Fremsat den 23. februar 2022 af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø
(Ændring af offentliggørelse af
oplysninger om virksomhedernes arbejdsmiljø)
§ 1
I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 2588 af 28. december 2021,
foretages følgende ændring:
1. § 78 a,
stk. 1 og 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og
resultaterne heraf, herunder
1) oplysninger
om den enkelte virksomhed og om Arbejdstilsynets tilsyn,
afgørelser efter § 77, stk. 1 og 2, og § 77 a, og
de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser, og
2) oplysninger
om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under skærpet tilsyn
efter § 74 b.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at der skal ske offentliggørelse af oplysninger om,
hvorvidt den enkelte virksomhed har et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, på hvilken måde og i hvilken form
oplysningerne efter stk. 1 og 2, skal offentliggøres samt om
varigheden af de offentliggjorte oplysninger.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 2. § 78 a,
stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, samt regler
udstedt i medfør heraf, finder anvendelse indtil 1. april
2023.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ændring af offentliggørelse
af oplysninger om virksomhedernes arbejdsmiljø | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Beskæftigelsesministeriets
overvejelser | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Forholdet til
databeskyttelseslovgivningen | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og
organisationer | 11. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af oplysninger om den enkelte
virksomheds arbejdsmiljø på baggrund af
Arbejdstilsynets tilsyn og resultaterne heraf. Desuden indeholder
lovforslaget bemyndigelse til, at der kan fastsættes regler
om offentliggørelse af oplysninger om virksomheder, der har
erhvervet et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Formålet med lovforslaget er at skabe mulighed for at
implementere Arbejdsmiljørådets forslag til en ny
visningsordning som erstatning for den nuværende
smileyordning på arbejdsmiljøområdet.
Beskæftigelsesministeren opfordrede i juni 2020
Arbejdsmiljørådet til at komme med forslag til
gentænkning af smileyordningen inden udgangen af 2020.
Arbejdsmiljørådet kom i december 2020 med et
forslag til en ny visningsordning. Arbejdsmiljørådet
fandt ikke, at den nuværende smileyordning med
tilstrækkelig effekt og relevans kunne tilpasses og justeres,
så den ville kunne fungere hensigtsmæssigt,
særligt når Arbejdstilsynets tilsyn i overvejende grad
er risikobaseret. Derfor foreslog Arbejdsmiljørådet,
at den nuværende smileyordning, med visning af
smileysymboler, skal afskaffes og erstattes af en ny fakta-baseret
visningsordning, der skal omfatte alle virksomheder, der får
besøg af Arbejdstilsynet.
Formålet med en ny visningsordning er ifølge
Arbejdsmiljørådet at opnå gennemsigtighed i
forvaltningen gennem offentliggørelse af tilsyn og
afgørelser fra Arbejdstilsynet. En ny visningsordning skal
medvirke til at understøtte arbejdsmiljøindsatsen og
det forebyggende arbejdsmiljøarbejde, samt medvirke til, at
virksomhederne motiveres til at handle på afgørelser.
Offentliggørelse skal dermed bidrage til at
understøtte et sikkert og sundt arbejdsmiljø på
de danske arbejdspladser.
2. Ændring af offentliggørelse af
oplysninger om virksomhedernes arbejdsmiljø
2.1. Gældende ret
Den gældende bestemmelse i § 78 a, stk. 1, i lov om
arbejdsmiljø medfører, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø ved navns nævnelse på grundlag af
resultatet af tilsynet, herunder påbud eller andre
afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser, og om, hvorvidt virksomheden er
under skærpet tilsyn. I forbindelse hermed kan
beskæftigelsesministeren beslutte at indføre en
ordning med offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke har konstateret
overtrædelser.
Det fremgår af § 78 a, stk. 2, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, på hvilken måde, i hvilken form og med
hvilken varighed virksomhedens arbejdsmiljø skal
gøres tilgængeligt for offentligheden. I forbindelse
hermed kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler
om, at offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan
ophøre helt eller i en nærmere angiven periode.
Bemyndigelsesbestemmelserne er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 621 af 8. april 2021 om
offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v.
(Smiley-bekendtgørelsen).
Muligheden for offentliggørelse af virksomhedernes
arbejdsmiljø blev indført med en ændring af
arbejdsmiljøloven i 2004, jf. lov nr. 425 af 9. juni 2004 om
gennemførelse af arbejdsmiljøreformen, der
trådte i kraft den 1. juli 2004. Offentliggørelse af
virksomhedernes arbejdsmiljø blev udmøntet i en
smiley-ordning på Arbejdstilsynets hjemmeside, hvorefter
virksomhederne blev tildelt smileyer på baggrund af
Arbejdstilsynets tilsyn. Der blev indført en rød, gul
og grøn smiley samt et screeningssymbol. Formålet var
at synliggøre virksomhedernes arbejdsmiljø og
motivere virksomhederne til at arbejde for en høj
arbejdsmiljøstandard. Efterhånden ville alle
virksomheder få et symbol, som minimum et screeningssymbol,
med oplysning om tidspunkt for Arbejdstilsynets screening af
virksomheden.
I 2007 blev smileyordningen justeret med lov nr. 175 af 27.
februar 2007, der trådte i kraft den 1. april 2007. Dermed
blev screeningssymbolet udfaset, og screenede virksomheder, der
ikke havde udeståender med Arbejdstilsynet, fik en
grøn smiley. Samtidig blev der indført et nyt og
særligt anerkendende symbol for virksomheder med et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat. Der blev samtidig skabt mulighed for
at offentliggøre emnerne for de
arbejdsmiljøproblemer, der dannede grundlag for de gule og
røde smileyer.
Smileyordningen blev justeret igen i 2009 med lov nr. 1395 af
27. december 2008, som trådte i kraft den 1. januar 2009.
Formålet var at tage højde for en ny type
afgørelse betegnet AUH (Afgørelse Uden Handlepligt),
som også skulle have betydning for tildelingen af
smileyer.
I 2015 justeredes smileyordningen med lov nr. 1869 af 29.
december 2015, som trådte i kraft den 1. januar 2016,
således at det blev muligt - i forbindelse med
smiley-ordningen - at offentliggøre navne på
virksomheder, der er under skærpet tilsyn.
Det fremgår af den gældende bekendtgørelse om
offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v.
(smiley-bekendtgørelsen), at virksomheder, der har et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat får offentliggjort en
kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Virksomheder, der har haft besøg af Arbejdstilsynet, og
som ikke har et udestående med Arbejdstilsynet, får
offentliggjort en grøn smiley.
Virksomheder, der har fået en afgørelse af
Arbejdstilsynet, får offentliggjort en gul smiley, med mindre
afgørelsen indeholder et forbud eller et
kompetencepåbud. I så fald får virksomheden
offentliggjort en rød smiley.
Hvis virksomheden har fået en afgørelse med et
forbud, vises den røde smiley sammen med en tekst om, at
virksomheden er under skærpet tilsyn.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 74 b, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at Arbejdstilsynet gennemfører skærpet
tilsyn over for en virksomhed, når Arbejdstilsynet forinden
har udstedt afgørelse om forbud. Bemyndigelsesbestemmelsen
er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1085 af 24. juni
2020 om skærpet tilsyn og opkrævning af gebyr.
Bestemmelsen i § 78 a, stk. 2, blev udvidet med lov nr.
1543 af 19. december 2017, der trådte i kraft den 1. januar
2018. Herefter blev det muligt for ministeren at fastætte
regler om, at offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, kunne
ophøre helt eller i en nærmere angiven periode.
Formålet var at give Arbejdstilsynet mulighed for at undlade
at vise det særligt anerkendende symbol for certificerede
virksomheder (kronesmileyen) i en periode, hvis Arbejdstilsynet
fandt væsentlige arbejdsmiljøproblemer på de
undersøgelsesbesøg, som Arbejdstilsynet skulle
gennemføre på certificerede virksomheder i perioden
2018 - 2021.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens §§ 65 a
- 65 d, at en virksomhed med ansatte kan få udstedt et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat gennem akkrediteret
certificering. Virksomhederne betaler for certificeringen, og det
er frivilligt for virksomhederne, om de ønsker at lade sig
certificere. Virksomheder med et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat får i dag en kronesmiley
på Arbejdstilsynets hjemmeside, jf. bekendtgørelse nr.
621 af 8. april 2021 om offentliggørelse af virksomhedernes
arbejdsmiljø m.v.
Arbejdstilsynet fører tilsyn med virksomhedernes
arbejdsmiljø med hjemmel i arbejdsmiljølovens §
72, stk. 1, nr. 7, hvorefter Arbejdstilsynet har til opgave at
påse, at loven og de forskrifter, der gives med hjemmel i
loven, overholdes.
Med hjemmel i arbejdsmiljølovens § 77, stk. 1, kan
Arbejdstilsynet træffe afgørelse om forhold, der
strider mod loven eller mod regler eller afgørelser i
medfør af loven, og kan herunder påbyde, at forholdene
bringes i orden straks eller inden for en frist (strakspåbud,
påbud med frist og afgørelse uden handlepligt).
Videre kan Arbejdstilsynet med hjemmel i
arbejdsmiljølovens § 77, stk. 2, påbyde, at en
fare straks imødegås, hvis der er en
overhængende betydelig fare (forbud).
Efter arbejdsmiljølovens § 77 a, kan Arbejdstilsynet
påbyde, at modtageren af påbud eller andre
afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen skal anvende den nødvendige
sagkundskab ved løsning af problemet
(kompetencepåbud).
2.2. Beskæftigelsesministeriets
overvejelser
Smiley-ordningen blev indført i 2004 i forbindelse med,
at alle virksomheder skulle have screenet deres arbejdsmiljø
af Arbejdstilsynet. Ordningen blev videreført i 2012, hvor
det risikobaserede tilsyn erstattede Arbejdstilsynets screening af
arbejdsmiljøet i alle virksomheder. Med indførelsen
af det risikobaserede tilsyn var det fortsat hensigten, at alle
virksomheder i perioden frem til og med 2019 skulle have
tilsyn.
Fra 2016 blev det risikobaserede tilsyn yderligere
målrettet således, at der skulle gennemføres
flere besøg på de virksomheder, der blev vurderet til
at have størst risiko for arbejdsmiljøproblemer, og
fra 2020 blev tilsynet i endnu højere grad målrettet
mod de virksomheder, hvor risikoen for arbejdsmiljøproblemer
er størst. Det betyder bl.a., at Arbejdstilsynet
gennemfører færre tilsyn der, hvor
arbejdsmiljøet er i orden, og at virksomheder med styr
på arbejdsmiljøet vil være forhindret i at
få en grøn smiley. Dermed lever smiley-ordningen i
mindre grad op til sit formål.
Denne udfordring blev adresseret af Ekspertudvalget om udredning
af arbejdsmiljøindsatsen, der i sin rapport fra 2018
fremhævede, at smiley-ordningen ikke fungerede efter
hensigten, og at der burde ses på ordningen.
I juni 2020 bad beskæftigelsesministeren, efter aftale med
Arbejdsmiljøforligskredsen, Arbejdsmiljørådet
om at gentænke smileyordningen, da den ikke var fulgt med den
måde, som Arbejdstilsynet tilrettelægger sit tilsyn
på i dag. Samtidig bruger virksomhederne kun i
begrænset omfang en grøn smiley til at profilere
virksomheden, og de kigger kun i meget begrænset omfang
på, hvilke smileyer andre virksomheder har.
Arbejdsmiljørådet kom på den baggrund med
forslag om, at den nuværende smileyordning med visning af
smileysymboler afskaffes og erstattes af en fakta-baseret
visningsordning, som omfatter alle virksomheder, der får
besøg af Arbejdstilsynet.
Som konsekvens heraf har Arbejdsmiljørådet
foreslået, at kronesmileyen, som tildeles virksomheder med et
anerkendt arbejdsmiljøcertifikat, afskaffes og erstattes af
et andet symbol.
Arbejdsmiljørådets begrundelse for forslaget er, at
det kun er en delmængde af Arbejdstilsynets tilsyn, der
indgår i smileyordningen, at hele brancher, der får
helhedsorienterede tilsyn, ikke kan få en grøn smiley,
og at der er stor forskel på, hvor ofte virksomhederne
får tilsyn, hvilket skævvrider det billede,
smileyordningen skulle vise. Desuden baserer den grønne
smiley sig på et øjebliksbillede af virksomhedernes
arbejdsmiljø, og er ikke en aktuel visning af, at
arbejdsmiljøet er i orden, men kun af, at Arbejdstilsynet
ikke har givet afgørelser på sit tilsyn. Den gule og
røde smiley har karakter af et udsagn om et generelt
dårligt arbejdsmiljø på virksomheden, hvilket en
enkelt afgørelse ikke giver grundlag for.
Konkret har Arbejdsmiljørådet foreslået, at
det skal fremgå af den nye visningsordning, hvorvidt den
enkelte virksomhed har fået tilsyn af Arbejdstilsynet,
hvornår tilsynet fandt sted, om der på den baggrund er
givet afgørelse eller ej og i givet fald til hvilken enhed i
virksomheden. Beskæftigelsesministeren finder, at forslaget
fra Arbejdsmiljørådet imødekommer flere af
udfordringerne ved den nuværende smileyordning.
I forhold til oplysninger om afgørelserne, har
Arbejdsmiljørådet foreslået, at det skal
fremgå, hvilken type af afgørelse, virksomheden har
fået, at der skal være en kort opsummerende og sigende
tekst fra Arbejdstilsynets afgørelse om, hvad
afgørelsen omhandler samt dato for afgørelsen og
frist for efterkommelse af afgørelsen. Videre har
Arbejdsmiljørådet foreslået, at oplysninger om
afgørelser skal vises i seks måneder, dog
således at oplysninger om tidligere afgørelser inden
for samme arbejdsmiljøproblememne (f.eks. ergonomiske
forhold eller psykisk arbejdsmiljø) vises to år
tilbage for at skabe synlighed om virksomheder, der gentagne gange
får afgørelser om samme forhold. Oplysningerne om
afgørelser skal vises, når klagefristen er
udløbet, eller straks i de tilfælde, hvor klage ikke
har opsættende virkning.
De nuværende regler giver ikke mulighed for at
indføre en ny visningsordning som erstatning for den
nuværende smiley-ordning, fordi smiley-ordningen er beskrevet
i lovens bemærkninger til § 78 a, stk. 1 og 2. Derfor er
der behov for at ændre loven, så det bliver muligt at
indføre en ny visningsordning.
Beskæftigelsesministeriet finder, at der i tilknytning til
en ny visningsordning også skal kunne offentliggøres
oplysninger om, hvorvidt en virksomhed er omfattet af skærpet
tilsyn efter § 74 b, ligesom det i dag er muligt i tilknytning
til den nuværende smiley-ordningen. Visningsordningen skal
også bidrage til at skabe gennemsigtighed på
Arbejdstilsynets hjemmeside, hvor interesserede målgrupper
fra offentligheden får mulighed for at følge med i,
hvordan det går med en virksomheds arbejdsmiljø.
2.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget skaber hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan
offentliggøre og dermed vise oplysninger om den enkelte
virksomheds arbejdsmiljø gennem en visningsordning på
Arbejdstilsynets hjemmeside. Visningsordningen vil basere sig
på oplysninger om Arbejdstilsynets tilsyn, om
afgørelser til virksomhederne og om, hvorvidt virksomhederne
er arbejdsmiljøcertificerede.
Det foreslås, at de eksisterende bestemmelser i § 78
a, stk. 1 og 2, ophæves og erstattes af nye
bemyndigelsesbestemmelser i § 78 a, stk. 1-3, som gør
det muligt at erstatte den nuværende smileyordning med en ny
visningsordning.
Det foreslås, at der indføres en
bemyndigelsesbestemmelse i § 78 a, stk. 1, hvorefter
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og
resultaterne heraf. Ministeren vil kunne fastsætte regler om,
at det kan fremgå af visningsordningen, at en virksomhed har
haft tilsyn af Arbejdstilsynet uden at have modtaget
afgørelse i den forbindelse.
Videre vil beskæftigelsesministeren kunne fastsætte
regler om, hvilke oplysninger der skal offentliggøres og
dermed indgå i visningsordningen.
Visningsordningen vil omfatte virksomheder, der er registreret i
Det Centrale Virksomhedsregister (CVR-registret), dvs. danske
virksomheder, og tage udgangspunkt i disse virksomheders
produktionsenhedsnumre (P-numre).
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal
indgå i visningsordningen om den enkelte virksomhed, f.eks.
virksomhedens navn, adresse, CVR-nummer, P-nummer,
branchetilhørsforhold m.v.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt til at
fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal indgå
om Arbejdstilsynets tilsyn, herunder tidspunktet for tilsynet.
Desuden vil bemyndigelsesbestemmelsen blive anvendt til at
fastsætte bestemmelser om, hvilke oplysninger om
afgørelser der skal indgå i visningsordningen. Det kan
være oplysninger om typen af afgørelse, hvilken del af
virksomheden en afgørelse omfatter, samt en kort
opsummerende tekst om, hvad afgørelsen handler om.
Endvidere vil bemyndigelsesbestemmelsen blive anvendt til at
fastsætte bestemmelser om offentliggørelse af
oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under
skærpet tilsyn, ligesom sådanne oplysninger i dag er
tilgængelige på Arbejdstilsynets hjemmeside i
tilknytning til den nuværende smileyordning.
Offentliggørelse af oplysningerne vil ske i
overensstemmelse med reglerne i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven), samt Europa Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af direktiv 95/46/EF
(databeskyttelsesforordningen).
Det foreslås, at der indføres en
bemyndigelsesbestemmelse i § 78 a, stk. 2, hvorefter
beskæftigelsesministeren endvidere kan fastsætte regler
om offentliggørelse af oplysninger om, hvorvidt den enkelte
virksomhed har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Endelig foreslås der indført en
bemyndigelsesbestemmelse i § 78 a, stk. 3, hvorefter
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, på hvilken måde og i hvilken form
oplysningerne skal offentliggøres samt om varigheden af de
offentliggjorte oplysninger.
Den nye visningsordning vil blive udmøntet i
bekendtgørelsesform.
Det forudsættes, at visningsordningen som minimum skal
fremgå af Arbejdstilsynets hjemmeside. Ligesom med den
nuværende smileyordning skal virksomhederne også selv
kunne vælge at offentliggøre oplysninger fra
visningsordningen i forhold til deres egen virksomhed.
Det er hensigten, at de offentliggjorte oplysninger skal vises i
en periode på 6 måneder. Det er også hensigten,
at tidligere afgørelser om samme arbejdsmiljøproblem
skal kunne vises 2 år tilbage i tid.
Videre er det hensigten at fastsætte regler om, at visning
af oplysninger om den enkelte virksomheds arbejdsmiljø
først sker, når klagefristen for afgørelsen er
udløbet, og afgørelsen ikke er påklaget. Klage
over strakspåbud eller forbud har ikke opsættende
virkning, og derfor vil der kunne fastsættes regler om, at
det skal fremgå af visningsordningen, hvorvidt et
strakspåbud eller et forbud er påklaget.
Da offentliggørelse og visning af den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø ikke er en afgørelse, kan virksomhederne
ikke klage over, at der indgår oplysninger om deres
arbejdsmiljø i visningsordningen. Virksomhederne kan klage
over de afgørelser, der ligger til grund for oplysningerne i
visningsordningen.
3. Forholdet
til databeskyttelseslovgivningen
Den foreslåede bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren om offentliggørelse og dermed
visning af den enkelte virksomheds arbejdsmiljø vil ske i
overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningen og
databeskyttelsesloven.
Databeskyttelsesordningen
Databeskyttelsesforordningen fastsætter regler om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger, men derimod ikke af juridiske personer så
som aktie- og anpartsselskaber.
Fysiske personer, der ejer enkeltmandsejede virksomheder, og
fysiske personer, der ejer virksomheder, der drives som
interessentskaber, er omfattet af denne beskyttelse og skal derfor
have en særlig opmærksomhed i forhold til
databeskyttelse. Fysiske personer, der ejer
enkeltmandsvirksomheder, og fysiske personer, der ejer
interessentskaber, vil i det følgende samlet være
benævnt som virksomheder ejet af fysiske personer.
For at offentliggørelsen af oplysninger om
arbejdsmiljøet for virksomheder ejet af fysiske personer
skal være i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne,
skal den ske med det formål at udføre en opgave i
samfundets interesse. Formålet skal fremgå af dansk ret
og skal stå i rimeligt forhold til det legitime mål,
der forfølges, jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6,
stk. 2 og 3, jf. stk. 1, litra e.
Det overordnede formål med lovforslaget er, at det skal
medvirke til at sikre et sikkert og sundt arbejdsmiljø
på de danske arbejdspladser. Det konkrete formål med
visningsordningen er at opnå gennemsigtighed i forvaltningen
gennem offentliggørelse af Arbejdstilsynets tilsyn med
virksomheder samt eventuelle afgørelser til virksomhederne
og at sikre, at offentliggørelsen også omfatter
arbejdsmiljøcertificerede virksomheder. Derudover er
formålet, at visningsordningen skal understøtte
arbejdsmiljøindsatsen og det forebyggende
arbejdsmiljøarbejde samt medvirke til, at virksomhederne
motiveres til at handle på afgørelser.
Ved at visningsordningen omfatter alle virksomheder sikres en
ligebehandling af virksomhederne, uanset om virksomhederne er
juridiske enheder, så som aktieselskaber eller
anpartsselskaber, eller om virksomhederne er ejet af fysiske
personer.
Dermed får formålet med visningen også
virkning for alle ansattes arbejdsmiljø, uden hensyntagen
til om de pågældende er ansat i en virksomhed, som er
ejet af en fysisk person eller en juridisk enhed.
Formålet med den nye visningsordning samt det forhold, at
visningen konkret vil indeholde oplysninger, som i forvejen kan
indhentes ved anmodning om aktindsigt eller som på anden
måde er offentligt tilgængelige, vil således
stå i rimeligt forhold til, at de samme oplysninger skal
vises for både virksomheder, der er ejet af fysiske personer
og øvrige virksomheder, det vil sige juridiske enheder.
Udover at vise navnet på ejere (fysiske personer) af
virksomhederne, vil det ikke med visningsordningen være
muligt at identificere andre personer, og dermed heller ikke
personer, som f.eks. måtte indgå i Arbejdstilsynets
tilsynsrapporter. Der vil dermed ikke med visningsordningen blive
vist eller behandlet personoplysninger som nævnt i
databeskyttelsesforordningens artikel 9 stk. 1. Artikel 9 stk. 1,
omhandler forbud mod behandling af personoplysninger om race eller
etnisk oprindelse, politisk, religiøs eller filosofisk
overbevisning eller fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
samt behandling af genetiske data, biometriske data med det
formål entydigt at identificere en fysisk person,
helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons
seksuelle forhold eller seksuelle orientering.
Arbejdsmiljørådets forslag om varigheden af
visningen vurderes at være i overensstemmelse med
databeskyttelsesreglerne om, at oplysning om personer ikke skal
opbevares på en sådan måde, at det er muligt at
identificere de registrerede i et længere tidsrum, end det,
der er nødvendigt til de formål, hvortil de
pågældende personoplysninger behandles, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 5, litra e).
Databeskyttelsesloven
Lige som databeskyttelsesforordningen finder
databeskyttelsesloven ikke anvendelse for oplysninger om juridiske
personer, hvorimod oplysninger om virksomheder ejet af fysiske
personer er omfattet af reglerne.
Af relevans for databeskyttelsesloven indeholder lovforslaget
bl.a. muligheden for en visning af Arbejdstilsynets
afgørelser, der kan indgå i straffesager mod
virksomheder, hvilket typisk vil være tilfældet ved
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, hvor der er
sket alvorlige ulykker med ansatte, eller hvor der risiko for, at
alvorlige ulykker kan ske.
Som et supplement til databeskyttelsesforordningen følger
det af databeskyttelseslovens § 8, at Arbejdstilsynet ved
behandling af afgørelser som udgangspunkt ikke må
videregive oplysninger, som kan give anledning til indledning af en
straffesag.
Af bemærkningerne til databeskyttelsesloven følger,
at strafbare forhold både omfatter forhold, der har
udløst eller kan udløse et egentligt strafansvar.
En undtagelse til dette udgangspunkt er dog, hvis videregivelsen
sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der
klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysninger
angår.
F.eks. vil der på baggrund af lovforslaget og
udmøntningen i bekendtgørelsesform kunne blive vist
en afgørelse i form af et strakspåbud, som
Arbejdstilsynet har afgivet til en enkeltmandsejet virksomhed
vedrørende en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, hvor Arbejdstilsynet samtidig med
afgørelsen oplyser over for virksomheden, at tilsynet
overvejer, om overtrædelsen skal give anledning til en
straffesag mod virksomheden.
Med lovforslaget og udmøntningen af bemyndigelsen vil det
ved visningen udelukkende fremgå, at Arbejdstilsynet har
afgivet et strakspåbud, og hvad denne afgørelse
omhandler, men det vil ikke af visningen fremgå, at
overtrædelsen kan give anledning til en straffesag mod
virksomheden.
Formålet med visningsordningen om at opnå
gennemsigtighed i forvaltningen er at understøtte
arbejdsmiljøindsatsen og det forebyggende
arbejdsmiljøarbejde, samt at ordningen skal medvirke til, at
virksomhederne motiveres til at handle på afgørelser,
findes således klart at overstige hensynet til virksomhedens
interesse ved ikke at få vist en
afgørelse. Baggrunden er, at det ikke vil komme til at
fremgå af visningen, at afgørelsen kan give anledning
til en straffesag.
Ved afvejningen af de hensyn der taler for og imod
offentliggørelsesordningen, er der lagt vægt på
de forhold, som er anført i Betænkning nr. 1516/2010
om offentlige myndigheders offentliggørelse af
kontrolresultater, afgørelser m.v. Det er vurderet, at der
er konkret behov for offentliggørelse på en
sådan måde, at navne på fysiske personer
fremgår, således at de pågældende personer
kan identificeres. Der er også lagt vægt på, at
offentliggørelse med navns nævnelse kan opfattes som
indgribende over for enkelte personer, som offentliggørelsen
vedrører. Heroverfor er der lagt vægt på, at
væsentlige samfundsmæssige hensyn taler for
offentliggørelse. Samlet set er det vurderet, at de
væsentlige samfundsmæssige interesser taler for
offentliggørelse uden anonymisering.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Visningsordningen finansieres inden for Arbejdstilsynets
eksisterende økonomiske rammer. Forslaget vurderes ikke i
øvrigt at have økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget skaber hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan
offentliggøre og dermed vise oplysninger om den enkelte
virksomheds arbejdsmiljø gennem en visningsordning på
Arbejdstilsynets hjemmeside. Visningsordningen vil baserere sig
på oplysninger om Arbejdstilsynets tilsyn, om
afgørelser til virksomhederne og om
arbejdsmiljøcertificerede virksomheder. Virksomhederne skal
ikke foretage sig noget i forbindelse med visningsordningen.
Virksomhederne kan dog vælge selv at offentliggøre
oplysninger fra visningsordningen om deres egen virksomhed.
Lovforslaget beskriver ikke, i hvilken form virksomhederne kan
gøre dette. Lovforslaget bidrager dermed til
teknologineutralitet. Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR) har ingen bemærkninger til denne
vurdering.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgere.
7. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Forslaget vurderes at ikke at have EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. december
2021 til den 14. januar 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Akademikerne, Arbejdsmiljøklagenævnet,
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljørådgiverne, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus,
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR),
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Frie Funktionærer,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Lederne og
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Udgifterne til implementering afholdes
inden for Arbejdstilsynets eksisterende økonomiske
ramme | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at have
EU-retlige aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende bestemmelser i
arbejdsmiljølovens § 78 a, stk. 1, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø ved navns nævnelse på grundlag af
resultatet af tilsynet, herunder påbud eller andre
afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser og om, hvorvidt virksomheden er
under skærpet tilsyn. I forbindelse hermed kan
beskæftigelsesministeren beslutte at indføre en
ordning med offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke har konstateret
overtrædelser.
Videre fremgår det af den gældende bestemmelse i
arbejdsmiljølovens § 78 a, stk. 2, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, på hvilken måde, i hvilken form og med
hvilken varighed virksomhedens arbejdsmiljø skal
gøres tilgængeligt for offentligheden. I forbindelse
hermed kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler
om, at offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder med et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan
ophøre helt eller i en nærmere angiven periode.
Bemyndigelsesbestemmelserne er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 621 af 8. april 2021 om
offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø
m.v.
Det foreslås, at der indføres en ny bestemmelse i
§ 78 a, stk. 1, hvorefter
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af oplysninger om den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø på baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og
resultaterne heraf, herunder oplysninger om den enkelte virksomhed
og om Arbejdstilsynets afgørelser efter § 77, stk. 1 og
2, samt § 77 a og de arbejdsmiljøproblemer, der ligger
til grund for Arbejdstilsynets afgørelser, og oplysninger
om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under skærpet tilsyn
efter § 74 b.
Det betyder, at beskæftigelsesministeren får hjemmel
til at fastsætte nærmere regler om indførelse af
en ny visningsordning som erstatning for den nuværende
smiley-ordning.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 78 a,
stk. 1, vil blive anvendt til at fastsætte bestemmelser om,
at en ny visningsordning vil basere sig på Arbejdstilsynets
tilsyn og på resultatet af tilsynet. Resultatet af tilsynet
kan være, at virksomheden ikke har modtaget en
afgørelse af Arbejdstilsynet.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 78 a, stk. 1, nr. 1, vil blive anvendt til at
fastætte bestemmelser om, hvilke oplysninger der skal
offentliggøres om den enkelte virksomhed, om
Arbejdstilsynets tilsyn og afgørelser samt om emnet for de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser.
I forhold til oplysninger om den enkelte virksomhed, kan det
f.eks. dreje sig om virksomhedens navn, adresse, CVR-nummer,
P-enhedsnummer, branchetilhørsforhold m.v.
I forhold til oplysninger om Arbejdstilsynets tilsyn, kan det
f.eks. dreje sig om hvornår tilsynet er blevet
gennemført. Arbejdstilsynets tilsyn kan bestå af flere
besøg, og der vil i forbindelse med udmøntning af
bemyndigelsesbestemmelsen blive taget stilling til, hvilken dato
for besøg, der skal indgå i visningsordningen.
I forhold til oplysninger om Arbejdstilsynets afgørelser,
kan det f.eks. dreje sig om typen af afgørelse, f.eks.
påbud med frist, strakspåbud, forbud, afgørelse
uden handlepligt, dato for konstateringstidspunkt eller
afgørelse, frist for efterkommelse af afgørelse, samt
kort opsummerende og sigende tekst om, hvad afgørelsen
handler om, f.eks. hvilket arbejdsmiljøproblememne, der er
tale om.
Der vil kunne fastsættes regler om, at det kan
fremgå af visningsordningen, hvilken del af virksomheden
afgørelsen omfatter, f.eks. hvilken P-enhed
afgørelsen vedrører.
Der vil endvidere kunne fastsættes regler om, at emnet for
det pågældende arbejdsmiljøproblem, der ligger
til grund for en afgørelse, skal indgå i
visningsordningen og med hvilket detaljeringsniveau.
Bemyndigelsesbestemmelsen i § 78 a, stk. 1, nr. 2, vil blive anvendt til at
fastætte bestemmelser om offentliggørelse af
oplysninger om, hvorvidt den enkelte virksomhed er under
skærpet tilsyn efter § 74 b.
Offentliggørelse af oplysningerne vil ske i
overensstemmelse med reglerne i lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om
fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven), samt Europa Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af direktiv 95/46/EF
(databeskyttelsesforordningen).
Videre foreslås det, at der indføres en ny
bestemmelse i § 78 a, stk. 2,
hvorefter beskæftigelsesministeren endvidere kan
fastsætte regler om offentliggørelse af oplysninger
om, hvorvidt den enkelte virksomhed har et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om indførelse af en særlig
markering af, at en virksomhed har et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat, f.eks. i form af et symbol eller en
særlig tekst. Den særlige markering vil ske på
baggrund af, at certificeringsorganet eller virksomheden indsender
et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat til Arbejdstilsynet og
ikke på baggrund af tilsyn fra Arbejdstilsynet eller
resultaterne heraf.
Det vil være frivilligt for virksomheder med et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat at få offentliggjort den
særlige markering.
Endelig foreslås det, at der indføres en ny
bestemmelse i § 78 a, stk. 3,
hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om på hvilken måde og i hvilken
form oplysningerne skal offentliggøres samt om varigheden af
de offentliggjorte oplysninger.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler om måde og form for
offentliggørelse og dermed visning af arbejdsmiljøet.
Det er forudsat, at visningsordningen som minimum skal fremgå
af Arbejdstilsynets hjemmeside, og at virksomhederne også
selv vil kunne vælge at offentliggøre oplysninger fra
visningsordningen om deres egen virksomhed, hvis de ønsker
det.
Bemyndigelsesbestemmelsen vil endvidere blive anvendt til at
fastsætte regler om varigheden af de offentliggjorte
oplysninger, herunder at oplysningerne vil blive vist i en
nærmere angivet tidsperiode på f.eks. 6
måneder.
Samtidig vil der også kunne fastsættes regler om, at
oplysningerne kan offentliggøres og vises i en længere
periode, f.eks. hvis en virksomhed inden for en nærmere
angivet tidsperiode har fået flere afgørelser om samme
arbejdsmiljøproblem, f.eks. flere afgørelser om
problemer med ergonomiske forhold eller problemer i det psykiske
arbejdsmiljø. Det er hensigten, at oplysninger om tidligere
afgørelser skal kunne offentliggøres og fremgå
af visningsordningen, hvis afgørelserne er givet inden for
de seneste 2 år, og hvis afgørelserne vedrører
det samme arbejdsmiljøproblem, som den nye afgørelse.
Detaljeringsniveauet for arbejdsmiljøproblemerne vil blive
fastsat ved udmøntningen af reglerne.
I en overgangsperiode efter indførelse af den nye
visningsordning vil der være begrænset visning tilbage
i tid. Det forventes, at den begrænserede visning vil
være tilendebragt ca. 2 år efter visningsordningens
indførelse, hvis der som forudsat fastsættes regler
om, at oplysninger om tidligere afgørelser skal kunne vises
2 år tilbage i tid. Det forventes, at den nye visningsordning
vil være udviklet og implementeret i løbet af 1.
kvartal 2023.
Videre vil der blive fastsat regler om, at visning af
oplysninger om afgørelser og arbejdsmiljøproblemer
først vil ske, når klagefristen for afgørelsen
er udløbet, og afgørelsen ikke er påklaget,
medmindre der er tale om strakspåbud eller forbud. Klage over
strakspåbud eller forbud har ikke opsættende virkning,
og derfor vil der kunne fastættes regler om, at det skal
fremgå af visningsordningen, om et strakspåbud eller et
forbud er påklaget.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil endvidere
blive anvendt til at fastsætte regler om varighed og
ophør af offentliggørelse af den særlige
markering for virksomheder med et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat. Der vil f.eks. kunne
fastsættes nærmere regler om, at den særlige
markering ophører i en nærmere angivet periode, hvis
Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelse af reglerne på
en certificeret virksomhed og træffer afgørelse herom.
Endvidere vil der f.eks. kunne fastsættes regler om, at den
særlige markering ophører helt eller i en
nærmere angiven periode, hvis Arbejdstilsynet adviserer
certificeringsorganet om et eller flere problemer i
arbejdsmiljøet på en certificeret virksomhed.
Offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø
vil omfatte virksomheder registreret med CVR-nummer.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2022.
Videre forslås det, at de gældende regler i §
78 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, samt regler
udstedt i medfør heraf, finder anvendelse indtil 1. april
2023.
Forslaget om, at de gældende regler fortsat skal finde
anvendelse skyldes, at den nuværende smiley-ordning skal
gælde frem til, at den nye visningsordning er implementeret.
Det forventes, at den nye visningsordning vil være udviklet
og fuldt implementeret på Arbejdstilsynets hjemmeside i
løbet af 1. kvartal 2023.
Baggrunden herfor er, at der skal udvikles et nyt og omfattende
IT system til understøtning af den nye visningsordning. Det
omfattende IT system skal udvikles på baggrund af
lovændringen og kan først udvikles, når
lovændringen er trådt i kraft 1. juli 2022.
De gældende regler om den nuværende smiley-ordning,
jf. bekendtgørelse nr. 621 af 8. april
2021(smiley-bekendtgørelsen), skal ligeledes være
gældende frem til, at den nye visningsordning vil være
implementeret. Der skal udstedes en ny bekendtgørelse om den
nye visningsordning på baggrund af ændringerne i
nærværende lovforslag. Den nye bekendtgørelse
vil skulle træde i kraft og erstatte den gældende
smiley-bekendtgørelse, når den nye visningsordning er
udviklet og fuldt implementeret på Arbejdstilsynets
hjemmeside, hvilket forventes at ske senest den 1. april 2023.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. lov om
arbejdsmiljø § 90, og derfor gælder denne lov
heller ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. november 2021, som
ændret ved § 2 i lov nr. 2588 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | § 78 a.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om offentliggørelse af den enkelte virksomheds
arbejdsmiljø ved navns nævnelse på grundlag af
resultatet af tilsynet, herunder påbud eller andre
afgørelser om overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, om offentliggørelse af de
arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser, og om, hvorvidt virksomheden er
under skærpet tilsyn. I forbindelse hermed kan
beskæftigelsesministeren beslutte at indføre en
ordning med offentliggørelse af arbejdsmiljøet i
virksomheder, hvor Arbejdstilsynet ikke har konstateret
overtrædelser. | | 1. § 78 a, stk. 1 og 2, ophæves og i stedet
indsættes: » Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om offentliggørelse af
oplysninger om den enkelte virksomheds arbejdsmiljø på
baggrund af Arbejdstilsynets tilsyn og resultaterne heraf,
herunder 1) oplysninger om
den enkelte virksomhed, om Arbejdstilsynets tilsyn,
afgørelser efter § 77 stk. 1 og 2, og § 77 a, og
de arbejdsmiljøproblemer, der ligger til grund for
Arbejdstilsynets afgørelser, og 2) oplysninger om,
hvorvidt den enkelte virksomhed er under skærpet tilsyn efter
§ 74 b. | Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om, på hvilken
måde, i hvilken form og med hvilken varighed virksomhedens
arbejdsmiljø skal gøres tilgængeligt for
offentligheden. I forbindelse hermed kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om, at
offentliggørelse af arbejdsmiljøet i virksomheder med
et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat kan ophøre helt
eller i en nærmere angiven periode. | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at der skal ske offentliggørelse af oplysninger om,
hvorvidt den enkelte virksomhed har et anerkendt
arbejdsmiljøcertifikat. | | | Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, på hvilken måde og i hvilken form
oplysningerne efter stk. 1 og 2, skal offentliggøres samt om
varigheden af de offentliggjorte oplysninger.« | | | | Stk. 3) --- | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2022. | | | Stk. 2.
§ 78 a, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmiljø, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2062 af 16. december 2021, samt regler
udstedt i medfør heraf, finder anvendelse indtil den 1.
april 2023. |
|