Skriftlig fremsættelse (9. februar
2022)
Transportministeren (Trine Bramsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og lov om private fællesveje (Fjernelse
af køretøjer, regulering af færdslen ved akutte
hændelser, fastsættelse af en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset
område uden for tættere bebygget område, forbud
mod standsning og parkering i skillerabat m.v. samt
vintervedligeholdelsesordninger på private
fællesveje)
(Lovforslag nr. L 123)
Der foreslås indført en
hjemmel i færdselslovens § 123, stk. 2, hvorefter
Vejdirektoratet kan fjerne akut trafikfarlige
køretøjer fra statsvejene og få sine udgifter
hertil afholdt af ejeren af køretøjet.
Cirkulære om politiets fjernelse og afhændelse af
køretøjer forudsættes samtidig ændret
således, at fjernelse af trafikfarlige
køretøjer kan ske uden forudgående
partshøring, hvis færdselssikkerhedsmæssige
eller trafikafviklingsmæssige hensyn taler for, at fjernelse
skal ske straks.
Der foreslås endvidere indført
en hjemmel i § 123, hvorefter A/S Storebælt og A/S
Øresund kan fjerne køretøjer fra
Storebæltsforbindelsen og Øresundsmotorvejen.
Der foreslås indført en
hjemmel i § 90, stk. 1, hvorefter Vejdirektoratet som
vejmyndighed for statsvejene eller vej- eller broejeren kan
regulere færdslen ved akutte hændelser på
motorveje og motortrafikveje.
Der foreslås, bl.a. begrundet i
uhensigtsmæssig parkering i større byer,
indført et generelt forbud mod standsning og parkering i
skillerabat i § 28, stk. 3, 2. pkt. Definitionen af
skillerabat og yderrabat præciseres. Dog foreslås det i
3. pkt. tilladt, at et køretøj, hvis tilladte
totalvægt ikke overstiger 3.500 kg, kan standses eller
parkeres med en del af køretøjet på
skillerabat, uden for tættere bebygget område.
Der foreslås indført en
hjemmel i § 42, stk. 5, således at zoneskiltning uden
for tættere bebyggede områder kan etableres.
Der foreslås indført en ny
bestemmelse (§ 83, a) i lov om private fællesveje,
hvorved kommunerne og de private grundejere kan indgå
serviceordninger med henblik på at varetage vintervedligehold
og renholdelse af de private fællesveje som en frivillig
ordning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.