Fremsat den 24. februar 2022 af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler
(Mulighed for at undlade erstatning af visse
aflyste undervisningstimer som følge af
personalefravær på grund af covid-19)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 2047 af 14.
november 2021, foretages følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 14 b, 16, 19 b-19 d og 19 j for skoleåret
2021/22.«
§ 2
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9. august 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj 2018 og § 1
i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 2:
»Stk.
2. Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter §
4, stk. 1, for skoleåret 2021/22.«
§ 3
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 51 c indsættes før overskriften
før § 52:
Ȥ 51
d. Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 1 a, 14 og 16, stk. 1, for skoleåret
2021/22.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 16, stk.
5, i folkeskoleloven som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1,
§ 4, stk. 2, i lov om friskoler og private grundskoler m.v.
som affattet ved denne lovs § 2, nr. 1, og § 51 d i lov
om efterskoler og frie fagskoler som affattet ved denne lovs §
3, nr. 1, ophæves den 1. august 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Mulighed for at undlade erstatning af visse
aflyste undervisningstimer som følge af
personalefravær på grund af covid-19
2.1. Gældende ret
2.1.1. Folkeskoleloven
2.1.2. Lov om friskoler og private grundskoler
m.v.
2.1.3. Lov om efterskoler og frie fagskoler
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det høje smitteniveau i januar og februar 2022 giver
udfordringer med højt fravær blandt personalet i
grundskolen. Både KL, Danmarks Lærerforening og
Skolelederforeningen har givet udtryk for, at der er store
vanskeligheder hermed i sektoren, og at de mere fleksible rammer,
som de udvidede frihedsgrader, der blev givet med lov nr. 2047 af
14. november 2021, har givet skolerne i indeværende
skoleår, ikke er tilstrækkelige for skolerne til at
håndtere det høje personalefravær, hvorfor
skolerne har været nødsaget til at aflyse undervisning
og eventuelt gennemføre ikke-obligatorisk
fjernundervisning.
Den almindelige lovgivning for folkeskolen, fri- og privatskoler
samt efterskoler og frie fagskoler indeholder forskellige regler om
undervisningens minimumsomfang.
Det foreslås på denne baggrund, at der i
indeværende skoleår gives mulighed for at fravige
kravet om erstatningstimer for aflyst undervisning på grund
af udfordringer med højt fravær blandt personalet i
grundskolen på grund af covid-19.
De øvrige love på grundskoleområdet
indeholder ikke nærmere regler om undervisningens minimale
omfang. Det gælder ungdomsskoleloven, lov om kommunale
internationale grundskoler og lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
2. Mulighed for at undlade erstatning af visse aflyste
undervisningstimer som følge af personalefravær
på grund af covid-19
2.1. Gældende ret
2.1.1. Folkeskoleloven
I folkeskoleloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1.
oktober 2021 om folkeskolen med senere ændringer, er det
bestemt, hvor lang tid eleverne skal være i skole i
løbet af et skoleår.
Det fremgår af folkeskoleloven, at undervisningen
tilrettelægges, sådan at elever i
børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin mindst skal
have 1.110 timer i løbet af et skoleår, jf. § 14
b, stk. 1, nr. 1. Elever på 4.-6. klassetrin skal mindst have
mindst 1.320 timer i løbet af et skoleår, jf. §
14 b, stk. 1, nr. 2. Elever på 7.-9. klassetrin skal have
1.400 timer i løbet af et skoleår, jf. § 14 b,
stk. 1. nr. 3.
Det følger af folkeskolelovens § 14 b, stk. 3, at
undervisningstimerne i stk. 1 opgøres i klokketimer, og at
pauser indgår i den samlede undervisningstid.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16, stk. 1, at hver
skole mindst skal gennemføre et samlet antal årlige
undervisningstimer i kompetenceområder i
børnehaveklassen og et samlet antal årlige
undervisningstimer i fagene på hvert af klassetrinnene 1.-9.
(samlede årlige minimumstimetal).
Der er således fastsat minimumstimetal i lovgivningen for
den samlede undervisning pr. klassetrin. Minimumstimetallene
fremgår af folkeskolelovens bilag 1 og er det antal
undervisningstimer i fagene, som kommunerne minimum skal tilbyde
på hvert klassetrin.
Af folkeskolelovens § 16, stk. 2, fremgår det, at
hver skole mindst skal gennemføre et samlet antal
årlige undervisningstimer i hvert af fagene dansk og
matematik på hvert af klassetrinnene 1.-9. og i faget
historie på hvert af klassetrinnene 3.-9. (årlige
minimumstimetal i fagene).
Der er således fastsat minimumstimetal i lovgivningen for
fagene dansk, matematik og historie. Minimumstimetallene
fremgår af folkeskolelovens bilag 1 og er det antal
undervisningstimer, som kommunerne minimum skal tilbyde på
hvert klassetrin i de tre fag.
Der er fastsat et vejledende timetal for de øvrige fag.
Vejledende timetal er det antal undervisningstimer, som ministeriet
anbefaler i de enkelte fag på de enkelte klassetrin fra 1.-9.
klasse. Der er ikke noget krav om, at skolerne skal tilbyde et
timeantal svarende til det vejledende timetal i hvert fag, men
skolerne har pligt til at tilbyde det samlede årlige
minimumstimetal pr. klassetrin, jf. folkeskolelovens § 16,
stk. 1.
Det fremgår af folkeskolelovens § 16 a, stk. 1, at
undervisning i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og
obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af
understøttende undervisning. Den understøttende
undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret
skoledag gennem undervisningsforløb og aktiviteter m.v., der
har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag
og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke
elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige
udvikling, motivation og trivsel.
Der er ikke regler om et fast antal af timer til
understøttende undervisning, ligesom der ikke er fastsat
selvstændige mål for den understøttende
undervisning.
Den understøttende undervisning udgør den del af
den samlede undervisningstid, som er tilbage, når skolen har
afsat tid til undervisning i fagene, de obligatoriske emner og
pauser. Det er den enkelte kommune eller skole der beslutter, hvor
meget tid der skal gå til undervisning i fagene, de
obligatoriske emner og pauser og dermed også
understøttende undervisning. Efter praksis skal der
afsættes cirka 1 time til klassens tid i den ugentlige
undervisning.
Folkeskolelovens §§ 16 b, 16 d og 16 e indeholder
regler om afkortning af skoleugens længde med hele eller dele
af tiden til den understøttende undervisning.
Det fremgår af § 16 e, at kommunalbestyrelsen, for
så vidt angår den understøttende undervisning,
kan godkende at fravige reglerne om en mindstevarighed af
understøttende undervisning på alle klassetrin i
skoleåret 2021/22, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a,
med henblik på at tilrettelæggelsen af andre
aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i
undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige
løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Efter
folkeskolelovens § 16 a, stk. 2, gives kommunalbestyrelsens
godkendelse efter stk. 1 årgangs- eller klassevis. Det
følger endvidere af folkeskolelovens § 16 e, stk. 3, at
hvis bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af
undervisningstiden fraviges, skal kommunalbestyrelsen tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7,
eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
vedrører, uden særskilt betaling fra
forældrene.
Efter folkeskolelovens § 19 b, stk. 1, omfatter
undervisningen i 10. klasse en obligatorisk del, jf. § 19 c,
og en valgfri del, jf. § 19 d. Ved undervisningsforløb,
der er tilrettelagt som helårsforløb, udgør det
mindste antal årlige undervisningstimer 840. Ved
10.-klasseforløb, der planlægges af kortere varighed
end et år, reduceres timetallet for de obligatoriske fag, jf.
§ 19 c, stk. 2, tilbudsfag og andre undervisningsaktiviteter,
jf. § 19 d, stk. 2-5, forholdsmæssigt. Det følger
af folkeskolelovens § 19 b, stk. 2, at ved fastlæggelsen
af undervisningstiden regnes 60 minutters undervisning lig med 1
undervisningstime.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 c, stk. 1, at
den obligatoriske del af 10. klasse omfatter obligatoriske fag,
brobygning eller kombinationer af brobygning og ulønnet
praktik med et uddannelsesperspektiv, en selvvalgt opgave og
arbejde med en uddannelsesplan, herunder vejledning. Efter
folkeskolelovens § 19 c, stk. 2, skal der undervises i fagene
dansk, matematik og engelsk i et omfang svarende til i alt 420
årlige timer.
Den valgfrie del af 10. klasse er reguleret i folkeskolelovens
§ 19 d og omfatter tilbudsfag, andre undervisningsaktiviteter
og brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse eller
kombinationer af brobygning til erhvervsrettet ungdomsuddannelse og
ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 d, stk. 7, at
eleverne skal tilbydes valgfrie elementer, jf. bestemmelsens stk.
2-6, i et omfang, der mindst svarer til 399 årlige timer,
når der planlægges i helårsforløb.
Eleverne skal vælge elementer, der mindst svarer til 399
årlige undervisningstimer, når der planlægges i
helårsforløb.
Det følger af folkeskolelovens § 19 j, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen foruden den almindelige 10. klasse, jf.
§§ 19 b-19 d, skal tilbyde et erhvervsrettet
10.-klasseforløb (eud10), som er særligt
målrettet elever, der er motiveret for en erhvervsuddannelse
efter 9. klasse, men ikke opfylder de faglige adgangskrav hertil,
jf. lov om erhvervsuddannelser, eller er usikre på, om en
erhvervsuddannelse er det rette valg. Eud10 skal
tilrettelægges som et helårsforløb, der omfatter
mindst 840 årlige undervisningstimer. Efter folkeskolelovens
§ 19 j, stk. 2, omfatter eud10 den obligatoriske del af 10.
klasse, jf. § 19 c, jf. dog stk. 3.
Det fremgår af folkeskolelovens § 19 j, stk. 3, at
brobygning, jf. § 19 c, stk. 4, omfatter brobygning svarende
til 126 undervisningstimer til erhvervsrettet ungdomsuddannelse,
jf. lov om kommunal indsats for unge under 25 år. Det
fremgår endvidere af folkeskolelovens § 19 j, stk. 4, at
den valgfri del af eud10 omfatter 294 undervisningstimer og skal
introducere til erhvervsuddannelserne, jf. lov om
erhvervsuddannelser.
Efter folkeskolelovens § 19 j, stk. 5, skal
kommunalbestyrelsen sikre, at der mindst samarbejdes med en
institution, der udbyder erhvervsuddannelse svarende til 252
undervisningstimer. Heri indgår de 126 timers brobygning, jf.
stk. 3. Kommunalbestyrelser og institutioner, der udbyder
erhvervsuddannelse, indgår overenskomster om samarbejdet,
således at eleverne kan introduceres til alle de
hovedområder, som erhvervsuddannelsernes grundforløb
er organiseret inden for.
2.1.2. Lov
om friskoler og private grundskoler m.v.
Det fremgår af § 4 i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., at skoleåret begynder den 1. august og
normalt omfatter 200 skoledage.
Det fremgår af § 1, stk. 2, at frie grundskoler giver
undervisning inden for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin,
som står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Skolerne skal efter deres formål og i hele deres
virke forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske
med frihed og folkestyre samt udvikle og styrke elevernes
demokratiske dannelse og deres kendskab til og respekt for
grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, herunder
ligestilling mellem kønnene. Skolerne kan tillige omfatte
1-årig undervisning på 10. klassetrin.
Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en fri
grundskole, men timetallet skal sandsynliggøre, at
"stå mål med-kravet" kan opfyldes. Det vil
således ikke være sandsynligt, at en fri grundskoles
undervisning står mål med undervisningen i folkeskolen,
hvis timetallet i et eller flere fag ligger væsentligt under
minimumstimetallene eller de vejledende timetal i folkeskolen.
Overordnet betyder det, at elever, der forlader 9. klasse
på en friskole eller en privat grundskole, skal have
fået en undervisning, som giver dem de samme muligheder for
at komme videre i uddannelsessystemet, som hvis de havde gået
i folkeskolen.
Stå mål med-kravet er ikke et fast begreb, da det er
afhængigt af den undervisning, der almindeligvis kræves
i folkeskolen, som ændrer sig over tid.
En friskole eller en privat grundskole har en række
friheder til selv at tilrettelægge undervisningen på
skolen, så længe undervisningen står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Undervisningen skal altså som minimum kunne leve op til de
slutmål, der er sat for undervisningen i folkeskolen. Men
præcis hvordan man når frem til dette mål, er
altså i vid udstrækning op til skolen selv.
Så selvom der skal gives undervisning i de samme fag, som
i folkeskolen (dog med undtagelse af kristendomskundskab), er der
ikke noget i vejen for, at undervisningen i nogle fag for eksempel
samles i nogle uger, mens der ikke er undervisning i disse fag i
andre uger.
Der er heller ikke for friskoler, private grundskoler,
efterskoler eller frie fagskoler krav om, at der skal gives
undervisning i et bestemt antal timer i de enkelte fag.
2.1.3. Lov
om efterskoler og frie fagskoler
Det fremgår af § 1 a, stk. 1, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at børne- og undervisningsministeren kan
fastsætte regler om, at en elev som en del af en fri
fagskoles kursus kan følge prøveforberedende og
kompetencegivende undervisning efter anden lovgivning, når
denne undervisning højst udgør 15 timer ugentligt og
er udbudt af en uddannelsesinstitution, som efter en anden
lovgivning er godkendt hertil. Børne- og
undervisningsministeren kan endvidere fastsætte regler om
vilkår for deltagelse i sådan undervisning og om ydelse
af tilskud for den del af et kursus, hvor en elev følger en
sådan undervisning. Af stk. 2 fremgår det, at den
undervisning, som en fri fagskole skal give en elev, der
følger den i stk. 1 nævnte undervisning, skal mindst
udgøre 15 timer pr. uge, hvoraf mindst 11 timer skal
være undervisning af bred almen karakter. På frie
fagskoler skal mindst 7 timer pr. uge være praktiske eller
erhvervsrettede fag eller en kombination heraf.
Det fremgår af § 14, stk. 1, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at efterskoler og frie fagskolers årselevtal
er summen af elever, jf. § 13, i hver kursusuge i et år
divideret med 40. En kursusuge er 7 dage. Af § 14, stk. 2,
fremgår det, at en elev højst kan indgå i
beregningen af en efterskoles årselevtal i 42 uger inden for
samme skoleår.
Det følger af § 14, stk.
3, at efterskoler og frie fagskoler har pligt til at registrere
elevernes deltagelse i skolens kurser uge for uge. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler
herom. Efter stk. 4 fastsætter ministeren nærmere
regler om beregning og opgørelse af årselevtal,
herunder om opgørelsestidspunkt, om begrænset
medregning af elever, der ikke bor på efterskolen eller den
frie fagskole, og af elever på kurser eller kursusuger under
1 uges varighed.
Definitionen af årselever, jf. § 14, er anvendt i
§ 10, stk. 3, § 12, stk. 1, § 20, stk. 2,
§§ 22, 23, 23 a, 24 og 24 a, § 25, stk. 2 og stk. 5,
§ 26 og § 37, stk. 4.
Det fremgår af § 16, stk. 1, at et kursus på en
efterskole eller en fri fagskole skal vare mindst 4
sammenhængende dage med undervisning svarende til mindst 4
hele undervisningsdage. Kurser på 1 uge og derover skal i
hver uge indeholde undervisning svarende til mindst 5 hele
undervisningsdage. Børne- og undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler herom og kan bestemme, at
mindstekravet i 1. pkt. også skal gælde for
første eller sidste kursusuge af længerevarende
kurser.
Definitionen af kursusuger, jf. § 16, stk. 1, er anvendt i
§§ 2 a og 5, § 12, stk. 2 og stk. 3, §§ 22
og 23, § 23 a, stk. 1 og 4, og §§ 23 b og 23 d.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov om efterskoler og
frie fagskoler, at optager en efterskole eller fri fagskole elever,
der er undervisningspligtige i henhold til folkeskolen, skal skolen
tilbyde disse elever en undervisning, der står mål med,
hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolen
fastsætter for disse elever slutmål for de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles
i, og for folkeskolens obligatoriske emner.
Der er ikke et direkte krav til fagenes timetal på en
efterskole og fri fagskole, men timetallet skal
sandsynliggøre, at stå mål med-kravet kan
opfyldes. Det vil således ikke være sandsynligt, at en
efterskole og fri fagskoles undervisning står mål med
undervisningen i folkeskolen, hvis timetallet i et eller flere fag
ligger væsentligt under minimumstimetallene eller de
vejledende timetal i folkeskolen.
Overordnet betyder det, at elever skal have fået en
undervisning, som giver dem de samme muligheder for at komme videre
i uddannelsessystemet, som hvis de havde gået i
folkeskolen.
Stå mål med-kravet er ikke et fast begreb, da det er
afhængigt af den undervisning, der almindeligvis kræves
i folkeskolen, som ændrer sig over tid.
Friskole, privat grundskole, efterskole eller fri fagskole har
en række friheder til selv at tilrettelægge
undervisningen på skolen, så længe undervisningen
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen. Undervisningen skal altså som minimum kunne leve
op til de slutmål, der er sat for undervisningen i
folkeskolen. Men præcis hvordan man når frem til dette
mål, er altså i vid udstrækning op til skolen
selv.
Så selvom der skal gives undervisning i de samme fag, som
i folkeskolen, er der ikke noget i vejen for, at undervisningen i
nogle fag for eksempel samles i nogle uger, mens der ikke er
undervisning i disse fag i andre uger.
Der er heller ikke for friskoler, private grundskoler,
efterskoler eller frie fagskoler krav om, at der skal gives
undervisning i et bestemt antal timer i de enkelte fag.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
8,2 pct. af de ansatte i grundskoler blev testet positive for
smitte med covid-19 i perioden fra 31. januar til 6. februar 2022.
Tallet var 8,5 pct. i den foregående uge og 8,1 pct. i ugen
før det. Herudover kan der i perioden have været
ansatte, der er fraværende, fordi de har symptomer og
afventer test eller testsvar, samt ansatte, der er
fraværende, fordi deres børn er konstateret smittede
eller har symptomer.
Det høje smitteniveau i januar og februar 2022 giver
således udfordringer med højt fravær blandt
personalet i grundskolen. Der foreligger ikke data om
fraværet pga. covid-19 eller det præcise omfang af
aflysninger, men både KL, Danmarks Lærerforening og
Skolelederforeningen har givet udtryk for, at der er store
vanskeligheder i sektoren, og at de mere fleksible rammer, som de
udvidede frihedsgrader, der blev givet med lov nr. 2047 af 14.
november 2021, har givet skolerne i indeværende
skoleår, ikke er tilstrækkelige for skolerne til at
håndtere det høje personalefravær, hvorfor
skolerne har været nødsaget til at aflyse undervisning
og eventuelt gennemføre ikke-obligatorisk
fjernundervisning.
Det foreslås derfor, at de undervisningstimer, der i
januar og februar 2022 er aflyst som følge af
personalefravær på grund af smitte med covid-19,
indgår i opgørelsen af timetal, der følger af
reglerne i henholdsvis folkeskoleloven, lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler, for
skoleåret 2021/22 i grundskoler og 10. klasser. Skolerne vil
således blive stillet, som om den aflyste undervisning er
gennemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke har kunnet
håndtere personalefraværet inden for rammerne af de
almindelige regler, og at det derfor har været
nødvendigt at aflyse undervisningen.
Skolerne opfordres til at have et særligt fokus på,
at afgangselever vil få tilstrækkelig undervisning til
at afslutte deres skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at
det er nødvendigt at give erstatningstimer, afgrænses
til undervisningstimer, der aflyses i januar og februar 2022. Det
er således alene aflyst undervisning, som skulle være
gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5.
januar 2022 til og med den 28. februar 2022, der ikke skal
erstattes. For så vidt angår efterskoler og frie
fagskoler er den omfattede periode fra den 8. januar 2022 til og
med den 28. februar 2022.
De foreslåede bestemmelser foreslås ophævet
automatisk den 1. august 2022 ved det nye skoleårs
begyndelse.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslagets yderligere muligheder for at undlade erstatning af
visse aflyste undervisningstimer som følge af covid-19,
vurderes at understøtte delmål 4.1, hvorefter det
inden 2030 skal sikres, at alle piger og drenge gennemfører
gratis, inkluderende grundskoleundervisning og ungdomsuddannelse i
høj kvalitet, der fører til relevante og effektive
læringsresultater, da lovforslaget sikrer, at eleverne ikke
skal modtage den aflyste undervisning i weekender og ferier, og at
eleverne således ikke pålægges at
gennemføre undervisning på tidspunkter, der vil
reducere elevernes læringsparathed. Hertil kommer at skolerne
formentlig vil være nødsaget til at gennemføre
erstatningstimerne med vikarer, hvilket i sagens natur vil
sænke kvaliteten i undervisningen.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Det vurderes desuden, at
principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante
for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden fremsættelsen
sendt i høring, da der er et akut behov for at
fremsætte lovforslaget, således at skolerne kan
ophøre med planlægningen af
erstatningsundervisning.
Et udkast til lovforslag er den 15. februar 2022 sendt i
høring med frist den 25. februar 2022. De modtagne
høringssvar vil blive oversendt til Børne- og
Undervisningsudvalget senest fredag den 11. marts 2022 før
1. behandlingen af lovforslaget. Følgende myndigheder,
organisationer m.v. er blevet hørt: Ankestyrelsen,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, CEPOS, CEVEA, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler og
gymnasier, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk
Center for Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Metal, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Døves Landsforbund, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier -
Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier - Lederne,
Danske Gymnasier, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske
Gymnastik- og IdrætsforeningerDanske
HandicaporganisationerDanske HF og VUC - Bestyrelserne, Danske HF
og VUC - LederneDanske Musik- og Kulturskoler, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Danske SOSU-skoler - Bestyrelserne, Danske
SOSU-skoler, Danske Undervisningsorganisationers Samråd, De
Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes
ElevOrganisation, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag
og Arbejde, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen af
Danske Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Socialchefer i
Danmark, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, HvorErDerEnVoksen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, Klagenævnet for
Specialundervisning, KL, KRAKA, Landsforeningen af 10. klasseskoler
i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU),
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lilleskolerne , Lærernes Centralorganisation,
OpenDenmark, Private Gymnasier og Studenterkurser, Red Barnet,
Rådet for Børns Læring, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Skolelederforeningen,
Skole og Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Ungdomsringen,
Ungdomsskoleforeningen og VUC Bestyrelsesforeningen.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Folkeskolelovens §§ 14 b og 16 samt bilag 1 indeholder
regler om undervisningens minimale årlige omfang i
børnehaveklassen og 1.-9. klasse, og §§ 19 b-19 d
og 19 j indeholder regler om undervisningens minimale årlige
omfang i 10. klasse. Aflyste timer skal således
gennemføres senere i samme skoleår, hvis de ikke er
omfattet af mulighederne for afkortning af skoleugens længde
jf., folkeskolelovens §§ 16 b, 16 d og 16 e. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes et stk. 5 i § 16 i folkeskoleloven,
hvorefter undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 14 b, 16, 19 b-19 d og 19 j for skoleåret
2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 16, stk. 5, vil
medføre, at planlagte undervisningstimer, der i en periode
må aflyses som følge af personalefravær grundet
covid-19, også indgår i opgørelsen af de
timetal, der følger af reglerne i folkeskoleloven. Skolerne
vil således blive stillet, som hvis den aflyste undervisning
var gennemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan
håndtere personalefraværet inden for rammerne af de
almindelige regler, og at det derfor har været
nødvendigt at aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til
at have et særligt fokus på, at afgangselever har
fået tilstrækkelig undervisning til at afslutte deres
skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at
det er nødvendigt at give erstatningstimer, afgrænses
til undervisningstimer, der aflyses i januar og februar 2022. Det
er således alene aflyst undervisning, som skulle være
gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5.
januar 2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Lov om friskoler og private grundskoler m.v. indeholder regler
om undervisningens minimale årlige omfang. Aflyste timer skal
således gennemføres senere i samme skoleår. For
en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til
pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes et stk. 2 i § 4 i lov om friskoler og
private grundskoler m.v., hvorefter undervisning, der i januar og
februar 2022 er aflyst som følge af personalefravær
på grund af covid-19, indgår i opgørelsen af
undervisningstid efter § 4, stk. 1, for skoleåret
2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, vil
medføre, at planlagte undervisningstimer, der i en periode
må aflyses som følge af personalefravær grundet
covid-19, også indgår i opgørelsen af de
timetal, der følger af reglerne i lov om friskoler og
private grundskoler m.v. Skolerne vil således blive stillet,
som hvis den aflyste undervisning var gennemført som
planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan
håndtere personalefraværet inden for rammerne af de
almindelige regler, og at det derfor har været
nødvendigt at aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til
at have et særligt fokus på, at afgangselever har
fået tilstrækkelig undervisning til at afslutte deres
skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at
det er nødvendigt at give erstatningstimer, afgrænses
til undervisningstimer, der aflyses i januar og februar 2022. Det
er således alene aflyst undervisning, som skulle være
gennemført i perioden efter genåbningen fra den 5.
januar 2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Lov om efterskoler og frie fagskoler indeholder regler om
undervisningens minimale omfang. Aflyste timer skal således
gennemføres i senere i samme skoleår. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der indsættes en § 51 d i lov om efterskoler og frie
fagskoler, hvorefter undervisning, der i januar og februar 2022 er
aflyst som følge af personalefravær på grund af
covid-19, indgår i opgørelsen af undervisningstid
efter §§ 1 a, 14 og 16, stk. 1, for skoleåret
2021/22.
Den foreslåede bestemmelse i § 51 d vil
medføre, at planlagte undervisningstimer, der i en periode
må aflyses som følge af personalefravær grundet
covid-19, også indgår i opgørelsen af de
timetal, der følger af reglerne i lov om efterskoler og frie
fagskoler. Skolerne vil således blive stillet, som hvis den
aflyste undervisning var gennemført som planlagt.
Det vil være en betingelse, at skolerne ikke kan
håndtere fraværet inden for rammerne af de almindelige
regler, og at det derfor har været nødvendigt at
aflyse undervisningen. Skolerne opfordres til at have et
særligt fokus på, at afgangselever har fået
tilstrækkelig undervisning til at afslutte deres
skolegang.
Den periode, hvor der vil kunne ske aflysning af timer, uden at
det er nødvendigt at give erstatningstimer, afgrænses
til undervisningstimer, der aflyses i januar og hele februar 2022.
Det er således alene aflyst undervisning, som skulle
være gennemført i perioden efter genåbningen fra
den 8. januar 2022 og frem til og med den 28. februar 2022.
Bestemmelsen foreslås ophævet med udgangen af
skoleåret 2021/22, jf. lovforslagets § 4, stk. 2, og
bemærkningerne hertil.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, da der ønskes så tidlig en
ikrafttræden, som folketingsbehandlingen muliggør. Det
bemærkes i denne forbindelse, at lovforslaget vedfører
muligheden for at fravige regler, som skolerne på
nuværende tidspunkt forsat er forpligtet til at overholde og
planlægge derefter.
Det foreslås i stk. 2, at
folkeskolelovens § 16, stk. 5, som foreslået affattet
ved lovforslagets § 1, nr. 1, § 4, stk. 2, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. som foreslået affattet
ved lovforslagets § 2, nr. 1, og § 51 d i lov om
efterskoler og frie fagskoler, som foreslået affattet ved
lovforslagets § 3, nr. 1, ophæves den 1. august
2022.
Det foreslåede vil indebære, at de ændringer
af folkeskoleloven, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og
lov om efterskoler og frie fagskoler, der gennemføres med
lovforslagets §§ 1, 2 og 3, automatisk ophæves.
Herved understreges det, at loven alene vil finde anvendelse i
skoleåret 2021/22.
Ophævelsen af de foreslåede ændringer vil
således indebære, at retstilstanden forud for
lovændringen genindtræder fra og med skoleåret
2022/23. Det betyder, at alle skoler igen vil skulle
gennemføre aflyste timer senere i samme skoleår. Det
bemærkes hertil, at skolerne forsat vil være forpligtet
til at erstatte aflyst undervisning i indeværende
skoleår, som skulle være gennemført i marts,
april, maj og juni måned. Der henvises i øvrigt til
pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det bemærkes, at folkeskoleloven, jf. dennes § 61,
lov om friskoler og private grundskoler m.v., jf. dennes § 45,
og lov om efterskoler og frie fagskoler, jf. dennes § 56, ikke
gælder for Færøerne og Grønland, hvorfor
dette lovforslag heller ikke gælder for Færøerne
og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1887 af 1. oktober 2021, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 209 af 5. marts 2019 og lov nr. 2047 af 14.
november 2021, foretages følgende ændring: | | | | § 16.
--- Stk. 2-4.
--- | | 1. I § 16 indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 14 b, 16, 19 b-19 d og 19 j for skoleåret
2021/22.« | | | | | | § 2 | | | I lov om friskoler og private
grundskoler m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1656 af 9.
august 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 397 af 2. maj
2018 og § 1 i lov nr. 563 af 7. maj 2019, foretages
følgende ændring: | | | | § 4.
--- | | 1. I § 4 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter §
4, stk. 1, for skoleåret 2021/22.« | | | | | | § 3 | | | I lov om efterskoler og frie fagskoler,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1903 af 6. oktober 2021, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 51 c indsættes før overskriften før
§ 52: »§ 51
d. Undervisning, der i januar og februar 2022 er aflyst som
følge af personalefravær på grund af covid-19,
indgår i opgørelsen af undervisningstid efter
§§ 1 a, 14 og 16, stk. 1, for skoleåret
2021/22.« | | | |
|