Fremsat den 9. februar 2022 af skatteministeren (Jeppe Bruus)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Afskaffelse af fradragsret for
håndværksydelser efter boligjobordningen)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1735 af 17. august 2021, som ændret senest ved § 2 i
lov nr. 2613 af 28. december 2021, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8 V, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »den 1. januar 2018«: »,
dog således at arbejde i form af grøn
istandsættelse, tilslutning til bredbånd og
installation af tyverialarm skal være udført senest
den 31. marts 2022 og betalt senest den 31. maj 2022«.
2. I
§ 8 V, stk. 4, indsættes som
3. pkt.:
»For personer, hvis indkomstår ikke
følger kalenderåret, og hvis indkomstår 2023
begynder inden den 1. april 2022, henføres fradrag for
arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm udført i marts
2022 til indkomståret 2022.«
3. I
bilag 1 indsættes i afsnit B efter »fritidsbolig«:
»(i det omfang arbejdet udføres
senest den 31. marts 2022 og betales senest den 31. maj
2022)«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2022.
Stk. 2. Ved
opgørelsen af den kommunale slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2022 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2022, der følger af denne
lov.
Stk. 3. Den beregnede
korrektion af den kommunale slutskat og kirkeskat efter stk. 2
fastsættes af indenrigs- og boligministeren på grundlag
af de oplysninger vedrørende indkomståret 2022, der
foreligger pr. 1. maj 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med aftalen om finansloven for 2022 er
regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne bl.a.
enige om en permanent afskaffelse af håndværksdelen
(grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd
og installation af tyverialarm) i boligjobordningen.
Det følger af aftalen, at afskaffelsen
skal træde i kraft med virkning fra 1. april 2022.
Afskaffelsen af håndværksdelen skal ses i
sammenhæng med den aktuelle situation med høj
efterspørgsel efter håndværkere.
Afskaffelsen skønnes at indebære
et umiddelbart merprovenu på 450 mio. kr. i 2022. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet at
udgøre 260 mio. kr. i 2022. Fra 2023 skønnes det
umiddelbare merprovenu at udgøre 600 mio. kr. og 370 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd. Aftalepartierne er
enige om, at i lyset af konjunktursituationen udmøntes
provenuet i 2022 fra afskaffelse af ordningen ikke.
Med dette forslag foreslås den del af
aftalen om finansloven for 2022, der vedrører
boligjobordningen, udmøntet. Det foreslås
således at afskaffe fradragsret for
håndværksydelser efter boligjobordningen med virkning
fra den 1. april 2022.
2. Afskaffelse af
fradragsret for håndværksydelser efter
boligjobordningen
2.1.
Gældende ret
Efter gældende ret er der efter
boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for
visse typer private udgifter til bl.a. serviceydelser og
grøn istandsættelse af hjemmet eller en
fritidsbolig.
Den nuværende boligjobordning er gjort
permanent i den forstand, at der efter gældende regler ikke
er fastsat en udløbsdato for ordningen. Efter ordningen kan
personer over 18 år fradrage lønudgifter, som de har
afholdt til hjælp (serviceydelser), grøn
istandsættelse, tilslutning til bredbånd og
installation af tyverialarm (håndværksydelser).
Fradraget er todelt således, at der kan
opnås fradrag på op til 6.400 kr. (2022) pr. person for
serviceydelser og fradrag på op til 12.900 kr. (2022) pr.
person for håndværksydelser. Udnyttes begge kategorier
fuldt ud, kan der således opnås et samlet fradrag
på 19.300 kr. pr. person i 2022. Fradraget er et
ligningsmæssigt fradrag, dvs. det har en skatteværdi
på ca. 25 pct. i 2022 (gennemsnitskommune ekskl.
kirkeskat).
For indkomståret 2021 gælder et
forhøjet loft for serviceydelser på 25.000 kr. pr.
person og et forhøjet loft for håndværksydelser
på 25.000 kr. Skatteværdien af fradraget for
serviceydelser er endvidere øget til ca. 35 pct. Denne
lempelse af boligjobordningen i 2021 indgik i aftalen om
finansloven for 2021 og blev indført ved lov nr. 533 af 27.
marts 2021. Formålet var at støtte serviceerhvervet og
fremme private grønne investeringer.
Det er for arbejde vedrørende
helårsboliger en betingelse, at det omhandlede arbejde er
udført i eller på en helårsbolig, hvor den
skattepligtige person har fast bopæl, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 2, nr. 2. Der er mulighed for at opnå
fradrag, uanset om man bor i ejendommen som ejer, lejer eller
andelshaver. Det er dog en forudsætning, at personer, der bor
i en lejebolig, andelsbolig eller ejerlejlighed, har en individuel
råderet over den del af boligen, som arbejdet bliver
udført på.
Der kan tillige opnås fradrag for
lønudgifter ved vedligeholdelse m.v. af fritidsboliger, som
er omfattet af ejendomsværdiskatteloven, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 2, nr. 2. Alle former for fritidsboliger, hvor
ejeren betaler ejendomsværdiskat af fritidsboligen, er
omfattet af boligjobordningen.
De fradragsberettigede ydelser omfatter
både serviceydelser og håndværksydelser
(grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd
og installation af tyverialarm). De fradragsberettigede ydelser
fremgår af ligningslovens bilag 1. Ydelser omfattet af
boligjobordningen i 2018 og frem.
Det er desuden en betingelse, at arbejdet er
udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark.
For arbejde i form af rengøring, vinduespudsning,
børnepasning og almindeligt havearbejde må arbejdet
dog tillige være udført af en person, der er fyldt 18
år inden udgangen af det pågældende
indkomstår, og som er fuldt skattepligtig til Danmark, jf.
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3.
For fritidsboliger beliggende i udlandet
gælder der tilsvarende regler, hvor der dog er taget hensyn
til, at arbejdet udføres i udlandet, jf. ligningslovens
§ 8 V, stk. 8. Kravene til virksomheder eller personer, der
udfører arbejdet, er derfor afpasset til de udenlandske
forhold og regler. Tilsvarende gælder for de såkaldte
»grænsegængere«, dvs. personer med fast
bopæl uden for Danmark, som erhverver mindst 75 pct. af den
skattepligtige indkomst i Danmark.
Der kan ikke tages fradrag for udgifter, der
er ydet tilskud til efter andre offentlige støtteordninger,
eller udgifter, som er fradraget ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter andre regler i skattelovgivningen,
jf. ligningslovens § 8 V, stk. 6.
Der kan kun fradrages udgifter til
arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan ikke
fradrages.
Det er en betingelse for fradragsret, at den
skattepligtige har betalt for det udførte arbejde via en
elektronisk betalingsform, dvs. enten ved overførsel via
bank, herunder netbank og mobilbank, eller posthus, ved
kortbetaling via leverandørens hjemmeside eller
kortterminal, eller ved brug af indbetalingskort (girokort).
Betaling med check eller kontanter giver ikke ret til fradrag.
Derudover stiller boligjobordningen krav om,
at den skattepligtige skal foretage indberetning af oplysninger om
det fradragsberettigede arbejde til Skatteforvaltningen via et
elektronisk indberetningsmodul i TastSelvsystemet.
Fradraget bliver henført til det
indkomstår, hvor arbejdet betales. Fradraget henføres
dog til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis
betalingen sker inden for 2 måneder efter dette
indkomstårs udløb.
2.2.
Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med aftalen om finansloven for 2022 er
regeringen (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne bl.a.
enige om en permanent afskaffelse af håndværksdelen i
boligjobordningen.
Det følger af aftalen, at afskaffelsen
skal træde i kraft med virkning fra den 1. april 2022.
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om finansloven for 2022, der vedrører
boligjobordningen. Det foreslås således med
lovforslaget at ændre ligningslovens § 8 V,
således at fradragsretten for håndværksarbejde
udført efter den 31. marts 2022 afskaffes.
Der foreslås ikke ændringer i
fradragsretten for serviceydelser eller de generelle betingelser
for at kunne tage fradrag efter boligjobordningen. Det betyder, at
der ikke ændres på den hidtil omfattede personkreds
eller de generelle betingelser for at opnå fradrag. Det vil
f.eks. fortsat være en betingelse, at det omhandlede arbejde
skal være udført vedrørende en
helårsbolig, hvor den skattepligtige har fast bopæl
(folkeregisteradresse), eller være udført
vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige er ejer,
og som er omfattet af ejendomsværdiskatteloven.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget om afskaffelse af boligjobordningens
håndværksdel fra den 1. april 2022 skønnes at
medføre et umiddelbart merprovenu på 450 mio. kr. i
2022. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
merprovenuet med en vis usikkerhed at udgøre ca. 260 mio.
kr. i 2022. Der er indregnet en effekt af, at det forventes, at der
i et vist omfang vil være arbejde, der fremrykkes til
første kvartal af 2022. I 2023 og frem skønnes
merprovenuet at udgøre ca. 370 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Den varige virkning
skønnes ligeledes til ca. 370 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd.
For finansåret 2022 skønnes en
provenuvirkning på 225 mio. kr.
Afskaffelse af boligjobordningens
håndværksdel skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu for kommunerne på 435 mio. kr. i 2022
og 575 mio. kr. fra og med 2023. Forslaget får dog ingen
umiddelbare økonomiske virkninger for kommunerne for
indkomståret 2022, da det af tidsmæssige grunde ikke
har været muligt at indarbejde virkningen af forslaget i det
statsgaranterede udskrivningsgrundlag for 2022. I den forbindelse
vil der, for så vidt angår indkomstskatterne for de
kommuner, der vælger at selvbudgettere deres
udskrivningsgrundlag i 2022, ske en neutralisering af lovens
virkning i forbindelse med afregningen af de kommunale skatter
vedrørende indkomståret 2022 i 2025.
Afskaffelsen af boligjobordningens
håndværksdel indebærer en reduktion af den
eksisterende skatteudgift, svarende til forslagets umiddelbare
virkning.
Mio. kr. (2022-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2022 | Umiddelbar virkning | 450 | 600 | 600 | 600 | 600 | 225 | Virkning efter tilbageløb | 345 | 465 | 465 | 465 | 465 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 260 | 370 | 370 | 370 | 370 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 435 | 575 | 575 | 575 | - | - |
|
3.2.
Implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre
administrative udgifter for Skatteforvaltningen på samlet set
1,0 mio. kr. i 2022 og en mindreudgift på 0,1 mio. kr. i
2023, 5,4 mio. kr. årligt i 2024-2025, 5,5 mio. kr. i 2026,
5,7 mio. kr. i 2027 og 6,8 mio. kr. varigt fra 2028. Udgifterne
følger af systemtilpasninger og vejledning, mens
mindreudgiften følger af et mindre behov for kontrol med
boligjobordningen.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes at reducere
efterspørgslen efter håndværksydelser.
Virkningen kan dog ikke kvantificeres nærmere.
OBR (Erhvervsstyrelsen - Område for
Bedre Regulering) vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes at have negative
klimamæssige konsekvenser på grund af husholdningernes
mindre efterspørgsel efter håndværksydelser til
bl.a. energibesparelser. De klimamæssige konsekvenser kan dog
ikke umiddelbart kvantificeres nærmere.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø-
og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Med forslaget foreslås at afskaffe
fradrag for håndværksydelser efter boligjobordningen,
mens det ikke foreslås at ændre på fradragsretten
for serviceydelser efter ordningen. Forslaget viderefører
således boligjobordningen i sin grundform.
Af hensyn til EUF-Traktatens regler om
kapitalens fri bevægelighed, og EU-Domstolens dom i den
såkaldte Jägersag (C-256/06) omfatter retten til fradrag
også fritidsboliger i udlandet. Fritidsboligen skal
være beliggende i et land, som i henhold til aftale m.v. skal
udveksle skatteoplysninger med de danske myndigheder. I
overensstemmelse hermed bliver der efter den nuværende
boligjobordning ikke stillet krav om, at arbejde vedrørende
fritidsboliger i udlandet skal udføres af virksomheder, der
er momsregistrerede i Danmark, eller af personer, der er
skattepligtige til Danmark, idet det vil vanskeliggøre
mulighederne for at opnå fradrag, hvis en ejer af en
fritidsbolig i udlandet ikke må anvende lokal arbejdskraft.
Af samme grund kan grænsegængere opnå fradrag,
selv om arbejdet bliver udført af en virksomhed, som ikke er
momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ikke er
skattepligtig til Danmark. Disse regler vil fortsat
gælde.
Der er fortsat tale om en generel
skatteordning med en bred afgrænsning af de
fradragsberettigede ydelser, hvor den skattemæssige fordel
tilfalder private borgere. Det vurderes derfor, at ordningen ikke
indebærer statsstøtte.
På baggrund heraf vurderes lovforslaget
at være i overensstemmelse med EU-retten.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. december 2021 til den 18. januar 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Akademikerne, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Boligselskabernes Landsforening, borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Business Denmark,
Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Evalueringsinstitut, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Told og Skatteforbund, Danske
Advokater, Danske Regioner, DI, Digitaliseringsstyrelsen, DTL,
EjendomDanmark, Erhvervsstyrelsen - Område for Bedre
Regulering, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans
Danmark, Finansforbundet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske Skatteankenævn,
Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, HK-Kommunal, HK-Privat,
HORESTA, Justitia, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Parcelhusejernes Landsorganisation, RockwoolFonden, SEGES,
Skatteankeforvaltningen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening,
VELTEK og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget skønnes at medføre
et merprovenu på 260 mio. kr. i 2022 efter tilbageløb
og adfærd. Den varige virkning skønnes til ca. 370
mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Forslaget skønnes at medføre
et umiddelbart merprovenu for kommunerne på 435 mio. kr. i
2022 og 575 mio. kr. fra og med 2023. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget vurderes at medføre
administrative udgifter for Skatteforvaltningen på samlet set
1,0 mio. kr. i 2022 og en mindreudgift på 0,1 mio. kr. i
2023, 5,4 mio. kr. årligt i 2024-2025, 5,5 mio. kr. i 2026,
5,7 mio. kr. i 2027 og 6,8 mio. kr. varigt fra 2028. Udgifterne
følger af systemtilpasninger og vejledning, mens
mindreudgiften følger af et mindre behov for kontrol med
boligjobordningen. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vurderes at reducere
efterspørgslen efter håndværksydelser.
Virkningen kan ikke kvantificeres nærmere. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Forslaget vurderes at have negative
klimamæssige konsekvenser, der dog ikke umiddelbart kan
kvantificeres nærmere. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Udformningen af boligjobordningen er sket
under hensyntagen til en række EU-retlige aspekter, herunder
EUF-Traktatens regler om kapitalens fri bevægelighed og
EU-Domstolens dom i den såkaldte Jäger-sag (C-256/06).
Der er fortsat tale om en generel skatteordning med en bred
afgrænsning af de omfattede ydelser, hvor den
skattemæssige fordel tilfalder private borgere. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende ret er der efter
boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for
visse typer private udgifter til bl.a. serviceydelser og
grøn istandsættelse af hjemmet eller en
fritidsbolig.
Fradragsretten for serviceydelser omfatter
almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning
og almindeligt havearbejde m.m., mens fradragsretten for
håndværksydelser omfatter grøn
istandsættelse, tilslutning til bredbånd og
installation af tyverisikring.
Det er efter § 8 V, stk. 2, nr. 5, en
betingelse, at arbejdet er udført i perioden fra og med den
1. januar 2018. Der er efter gældende regler ikke fastsat en
udløbsdato for ordningen.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 8 V, stk. 2, nr. 5, efter »den
1. januar 2018« indsættes », dog således at
arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm skal være
udført senest den 31. marts 2022 og betalt senest den 31.
maj 2022«.
Den foreslåede ændrede affattelse
af § 8 V, stk. 2, nr. 5, vil indebære, at der ikke er
fradragsret efter boligjobordningen for arbejde i form af
grøn istandsættelse, tilslutning til bredbånd og
installation af tyverialarm udført efter den 31. marts 2022.
Arbejdet vil endvidere skulle være betalt senest den 31. maj
2022 for at være fradragsberettiget efter ordningen. Det
svarer til principperne i de regler, der tidligere var
gældende, da boligjobordningen udløb med udgangen af
et indkomstår.
Forslaget ændrer ikke på
fradragsretten for serviceydelser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2
Efter gældende ret er der efter
boligjobordningen, jf. ligningslovens § 8 V, fradragsret for
visse typer private udgifter til bl.a. serviceydelser og
grøn istandsættelse af hjemmet eller en
fritidsbolig.
Det er efter § 8 V, stk. 2, nr. 5, en
betingelse, at arbejdet er udført i perioden fra og med den
1. januar 2018. Der er efter gældende regler ikke fastsat en
udløbsdato for ordningen.
Det følger af § 8 V, stk. 4, 1. og
2. pkt., at fradraget henføres til det indkomstår,
hvor betalingen for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog
til det indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis
betaling for arbejdet er sket inden for 2 måneder efter
indkomstårets udløb. Der er tale om en generel
periodiseringsregel.
For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 8 V, stk. 4, 3. pkt., hvor det
fastsættes, at for personer, hvis indkomstår ikke
følger kalenderåret, og hvis indkomstår 2023
begynder inden den 1. april 2022, henføres fradrag for
arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm udført i marts
2022 til indkomståret 2022.
Den foreslåede bestemmelse skal tage
højde for, at det i princippet er muligt for en person at
påbegynde indkomståret 2023 allerede den 1. marts 2022,
jf. kildeskattelovens § 22, stk. 1, 4.-5. pkt.
Den foreslåede bestemmelse skal sikre,
at indkomståret 2022 i alle tilfælde er sidste år
med fradrag for håndværksydelser efter
boligjobordningen. Uden bestemmelsen vil en person, hvis
indkomstår 2023 ikke følger kalenderåret (person
med forskudt indkomstår) og påbegyndes den 1. marts
2022, kunne få henført fradrag for
håndværksarbejde udført i en enkelt måned
(marts 2022) til indkomståret 2023, hvor ordningen er
ophørt for håndværksarbejde. Der er
således tale om en særlig henføringsregel for
personer med forskudt indkomstår.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3
Bilag 1 til ligningsloven oplister de
fradragsberettigede ydelser efter boligjobordningen i 2018 og
frem.
Det foreslås, at der i bilag 1 til ligningsloven i afsnit B
efter »fritidsbolig« indsættes »(i det
omfang arbejdet udføres senest den 31. marts 2022 og betales
senest den 31. maj 2022)«.
Den foreslåede ændring af bilag 1
skal ses i sammenhæng med forslagets § 1, nr. 1. Der er
således tale om en konsekvens af forslaget om at afskaffe
fradrag for håndværksydelser (grøn
istandsættelse, tilslutning til bredbånd og
installation af tyverialarm) pr. 1. april 2022. Fra og med den 1.
april 2022 vil der således alene være fradrag for
serviceydelser.
Det foreslås ikke at ændre i de
hidtil fradragsberettigede serviceydelser. Der vil således
som hidtil være fradragsret for almindelig rengøring,
herunder vask og aftørring af flader i boligen,
rengøring af toilet og bad, støvsugning, gulvvask og
boning, opvask, tøjvask og strygning, rensning eller vask af
tæpper, gardiner, persienner m.m., indvendig og udvendig
vinduespudsning, børnepasning i hjemmet eller i en
fritidsbolig, aflevering og afhentning af børn til og fra
daginstitution, skole, fritidsklub og fritidsaktiviteter,
almindeligt havearbejde, herunder græsslåning, klipning
af hæk, lugning, beskæring af buske og træer samt
snerydning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. april 2022.
Afskaffelsen af muligheden for at få
fradrag for håndværksydelser vil få virkning fra
samme tidspunkt, jf. den foreslåede ændring af
ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 5, jf. lovforslagets §
1, nr. 1.
Ikrafttrædelsestidspunktet fraviger
regeringens målsætning om, at erhvervsrettet lovgivning
skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli. Det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt følger af
aftalen om finansloven for 2022. Med det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt sikres det, at loven træder i
kraft hurtigst muligt, og at de systemmæssige ændringer
kan iværksættes hurtigst muligt.
Det foreslås i stk.
2, at ved opgørelsen af den kommunale slutskat og
kirkeskat for indkomståret 2022 efter § 16 i lov om
kommunal indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den
beregnede virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget
for kommuneskat og kirkeskat for 2022, der følger af denne
lov.
Bestemmelsen indebærer, at de
økonomiske virkninger for den personlige indkomstskat for
kommunerne og folkekirken som følge af lovforslaget
neutraliseres for indkomståret 2022, for så vidt
angår de kommuner, der for 2022 har valgt at budgettere med
deres eget skøn over udskrivningsgrundlaget for den
personlige indkomstskat. Neutraliseringen sker med baggrund i
aktstykke 320, 2020/21, tiltrådt af Finansudvalget den 29.
juni 2021, hvoraf det fremgår, at skønnet over
udskrivningsgrundlaget i 2022 hviler på en forudsætning
om i øvrigt uændret lovgivning. Det fremgår
endvidere, at ved efterfølgende ændringer i
udskrivningsgrundlaget for 2022 neutraliseres virkningerne for de
selvbudgetterende kommuner.
Det foreslås i stk.
3, at den beregnede korrektion af den kommunale slutskat og
kirkeskat efter stk. 2 fastsættes af indenrigs- og
boligministeren på grundlag af de oplysninger
vedrørende indkomståret 2022, der foreligger pr. 1.
maj 2024.
Efterreguleringen af indkomstskatten for de
selvbudgetterende kommuner for 2022 efter stk. 2, herunder
også kirkeskatten, opgøres i 2024. Efterreguleringen
afregnes i 2025.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1735 af 17. august 2021, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 2613 af 28. december
2021, foretages følgende ændringer: | | | | § 8 V. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for
serviceydelser, grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm i hjemmet eller i en
fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1. Stk. 2.
Fradraget er betinget af, 1) at den skattepligtige person ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år, 2) at arbejdet er udført
vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige
person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets
udførelse, eller at arbejdet er udført
vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person
er ejer og skattepligtig efter ejendomsværdiskatteloven af
fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets
udførelse, 3) at arbejdet er udført af en
virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller ved arbejde i
form af rengøring, vask, opvask, strygning, vinduespudsning,
børnepasning og havearbejde tillige af en person, der ved
indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt
skattepligtig til Danmark, 4) at den skattepligtige foretager
indberetning af det fradragsberettigede beløb til
skattemyndighederne med angivelse af, hvem der har udført
arbejdet, og | | | 5) at arbejdet er udført i perioden
fra og med den 1. januar 2018. Stk. 3. For
arbejde vedrørende en fritidsbolig finder stk. 1, 2 og 4-9
tilsvarende anvendelse for ægtefællen til ejeren af en
fritidsbolig, jf. stk. 2, nr. 2, under forudsætning af at
ægtefællerne var gift og samlevende på det
tidspunkt, hvor det fradragsberettigede arbejde blev
udført. | | 1. I § 8 V, stk. 2, nr. 5, indsættes
efter »den 1. januar 2018«: », dog således
at arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning
til bredbånd og installation af tyverialarm skal være
udført senest den 31. marts 2022 og betalt senest den 31.
maj 2022«. | Stk. 4.
Fradraget henføres til det indkomstår, hvor betalingen
for arbejdet er sket. Fradraget henføres dog til det
indkomstår, hvor arbejdet er udført, hvis betaling for
arbejdet er sket inden for 2 måneder efter
indkomstårets udløb. Stk. 5. De
fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt
højst udgøre et grundbeløb på 5.400 kr.
(2010-niveau) pr. person, og de samlede fradragsberettigede
udgifter til grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm kan årligt
højst udgøre et grundbeløb på 10.900 kr.
(2010-niveau) pr. person. I indkomståret 2021 kan de
fradragsberettigede udgifter til serviceydelser dog højst
udgøre 25.000 kr. pr. person, og de samlede
fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse,
tilslutning til bredbånd og installation af tyverialarm kan
højst udgøre 25.000 kr. pr. person. Udgifter til
serviceydelser på op til 25.000 kr., jf. 2. pkt., medregnes i
indkomståret 2021 med et beløb svarende til 135 pct.
af udgiften. Grundbeløbene reguleres efter
personskattelovens § 20. Stk.
6.-9.---- | | 2. I § 8 V, stk. 4, indsættes som 3. pkt.: »For personer, hvis indkomstår
ikke følger kalenderåret, og hvis indkomstår
2023 begynder inden den 1. april 2022, henføres fradrag for
arbejde i form af grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm udført i marts
2022 til indkomståret 2022.« | | | | Bilag
1. Ydelser omfattet af
boligjobordningen i 2018 og frem A. Serviceydelser i hjemmet eller i en
fritidsbolig Almindelig
rengøring - Vask og aftørring af flader i
boligen - Rengøring af toilet og bad - Støvsugning, gulvvask og
boning - Opvask, tøjvask og strygning - Rensning eller vask af tæpper,
gardiner, persienner m.m. Vinduespudsning - Indvendigt - Udvendigt Børnepasning - Børnepasning i hjemmet eller i en
fritidsbolig - Aflevering og afhentning af børn
til og fra daginstitution, skole, fritidsklub og
fritidsaktiviteter Almindeligt havearbejde
m.m. - Græsslåning - Klipning af hæk - Lugning - Beskæring af buske og
træer - Snerydning | | | | | | B. Grøn istandsættelse, tilslutning til
bredbånd og installation af tyverialarm vedrørende
hjemmet eller en fritidsbolig | | 3. I bilag 1 indsættes i afsnit B efter »fritidsbolig«:
»(i det omfang arbejdet udføres
senest den 31. marts 2022 og betales senest den 31. maj
2022)«. | Udvendigt malerarbejde
(bortset fra tag), f.eks. - Maling af vinduesrammer (udvendigt) - Maling af døre (udvendigt) - Maling af ydervægge
(udvendigt) Isolering af
tag Reparation og
forbedring af skorsten, f.eks. - Indsættelse af isolerende
foring - Indsættelse af filter - Montering af røgsuger - Ændring af
skorstenshøjde Udskiftning af ruder og
vinduer og terrassedøre med glas, f.eks. - Nye ruder og vinduer - Nye terrassedøre og franske
altandøre, hvor størstedelen er glas - Forsatsvinduer Udskiftning af
yderdøre, terrassedøre m.v., f.eks. - Nye døre Isolering af
ydervægge, f.eks. - Isolering - Hulmursisolering Isolering af gulv,
f.eks. - Isolering af terrændæk og
krybekælder op mod gulv Afmontering af
brændeovne - Afmontering af eksisterende
brændeovne og pejseindsatse Installation eller
udskiftning af varmestyringsanlæg, f.eks. - Radiatortermostatventiler - Vejrkompenseringsanlæg - Urstyring - Udskiftning af radiatorer Arbejde på
solfangere, solceller og husstandsvindmøller: - Installation, reparation eller udskiftning
af solfangere - Installation, reparation eller udskiftning
af solceller - dog ikke, hvis reglerne for erhvervsmæssig
virksomhed anvendes - Installation, reparation eller udskiftning
af husstandsvindmøller - dog ikke, hvis reglerne for
erhvervsmæssig virksomhed anvendes Reparation eller
udskiftning af gasfyrskedler og varmeanlæg bortset fra
oliefyr, biokedelanlæg, pillefyr, biomassefyr og
fastbrændselskedler, f.eks. - Solvarmeanlæg: Hele solvarmesystemet
inkl. varmtvandsbeholder - Vandvarmere i forbindelse med installation
af kedler m.v. - Etablering af stikledning Udskiftning eller
reparation af fjernvarmeunits Installation af
varmepumper, herunder jordvarmepumper, f.eks. - Varmepumper, herunder luft til
luft-varmepumper med og uden kølefunktion - Jordvarme: Hele jordvarmesystemet inkl.
jordslange Installation eller
forbedring af ventilation, f.eks. - Balanceret ventilationsanlæg med
varmeindvinding Installation eller
forbedring af visse afløbsinstallationer og dræn,
f.eks. - Kloakarbejder på egen grund - Udskiftning af kloakrør - Fornyelse og etablering af
dræn - Udskiftning og etablering af
opsamlingstank - Nedsivningsanlæg - Minirensningsanlæg - Rodzoneanlæg - Højvandslukkere - Regnvandsfaskiner Radonsikring,
f.eks. - Radonudsugning Tilslutning til
bredbånd: - Tilslutning til bredbånd
(nedgravning og indskydning af kabler på egen grund og
opsætning af modtageudstyr til mobilt og fast
trådløst bredbånd på boligens ydre
rammer). Installation af
tyverialarm | | |
|