Skriftlig fremsættelse (23. februar
2022)
Indenrigs- og
boligministeren (Kaare Dybvad Bek):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om almene boliger m.v., lov om leje af almene
boliger og lov om kommunernes styrelse (Etablering af fonden for
blandede byer og anvendelse af fondens midler og Landsbyggefondens
driftsstøtte m.v.).
(Lovforslag nr. L 136)
Lovforslaget er en udmøntning af
dele af de initiativer, der fremgår af »Aftale om
etablering af fonden for blandede byer - flere billige boliger og
en vej ud af hjemløshed« af den 26. november 2021
indgået mellem regeringen (Socialdemokratiet) og Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
KristenDemokraterne.
Det foreslås at etablere fonden for
blandede byer, der skal have som formål at bidrage til
skabelsen af blandede byer gennem fremme af billige almene boliger
ved brug af midler fra nybyggerifonden. Det foreslås, at 5
mia. kr. udmøntes i perioden 2022-2031 til de formål,
der fremgår af lovforslaget. Yderligere 5 mia. kr. skal
udmøntes på et senere tidspunkt af forligskredsen.
Det foreslås, at fonden skal
finansiere lån til grundkøb i områder med
høje grundpriser til brug for etablering af almene boliger,
lån til erhvervelse af visse beboelsesejendomme til brug for
almene boliger, tilskud til erhvervelse og ombygning af
erhvervsejendomme til brug for almene boliger, bidrag til
fortætning af de almene boligafdelinger, tilskud til
midlertidig nedsættelse af huslejen for visse almene
familieboliger og tilskud til etablering af særligt billige
almene familieboliger.
Det foreslås tillige, at fonden for
blandede byer skal støtte etablering af almene boliger i
økommunerne, i Bornholms Regionskommune og på
øer med under 1.200 indbyggere.
Fonden for blandede byer skal endvidere
støtte projekter om ældrevenlige almene boliger og
byområder, kategorisering af tilgængelige almene
boliger for personer med handicap, vejledning om
fællesskabsorienterede boligløsninger og udvikling af
bæredygtige løsninger i det almene byggeri.
Lovforslaget indeholder også en
kodificering af Landsbyggefondens administrative praksis for
tildeling af særlig driftsstøtte i forbindelse med
renoveringsarbejder. I den forbindelse foreslås fastsat en
overordnet ramme for Landsbyggefondens supplerende
driftsstøtte til renoveringsprojekter.
Herudover foreslås det at bringe
terminologien i § 63 b i lov om kommunernes styrelse, som
vedrører ghettorepræsentanter, i overensstemmelse med
terminologien i almenboligloven.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.