Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 6. april 2022
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, EL, SF, RV, DF, ALT og Bent Bøgsted (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
og det stillede ændringsforslag ved 2. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre sin stilling
til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget og det stillede ændringsforslag ved
2. behandling.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er enige i,
at Arbejdstilsynet er statens kontrolmyndighed, og at det derfor er
vigtigt, at der er gennemsigtighed i forhold til de
afgørelser, som tilsynet træffer, særlig fordi
det drejer sig om ansattes arbejdsmiljø og virksomheders
ansigt udadtil.
V støtter fjernelsen af en
smileyordning, da der længe har været en lang
række problemer med ordningen, og det har derfor været
nødvendigt at gentænke ordningen.
V noterer sig, at smileyordningen ikke har
bidraget med at give et retvisende billede af virksomhedernes
arbejdsmiljø, og kan derfor støtte en
visningsordning, der i højere grad end smileyordningen
viser, hvilke typer afgørelse Arbejdstilsynet træffer,
da det vil give et langt mere nuanceret billede af virksomheders
arbejdsmiljø.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at der for mange år siden blev indført
en smileyordningen for arbejdsmiljøet. Virksomhederne fik en
smiley på Arbejdstilsynets hjemmeside, som enten var
rød for et uacceptabelt arbejdsmiljø, gul, fordi der
var problemer med arbejdsmiljøet, eller en grøn
smiley, fordi arbejdsmiljøet var i orden.
Der blev også indført en
kronesmiley til elitevirksomhederne med ekstraordinært godt
arbejdsmiljø. Ca. 4.000 danske virksomheder var omfattet af
en kronesmiley, og dermed slap de for besøg af
Arbejdstilsynet. En undersøgelse viste dog, at det
gennemsnitlige arbejdsmiljøniveau for de 4.000 virksomheder
med kronesmiley var dårligere end gennemsnittet for dem, der
lå nede i den almindelige smileyordning. Det er derfor
tydeligt, at smileyordningen ikke fungerer, og det er derfor
på høje tid, at smileyordningen bliver fjernet.
EL har mange gange foreslået, at
smileyordningen på arbejdsmiljøområdet skal
afskaffes. EL ønsker i stedet en dækkende beskrivelse
af virksomhedernes arbejdsmiljøstandard.
EL kan på den baggrund stemme for
lovforslaget og en fjernelse af smileyordningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal i udvalget
(udvalget med undtagelse af KF og LA):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 78 a, stk. 3, ændres
»varigheden af de offentliggjorte oplysninger« til:
»varigheden af offentliggørelsen«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en sproglig
præcisering.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. februar
2022 og var til 1. behandling den 4. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 16. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 100. Den 23. februar
2022 sendte beskæftigelsesmi- nisteren høringssvarene,
et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten
Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag
(RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd. Anne
Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) René Christensen (DF) Niels Flemming
Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex
Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |