Fremsat den 24. februar 2022 af Børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elevers og
studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen
(Udskydelse af solnedgangsklausul vedr.
bestemmelse om antimobning)
§ 1
I lov nr. 311 af 4. april 2017 om ændring
af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø og lov
om folkeskolen (Krav om antimobbestrategi, handlingsplan ved
problemer med det psykiske undervisningsmiljø, oprettelse af
klageinstans, tilsyn, genindførelse af kommunalbestyrelsens
behandling af skolelederens beslutninger m.v.) foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 2, ændres "2022"
til: "2023"
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at udskyde
solnedgangsklausulen i tilknytning til
undervisningsmiljølovens bestemmelser vedrørende
klage over mobning og dertilhørende klageinstans med et
år.
Med lovforslaget foreslås det således, at udskyde
den solnedgangsklausul, som ellers ville indebære, at disse
ordninger automatisk ophører den 31. juli 2022.
Hensigten med udskydelsen af solnedgangsklausulen er at sikre
tid til en drøftelse af reglerne om mobning og klageadgangen
med de relevante parter, der var inddraget i forbindelse med
indførelsen af bestemmelserne i 2017, inden en endelig
lovændring gennemføres. Det er håbet, at
processen vil kunne sikre ro om det videre arbejde med psykiske
undervisningsmiljø mv.
2. Udskydelse af solnedgangsklausul vedrørende
klageordning i mobbesager
2.1 Gældende ret
Bestemmelserne om antimobning, klage, klageinstans og tilsyn
blev indført i undervisningsmiljøloven i 2017, jf.
lov nr. 311 af 4. april 2017 om ændring af lov om elevers og
studerendes undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav
om antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske
undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af
skolelederens beslutninger m.v.).
Bestemmelserne om klage og klageinstans i mobbesager for elever
m.v. og med hensyn til mindreårige
forældremyndighedsindehavere blev med lov nr. 311 af 4. april
2017 indsat som undervisningsmiljølovens §§ 7 a -
7 c.
Med § 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april 2017 blev de
nævnte bestemmelser samtidig underlagt en solnedgangsklausul,
som indebærer, at klageordningen automatisk ophører
den 31. juli 2022.
De øvrige bestemmelser om antimobbestrategi,
handlingsplan m.v. blev ikke berørt ikke af
solnedgangsklausulen.
Solnedgangsklausulen betyder, at klagesagsbehandlingen hos Dansk
Center for Undervisningsmiljø skal ophøre senest den
31. juli 2022. Hvis Folketinget vurderer, at ordningen skal
opretholdes, skal dette vedtages ved lov. Hvis et sådant
lovforslag ikke fremsættes eller vedtages, vil klageadgangen
bortfalde og eventuelle klagesager, der ikke er
færdigbehandlet den 31. juli 2022, blive henlagt.
Det fremgik af lovforslagets bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 123 som fremsat, punkt 5, at
Undervisningsministeriet som led i lovovervågningen senest 2
år efter lovens ikrafttræden ville gennemføre en
undersøgelse med det formål at vurdere, om lovens
bestemmelser om antimobning og tilsyn har haft den tilsigtede
virkning.
Klageordningen gælder for sager omfattet af
undervisningsmiljølovens kapitel 1 a (lovens §§ 1
a - 1 c), som regulerer uddannelsessteders pligt til tiltag mod
problemer med det psykiske undervisningsmiljø. Kapitel 1 a
gælder for grundskoleundervisning, herunder 10. klasse, og
ungdomsuddannelser. Den særligt tilrettelagte
ungdomsuddannelse (STU) efter lov om ungdomsuddannelse til unge med
særlige behov er også omfattet, i det omfang
undervisningen finder sted på de førnævnte
uddannelsessteder. Med vedtagelsen af lov om forberedende
grunduddannelse blev det derudover forudsat, at
undervisningsmiljøloven også skulle finde anvendelse
for institutioner for forberedende grunduddannelse.
Videregående uddannelse og voksenuddannelse, uanset hvor den
finder sted, er ikke omfattet.
Det følger af lovens § 1 b, stk. 1-2, at den
myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for
uddannelsesstedet, fastsætter en antimobbestrategi, herunder
en strategi mod digital mobning. Strategien revideres efter
behov.
Skolebestyrelsen på folkeskoler og kommunale
internationale grundskoler fastsætter en antimobbestrategi,
herunder en strategi mod digital mobning, som en del af
værdiregelsættet, jf. § 44, stk. 4, i
folkeskoleloven og § 12, stk. 2, i lov om kommunale
internationale grundskoler. Er der ikke inden skoleårets
begyndelse fastsat en antimobbestrategi, skal kommunalbestyrelsen
fastsætte en sådan, som gælder, indtil en
antimobbestrategi bliver fastsat af skolebestyrelsen. Strategien
revideres efter behov.
Det følger af lovens § 1 c, stk. 1-3, at hvis
uddannelsesstedets ledelse konstaterer problemer med det psykiske
undervisningsmiljø i form af mobning eller lignende,
udarbejder ledelsen en handlingsplan, hvoraf det fremgår, med
hvilke foranstaltninger problemerne effektivt bringes til
ophør. Tilsvarende gælder, hvis uddannelsesstedets
ledelse eller en elevs forældremyndighedsindehavere anser det
nødvendigt som følge af elevens bekymrende tilstand
eller adfærd, herunder sygdom og fravær, på grund
af problemer med det psykiske undervisningsmiljø i form af
mobning eller lignende.
Uddannelsesstedets ledelse skal udarbejde handlingsplanen,
senest 10 arbejdsdage efter, at der er modtaget oplysning om
problemerne. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor en medarbejder
på uddannelsesstedet eller ved den kommunale forvaltning for
så vidt angår kommunale uddannelsessteder første
gang skriftligt eller mundtligt modtager oplysning om problemerne.
Handlingsplanen revideres efter behov. Uddannelsesstedets ledelse
gennemfører de planlagte foranstaltninger i overensstemmelse
med handlingsplanen eller sørger for, at dette sker.
Af bestemmelsens stk. 4-5, fremgår, at uanset stk. 1-3,
træffer uddannelsesstedets ledelse straks de midlertidige
foranstaltninger, som her og nu er nødvendige for at gribe
ind over for de konstaterede problemer. Uddannelsesstedets ledelse
informerer de berørte elever og for elever undergivet
forældremyndighed eleverne og
forældremyndighedsindehaverne om indholdet af handlingsplanen
og om eventuelle midlertidige foranstaltninger.
Lovens § 7 a, stk. 1, giver elever m.v. eller
forældremyndighedsindehavere til mindreårige elever
mulighed for at klage til Dansk Center for
Undervisningsmiljø over den myndighed, bestyrelse eller
person, der har ansvar for uddannelsesstedets opgaver efter lovens
§ 1 b, stk. 1 og 2, og over uddannelsesstedets ledelses
opgaver efter lovens § 1 c. Det er således Dansk Center
for Undervisningsmiljø, som er klagemyndighed. Sagsgangen er
dog den, jf. stk. 2, at klagen sendes til uddannelsesstedet af
eleven m.v. eller forældremyndighedsindehaveren.
Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at den øverste
ansvarlige instans for uddannelsesstedet ser klagen og foretager en
vurdering af, om sagen bør håndteres på en anden
måde end sket eller foreslået. Fastholder den
øverste instans uddannelsesstedets ledelses beslutning i
sagen, sendes klagen videre til Dansk Center for
Undervisningsmiljø.
Der kan klages over manglende overholdelse af de handlepligter,
som uddannelsesstedets ledelse henholdsvis øverste myndighed
har med hensyn til at fastsætte en antimobbestrategi,
udarbejde en handlingsplan i tilfælde
af mobning og foretage de nødvendige midlertidige
foranstaltninger, gennemføre foranstaltningerne mv. En klage
kan både vedrøre manglende fastsættelse af fx en
handlingsplan, et utilstrækkeligt indhold i en fastsat
handlingsplan eller manglende gennemførelse af
handlingsplanen. Klagen skal være begrundet.
Ved vurderingen af, om en udarbejdet antimobbestrategi er
tilstrækkelig, lægges vægt på, om den med
det givne indhold med rimelighed kan forventes at indfri eller
medvirke til at indfri formålet. Tilsvarende gælder med
hensyn til vurderingen af, om en fastsat handlingsplan er
tilstrækkelig.
I forhold til vurderingen af en manglende eller
utilstrækkelig gennemførelse af en handlingsplan, skal
der lægges vægt på, om uddannelsesstedets ledelse
har gjort, hvad der inden for ledelsens kompetence er muligt for at
gennemføre foranstaltningerne i handlingsplanen.
Der er ikke fastsat en frist for klagens indgivelse. Klagen skal
dog have en sådan aktualitet, at klagesagen kan behandles
uden uforholdsmæssigt besvær i forhold til at skaffe
fornødent oplysningsgrundlag for bedømmelse af
klagesagen. En klage indgives til uddannelsesstedet. Den myndighed,
bestyrelse eller person, der har ansvar for uddannelsesstedet, skal
vurdere, om der er grundlag for at give klager helt eller delvist
medhold. Gives der ikke fuldt ud medhold i en klage, skal den
myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for
uddannelsesstedet, sende klagen og en begrundelse for
afgørelsen og vurderingen videre til Dansk Center for
Undervisningsmiljø. I udtrykket »fuldt ud
medhold« ligger, at klager eller
forældremyndighedsindehavere mundtligt eller skriftligt
erklærer sig tilfredse med resultatet af vurderingen af
sagen.
Klager eller forældremyndighedsindehavere til eleven har
på ethvert tidspunkt mulighed for at trække en klage
tilbage, fx hvis der efter dialog med uddannelsesstedets ledelse
eller øverste instans er opnået enighed om en
fremgangsmåde til håndtering af problemet.
Dansk Center for Undervisningsmiljø skal ikke vurdere
eller påtale sagsbehandlingsregler, god forvaltningsskik
m.v., medmindre det har fået betydning for sagens udfald.
Sagsbehandlingen sker i øvrigt på skriftligt
grundlag.
Børne- og undervisningsministeren har i medfør af
bemyndigelsen i § 7 a, stk. 3, fastsat nærmere regler om
behandlingen af klagesager, herunder regler om tidsfrister for
vurdering og videresendelse af klager. Dette er sket med
bekendtgørelse nr. 255 af 6. april 2018 om behandling af
klager til Dansk Center for Undervisningsmiljø om mobning og
lignende.
Lovens § 7 b fastsætter, at Dansk Center for
Undervisningsmiljøs daglige leder træffer
afgørelse i klagesager indgivet efter § 7 a. Det
følger af lovens § 3, stk. 5, at Dansk Center for
Undervisningsmiljøs bestyrelse har den overordnede ledelse
af centret og fastlægger centrets virksomhed, og af § 3,
stk. 6, 1. pkt., at bestyrelsen ansætter og afskediger
centrets daglige leder efter børne- og
undervisningsministerens godkendelse. Centrets daglige leder er
dermed underlagt bestyrelsens instruktion. § 7 b udgør
således en undtagelse fra denne hovedregel, idet den daglige
leder i sin behandling og afgørelse af klagesager ikke er
underlagt bestyrelsens instruktion. Det følger i
øvrigt af bestemmelsen, at afgørelser i klagesager
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Lovens § 7 c, stk. 1, giver Dansk Center for
Undervisningsmiljø mulighed for at påbyde en
myndighed, bestyrelse eller person, der har ansvar for et
uddannelsessted, at opfylde en handlepligt efter lovens § 1 b,
stk. 1 og 2, og § 1 c inden for en rimelig frist. Der kan
være tale om et påbud både i tilfælde, hvor
der ikke er handlet, og hvor handlingerne vurderes
utilstrækkelige. I udtrykket »rimelig frist«
ligger, at centret skal tage problemernes kompleksitet og omfang i
betragtning. For kommunale uddannelsessteder rettes et påbud
mod kommunalbestyrelsen. For selvejende og statslige
uddannelsessteder rettes et påbud mod bestyrelsen for
uddannelsesstedet.
§ 7 c, stk. 2 og 3, regulerer endelig kommunale
tilsynsmyndigheders tilsyn med, at vedkommende kommunalbestyrelse
efterlever et udstedt påbud, og børne- og
undervisningsministerens mulighed for at tilbageholde tilskud eller
lade tilskud bortfalde for et selvejende uddannelsessted, som ikke
har efterlevet et udstedt påbud.
Stk. 2 indeholder en særligt fastsat kompetence for de
kommunale tilsynsmyndigheder til efter anmodning fra Dansk Center
for Undervisningsmiljø at påse, at kommunalbestyrelser
efterlever påbud udstedt efter § 7 c, stk. 1, om
opfyldelse af en handlepligt efter lovens § 1 b, stk. 1 og 2,
og § 1 c. Træffer Dansk Center for
Undervisningsmiljø afgørelse om et påbud, som
ikke efterleves af en kommunalbestyrelse, giver bestemmelsen de
kommunale tilsynsmyndigheder mulighed for at anvende
tvangsbøder eller trussel herom over for de ansvarlige
kommunalbestyrelsesmedlemmer med henblik på at bringe
ikke-efterlevelsen til ophør.
Stk. 3 giver børne- og undervisningsministeren mulighed
for efter anmodning fra Dansk Center for Undervisningsmiljø
at tilbageholde tilskud til et selvejende uddannelsessted, som ikke
har efterlevet et udstedt påbud, indtil dette er efterlevet,
eller at lade tilskud helt bortfalde. Centrets afgørelse
skal lægges til grund, medmindre afgørelsen er
behæftet med en åbenbar og væsentlig mangel.
Særligt for Sorø Akademis Skole, som modtager
bevilling og ikke tilskud, gælder, at ministeren har og kan
udøve en direkte instruktionsbeføjelse over for
skolen frem for bevillingssanktioner.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Børne- og undervisningsministeren har den 22. december
2020 afgivet en lovovervågningsredegørelse
vedrørende bestemmelserne om antimobning, klage,
klageinstans og tilsyn til Folketingets Børne- og
Undervisningsudvalg. Lovovervågningsredegørelsen havde
baggrund i en evaluering gennemført af Epinion for
Børne- og Undervisningsministeriet i foråret 2020.
Lovovervågningsredegørelsen og evalueringen viser,
at bestemmelserne om antimobning, klage, klageinstans og tilsyn
grundlæggende har været til gavn for det konkrete
arbejde mod mobning på uddannelsesstederne, og at der
således fortsat er behov for en klageordning og en
klageinstans.
Lovovervågningsredegørelsens indeholder på
den baggrund en anbefaling om, at solnedgangsklausulen
ophæves, og at bestemmelserne om klage og klageinstans derved
gøres permanente på linje med bestemmelserne om
antimobning og tilsyn.
En række centrale parter, herunder KL,
Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening, er dog i
henhold til lovovervågningsredegørelsen og
evalueringen kritiske over for klageadgangen i sin nuværende
udformning.
Det foreslås på denne baggrund, at ændre
"2022" til "2023" i § 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april
2017 om ændring af lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om
antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske
undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af
skolelederens beslutninger m.v.).
Den foreslåede ændring vil medføre, at
klageordningen vedrørende mobbesager i
undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c
videreføres uændret indtil den 31. juli 2023. For
nærmere beskrivelse af gældende ret se pkt. 2.1.
Forslaget betyder, at klagesagsbehandlingen hos Dansk Center for
Undervisningsmiljø skal ophøre senest den 31. juli
2023. Hvis Folketinget vurderer, at ordningen skal opretholdes,
skal dette vedtages ved lov. Hvis et sådant lovforslag ikke
fremsættes eller vedtages, vil klageadgangen bortfalde og
eventuelle klagesager, der ikke er færdigbehandlet den 31.
juli 2023, blive henlagt. Den foreslåede udskydelse af
solnedgangsklausulen har sammenhæng med den rejste kritik fra
enkelte parter i lovovervågningsredegørelsen og
evalueringen, og skal sikre en inddragende proces før en
eventuel permanentgørelse eller afskaffelse af
klageadgangen
I forlængelse af fremsættelsen af dette lovforslag
vil ministeriet derfor iværksætte en proces i regi af
Sammen om skolen med henblik på en drøftelse af
forslag til ændring af antimobbebestemmelserne, herunder
klageinstans og rammer for klageadgang.
Sammen om skolen er et forum som er etableret af børne-
og undervisningsministeren i samarbejde med folkeskolens parter.
Det er et nationale samtale- og udviklingsprogram etableret med
ønsket om at udvikle folkeskolen i et samarbejde. Ambitionen
er, at Sammen om skolen skal understøtte den nationale og
lokale skoleudvikling i et samarbejde præget af tillid og
ejerskab på alle niveauer.
Sammen om Skolen består af KL, Skolelederforeningen
Danmarks Lærerforening, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Kulturchefforeningen, Skole og Forældre, Danske Skoleelever,
regeringen samt folkeskoleforligskredsen.
Hensigten med at inddrage Sammen om skolen i processen om
udformningen af de endelige antimobbebestemmelserne, herunder
klageinstans og rammer for klageadgang, er et ønske om, at
sektoren bliver reelt inddraget, inden en endelig lovændring
gennemføres. Det er håbet, at processen vil kunne
sikre ro omkring det videre arbejde med psykiske
arbejdsmiljø mv.
Der er i forbindelse med høring og evaluering fremkommet
en række ønsker fra parter og organisationer til
justeringer af antimobbebestemmelserne som ved en forlængelse
af solnedgangsklausulen kan indgå i processen i Sammen om
skolen forud for en eventuelt permanentgørelse af
klageadgangen og øvrige revisioner af
antimobbebestemmelserne. Det handler bl.a. om selve klageadgangen,
hvordan sagerne undersøges af skolerne og om at fremme
elevperspektivet.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Lovforslaget har til formål at udskyde
solnedgangsklausulen i tilknytning til
undervisningsmiljølovens bestemmelser vedrørende
klage over mobning og dertilhørende klageinstans med et
år.
Målgruppen for lovforslaget er alle elever m.v. i
uddannelsessektoren bortset fra videregående uddannelser og
voksenuddannelser. Lovforslaget befinder sig således som
udgangspunkt inden for det tema i FN's verdensmål, der
vedrører kvalitetsuddannelse (verdensmål 4), herunder
navnlig delmål 4.a, hvorefter uddannelsesinstitutioner skal
bygges og opgraderes, så de tager hensyn til barnets tarv,
handicap og køn, og så de skaber et sikkert,
ikkevoldeligt, inkluderende og effektivt læringsmiljø
for alle.
Klageordningen findes at udgøre et væsentligt
bidrag i den samlede indsats mod mobning på de omfattede
uddannelser og uddannelsesinstitutioner.
Uanset, at der er tale om en et årig forlængelse af
en eksisterende ordning, og at lovforslagets effekter med hensyn
til opfyldelsen af verdensmålenes delmål 4.a i et vist
omfang allerede er indtrådt, vurderes den foreslåede
forlængelse af klageordningen således alt andet lige at
kunne medvirke til at fastholde et sikkert, ikkevoldeligt,
inkluderende og effektivt læringsmiljø, herunder at
flere børn og unge dermed vil få bedre mulighed for at
optimere deres uddannelsesmæssige kompetencer.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Udgifterne i forbindelse med den foreslåede udskydelse af
solnedgangsklausulen i et år vil blive afholdt inden for de
allerede eksisterende økonomiske rammer herfor, idet
såvel kommunale som statslige merudgifter i forbindelse med.
lov nr. 311 af 7 juli 2017 blev givet permanent.
Der er tale om en forlængelse af eksisterende ordninger,
og lovforslaget vurderes således ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Det bemærkes,
at principperne for digitaliseringsklar lovgivning ikke er
relevante i forhold til lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke relevante for
lovforslaget .
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Der er tale om en forlængelse af eksisterende ordninger,
og lovforslaget vurderes således ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. december 2021
til den 5. januar 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption & Samfund, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP,
B-SOSU, Borger- og Retssikkerhedschefen i SKAT, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børnerådet, Børnesagens
Fællesråd, Børns Vilkår, CEPOS, CEVEA,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskole
og gymnasier, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund,
Danske Døves Landsforbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Dansk Erhverv, Danske Erhvervsskoler og
-Gymnasier - bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier -
Lederne, Dansk Flygtningehjælp, Danske Gymnasier, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Dansk Gymnastik- og
Idrætsforening, Danske Handicaporganisationer, Danske HF og
VUS - Bestyrelserne, Danske HF og VUC - Lederne, Dansk Industri,
Dansk Metal, Dansk Musikskolesammenslutning, Danske Musik- og
Kulturskoler, Dansk Musikpædagogisk Forening, Danske
Advokater, Danske Regioner, Danske Professionshøjskoler,
Dansk Psykologi Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Skoleidræt, Danske SOSU-skoler - Lederne, Danske SOSU-skoler
-Bestyrelserne, Danske Skoleelever, Dansk Told og Skatteforbund,
Danske Undervisningsorganisationers Samråd, Datatilsynet, De
Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Efterskoleforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsskolernes ElevOrganisation,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Fag og Arbejde (FOA),
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Foreningen
af Danske Døgninstitutioner, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forsikring- og Pension, Frie Skolers
Lærerforening, Friskolerne, FSR - danske revisorer, FTH, HK
Privat, Institut for Menneskerettigheder, ISOBRO, Justitia,
Klagenævnet for Specialundervisning, KL, Kraka,
Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af
10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Landssamrådet for PPR-chefer,
Landsskatteretten, Lederforeningen for VUC, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler, Private Gymnasier- og
Studenterkurser, Red Barnet, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-Rådet),
Skatteankestyrelsen, Skole og Forældre, Skolelederforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, SRF Skattefaglig Forening,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, VUC Bestyrelsesforeningen og
Økonomistyrelsen
| | | 11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Undervisningsmiljølovens §§ 7 a - 7 c
indeholder regler om en klageordning vedrørende mobning af
elever m.v. i uddannelsessektoren bortset fra videregående
uddannelser og voksenuddannelser. For en nærmere beskrivelse
af gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Efter § 3, stk. 2, i lov nr. 311 af 4. april 2017 om
ændring af lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om
antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske
undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af
skolelederens beslutninger m.v.) ophæves §§ 7 a - 7
c den 31. juli 2022.
Solnedgangsklausulen betyder, at klagesagsbehandlingen hos Dansk
Center for Undervisningsmiljø skal ophøre senest den
31. juli 2022. Hvis Folketinget vurderer, at ordningen skal
opretholdes, skal dette vedtages ved lov. Hvis et sådant
lovforslag ikke fremsættes eller vedtages, vil klageadgangen
bortfalde og eventuelle klagesager, der ikke er
færdigbehandlet den 31. juli 2022, blive henlagt.
Det fremgik af lovforslagets bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2016/17, A, L 123 som fremsat, punkt 5, at
Undervisningsministeriet som led i lovovervågningen senest 2
år efter lovens ikrafttræden ville gennemføre en
undersøgelse med det formål at vurdere, om lovens
bestemmelser om antimobning og tilsyn har haft den tilsigtede
virkning.
Lovovervågningsredegørelsen blev afleveret til
Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg den 22. december
2020. For en nærmere beskrivelse heraf henvises til pkt. 2.1
i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Lovovervågningsredegørelsen viste generelt
opbakning ti klageorganet. En række centrale parter, herunder
KL, Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening, var dog
kritiske over for klageadgangen i sin nuværende
udformning.
Det foreslås på denne baggrund at ændre § 3, stk. 2, således at
»2022« ændres til »2023«.
Formålet med forslaget er at udskyde den i lov nr. 311 af
4. april 2017 indsatte solnedgangsklausul fra 31. juli 2022 til 31.
juli 2023.
Den foreslåede udskydelse af solnedgangsklausulen har
sammenhæng med den rejste kritik fra enkelte parter i
lovovervågningsredegørelsen, og skal sikre en
inddragende proces før en eventuel permanentgørelse
eller afskaffelse af klageadgangen.
I forlængelse af fremsættelsen af dette lovforslag
vil ministeriet derfor iværksætte en proces i regi af
Sammen om skolen med henblik på en drøftelse af
forslag til ændring af antimobbebestemmelserne, herunder
klageinstans og rammer for klageadgang.
Sammen om skolen er et forum som er etableret af børne-
og undervisningsministeren i samarbejde med folkeskolens parter.
Det er et nationalt samtale- og udviklingsprogram etableret med
ønsket om at udvikle folkeskolen i et samarbejde. Ambitionen
er, at Sammen om skolen skal understøtte den nationale og
lokale skoleudvikling i et samarbejde præget af tillid og
ejerskab på alle niveauer.
Sammen om Skolen består af KL, Skolelederforeningen
Danmarks Lærerforening, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Kulturchefforeningen, Skole og Forældre, Danske Skoleelever,
regeringen samt folkeskoleforligskredsen.
Hensigten med at inddrage Sammen om skolen i processen om
udformningen af de endelige antimobbebestemmelser, herunder
klageinstans og rammer for klageadgang, er et ønske om, at
sektoren bliver reelt inddraget, inden en endelig lovændring
gennemføres. Det er håbet, at processen vil kunne
sikre ro omkring det videre arbejde med psykiske
undervisningsmiljø mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende med henblik på at
sikre, at både Dansk Center for Undervisningsmiljø,
kommuner og de berørte dele af undervisningssektoren
tidligst muligt kan indstille sig på den foreslåede
forlængelse af undervisningsmiljølovens klageordning
vedrørende mobbesager.
Det følger af undervisningsmiljølovens § 9,
at loven ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og heller ikke administrativt kan sættes i
kraft for Færøerne eller Grønland, idet
bestemmelsen ikke indeholder en anordningshjemmel. Da hovedloven
således ikke gælder for Færøerne eller
Grønland, vil ændringsloven, der ændres med
denne ændringslov, således heller ikke gælde for
Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | §
1 | | | I lov nr. 311 af 4. april 2017 om
ændring af lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø og lov om folkeskolen (Krav om
antimobbestrategi, handlingsplan ved problemer med det psykiske
undervisningsmiljø, oprettelse af klageinstans, tilsyn,
genindførelse af kommunalbestyrelsens behandling af
skolelederens beslutninger m.v.) foretages følgende
ændring: | § 3. ---. | | | Stk. 2.
§§ 7 a-7 c i lov om elevers og studerendes
undervisningsmiljø som affattet ved denne lovs § 1, nr.
6, ophæves den 31. juli 2022. | | 1. I § 3, stk. 2, ændres "2022" til:
"2023" | Stk. 3-4. ---. | | |
|