Fremsat den 23. februar 2022 af social- og ældreministeren (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter til socialt udsatte borgere
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Formålet med denne lov er at sikre, at de kommuner, som
deltager i forsøg med personlige borgerstyrede budgetter,
kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et
personligt budget kombineret med social støtte. Et
personligt budget skal understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
§ 2.
Denne lov finder anvendelse i de kommuner, der i perioden 2022-2024
deltager i forsøgsordningen med personlige borgerstyrede
budgetter.
Kapitel 2
Forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter
§ 3.
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at tilbyde
et personligt budget, jf. stk. 2, til borgere i kommunen med
særlige sociale problemer, som er i målgruppen for
eller modtager hjælp og støtte efter afsnit V i lov om
social service, og som vurderes, at kunne opnå større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Stk. 2. Ved et
personligt budget forstås en personlig trækningsret
på op til 50.000 kr., som borgeren i samarbejde med kommunen
kan råde over og anvende efter borgerens egne ønsker
og målsætninger til forskellige aktiviteter og andre
mindre udgifter, der skal understøtte borgerens
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet, i en periode
på i alt 15 sammenhængende måneder, jf. dog stk.
3.
Stk. 3. Skal en
borger afsone en kortvarig fængselsstraf, vil dette ikke
nødvendigvis afskære borgeren fra at deltage i
forsøgsordningen.
Stk. 4.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 5.
Fraflytter en borger, som modtager støtte i form af et
personligt budget efter stk. 1, kommunen inden periodens
udløb, bortfalder borgerens adgang til det personlige
budget.
§ 4.
Træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om at tilbyde
støtte i form af et personligt budget, skal
kommunalbestyrelsen samtidig tilknytte borgeren en socialfaglig
medarbejder i kommunen. I perioden, hvor borgeren modtager
støtte i form af et personligt budget, skal den
socialfaglige medarbejder støtte borgeren i at realisere
egne ønsker og målsætninger, jf. § 1.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at rollen som socialfaglig
medarbejder varetages af en medarbejder hos en privat aktør
eller en anden myndighed. Træffes der beslutning efter 1.
pkt., skal kommunalbestyrelsen etablere et samarbejde mellem
kommunen og den person, der varetager rollen som socialfaglig
medarbejder om borgerens forløb.
Kapitel 3
Refusion af udgifter og skattefrihed
m.v.
§ 5.
Ansøgning om dækning af udgifter indsendes til
kommunen af den socialfaglige medarbejder på vegne af den
borger, der modtager støtte i henhold til § 3. Kommunen
er forpligtet til at dække udgifter i form af træk
på det personlige budget, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Kommunen
kan afvise at dække udgifterne, hvis borgeren ønsker
at anvende det personlige budget til dækning af aktiviteter
m.v., der ligger uden for formålet efter § 1.
Stk. 3.
Afgørelser efter stk. 1 og 2 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 6.
Støtte i form af et personligt budget er skattefri.
Stk. 2.
Støtte i form af et personligt budget medregnes ikke ved
kommunens beregning af ydelser fra det offentlige, som borgeren i
øvrigt modtager.
Stk. 3.
Støtte i form af et personligt budget indgår ikke i
beregning af borgerens betaling for botilbud efter kapitel 20 i lov
om social service, jf. § 163 i lov om social service, og
udslusningsboliger efter lov om almene boliger, jf. § 163 a i
lov om social service.
Kapitel 4
Ikrafttræden m.v.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven
ophæves den 31. december 2024.
§ 8.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Alternativet, Liberal Alliance og
Kristendemokraterne har med »Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« afsat midler til en
forsøgsordning med personlige borgerstyrede budgetter til
borgere med særlige sociale problemer. Der er afsat midler
til en ansøgningspulje, som udmønter alle midlerne i
2022 og kan søges af interesserede kommuner i hele landet.
Med aftalen om satspuljen for 2017-2020 blev der gennemført
et tilsvarende forsøg med personlige borgerstyrede budgetter
i 4 kommuner. Den foreslåede ordning har således
tidligere været gældende i 2017-2020.
Målgruppen for forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter er borgere med særlige sociale problemer.
Formålet er at understøtte målgruppens vej til
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Med den foreslåede ordning får borgeren en
trækningsret på op til 50.000 kr., som vedkommende kan
anvende efter eget ønske til forskellige aktiviteter og
andre mindre udgifter i en periode på i alt 15
sammenhængende måneder. Det er op til den enkelte
borger i samarbejde med den socialfaglige medarbejder og inden for
formålet, at definere, hvilke ønsker og
målsætninger vedkommende har for forløbet.
Forsøget skal sætte borgerens eget behov og liv i
centrum. Det personlige budget kombineres med social støtte
i form af en tilknyttet socialfaglig medarbejder, og dermed
understøttes borgerens mulighed for at tage medansvar for
egen livssituation.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at de kommuner, der
deltager i forsøget, kan tilbyde borgere med særlige
sociale problemer et personligt budget kombineret med social
støtte, samt sikre, at støtten til borgeren er
skattefri og ikke indgår i vurderingen af retten til
øvrige offentlige ydelser, herunder eksempelvis
forsørgelsesydelser eller andre indkomstafhængige
ydelser, og at støtten ej heller fradrages i sådanne
ydelser.
2. Personlige borgerstyrede budgetter til socialt
udsatte borgere
2.1. Gældende ret
Der eksisterer i dag en række tilbud efter bestemmelserne
i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1548 af
1. juli 2021 (herefter serviceloven), til borgere med særlige
sociale problemer, der har behov for rådgivning, hjælp
og støtte.
Således har kommunalbestyrelsen en forpligtelse efter
servicelovens § 12 til at sørge for tilbud om gratis
rådgivning til borgere med bl.a. særlige sociale
problemer.
Derudover skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens
§ 85 tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder
til borgere, der har behov herfor på grund af betydelig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige
sociale problemer.
Kommunalbestyrelsen skal desuden tilbyde midlertidigt ophold i
boformer efter servicelovens § 107 til borgere, som på
grund af f.eks. særlige sociale problemer har behov for
dette. Beboeren betaler efter servicelovens § 163, stk. 2, for
opholdet.
Dertil skal kommunalbestyrelsen efter servicelovens § 110
tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan
opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for
tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende
hjælp.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne
kan tilbyde personlige borgerstyrede budgetter til borgere med
særlige sociale problemer. Folketinget har tidligere vedtaget
lov nr. 547 af 30. maj 2017 om forsøg med personlige,
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere, som indeholdt
regler om et forsøg med personlige borgerstyrede budgetter.
Loven var gældende i perioden 1. juli 2017 til 31. december
2019, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 176 som fremsat, side
2.
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. I ligningslovens
§ 7, nr. 9, er der hjemmel til skattefritagelse for ydelser,
der gives til dækning af nærmere bestemte udgifter for
modtageren efter bl.a. serviceloven. Skattefritagelsen dækker
således kun ydelser, der er modtaget efter de bestemmelser
der er nævnt i ligningslovens § 7, nr. 9.
2.2. Social- og Ældreministeriets
overvejelser
Med aftalen om satspuljen for 2017-2020 blev der afsat 10 mio.
kr. til et forsøg med personlige borgerstyrede budgetter i 4
kommuner. Erfaringsopsamlingen fra projektet viser, at borgerne
oplevede en forbedret livskvalitet og selvbestemmelse samt en
ændret rollefordeling i samarbejdet med kommunen. Godt
halvdelen af borgerne i forsøget kom i løbet af
projektperioden tættere på deres langsigtede
mål.
»Aftale om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« indebærer, at
der skal gennemføres et nyt forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter til socialt udsatte borgere i udvalgte
forsøgskommuner. Der er afsat i alt 11,8 mio. kr. til
initiativet, heraf 10 mio. kr. til en ansøgningspulje, hvor
interesserede kommuner kan søge penge til at
gennemføre forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter. Der afsættes derudover 1,8 mio. kr. til, at
Socialstyrelsen kan yde vejledning til de deltagende kommuner og
udarbejder en erfaringsopsamling som afslutning på
forsøget.
Forsøg med personlige borgerstyrede budgetter skal
understøtte socialt udsatte borgeres vej til større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. Et
personligt budget kan f.eks. understøtte, at borgere, som i
øvrigt modtager støtte og hjælp efter
servicelovens bestemmelser, kan tage mere medansvar for egen
livssituation, fordi det personlige budget kan være med til
at sætte borgerens eget behov og liv i centrum.
Det indgår i »Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«, at målgruppen
for forsøget med personlige borgerstyrede budgetter er
socialt udsatte borgere, f.eks. hjemløshed, stofmisbrug
eller psykisk lidelse. Samtidig må den enkelte borgers
sociale problemer ikke være så komplekse, at
vedkommende ikke kan drage nytte af et personligt budget.
Målgruppen for tilbud om et personligt budget ses på
den baggrund hensigtsmæssigt afgrænset til borgere, som
er i målgruppen for eller modtager hjælp og
støtte efter afsnit V i serviceloven, det vil sige
hjælp og støtte til voksne, og som kommunen vurderer
at kunne profitere af tilbuddet i forhold til at kunne opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
For at kunne gennemføre forsøg med personlige
budgetter er der behov for at skabe hjemmel til, at kommunerne kan
tilbyde borgeren et personligt budget, samt behov for at sikre, at
de deltagende borgere ikke stilles ringere ved deltagelse i
forsøget i forhold til f.eks. retten til kontanthjælp,
borgerens fortsatte mulighed for at søge om enkeltydelser, i
vurderingen af borgerens rådighedsbeløb, når der
ansøges om enkeltydelser eller personligt tillæg,
eller fradrag i offentlige ydelser eller i forhold til
indsatsmuligheder efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 548
af 7. maj 2019.
Det indgår endvidere som et kernelement i forsøget,
at borgeren selv skal være med til at definere, hvilke
udfordringer og mål vedkommende har, og hvad budgettet skal
bruges til. Det er på den baggrund Social- og
Ældreministeriets vurdering, at budgettet kan anvendes til
udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter
forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre
udgifter til indretning af bolig m.v. i det omfang, det vurderes at
understøtte borgeren i at opnå de ønsker og
målsætninger, vedkommende har sat for budgettet. I
konkrete tilfælde, hvor det vurderes relevant, kan afvikling
af lovlig gæld indgå i det personlige budget. Det er
afgørende, at støtten er skattefri, samt at
støtten ikke fører til reduktion af offentlige
ydelser, da det personlige budget er tænkt som et supplement
til eventuelle øvrige sociale eller andre indsatser, som
borgeren modtager. Det er således ikke hensigten med det
personlige budget at stille borgeren ringere ved deltagelse i
forsøget.
2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås der skabt hjemmel til, at de
deltagende kommuner i forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter vil kunne tilbyde borgere med særlige sociale
problemer et personligt budget kombineret med social støtte.
Det personlige budget vil have til formål at
understøtte borgerens vej til større grad af
selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Lovforslaget vil kun finde anvendelse i de kommuner, der
deltager i forsøgsordningen med personlige borgerstyrede
budgetter i perioden 2022-2024. Der er med »Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«
afsat midler til en ansøgningspulje, som udmøntes i
2022, og som kan søges af interesserede kommuner i hele
landet. Kommunerne kommer i betragtning til forsøg med
personlige borgerstyrede budgetter ved ansøgning til en
ansøgningspulje, som udmeldes og administreres af
Socialstyrelsen, jf. »Aftale om udmøntning af reserven
til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«.
Med den foreslåede ordning vil de deltagende kommuner
kunne tilbyde et personligt budget til borgere, som er omfattet af
personkredsen i den foreslåede § 3. Målgruppen for
et personligt budget vil således være borgere, som er i
målgruppen for eller modtager hjælp og støtte
efter afsnit V i serviceloven, og som vurderes at kunne profitere
af tilbuddet i forhold til at kunne opnå større grad
af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det vil kunne være borgere i hjemløshed, med
stofmisbrug eller psykisk lidelse eller med en kombination af flere
problemstillinger. Borgerens sociale problemstillinger må dog
ikke være så komplekse, at borgeren ikke vil kunne
forventes at drage nytte af tilbuddet. Ordningen vil således
ikke være rettet mod f.eks. borgere, hvis funktionsniveau -
eventuelt i perioder - er så dårligt, at borgeren ikke
kan forfølge de målsætninger, der skal
være for et personligt budget.
Et personligt budget vil skulle forstås som en personlig
trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i
samarbejde med den tilknyttede socialfaglige medarbejder
identificerer personlige ønsker og målsætninger
for budgettet. Borgeren vil herefter kunne anvende budgettet efter
eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre
udgifter i det omfang, det vurderes at ske i overensstemmelse med
formålsbeskrivelsen om at understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Det er kommunen, som efter anmodning fra den tilknyttede
medarbejder på vegne af borgeren vil skulle betale for de i
budgettet planlagte aktiviteter og mindre udgifter m.v. Af hensyn
til borgeren vil der således ikke blive udbetalt kontante
beløb direkte til denne med det formål at sikre, at
borgeren ikke risikerer at hæfte for eventuelle
uhensigtsmæssige dispositioner. Den tilknyttede medarbejder
vil kunne være med til at sikre, at borgeren er
indforstået med betingelserne for brugen af
trækningsretten på det personlige budget. Den kommunale
myndighed vil kunne formidle oplysninger om betaling af planlagte
aktiviteter og mindre udgifter mv. digitalt til borgeren via f.eks.
e-Boks, medmindre borgeren er undtaget fra at modtage digital post
fra digitale offentlige afsendere. Det er ikke hensigten i
forbindelse med det personlige budget at indsamle andre typer af
personoplysninger, end der indsamles i dag.
Borgerens egne målsætninger for et personligt budget
vil variere fra borger til borger. Målsætningerne vil
eksempelvis kunne være ønsket om et bedre helbred, at
få og bevare en bolig, at få et job eller komme i
uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner eller at
aftrappe et misbrug. Det personlige budget vil kunne benyttes i
relation hertil eksempelvis til udgifter til personlig hygiejne,
transportudgifter, udgifter forbundet med sociale aktiviteter,
uddannelse, sport eller mindre udgifter til indretning af bolig
m.v. I konkrete tilfælde, hvor det vurderes relevant, kan
afvikling af lovlig gæld indgå i det personlige
budget.
Med lovforslaget foreslås det endvidere, at støtte
i form af et personligt budget bliver skattefri og ikke medregnes
ved sociale eller andre offentlige ydelser, f.eks. beregningen af
kontanthjælp, borgerens fortsatte mulighed for at søge
om enkeltydelser eller i vurderingen af borgerens
rådighedsbeløb, når der ansøges om
enkeltydelser eller personligt tillæg. Dermed sikres det, at
de deltagende borgere ikke stilles ringere ved at deltage i
forsøget i forhold til udmåling af sociale og andre
offentlige ydelser.
Retten til et personligt budget vil gælde i en periode
på i alt 15 sammenhængende måneder, som skal
understøtte realiseringen af borgerens egne
målsætninger. Borgerens adgang til støtte vil
bortfalde, hvis borgeren fraflytter den kommune, som deltager i
forsøget med personlige budgetter. Borgeren vil fra
fraflytningstidspunktet ikke længere kunne benytte
trækningsretten, selvom rammen på op til 50.000 kr.
ikke er opbrugt.
Det vil være et krav, at kommunen tilknytter en
socialfaglig medarbejder til borgeren i hele perioden på i
alt 15 sammenhængende måneder, hvor borgeren modtager
støtte i form af et personligt budget. Medarbejderen vil
skulle støtte borgeren i at opnå de af borgeren
definerede målsætninger for budgettet. Den tilknyttede
medarbejder vil herunder skulle understøtte borgeren i
forhold til eksempelvis kontakt til øvrige sociale
myndigheder, frivillige organisationer og lignende og dermed
være med til at sikre sammenhæng mellem forløbet
med et personligt budget og eventuelle øvrige sociale eller
beskæftigelsesrettede indsatser, som den
pågældende borger modtager.
Det vil være op til den enkelte kommune at beslutte og i
deres ansøgning til Socialstyrelsen, der udmønter og
administrerer ansøgningspuljen, at redegøre for,
hvordan tilbuddet om et forløb med et personligt budget
nærmere organiseres mest hensigtsmæssigt.
Kommunalbestyrelsen vil kunne beslutte, at rollen som socialfaglig
medarbejder varetages af en medarbejder hos en privat aktør
eller en anden myndighed. Såfremt kommunalbestyrelsen f.eks.
ønsker at lade funktionen som socialfaglig støtte til
borgeren under forløbet blive varetaget af en medarbejder,
borgeren kender hos en privat aktør, eller fra den
bostøtte m.v., borgeren allerede modtager, vil det
være kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at der etableres
det fornødne samarbejde mellem en medarbejder i kommunen og
den socialfaglige medarbejder om borgerens forløb, herunder
om borgerens trækning på budgettet, i forhold til at
sikre, at det gennemføres inden for formålet.
Et personligt budget, og herunder den tilknyttede socialfaglige
medarbejder, må ikke erstatte hjælp, støtte og
tilbud til borgeren, som kommunen er forpligtet til at yde efter
reglerne i serviceloven, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og anden lovgivning. Støtte i
form af et personligt budget vil skulle ses som et supplement til
den rådgivning, hjælp og støtte m.v., som
kommunen i dag er forpligtet til at yde til borgere med
særlige sociale problemer.
Det vil således endvidere være op til den enkelte
kommune at sikre hensigtsmæssig sammenhæng til sine
øvrige tilbud til målgruppen samt ud fra lokale
forhold og ønsker at etablere et eventuelt samarbejde med
frivillige foreninger og organisationer, der i forvejen har kontakt
til målgruppen, i forsøgsperioden.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget berører ikke staten og regionerne og
medfører ikke økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for staten og regionerne.
Skattefritagelsen har karakter af en skatteudgift, der dog anses
som en bagatel og derfor ikke indgår i Skatteministeriets
opgørelse over skatteudgifter.
Lovforslaget vil have økonomiske konsekvenser for de
deltagende kommuner, der som noget nyt vil kunne tilbyde et
personligt budget til borgere omfattet af lovforslagets
målgruppe.
Lovforslaget vedrører en ordning, som er frivillig for
kommunerne at søge om deltagelse i. Forslagets
økonomiske konsekvenser er således ikke omfattet af
DUT-princippet. De kommuner, der deltager i forsøget kan
søge om finansiering hertil, som er afsat med puljen til
forsøg med borgerstyrede budgetter i »Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025«.
Lovforslaget medfører implementeringskonsekvenser for de
deltagende kommuner, der som noget nyt vil kunne tilbyde et
personligt borgerstyrede budget til borgere omfattet af
lovforslagets målgruppe. Det er estimeret, at 80-90 borgere
vil deltage i forsøgsordningen på tværs af de
deltagende kommuner.
Lovforslaget følger seks ud af de syv principper for
digitaliseringsklar lovgivning. Lovforslaget ændrer ikke
på, hvorvidt der kan kommunikeres digitalt med kommunerne.
Kommunikation mellem den socialfaglige medarbejder (kommunen) og
borgeren vil således skulle foregå via Digital Post
medmindre borgeren er omfattet af reglerne om fritagelse af fysiske
personer fra obligatorisk tilslutning til Digital Post i lov om
Digital Post fra offentlige afsendere, jf. lovbekendtgørelse
nr. 686 af 15. april 2021 med senere ændringer. Lovforslaget
ændrer endelig ikke på mulighederne for tryg og sikker
datahåndtering og anvendelse af offentlig infrastruktur, idet
der fortsat kan kommunikeres med kommunerne via Digital Post.
Lovforslaget har betydning i forhold til princip nr. 1, 2, 4, 5, 6
og 7. Lovforslaget muliggør dog ikke automatisk
sagsbehandling, da kommunalbestyrelsen vil skulle behandle hver sag
individuelt, hvilket vil indebære faglige skøn. Der
kan således ikke udelukkende sagsbehandles efter objektive
kriterier, hvorfor der ikke er mulighed for at automatisere
sagsgangene. Baggrunden herfor er hensynet til at sikre fagligt
korrekte afgørelser med afsæt i individuelle
skøn af hensyn til borgernes samlet situation.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
En afgørelse om et personligt budget kræver ikke en
ansøgning fra borgeren. Det er i stedet op til
kommunalbestyrelserne i de deltagende kommuner af egen drift at
identificere borgere i målgruppen for personlige budgetter og
derefter tilbyde et personligt budget.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2021
til den 6. januar 2022 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen, BL -
Danmarks Almene Boliger, Blå Kors, Brugerforeningen for
aktive stofmisbrugere, Brugernes Akademi, Børne- og
kulturchefforeningen, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Center
for Rusmiddelforskning, Dansk Erhverv, Dansk Psykolog Forening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Røde Kors, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Sociale
Netværk, Den Sociale Udviklingsfond (SUF), FOA - Fag og
Arbejde, Foreningen af Danske Døgninstitutioner, Foreningen
af Socialchefer i Danmark, FH, Frelsens Hær, FTF,
Gadejuristen, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, KFUK's
Sociale Arbejde, KFUM's Sociale Arbejde, Kirkens Korshær, KL,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kriminalforsorgen,
Landsforeningen af Kvindekrisecentre, Landsforeningen af
Socialpædagoger (LFS), Landsforeningen LEV, Landsforeningen
af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen af væresteder (LVS), Landsforeningen Bedre
Psykiatri, Landsforeningen for Pårørende til
Stofmisbrugere, , LOS - De private tilbud, Rigsrevisionen,
Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De Hjemløses
Landsorganisation, Selveje Danmark, SIND, Socialt Lederforum,
Socialpædagogernes Landsforbund, Stenbroens Jurister og
VIVE.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vedrører en ordning,
som er frivillig for kommunerne at søge om deltagelse i.
Forslagets økonomiske konsekvenser er således ikke
omfattet af DUT-princippet. De kommuner, der deltager i
forsøget kan søge om finansiering hertil, som er
afsat med puljen til forsøg med borgerstyrede budgetter i
»Aftale om udmøntning af reserven til foranstaltninger
på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet
2022-2025«. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at medføre
visse mindre negative implementeringskonsekvenser for kommunerne,
der som noget nyt kan tilbyde et personligt budget til borgere
omfattet af lovforslagets målgruppe. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der eksisterer i dag en række tilbud efter servicelovens
bestemmelser til borgere med særlige sociale problemer, der
har behov for rådgivning, hjælp og støtte.
Der er efter gældende ret ikke hjemmel til, at kommunerne
kan tilbyde personlige budgetter til borgere med særlige
sociale problemer. Der henvises herudover til de almindelige
bemærkningers afsnit 2.1.
Med § 1 foreslås det, at
formålet med denne lov er at sikre, at de kommuner, som
deltager i forsøg med personlige borgerstyrede budgetter,
kan tilbyde borgere med særlige sociale problemer et
personligt budget kombineret med social støtte. Et
personligt budget skal understøtte realiseringen af
borgerens egne ønsker og målsætninger gennem
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet.
Den foreslåede bestemmelse angiver formålet med
indeværende lovforslag. Formålet med at tilbyde
støtte i form af forsøg med personlige borgerstyrede
budgetter vil være at understøtte socialt udsatte
borgeres vej til større grad af selvbestemmelse,
rehabilitering og livskvalitet. Et personligt budget vil blandt
andet være kendetegnet ved at sætte borgerens eget
behov og liv i centrum og dermed understøtte borgerens
mulighed for at tage medansvar for egen livssituation.
Til §
2
Med § 2 foreslås, at
loven skal finde anvendelse i de kommuner, der i perioden 2022-2024
deltager i forsøgsordningen med personlige borgerstyrede
budgetter.
Der er med »Aftale om udmøntning af reserven til
foranstaltninger på social-. sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2022-2025« afsat midler til en
ansøgningspulje, som udmøntes i 2022, og som kan
søges af interesserede kommuner i hele landet.
Socialstyrelsen udmelder, udmønter og administrerer
ansøgningspuljen. Kommunerne vil komme i betragtning til
forsøg med personlige borgerstyrede budgetter ved
ansøgning til ansøgningspuljen.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i
forsøgsperioden 2022-2024. Således vil et
forløb med et personligt budget skulle være afsluttet
inden udgangen af 2024. Dette betyder, at et forløb med et
personligt budget på i alt 15 sammenhængende
måneder vil skulle være igangsat senest den 1. oktober
2024, således at det kan afsluttes inden
forsøgsperiodens udløb 31. december
2024.
Til §
3
Med § 3, stk. 1, foreslås
det, at kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om at
tilbyde et personligt budget, jf. stk. 2, til borgere i kommunen
med særlige sociale problemer, som er i målgruppen for
eller modtager hjælp og støtte efter afsnit V i lov om
social service, og som vurderes, at kunne opnå større
grad af selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet.
Det vil således alene være kommuner, som har
ansøgt om og fået tildelt midler fra
ansøgningspuljen til forsøg med personlige
borgerstyrede budgetter, der vil kunne tilbyde kommunens borgere
støtte i form af et personligt budget.
Et personligt budget vil skulle understøtte, at borgere,
som er i målgruppen for eller allerede modtager støtte
og hjælp efter servicelovens bestemmelser på
voksenområdet, kan tage mere medansvar for egen
livssituation, fordi det personlige budget giver mulighed for at
sætte borgerens egne behov og eget liv i centrum.
Modtagerne vil f.eks. kunne være borgere i
hjemløshed, med stofmisbrug eller psykisk lidelse eller med
en kombination af flere problemstillinger. Borgerens sociale
problemstillinger må dog ikke være så komplekse,
at borgeren ikke vil kunne forventes at drage nytte af tilbuddet.
Ordningen vil således ikke være rettet mod f.eks.
borgere, hvis funktionsniveau - eventuelt i perioder - er så
dårligt, at borgeren ikke kan forfølge de
målsætninger, der skal være for et personligt
budget.
Kommunen vil i afgørelsen af, hvorvidt en borger skal
tilbydes et personligt budget, konkret skulle vurdere, hvorvidt
borgeren vil kunne profitere af tilbuddet i form af at opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet, jf. den foreslåede § 1.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om at tilbyde et
personligt budget vil være en afgørelse i
forvaltningslovens forstand. Afgørelsen vil således
skulle ske i overensstemmelse med forvaltningsloven og
forvaltningsretlige grundsætninger.
En afgørelse om et personligt budget kræver ikke en
ansøgning fra borgeren. Det er i stedet op til
kommunalbestyrelserne i de deltagende kommuner af egen drift at
identificere borgere i målgruppen for personlige budgetter og
derefter tilbyde et personligt budget. Kommunen kan tilbyde et
personligt budget efter en samtale med borgeren om indsatsen eller
ved hjælp af indstillinger fra andre myndigheder, der kender
borgeren.
Modtager kommunen en anmodning fra en borger om at deltage i
forsøg om personlige borgerstyrede budgetter, vil
anmodningen kunne indgå i kommunens vurdering af hvorvidt
borgeren vil kunne profitere af tilbuddet.
Et personligt budget og tilknytning af en socialfaglig
medarbejder, kan ikke erstatte øvrig hjælp,
støtte og tilbud til borgeren, som kommunen er forpligtet
til at yde efter serviceloven, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning. Dette er
begrundet i, at formålet med den foreslåede ordning vil
være at supplere den eksisterende sociale indsats til
målgruppen med et personligt budget i forsøgsperioden,
samt at sikre, at borgere, som deltager i forsøgsordningen,
ikke vil blive stillet ringere ved deltagelse. Dette gælder i
forhold til f.eks. retten til kontanthjælp, borgerens
fortsatte mulighed for at søge om enkeltydelser, i
vurderingen af borgerens rådighedsbeløb, når der
ansøges om enkeltydelser eller personligt tillæg eller
fradrag i offentlige ydelser eller i forhold til indsatsmuligheder
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 548 af 7. maj 2019.
Med den foreslåede bestemmelse er det således
hensigten, at kommunen ikke må undlade at tilbyde borgeren
hjælp efter reglerne i serviceloven, lov om en aktiv
beskæftigelsespolitik, lov om aktiv socialpolitik eller anden
lovgivning, fordi borgeren efter dette lovforslag modtager
hjælp i form af et personligt budget. Det vil imidlertid
stå borgeren frit for at vælge at benytte det
personlige budget til udgifter, som også kan være
dækket af f.eks. reglerne om hjælp i særlige
tilfælde efter kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på det personlige budget til betaling for udgifter i stedet
for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne om
hjælp i særlige tilfælde i kapitel 10 i lov om
aktiv socialpolitik, vil udgiften dog ikke efterfølgende
kunne dækkes efter reglerne i lov om aktiv socialpolitik. Det
skyldes, at udgifterne allerede vil være blevet dækket
af det personlige budget.
Det er ikke hensigten med bestemmelsen, at der forud for
anvendelse af trækningsretten vil skulle tages stilling til,
om udgiften i stedet skal dækkes af eksempelvis reglerne om
hjælp i særlige tilfælde i lov om aktiv
socialpolitik.
Omvendt vil borgeren ikke uden at være klar over det
skulle risikere at anvende sin trækningsret på det
personlige budget til udgifter, som kunne have været
dækket af eksempelvis § 81 i lov om aktiv socialpolitik
om rimeligt begrundede enkeltudgifter. Der ligger heri, at den
tilknyttede medarbejder fra kommunen vil skulle yde vejledning og
rådgivning i forhold til, hvordan borgeren bedst muligt kan
opnå sine ønsker og mål med det personlige
budget, herunder med blik for hvilke andre støttemuligheder
der er i lovgivningen.
I det forslåede § 3, stk.
2, defineres et personligt budget som en personlig
trækningsret på op til 50.000 kr., hvor borgeren i
samarbejde med kommunen opstiller personlige
målsætninger for og kan råde over budgettet efter
eget ønske til forskellige aktiviteter og andre mindre
udgifter.
Det vil være kommunen, som efter den foreslåede
§ 5 efter anmodning fra den tilknyttede socialfaglige
medarbejder på vegne af borgeren vil skulle betale for de
aktiviteter, som borgeren og den socialfaglige medarbejder i
samarbejde har fundet frem til.
Det vil være op til den enkelte borger i samarbejde med
den af kommunen tilknyttede socialfaglige medarbejder at definere,
hvilke mål og ønsker vedkommende har for sit
forløb. Målsætningerne vil variere fra borger
til borger, men kan f.eks. være et ønske om et bedre
helbred, at få og bevare en bolig, at få et job eller
komme i uddannelse, at genoptage kontakten med familie og venner
eller aftrappe misbrug.
Det vil ligeledes være op til den enkelte borger at
definere, hvilke tiltag der vil kunne hjælpe vedkommende
videre i forhold til de konkrete problemstillinger og
ønsker. Det vil eksempelvis kunne dreje sig om dækning
af udgifter til personlig hygiejne, transportudgifter, udgifter
forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport eller mindre
udgifter til indretning af bolig m.v. Borgeren vælger i
samarbejde med den socialfaglige medarbejder, hvad budgettet vil
skulle anvendes til, men det vil skulle være inden for
formålet i den foreslåede § 1 - heraf
fremgår, at det personlige budget skal understøtte
borgerens selvbestemmelse, rehabilitering og livskvalitet. I
konkrete tilfælde, hvor det vurderes relevant, kan afvikling
af lovlig gæld indgå i det personlige budget. Det
personlige budget vil således kunne anvendes til afbetaling
af mindre lån, hvis den socialfaglige medarbejder i
samarbejdet med borgeren har fundet ud af, at det er borgerens
lån, som tynger borgeren. Som led heri vil den socialfaglige
medarbejder kunne hjælpe borgeren med at lægge et
budget, som kan fungere uafhængigt af optagelse af lån.
Derudover kan den socialfaglige medarbejder tale med borgeren om
konsekvenserne ved at optage kviklån. Kommunen vil kunne
afvise at anvende det personlige budget på afvikling af
gæld efter en konkret vurdering, f.eks. hvis budgettet kun
vil afbetale en mindre del af borgerens gæld.
Et personligt budget vil efter det foreslåede § 3,
stk. 2, være et periodebestemt forløb på i alt
15 sammenhængende måneder, som skal understøtte
realiseringen af borgerens egne målsætninger, jf. dog
stk. 3. Det vil være et krav, at kommunen tilknytter en
socialfaglig medarbejder til borgeren i hele perioden på i
alt 15 sammenhængende måneder, hvor borgeren har et
personligt budget. Det vil være et krav, at der er tale om et
forløb på 15 sammenhængende måneder.
Med § 3, stk. 3, foreslås
det, at hvis en borger skal afsone en kortvarig
fængselsstraf, vil dette ikke nødvendigvis
afskære borgeren fra at deltage i
forsøgsordningen.
En kortvarig fængselsstraf skal anses for at være
fængselsstraf i indtil 6 måneder. En tilsvarende
afgrænsning fremgår af bekendtgørelse nr. 174 af
31. januar 2022 om anbringelse og overførsel af personer,
som skal udstå fængselsstraf eller forvaring. Kravet om
en sammenhængende periode på 15 måneder efter den
foreslåede § 3, stk. 2, skal sikre, at borgeren igennem
et længere forløb med et personligt budget, kombineret
med social støtte, understøttes i at opnå
større grad af selvbestemmelse, rehabilitering og
livskvalitet. Består afsoningen således af en kortvarig
fængselsstraf, vil borgeren efter en konkret vurdering stadig
kunne indgå i forsøget. Tilsvarende vil en borger, som
evt. afsoner sin fængselsstraf med elektronisk
fodlænke, ikke være afskåret fra at deltage i
forsøgsordningen.
Med § 3, stk. 4, foreslås
det, at afgørelser efter § 3, stk. 1, ikke skal kunne
indbringes for anden administrativ myndighed.
Klageadgangen foreslås afskåret, idet der er tale om
en forsøgsordning, hvor man i en begrænset periode
afprøver muligheden for at tilbyde borgere i
målgruppen et personligt budget.
Med § 3, stk. 5, foreslås
det, at fraflytter en borger, som modtager støtte i form af
et personligt budget efter § 3, stk. 1, kommunen inden
periodens udløb, bortfalder borgerens adgang til det
personlige budget.
Borgeren vil altså ikke kunne tage sit personlige budget
med sig til en ny bopælskommune. Dette skyldes, at midlerne
vil blive tildelt til de deltagende kommuner i forsøget
efter ansøgning. Midlerne vil derfor ikke kunne
overføres til en anden kommune ved en borgers fraflytning.
Dette vil også gælde, hvis borgerens nye
bopælskommune deltager i forsøgsordningen. Der vil
være tale om en konkret vurdering i forhold til,
hvornår en borger anses for at være fraflyttet
forsøgskommunen. I denne vurdering kan blandt andet
indgå den pågældende borgers registrering i
folkeregistret.
Til §
4
Med § 4, stk. 1, foreslås
det, at hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om
at tilbyde støtte i form af et personligt budget, vil
kommunalbestyrelsen samtidig skulle tilknytte borgeren en
socialfaglig medarbejder i kommunen med det formål, at
borgeren modtager støtte til at definere og realisere
målsætningerne for forløbet.
Borgerens selvbestemmelse vil skulle være i centrum, og
den tilknyttede medarbejder vil i overensstemmelse hermed skulle
rådgive og støtte borgeren under forløbet med
afsæt i borgerens egne ressourcer, herunder
understøtte borgeren i forhold til eksempelvis kontakt til
øvrige sociale myndigheder, frivillige organisationer og
lignende og dermed være med til at sikre sammenhæng
mellem forløbet med et personligt budget og eventuelle
øvrige sociale og beskæftigelsesrettede indsatser, der
ydes til borgeren, herunder et evt. samarbejde med
kriminalforsorgen. Det vil f.eks. kunne være sammenhæng
til behandling for stofmisbrug, som borgeren modtager efter §
101 i serviceloven, eller den støtte, som borgeren modtager
efter § 85 i serviceloven.
Der vil som led i den socialfaglige støtte i forbindelse
med et personligt budget eksempelvis kunne udfærdiges en
plan, hvor borgerens mål for budgettet samt de konkrete
tiltag, budgettet skal anvendes til, fremgår, så
borgeren og medarbejderen har en fælles forståelse af,
hvad formålet med budgettet for den enkelte borger er. I
samarbejde med den socialfaglige medarbejder formulerer borgeren
sine personlige ønsker og målsætninger for
budgettet, men budgettet skal, jf. lovforslagets § 3, stk. 2,
være inden for formålet i den foreslåede § 1
i lovforslaget.
I det forslåede § 4, stk.
2, foreslås at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
rollen som socialfaglig medarbejder varetages af en privat
aktør eller en anden myndighed. Kommunalbestyrelsen skal
etablere et samarbejde mellem kommunen og den person som varetager
rollen som socialfaglig medarbejder om borgerens forløb.
Det vil være op til den enkelte kommune i deres
ansøgning til Socialstyrelsen, der udmønter og
administrerer ansøgningspuljen, jf. »Aftale om
udmøntning af reserven til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025«,
at redegøre for, hvordan tilbuddet om et forløb med
et personligt budget nærmere organiseres mest
hensigtsmæssigt. Såfremt borgeren allerede har f.eks.
en fast bostøtte efter § 85 i serviceloven, eller
kommunen ønsker at lade funktionen blive varetaget af en
medarbejder, som borgeren kender i forvejen f.eks. hos en privat
aktør fra et botilbud efter servicelovens afsnit V, vil
kommunalbestyrelsen kunne beslutte at lade den samme medarbejder
varetage den sociale støtte, der vil skulle ydes i
forbindelse med det personlige budget. Det vil også kunne
være en person fra en anden myndighed, f.eks. af medarbejdere
i kriminalforsorgen. Det vil i så fald være
kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at der etableres det
fornødne samarbejde mellem kommunen og den person der
varetager rollen som socialfaglig medarbejder. Dette samarbejde om
borgerens forløb, skal blandt andet sikre, at borgerens
trækning på budgettet ligger inden for
formålet.
Bliver det nødvendigt at udskifte medarbejderen, f.eks.
pga. jobskifte, vil kommunen skulle tilknytte en anden socialfaglig
medarbejder til borgerens sag. Såfremt kommunen beslutter, at
funktionen som socialfaglig medarbejder varetages af en anden
aktør, vil kommunen kunne vælge, at puljemidlerne
bevilliget til administration og lønkroner anvendes til at
betale for, at denne aktør varetager funktionen. Uanset om
der tilknyttes en socialfaglig medarbejder i kommunen, hos en
privat aktør eller hos en anden myndighed, vil det
være kommunen, der efter den foreslåede § 5 efter
anmodning fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder på
vegne af borgeren vil skulle betale for de aktiviteter m.v., der er
planlagt i budgettet.
Til §
5
Med § 5, stk. 1, foreslås
det, at ansøgning om dækning af udgifter indsendes til
kommunen af den socialfaglige medarbejder på vegne af den
borger, der modtager støtte i henhold til § 3. Kommunen
er forpligtet til at dække udgifter i form af træk
på det personlige budget, jf. dog stk. 2.
Det vil være kommunen, der efter ansøgning fra den
socialfaglige medarbejder på vegne af borgeren, betaler for
udgifter forbundet med sociale aktiviteter, uddannelse, sport,
udgifter til personlig hygiejne, transport eller mindre udgifter
til indretning af bolig m.v. Borgeren vil således have
trækningsret på op til 50.000 kr., men det vil
være kommunen, der konkret betaler udgifterne efter anmodning
fra den tilknyttede socialfaglige medarbejder på vegne af
borgeren. Det vil sige, at der ikke vil blive udbetalt kontante
beløb til borgeren.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om at dække et
personligt budget vil være en afgørelse i
forvaltningslovens forstand. Afgørelsen vil således
skulle ske i overensstemmelse med forvaltningsloven og
forvaltningsretlige grundsætninger.
Med § 5, stk. 2, foreslås
at kommunen kan afvise at dække udgifterne, hvis borgerens
ønsker at anvende det personlige budget til dækning af
aktiviteter m.v., der ligger uden for formålet efter §
1.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på aktiviteter m.v., der ligger uden for formålet efter
lovforslagets § 1, vil kommunen kunne afvise at betale,
og det må på ny drøftes med borgeren, hvordan
budgettet kan anvendes til at opnå de personlige
målsætninger, som borgeren har for budgettet.
Med § 5, stk. 3, foreslås
at afgørelser efter § 5, stk. 1 og stk. 2, ikke kan
indbringes for anden administrativ myndighed.
Klageadgangen foreslås afskåret, idet der er tale om
en forsøgsordning, hvor man i en begrænset periode
afprøver muligheden for at tilbyde borgere i
målgruppen et personligt budget.
Til §
6
Offentlig støtte er efter gældende ret som
udgangspunkt skattepligtig indkomst, medmindre der er
særskilt hjemmel til skattefritagelse. Støtte i form
af den foreslåede forsøgsordning med personlige
budgetter er ikke omfattet af skattefrihed efter gældende
regler.
Med § 6, stk. 1, foreslås
det, at støtten i form af et personligt budget er
skattefri.
Med § 6, stk. 2, foreslås
endvidere, at støtte i form af et personligt budget ikke
indgår i kommunens beregning af ydelser fra det offentlige,
som borgeren i øvrigt modtager.
Det vil betyde, at der ved tildeling af offentlige sociale og
andre ydelser skal ses bort fra det personlige budget, og at der
ikke vil kunne ske fradrag i sociale og andre ydelser for de
beløb, der tildeles til bestemte udgifter via det personlige
budget. Der skal tillige ses bort fra det personlige budget ved
vurdering af eksempelvis ansøgninger og tildeling af
enkeltydelser eller ansøgninger om hjælp i
særlige tilfælde, herunder behovsbestemt hjælp
til rimeligt begrundede enkeltudgifter, efter kapitel 10 i lov om
aktiv socialpolitik. Formålet er at sikre, at det personlige
budget supplerer den hjælp, borgeren i øvrigt har ret
til. Det personlige budget skal således ikke have betydning
for borgerens ret til anden hjælp.
Hvis borgeren ønsker at anvende trækningsretten
på det personlige budget til betaling for udgifter i stedet
for at indgive ansøgning om hjælp efter reglerne i
kapitel 10 i lov om aktiv socialpolitik, vil udgiften dog ikke
efterfølgende kunne dækkes efter reglerne i lov om
aktiv socialpolitik.
Endelig foreslås det med § 6, stk. 3, at støtte i form af et
personligt budget ikke vil skulle indgå i beregning af
borgerens betaling for botilbud efter kapitel 20 i serviceloven og
udslusningsboliger efter lov om almene boliger.
Dette vil medføre, at midlerne, borgeren modtager efter
loven, ikke vil skulle indgå i vurderingen af borgeren
økonomiske råderum efter § 5, stk. 2, nr. 2, i
bekendtgørelse nr. 1244 af 13. november 2017 om egenbetaling
for midlertidigt ophold i boformer efter servicelovens §§
109 og 110. Ligeledes vil midlerne ikke skulle indgå i
beregningen af borgerens egenbetaling for ophold i boformer efter
servicelovens §§ 107-110 efter bekendtgørelse nr.
1387 af 12. december 2006 om betaling for botilbud m.v. efter
servicelovens kapitel 20 samt om flytteret i forbindelse med
botilbud efter § 108. Midlerne vil heller ikke skulle
indgå i beregningen af borgerens aktuelle indkomstforhold
efter § 2 i bekendtgørelse nr. 718 af 19. juni 2013 om
refusionsbeløb til lejer i udslusningsbolig.
Til §
7
Med § 7, stk. 1,
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. juli 2022,
jf. dog stk. 2.
Dette vil medføre, at forsøgene med personlige
borgerstyrede budgetter kan igangsættes 1. juli 2022.
Med § 7, stk. 2,
foreslås, at loven ophæves automatisk den 31. december
2024.
Dette vil betyde, at forsøgene med personlige
borgerstyrede budgetter skal være afsluttet ved udgangen af
2024, medmindre Folketinget forinden beslutter at forlænge
lovforslagets gyldighedsperiode.
Loven foreslås alene at finde anvendelse i
forsøgsperioden 2022-2024. Således vil et
forløb med et personligt budget skulle være afsluttet
inden udgangen af 2024. Dette vil betyde, at et forløb med
et personligt budget på i alt 15 sammenhængende
måneder vil skulle være igangsat senest 1. oktober
2023, således at det kan afsluttes inden
forsøgsperiodens udløb ved udgangen af 2024.
Til §
8
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland. Bestemmelsen vil
fastsætte lovens territoriale gyldighedsområde og vil
indebære, at loven ikke vil gælde for
Færøerne og Grønland, og at loven ikke vil
kunne sættes i kraft for disse dele af riget.
Færøerne og Grønland har overtaget samtlige
opgaver vedrørende socialområdet.