Skriftlig fremsættelse (15. marts
2022)
Erhvervsministeren
(Simon Kollerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om regulering af sociale
medier
(Lovforslag nr. L 146)
Formålet med lovforslaget er at
indføre skærpede krav om nedtagning af ulovligt
indhold og indførelse af gennemsigtighedskrav for sociale
medier.
Det er hensigten med lovforslaget, at
tjenesteudbydere af sociale medier med over 80.000 brugere i
Danmark forpligtes til at etablere en procedure for
håndtering af anmeldelser af indhold og træffe
beslutning om fjernelse, blokering eller fastholdelse af det
anmeldte indhold inden for tidsfrister på baggrund af, om
indholdet vurderes ulovligt eller ej. Det foreslås at
definere ulovligt indhold bredt som alt, hvad der er ulovligt efter
dansk ret, herunder straffeloven og produktsikkerhedsreglerne.
Såfremt et område er særskilt reguleret ift.
nedtagning af ulovligt indhold, vil særlovgivningen dog som
udgangspunkt finde anvendelse.
Tjenesteudbyderne får en
oplysningsforpligtelse over for anmeldere, og de brugere, som
får fjernet eller blokeret sit indhold, bl.a. begrundelse for
deres beslutning om indholdet, oplysninger om mulighederne for at
kontakte politiet, oplysninger om at der kan indberettes til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, samt oplysninger om muligheden
for at få tjenesteudbyderen til at efterprøve sin
beslutning om nedtagning eller fastholdelse af anmeldt indhold.
Lovforslaget indeholder herudover krav om,
at tjenesteudbyderne årligt skal aflægge
gennemsigtighedsrapporter med informationer om efterlevelsen af
deres forpligtelser i henhold til lovforslaget og nærmere
beskrivelser af bl.a. deres egne foranstaltninger for at modvirke
ulovligt indhold samt algoritmer for klassificering af indhold som
ulovligt.
Det foreslås, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal føre tilsyn med loven, og styrelsen
får beføjelser til at indhente alle nødvendige
oplysninger fra tjenesteudbyderne til brug for analyser og til brug
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
afgørelsesvirksomhed. Det foreslås, at Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen som tilsynsmyndighed vil få en række
håndhævelsesbeføjelser, herunder muligheden for
at udstede påbud for overtrædelse af visse af lovens
bestemmelser, at sanktionere i form af bødestraf ved
udstedelse af administrative bødeforelæg og
tvangsbøder.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.