Fremsat den 24. februar 2022 af Rosa Lund (EL),
Peder Hvelplund (EL),
Pernille Skipper (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i
forvaltningen
(Ophævelse af bestemmelser, som
friholder kalenderføring, ministerbetjening og dokumenter
udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer fra at være
omfattet af retten til aktindsigt)
§ 1
I lov om offentlighed i forvaltningen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 145 af 24. juni 2020, foretages
følgende ændringer:
1. §
22 ophæves.
2. I
§ 23, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »udenforstående,«:
»og«.
3. § 23,
stk. 1, nr. 2, ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
4. §
24 ophæves.
5. § 27,
nr. 2, ophæves.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
6. I
§ 28, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og
§ 27, nr. 1-4,« til: »§ 23, § 25 og
§ 27, nr. 1-3,«.
7. I
§ 28, stk. 1, 2. pkt., og § 29, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr.
1-3« til: »§ 23, § 25 og § 27, nr. 1 og
2«.
§ 2
Loven træder i kraft 3 måneder
efter førstkommende valg til Folketinget.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 77, folketingsåret 2013-14, og L 114,
folketingsåret 2015-16, jf. folketingstidende.dk.
I juni 2013 vedtog Folketinget en ny
offentlighedslov (lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen), som på flere og afgørende punkter
indskrænkede mulighederne for aktindsigt.
Nærværende lovforslag vil øge muligheden for
åbenhed og indsigt i den politiske proces. Konkret vil
lovforslaget ophæve gældende bestemmelser om, at retten
til aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af kalender,
såkaldt ministerbetjening og korrespondance mellem ministre
og folketingsmedlemmer.
Allerede før vedtagelsen af den nye
offentlighedslov mødte de nævnte bestemmelser stor
kritik. Justitsministeren og partierne bag den politiske aftale om
en ny offentlighedslov kunne ikke påpege et eneste
tilfælde, hvor de tidligere regler gav anledning til
problemer. Samtidig blev der fundet adskillige eksempler på
sager af stor offentlig interesse, hvor der var begået fejl
og overtrådt regler i forvaltningen, som ikke ville
være underlagt adgangen til aktindsigt med de nye regler.
Siden lovens ikrafttræden har
bekymringerne i høj grad vist sig at blive til virkelighed,
og flere partier bag den politiske aftale har i offentligheden
udtrykt deres fortrydelse over bestemmelserne. Dette lovforslag har
til formål at fjerne de undtagelser fra aktindsigt, som har
fået mest kritik - både før og efter
ikrafttrædelsen.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Med lovforslaget ønsker
forslagsstillerne at sikre åbenhed og offentlighedens
mulighed for aktindsigt i de magthavendes arbejde for derigennem at
sikre indsigt i den demokratiske, politiske proces. Det er helt
essentielt for et demokratisk samfund, at befolkningen og pressen
har mulighed for at kontrollere de valgte politikere, så
magtmisbrug undgås og tilliden mellem befolkning og magthaver
bevares.
I forbindelse med behandlingen af lovforslag
nr. L 144 i folketingsåret 2012-13 blev det klart, at der var
flere problematiske elementer i forhold til at sikre
åbenheden i det danske samfund og indsigt i den demokratiske
proces. Særlig § 22, § 24 og § 27, nr. 2, der
undtager henholdsvis kalenderførelse, såkaldt
ministerbetjening og korrespondance mellem ministre og
folketingsmedlemmer fra retten til aktindsigt, medfører en
begrænsning og indsnævring af befolkningens mulighed
for indsigt i den politiske proces. Dette understreges, ved at det
i forbindelse med udvalgsbehandlingen af lovforslaget blev klart,
at flere store sager ikke ville være kommet frem i
offentlighedens lys, såfremt den nu vedtagne offentlighedslov
havde været gældende tidligere. Med vedtagelsen af
offentlighedsloven er der således blevet en større
risiko for, at der begås fejl og embeds- og magtmisbrug, uden
at det vil blive afsløret.
Siden lovens ikrafttræden er det desuden
påvist, at de tre bestemmelser i loven anvendes i langt
højere grad, end der blev givet indtryk af inden
vedtagelsen. Således har dagbladet Information eksempelvis
på baggrund af aktindsigt kortlagt ministeriernes brug af
§ 27, nr. 2, fra januar 2014 til juni 2015. Opgørelsen
viser, at § 27, nr. 2, har været anvendt 50 gange til at
undtage en lang række dokumenter fra aktindsigt, som efter
den forrige offentlighedslov kunne være blevet udleveret.
Reglen har været brugt til at hemmeligholde dokumenter og
oplysninger i sager som f.eks. SKATs fejlbehæftede
ejendomsvurderinger, togfonden, den ny DSB-aftale, EU-reglerne for
realkreditobligationer, salget af DONG-aktier, loven om Forsvarets
Efterretningstjeneste, regeringens plan mod ekstremisme og
nedlæggelsen af DR's underholdningsorkester - alle sager, som
var af stor betydning og genstand for stor offentlig debat. Kilde:
»Ministeriernes mørklægning med
»politikerreglen« er næsten uden
undtagelser«, Information, den 2. januar 2016.
Samme opgørelse viser desuden, at
§ 24 er anvendt 360 gange til at undtage oplysninger fra
aktindsigt, der kunne have været adgang til under den gamle
offentlighedslov, der gjaldt frem til januar 2014. Samtidig er der
kun givet meroffentlighed i 67 af afgørelserne, dvs. i ca.
hver femte sag, jf. artiklen »Mørket har sænket
sig over ministerierne« fra Information den 28. december
2015, og dette på trods af, at partierne bag aftalen om
offentlighedsloven gentagne gange påpegede, at der kunne
gives meroffentlighed. Partierne bag aftalen påpegede desuden
ofte under behandlingen af lovforslaget, at nye positive skridt
skulle opveje de skridt, der blev taget mod mindre åbenhed,
f.eks. at aktindsigt efter den nye lov skulle gives inden for 7
arbejdsdage frem for 10 arbejdsdage. Men dette er heller ikke
blevet overholdt, og Informations opgørelse viser endda, at
i 379 afgørelser, hvor ministerierne har henvist til §
24 og § 27, nr. 2, var den gennemsnitlige svartid 35
arbejdsdage svarende til 7 uger, jf. artiklen »Ministerierne
er alt for længe om at besvare aktindsigter«,
Information, den 30. december 2015.
Selv Folketingets Ombudsmand, som på
baggrund af aftalepartiernes ønske skal gennemgå
forvaltningens evne til at bruge og overholde den nye lov, har over
for Folketingets Retsudvalg på en høring den 4.
november 2015 i Folketinget påpeget, at når en sag
rammer noget politisk vigtigt, rammer den meget hurtigt også
ministerbetjeningsreglen, jf. artiklen »Mørket har
sænket sig over ministerierne« fra Information den 28.
december 2015. Altså anvendes ministerbetjeningsreglen ikke
restriktivt, som det ellers ifølge aftalepartierne var
forudsat.
Tal fra Ombudsmanden viser ligeledes, at
mellem 2015 og 2018 er antallet af klager til Ombudsmanden i
offentlighedssager steget med næsten 60 pct. jf. artikel
på Ombudsmandens hjemmeside »Ombudsmanden etablerer nyt
kontor for sager om aktindsigt« fra den 27. marts 2019.
Løfterne om forbedringer er altså ikke blevet
overholdt. Siden lovens ikrafttræden har såvel Det
Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti i medierne erklæret, at de ønsker at
afskaffe henholdsvis § 22, § 24 og § 27, nr. 2.
Ligeledes har Ytringsfrihedskommissionen i sin
betænkning nr. 1573 og covid-19-udredningsgruppen nedsat af
folketingets flertal i deres rapport »Håndteringen af
covid-19 i foråret 2020« anbefalet, at
offentlighedsloven ændres, så den ikke er så
restriktiv.
Med henblik på at understøtte den
åbne demokratiske og politiske proces ønsker
forslagsstillerne at ophæve bestemmelserne om, at der ikke er
aktindsigt i kalenderførelse, ministerbetjening og
korrespondance mellem ministre og folketingsmedlemmer.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Gældende ret
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen fremgår det af § 22, at retten til
aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af en kalender.
Ifølge § 24 kan ministerierne indbyrdes udveksle
interne dokumenter og oplysninger i forbindelse med
ministerbetjening, uden at dette er omfattet af aktindsigt. I
forlængelse af § 24 er der i § 27, nr. 2, indsat en
bestemmelse, som ligeledes har til hensigt at »beskytte den
politiske beslutningsproces«, jf. bemærkningerne til
§ 27 i L 144, folketingsåret 2012-13, og som undtager
dokumenter udvekslet mellem ministre og folketingsmedlemmer fra
aktindsigt også efter afslutning af eventuelle politiske
forhandlinger og lovforberedende arbejde.
3.2 Den foreslåede ordning
Det foreslås, at § 22 om, at retten
til aktindsigt ikke omfatter sager om førelse af kalender,
ophæves. Hermed vil retten til aktindsigt også omfatte
muligheden for eksempelvis at se, hvem der holder møder med
hinanden i embedsværket osv. Private aftaler vil fortsat
kunne undtages fra retten til aktindsigt, som det også var
tilfældet før vedtagelsen af den nuværende
§ 22.
Ligeledes foreslås det, at § 24,
den såkaldte ministerbetjeningsparagraf, ophæves. Med
§ 24 vil den til enhver tid siddende regering kunne
undgå, at der kommer aktindsigt i dokumenter, der kan
afdække embeds- og magtmisbrug. Argumentationen bag
indførelsen af § 24 var, at der er behov for et frirum
i den politiske udviklingsproces, og at embedsmændene
også skal have lov til at tænke kreativt. Ingen
ministre har imidlertid i forbindelse med behandlingen af L 144
kunnet svare på, hvordan og hvor den åbenhed, der
fandtes i den tidligere offentlighedslov, er et problem. Samtidig
har det vist sig, at bestemmelsen ikke anvendes restriktivt som
forudsat. Derfor ønsker forslagsstillerne, at bestemmelsen
ophæves.
Forslagsstillerne vil desuden sikre, at §
27, nr. 2, ophæves. Det skyldes, at den
pågældende bestemmelse helt fundamentalt ændrer
på magtbalancen mellem regeringen og Folketinget, idet
dokumenter, der udarbejdes og udveksles mellem ministre og
folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lovgivning eller
anden tilsvarende politisk proces, ifølge § 27, nr. 2,
ikke er omfattet af retten til aktindsigt. Det betyder, at
offentligheden ikke kan få indsigt i de dokumenter,
vurderinger, beregninger og analyser, der danner grundlag for
politiske forhandlinger og i sidste ende politiske beslutninger.
Eksempelvis var analysearbejde foretaget i forbindelse med
udskrivning af folkeafstemning om Danmarks retsforbehold over for
EU, som dannede grundlag for vigtige politiske beslutninger,
hemmeligholdt.
Ved ophævelse af § 27, nr. 2, vil
det fortsat være muligt at undtage dokumenter fra retten til
aktindsigt i forbindelse med politiske forhandlinger som en del af
det lovforberedende arbejde, indtil forhandlingerne afsluttes og et
eventuelt lovforslag fremsættes. Efterfølgende vil der
dog være adgang til aktindsigt.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige og
for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser, hverken for det offentlige eller
for erhvervslivet.
5. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
6. Forhold
til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser i
relation til EU-retten.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Forslaget har til formål at sikre, at
retten til aktindsigt også omfatter sager om førelse
af en kalender, så der sikres mest mulig åbenhed.
Til nr. 2, 3 og 4
Formålet med forslagene er, at § 24
skal udgå af den gældende offentlighedslov, så
ministerbetjening ikke kan udgøre en undtagelse fra
aktindsigt.
Til nr. 5, 6 og 7
Forslaget ophæver § 27, nr. 2, som
i dag undtager dokumenter udvekslet mellem folketingsmedlemmer og
ministre fra aktindsigt. Med dette lovforslag vil offentligheden
have mulighed for indsigt i de dokumenter, der danner grundlag for
politiske forhandlinger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 3 måneder efter førstkommende valg til
Folketinget. Perioden på 3 måneder vil give mulighed
for at gennemføre den information og vejledning, der
eventuelt måtte være behov for.