udløbet af
5-ugersfristen, til betaling sker.
Det foreslås med
ændringsforslaget, at forrentningen af erstatning og
godtgørelse, hvis udbetaling sker senere end 5 uger efter
tidspunktet for afgørelsen, skal ske allerede fra
afgørelsestidspunktet, og indtil betaling sker.
Ændringsforslaget er i tråd med
Patientforsikringens svar på L 147 - spørgsmål
15, hvoraf fremgår, at hvis man ønsker yderligere
renter på et objektivt grundlag, kan man beslutte, at
forrentningen allerede sker fra afgørelsestidspunktet og
ikke først fem uger efter.
Til nr. 7
Det følger af lovforslagets §
3, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog
stk. 2. Af stk. 2 følger det, at sundhedsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens
§ 1, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ophæve henvisningen i § 3, stk. 1, til
bestemmelsens stk. 2. Forslaget er en konsekvens af delingen af
lovforslaget i tre dele.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2022 og var til 1. behandling den 8. april 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 4. januar 2022 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 136. Den 16. marts 2022 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Teknisk gennemgang
Sundhedsministeren har den 12. maj 2022
over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Tanja Larsson (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Maria Gudme (S) Kasper Roug (S)
Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Rasmus Horn Langhoff
(S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF) Stinus Lindgreen
(RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund (EL) Pernille Skipper
(EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |