Fremsat den 22. februar 2022 af Henrik Dam Kristensen (S),
Karen Ellemann (V), Pia Kjærsgaard (DF),
Trine Torp (SF) og Rasmus Helveg Petersen (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om etablering af en
ordning for borgerforslag med henblik på behandling i
Folketinget
(Ændring af revisionsbestemmelse og
forenkling af kompetenceforhold med hensyn til udstedelse af
bekendtgørelsesregler)
§ 1
I lov nr. 1672 af 26. december 2017 om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget foretages følgende
ændringer:
1. I
lovens titel udgår
»etablering af«.
2. I
§ 2 ændres
»Folketingets formand fastsætter efter forhandling med
næstformændene og efter forelæggelse for Udvalget
for Forretningsordenen« til: »Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen fastsætter«.
3. I
§ 2, nr. 6, udgår
»eller har mulighed for at«.
4. I
§ 4 ændres
»2019-20« til: »2025-26«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre den revision af lov om etablering af en ordning
for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget
(borgerforslagsloven), som er foreskrevet i lovens § 4.
Revisionen skulle oprindelig have været foretaget i
folketingsåret 2019-20. Udvalget for Forretningsordenen
besluttede imidlertid i foråret 2020 at udsætte
fremsættelse af et lovforslag om revision, navnlig på
grund af situationen med covid-19 og de særlige forhold i det
parlamentariske arbejde, som situationen medførte.
Idet Udvalget for Forretningsordenen har
ønsket, at borgerforslagsordningen skal revideres på
ny efter yderligere nogle års drift, foreslås, at
revisionsbestemmelsen ændres, således at der skal
fremsættes et nyt lovforslag om revision senest i
folketingsåret 2025-26.
Herudover indebærer lovforslaget, at
kompetenceforholdene med hensyn til at fastsætte
nærmere regler for borgerforslagsordningen forenkles,
så kompetencen tillægges Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen frem for som nu Folketingets formand efter
forhandling med næstformændene og efter
forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen.
Ydermere indebærer lovforslaget en
enkelt sproglig forenkling i angivelsen af, hvilke forhold ved
borgerforslagsordningen der bl.a. kan fastsættes
nærmere regler om ved bekendtgørelse.
Endelig foreslås lovens titel
ændret som konsekvens af, at der ikke længere er tale
om etablering af en borgerforslagsordning, men om
videreførelse af en eksisterende ordning.
Som led i den samlede revision af
borgerforslagsordningen vil der blive foretaget ændringer af
visse forhold, som er reguleret ved bekendtgørelse, jf.
lovens § 2. Disse ændringer ventes udmøntet i en
ny bekendtgørelse til erstatning for bekendtgørelse
nr. 35 af 17. januar 2018 om en ordning for borgerforslag med
henblik på behandling i Folketinget
(borgerforslagsbekendtgørelsen). De pågældende
ændringer i forhold til den gældende
bekendtgørelse vurderes ikke at kræve ændring af
bekendtgørelsens hjemmelsgrundlag i borgerforslagslovens
§ 2.
2. Generelt om borgerforslagsordningen
Lov om etablering af en ordning for
borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget
(borgerforslagsloven) trådte i kraft den 1. januar 2018.
Selve borgerforslagsordningen blev sat i drift den 24. januar 2018,
hvor bekendtgørelse nr. 35 af 17. januar 2018 om en ordning
for borgerforslag med henblik på behandling i Folketinget,
som er udstedt med hjemmel i loven, trådte i kraft, og hvor
hjemmesiden borgerforslag.dk blev gjort tilgængelig for
offentligheden.
Borgerforslagsloven var en del af
udmøntningen af folketingsbeslutning af 2. juni 2016 om
mulighed for at få borgerdrevne beslutningsforslag behandlet
i Folketinget, jf. beslutningsforslag nr. B 169,
folketingsåret 2015-16.
Det fulgte af folketingsbeslutningen, at
Folketinget skulle indføre en ordning, hvorefter borgere kan
få fremsat, behandlet og stemt om borgerdrevne forslag i
Folketinget. Ved borgerdrevne forslag skulle ifølge
folketingsbeslutningen forstås konkrete beslutningsforslag,
hvor der er indsamlet underskrifter fra mindst 50.000 borgere, som
støtter forslaget, og som har stemmeret til Folketinget.
Beslutningsforslaget blev med enkelte
ændringer vedtaget med opbakning fra Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti, mens
Socialdemokratiet og Venstre stemte imod.
Efter vedtagelsen af folketingsbeslutningen
den 2. juni 2016 drøftede Udvalget for Forretningsordenen
ved flere lejligheder, hvordan ordningen for borgerforslag
nærmere skulle indrettes, og i hvilken form bestemmelserne
herfor skulle fastsættes.
I forlængelse af disse drøftelser
fremsatte det daværende Præsidiums medlemmer i
fællesskab den 16. november 2017 forslaget til
borgerforslagsloven (lovforslag nr. L 108, folketingsåret
2017-18).
Bemærkningerne til lovforslaget beskrev
en række forudsætninger for borgerforslagsordningens
nærmere drift og indretning, herunder om ordningen generelt,
om Folketingets behandling af forslag, der opnår det
nødvendige antal støtteerklæringer, om
forholdene for »ikkedigitale« borgere og om
borgerforslag, der kan rejse spørgsmål i forhold til
grundloven. Der henvises herom til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.1.-3.4., og til de specielle
bemærkninger til lovforslagets §§ 1 og 2.
Af punkt 3.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger fremgik bl.a., at Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen forventedes senest under behandlingen af
lovforslaget at fastlægge fremgangsmåden for
fremsættelse af forslag, som har opnået det
krævede antal støtteerklæringer. I
forlængelse heraf opstillede Udvalget for Forretningsordenen
i sin betænkning over lovforslaget, som udvalget afgav den
13. december 2017, en række retningslinjer, som efter
udvalgets opfattelse burde følges for Folketingets
behandling af borgerforslag, der opnår det krævede
antal støttetilkendegivelser inden for den fastsatte
frist.
Lovforslaget blev vedtaget ved 3. behandling
den 19. december 2017 med tilslutning fra Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Venstre, Enhedslisten, Liberal Alliance, Alternativet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti. Loven blev stadfæstet den 26. december 2017 og
trådte i kraft den 1. januar 2018.
I medfør af bemyndigelsen i lovens
§ 2 fastsatte Folketingets formand efter forhandling med
næstformændene og efter forelæggelse for Udvalget
for Forretningsordenen nærmere regler om
borgerforslagsordningen i bekendtgørelse nr. 35 af 17.
januar 2018 om en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget.
Bekendtgørelsen indeholder regler om
indgivelse af borgerforslag ved anvendelse af den digitale
løsning på hjemmesiden borgerforslag.dk, herunder om
formkrav for forslag og angivelse af og accept fra medstillere,
regler om Folketingets Administrations gennemgang af indgivne
forslag, herunder indholdsmæssige bestemmelser om afvisning
af forslag, regler om tilkendegivelse af støtte til
borgerforslag ved anvendelse af den digitale løsning, regler
om en alternativ fremgangsmåde for personer, der ikke kan
eller har mulighed for at benytte den digitale løsning, og
regler om opbevaring og offentliggørelse af oplysninger om
hovedstillere, medstillere og støttere af borgerforslag.
Borgerforslagsordningen har været i
drift siden den 24. januar 2018. Siden da er der pr. 30. november
2021 offentliggjort 1.093 forslag på borgerforslag.dk, mens
269 forslag er afvist fra offentliggørelse.
Pr. 28. januar 2022 har 33 borgerforslag
opnået de krævede 50.000 støttetilkendegivelser
for at komme til behandling i Folketinget. Fem af disse forslag er
blevet vedtaget af Folketinget, otte er under behandling i
Folketinget, og de øvrige er blevet forkastet ved 2.
(sidste) behandling.
Udvalget for Forretningsordenen har ved en
række lejligheder i løbet af den tid, hvor
borgerforslagsordningen har været i drift, drøftet
forskellige spørgsmål om ordningens indretning og
funktion på grundlag af de indhentede erfaringer. Udvalget
tilsluttede sig på sit møde den 9. februar 2022, at
dette lovforslag fremsættes, og at der udarbejdes en ny
bekendtgørelse.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ændring af borgerforslagslovens
revisionsbestemmelse
Borgerforslagsloven indeholder i § 4 en
revisionsbestemmelse.
På grund af navnlig covid-19-situationen
og dennes konsekvenser for Folketingets parlamentariske arbejde
blev der ikke fremsat lovforslag om revision af loven inden for den
oprindelige frist, som var folketingsåret 2019-20.
Udvalget for Forretningsordenen har fortsat
vurderet det hensigtsmæssigt, at der fremgår en
revisionsbestemmelse af loven, så det sikres, at reglerne for
borgerforslagsordningen på ny tages op til overvejelse,
når der er gået endnu en vis tid og indhentet
yderligere erfaringer.
Det foreslås på den baggrund, at
revisionsbestemmelsen ændres, så der fremsættes
forslag om revision af loven senest i folketingsåret
2025-26.
Som nævnt ovenfor under punkt 1 vil der
som led i den samlede revision af borgerforslagsordningen blive
foretaget ændringer af visse forhold, som er reguleret i
borgerforslagsbekendtgørelsen, hvilket ventes at ske ved
udstedelse af en ny bekendtgørelse til erstatning for den
eksisterende.
Herudover har Udvalget for Forretningsordenen
som led i revisionen drøftet forskellige
spørgsmål om Folketingets behandling af de
borgerforslag, som opnår det krævede antal
støtteerklæringer, som beslutningsforslag. I
forlængelse af disse drøftelser forudsættes, at
processen for fremsættelse og behandling i Folketinget,
herunder udvalgsbehandling, fremover overordnet vil være den
samme som efter nuværende praksis, jf. herved det angivne i
Udvalget for Forretningsordenens betænkning af 13. december
2017 over forslaget til borgerforslagsloven.
Udvalget for Forretningsordenen har overvejet,
hvordan man kan imødegå de udfordringer, der
følger af, at borgerforslag erfaringsmæssigt varierer
med hensyn til præcision i angivelsen af, hvad der
ønskes ændret, hvordan det kan gennemføres, og
hvilke konsekvenser det kan have. Det vil imidlertid være
vanskeligt at opstille egentlige kvalitetskrav for borgerforslag,
f.eks. om juridiske eller økonomiske konsekvensvurderinger,
uden at mange borgere derved begrænses i deres mulighed for
at benytte ordningen til at give udtryk for forhold i samfundet,
som de ønsker ændret. Hertil kommer, at en
kvalitetsvurdering let vil antage et vist politisk præg og et
sådant krav dermed vil sætte Folketingets
Administration i en uhensigtsmæssig rolle i forbindelse med
gennemgangen af modtagne forslag inden offentliggørelse.
Udvalget for Forretningsordenen har vurderet,
at udfordringen mere hensigtsmæssigt kan
imødegås ved at søge at styrke Folketingets
samlede beslutningsgrundlag ved Tingets stillingtagen til
beslutningsforslag på grundlag af borgerforslag. Det kan
f.eks., ske ved at det udvalg i Folketinget, som skal behandle et
forslag, stiller afklarende spørgsmål til ministrene
om forslagets perspektiver og mulige konsekvenser, eventuelt
allerede inden 1. behandling. Hvis udvalget vurderer, at et forslag
er formuleret så bredt, at det f.eks. kan være
vanskeligt for en minister at besvare spørgsmål om
dets økonomiske konsekvenser, kan udvalget vælge at
indlægge forudsætninger i spørgsmålene.
Udvalget vil også kunne spørge til forskellige
konkrete modeller for udmøntning af forslaget eller dele
heraf.
Udvalgene kan også i mange
tilfælde med fordel overveje mulighederne for at stille
ændringsforslag med henblik på præcisering eller
operationalisering af det foreslåede. Et
ændringsforslag kan f.eks. gå ud på, at
regeringen pålægges at udarbejde en analyse af emnet
for forslaget eller at indkalde til politiske forhandlinger, frem
for at det med forslaget direkte kræves, at der skal ske en
bestemt regelændring eller forandring i samfundet.
Endvidere har Udvalget for Forretningsordenen
vurderet, at det vil kunne bidrage til en kvalificeret og nuanceret
parlamentarisk behandling af borgerforslag, hvis udvalgene i videre
omfang gives mulighed for at afslutte behandlingen ved at afgive
beretning frem for betænkning. Dette er allerede formelt en
mulighed, idet behandlingen af beslutningsforslag på grundlag
af borgerforslag følger de samme regler i Folketingets
forretningsorden som beslutningsforslag i øvrigt. Det er dog
forudsat i betænkningen over det oprindelige forslag til
borgerforslagsloven, at der afgives betænkning over
beslutningsforslag på grundlag af borgerforslag, så
forslaget kan komme til afstemning om endelig vedtagelse eller
forkastelse i Folketingssalen.
Udvalget for Forretningsordenen har imidlertid
vurderet, at udvalgene fremover bør kunne beslutte at
fravige denne forudsætning og afgive beretning, hvis de
vurderer, at et forslag, som det foreligger, ikke egner sig til en
endegyldig politisk afgørelse i form af vedtagelse eller
forkastelse ved 2. (sidste) behandling og dette ikke
hensigtsmæssigt kan afhjælpes ved
ændringsforslag. Af hensyn til den forventning, der normalt
vil være skabt hos borgerforslagets stillere og
støttere om en materiel politisk stillingtagen til
forslaget, bør muligheden dog kun anvendes, hvis der kan
opnås flertal i udvalget om en beretningstekst, som
indebærer en form for videre politisk opfølgning
på forslaget, f.eks. en opfordring til regeringen til at
undersøge bestemte forhold nærmere, fremlægge en
handlingsplan, fremsætte lovforslag, ændre
administrative forskrifter eller indkalde til forhandlinger.
3.2. Ændring af borgerforslagslovens
titel
Borgerforslagslovens nuværende fulde
titel er »lov om etablering af en ordning for borgerforslag
med henblik på behandling i Folketinget«.
Da der nu er tale om en eksisterende ordning
og ikke en ny, der skal etableres, kan ordene »etablering
af« forekomme mindre retvisende. Det foreslås på
den baggrund, at disse ord udgår, så lovens titel
fremover vil være »lov om en ordning for borgerforslag
med henblik på behandling i Folketinget«.
3.3. Forenkling af kompetenceforholdene i forhold til
udstedelse af nærmere regler om
borgerforslagsordningen
Borgerforslagslovens gældende § 2
giver Folketingets formand kompetence til efter forhandling med
næstformændene (det øvrige Præsidium) og
efter forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen at
fastsætte nærmere regler om borgerforslagsordningen,
herunder om en række nærmere bestemte forhold, som er
angivet i lovens § 2, nr. 1-7.
Det foreslås at forenkle bestemmelsen,
således at kompetencen tillægges Udvalget for
Forretningsordenen.
Da Folketingets formand er
»født« formand for Udvalget for
Forretningsordenen og næstformændene (de øvrige
præsidiemedlemmer er »fødte« medlemmer af
udvalget, er det forventningen, at ændringen blot vil
indebære, at det ikke fremover vil være
nødvendigt at forelægge nye bekendtgørelser
eller ændringer af eksisterende bekendtgørelser om
ordningen for Præsidiet og Udvalget for Forretningsordenen
som separate trin.
Hvis der er ønske herom, vil der dog
intet være til hinder for, at Folketingets formand fortsat
drøfter udkast til nye bekendtgørelser eller
bekendtgørelsesændringer med det øvrige
Præsidium som led i sagens forberedelse.
Det bemærkes, at konstruktionen med
Udvalget for Forretningsordenen som regeludstedende myndighed
allerede kendes andre steder i lovgivningen, bl.a. i
folketingsvalgloven, hvorved udvalget er bemyndiget til at
fastsætte visse regler om eftervederlag til tidligere
folketingsmedlemmer, dækning af udgifter til efteruddannelse
af tidligere medlemmer, boligydelser til folketingsmedlemmer,
ydelser til midlertidige medlemmer og indenlandsk transport for
medlemmerne. Konstruktionen findes også i rigsrevisorloven,
hvorved Udvalget for Forretningsordenen er bemyndiget til efter
forelæggelse for statsrevisorerne at fastsætte
bestemmelser for rigsrevisor om sådanne forhold, der for den
offentlige forvaltning er reguleret ved forvaltningsloven og lov om
offentlighed i forvaltningen.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke nye
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
I 2019 har Folketingets Præsidium
bevilliget 1,1 mio. kr. årligt til lønudgifterne til
de ca. 1,7 årsværk, som er beskæftiget med at
drive borgerforslagsordningen, og der er derudover afsat 570.000
kr. årligt til den fremadrettede drift og løbende
videreudvikling af borgerforslag.dk finansieret af Folketingets
driftsreserver.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget har ikke som udkast været
sendt i høring. Baggrunden herfor er navnlig, at et
tidligere udkast til lovforslag, hvor alle elementer i det aktuelle
lovforslag indgik, i perioden fra den 24. januar 2020 til den 24.
februar 2020 var sendt i høring sammen med et udkast til ny
bekendtgørelse hos følgende myndigheder og
organisationer m.v.: Statsministeriet, Social- og
Indenrigsministeriet, Kulturministeriet, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Datatilsynet, Digitaliseringsstyrelsen, KL,
Danske Regioner, Danske Handicaporganisationer og Ældre
Sagen.
Alene Datatilsynet fremkom ved den tidligere
høring med bemærkninger af betydning for det aktuelle
lovforslags indhold. Datatilsynet bemærkede, at det
fremgår af databeskyttelseslovens § 3, stk. 3, at loven
og databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse på
behandling af oplysninger, der foretages som led i Folketingets
parlamentariske arbejde. Datatilsynet henviste endvidere til sit
høringssvar af 31. oktober 2017 til det oprindelige forslag
til lov om etablering af en ordning for borgerforslag med henblik
på behandling i Folketinget. Dette høringssvar
indgår i det materiale, som er omdelt som bilag 1 under
Udvalget for Forretningsordenens behandling af lovforslaget, jf. L
108 - bilag 1, folketingsåret 2017-18.
10. Sammenfattende skema Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget |
|
| Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget medfører ikke nye
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige. I 2019 har Folketingets Præsidium
bevilliget 1,1 mio. kr. årligt til lønudgifterne til
de ca. 1,7 årsværk, som er beskæftiget med at
drive borgerforslagsordningen, og der er derudover afsat 570.000
kr. årligt til den fremadrettede drift og løbende
videreudvikling af borgerforslag.dk finansieret af Folketingets
driftsreserver. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås at ændre titlen
på lov om etablering af en ordning for borgerforslag med
henblik på behandling i Folketinget, således at ordene
»etablering af« udgår.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.2.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i
borgerforslagslovens § 2 fastsætter Folketingets formand
efter forhandling med næstformændene og efter
forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen
nærmere regler om borgerforslagsordningen, herunder om en
række forhold, der nærmere er angivet i lovens §
2, nr. 1-7.
Bestemmelsen foreslås ændret,
således at kompetencen til at fastsætte de
pågældende regler tillægges Udvalget for
Forretningsordenen. Dette vil indebære, at det ikke er
nødvendigt at forelægge nye bekendtgørelser
eller ændringer af bekendtgørelser om
borgerforslagsordningen for Præsidiet og Udvalget for
Forretningsordenen som separate trin i sagens politiske
behandling.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.3.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i §
2, nr. 6, kan der fastsættes nærmere regler om
alternative fremgangsmåder for personer, der ikke kan eller
har mulighed for at benytte den it-baserede løsning, der
stilles til rådighed.
Bestemmelsen foreslås ændret,
således at ordene »eller har mulighed for at«
udgår.
Der er alene tale om en sproglig forenkling,
og den foreslåede ændring medfører således
ikke indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Borgerforslagsloven indeholder i § 4 en
revisionsbestemmelse, hvorefter der fremsættes forslag om
revision af loven senest i folketingsåret 2019-20.
Det foreslås at ændre
revisionsbestemmelsen, således at der fremsættes nyt
forslag om revision af loven senest i folketingsåret
2025-26.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2022.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov nr. 1672 af 26. december 2017 om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget foretages følgende
ændringer: | Lov om etablering af
en ordning for borgerforslag med henblik på behandling i
Folketinget | | 1. I lovens
titel udgår »etablering
af«. | § 2.
Folketingets formand fastsætter efter forhandling med
næstformændene og efter forelæggelse for Udvalget
for Forretningsordenen nærmere regler om den i § 1
nævnte ordning, herunder om … 6) alternative
fremgangsmåder for personer, der ikke kan eller har mulighed
for at benytte den it-baserede løsning, der stilles til
rådighed, og … | | 2. I § 2 ændres »Folketingets
formand fastsætter efter forhandling med
næstformændene og efter forelæggelse for Udvalget
for Forretningsordenen« til: »Folketingets Udvalg for
Forretningsordenen fastsætter«. 3. I § 2, nr. 6, udgår »eller har
mulighed for at«. | § 4. Der
fremsættes forslag om revision af loven senest i
folketingsåret 2019-20. | | 4. I § 4 ændres »2019-20«
til: »2025-26«. |
|
Skriftlig fremsættelse
Henrik Dam
Kristensen (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
etablering af en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget (Ændring af revisionsbestemmelse og
forenkling af kompetenceforhold med hensyn til udstedelse af
bekendtgørelsesregler).
(Lovforslag nr. L 130)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.