Skriftlig fremsættelse (9. februar
2022)
Transportministeren (Trine Bramsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ombygning af Aarhus
H
(Lovforslag nr. L 122)
Formålet med lovforslaget er at give
hjemmel til, at transportministeren kan gennemføre
ombygningen af Aarhus H og området omkring banegården
samt dertilhørende anlæg.
Ombygningen af Aarhus H skal fremtidssikre
stationen og gøre den klar til ibrugtagningen af DSB's nye
elektriske togmateriel (Fremtidens Tog), som skal køre
på strækningen Fredericia-Aalborg fra ultimo 2026.
En forudsætning herfor er en
række større anlægsprojekter, der skal
udføres på og ved Aarhus H. Det drejer sig om
fornyelsesaktiviteter, hastighedsopgradering,
perronforlængelser, kapacitetsudvidelse (opgraderet
sporskiftezone og etablering af et hollandsk kryds på spor 7)
samt udrulning af både Signalprogrammet og
Elektrificeringsprogrammet.
For at mindske de gener, ombygningen kan
give for både lokalområdet og trafikken samt for at
sikre en omkostningseffektiv anlægsproces, har Banedanmark
planlagt ombygningen af Aarhus H som et samlet projekt.
Med en optimeret plan har Banedanmark
nedbragt den tid, hvori der vil skulle udføres
anlægsarbejder i Aarhus fra en udførelsesperiode
på 7 til 9 år (med planlagte ophold) til ca. 3 år
kontinuerligt arbejde i perioden 2024-2027. Den optimerede
udførelse har været genstand for en
miljøvurdering (VVM), som ligger til grund for
lovforslaget.
Med lovforslaget foreslås det at give
transportministeren hjemmel til at udstede regler om forurening og
gener fra gennemførelse af anlægsprojektet.
Lovforslaget lægger op til, at der fastsættes regler
for kompensation, såfremt transportministeren
fastsætter sådanne regler om gener og støj.
Med indførelsen af muligheden for
kompensation i lovforslaget er det muligt at give
støjpåvirkede borgere tilbud om kompensation eller
genhusning. Med henblik på at opnå skattefrihed for
borgerne foreslås endelig en ændring af ligningsloven,
som sikrer, at anlægsmyndighedens udbetalinger af
kompensation og beløb i forbindelse med genhusning ikke
medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige
indkomst.
Lovforslaget udgør på en
række punkter en fravigelse af plan-, natur- og
miljølovgivningen. Det skyldes et ønske om at sikre
projektets fremdrift, da forsinkelse vil have betydelige trafikale
og samfundsøkonomiske konsekvenser. Hensynene bag de regler,
der fraviges, varetages af anlægsmyndigheden, og projektet
gennemføres inden for rammerne af projektets
VVM-undersøgelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.