Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 11. maj 2022
1. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget bemærker, at udvalget i sin
betænkning over det oprindelige lovforslag om etablering af
borgerforslagsordningen fastlagde en række retningslinjer for
fremsættelsen og folketingsbehandlingen af borgerforslag som
beslutningsforslag, hvilket også er beskrevet i de
almindelige bemærkninger til det aktuelle lovforslag. Der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2017-18,
tillæg B, betænkning over L 108.
Udvalget finder fortsat, at disse
retningslinjer bør finde anvendelse, dog med de justeringer,
som fremgår af punkt 3.1. i de almindelige bemærkninger
til det aktuelle lovforslag. Der henses herved bl.a. til udvalgenes
mulighed for at afgive beretning frem for betænkning over
beslutningsforslag på grundlag af borgerforslag, hvis de
vurderer, at forslaget, som det foreligger, ikke egner sig til en
endegyldig politisk afgørelse i form af vedtagelse eller
forkastelse, og at dette ikke hensigtsmæssigt kan
afhjælpes ved ændringsforslag.
Udvalget henviser endvidere til det, som
fremgår af samme punkt i lovforslagets almindelige
bemærkninger, om kvalificering af Folketingets samlede
beslutningsgrundlag i forbindelse med beslutningsforslag på
grundlag af borgerforslag, herunder ved at stille
spørgsmål til ministrene om forslags perspektiver og
mulige konsekvenser. Dette kan også ske inden forslagets 1.
behandling med henblik på at kvalificere denne. Udvalget
opfordrer til, at de øvrige udvalg er opmærksomme
på de opridsede muligheder, særlig ved forslag, hvis
rækkevidde, konsekvenser eller forudsætninger kan synes
uklare.
Herudover noterer udvalget sig, at der
efter lovforslagets fremsættelse er opstået et
spørgsmål om, hvordan folketingsbehandlingen
bør tilrettelægges, hvis formålet med et
borgerforslag allerede må anses for opfyldt. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvis den retstilstand, som
borgerforslaget tilsigter, allerede er gældende, eller hvis
der er indgået en politisk aftale, som opfylder
borgerforslagets formål, inden forslaget fremsættes for
Folketinget som beslutningsforslag, eller parallelt med
folketingsbehandlingen.
Problemstillingen er aktualiseret i
forbindelse med det beslutningsforslag om en fair afslutning til 3.
g, som blev fremsat den 27. januar 2022 (beslutningsforslag nr. B
74). Den 25. februar 2022 indgik regeringen en aftale med samtlige
Folketingets partier om håndtering af prøver i
sommeren 2022 på Børne- og Undervisningsministeriets
område. Den politiske aftale indebærer bl.a., at der
vil blive afholdt færre prøver for elever i 3. g
på de gymnasiale uddannelser end normalt. I det
tilfælde blev den fremgangsmåde fulgt, at
beslutningsforslaget efter anmodning fra Børne- og
Undervisningsudvalget blev henvist direkte til udvalgsbehandling
efter reglen i forretningsordenens § 9, stk. 1, uden en
forudgående 1. behandling. Dette skete, med henblik på
at folketingsbehandlingen herefter ville kunne afsluttes med
afgivelse af en beretning, hvor udvalget kunne konstatere, at
formålet med borgerforslaget måtte anses for
opfyldt.
Udvalget for Forretningsordenen finder, at
en lignende fremgangsmåde bør kunne anvendes i
tilsvarende situationer fremover. Det bør være
vedkommende udvalg selv, som vurderer, om der er grundlag for at
anvende fremgangsmåden med direkte udvalgshenvisning uden
forudgående 1. behandling med henblik på afgivelse af
beretning. Hovedstillerens opfattelse kan naturligvis inddrages i
udvalgets overvejelser, men bør dog ikke tillægges
afgørende betydning for vurderingen. Dette skyldes, at
hovedstillere af borgerforslag af hensyn til medstillerne og
støtterne normalt ikke anses for at have nogen
selvstændig rådighed over forslaget, efter det er
indgivet gennem borgerforslagsordningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 22. februar
2022 og var til 1. behandling den 29. marts 2022. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Forretningsordenen.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på lovforslaget.
Henrik Dam Kristensen (S) fmd. Karen Ellemann (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Trine
Torp (SF) Rasmus Helveg Petersen (RV) Mogens Jensen (S) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Anne Paulin (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Kirsten Normann Andersen (SF) Andreas
Steenberg (RV) Peder Hvelplund (EL) Susanne Zimmer (FG) Sophie
Løhde (V) Thomas Danielsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Mai Mercado (KF) Peter Seier Christensen (NB) Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |