Fremsat den 24. februar 2022 af Miljøministeren (Lea Wermelin)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse
(Bemyndigelse til fastsættelse af
regler om kommunalbestyrelsens adgang til at vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i
visse geografiske områder)
§ 1
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 1, nr. 11, udgår
efter »miljøet,«: »og«.
2. I
§ 7, stk. 1, nr. 12, ændres
»til.« til: »til, og«.
3. I
§ 7, stk. 1, indsættes som
nr. 13:
»13) at
kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i
visse geografiske områder, herunder forskrifter om
bødestraf, inddragelse af offentligheden og digital
offentliggørelse af vedtagne forskrifter.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse |
|
1. Indledning | 2. Kommunale forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af fyringsanlæg | 2.1. Gældende ret | 2.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler
om udskiftning eller nedlæggelse af fyringsanlæg | 2.1.2. Krav til indretning af mindre
fyringsanlæg (brændeovne og pejseindsatse) | 2.1.3. Straf | 2.2. Miljøministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. Konsekvenser for FN's Verdensmål | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen af regeringens
(Socialdemokratiet) aftale af 14. september 2021 med Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten om
miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i
udvikling (herefter benævnt "den politiske aftale").
Ifølge den politiske aftale skal der bl.a. gives mulighed
for, at kommunerne kan vælge at forbyde ældre
brændeovne i områder med fjernvarme eller naturgas til
individuel opvarmning. Den politiske aftale imødekommer
på dette punkt en efterspørgsel fra kommunerne om at
sætte mere ind over for forureningen fra
brændeovne.
Denne del af den politiske aftale udmøntes med dette
lovforslag. Det foreslås således, at
miljøministeren ved en ændring af lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 100 af
19. januar 2022 (herefter benævnt
miljøbeskyttelsesloven), bemyndiges til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af visse
fyringsanlæg i visse geografiske områder, herunder
forskrifter om bødestraf, inddragelse af offentligheden og
digital offentliggørelse af vedtagne forskrifter.
En kommunal ordning om udskiftning eller nedlæggelse af
visse ældre fyringsanlæg vil mindske røggener i
byerne, hvor de fleste mennesker bor og færdes, forbedre
luftkvaliteten i nærmiljøet og dermed styrke
folkesundheden. Endvidere vil ordningen bidrage til en forbedret
luftkvalitet og et fald i partikelemissioner ud over de kommunale
grænser. Samtidigt bidrager initiativet til at nå
Danmarks forpligtelser i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af
visse luftforurenende stoffer (NEC-direktivet), hvorefter Danmark
er forpligtet til at reducere partikeludledningen med 55 pct. i
2030 i forhold til udledningen i 2005.
Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelse i
første omgang alene vil blive udnyttet til at
fastsætte regler om, at kommunerne for områder med
fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning kan
fastsætte forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse
af brændeovne og pejseindsatse installeret senest den 1. juni
2008.
Ejere af fyringsanlæg, som vil blive omfattet af
ordningen, vil således have adgang til en eksisterende og
stabil varmeforsyning, hvis de vælger at nedlægge deres
fyringsanlæg fremfor at udskifte det.
Den foreslåede bemyndigelse giver endvidere
miljøministeren hjemmel til på et senere tidspunkt at
fastsætte regler, der skærper det påtænkte
alderskrav (installationstidspunkt) eller regler, der
indfører krav om, at fyringsanlæg, der udleder
sundhedsskadelige partikler over en vis grænseværdi,
skal udskiftes eller nedlægges. Endvidere vil
miljøministeren med den foreslåede bemyndigelse kunne
fastsætte regler, der også omfatter områder uden
mulighed for tilslutning til fjernvarme eller naturgas til
individuel opvarmning.
Miljøministeren vil dog kun kunne udnytte bemyndigelsen
på disse måder, hvis det vurderes nødvendigt af
hensyn til opfyldelsen af Danmarks eksisterende og fremtidige
EU-retlige eller internationale forpligtelser i forhold til
luftkvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra
danske forureningskilder, herunder et større bidrag til
opfyldelsen af de eksisterende danske reduktionsforpligtelser efter
NEC-direktivet, eller det i øvrigt vurderes miljø-
eller sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt.
Effekten af ordningen vil bl.a. afhænge af antallet af
kommuner, der vælger at tilslutte sig ordningen, og af
antallet af ældre brændeovne og pejseindsatse og
udbredelsen af fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning
i den enkelte kommune.
Danmark er et af de lande, der har flest brændeovne og
pejseindsatse pr. indbygger. Det anslås, at der er ca.
700.000 brændeovne og pejseindsatse i landet. Ca. 55 pct. af
landets brændeovne og pejseindsatse er beliggende i
områder med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning.
Lovforslaget supplerer lov nr. 1905 af 11. december 2020 om
ændring af miljøbeskyttelsesloven (Pligt til
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg til
fast brændsel ved ejerskifte af fast ejendom), som
indebærer en pligt til at udskifte eller nedlægge
brændeovne og pejseindsatse produceret før 2003 ved
ejerskifte af fast ejendom (ejerskifteordningen).
Ejerskifteordningen udgør et landsdækkende initiativ,
mens dette lovforslag giver mulighed for en lokal indsats.
2. Kommunale
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af
fyringsanlæg
2.1. Gældende ret
2.1.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
udskiftning eller nedlæggelse af
fyringsanlæg
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 12,
indeholder en bemyndigelse til miljøministeren til at
fastsætte krav om udskiftning eller nedlæggelse af
mindre fyringsanlæg til fast brændsel i form af
brændeovne, pejseindsatse, brændekedler, pillefyr og
halmfyr m.v. ved ejerskifte af fast ejendom.
Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1449 af 17. juni 2021 om udskiftning eller nedlæggelse af
visse fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW ved
ejerskifte af fast ejendom (ejerskiftebekendtgørelsen).
Ejerskiftebekendtgørelsen fastsætter regler om, at
erhververe af fast ejendom skal udskifte eller nedlægge
ejendommens brændeovn eller pejseindsats under 1 MW, hvis
denne er produceret før den 1. januar 2003.
Det følger af bekendtgørelse nr. 199 af 4. februar
2022 om regulering af luftforurening fra fyringsanlæg til
fast brændsel under 1 MW (herefter benævnt
brændeovnsbekendtgørelsen), at kommunalbestyrelsen i
forskrifter kan fastsætte regler om
forureningsbegrænsende foranstaltninger for
fyringsanlæg i nærmere klart angivne områder,
hvor dette er miljømæssigt begrundet. Bestemmelsen er
fastsat med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7, stk.
1, nr. 1. Det følger af lovbemærkningerne til denne
bestemmelse, at regler om særligt indgribende
foranstaltninger skal forelægges Folketinget i form af
lovforslag, uanset om der måtte være hjemmel i loven
til at fastsætte regler herom ved bekendtgørelse, jf.
Folketingstidende 1990-91 (2. samling), tillæg A, spalte
1535.
2.1.2. Krav til indretning af mindre fyringsanlæg
(brændeovne og pejseindsatse)
EU-retten stiller visse krav til indretningen af
energirelaterede produkter, herunder fyringsanlæg. De
overordnede regler findes i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/125/EF af 21. oktober 2009 med senere ændringer
om rammerne for fastlæggelse af krav om miljøvenligt
design af energirelaterede produkter (herefter benævnt
ecodesigndirektivet), som gennemført i dansk ret ved lov om
miljøvenligt design af energirelaterede produkter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2166 af 29. november 2021. Reglerne i
direktivet er suppleret af Europa-Kommissionens
gennemførelsesforordninger for de omfattede
produktgrupper.
For så vidt angår visse mindre fyringsanlæg
har Kommissionen fastsat forordning (EU) 2015/1185 af 24. april
2015 om gennemførelse af ecodesigndirektivet for så
vidt angår krav til miljøvenligt design af produkter
til lokal rumopvarmning til fast brændsel (herefter
benævnt brændeovnsforordningen).
Det følger af brændeovnsforordningen, at
medlemsstaterne indtil den 1. januar 2022 kunne tillade
ibrugtagning og omsætning af brændeovne, hvis disse var
i overensstemmelse med medlemsstaternes nationale bestemmelser.
Efter den 1. januar 2022 er kravene til partikeludledning blevet
harmoniseret i brændeovnsforordningen til 5 g/kg
tørstof (dvs. der må udledes 5 gram partikler pr. kg.
tørstof).
For mindre fyringsanlæg, som er installeret før den
1. januar 2022, indeholder brændeovnsbekendtgørelsen
krav om gyldig prøvningsattest. Kravet om
prøvningsattest blev indført den 1. juni 2008. Kravet
om prøvningsattest indebar, at et fyringsanlæg kun
måtte blive tilsluttet og taget i brug, når en gyldig
prøvningsattest påtegnet af en skorstensfejer kunne
dokumentere, at fyringsanlægget levede op til de på
installationstidspunktet gældende
emissionsgrænseværdier, herunder det på
installationstidspunktet gældende partikelkrav. Det
følger af bekendtgørelsen, at den, som har ladet et
fyringsanlæg tilslutte før den 1. januar 2022, skal
opbevare en kopi af prøvningsattesten, så længe
vedkommende er i besiddelse af fyringsanlægget, dog
højst i 10 år. Krav om prøvningsattest blev
indført samtidig med det dengang gældende nationale
partikelkrav på 10 g/kg træ.
For fyringsanlæg installeret den 1. januar 2022 eller
senere er kravet om prøvningsattest i henhold til
brændeovnsbekendtgørelsen erstattet med et krav om
overensstemmelsesvurdering i henhold til
brændeovnsforordningen.
2.1.3. Straf
Ifølge miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 3,
1. pkt., kan der i forskrifter, der udstedes i medfør af
§ 7, fastsættes straf af bøde. Straffen kan under
skærpende omstændigheder stige til fængsel i
indtil to år, jf. § 110, stk. 3, 2. pkt. Bestemmelsen
indebærer, at ministeren kan bemyndige kommunalbestyrelsen
til at strafbelægge overtrædelse af kommunale
forskrifter.
Ved overtrædelser af miljøbeskyttelsesloven eller
regler udstedt i medfør af loven bør
bødeniveauet i førstegangstilfælde i
almindelighed være på minimum 5.000 kr. og 10.000 kr. i
gentagelsestilfælde, jf. lov nr. 173 af 12. marts 2008 om
ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige
andre love (Strafskærpelse m.v.), bemærkningerne
hertil, jf. Folketingstidende 2007-08, tillæg A, side 22.
Straffastsættelsen beror i det enkelte tilfælde
på domstolenes konkrete vurdering af sagens samlede
omstændigheder. Det angivne bødeniveau vil derfor
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.2. Miljøministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det er Miljøministeriets vurdering, at
miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 1, ikke giver
hjemmel til, at miljøministeren kan fastsætte
generelle regler om udskiftning eller nedlæggelse af
eksisterende fyringsanlæg, herunder om kommuners adgang til
at vedtage forskrifter om, at mindre fyringsanlæg til fast
brændsel i form af brændeovne, pejseindsatse,
brændekedler, pillefyr eller halmfyr m.v. skal udskiftes
eller nedlægges, hvis disse ikke opfylder nærmere
fastsatte alderskrav eller krav om maksimal partikeludledning, og
hvis disse er beliggende i visse nærmere bestemte geografiske
områder.
Det er således vurderingen, at der ikke efter
gældende ret, er hjemmel for miljøministeren til at
fastsætte regler, der, i overensstemmelse med den politiske
aftale, vil give kommunerne mulighed for at vedtage lokale
ordninger for udskiftning eller nedlæggelse af ældre
brændeovne og pejseindsatse fra før juni 2008 i
områder med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning.
Det er Miljøministeriets vurdering, at
miljøministeren derfor bør gives bemyndigelse til at
fastsætte regler om, at kommunerne kan fastsætte
forskrifter herom. En ny kommunal mulighed for at vedtage lokale
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af ældre
brændeovne og pejseindsatse vil bygge oven på den
nationale ejerskifteordning, som trådte i kraft 1. august
2021.
Det er Miljøministeriets vurdering, at det vil være
hensigtsmæssigt, at miljøministeren endvidere
bemyndiges til på et senere tidspunkt at ændre
ordningen, f.eks. ved at skærpe ordningens alderskrav
(installationstidspunkt), såfremt det vurderes
nødvendigt af hensyn til opfyldelse af Danmarks EU-retlige
eller internationale forpligtigelser på
luftkvalitetsområdet, eller det i øvrigt vurderes
miljø- eller sundhedsmæssigt
hensigtsmæssigt.
På denne baggrund foreslås det, at
miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i
visse geografiske områder, herunder forskrifter om
bødestraf, inddragelse af offentligheden og digital
offentliggørelse af vedtagne forskrifter.
Den foreslåede bemyndigelse vil give ministeren mulighed
for at udstede generelle regler om ordningen ved
bekendtgørelse, og dermed fastsætte rammerne for
ordningen, herunder hvad kommunalbestyrelsen kan vedtage
forskrifter om. Bekendtgørelsen vil bl.a. fastsætte
regler om hvilke fyringsanlæg, der vil være omfattet af
ordningen, hvilke fyringsanlæg, som vil være undtaget
fra ordningen, og i hvilke geografiske områder ordningen skal
finde anvendelse. Endvidere vil bekendtgørelsen
fastsætte regler for kommunalbestyrelsens vedtagelse af
forskrifter, herunder om inddragelse af offentligheden, om digital
offentliggørelse af vedtagne forskrifter og om straf ved
bøde.
Kommunalbestyrelsen vil i forskrifterne få mulighed for
nærmere at kunne tilrettelægge spørgsmål
om tilsyn og kontrol. Kommunalbestyrelsen vil derimod ikke have
mulighed for at pålægge kommunens borgere
indberetnings- eller oplysningspligter.
Den foreslåede bemyndigelse forventes i første
omgang udmøntet med henblik på gennemførelse af
den politiske aftale. Miljøministeren vil senere kunne
udnytte bemyndigelsen, hvis det vurderes nødvendigt af
hensyn til opfyldelsen af Danmarks eksisterende og fremtidige
EU-retlige eller internationale forpligtelser i forhold til
luftkvalitet og mål om reduktion af de partikelemissioner fra
danske forureningskilder, hertil særligt hvis det findes
hensigtsmæssigt for at opnå et større bidrag til
opfyldelsen af de eksisterende danske reduktionstilsagn efter
NEC-direktivet, eller det i øvrigt vurderes miljø-
eller sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt.
Det er hensigten, at kun mindre fyringsanlæg til fast
brændsel vil skulle omfattes af bemyndigelsen. Større
fyringsanlæg (på eller over 1 MW) samt
fyringsanlæg til andre brændselstyper, såsom
gasfyr og oliefyr vil således ikke være omfattet af den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse.
Det er hensigten, at brændeovne og pejseindsatse i
overensstemmelse med den politiske aftale vil blive omfattet af den
første udmøntning af bemyndigelsen. Visse andre typer
af fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW,
såsom brændekedler, pillefyr, halmfyr m.v.,
påtænkes derimod ikke omfattet af udskiftnings- eller
nedlæggelseskravet i den første udmøntning af
bemyndigelsen.
Det er hensigten, at miljøministeren ved den
første udmøntning af bemyndigelsen vil
fastsætte et alderskrav (installationstidspunkt),
således at alene brændeovne og pejseindsatse
installeret senest den 1. juni 2008 vil være omfattet af
ordningen.
Den foreslåede bemyndigelse rummer imidlertid mulighed
for, at miljøministeren på et senere tidspunkt kan
fastsætte regler, der skærper det påtænkte
alderskrav (installationstidspunkt) eller regler, der
indfører krav om, at fyringsanlæg, der udleder
sundhedsskadelige partikler over en vis grænseværdi,
skal udskiftes eller nedlægges.
Det er endvidere hensigten, at visse særlige typer af
mindre fyringsanlæg til fast brændsel vil skulle
undtages fra ordningen i bekendtgørelsen. Det drejer sig
f.eks. om masseovne, kakkelovne og antikke brændeovne
produceret før 1920 samt brændekomfurer opbygget
på stedet.
Fyringsanlæg i fredede bygninger forventes ligeledes
undtaget fra ordningen. Det skal således ikke være
muligt for kommunalbestyrelsen at vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af fyringsanlæg i fredede
bygninger. Det skyldes, at alle bygningsarbejder i fredede
bygninger kræver tilladelse fra kulturministeren, hvis
arbejderne går ud over almindelig vedligeholdelse, jf. §
10, stk. 1, i lov om bygningsfredning og bevaring af bygninger og
bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 219 af 6. marts
2018. Dette gælder såvel indvendige som udvendige
forhold, ligesom en fredning omfatter alt mur- og nagelfast
inventar.
Muligheden for at få installeret emissions- og
partikelreducerende udstyr (f.eks. et filter på skorstenen)
som et alternativ til at udskifte eller nedlægge et
fyringsanlæg, udgør en lovende teknologi under
forudsætning af, at filteret har en stor virkningsgrad, og
miljøeffekten af udstyret er dokumenteret og varig.
Bemyndigelsen rummer derfor mulighed for, at fyringsanlæg,
som har installeret emissions- og partikelreducerende udstyr vil
kunne undtages fra ordningen om udskiftning eller
nedlæggelse. Der eksisterer en lignende mulighed i
ejerskifteordningen. Hvis der fastsættes bestemmelser om
undtagelse for fyringsanlæg, hvor der er installeret
emissions- og partikelreducerende udstyr, vil der samtidig blive
fastsat dokumentationskrav for udstyrets effekt.
Miljøministeriet vil overvåge udviklingen af
emissions- og partikelreducerende udstyr og justere ordningen,
såfremt det vurderes, at der er behov herfor.
Det foreslås, at bestemmelsen afgrænses til alene at
omfatte visse geografiske områder. Bemyndigelsen vil i
første omgang udmøntes til alene at omfatte
områder med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning, og dermed ikke områder, hvor der ikke er adgang
til tilslutning til fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning.
Bemyndigelsen vil på et senere tidspunkt kunne udnyttes
til at omfatte geografiske områder, hvor der ikke er adgang
til fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning.
Det er ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen skal kunne vedtage
forskrifter, der undtager andre fyringsanlæg end de
fyringsanlæg, der vil blive undtaget fra ordningen i den
udmøntende bekendtgørelse. Det er endvidere ikke
hensigten, at kommunalbestyrelsen skal kunne vedtage forskrifter,
der omfatter eller undtager flere eller færre geografiske
områder end dem, der omfattes af ordningen i medfør af
den udmøntende bekendtgørelse. Kommunalbestyrelsen
kan således eksempelvis ikke beslutte, at et
kolonihaveområde ikke skal være omfattet af de lokale
forskrifter, hvis kolonihaveområdet er beliggende i et af
ministeren udpeget område.
Den foreslåede ordning indebærer, at
miljøministeren vil fastsætte rammerne for
kommunalbestyrelsens mulighed for at tiltræde og
udtræde af ordningen. Det er derfor hensigten, at ministeren
vil fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen bemyndiges
til at fastsætte lokale forskrifter, hvorefter
kommunalbestyrelsen kan beslutte, at den ønsker at
tiltræde ordningen. Endvidere er det hensigten, at
kommunalbestyrelsen skal have mulighed for at vedtage nye
forskrifter, hvis ordningen i den påtænkte
bekendtgørelse eksempelvis ændres, og at
kommunalbestyrelsen ligeledes skal have mulighed for at træde
ud af ordningen.
Det foreslås, at fastsættelsen af forskrifter vil
skulle besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde, da det
vurderes mest hensigtsmæssigt, at beslutningen træffes
på politisk niveau af kommunalbestyrelsen. Dette skyldes, at
ordningen vurderes at have en vis indgribende karakter. Kompetencen
til at vedtage forskrifterne vil således ikke kunne delegeres
til et kommunalt udvalg eller til den kommunale forvaltning.
Den foreslåede bemyndigelse indebærer endvidere, at
miljøministeren vil kunne fastsætte regler dels om, at
kommunalbestyrelsen skal inddrage offentligheden ved udarbejdelse
af lokale forskrifter, dels om digital annoncering af
kommunalbestyrelsens lokale forskrifter. Det er hensigten, at
miljøministeren vil udnytte bemyndigelsen til at
fastsætte regler ved bekendtgørelse om, at
kommunalbestyrelsen alene vil være forpligtet til at foretage
digital annoncering af dennes forskrifter. Obligatorisk digital
annoncering af forskrifterne vil først og fremmest sikre, at
kommunens borgere ved, hvor de kan finde kommunalbestyrelsens
forskrifter, og derudover vil det sikre en ensartet administration
af ordningen på dette punkt kommunerne imellem. Det er
endvidere hensigten, at der ved bekendtgørelse vil blive
fastsat regler om, at kommunalbestyrelsen forud for vedtagelse af
forskrifter om ordningen, skal foretage høring af dens
udkast til forskrifter, og at denne høring skal foregå
digitalt. På samme vis vil kommunalbestyrelsen skulle sikre,
at vedtagne lokale forskrifter offentliggøres digitalt,
eksempelvis på kommunens hjemmeside. Endvidere forventes det,
at kommunalbestyrelsen digitalt vil skulle offentliggøre et
vejledende kort, som illustrerer de områder i kommunen, hvor
forskrifterne finder anvendelse.
Det følger endvidere af den foreslåede
bemyndigelse, at miljøministeren skal kunne fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen i de lokale forskrifter kan
vedtage bestemmelser om bødestraf for overtrædelse af
de lokale forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af
mindre fyringsanlæg. Det forventes endvidere, at
overtrædelser af de kommunale forskrifter bliver strafbelagt
i overensstemmelse med det almindelige bødeniveau i
miljøbeskyttelsesloven, jf. afsnit 2.1.3 om straf.
Det er hensigten, at miljøministeren med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse vil kunne fastsætte en frist for
udskiftningen eller nedlæggelsen af et fyringsanlæg,
der bliver omfattet af lokale forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af mindre fyringsanlæg. Fristen vil skulle
give ejeren af fyringsanlægget rimelig tid til at indrette
sig på kravene om udskiftning eller nedlæggelse og
bør derfor ikke fastsættes til mindre end 12
måneder efter, at kommunalbestyrelsen har vedtaget de
endelige forskrifter for de pågældende områder.
Det er ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen i sine forskrifter
skal kunne fravige den frist, der fastsættes ved
bekendtgørelse.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse
forventes fastsat ved bekendtgørelse med ikrafttræden
den 1. januar 2023.
For borgere i områder med fjernvarme eller naturgas til
individuel opvarmning vil der være konsekvenser af
økonomisk art forbundet med enten udskiftning eller
nedlæggelse af en brændeovn eller pejseindsats, som er
installeret senest den 1. juni 2008.
Det er Miljøministeriets vurdering, at udgiften til
udskiftning til en ny brændeovn eller pejseindsats vil
beløbe sig til mellem 5.000 kr. og 20.000 kr. alt
afhængig af dennes kvalitet og design. Ønsker ejeren
at nedlægge brændeovnen eller pejseindsatsen, vurderes
omkostningerne at udgøre ca. 5.000 kr. inkl.
efterreparationer på ejendommen. Ved udskiftning vil der
kunne opnås en forbedret brændeøkonomi på
gennemsnitligt 10 pct., som i nogen grad kan kompensere for
udgifterne til udskiftning.
Den samlede totalomkostning for brændeovnsejerne ved
tiltaget, hvis alle kommuner tilslutter sig ordningen i 2024, er
opgjort til ca. 333 mio. kr. i nutidsværdi frem mod 2040,
når besparelser fra lavere brændeforbrug og senere
skrotninger eller udskiftninger medregnes.
Hvis alene kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense
og Frederiksberg tilslutter sig ordningen vil totalomkostningen
være ca. 48 mio. kr. i nutidsværdi frem mod 2040.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
3. Konsekvenser for FN's Verdensmål
De miljømæssige konsekvenser af muligheden for, at
kommunerne kan vedtage forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af brændeovne og pejseindsatse installeret
senest den 1. juni 2008 vurderes at understøtte
særligt delmål 3.9 (inden 2030 skal antallet af
dødsfald og sygdomstilfælde som følge af
udsættelse for farlige kemikalier samt luft-, vand- og
jordforurening væsentligt reduceres) samt delmål 11.6
(inden 2030 skal den negative miljøbelastning pr. indbygger
reduceres, herunder ved at lægge særlig vægt
på luftkvalitet og på husholdnings- og anden
affaldsforvaltning). Baggrunden herfor er, at luftkvaliteten
forbedres, når de ældste og mest forurenende
brændeovne udskiftes eller nedlægges, og dermed vil de
negative miljø- og helbredspåvirkninger mindskes.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Der vil være økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommunerne forbundet med
administration af udmøntningen af lovforslaget. Der vil
være mindre økonomiske konsekvenser for staten, men
ingen implementeringskonsekvenser. Der er ingen økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for regionerne.
Der er tale om en frivillig tilvalgsordning for kommunerne, og
kommunerne vil derfor selv skulle bære omkostninger til
etablering, administration og håndhævelse af ordningen.
Der vil således for eksempel ikke blive udviklet et digitalt
system til brug for kommunernes administration af ordningen. De
samlede økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser vil afhænge af antallet af
kommuner, som vælger at gøre brug af ordningen.
Udarbejdelsen af en kommunal forskrift vurderes at ville
indebære meget begrænsede omkostninger for de kommuner,
der tilslutter sig ordningen. Der vil endvidere være
omkostninger til administration og håndhævelse af
ordningen. Omfanget heraf er vanskeligt at vurdere, da
omkostningsniveauet vil være afhængigt af graden af
håndhævelse og valg af administrationsmodel i den
enkelte kommune.
Lovforslaget forventes at medføre begrænsede
merudgifter på Justitsministeriets område, som
forventes at kunne holdes inden for Justitsministeriets
eksisterende økonomiske ramme.
Miljøstyrelsen, som skal udarbejde vejledningsmateriale
til ordningen, forventes at få en udgift hertil på ca.
2 mio. kr. i perioden 2022-2024.
Endelig vil udmøntningen af lovforslaget medføre
samfundsøkonomiske gevinster. Der vil således
være færre udgifter for stat, regioner og kommuner som
følge af færre hospitalsindlæggelser og
færre sygedage blandt personer med luftvejslidelser,
færre tabte leveår m.v. Hvis alle kommuner tilslutter
sig ordningen, vil den forventede samlede samfundsøkonomiske
gevinst med stor usikkerhed beløbe sig til en
nutidsværdi på omkring 4 mia. kr. i 2040.
Hvis alene kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense
og Frederiksberg tilslutter sig ordningen, vil den forventede
samlede samfundsøkonomiske gevinst med stor usikkerhed
beløbe sig til en nutidsværdi på omkring 580
mio. kr. i 2040.
Det er Miljøministeriets vurdering, at lovforslaget og
udmøntningen heraf følger de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning, som Digitaliseringsstyrelsen har
udarbejdet. Særligt udmønter lovforslaget princip 1 om
enkle og klare regler, idet der i den påtænkte
udmøntning forventes at blive stillet konkrete og
afgrænsede krav om udskiftning eller nedlæggelse af
brændeovne og pejseindsatse installeret senest den 1. juni
2008 i områder med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning. Vurderingen af, om et fyringsanlæg vil være
omfattet af ordningen vil bero på et objektivt kriterium
(installationstidspunkt) for fyringsanlægget. Vurderingen vil
alene i tvivlstilfælde afhænge af et skøn,
hvorfor lovforslaget muliggør automatiseringen af
sagsbehandlingen. Lovforslaget understøtter derfor tillige
princip 3 om mulighederne for automatisk sagsbehandling.
Således lægges der eksempelvis i lovforslaget op til en
enkel administrationsmodel, hvor kommunerne digitalt kommunikerer
til borgere og virksomheder om pligten til at udskifte eller
nedlægge et fyringsanlæg, som er installeret senest den
1. juni 2008. Lovforslaget understøtter dermed samtidigt
princip 2 om digital kommunikation. Da den foreslåede ordning
lægger op til, at kommuner, som ønsker at
tiltræde ordningen, har stor selvbestemmelse i forhold til
tilrettelæggelse af deres kontrol og tilsyn, vurderes det, at
lovforslaget tilsvarende understøtter princip 7 om kontrol
med fejl og snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Virksomheder, som ejer fast ejendom med en brændeovn eller
pejseindsats installeret senest den 1. juni 2008 beliggende i et
område med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning, er omfattet af ordningen. Antallet af brændeovne,
som omfattes af ordningen, afhænger af, hvor mange kommuner,
som vælger at tilslutte sig ordningen. I udlejningsejendomme
(lejligheder og huse) til privat beboelse vil der være et
større antal omfattede brændeovne og pejseindsatse,
mens det vurderes, at der kun er ganske få brændeovne
eller pejseindsatser i virksomhedsejede bygninger, som ikke er til
udlejning til beboelse. Sidstnævnte indgår derfor ikke
i vurderingen.
Den økonomiske omstillingsomkostning, som knytter sig til
nedlæggelse af brændeovne eller pejseindsatse i
udlejningsejendomme, er en direkte konsekvens af ordningen. Dog vil
nogle udlejningsselskaber vælge at udskifte deres
brændeovn frem for at nedlægge den. Udskiftning af
brændeovne afspejler et valg, som de omfattede virksomheder
kan vælge at foretage, efter at reguleringen er trådt i
kraft, hvorfor de erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet
hermed opgøres som en adfærdsvirkning. De
erhvervsøkonomiske konsekvenser for henholdsvis udskiftning
eller nedlæggelse fremgår derfor separat.
Udgiften til en ny brændeovn er typisk i spændet
5.000-20.000 kr. I de beregninger, som Miljøministeriet har
foretaget, er der anvendt en gennemsnitspris på 11.500 kr.
pr. brændeovn inkl. transport og montering. Omkostningen til
eventuelt nedlæggelse af brændeovnen eller
pejseindsatsen forventes at være gennemsnitligt 5.000 kr.
Miljøministeriet har vurderet, at det vil medføre
i alt 7.900 ekstra skrotninger i virksomhedsejede
udlejningsboliger, heraf 4.200 i etageejendomme og 3.700 i parcel-
og rækkehuse, hvis alle kommuner tilslutter sig ordningen i
2024. Ud af de 7.900 ekstra skrotninger af gamle brændeovne
og pejseindsatse antages det på baggrund af tidligere
skrotningsordninger, at 30 pct. nedlægger brændeovnen.
Et sådant scenarie vil medføre økonomiske
omstillingsomkostninger for de omfattede virksomheder på ca.
13 mio. kr. frem mod 2040 og ca. 12 mio. kr. i omkostninger for
virksomheder, som frivilligt vælger at udskifte deres
brændeovn eller pejseindsats frem mod 2040.
Det vurderes ikke sandsynligt, at alle kommuner tilslutter sig
ordningen i 2024. Hvis derimod omkring en tredjedel af kommunerne
tilslutter sig ordningen, vil den direkte økonomiske
omkostning for nedlæggelse af brændeovne og
pejseindsatse udgøre ca. 4,3 mio. kr., og ca. 4 mio. kr. for
udskiftning. Såfremt omstændighederne ændrer sig,
foretager Miljøministeriet en nærmere vurdering af de
øvrige efterlevelseskonsekvenser og adfærdsvirkninger
frem mod den første udmøntning af bemyndigelsen.
Den påtænkte udmøntning af lovforslaget
vurderes ikke at have negative administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
Udmøntningen af lovforslaget forventes derudover at have
positive økonomiske konsekvenser for danske
brændeovnsproducenter som følge af en øget
efterspørgsel efter nye brændeovne og pejseindsatse.
Danske brændeovnsproducenter er førende inden for
brændeovne med relativt lave emissioner. De fleste danske
producenter har udviklet modeller med lavere udslip end de
gældende danske miljøkrav og kan også i mange
tilfælde opfylde de partikelkrav, der gælder for det
nordiske miljømærke, Svanen.
Udmøntningen kan ligeledes medføre negative
erhvervsøkonomiske konsekvenser for skorstensfejere, idet
det forventes, at nogle ejere af fyringsanlæg helt vil
nedlægge fyringsanlægget som følge af kravet om
udskiftning eller nedlæggelse, og skorstensfejerne dermed
potentielt kan miste kunder.
For så vidt angår principperne for agil
erhvervsrettet regulering vurderes disse ikke relevante for
lovforslaget, idet lovforslaget ikke berører de involverede
erhvervs muligheder for at teste, udvikle eller anvende digitale
teknologier og forretningsmodeller.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget, herunder den påtænkte
udmøntning af lovforslaget, vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget, herunder den påtænkte
udmøntning af lovforslaget, vil have begrænsede
klimamæssige konsekvenser. Miljøministeriet vurderer,
at det er muligt at opnå en bedre energiudnyttelse af
brændet ved at intensivere udskiftning og nedlæggelse
af de ældste brændeovne og pejseindsatse. Det vil have
en effekt på partikeludledningen og vil også
medføre en energibesparelse, da nye brændeovne
udnytter brændet mere effektivt. CO2-udledning fra
afbrænding af biomasse er ifølge FN-reglerne defineret
som drivhusgasneutralt, der hvor biomassen forbruges. Det sker
under forudsætning af, at udtaget af biomasse i stedet
opgøres i produktionslandenes klimaregnskab for
arealsektoren. Regnskabsmæssigt påvirker lovforslaget
derfor ikke udledninger af CO2 fra importeret biomasse, hvorimod et
fald af forbrug af brænde fra danske skove tæller
positivt i det danske regnskab.
Lovforslaget vil i det omfang udmøntningen
medfører, at borgere nedlægger deres brændeovne
eller pejseindsatse, reducere udledningen af sod (Black Carbon),
som er en del af partikelforureningen, og som er en kortlivet
klimakomponent, der bidrager til den globale opvarmning.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Danmark er et af de lande, der har flest brændeovne og
pejseindsatse pr. indbygger. Luftforurening fra de i alt ca.
700.000 brændeovne og pejseindsatse udgør
ifølge Nationalt Center for Miljø og Energi, Aarhus
Universitet (DCE) det største danske bidrag til
partikelforureningen (ca. 40 pct.), og er årsag til ca. 400
årlige for tidlige dødsfald, ud af de ca. 1.130 for
tidlige dødsfald fra danske luftforureningskilder (2019-data
fra DCE). De danske forureningskilder udgør i alt ca. en
fjerdel af luftforureningen, idet det største bidrag kommer
fra udenlandske forureningskilder. Danmark er udfordret i forhold
til at nå den nationale reduktionsforpligtelse for partikler
på 55 pct. i 2030 i forhold til 2005, som er fastsat i
NEC-direktivet.
De miljø- og naturmæssige konsekvenser af den
påtænkte udmøntning af lovforslaget vil
afhænge af hvor mange kommuner, der indtræder i
ordningen. Det er med stor usikkerhed estimeret, at ordningen i alt
kan bidrage til en reduktion på ca. 7.360 sparede tons fine
partikler (PM2,5) frem til 2040, hvis alle kommuner vælger at
tilslutte sig ordningen i 2024. Hvis alene kommunerne
København, Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg
tilslutter sig ordningen, skønnes effekten at være ca.
1.050 sparede tons PM2,5 frem til 2040.
I forhold til NEC-direktivet og Danmarks målsætning
for reduktion af partikler i 2030 vil miljøeffekten alene
for år 2030 være 473 tons PM2,5, hvis alle kommuner
tilslutter sig. Hvis alene kommunerne København, Aarhus,
Aalborg, Odense og Frederiksberg tilslutter sig ordningen,
skønnes miljøeffekten i år 2030 at være
ca. 68 tons PM2,5.
Det er i beregningen antaget, at lovforslaget udmøntes og
implementeres således, at de ekstra udskiftninger af
brændeovne finder sted i 2024. Det skønnes, at der er
i 2024 vil være ca. 154.000 ovne fra før 2008 tilbage
i områder med fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse for
miljøministeren til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan vedtage forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse geografiske
områder, herunder forskrifter om bødestraf,
inddragelse af offentligheden og digital offentliggørelse af
vedtagne forskrifter.
Lovforslaget og udmøntningen af den foreslåede
bemyndigelse vil bidrage til at nå Danmarks forpligtelser i
NEC-direktivet, hvori Danmark er forpligtet til at reducere
partikeludledningen med 55 pct. i 2030 i forhold til udledningen i
2005.
Bemyndigelsesbestemmelser skal ikke notificeres over for
EU-Kommissionen i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2015/1535 af 9. september 2015 om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester (herefter
benævnt informationsproceduredirektivet).
Det er hensigten at anvende den foreslåede bemyndigelse
til at fastsætte regler i en bekendtgørelse, der
bemyndiger kommunalbestyrelsen til at vedtage kommunale
forskrifter. Udkast til administrative regler om udmøntning
af ordningen vil i nødvendigt omfang blive notificeret i
henhold til informationsproceduredirektivet.
For så vidt angår de EU-retlige regler på
området henvises i øvrigt til lovforslagets afsnit
2.1.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. november 2021
til den 8. december 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
92-gruppen Forum for bæredygtig udvikling, Akademi for de
Tekniske Videnskaber, Arbejdstilsynet, Astma-Allergi Danmark,
Biologforbundet, Boligselskabernes Landsforening,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Brancheforening Danske Byggecentre, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Brancheforeningen for Genanvendelse af Organiske,
Restprodukter til Jordbrugsformål, Brancheforeningen Grakom,
Bryggeriforeningen, Byggesocietetet, Bæredygtigt Landbrug,
Campingrådet, Centralorganisationen af industriansatte i
Danmark (CO - Industri), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), COOP Danmark A/S, DAKOFA, DANAK, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug (DAG), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening (DGB), Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Solvarmeforening, Dansk
Standard, Dansk Transport og Logistik (DTL), Dansk
Træforening, Danske Boligadvokater, Danske Havne (Privathavne
er associeret), Danske Maritime, Danske Maskinstationer &
Entreprenører, Danske Rederier, Danske Regioner, Danske
Revisorer - FSR, Danske Råstoffer (Dansk Byggeri), Danske
Svineproducenter, Danske Tegl, Danske Vandværker, DANVA,
DAPO, Datatilsynet, DASU (Dansk Automobil Sports Union), DCA -
Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug, De Samvirkende
Købmænd i Danmark, De økonomiske råd,
DELTA, Den danske landinspektørforening, Det
jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Århus Universitet, Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Rådet for
Grøn Omstilling, Kåre Press, DFDS, DHI, DN, Drivkraft
Danmark, Energinet.dk, Eurolab Danmark, Fagligt Fælles
Forbund 3F, Forening af Byplanlæggere (FAB), Forening af
Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne (DAPO),
Forening af miljø-, plan og naturmedarbejdere i det
offentlige (Envina), Forening af Rådgivne Ingeniører,
Forening Bæredygtige Byer og Bygninger, Forening Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Byplanlæggere (FAB),
Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af danske
brøndborere, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark,
Foreningen af speciallæger (ex. Embedslægeforeningen),
Forskningscenter Risø ( fusioneret med en række andre
forskningsinstitutioner under OTU), Fortum (tidligere Kommunekemi
A/S og Ekokem A/S), Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, Green Network, Greenpeace, Danmark, GTS (Godkendt
Teknologisk Service), Horesta, International Transport Danmark
(ITD), Jordbrugets Bedriftssundhedstjeneste, KL (kommunernes
landsforening), Kolonihaveforbundet, Kræftens
Bekæmpelse, Kyst, Land & Fjord, Københavns Havn,
Københavns Universitet, Københavns Universitet - Det
natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns kommune,
Greta Nedergaard, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af
Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur,
Landsforeningen i Danmark (LO), Landsforeningen Levende Hav,
Landsforeningen Naboer til Kæmpevindmøller,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Landsforeningen til
Oplysning om Brænderøgsforurening, Miljøforum
Fyn/Udvikling Fyn, Miljømærkning Danmark, Mærsk
Olie og Gas A/S, Natur og Ungdom, NOAH, Nordisk Konservatorforbund,
Novo Nordisk, Oliebranchens fællesrepræsentation,
Parcelhusejernes Landsforening, Realkreditforeningen,
Skorstensfejerlauget, Skorstensfejermester Idon
Brødbæk, Skov og Landskab, Skovdyrkerforeningerne,
SMOK (Sønderjyllands Modtageordning for Olie og
Kemikalieaffald), Spildevandsteknisk forening, SPT -
brancheforeningen for sæbe, parfume og teknisk/kemiske
artikler, Teknologirådet, Teknologisk Institut, Uniscrap,
Varmepumpefabrikantforeningen, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Universitet,
Dansk Agroindustri (DAI), Exodraft A/S, Fornyet Energi ApS,
Højvang Laboratorier A/S, Key2Green, Nordisk Folkecenter for
Vedvarende Energi, Vedvarende Energi, Aarhus Universitet, DCE,
Lejernes Landsorganisation (LLO), Danske Udlejere og alle
kommuner.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Hvis alle kommuner tilslutter sig
ordningen vil den forventede samlede samfundsøkonomiske
gevinst med stor usikkerhed beløbe sig til en
nutidsværdi på omkring 4 mia. kr. i 2040, som
følge af færre hospitalsindlæggelser og
færre sygedage blandt personer med luftvejslidelser,
færre tabte leveår m.v. Hvis alene kommunerne København,
Aarhus, Aalborg, Odense og Frederiksberg tilslutter sig, vil den
forventede samlede samfundsøkonomiske gevinst med stor
usikkerhed beløbe sig til en nutidsværdi på
omkring 580 mio. kr. i 2040. | Udarbejdelse af kommunale forskrifter
indebærer meget begrænsede omkostninger, for de
kommuner der tilslutter sig ordningen. Miljøstyrelsen, som skal udarbejde
vejledningsmateriale til ordningen, forventes at få en udgift
på ca. 2 mio. kr. i perioden 2022-2024 hertil. Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede merudgifter på Justitsministeriets
område, som forventes at kunne holdes inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Der vil være udgifter forbundet med
administration, kontrol og tilsyn i kommunerne. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Danske brændeovnsproducenter er
førende inden for brændeovne med relativt lave
emissioner. Der forventes således positive økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet i form af en øget
efterspørgsel efter nye brændeovne og
pejseindsatse. | Hvis alle kommuner tilslutter sig
ordningen, er de økonomiske omstillingsomkostninger til de
udlejningsvirksomheder, der vælger at nedlægge
brændeovne eller pejseindsatse estimeret til ca. 13 mio. kr.
frem mod 2040 og ca. 12 mio. kr. i omkostninger for de
udlejningsvirksomheder, som frivilligt vælger udskiftning af
ny brændeovn frem mod 2040. Hvis en tredjedel af kommunerne tilslutter
sig ordningen, vil den direkte økonomiske omkostning for
nedlæggelse af brændeovne udgøre ca. 4,3 mio.
kr., og ca. 4 mio. kr. for udskiftning. Det forventes, at nogle ejere af
fyringsanlæg vil nedlægge fyringsanlægget som
følge af kravet om udskiftning eller nedlæggelse,
hvorfor skorstensfejerne potentielt kan miste kunder. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget vurderes at have
begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet,
idet udlejningsejendomme er omfattet af ordningen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Den påtænkte udmøntning
af lovforslaget vil have begrænsede positive
klimamæssige konsekvenser. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Det er med stor usikkerhed estimeret at
ordningen i alt kan bidrage til en reduktion på ca. 7.360
sparede tons fine partikler (PM2,5) frem til 2040, hvis alle
kommuner vælger at tilslutte sig ordningen. Hvis alene
kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og
Frederiksberg tilslutter sig ordningen, skønnes effekten at
være ca. 1.050 sparede tons PM2,5 frem til 2040. I forhold
til NEC-direktivet og Danmarks målsætning for reduktion
af partikler i 2030 vil miljøeffekten alene i år 2030
være 473 tons PM2,5, hvis alle kommuner tilslutter sig. Hvis
alene kommunerne København, Aarhus, Aalborg, Odense og
Frederiksberg tilslutter sig ordningen, skønnes
miljøeffekten i 2030 at være ca. 68 tons PM2,5. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget og udmøntningen af den
foreslåede bemyndigelse vil bidrage til at nå Danmarks
forpligtelser i NEC-direktivet, hvori Danmark er forpligtet til at
reducere partikeludledningen med 55 pct. i 2030 i forhold til
udledningen i 2005. Bemyndigelsen i lovforslaget forventes
udmøntet i en bekendtgørelse. Udkast til
administrative regler om udmøntning af ordningen vil i
nødvendigt omfang blive notificeret i henhold til
informationsproceduredirektivet. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser |
Til §
1 |
Til nr. 1
Det følger af
miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 11, at
miljøministeren kan fastsætte regler om bioteknologisk
anvendelse af mikroorganismer, herunder om alle former for
udledning til miljøet. Det følger af den
foreslåede ændring af § 7,
stk. 1, nr. 11, at »og«
»miljøet,« udgår. Den foreslåede
ændring er en lovteknisk konsekvens af indsættelsen af
et nyt nr. 13 i § 7, stk. 1, hvorefter det nuværende nr.
11 ikke længere er det næstsidste nummer i § 7,
stk. 1.
Til nr. 2
Det følger af
miljøbeskyttelseslovens § 7, stk. 1, nr. 12, at
miljøministeren kan fastsætte regler om, at visse
fyringsanlæg skal udskiftes eller nedlægges for
erhververens regning ved ejerskifte af fast ejendom, pligt til i
tvivlstilfælde at anmode ministeren om at træffe
afgørelse om, hvorvidt et fyringsanlæg er omfattet af
pligten til udskiftning eller nedlæggelse, og om
ansøgning og tidsfrister samt oplysnings- og
indberetningspligter forbundet hermed, herunder om indberetning af
oplysninger til Tinglysningsretten og om, hvilke myndigheder
Tinglysningsretten skal videregive oplysningerne til. Det
følger af den foreslåede ændring af § 7, stk. 1, nr. 12, at
»til.« ændres til »til, og«. Den
foreslåede ændring er en lovteknisk konsekvens af
indsættelsen af et nyt nr. 13 i § 7, stk. 1, hvorefter
nr. 12 ikke længere er det sidste, men nu det
næstsidste nummer i § 7, stk. 1.
Til nr. 3
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk.
1, nr. 12, indeholder en bemyndigelse til miljøministeren
til at fastsætte krav om, at visse fyringsanlæg skal
udskiftes eller nedlægges ved ejerskifte af fast ejendom
(herefter benævnt ejerskifteordningen). Bemyndigelsen er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 1449 af 17. juni 2021
om udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg
til fast brændsel under 1 MW ved ejerskifte af fast ejendom
(herefter benævnt ejerskiftebekendtgørelsen). I
medfør af bekendtgørelsen skal brændeovne og
pejseindsatse under 1 MW, der er produceret før 1. januar
2003, nedlægges eller udskiftes ved ejerskifte af fast
ejendom.
Det følger endvidere af Kommissionens
forordning (EU) 2015/1185 af 24. april 2015 om gennemførelse
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for
så vidt angår krav til miljøvenligt design af
produkter til lokal rumopvarmning til fast brændsel (herefter
benævnt brændeovnsforordningen), at medlemsstaterne
indtil den 1. januar 2022 kunne tillade ibrugtagning og
omsætning af mindre fyringsanlæg, herunder
brændeovne, hvis disse var i overensstemmelse med
medlemsstaternes nationale bestemmelser. Siden den 1. januar 2022
er kravene til partikeludledning blevet harmoniseret i
brændeovnsforordningen til 5 g/kg tørstof.
For mindre fyringsanlæg, som er
installeret før den 1. januar 2022, indeholder
bekendtgørelse nr. 199 af 4. februar 2022 om regulering af
luftforurening fra fyringsanlæg til fast brændsel under
1 MW (herefter benævnt
brændeovnsbekendtgørelsen) krav om gyldig
prøvningsattest. Dette krav blev indført den 1. juni
2008. Kravet om prøvningsattest indebærer, at
fyringsanlæg, som er tilsluttet før den 1. januar
2022, først måtte tilsluttes og tages i brug,
når en gyldig prøvningsattest påtegnet af en
skorstensfejer dokumenterede, at fyringsanlægget levede op
til de på installationstidspunktet gældende
emissionsgrænseværdier, herunder det på
installationstidspunktet gældende partikelkrav. Det
følger af bekendtgørelsen, at den der har ladet et
fyringsanlæg tilslutte, skal opbevare en kopi af
prøvningsattesten, så længe vedkommende er i
besiddelse af fyringsanlægget, dog højst i 10
år. For fyringsanlæg installeret den 1. januar 2022
eller senere er kravet om prøvningsattest i henhold til
bekendtgørelsen erstattet med et krav om
overensstemmelsesvurdering i henhold til
brændeovnsforordningen.
Det fremgår af
brændeovnsbekendtgørelsens § 17, at
kommunalbestyrelsen i forskrifter kan fastsætte regler om
forureningsbegrænsende foranstaltninger for
fyringsanlæg i nærmere, klart angivne områder,
hvor dette er miljømæssigt begrundet. Bestemmelsen er
fastsat med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 7, stk.
1, nr. 1, hvorefter miljøministeren kan fastsætte
regler om forurening fra virksomheder, anlæg, maskiner,
redskaber, fyringsanlæg og transportmidler. Det følger
af lovbemærkningerne til denne bestemmelse, at regler om
særligt indgribende foranstaltninger skal forelægges
Folketinget i form af lovforslag, uanset om der måtte
være hjemmel i loven til at fastsætte regler herom ved
bekendtgørelse, jf. Folketingstidende 1990-91 (2. samling),
tillæg A, spalte 1535.
Miljøbeskyttelseslovens § 7, stk.
1, nr. 1, vurderes på denne baggrund ikke at indeholde
bemyndigelse til at ministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen i et møde kan vedtage forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af visse fyringsanlæg i
visse geografiske områder.
Miljøbeskyttelsesloven indeholder
således i dag ikke hjemmel til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i et møde
kan vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af
visse fyringsanlæg i visse geografiske områder,
herunder forskrifter om bødestraf, inddragelse af
offentligheden og digital offentliggørelse af vedtagne
forskrifter.
Det foreslås derfor at bemyndige
miljøministeren med den foreslåede § 7, stk. 1, nr. 13, til at kunne
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i et møde
kan vedtage forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af
visse fyringsanlæg i visse geografiske områder,
herunder forskrifter om bødestraf, inddragelse af
offentligheden og digital offentliggørelse af vedtagne
forskrifter.
Det er hensigten med den foreslåede
bemyndigelse at give ministeren mulighed for at udstede generelle
regler om ordningen ved bekendtgørelse, og dermed
fastsætte rammerne for ordningen, herunder hvad
kommunalbestyrelsen kan vedtage forskrifter om.
Bekendtgørelsen vil bl.a. fastsætte regler om hvilke
fyringsanlæg, der vil være omfattet af ordningen,
hvilke fyringsanlæg, som vil være undtaget fra
ordningen, og i hvilke geografiske områder ordningen skal
finde anvendelse. Endvidere vil bekendtgørelsen
fastsætte regler for kommunalbestyrelsens vedtagelse af
forskrifter, herunder om inddragelse af offentligheden, om digital
offentliggørelse af vedtagne forskrifter og om straf ved
bøde.
Kommunalbestyrelsen vil i forskrifterne
få mulighed for nærmere at kunne tilrettelægge
spørgsmål om tilsyn og kontrol. Kommunalbestyrelsen
vil derimod ikke få mulighed for at pålægge
kommunens borgere indberetnings- eller oplysningspligter.
Den foreslåede bemyndigelse forventes i
første omgang udmøntet med henblik på
gennemførelse af regeringens (Socialdemokratiet) aftale af
14. september 2021 med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten om miljøinitiativer i grønne byer og en
hovedstad i udvikling (herefter benævnt "den politiske
aftale"). Miljøministeren vil senere kunne udnytte
bemyndigelsen, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til
opfyldelsen af Danmarks eksisterende og fremtidige EU-retlige eller
internationale forpligtelser i forhold til luftkvalitet og
mål om reduktion af de partikelemissioner fra danske
forureningskilder, hertil særligt hvis det findes
hensigtsmæssigt for at opnå et større bidrag til
opfyldelsen af de eksisterende danske reduktionstilsagn efter
NEC-direktivet, eller det i øvrigt vurderes miljø-
eller sundhedsmæssigt hensigtsmæssigt.
Det er hensigten, at bemyndigelsen
afgrænses til at omfatte visse fyringsanlæg.
Det er hensigten, at kun mindre
fyringsanlæg til fast brændsel vil skulle omfattes af
bemyndigelsen. Større fyringsanlæg (på eller
over 1 MW) samt fyringsanlæg til andre brændselstyper,
såsom gasfyr og oliefyr vil således ikke være
omfattet af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse.
Ved mindre fyringsanlæg forstås
fyringsanlæg til fast brændsel med en nominel indfyret
effekt på under 1 MW som defineret i
brændeovnsbekendtgørelsen, dvs. en teknisk indretning,
hvori fast brændsel afbrændes med henblik på
anvendelse af den frembragte varme, herunder brændeovne,
pejseindsatse, kedler, pillefyr, masseovne, kakkelovne m.v.
Miljøministeren vil med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse kunne fastsætte
regler, som afgrænser, hvilke typer af fyringsanlæg,
som er omfattede. Det er hensigten med lovforslaget at sikre en
mulighed for, at ældre og mere forurenende fyringsanlæg
kan blive udskiftet eller nedlagt. Det er hensigten, at
brændeovne og pejseindsatse i overensstemmelse med den
politiske aftale vil blive omfattet af den første
udmøntning af bemyndigelsen. Visse andre typer af
fyringsanlæg til fast brændsel under 1 MW, såsom
brændekedler, pillefyr, halmfyr m.v., påtænkes
derimod ikke omfattet af udskiftnings- og nedlæggelseskravet
i den første udmøntning af bemyndigelsen.
Det er hensigten, at miljøministeren i
den første udmøntning af bemyndigelsen vil
fastsætte et alderskrav (installationstidspunkt),
således at brændeovne og pejseindsatse installeret
senest den 1. juni 2008 vil være omfattet af ordningen.
Den foreslåede bemyndigelse rummer
imidlertid mulighed for, at miljøministeren på et
senere tidspunkt kan fastsætte regler, der skærper det
påtænkte alderskrav (installationstidspunkt) eller
regler, der indfører krav om, at fyringsanlæg, der
udleder sundhedsskadelige partikler over en vis
grænseværdi, skal udskiftes eller nedlægges.
Det er Miljøministeriets vurdering, at
det i de fleste tilfælde vil være enkelt at
afgøre præcist, om et fyringsanlæg er
installeret før eller efter den 1. juni 2008, da
installation af alle fyringsanlæg fra og med den 1. juni 2008
og frem til den 1. januar 2022 har krævet en lovpligtig
prøvningsattest, som dermed gør det nemt at vurdere
et anlægs installationstidspunkt. Prøvningsattesten
dokumenterer, at brændeovnsbekendtgørelsens krav,
herunder også grænseværdi for udledning af
partikler, er opfyldt ved installation og ibrugtagning.
Prøvningsattesten skulle underskrives af et akkrediteret
prøvningsinstitut. Frem til den 1. januar 2022 skulle
skorstensfejeren ved en brændeovns installation og
tilslutning underskrive anlæggets prøvningsattest ved
godkendelse af anlæggets installation. Fyringsanlæg,
som bringes i omsætning eller ibrugtages efter den 1. januar
2022, skal ledsages af en overensstemmelsesvurdering.
Hvis prøvningsattesten er bortkommet,
vil den typisk kunne rekvireres fra producenten eller forhandleren,
eventuelt med bistand fra en skorstensfejer.
Har ejeren af fyringsanlægget ikke selv
kendskab til et fyringsanlægs installationstidspunkt, vil en
skorstensfejer med stor sandsynlighed kunne bistå med
fastlæggelse af fyringsanlæggets
installationstidspunkt.
Ved brændeovne forstås
fyringsanlæg med låger designet til at afgive varme
direkte til omgivelserne. Ved pejseindsatse forstås
anlæg med låger designet til at blive installeret i en
ildstedsåbning. Ved installationstidspunkt forstås
tidspunktet, hvor skorstensfejeren kontrollerer tilslutningen af
fyringsanlægget.
Visse andre typer af fyringsanlæg til
fast brændsel under 1 MW, såsom brændekedler,
pillefyr, halmfyr m.v., påtænkes ikke omfattet af
kravet om udskiftning eller nedlæggelse i den første
udmøntning af bemyndigelsen.
Det er endvidere hensigten, at visse
særlige typer af mindre fyringsanlæg til fast
brændsel vil skulle undtages fra ordningen i
bekendtgørelse. Det drejer sig f.eks. om masseovne,
kakkelovne og antikke brændeovne produceret før 1920
samt brændekomfurer opbygget på stedet.
Fyringsanlæg i fredede bygninger
forventes ligeledes undtaget fra ordningen. Det skal således
ikke være muligt for kommunalbestyrelsen at vedtage
forskrifter om udskiftning eller nedlæggelse af
fyringsanlæg i fredede bygninger. Det skyldes, at alle
bygningsarbejder i fredede bygninger kræver tilladelse fra
kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig
vedligeholdelse, jf. § 10, stk. 1, i lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiljøer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 219 af 6. marts 2018. Dette
gælder såvel indvendige som udvendige forhold, ligesom
en fredning omfatter alt mur- og nagelfast inventar.
Muligheden for at få installeret
emissions- og partikelreducerende udstyr (f.eks. et filter på
skorstenen) som et alternativ til at udskifte eller nedlægge
et fyringsanlæg udgør en lovende teknologi under
forudsætning af, at filteret har en stor virkningsgrad og
miljøeffekten af udstyret er dokumenteret og varig. Det er
derfor hensigten, at bemyndigelsen på et tidspunkt kan
udnyttes til at fastsætte regler om, at fyringsanlæg,
som har installeret emissions- og partikelreducerende udstyr, kan
undtages fra ordningen om udskiftning eller nedlæggelse. Der
eksisterer en lignende mulighed i ejerskifteordningen. Hvis der
fastsættes bestemmelse om undtagelse for fyringsanlæg,
hvor der er installeret emissions- og partikelreducerende udstyr,
vil der samtidig blive fastsat dokumentationskrav for udstyrets
effekt. Miljøministeriet vil overvåge udviklingen af
emissions- og partikelreducerende udstyr, og justere ordningen,
såfremt det vurderes, at der er behov herfor.
Det er hensigten, at den foreslåede
bestemmelse afgrænses til alene at omfatte visse geografiske
områder. Bemyndigelsen vil i første omgang
udmøntes til alene at omfatte geografiske områder med
fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning og dermed ikke
geografiske områder, hvor der ikke er adgang til tilslutning
til fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning.
Områder, hvor der ikke er adgang til
fjernvarme eller naturgas til individuel opvarmning, er
områder beliggende uden for eksisterende fjernvarme- eller
naturgasområder, hvor bygninger derfor udelukkende kan
opvarmes med individuel opvarmning, såsom opvarmning med
oliefyr, individuelle varmepumper og biomassefyr. Med eksisterende
fjernvarme- eller naturgasområder menes en
områdeafgrænsning, som er udlagt til fjernvarme- eller
naturgas i henhold til kapitel 2 i lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16. november 2021. Det er
hensigten, at områder, som først efter vedtagelsen af
kommunalbestyrelsens forskrifter bliver eksisterende fjernvarme-
eller naturgasområder løbende vil blive omfattet af
ordningen, og at kommunalbestyrelsen på denne baggrund skal
revidere forskrifterne, såfremt der etableres nye
eksisterende fjernvarme- eller naturgasområder i kommunen.
Det er ikke hensigten, at en ejer af et fyringsanlæg vil
være undtaget fra ordningen, såfremt vedkommende har
fravalgt at tilslutte sin bygning til fjernvarme eller naturgas til
individuel opvarmning, og vedkommendes bygning er beliggende i et
eksisterende fjernvarme- eller naturgasområde.
Bemyndigelsen vil på et senere tidspunkt
kunne udnyttes til at omfatte geografiske områder, hvor der
ikke er adgang til fjernvarme eller naturgas til individuel
opvarmning.
Det er ikke hensigten, at kommunalbestyrelsen
skal kunne vedtage forskrifter, der undtager andre
fyringsanlæg end de fyringsanlæg, der vil blive
undtaget fra ordningen i den udmøntende
bekendtgørelse. Det er endvidere ikke hensigten, at
kommunalbestyrelsen skal kunne vedtage forskrifter, der omfatter
eller undtager flere eller færre geografiske områder
end dem, der omfattes af ordningen i medfør af den
udmøntende bekendtgørelse. Kommunalbestyrelsen kan
således eksempelvis ikke beslutte, at et
kolonihaveområde ikke skal være omfattet af de lokale
forskrifter, hvis kolonihaveområdet er beliggende i et af
ministeren udpeget område.
Det er hensigten, at fastsættelsen af
forskrifter skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et møde,
da det vurderes mest hensigtsmæssigt, at beslutningen
træffes på politisk niveau af kommunalbestyrelsen.
Dette skyldes, at ordningen vurderes at have en vis indgribende
karakter. Kompetencen til at vedtage forskrifterne vil
således ikke kunne delegeres til et kommunalt udvalg eller
til den kommunale forvaltning.
Det er hensigten med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen bemyndiges til at fastsætte lokale
forskrifter, hvorefter kommunalbestyrelsen kan beslutte, at den
ønsker at tiltræde ordningen. Endvidere er det
hensigten at fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
have mulighed for at vedtage nye forskrifter, hvis ordningen i den
påtænkte bekendtgørelse eksempelvis
ændres. Kommunalbestyrelsen skal ligeledes have mulighed for
at træde ud af ordningen.
Den foreslåede bemyndigelse
indebærer endvidere, at miljøministeren vil kunne
fastsætte regler, dels om at kommunalbestyrelsen skal
inddrage offentligheden ved udarbejdelse af lokale forskrifter,
dels om digital annoncering af kommunalbestyrelsens lokale
forskrifter. Det er hensigten, at miljøministeren vil
udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler ved
bekendtgørelse om, at kommunalbestyrelsen alene vil
være forpligtet til at foretage digital annoncering af dennes
forskrifter. Obligatorisk digital annoncering af forskrifterne vil
først og fremmest sikre, at kommunens borgere ved, hvor de
kan finde kommunalbestyrelsens forskrifter, og derudover vil det
sikre en ensartet administration af ordningen på dette punkt
kommunerne imellem. Det er endvidere hensigten, at der ved
bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at
kommunalbestyrelsen forud for vedtagelse af forskrifter om
ordningen, skal foretage høring af dens udkast til
forskrifter, og at denne høring skal foregå digitalt.
På samme vis vil kommunalbestyrelsen skulle sikre, at
vedtagne lokale forskrifter offentliggøres digitalt,
eksempelvis på kommunens hjemmeside. På samme vis
forventes det, at kommunalbestyrelsen digitalt vil skulle
offentliggøre et vejledende kort, som illustrerer de
områder i kommunen, hvor forskrifterne finder anvendelse.
Det er hensigten, med hjemmel i den
foreslåede bestemmelse, at miljøministeren vil kunne
fastsætte en frist for udskiftning eller nedlæggelse af
fyringsanlæg, der bliver omfattet af lokale forskrifter om
udskiftning eller nedlæggelse af mindre fyringsanlæg.
Fristen vil skulle give ejeren af fyringsanlægget rimelig tid
til at indrette sig på kravene om udskiftning eller
nedlæggelse, og bør derfor ikke fastsættes til
under 12 måneder efter, at kommunalbestyrelsen har vedtaget
de endelige forskrifter. Det er ikke hensigten, at
kommunalbestyrelsen i sine forskrifter skal kunne fravige den
frist, der fastsættes ved bekendtgørelse.
Det følger endvidere af den
foreslåede bemyndigelse, at miljøministeren skal kunne
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen i de lokale
forskrifter kan vedtage bestemmelser om bødestraf for
overtrædelse af de lokale forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af mindre fyringsanlæg. Det forventes
endvidere, at overtrædelser af de kommunale forskrifter
bliver strafbelagt i overensstemmelse med det almindelige
bødeniveau i miljøbeskyttelsesloven, jf. afsnit
2.1.3. om straf.
Udmøntningen af den foreslåede
bemyndigelse vil blive fastsat i en bekendtgørelse med
forventet ikrafttræden den 1. januar 2023.
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. juli 2022.
Loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, idet
miljøbeskyttelsesloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, jf. lovens § 118, og
heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | § 7.
Miljøministeren kan fastsætte regler om 1)-10)… 11) bioteknologisk anvendelse af
mikroorganismer, herunder om alle former for udledning til
miljøet, og 12) at visse fyringsanlæg skal
udskiftes eller nedlægges for erhververens regning ved
ejerskifte af fast ejendom, pligt til i tvivlstilfælde at
anmode ministeren om at træffe afgørelse om, hvorvidt
et fyringsanlæg er omfattet af pligten til udskiftning eller
nedlæggelse, og om ansøgning, tidsfrister samt
oplysnings- og indberetningspligter forbundet hermed, herunder om
indberetning af oplysninger til Tinglysningsretten og om hvilke
myndigheder Tinglysningsretten skal videregive oplysningerne
til. | | | | | | | | | | 1. I § 7, stk. 1, nr. 11, udgår efter
»miljøet,«: »og«. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 2. I § 7, stk. 1, nr. 12, ændres
»til« til: »til, og«. | | | | | | 3. I § 7, stk. 1, indsættes som nr. 13: »13) at kommunalbestyrelsen i et
møde kan vedtage forskrifter om udskiftning eller
nedlæggelse af visse fyringsanlæg i visse geografiske
områder, herunder forskrifter om bødestraf,
inddragelse af offentligheden og digital offentliggørelse af
vedtagne forskrifter.« |
|