Betænkning afgivet af Indenrigs- og
Boligudvalget den 2. juni 2022
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og boligministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, KF og NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og 4 og for
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og for
ændringsforslag nr. 2-4.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (FG) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod ændringsforslag nr. 1 og 4 og for
ændringsforslag nr. 2 og 3.
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget, som
udmønter en del af initiativerne fra aftalen om etablering
af fonden for blandede byer indgået den 26. november 2021
mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten og Kristendemokraterne, da V og KF mener, at de
indbetalinger, som lejere i de almene boligforeninger i hele landet
har indbetalt, ikke primært skal målrettes almene
boligforeninger i de største byer.
V og KF kan ikke støtte regeringens
ændringsforslag, hvor der gives mulighed for at overskride
maksimumsbeløbet, da der ikke tydeligt anvises finansiering,
og således står det uklart, hvem der skal finansiere de
øgede udgifter. V og KF er bekymrede for den usikkerhed, som
det skaber omkring de almene lejeres huslejeniveauer, ligesom
konsekvenserne for kommuner og stat står uklare, herunder om
ændringsforslaget risikerer at påvirke kommunernes
serviceniveau, og endelig risikoen for, at skatteborgerne skal
holde for. V og KF har forsøgt at få belyst
nærværende problemstilling og må tage til
efterretning, at regeringen ikke på nuværende tidspunkt
kan give svar på de økonomiske konsekvenser, idet
regeringen først skal have igangsat et afklarende
arbejde.
For V og KF er det at sikre en grøn
omstilling afgørende, og det er godt for klimaet, den almene
sektor og de almene lejere. En del af aftalen om en grøn
boligaftale 2020, som V og KF var med til at indgå med en
bred kreds af partier i Folketinget i maj 2020, havde netop fokus
på at gøre den almene boligsektor mere grøn og
mere bæredygtig - et fokus, der kun er blevet mere aktuelt
med de stigende energipriser, særlig i forhold til gas.
Bæredygtige, energioptimerede boliger med ordentlig
ventilation er sunde boliger, og det lavere energiforbrug er godt
for lejerne. Det bekymrer V og KF, at lovforslaget ikke favner
dette. Med lovforslaget tømmes Nybyggerifonden for
nuværende og fremtidige opsparede midler, bortset fra 150
mio. kr., der allerede er prioriteret.
For V og KF er det vigtigt, at vores
småøer er attraktive at bosætte sig på,
hvilket også indgik i aftalen om en grøn boligaftale
2020, hvor der blev etableret en ordning, hvor der kunne
søges om engangstilskud til etablering af almene boliger
på småøerne og i tre ø-kommuner. V og KF
ser positivt på den del af lovforslaget, hvor der
foreslås en ny tilskudsordning, der tilfører flere
midler til bosættelse på de danske
småøer.
V og KF bemærker i øvrigt, at
det er nødvendigt, at der generelt ses ind i, hvordan
driftsstøtteordningen fungerer, da vi ønsker et
gennemsigtigt og effektivt støttesystem for de almene
boligforeninger og deres lejere. Derfor blev der med aftalen om en
grøn boligaftale 2020 igangsat et antal analyser, der kunne
skabe grundlag for at opdatere støttesystemet.
Radikale Venstre
Regeringen har sammen med en bred
forligskreds sidste efterår etableret fonden for blandede
byer som en del af boligaftalen, der udmøntes ved dette
lovforslag. Radikale Venstre er ikke med i aftalen.
Radikale Venstres medlemmer af udvalget
støtter ikke lovforslaget, da byggeri af 22.000 almene
boliger er helt ulogisk for RV, når der samtidig kræves
nedrivning af almene boliger i stigmatiserede områder
omfattet af parallelsamfundspakken, den tidligere såkaldte
ghettoaftale.
RV har spurgt indenrigs- og boligministeren
om, hvor mange almene boliger der skal rives ned i henhold til
ghettoplanen fra 2018, og hvordan det måler sig op mod de
22.000 almene boliger, der skal opføres frem mod 2035.
Svaret fra ministeren blev illustreret med en graf, der viser, at
der frem mod 2030 skal rives 4.000 almene boliger ned og nybygges
8.000 almene boliger, som finansieres af fonden for blandede byer.
Derudover svarede ministeren, at der frem mod 2035 skal
opføres 22.000 nybyggede almene boliger som en del af det
samlede regeringsudspil på 10 mia. kr.
RV mener, at det - også ud fra et
klimaperspektiv - ikke giver mening at rive bygninger ned for at
bygge dem op igen. Det er både ressourcespild og
klimaomkostningstungt.
Nyhedsmediet Byrummonitor har således
tidligere beskrevet, at nedrivningen af boligblokke i f.eks.
Gellerup i værste fald er ca. 300 pct. mere klimabelastende
end en renovering, og i en livscyklusanalyse (LCA) fra
Gellerupparken fra 2019 er udmeldingen fra Tegnestuen Vandkunsten
klar: »Ghettopakken belaster miljøet. Der ligger
årtiers brugbar anvendelse i de betonkonstruktioner, som
bliver revet ned. Nedrivningen af brugbare konstruktioner kalder vi
for et »mistet potentielt genbrugspotentiale«, men det
er mere direkte at kalde det en CO2-gæld, som skal lægges til,
når der udarbejdes CO2-regnskab for det nybyggeri, som skal
blive de nye hjem for de genhusede beboere«.
RV er derfor uforstående over for, at
regeringen i andre henseender mener, at man skal tænke i
grønne løsninger, når regeringen samtidig
forsvarer de konsekvenser for klimaregnskabet, som det koster at
rive lejligheder ned for derefter at igangsætte nybyggeri
andre steder.
Endelig er RV noget overraskede over, at
det ikke har været muligt for regeringen at beregne
klimabelastningen på nedrivningerne og det
efterfølgende nybyggeri, jf. artiklen »Arkitekt:
Ghettoplanen klimabelaster« fra Netmediet Respons, den 6.
november 2019, hvor det vurderes, at det samlede antal nedrivninger
vil medføre en udledning på næsten 50.000 t
CO2 over 50 år.
Enhedslisten
Lovforslaget om at aktivere midlerne i
nybyggerifonden under overskriften blandede byer rummer rigtig
mange gode initiativer. Det er samlet 10 mia. kr. til flere almene
boliger med nye støttemuligheder til at ombygge eksisterende
bygninger til almene boliger, at sikre flere billige boliger til
hjemløse, at sikre flere almene boliger på mindre
øer og i ø-kommunerne, at sikre midler til mere
bæredygtigt byggeri, og at der kan ske fortætning i
eksisterende boligforeninger, hvor nuværende beboere
opnår fordele - en stor palet af gode gerninger for flere
almene boliger.
Fokus i udvalgsbehandlingen har
været, om der derudover kunne findes en god løsning,
som vil kunne sikre, at de planlagte almene boliger, som har
været i udbud inden den 1. januar 2022, eller som har
fået skema A før den 1. januar 2022, kan blive
realiseret. Til at løse dette kunne der anvendes en
finansiering ved at bruge dele af de 1.778 mio. kr. til
grundkøbslån til etablering af almene boliger, jf.
§ 119 a i lovforslaget. EL mener, at ændringsforslaget,
som rummer den ændring, ville være det bedste
ændringsforslag at vedtage, men det har ikke opnået
opbakning i aftalekredsen om aftalen om etablering af fonden for
blandede byer fra den 26. november 2021.
EL støtter ved den videre
lovbehandling ændringsforslaget fra ministeren om at
hæve maksimumsbeløbet. I ændringsforslaget om
den foreslåede øgede bemyndigelse til ministeren
står der: »Bemyndigelsen vil således også
give indenrigs- og boligministeren hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om finansiering af overskridelsen. Det er
hensigten, at den del af anskaffelsessummen, som overskrider
maksimumsbeløbet for alment nybyggeri, finansieres fra en
eller flere finansieringskilder, f.eks. kommunalbestyrelsen,
Landsbyggefonden, den almene boligorganisation, staten eller
beboerne.«
Denne udvidede bemyndigelse skal imidlertid
ikke fuldt ud være gældende for de 1.400 almene
boliger, der har været i udbud, og hvor der afsøges en
løsning med højere maksimumsbeløb, idet
følgende er aftalt: »Indenrigs- og boligministeren
skal endvidere fastsætte regler om finansiering af
overskridelsen. Det er forventningen, at den del af
anskaffelsessummen, som overskrider maksimumsbeløbet for
alment nybyggeri, finansieres af kommunalbestyrelsen og/eller
Landsbyggefonden. Det er ikke hensigten at overskridelsen
finansieres af beboerne.«.
EL finder det overordentligt vigtigt, at
der findes en løsning, hvor finansieringen findes i
Landsbyggefonden og ikke ved øget kommunal finansiering. EL
mener, at arbejdet med en løsning vil blive opkvalificeret,
hvis KL og BL bliver inddraget. EL støtter lovforslaget med
de foreslåede ændringer.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, SF og EL):
1)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01. I §
102, stk. 1, 1. pkt., ændres »§ 91, stk.
16« til: »§ 91, stk. 17«.
02. I
§ 115, stk. 10, 3. pkt.,
indsættes efter »påbegyndelsen«: »,
jf. dog stk. 12«.
03. I
§ 115 indsættes som stk. 12 og 13:
»Stk. 12.
Indenrigs- og boligministeren kan efter forhandling med
finansministeren fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen
for en nærmere fastsat periode kan godkende en
anskaffelsessum, som overskrider det maksimumsbeløb, der
gælder på godkendelsestidspunktet, med op til 20 pct.
Indenrigs- og boligministeren skal i forbindelse med regler fastsat
i medfør af 1. pkt. efter forhandling med finansministeren
fastsætte regler om finansiering af overskridelsen.
Stk. 13.
Foreligger kommunalbestyrelsens godkendelse af en anskaffelsessum,
som overskrider det maksimumsbeløb, der gælder
på godkendelsestidspunktet, jf. stk. 12, skal der ved
opgørelsen af anskaffelsessummen efter stk. 10, 2. pkt., og
§ 92 a, stk. 2, § 107, § 118, stk. 1-3, § 129,
stk. 1, og § 130, stk. 1, ses bort fra det beløb,
hvormed anskaffelsessummen overstiger maksimumsbeløbet efter
stk. 10, 1. pkt.««
[Bemyndigelse til indenrigs- og
boligministeren til at fastsætte regler om godkendelse og
finansiering af overskridelse af maksimumsbeløbet for
anskaffelsessummen for alment byggeri]
Til § 2
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 9, stk. 4, ændres »§
98 f, stk. 4« til: »§ 98 f, stk. 5«.
[Lovteknisk ændring]
3)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
11 ændres »§ 9, stk. 4« til:
»§ 9, stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 5
Af indenrigs- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (S, RV, DF, SF og EL):
4) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 115, stk. 12 og 13, i lov om almene boliger m.v. som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 03, ophæves den 1. juli
2024.«
[Udløbsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
af henvisningen i almenboliglovens § 102, stk. 1, 1. pkt., til
§ 91, stk. 16. Det foreslås, at henvisningen
ændres til § 91, stk. 17. Den foreslåede
konsekvensændring skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 2, hvorefter der foreslås
indsættelse af et nyt stykke 16 i § 91. Dette
indebærer, at det nuværende stk. 16 bliver stk. 17.
Derfor foretages en konsekvensændring af almenboliglovens
§ 102, stk. 1, 1. pkt.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 1, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn
om ydelsesstøtte til en almen boligorganisation til
etablering af almene boliger ved
1) nybyggeri,
2) på- og tilbygning til almene
boligafdelingers ejendomme,
3) erhvervelse med efterfølgende
ombygning til almene familieboliger af eksisterende ejendomme, som
ikke anvendes til beboelse, samt erhvervelse, ombygning eller
erhvervelse med efterfølgende ombygning til de i § 109,
stk. 5, nævnte almene familieboliger,
4) ombygning eller erhvervelse med eventuel
efterfølgende ombygning af eksisterende beboelsesejendomme,
der ikke er opført med offentlig støtte,
såfremt boligerne etableres som almene familieboliger, der
indrettes som bofællesskaber, forudsat der sker en
tilvækst af boenheder,
5) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme,
såfremt boligerne etableres som almene ungdomsboliger,
forudsat der sker en tilvækst af boliger,
6) ombygning af almene ungdomsboliger, der
i forbindelse med ombygningen mærkes som almene familie-
eller ældreboliger,
7) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme,
såfremt boligerne etableres som almene ældreboliger,
og
8) erhvervelse af uudnyttede tagetager og
ret til at påbygge yderligere etager samt
efterfølgende etablering af tagboliger i ejendomme, der
anvendes til privat udlejning til beboelse, og i almene
boligafdelingers ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn
om ydelsesstøtte til kommunale almene ældreboliger og
til selvejende institutioner til etablering af almene
ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der
indrettes særlig med henblik på at betjene personer med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
etableres ved
1) nybyggeri og
2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 3, at kommunalbestyrelsen i den kommune, der pr.
1. januar 1996 ejede eller havde indgået driftsoverenskomst
med et plejehjem, der er beliggende i en anden kommune, på
statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til
ombygning af plejehjemmet til almene ældreboliger. Boligerne
henregnes i henhold til stk. 7 som værende beliggende i den
kommune, der er berettiget til at yde tilsagnet.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et
regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale
med regionens kommuner skal etablere almene ældreboliger, der
indrettes særlig med henblik på at betjene personer med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
på statens vegne kan give tilsagn om ydelsesstøtte til
disses etablering ved
1) nybyggeri og
2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende institutioner, som
er etableret efter den tidligere bistandslovs § 112, § 92
i den tidligere lov om social service og § 108 i lov om social
service.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn
om ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering
af almene ungdomsboliger, der etableres ved
1) nybyggeri og
2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, forudsat
at der sker en tilvækst af boliger.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 6, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
boligerne agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn
om ydelsesstøtte til selvejende institutioner til etablering
af universitetsnære almene ungdomsboliger, der støttes
af en fond, jf. § 10, stk. 2, i lov om offentlige
forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde, og som etableres ved
1) nybyggeri og
2) ombygning eller erhvervelse med
efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme, der ikke
anvendes til beboelse.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 115, stk. 10, 1. pkt., at indenrigs- og boligministeren
fastsætter maksimumsbeløb for anskaffelsessummen for
alment byggeri. Den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment
byggeri med tilsagn efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1,
må ikke overstige det maksimumsbeløb, der gælder
på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af
anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen, jf.
almenboliglovens § 115, stk. 10, 3. pkt.
Det fremgår af almenboliglovens
§ 117, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne
agtes etableret, på statens vegne kan give tilsagn om
ydelsesstøtte til en selvejende ungdomsboliginstitution, som
har modtaget tilsagn om støtte i medfør af
byggestøtte-, kollegiestøtte- eller
boligbyggerilovgivningen eller er godkendt efter § 67, stk. 1,
nr. 8, i den tidligere lov om boligbyggeri, til etablering af
selvejende ungdomsboliger ved på- eller tilbygning til den
selvejende ungdomsboliginstitutions ejendom.
Anskaffelsessummen for alment boligbyggeri
skal holdes inden for et lovbestemt maksimumsbeløb for at
undgå for dyrt byggeri og sikre, at huslejen i de almene
boliger ligger på et niveau, som er foreneligt med deres
formål. Ud fra dette hensyn er der fastsat et
maksimumsbeløb for alment byggeri.
Maksimumsbeløbet har en indbygget
automatisk konjunkturregulerende virkning, idet byggeriet af almene
boliger reduceres, når byggepriserne bliver for høje.
Maksimumsbeløbet indekseres hver 1. januar med et sammensat
prisindeks, hvor nettoprisindekset og lønindekset for den
private sektor hver vægter 50 pct. I de seneste år har
der været en stærk fremgang i bygge- og
anlægsbranchen, som har medført stigende
materialeomkostninger og lønvækst.
En række almene byggeprojekter
må opgives eller udskydes, fordi stigende byggepriser
gør det vanskeligt at holde anskaffelsessummen inden for det
bindende maksimumsbeløb.
Selv om indenrigs- og boligministeren
allerede i dag kan fastsætte maksimumsbeløb for
anskaffelsessummen for alment byggeri, jf. almenboliglovens §
115, stk. 10, 1. pkt., vil det være uhensigtsmæssigt at
foretage en generel forhøjelse af det gældende
maksimumsbeløb med henblik på at rumme de stigende
byggepriser.
I visse tilfælde kan det dog
være både hensigtsmæssigt og nødvendigt
for at sikre, at der bliver etableret almene boliger, at
anskaffelsessummen kan overskride maksimumsbeløbet.
Det foreslås på den baggrund,
at indenrigs- og boligministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om maksimumsbeløb for anskaffelsessum
for alment byggeri udvides med mulighed for at fastsætte
regler om godkendelse af en anskaffelsessum, som overskrider
maksimumsbeløbet.
Det foreslås, at der i § 115,
stk. 10, 3. pkt., efter »påbegyndelsen«
indsættes », jf. dog stk. 11«.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
den foreslåede § 115, stk. 12, jf. nedenfor, som
indeholder en undtagelse til hovedreglen i § 115, stk. 10, 3.
pkt., hvorefter den endeligt godkendte anskaffelsessum for alment
byggeri med tilsagn efter stk. 1-6 eller § 117, stk. 1, ikke
må overstige det maksimumsbeløb, der gælder
på tidspunktet for kommunalbestyrelsens godkendelse af
anskaffelsessummen forud for påbegyndelsen.
Det foreslås i § 115, stk. 12,
1. pkt., at indenrigs- og boligministeren efter forhandling med
finansministeren fastsætter regler om, at kommunalbestyrelsen
for en nærmere fastsat periode kan godkende en
anskaffelsessum, som overskrider det maksimumsbeløb, der
gælder på godkendelsestidspunktet, med op til 20
pct.
Det er hensigten, at indenrigs- og
boligministeren ændrer kapitel 4 om maksimumsbeløb i
bekendtgørelse om støtte til almene boliger m.v. med
henblik på at fastsætte nærmere regler om
godkendelse af en anskaffelsessum, som overskrider
maksimumsbeløbet.
Indenrigs- og boligministeren vil i den
forbindelse fastsætte, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at kommunalbestyrelsen kan godkende en
anskaffelsessum, som overstiger maksimumsbeløbet.
Det er ikke hensigten, at indenrigs- og
boligministeren fastsætter regler om godkendelse af
overskridelse af maksimumsbeløbet, som vil gælde til
enhver tid. Formålet med den tidsmæssige
begrænsning er at sikre, at finansiering af overskridelsen
kun omfatter de projekter, som på grund af uforudsete
begivenheder, f.eks. den voldsomme prisudvikling el.lign. ikke vil
kunne gennemføres uden at tillade en højere
anskaffelsessum.
Det kan endvidere forventes, at der bl.a.
vil blive stillet krav om, at der foreligger dokumentation for, at
byggeprojektet er gennemgået med henblik på besparelser
for at nedbringe anskaffelsessummen, og at den almene
boligorganisations revisor attesterer, at dette er sket og
erklærer, at byggeriet kun kan gennemføres med en
højere anskaffelsessum.
Desuden foreslås der en grænse
på op til 20 pct. af maksimumsbeløbet med henblik
på at sikre opførelse af almene boliger i
overensstemmelse med almenboliglovens § 108 om boligernes
udformning og indretning.
Det foreslås i § 115, stk. 12,
2. pkt., at indenrigs- og boligministeren i forbindelse med regler
fastsat i medfør af 1. pkt. efter forhandling med
finansministeren skal fastsætte regler om finansiering af
overskridelsen.
Bemyndigelsen vil således også
give indenrigs- og boligministeren hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om finansiering af overskridelsen.
Det er hensigten, at den del af
anskaffelsessummen, som overskrider maksimumsbeløbet for
alment nybyggeri, finansieres fra en eller flere
finansieringskilder, f.eks. kommunalbestyrelsen, Landsbyggefonden,
den almene boligorganisation, staten eller beboerne.
Det foreslås i § 115, stk. 13,
at det ved opgørelsen af anskaffelsessummen efter § 92
a, stk. 2, § 107, § 115, stk. 10, 2. pkt., § 118,
stk. 1-3, § 129, stk. 1, og § 130, stk. 1, ses bort fra
det beløb, hvormed anskaffelsessummen overstiger
maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10, 1. pkt., hvis
kommunalbestyrelsens godkendelse af en anskaffelsessum, som
overskrider det maksimumsbeløb, der gælder på
godkendelsestidspunktet, jf. det foreslåede § 115, stk.
12, foreligger.
Det handler om almenboliglovens § 92
a, stk. 2, om Landsbyggefondens refusion af
ydelsesstøtten.
Det handler endvidere om almenboliglovens
§ 107, hvorefter modtagere af støtte til almene boliger
samt modtagere af tilskud til servicearealer skal betale Udbetaling
Danmark et gebyr på 2 promille af den inden
påbegyndelsen godkendte anskaffelsessum eksklusive gebyr samt
almenboliglovens § 115, stk. 10, 2. pkt., om byggerier
opført på lejet grund.
Det handler endelig om § 118, stk.
1-3, om finansiering af alment nybyggeri, § 129, stk. 1, om
beboerbetaling, og § 130, stk. 1, om beregning af
ydelsesstøtte.
Det er hensigten, at almenboliglovens
§ 124, stk. 1, og § 126 finder anvendelse på
lånet, som eventuelt vil ydes til finansiering af
overskridelsen.
Almenboliglovens § 124, stk. 1,
handler om Landsbyggefondens oprykkende panteret, mens
almenboliglovens § 126 handler om lånets karakter og
tilbagebetaling.
Til nr. 2
Der er tale om en lovteknisk ændring
af det foreslåede § 9, stk. 4, i almenlejeloven.
Ifølge det foreslåede §
9, stk. 4, skal lejen for en almen familiebolig, der har modtaget
tilskud efter de foreslåede § 98 e, stk. 1, og § 98
f, stk. 4, i lov om almene boliger m.v., nedsættes med et
beløb svarende til det modtagne tilskud.
Den foreslåede lovtekniske
ændring skyldes, at bestemmelsen om tilskud på 15.000
kr. årligt pr. bolig til nedsættelse af huslejen i
almene familieboliger findes i det foreslåede § 98 f,
stk. 5, og ikke i det foreslåede § 98 f, stk. 4. Derfor
foretages en konsekvensrettelse af det foreslåede § 9,
stk. 4, i almenlejeloven, hvorefter henvisningen til § 98 f,
stk. 4, ændres til § 98 f, stk. 5.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring
af henvisningen i almenlejelovens § 11 til § 9, stk. 4.
Det foreslås, at henvisningen ændres til § 9, stk.
5.
Den foreslåede
konsekvensændring skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 2, nr. 1, hvorefter der foreslås
indsættelse af et nyt stykke 4 i § 9, som
indebærer, at det nuværende stk. 4 bliver stk. 5.
Derfor foretages en konsekvensændring af § 11.
Til nr. 4
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 03, hvorved indenrigs- og boligministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om godkendelse og finansiering af
overskridelse af maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen for
alment byggeri, ophæves den 1. juli 2024.
Forslaget indebærer, at den
bemyndigelse, som indenrigs- og boligministeren vil få med
lovforslaget, jf. de foreslåede stk. 12 og 13 i § 115 i
lov om almene boliger m.v., automatisk ophæves, medmindre
Folketinget forinden beslutter at forlænge de ændrede
reglers gyldighedsperiode.
Formålet med
bemyndigelsesbestemmelsen i det foreslåede § 115, stk.
12, er at sikre en midlertidig løsning på problemet
vedrørende overholdelse af maksimumsbeløbet, indtil
en arbejdsgruppe, der nedsættes i Indenrigs- og
Boligministeriets regi, finder en mere varig løsning. Derfor
foreslås det, at bemyndigelsesbestemmelsen i § 115, stk.
12, i lov om almene boliger m.v. samt den heraf afledte bestemmelse
i § 15, stk. 13, ophæves den 1. juli 2024.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar
2022 og var til 1. behandling den 15. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Indenrigs- og
Boligudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
indenrigs- og boligministeren sendte den 11. maj 2022 dette udkast
til udvalget, jf. BOU alm. del - bilag 117. Den 23. februar 2022
sendte indenrigs- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
24 spørgsmål til indenrigs- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Ida Auken (S)
Maria Gudme (S) Jan Johansen (S) Birgitte Vind (S) Kasper Sand
Kjær (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Halime Oguz (SF) Jan
Bjergskov Larsen (SF) Kathrine Olldag (RV) Christina Thorholm (RV)
Susan Kronborg (RV) Søren Egge Rasmussen (EL) fmd. Jette Gottlieb (EL) Sikandar
Siddique (FG) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Heidi
Bank (V) nfmd. Anne Rasmussen (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Anni Matthiesen (V) Alex Ahrendtsen
(DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Birgitte Bergman (KF) Gitte Willumsen (KF) Lars Boje Mathiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne,
Moderaterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Moderaterne (M) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 9 | |