Betænkning afgivet af
Sundhedsudvalget den 5. april 2022
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (NB) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og de stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Udvalget
Under behandlingen af lovforslaget har
enkelte høringssvar peget på muligheden for at
supplere forlængelsen af forsøgsordningen om
medicintilskud på vilkår om risikodeling med et system
for konfidentielle prisaftaler. Med konfidentielle prisaftaler
gives mulighed for, at Lægemiddelstyrelsen og den
ansøgende virksomhed kan aftale, at virksomheden giver en
simpel konfidentiel rabat. Muligheden kan bidrage til at sikre
patienter adgang til ny innovativ medicin i de tilfælde, hvor
myndighederne vurderer, at der ikke er overensstemmelse mellem den
behandlingsmæssige værdi af lægemidlet og dets
listepris. Der er erfaringer med at bruge denne form for aftaletype
på tilskudsområdet i eksempelvis Sverige. I Danmark
kendes konfidentielle rabataftaler fra Amgros' indkøb til
sygehusene.
Sundhedsministeriet peger imidlertid
på, at der er behov for nærmere at undersøge,
hvilke konsekvenser det vil have for det samlede
medicintilskudssystem at indføre konfidentielle prisaftaler
i Danmark.
Ministeriet peger videre på, at
såfremt man politisk vælger at ændre på
delelementer af medicintilskudssystemet uden at kende effekterne,
risikerer man at udfordre det effektive danske system.
På den baggrund opfordrer udvalget
regeringen til at igangsætte en undersøgelse af
fordele og ulemper ved at indføre et system med innovative
prismodeller, herunder konfidentielle prisrabatter på
området for apoteksmedicin, med henblik på at
tilvejebringe et politisk beslutningsgrundlag. Undersøgelsen
bør inddrage både offentlige og private interessenter
og bør være færdiggjort i 2023.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
titlen indsættes efter »lægemidler«:
», blodforsyningsloven, vævsloven«.
[Konsekvensændring]
2) I
undertitlen indsættes efter
»sportsudøvere og«: »personer
fra«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
3) I
de under nr. 1 foreslåede § 39, stk. 3, nr. 9 og 10, ændres »her i landet«
til: »i landet«.
[Sproglig præcisering]
4) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 39, stk. 4, ændres »samt«
til: »og regler om«.
[Korrektion]
Nye paragraffer
5)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I blodforsyningsloven, lov nr. 295 af 27. april
2005, som ændret ved § 17 i lov nr. 545 af 24. juni
2005, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
bestemmelserne i kapitel 2 og 3 ikke skal gælde for blod og
blodkomponenter, som medbringes, tappes eller på anden vis
håndteres af medrejsende personale til brug for personer fra
fremmede militære styrker, som af hensyn til den nationale
sikkerhed opholder sig her i landet i en kortere periode enten
efter aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser.«
§ 02
I vævsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 955 af 21. august 2014, som ændret ved § 3 i lov nr.
542 af 29. april 2015, § 17 i lov nr. 285 af 29. marts 2017,
§ 2 i lov nr. 388 af 26. april 2017 og § 21 i lov nr. 503
af 23. maj 2018, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 2 a.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
bestemmelserne i kapitel 2-9 ikke skal gælde for humane
væv og celler, som medbringes, udtages, forarbejdes eller
på anden vis håndteres af medrejsende personale til
brug for personer fra fremmede militære styrker, som af
hensyn til den nationale sikkerhed opholder sig her i landet i en
kortere periode enten efter aftale med Danmark eller som led i
Danmarks internationale forpligtelser.««
[Hjemmel til at fastsætte
regler om, at gældende regler om blod og blodkomponenter og
at gældende regler om humane væv og celler ikke vil
finde anvendelse på personer fra fremmede militære
styrker]
Til § 3
6) I
den under nr. 1 foreslåede § 6 a indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Sundhedsministeren kan efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om, at kapitel 55-57 ikke
finder anvendelse på dødsfald blandt personer, der er
omfattet af § 3, stk. 4, nr. 2, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.«
[Hjemmel til at fastsætte
regler om, at gældende regler om ligsyn og obduktion ikke vil
finde anvendelse på personer fra fremmede militære
styrker]
Til § 4
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 2-4« til:
»jf. dog stk. 2-5«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en
konsekvensændring, som følge af at der i
ændringsforslag nr. 5 foreslås ændringer i love,
som ikke er nævnt i titlen.
Til nr. 2
Med det
foreslåede præciseres i undertitlen, at der er tale om
behandling af personer fra fremmed militære styrker.
Til nr. 3
Der er tale om en
sproglig præcisering i den foreslåede affattelse af
§ 39, stk. 3, nr. 9 og 10. Forslaget indebærer
således ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en
teknisk korrektion i den foreslåede ændring af §
39, stk. 5, hvorved tre manglende ord tilføjes. Forslaget
indebærer således ikke indholdsmæssige
ændringer.
Til nr. 5
Af
blodforsyningslovens kapitel 2 og 3 fremgår en række
krav med hensyn til blodforsyningen i Danmark og til kvalitet og
sikkerhed til blod og blodkomponenter, som anvendes i Danmark. Det
følger bl.a., at tapning af humant blod og blodkomponenter,
der skal anvendes til transfusion eller til fremstilling af
lægemidler, som udgangspunkt kun må
iværksættes af blodbanker tilknyttet det offentlige
sygehusvæsen. Af § 6 følger, at der ikke må
foretages tapning, testning, håndtering, opbevaring eller
distribution af humant blod og blodkomponenter uden tilladelse fra
Styrelsen for Patientsikkerhed. Betingelserne for at opnå en
sådan tilladelse er nærmere beskrevet i
bekendtgørelse nr. 1230 af 8. december 2005 om kvalitets- og
sikkerhedskrav til blodbankvirksomhed og bekendtgørelse nr.
1253 af 12. december 2005 om tilladelse til og registrering af
blodbankvirksomhed.
Det fremsatte
lovforslag tager bl.a. sigte på at gøre det muligt for
eksempelvis NATO- og Partnerskab for Fred-styrker (PfP-styrker) at
medbringe deres eget sundhedsfaglige personale, som skal kunne
behandle fremmede militære styrker, mens de opholder sig her
i landet. Sundhedsministeriet er blevet opmærksom på,
at der i disse situationer kan opstå behov for, at det
personale, som er tilknyttet sådanne fremmede militære
styrker, medbringer, tapper eller på anden vis
håndterer blod og blodkomponenter, mens de opholder sig i
landet. Det er Sundhedsministeriets vurdering, at fremmede
militære styrker som udgangspunkt ikke vil kunne opfylde de
krav, som en tilladelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed
forudsætter.
Det
foreslås på den anførte baggrund, at der i
blodforsyningsloven indsættes en ny § 2 a, hvorefter
sundhedsministeren vil få bemyndigelse til at kunne
fastsætte nærmere regler om, at lovens kapitel 2 og 3
ikke skal gælde for blod og blodkomponenter, som medbringes,
tappes eller på anden vis håndteres af medrejsende
personale til brug for personer fra fremmede militære
styrker, som opholder sig her i landet efter aftale med Danmark
eller som led i Danmarks internationale forpligtelser.
En
udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen vil medføre,
at fremmede militære styrker ikke vil skulle søge om
tilladelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed for at medbringe,
tappe eller på anden vis håndtere blod og
blodkomponenter i forbindelse med et ophold her i landet efter
aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser. Formålet hermed er at sikre Danmarks
opfyldelse af de internationale forpligtelser, som følger af
bl.a. NATO-samarbejdet og værtsnationsstøtten.
Bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes kun anvendt i
tilfælde, hvor de fremmede militære styrkers
aktiviteter med blod og blodkomponenter er materielt, personelt og
geografisk afgrænset til den konkrete militære
aktivitet, herunder operation, øvelse m.v., som skal
udføres af hensyn til den nationale sikkerhed, enten som led
i Danmarks internationale forpligtelser eller efter aftale med
Danmark.
Med
»fremmede militære styrker« menes andre staters
militære styrker. For uddybning af begrebet henvises til
afsnit 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med
»medrejsende personale« menes enhver person, som for
det pågældende fremmede land er berettiget til at
håndtere blod for militære styrker.
Med hensyn til
hvornår et ophold her i landet anses for at være i
»en kortere periode«, henvises til bemærkningerne
til § 1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, hvoraf det
fremgår, at dette afhænger af en konkret vurdering med
udgangspunkt i den militære aktivitets varighed. Der kan
således ikke fastsættes en konkret grænse for,
f.eks. hvor mange dage eller måneder et ophold må vare
for at være omfattet af bestemmelsen, men det er en
forudsætning, at formålet med opholdet er den
militære aktivitet.
Af
vævslovens kapitel 2-9 fremgår en række krav til
håndtering, distribution, import, eksport, udtagning,
testning m.v. af væv og celler. Af lovens § 4
følger, at testning, forarbejdning, konservering, opbevaring
og distribution af væv og celler kun må udføres
med Styrelsen for Patientsikkerheds tilladelse. Af lovens § 5
følger, at import og eksport af væv og celler fra og
til tredjelande kun må udføres med Styrelsen for
Patientsikkerheds tilladelse. Betingelserne for at opnå en
sådan tilladelse er nærmere beskrevet i
bekendtgørelse nr. 827 af 2. juli 2015 om tilladelse til og
kontrol med håndtering af humane væv og celler og
bekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2019 om kvalitet og
sikkerhed ved håndtering af humane væv og celler.
Det fremsatte
lovforslag tager bl.a. sigte på at gøre det muligt for
eksempelvis NATO- og Partnerskab for Fred-styrker (PfP-styrker) at
medbringe deres eget sundhedsfaglige personale, som skal kunne
behandle fremmede militære styrker, mens de opholder sig her
i landet. Sundhedsministeriet er blevet opmærksom på,
at der i disse situationer kan opstå behov for, at det
personale, som er tilknyttet sådanne fremmede militære
styrker, medbringer, udtager, forarbejder eller på anden vis
håndterer humane væv og celler, mens de opholder sig i
landet. Det er Sundhedsministeriets vurdering, at fremmede
militære styrker som udgangspunkt ikke vil kunne opfylde de
krav, som en tilladelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed
forudsætter.
Det
foreslås på den anførte baggrund, at der i
vævsloven indsættes en ny § 2 a, hvorefter
sundhedsministeren vil få bemyndigelse til at kunne
fastsætte nærmere regler om, at lovens kapitel 2-9 ikke
skal gælde for humane væv og celler, som medbringes,
udtages, forarbejdes eller på anden vis håndteres af
medrejsende personale til brug for personer fra fremmede
militære styrker, som opholder sig her i landet efter aftale
med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser.
En
udmøntning af bemyndigelsesbestemmelsen vil medføre,
at fremmede militære styrker ikke vil skulle søge om
tilladelse fra Styrelsen for Patientsikkerhed for at medbringe,
udtage, forarbejde eller på anden vis håndtere humane
væv og celler i forbindelse med et ophold her i landet efter
aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser. Formålet hermed er at sikre Danmarks
opfyldelse af de internationale forpligtelser, som følger af
bl.a. NATO-samarbejdet og værtsnationsstøtten.
Bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes kun anvendt i
tilfælde, hvor de fremmede militære styrkers
aktiviteter med humane væv og celler er materielt, personelt
og geografisk afgrænset til den konkrete militære
aktivitet, herunder operation eller øvelse, som skal
udføres af hensyn til den nationale sikkerhed, enten som led
i Danmarks internationale forpligtelser eller efter aftale med
Danmark.
Med
»fremmede militære styrker« menes andre staters
militære styrker. For uddybning af begrebet henvises til
afsnit 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med
»medrejsende personale« menes enhver person, som for
det pågældende fremmede land er berettiget til at
håndtere blod for militære styrker.
Med hensyn til
hvornår et ophold her i landet anses for at være i
»en kortere periode«, henvises til bemærkningerne
til § 1, nr. 1, i det fremsatte lovforslag, hvoraf det
fremgår, at dette afhænger af en konkret vurdering med
udgangspunkt i den militære aktivitets varighed. Der kan
således ikke fastsættes en konkret grænse for,
f.eks. hvor mange dage eller måneder et ophold må vare
for at være omfattet af bestemmelsen, men det er en
forudsætning, at formålet med opholdet er den
militære aktivitet.
Til nr. 6
Det fremgår
af sundhedslovens § 178, at ligsyn foretages af en læge
til afgørelse af, om dødsfald er indtrådt. Ved
ligsynet skal dødstegn iagttages og dødsmåde og
dødsårsag så vidt muligt fastslås.
Det fremgår
af sundhedslovens § 182, at når ligsynet er afsluttet,
skal lægen udstede dødsattest.
Det fremgår
endvidere af sundhedslovens § 181, at retslægeligt
ligsyn foretages af politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed i
forening.
Af sundhedslovens
§ 185 fremgår det, at bestemmelse om retslægelig
obduktion træffes af politiet.
Det fremgår
af sundhedslovens § 190, stk. 1, at sundhedsministeren kan
fastsætte nærmere regler om almindelige ligsyn, om
lægevidenskabelige obduktioner og om dødsattester. Det
fremgår endvidere, at justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om behandling af lig, om foretagelse af
retslægelige ligsyn og om retslægelige obduktioner.
Det
foreslås at tilføje et § 6 a, stk. 2, hvorefter
sundhedsministeren efter forhandling med justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at lovens kapitel 55-57
ikke finder anvendelse på dødsfald blandt personer,
der er omfattet af § 3, stk. 4, nr. 2, i lov om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Forslaget vil
medføre, at der vil kunne udstedes en bekendtgørelse,
hvorefter danske regler om ligsyn og obduktion ikke vil skulle
finde anvendelse på dødsfald blandt udenlandske
militære styrker, som opholder sig på dansk territorium
efter aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser.
Forslaget vil,
dersom bemyndigelsen udmøntes, have den konsekvens, at dansk
autoriserede læger ikke vil skulle udføre ligsyn eller
obduktion ved dødsfald blandt personer fra fremmede
militære styrker, der opholder sig på dansk jord efter
aftale med Danmark eller som led i Danmarks internationale
forpligtelser.
Til nr. 7
Det
foreslåede er en konsekvens af, at der med det fremsatte
lovforslags § 4, nr. 1, foreslås indsat et nyt stk. 4 i
§ 9 i lov nr. 656 af 8. juni 2016 om ændring af
sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og
sundhedsfaglig virksomhed og forskellige andre love (Styrelsen for
Patientsikkerheds fremtidige tilsyn m.v.), som vil indebære,
at det eksisterende § 9, stk. 4, bliver stk. 5.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. februar
2022 og var til 1. behandling den 2. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 1. december 2021 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 91. Den 24. februar 2022 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Annette Lind (S) Birgitte Vind (S)
Brian Bressendorff (S) Camilla Fabricius (S) nfmd. Theis Kylling Hommeltoft (S)
Kasper Roug (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp
(SF) Stinus Lindgreen (RV) Christina Thorholm (RV) Peder Hvelplund
(EL) Pernille Skipper (EL) Susanne Zimmer (FG) Jane Heitmann (V)
fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Marlene
Ambo-Rasmussen (V) Sophie Løhde (V) Liselott Blixt (UFG)
Karina Adsbøl (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Per Larsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Henrik
Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |