Fremsat den 9. februar 2022 af Justitsministeren (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven
(Ophævelse af revisionsbestemmelse
vedrørende kriminalisering af udtrykkelig billigelse af
visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring)
§ 1
I lov nr. 1723 af 27. december 2016 om
ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring) foretages følgende ændring:
1. §
3 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. maj 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Straffelovens § 136, stk. 3, kriminaliserer udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring. Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 1723
af 27. december 2016 om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare
handlinger som led i religiøs oplæring).
Baggrunden herfor var en politisk aftale om initiativer rettet
mod religiøse forkyndere, som søger at undergrave
danske love og værdier og understøtte parallelle
retsopfattelser, indgået mellem den daværende regering
(Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti den 31. maj 2016.
I den forbindelse blev der bl.a. indgået en delaftale
mellem den daværende regering (Venstre), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse
strafbare handlinger som led i religiøs oplæring.
Aftalen indebar bl.a., at der senest i folketingsåret
2021-22 skal fremsættes et forslag om revision af loven,
således at Folketinget kan tage stilling til, om der fortsat
er behov for kriminaliseringen. I overensstemmelse hermed
følger det af § 3 i lov nr. 1723 af 27. december 2016
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring), at justitsministeren i folketingsåret
2021-22 skal fremsætte forslag om revision af loven.
Folketinget har ved lov nr. 415 af 13. marts 2021 om
ændring af straffeloven, lov om pas til danske statsborgere
m.v. og udlændingeloven (Styrket indsats mod negativ social
kontrol m.v.) udvidet anvendelsesområdet for straffelovens
§ 136, stk. 3. Med loven blev det bl.a. gjort strafbart som
led i religiøs oplæring udtrykkeligt at billige
psykisk vold, jf. straffelovens § 243, og overtrædelser
af straffelovens § 260 a om religiøse vielser af
mindreårige.
Regeringen vil ikke acceptere, at danske love og værdier
undergraves gennem religiøs oplæring. Religiøse
fora i Danmark skal ikke bruges til at opbygge og
understøtte parallelle retsopfattelser.
De, der forestår religiøs oplæring, har en
særlig position i forhold til at påvirke deres
menighed. Dermed har de også et særligt ansvar -
både over for medlemmerne af det pågældende
religiøse fællesskab, men også over for
samfundet.
Det er således regeringens opfattelse, at der fortsat er
behov for et stærkt strafferetligt værn mod dem, der i
forbindelse med religiøs oplæring misbruger deres
særlige position og underminerer fællesskabet.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
ophæve revisionsbestemmelsen i lov nr. 1723 af 27. december
2016, således at straffelovens § 136, stk. 3,
videreføres i uændret form.
2. Ophævelse af revisionsbestemmelsen
vedrørende straffelovens § 136, stk. 3
2.1. Gældende ret
2.1.1. Straffelovens § 136,
stk. 3, blev indført ved lov nr. 1723 af 27. december 2016
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring). Det følger af ændringslovens §
3, at justitsministeren i folketingsåret 2021-22 skal
fremsætte forslag om revision af loven.
Det fremgår af bemærkningerne til lovens § 3,
jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 18 som fremsat, side 10, at der
i forbindelse med revisionen vil skulle tages stilling til, om der
fortsat er behov for strafbestemmelsen om kriminalisering af
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring, eller om bestemmelsen skal
ændres eller ophæves.
2.1.2. Det følger af
straffelovens § 136, stk. 3, at den, der som led i
religiøs oplæring udtrykkeligt billiger handlinger,
som er omfattet af straffelovens §§ 114-114 j, 208, 210,
216, 222, 223 og 225, jf. §§ 216, 222 og 223,
§§ 237, 243-246, 260, 260 a og 261, straffes med
bøde eller fængsel indtil 3 år.
Bestemmelsen omfatter ytringer, der fremsættes som led i
religiøs oplæring. Ved religiøs oplæring
forstås, at oplæringen er religiøst begrundet og
har et forkyndende element. Det betyder, at formålet med
oplæringen er at gøre et bestemt budskab kendt og at
vinde nye tilhængere (eller fastholde eksisterende). Det
indebærer bl.a., at almindelig religionsundervisning, der
ikke indeholder et sådant forkyndende element - og hvor
formålet således ikke er at vinde nye tilhængere
mv. - ikke er omfattet af bestemmelsen.
Der er alene tale om oplæring i bestemmelsens forstand,
hvis den pågældende har en særlig
(religiøs) autoritet i forhold til modtageren eller
modtagergruppen, således at den person eller disse personer
kan anses for særligt sårbare over for forkynderens
påvirkning. Der skal således være et
autoritetsspring mellem de pågældende. En
tilfældigt sammensat modtagergruppe, som f.eks. ikke
udspringer af en religiøs menighed eller lignende, i forhold
til hvilken forkynderen mv. har en sådan autoritet, falder
som udgangspunkt uden for det kriminaliserede område. Det
gælder også i forhold til grupper og indlæg
på sociale medier mv.
Både religiøse forkynderes virksomhed og
aktiviteter udøvet af andre, der i situationen ytrer sig som
led i religiøs oplæring i den nævnte forstand,
er omfattet.
Religiøs oplæring kan bl.a. - udover
"gudstjenester" og andre religiøse handlinger - omfatte den
undervisning, instruktion eller vejledning (oplæring), der
finder sted på koranskoler, bibelskoler, i visse
religiøse studiekredse mv., men også i forbindelse med
almindelig konfirmationsforberedelse.
Bestemmelsen retter sig mod udtrykkelig billigelse af visse
bestemte strafbare handlinger. Omfattet er straffelovens
bestemmelser om terror (§§ 114-114 j), drab (§ 237),
voldtægt (§ 216), voldshandlinger, herunder psykisk vold
(§§ 243-246), incest (§ 210), pædofili
(§§ 222 og 223), andet seksuelt forhold end samleje
(§ 225, jf. §§ 216, 222 og 223),
frihedsberøvelse (§ 261), tvang (§ 260), bigami
(§ 208) og religiøse vielser mv. af mindreårige
(§ 260 a). Afgrænsningen indebærer bl.a., at
udtrykkelig billigelse af specifikke strafbare handlinger som
stening, piskning, korporlig afstraffelse af børn,
håndsafhugning, tvangsomskæring af kvinder,
indgåelse af tvangsægteskab og flerkoneri mv. er
omfattet.
Både den udtrykkelige billigelse af en strafbar handling,
som allerede er begået, og billigelsen af en strafbar
handling, som ikke er begået (uanset om den rent faktisk
senere begås), er omfattet af bestemmelsen.
Det er endvidere en betingelse, at ytringen - for at være
strafbar som billigelse - må have en sådan karakter, at
den kan være med til at legitimere den form for strafbar
handling, som ytringen angår. Dette indebærer, at
ytringer om på demokratisk vis at ændre retstilstanden
ikke er omfattet.
Den blotte oplæsning eller gengivelse af et skriftsted
eller af religiøse forskrifter, hvori der gives udtryk for
en opfordring eller støtte til strafbare handlinger, er ikke
omfattet af bestemmelsen, medmindre den pågældende
tilslutter sig (billiger) det oplæste eller gengivne i en
eller anden form.
Den kontekst, som en ytring indgår i, har betydning for
vurderingen af, om den er strafbar. Det gælder både i
forhold til, om der foreligger billigelse (eller om der derimod
f.eks. er tale om, at et skriftsted gengives, men ikke billiges),
men også i forhold til, om der er tale om en ytring fremsat
som led i religiøs oplæring (eller derimod f.eks. som
led i den offentlige eller politiske debat).
Både ytringer fremsat i offentlige og ikke-offentlige
(lukkede) sammenhænge er omfattet af bestemmelsen. Offentlige
ytringer omfatter ytringer fremsat i forbindelse med en
prædiken eller anden mødeaktivitet, hvortil der er
almindelig adgang for en menighed eller en bredere offentlighed.
Det samme gælder ytringer på internettet og i medierne
mv. Ikke-offentlige ytringer er ytringer, der fremsættes i
lukkede sammenhænge og ikke er tiltænkt at skulle
udbredes til en videre kreds. Eksempelvis kan ytringer, der
fremsættes af en religiøs forkynder under en
(fortrolig) samtale med en person, der har søgt
religiøs vejledning, være omfattet af
bestemmelsen.
Der henvises i det hele til bemærkningerne til forslag nr.
L 18 til lov om ændring af straffeloven (Kriminalisering af
udtrykkelig billigelse af visse strafbare handlinger som led i
religiøs oplæring), jf. Folketingstidende 2016-17, A,
L 18 som fremsat.
2.1.3. Den 25. maj 2020 fremsendte
justitsministeren en rapport om erfaringerne med straffelovens
§ 136, stk. 3, til Folketingets Retsudvalg (Retsudvalget
2019-20 (Alm. del) - Bilag 416).
Det fremgår af rapporten, at Rigsadvokaten havde oplyst,
at der på daværende tidspunkt i politiets
sagsstyringsysstem (POLSAS) var registreret én sag om
overtrædelse af straffelovens § 136, stk. 3. Den
pågældende sag blev afgjort i 1. instans ved
Københavns Byret den 26. marts 2019, hvor tiltalte blev
fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens § 136,
stk. 3, og § 266 b, stk. 1, ved i sin egenskab af imam under
en prædiken i en moské den 31. marts 2017 udtrykkeligt
at have billiget drab efter straffelovens § 237. Tiltalte blev
af byretten idømt 6 måneders betinget fængsel,
hvilket blev stadfæstet ved Østre Landsrets dom af 30.
januar 2020.
Det fremgår endvidere af rapporten, at der ved en
søgning i POLSAS/QlikView den 30. januar 2020 var
identificeret to anmeldelser om overtrædelse af straffelovens
§ 136, stk. 3. Der blev afsagt fældende dom i den ene
sag (Østre Landsrets dom af 30. januar 2020, der er omtalt
ovenfor), og i den anden blev det besluttet ikke at indlede
efterforskning, idet det var tvivlsomt, hvorvidt der var dansk
værneting.
Rigspolitiet har efterfølgende oplyst, at der ved
søgning i POLSAS/QlikView pr. 12. januar 2022 er
identificeret én yderligere anmeldelse om overtrædelse
af bestemmelsen. Rigspolitiet har endvidere oplyst, at der er
foretaget sigtelse i sagen. Rigsadvokaten har oplyst, at der pr.
12. januar 2022 ved søgning i POLSAS ikke er registreret
yderligere påtaleopgivelser, tiltaler eller domme
vedrørende bestemmelsen.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
De, der forestår religiøs oplæring, har en
særlig position i deres menighed eller religiøse
fællesskab. De fremstår med en særlig autoritet
og indsigt, ligesom deres råd og vejledning tillægges
særlig vægt. Hertil kommer, at de er i kontakt med
mennesker, der kan være særligt sårbare over for
forkynderens mv. påvirkning, når de f.eks.
opsøger og deltager i et fællesskab om
religiøse handlinger eller søger religiøs
vejledning.
Forud for indførelsen af straffelovens § 136, stk.
3, var det lovligt for religiøse forkyndere mv. i deres
menighed mv. at udtrykke støtte til eller billige f.eks.
stening af kvinder eller korporlig afstraffelse af børn,
så længe den pågældende ikke herved
offentligt tilskyndede til en forbrydelse, jf. straffelovens §
136, stk. 1, eller medvirkede til et konkret strafbart forhold, jf.
straffelovens § 23.
Sådanne ytringer må i kraft af forkynderens mv.
særlige position anses som skadelige for samfundet,
demokratiet og respekten for gældende love og regler, uanset
om de konkret udgør tilskyndelse til en forbrydelse eller
medvirken til et strafbart forhold.
Justitsministeriet finder således, at det vil være
uhensigtsmæssigt at lovliggøre sådanne ytringer.
Det er således Justitsministeriets opfattelse, at der fortsat
er behov for et strafferetligt værn mod udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring.
På den baggrund foreslås det, at
revisionsbestemmelsen i lov nr. 1723 af 27. december 2016
ophæves, således at straffelovens § 136, stk. 3,
videreføres i uændret form.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Lovforslaget
overholder principperne om digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 8. december 2021
til den 5. januar 2022 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Amnesty International, Copenhagen Business
School (CBS) - CBS LAW - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi,
Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Københavns Universitet -
Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Landsforeningen KRIM, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet - Juridisk
Institut, Aalborg Universitet - Juridisk Institut og Aarhus
Universitet - Juridisk Institut.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
mæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det følger af straffelovens § 136, stk. 3, at den,
der som led i religiøs oplæring udtrykkeligt billiger
handlinger, som er omfattet af straffelovens §§ 114-114
j, 208, 210, 216, 222, 223 og 225, jf. §§ 216, 222 og
223, §§ 237, 243-246, 260, 260 a og 261, straffes med
bøde eller fængsel indtil 3 år.
Straffelovens § 136, stk. 3, blev indført ved lov
nr. 1723 af 27. december 2016 om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af udtrykkelig billigelse af visse strafbare
handlinger som led i religiøs oplæring). Det
følger af ændringslovens § 3, at
justitsministeren i folketingsåret 2021-22 skal
fremsætte forslag om revision af loven.
Det foreslås at ophæve revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 1723 af 27. december 2016
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring). Der lægges således op til ikke at
foretage ændringer i straffelovens § 136, stk. 3.
Ophævelsen af § 3 i lov nr. 1723 af 27. december 2016
om ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring) vil medføre, at straffelovens § 136,
stk. 3, videreføres i uændret form.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj
2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da straffeloven ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft. Færøerne
har således pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område,
mens der for Grønland gælder en særlig
kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1723 af 27. december 2016 om
ændring af straffeloven (Kriminalisering af udtrykkelig
billigelse af visse strafbare handlinger som led i religiøs
oplæring) foretages følgende ændring: | | | | § 3 | | 1. § 3 ophæves. | Justitsministeren fremsætter
forslag om revision af loven i folketingsåret 2021-22. | | |
|