Fremsat den 9. februar 2022 af klima-,
energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om varmeforsyning og
lov om planlægning
(Afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgas og offentliggørelse og videregivelse af oplysninger
om produktions- og driftsmæssige forhold m.v.)
§ 1
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16. november 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2606 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 14 a indsættes:
Ȥ 14 b.
Tilslutningspligt til distributionsnet til fremføring af
naturgas bestemt af kommunalbestyrelsen er uden
virkning.«
2. I
overskriften til kapitel 4 a,
ændres »Energitilsyn« til:
»Forsyningstilsynet«.
3. I
§ 23 d, stk. 3, indsættes
efter »omfanget«: »og
offentliggørelse«.
4. I
§ 28 a, indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder skal
videregive oplysninger omfattet af § 23 d, stk. 1, til
forbrugerne.«
§ 2
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1833 af 8. december 2020, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15 indsættes efter stk. 12
som nyt stykke:
»Stk. 13.
Bestemmelser i lokalplaner, der medfører tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas, er uden virkning. Det samme gælder bestemmelser,
der medfører tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas i
servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede.«
Stk. 13 bliver herefter stk. 14.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse |
|
| 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas | | | 2.1.1. Gældende ret | | | | 2.1.1.1. Tilslutningspligt efter
varmeforsyningsloven | | | | 2.1.1.2. Tilslutningspligt efter
planloven | | | 2.1.2. Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. Offentliggørelse af
oplysninger om produktions- og driftsmæssige forhold
m.v. | | | 2.2.1. Gældende ret | | | 2.2.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. Videregivelse af oplysninger om
produktions- og driftsmæssige forhold m.v. | | | 2.3.1. Gældende ret | | | 2.3.2. Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3. Konsekvenser for FN's
verdensmål | 4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | | 4.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgas | | 4.2. Offentliggørelse og
videregivelse af oplysninger om produktions- og driftsmæssige
forhold m.v. | | 4.3. Principperne om digitaliseringsklar
lovgivning | 5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 5.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgas | | 5.2. Offentliggørelse og
videregivelse af oplysninger om produktions- og driftsmæssige
forhold m.v. | | 5.3. Principperne om agil erhvervsrettet
regulering | 6. Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. Klimamæssige konsekvenser | 8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. Forholdet til EU-retten | 10. Hørte myndigheder og
organisationer m.v. | 11. Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet indgik
den 22. juni 2020 Klimaaftale for energi og industri mv. 2020.
Aftalekredsen er enig om at arbejde for at udbrede en
grøn varmeforsyning i Danmark. Det betyder blandt andet, at
olie- og gasfyr skal udfases og udskiftes med grønne
alternativer. Det er med aftalen besluttet, at forbrugerbindingerne
til naturgasnettet afskaffes.
Aftalekredsen er endvidere enig om, at der som led i
klimaaftalen skal igangsættes en række
understøttende initiativer, der skal anskueliggøre en
fossilfri fjernvarmesektor, og som kan understøtte den
fossile udfasning frem mod 2030.
Lovforslaget har til formål at implementere dele af
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020 i lov om varmeforsyning
(varmeforsyningsloven) og lov om planlægning (planloven).
Det foreslås, at eksisterende tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg i form af tilslutning til
distributionsnet til fremføring af naturgas er uden virkning
fra lovens ikrafttræden. Lovforslaget indeholder kun forslag
om afskaffelse af tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas. Det
vil sige, at eksisterende tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1 og
2, i varmeforsyningsloven, fortsat vil være gældende
efter lovens ikrafttræden. Det drejer sig blandt andet om
tilslutningspligt til fjernvarme.
Det foreslås at udvide klima-, energi- og
forsyningsministerens bemyndigelse til at kunne fastsætte
regler om, at varmeforsyningsvirksomheder skal offentliggøre
visse oplysninger. Det foreslås endvidere at indføre
en bemyndigelse til klima-, energi- og forsyningsministeren til at
kunne fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder
skal videregive visse oplysninger til forbrugerne. Begge forslag
har til formål at sikre hjemmel til, at der kan
fastsættes regler om offentliggørelse og videregivelse
af oplysninger, der kan medvirke til den fortsatte grønne
omstilling af fjernvarmesektoren.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Tilslutningspligt efter varmeforsyningsloven
Frem til vedtagelsen af lov nr. 1712 af 27. december 2018 om
ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning
(herefter ændringsloven) havde kommunalbestyrelsen mulighed
for at pålægge forbrugerbindinger i form af
tilslutnings- og forblivelsespligt for eksisterende byggeri og
nybyggeri, jf. de dagældende bestemmelser i § 11 og
§ 12 i varmeforsyningsloven.
En tilslutningspligt medfører, at ejeren af ejendommen
har pligt til at betale den tilslutningsafgift og de faste
udgifter, som ifølge det kollektive
varmeforsyningsanlægs anmeldelse til Forsyningstilsynet er
gældende for ejendommen. Forblivelsespligt ligger implicit i
tilslutningspligten, idet ejendomme, som allerede er tilsluttet det
kollektive varmeforsyningsanlæg, forpligtes til at forblive
tilsluttet og betale fast bidrag. Tilslutnings- og
forblivelsespligt medfører ikke aftagepligt.
Ændringsloven ophævede muligheden for
kommunalbestyrelsen for at pålægge nye
forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt.
Med ophævelsen af muligheden for at pålægge nye
forbrugerbindinger blev bestemmelsen i den dagældende §
13 om kommunalbestyrelsens mulighed for at pålægge
ejendomme bidragspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg,
uden relevans, hvorfor § 13 også blev ophævet.
Tilslutnings-, forblivelses- og bidragspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg, der er pålagt af
kommunalbestyrelsen i et godkendt projektforslag inden den 1.
januar 2019, og som ikke er afløst af et senere godkendt
projekt uden tilslutningspligt, er fortsat gældende, jf.
§ 3, stk. 2, i ændringsloven.
Det medfører, at ejere af ejendomme omfattet af
eksisterende pligter fortsat vil være forpligtede til at
tilslutte sig med den af kommunen besluttede frist samt forblive
tilsluttet og betale de af kommunen pålagte bidrag. Der kan
således være ejere af ejendomme, der over en
årrække kan være forpligtet til at tilslutte sig
det kollektive varmeforsyningsanlæg, selvom muligheden for at
pålægge tilslutningspligt er ophævet.
Ved et kollektivt varmeforsyningsanlæg forstås
virksomhed, der driver en række anlæg med det
formål at levere energi til bygningers opvarmning og
forsyning med varmt vand, jf. § 2 i varmeforsyningsloven. I
varmeforsyningslovens kapitel 2 og 3 omfatter kollektive
varmeforsyningsanlæg tillige distributionsnet til
fremføring af naturgas, jf. § 2, stk. 3.
Naturgasforsyningsnet er endvidere reguleret i lov om
gasforsyning (gasforsyningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
126 af 6. februar 2020. Varmeforsyningsloven regulerer alene
distributionsnet til fremføring af naturgas. Produktion og
transmissionsnettet er reguleret i gasforsyningsloven.
Begrebet naturgas anvendes fortsat i varmeforsyningsloven,
selvom lov om naturgasforsyning er blevet ændret til lov om
gasforsyning den 1. juli 2021, jf. lov nr. 923 af 18. maj 2021 om
ændring af lov om naturgasforsyning, lov om fremme af
vedvarende energi og forskellige andre love. Det skyldes, at
varmeforsyningsloven stadig opererer med en sondring mellem
naturgas og andre brandbare gasarter. Begrebet naturgas bruges
derfor i nærværende lovforslag. Naturgas skal i den
forbindelse forstås som ledningsgas, der i dag består
af naturgas og opgraderet biogas.
Det følger af § 14 a i varmeforsyningsloven, at
klima-, energi- og forsyningsministeren, efter forhandling med de
kommunale organisationer, kan fastsætte regler om
tilslutningspligt, herunder om dispensation, når
tilslutningspligten er besluttet af kommunalbestyrelsen inden den
1. januar 2019.
Det følger af § 3, stk. 3, i ændringsloven, at
den gældende bekendtgørelse nr. 904 af 24. juni 2016
om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg
(tilslutningsbekendtgørelsen), der regulerer allerede
pålagte forbrugerbindinger, fortsat skal være
gældende, indtil klima-, energi- og forsyningsministeren
udsteder nye regler i medfør af § 14 a.
Det følger af § 21, stk. 1, i
tilslutningsbekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen
foranlediger, at en beslutning om, at en ejendom er pålagt
tilslutningspligt eller forblivelsespligt, tinglyses på
ejendommen.
Tingslysning er dog ikke en gyldighedsbetingelse for en
beslutning om tilslutningspligt, jf. blandt andet Østre
Landsrets dom af 8. januar 2010, optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen, 2010, side 1234ff.
Det følger af § 20, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 1075 af 30. september 2014 af lov om tinglysning
(tinglysningsloven), at Tinglysningsretten sletter rettigheder, der
åbenbart er ophørt.
Det følger endelig af § 21, stk. 2, i
tilslutningsbekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen
indberetter oplysninger om tilslutningspligt, forblivelsespligt og
forbud til det digitale planregister Plandata.dk, tidligere
PlanSystemDK.
2.1.1.2. Tilslutningspligt efter planloven
Det fremgår af § 15, stk. 2, nr. 12, i planloven, at
kommunalbestyrelsen i en lokalplan kan bestemme, at ny bebyggelse
ved ibrugtagning skal tilsluttes et fællesanlæg.
Det fremgår af § 15, stk. 2, nr. 17, i planloven, at
kommunalbestyrelsen i en lokalplan kan fastsætte bestemmelse
om oprettelse af grundejerforening for nye haveboligområder,
erhvervsområder, områder for fritidsbebyggelse eller
byomdannelsesområder, herunder om medlemspligt og om
foreningers ret og pligt til at forestå etablering, drift og
vedligeholdelse af fællesarealer og
fællesanlæg.
Frem til den 1. januar 2019 har et fællesanlæg
blandt andet kunnet omfatte kollektive
varmeforsyningsanlæg.
Med vedtagelse af en lokalplan har det således været
muligt at pålægge ny bebyggelse tilslutningspligt til
et kollektivt varmeforsyningsanlæg. Muligheden har typisk
været anvendt i forbindelse med større udstykninger,
hvor en lokalplan efter planloven er påkrævet, og
typisk forud for det tidspunkt, hvor varmeforsyningslovens
bestemmelser om tilslutningspligt kan anvendes.
Med ændringsloven, der trådte i kraft den 1. januar
2019, er det fastsat, at fællesanlæg som nævnt i
planlovens § 15, stk. 2, nr. 12 og 17, ikke kan omfatte
anlæg til kollektiv varmeforsyning. Det fremgår af
planlovens § 15, stk. 11. Der kan således ikke i nye
forslag til lokalplaner, dvs. lokalplanforslag, der er
offentliggjort efter den 31. december 2018, pålægges
tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg.
I gældende lokalplaner, der er vedtaget med hjemmel i
planlovens tidligere regler, kan der være bestemmelser om
tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg.
Sådanne bestemmelser skal overholdes, medmindre der meddeles
dispensation fra lokalplanen i medfør af planlovens §
19. Der findes desuden en række ældre servitutter,
blandt andet såkaldte byggeservitutter, typisk fra før
1977, hvor kommuneplanlovens regler trådte i kraft, samt
øvrige servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede, og som kan indeholde tilsvarende regler om
tilslutning til fællesanlæg.
Retsvirkningerne af en tilslutningspligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg efter planloven svarer til
retsvirkningerne af en tilsvarende tilslutningspligt efter
varmeforsyningsloven. Tilslutningspligten indebærer, at
ejeren af den tilslutningspligtige ejendom skal betale
tilslutningsafgift samt faste bidrag, som det kollektive
varmeforsyningsanlæg kan opkræve ifølge
prisanmeldelsen til Forsyningstilsynet. Desuden må det
tåles, at der etableres de tekniske anlæg,
stikledninger mv., der er en forudsætning for ejendommens
tilslutning. Selv om der er pålagt tilslutningspligt, er det
ikke et krav, at der aftages naturgas fra det kollektive
varmeforsyningsanlæg. Ejeren af ejendommen kan vælge en
alternativ varmeforsyning, men skal betale det faste bidrag
alligevel.
2.1.2. Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriets overvejelser
og den foreslåede ordning
Formålet med indførelsen af tilslutningspligten var
at understøtte den kollektive varmeplanlægning og
dermed en optimering af varmeproduktionen og -distributionen for at
opnå besparelser i energiforbruget samt erstatte olie med
andre energikilder. Tilslutningspligt har tilsvarende i praksis
sikret de kollektive varmeforsyningsanlæg den fornødne
indtægt til dækning af blandt andet udgifter i
forbindelse med etablering af nye kollektive
varmeforsyningsanlæg.
Siden varmeforsyningslovens vedtagelse i 1979 har
energipolitikken ændret sig, og man ønsker nu at
udfase anvendelsen af naturgas i den individuelle opvarmning. Der
er endvidere et ønske om at stille forbrugerne friere i
forhold til valg af varmekilde særligt med henblik på,
at forbrugerne i højere grad vælger en varmeforsyning
baseret på vedvarende energi.
Tilslutningspligten indebærer ikke en pligt til at aftage
naturgas fra et kollektivt varmeforsyningsanlæg. Forbrugerne
kan således allerede nu som udgangspunkt vælge en anden
varmeforsyning, hvis de ønsker det. Tilslutningspligten
betyder dog, at forbrugerne ved tilslutning til anlægget har
betalt et tilslutningsbidrag samt foretaget investering i et
gasfyr, hvis de har aftaget naturgas. Disse investeringer
gør, at det sandsynligvis vil være tidspunktet for,
hvornår gasfyret er udtjent, der er afgørende for,
hvornår forbrugeren vælger en anden varmeforsyning.
Afskaffelse af tilslutningspligten til naturgas vil dog være
et klart signal til forbrugeren i forhold til det frie valg af
varmeforsyning.
Lovforslaget har til formål at implementere Klimaaftale
for energi og industri m.v. 2020 for så vidt angår
afskaffelse af forbrugerbindinger til naturgasnettet. Det vil sige
afskaffelse af eksisterende tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas.
Initiativet med afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgasdistributionsnet er ét af flere, som har til
formål at understøtte udfasningen af anvendelsen af
naturgas i den individuelle opvarmning. Eksisterende
tilslutningspligt til fjernvarme, der er pålagt inden
ændringslovens ikrafttræden den 1. januar 2019, vil
fortsat være gældende.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at det er
mest hensigtsmæssigt at indsætte en central bestemmelse
i henholdsvis varmeforsyningsloven og planloven, der afskaffer
eksisterende tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas i de
pågældende love.
Der foreslås indsat en bestemmelse i varmeforsyningsloven,
som vil indebære, at tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas, der
er pålagt i medfør af varmeforsyningsloven eller
pålagt i et kommunalt vedtagne varmeplaner fra før
indførelsen af projektsystemet i 1990, og som ikke er
afløst af et senere godkendt projekt uden tilslutningspligt,
er uden virkning. Der foreslås herudover indsat en
bestemmelse i planloven, hvorefter eksisterende tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas pålagt i lokalplaner i medfør af planloven og
bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter, hvor
kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede, er uden
virkning. Kollektive varmeforsyningsanlæg til
fremføring af naturgas forstås i denne
sammenhæng i overensstemmelse med varmeforsyningslovens
regler, og ændringen vil således reelt omfatte
tilslutningspligt til distributionsnet til fremføring af
naturgas. De foreslåede bestemmelser i henholdsvis
varmeforsyningsloven og planloven vil medføre, at alle
eksisterende tilslutningspligter til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas
fastsat efter regler i de to love vil være uden virkning fra
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Der vil efter lovens ikrafttræden fortsat kunne
fremgå indhold om tilslutningspligt i projektforslag,
lokalplaner og servitutter, selvom tilslutningspligten afskaffes.
De omfattede dele af berørte lokalplaner, projektforslag og
servitutter vil løbende kunne udgå i takt med, at der
i anden sammenhæng vedtages nye lokalplaner og
projektforslag. Endvidere vil de kunne udgå i forbindelse med
opdatering af en ejendoms tingbog, eksempelvis i forbindelse med et
ejendomsskifte. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer,
at det vil være uforholdsmæssigt administrativt tungt
at kræve ændringer af de berørte lokalplaner,
projektforslag og servitutter umiddelbart efter lovens
ikrafttræden.
Det vil være op til den enkelte kommune som
varmeplanlægnings- og godkendelsesmyndighed at vurdere behov
for og tilrettelægge information til kommunens borgere om
afskaffelsen af tilslutningspligten under hensyn til lokale
forhold. Nærværende model for afskaffelse er tidligere
anvendt i lov om ændring af planloven ved lov nr. 358 af 9.
april 2013 ved ophævelse af tilvejebringelses- og
tilslutningspligt til fællesantenneanlæg.
2.2. Offentliggørelse af oplysninger om produktions-
og driftsmæssige forhold m.v.
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 23 d, stk. 1, i
varmeforsyningsloven, at klima, energi- og forsyningsministeren til
sikring af prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til
opfølgning af energi- og miljøpolitiske
målsætninger, herunder til udarbejdelse af det
nødvendige datagrundlag i forbindelse hermed, kan
pålægge de af loven omfattede anlæg (herefter
varmeforsyningsvirksomhed) at udarbejde og udlevere nærmere
angivne oplysninger om anlæggenes produktions- og
driftsmæssige forhold samt om de af anlæggene
købte og solgte ydelser.
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan i medfør af
stk. 2 indhente de nødvendige oplysninger til brug for
kortlægningen af den kollektive forsyning med opvarmet vand,
damp eller gas hos kommunerne. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan i medfør af stk. 3 fastsætte
regler om omfanget af de i stk. 1 og 2 nævnte
oplysninger.
Bestemmelsen er indsat i varmeforsyningsloven ved vedtagelsen af
lov nr. 451 af 31. maj 2000 om ændring af lov om
varmeforsyning. Det følger af de specielle
lovbemærkninger, jf. Folketingstidende 1999-00, tillæg
A, side 23, at hensigten med stk. 3 er at give ministeren mulighed
for at udstede regler om oplysningernes karakter og omfang. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan ved bekendtgørelse
blandt andet fastsætte nærmere regler om oplysningernes
karakter og omfang, samt hvordan virksomhederne skal indberette
oplysningerne. Denne bemyndigelse har ikke været
udnyttet.
§ 23 d, stk. 3, i varmeforsyningsloven indeholder på
nuværende tidspunkt imidlertid ikke en bemyndigelse, der
giver klima-, energi- og forsyningsministeren adgang til at
fastsætte regler om offentliggørelse af de i stk. 1 og
2 nævnte oplysninger.
2.2.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Energisektoren står over for en fortsat grøn
omstilling. Der skal som følge af Klimaaftalen for energi og
industri mv. af 22. juni 2020 igangsættes en række
understøttende initiativer for at bidrage til udfasning af
brugen af fossile brændsler i fjernvarmen frem mod 2030.
Det kan være vanskeligt for varmeforbrugerne, andre
interessenter og offentligheden generelt at få oplysninger om
og indsigt i den enkelte varmeforsyningsvirksomheds
klimapåvirkning.
Digital information har stor og væsentlig betydning som
informationskilde. Det er Klima-, Energi og Forsyningsministeriets
vurdering, at offentliggørelse af oplysninger om blandt
andet visse produktions- og driftsmæssige forhold på
virksomhedernes hjemmesider eller andre digitale platforme, vil
kunne bidrage til at fremme den grønne omstilling af
fjernvarmesektoren.
Det drejer sig for eksempel om offentliggørelse af
virksomhedernes planer for grøn omstilling og oplysninger
om, hvordan den enkelte virksomhed for så vidt angår
drivhusgasemissioner rangeres i forhold til Energistyrelsens
rangeringsmodel. Rangeringsmodellen baseres på
varmeforsyningsvirksomhedernes drivhusgasemissioner.
Offentliggørelse af sådanne oplysninger vil for
eksempel kunne anvendes til at påvirke forbrugere,
varmeforsyningsvirksomhedernes bestyrelser eller lokalpolitikere
til videre grøn omstilling.
Det foreslås derfor at udvide ministerens bemyndigelse i
§ 23 d, stk. 3, i varmeforsyningsloven til, at klima-, energi-
og forsyningsministeren vil kunne fastsætte nærmere
regler om hel eller delvis offentliggørelse af de i §
23 d, stk. 1 og 2, nævnte oplysninger.
Den foreslåede ændring, jf. lovforslagets § 1,
nr. 3, vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne
fastsætte regler om, hvilke oplysninger, herunder på
hvilken måde og med hvilke frister, virksomhederne skal
gøre oplysningerne tilgængelige for
offentligheden.
For nærmere beskrivelse af den foreslåede
bestemmelse henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, samt
bemærkningerne hertil.
2.3. Videregivelse af oplysninger om produktions- og
driftsmæssige forhold m.v.
2.3.1. Gældende ret
Det følger af § 28 a, stk. 1, i
varmeforsyningsloven, at varmedistributionsvirksomhederne skal
sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for varmebesparelser og
give den enkelte varmeforbruger informationer om dennes faktiske
varmeforbrug og faktiske aktuelle priser mindst en gang
årligt og kortlægge det samlede varmeforbrug i
forsyningsområdet. Data fra kortlægningen skal
offentliggøres eller på begæring stilles til
rådighed.
Det følger af § 28 a, stk. 2, at der ved
varmedistributionsvirksomheder forstås virksomheder, der har
til formål at levere energi i form af opvarmet vand, damp
eller andre brændbare gasarter end naturgas til forbrugere
med henblik på bygningers opvarmning eller forsyning med
varmt brugsvand.
Det følger af § 28 a, stk. 3, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1, herunder regler om
forbrugernes ret til at modtage oplysningerne flere gange
årligt, elektronisk og uden at der opkræves
særskilt gebyr. Ministerens hjemmel er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 2251 af 29. december 2020 om
energivirksomheder og bygningsejeres oplysningsforpligtelser over
for slutkunder om energiforbrug og fakturering m.v.
(energioplysningsbekendtgørelsen).
Bestemmelsen i § 28 a i varmeforsyningsloven indeholder
på nuværende tidspunkt ikke en bemyndigelse, der giver
klima, energi og forsyningsministeren adgang til at kunne
fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder skal
videregive oplysninger omfattet af § 23 d, stk. 1, til
forbrugerne.
Klima, energi- og forsyningsministeren kan i medfør af
bestemmelsen i § 23 d, stk. 1, i varmeforsyningsloven, til
sikring af prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til
opfølgning af energi- og miljøpolitiske
målsætninger, herunder til udarbejdelse af det
nødvendige datagrundlag i forbindelse hermed,
pålægge varmeforsyningsvirksomheder at udarbejde og
udlevere nærmere angivne oplysninger om virksomhedernes
produktions- og driftsmæssige forhold samt om de af
virksomhedernes købte og solgte ydelser.
2.3.2. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning
Energisektoren står over for en fortsat grøn
omstilling. Der skal som følge af Klimaaftale for energi og
industri mv. 2020 igangsættes en række
understøttende initiativer for at bidrage til udfasning af
brugen af fossile brændsler i fjernvarmen frem mod 2030.
Det kan være vanskeligt for varmeforbrugerne, andre
interessenter og offentligheden generelt at få oplysninger om
den enkelte varmeforsyningsvirksomheds klimapåvirkning.
Det er Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets vurdering, at
en direkte oplysning over for forbrugerne, eksempelvis på den
årlige varmefaktura, om blandt andet produktions- og
driftsmæssige forhold, som for eksempel den enkelte
virksomheds planer for grøn omstilling og oplysninger om
rangering i forhold til Energistyrelsens rangeringsmodel, vil kunne
bidrage til at fremme den videre grønne omstilling af
fjernvarmesektoren. Sådanne oplysninger vurderes at kunne
styrke forbrugernes muligheder for at påvirke
varmeforsyningsvirksomhedernes bestyrelser eller lokalpolitikere
for den videre grønne omstilling.
Det foreslås derfor at indføre en bemyndigelse til
klima-, energi- og forsyningsministeren til at kunne
fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder skal
videregive oplysninger til forbrugerne om forhold, der er omfattet
af § 23 d, stk. 1, i varmeforsyningsloven.
Den foreslåede ændring, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4, vil medføre, at klima-, energi- og
forsyningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne
fastsætte regler om, hvilke oplysninger,
varmedistributionsvirksomhederne vil skulle meddele sine
varmeforbrugerne, og hvornår, for så vidt angår
oplysninger omfattet af § 23 d, stk. 1, i
varmeforsyningsloven.
Den foreslåede ændring i § 28 a, stk. 4, i
varmeforsyningsloven skal ses som et supplement til den
foreslåede bemyndigelse til ministeren til at kunne
fastsætte regler om offentliggørelse, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og
bemærkningerne hertil for en nærmere beskrivelse.
3. Konsekvenser for FN's verdensmål
Jævnfør delmål 7.2 skal andelen af vedvarende
energi i det globale energimix øges væsentligt.
Udmøntes de med lovforslaget foreslåede hjemler ved
i bekendtgørelse at fastsætte krav om
offentliggørelse og videregivelse af oplysninger om
produktions- og driftsmæssige forhold m.v., forventes det at
kunne skabe et øget forbruger- og markedspres på
varmeforsyningsvirksomhedernes fortsatte grønne omstilling.
Derved vurderes forslaget om offentliggørelse og
videregivelse af oplysninger om produktions- og driftsmæssige
forhold m.v. at understøtte delmål nr. 7.2, hvorefter
andelen af vedvarende energi i det globale energimix skal
øges væsentligt inden 2030.
Herudover vurderes lovforslaget ikke at have en væsentlig
påvirkning i forhold til verdensmålene.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
4.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgas
Den foreslåede afskaffelse af tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas vurderes ikke at medføre økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Baggrunden for denne vurdering er, at det nationale
gasdistributionsselskab, Evida, der ejer og driver gasnettet, ikke
i dag opkræver det berettigede faste bidrag, hvis en
gasforbruger underlagt tilslutningspligt fravælger
naturgas.
Havde Evida håndhævet deres ret til at opkræve
et fast økonomisk bidrag fra tilslutningspligtige
forbrugere, der fravælger naturgas, vurderer Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, at de økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige i form
af et mindreprovenu for staten, som følge af en afskaffelse
af tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg til
fremføring af naturgas, ville være under
tærskelværdien for krav om kvantificering.
I forhold til Tinglysningsretten vurderes aflysning af
berørte servitutter indeholdende tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas ikke at medføre økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser, da servitutterne løbende
vil udgå i takt med, at tingbogen opdateres i anden
sammenhæng.
Det vil som følge af lovforslaget være op til den
enkelte kommune at vurdere, hvordan de berørte grundejere
bedst informeres om, at pålagt tilslutningspligt m.v. til
naturgasnettet samt berørte servitutter ikke længere
har virkning efter lovens ikrafttræden. Tilslutningspligt
m.m. kan løbende udgå i takt med, at der alligevel i
anden sammenhæng skal vedtages nye lokalplaner,
projektforslag eller ændringer ved tinglysningsretten.
Lovforslaget vurderes på den baggrund ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommunerne, da der med
lovforslaget ikke vil blive indført en handlepligt for
kommunerne til at fjerne de ikke længere gældende
pligter i henholdsvis lokalplaner, projektforslag og
servitutter.
4.2. Offentliggørelse og videregivelse af
oplysninger om produktions- og driftsmæssige forhold
m.v.
En udmøntning af de med lovforslaget foreslåede
hjemler til ved bekendtgørelse at fastsætte krav om
offentliggørelse og videregivelse af oplysninger om
produktions- og driftsmæssige forhold m.v. vurderes at
resultere i mindre negative økonomiske konsekvenser for
staten. Det skyldes, at modellen forventes at blive baseret
på allerede eksisterende oplysninger hos Energistyrelsen.
Energistyrelsen vil skulle udarbejde en model for rangering af
varmeforsyningsvirksomhederne, der baseres på de enkelte
virksomheders drivhusgasemissioner. Hertil kommer en opdatering af
modellen efter behov samt gøre modellen tilgængelig
på styrelsens hjemmeside. Det vurderes, at den administrative
opgave kan håndteres inden for eksisterende rammer og
ressourcer i Energistyrelsen.
En udmøntning af de med lovforslaget foreslåede
hjemler til ved bekendtgørelse at fastsætte krav om
offentliggørelse og videregivelse af oplysninger om
produktions- og driftsmæssige forhold m.v. vurderes ikke at
medføre implementeringsmæssige konsekvenser for det
offentlige.
4.3. Principperne om digitaliseringsklar
lovgivning
Lovforslaget lever op til de syv principper om
digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5.1. Afskaffelse af tilslutningspligt til
naturgas
Den foreslåede afskaffelse af tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas vurderes ikke at medføre økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Baggrunden for denne vurdering er,
at gasdistributionsselskabet, Evida, ikke i dag opkræver det
berettigede faste bidrag, hvis en gasforbruger underlagt
tilslutningspligt fravælger naturgas.
Havde Evida håndhævet deres ret til at opkræve
et fast økonomisk bidrag fra tilslutningspligtige
forbrugere, der fravælger naturgas, vurderer Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, at de økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet, som følge af en afskaffelse af
tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg til
fremføring af naturgas, ville være under
tærskelværdien for krav om kvantificering.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet i forhold til afskaffelsen af tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas.
5.2. Offentliggørelse og videregivelse af
oplysninger om produktions- og driftsmæssige forhold
m.v.
Med lovforslaget foreslås indført bemyndigelser til
ministeren til at kunne fastsætte nærmere regler om, at
varmeforsyningsvirksomheder skal offentliggøre og videregive
oplysninger om produktions- og driftsmæssige forhold m.v.
Varmeforsyningsvirksomhederne forventes over for slutbrugeren og
på virksomhedens hjemmeside at skulle offentliggøre
virksomhedens planer for grøn omstilling og oplysninger om,
hvordan den enkelte virksomhed rangeres ift. Energistyrelsens
rangeringsmodel.
Offentliggørelse og videregivelse af oplysninger
skønnes at ville medføre en omstillingsbyrde på
540.000 kr. og løbende økonomiske konsekvenser
på 270.000 kr. per år ved udmøntning ved
bekendtgørelse. Byrderne vil blive vurderet nærmere i
forbindelse med udmøntningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet vurderer, at de
administrative konsekvenser for varmeforsyningsvirksomhederne som
følge af lovforslaget vil være minimale.
5.3. Principperne om agil erhvervsrettet
regulering
For så vidt angår principperne for agil
erhvervsrettet lovgivning vurderes principperne at være
relevante for lovforslaget.
Princippet om anvendelse af nye forretningsmodeller vurderes
ikke at være relevant, da lovforslaget ikke ændrer
på anvendelsen af forretningsmodeller.
Princippet om mere enkel og formålsbestemt regulering
vurderes at være relevant, da lovforslaget udgør en
forenkling og mere formålsbestemt regulering. Med en
afskaffelse af tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas
understøtter reguleringen i højere grad, at
virksomheder kan anvende andre eller nye teknologier end
naturgas.
Princippet om teknologineutral regulering vurderes at være
relevant, da en afskaffelse af tilslutningspligten til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas
potentielt stiller varmeforbrugerne friere i deres valg af
varmeforsyning, hvorfor lovforslaget understøtter en
teknologineutral anvendelse af teknologier.
Princippet om helhedstænkende regulering vurderes at
være relevant, da tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas
afskaffes i både lov om planlægning og lov om
varmeforsyning.
Princippet om at sikre brugervenlig digitalisering vurderes ikke
at være relevant, da modellen for den digitale
indberetningsløsning endnu ikke er udmøntet ved en
bekendtgørelse.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Den foreslåede afskaffelse af tilslutningspligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas vurderes ikke at medføre klimamæssige
konsekvenser, da gasdistributionsselskabet, Evida, ikke i dag
opkræver det berettigede faste bidrag, hvis en gasforbruger
underlagt tilslutningspligt fravælger naturgas.
Havde Evida håndhævet deres ret til at opkræve
et fast økonomisk bidrag fra tilslutningspligtige
forbrugere, der fravælger naturgas, vurderer Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet, at lovforslaget ville have en marginal
klimamæssig effekt, da et mindre antal gasforbrugene ville
opleve et øget økonomisk incitament til at skifte til
en mindre klimabelastende opvarmningsform.
Den foreslåede offentliggørelse og videregivelse af
oplysninger vurderes ikke at have direkte klimamæssige
konsekvenser. Initiativet skal fremme en fossilfri
fjernvarmesektor, og skal derfor opfattes som et
understøttende initiativ, som kan være en medvirkende
årsag til fossil udfasning frem mod 2030.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. oktober 2021
til den 25. november 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Københavns Kommune, Albertslund Kommune, Allerød
Kommune, Assens Kommune, Ballerup Kommune, Billund Kommune,
Bornholms Kommune, Brøndby Kommune, Brønderslev
Kommune, Dragør Kommune, Egedal Kommune, Esbjerg Kommune,
Fanø Kommune, Favrskov Kommune, Faxe Kommune, Fredensborg
Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune, Frederikshavn
Kommune, Frederikssund Kommune, Furesø Kommune,
Faaborg-Midtfyns Kommune, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune,
Glostrup Kommune, Greve Kommune, Gribskov Kommune, Guldborgsund
Kommune, Haderslev Kommune, Halsnæs Kommune, Hedensted
Kommune, Helsingør Kommune, Herlev Kommune, Herning Kommune,
Hillerød Kommune, Hjørring Kommune, Holbæk
Kommune, Holstebro Kommune, Horsens Kommune, Hvidovre Kommune,
Høje Taastrup Kommune, Hørsholm Kommune, Ikast-Brande
Kommune, Ishøj Kommune, Jammerbugt Kommune, Kalundborg
Kommune, Kerteminde Kommune, Kolding Kommune, Køge Kommune,
Langeland Kommune, Lejre Kommune, Lemvig Kommune, Lolland Kommune,
Lyngby-Taarbæk Kommune, Læsø Kommune,
Mariagerfjord Kommune, Middelfart Kommune, Morsø Kommune,
Norddjurs Kommune, Nordfyns Kommune, Nyborg Kommune, Næstved
Kommune, Odder Kommune, Odense Kommune, Odsherred Kommune, Randers
Kommune, Rebild Kommune, Ringkøbing-Skjern Kommune, Ringsted
Kommune, Roskilde Kommune, Rudersdal Kommune, Rødovre
Kommune, Samsø Kommune, Silkeborg Kommune, Skanderborg
Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, Solrød Kommune,
Sorø Kommune, Stevns Kommune, Struer Kommune, Svendborg
Kommune, Syddjurs Kommune, Sønderborg Kommune, Thisted
Kommune, Tønder Kommune, Tårnby Kommune,
Vallensbæk Kommune, Varde Kommune, Vejen Kommune, Vejle
Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Viborg Kommune, Vordingborg
Kommune, Ærø Kommune, Aabenraa Kommune, Aalborg
Kommune, Århus Kommune, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Akademisk Arkitektforening, AffaldVarme Aarhus,
Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdstilsynet,
Asfaltindustrien, Billund Vand A/S, Biofos A/S, Blik- og
Rørarbejderforbundet, Brancheforeningen Dansk Luftfart,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Brancheforeningen for
Små- og Mellemstore Vindmøller, Brintbranchen,
Brunata, Bryggeriforeningen, Bornholms Energi og Forsyning (BEOF),
Bopa Law, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet
(BATT-kartellet), Byggecentrum, Byggeskadefonden, Cerius, Center
for Electric Power and Energy (DTU), Clean Energy Invest ApS, CTR,
CO-industri, COWI, Copenhagen Merchants, Dana Petroleum, DANAK (Den
Danske Akkrediterings- og Metrologifond), DANICA RESOURCES APS,
Danske halmleverandører, Danmarks Almene Boliger (BL),
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet (DTU),
Danoil Exploration A/S, Dansk Affaldsforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Biotek, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Facilities Management (DFM), Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri,
Dansk Gas Forening, Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri,
Dansk Miljøteknologi, Dansk Shell A/S, Dansk
Solcelleforening, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik
(DLTL), Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, DANSKE ARK,
Danske Maritime, Danske Mediedistributører, Danske Regioner,
Danske Tegl, DANVA (Dansk Vand- og Spildevandsforening), DANVAK,
Datatilsynet, De frie Energiselskaber, DELTA Dansk Elektronik,
DENFO, Danske Energiforbrugere, Rådet for grøn
omstilling, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, Drivkraft
Danmark, DTU - Institut for Vindenergi, DTU - Myndighedsbetjening,
EA Energianalyse, E. ON Danmark A/S, Energi Danmark, Energi Fyn,
Energiforum Danmark, Energinet, Energiklagenævne,
Energisammenslutningen, Energycluster, Energisystemer ApS,
Energitjenesten, Equinor, European Energy, Eurowind Energy A/S,
Evida, EWE Energie AG, Fagligt Fælles Forbund (3F),
Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet -
FinansDanmark, Fjernvarme Fyn, Fonden Kraka, Forbrugerrådet
Tænk, Foreningen af fabrikanter og importører af
elektriske belysningsarmaturer (FABA), Foreningen af fabrikanter og
importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA),
Foreningen Biogasbranchen, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Fors A/S, Foreningen for Slutbrugere af Energi, Forsyningstilsynet,
Fredericia Spildevand A/S, Frederiksberg Forsyning, FSR Danske
revisorer, Greenpeace, GreenTech Advisor, Gentofte og Gladsaxe
Fjernvarme, GreenWays, GTS (Godkendt Teknologisk service),
Havarikommissionen, Hess Denmark ApS, HOFOR A/S, HOFOR
Fjernkøling A/S, HOFOR Vind A/S, HOFOR el og varme, SMV
danmark, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Institut for
produktudvikling (IPU), Intelligent Energi, Ineos Danmark,
IT-Branchen, Kjærgaard A/S, KlimaEnergi A/S, Kommunernes
Landsforening, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landsbyggefonden, Landsforeningen af
Solcelleejere, Landsforeningen Naboer til
Kæmpevindmøller, LCA Center, Lundsby Biogas, MOE
Rådgivende ingeniører, Middelgrundens
Vindmøllelaug, Mærsk drilling, Maabjerg Energy Center
- MEC, NEAS Energy A/S, NetVarme, Nature Energy, Niras, NOAH Energi
og Klima, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi, Noreco, NRGi
Renewables A/S, Olie Gas Danmark, Planenergi, Plan og Projekt,
Plastindustrien, Ranbøll, Ren Energi Oplysning (REO),
SEAS-NVE, Siemens Gamesa, Solar Elements A/S, Solar Lightning
Consultants ApS, Solaropti, Statens ByggeforskningsInstitut,
Synergi, TEKNIQ Arbejdsgiverne, Teknologisk Institut, Total S. A.,
T-REGS, TREFOR/EWII, Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S,
Vedvarende Energi, Vejle Spildevand, VELTEK - VVS- og El-Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Verdens Skove, VEKS, Verdo
Randers, Vestforbrænding, Vestas Wind systems A/S, VNG
Danmark AS, Wind Denmark, Wind Estate A/S, WWF Verdensnaturfonden,
Økologisk Landsforening, Ørsted, Aalborg Portland
A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Aalborg
Energikoncern.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Mindre negative økonomiske
konsekvenser for staten som følge af udvikling af model for
rangering varmeforsyningsvirksomhederne. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forventet omstillingsbyrde på
540.000 kr. og løbende økonomiske konsekvenser
på 270.000 kr. per år som følge af kravet om
offentliggørelse af oplysninger om blandt andet
energiforbrug mv. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Med lov nr. 1712 af 27. december 2018 om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning blev muligheden for
kommunalbestyrelsen for at kunne pålægge nye
forbrugerbindinger i form af tilslutnings- og forblivelsespligt til
kollektive varmeforsyningsanlæg ophævet. Tilslutnings,
forblivelses- og bidragspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg, der er pålagt af
kommunalbestyrelsen i et godkendt projektforslag inden den 1.
januar 2019, og som ikke er afløst af et senere godkendt
projekt uden tilslutningspligt, er imidlertid fortsat
gældende.
Det medfører, at ejere af ejendomme omfattet af
eksisterende pligter fortsat vil være forpligtede til at
tilslutte sig med den af kommunen besluttede frist samt forblive
tilsluttet og betale de af kommunen pålagte bidrag. Der kan
således være ejere af ejendomme, der over en
årrække kan være forpligtet til at tilslutte sig
et kollektivt varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas.
Det følger af den foreslåede § 14 b i varmeforsyningsloven, at tilslutningspligt til distributionsnet
til fremføring af naturgas bestemt af kommunalbestyrelsen er
uden virkning.
Den foreslåede § 14 b vil medføre, at
eksisterende tilslutningspligt til distributionsnet til
fremføring af naturgas, som er bestemt af
kommunalbestyrelsen, vil være uden virkning på
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det vil gælde for
så vidt angår tilslutningspligt pålagt i
medfør af tilslutningsbekendtgørelsen samt kommunalt
vedtagne varmeplaner fra før indførelsen af
projektsystemet i 1990, som ikke er afløst af et senere
godkendt projektforslag uden tilslutningspligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas. Den
foreslåede ændring vil således også finde
anvendelse, hvor fristen for tilslutning endnu ikke er
udløbet.
Den foreslåede bestemmelse i § 14 b vil alene
medføre en afskaffelse af tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas. Hvis
projektforslagene eller varmeplanerne samtidig indeholder andre
forhold, eksempelvis en tilslutningspligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg, der leverer fjernvarme, vil
afskaffelsen alene omfatte de dele, der angår
tilslutningspligt til distributionsnet til fremføring af
naturgas.
Pålagt tilslutningspligt vil fortsat kunne fremgå af
vedtagne projektforslag, selvom tilslutningspligten vil være
uden virkning efter lovens ikrafttræden. De berørte
projektforslags indhold af tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas vil
løbende kunne udgå i takt med, at der i anden
sammenhæng vedtages nye projektforslag.
Den foreslåede ændring vil ikke medføre en
handlepligt for kommunerne til at fjerne de afskaffede
tilslutningspligter fra vedtagne projektforslag eller varmeplaner
ved lovens ikrafttræden.
Det vil således være op til de enkelte kommuner at
vurdere, hvordan de berørte grundejere informeres om, at
pålagt tilslutningspligt til distributionsanlæg til
fremføring af naturgas ikke længere har virkning.
Kommunalbestyrelsens beslutning om, at en ejendom er
pålagt tilslutningspligt, skal være tinglyst på
ejendommen, jf. § 21 i tilslutningsbekendtgørelsen.
Tinglysning er ikke en gyldighedsbetingelse for en beslutning om
tilslutningspligt, jf. blandt andet Østre Landsrets dom af
8. januar 2010, optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen, 2010, side
1234ff.
De af lovforslaget omfattede servitutter vil være uden
virkning fra lovens ikrafttræden. De berørte
grundejere vil herefter ikke være bundet af de omfattede
servitutter, uanset at tilslutningspligten fortsat fremgår af
tingbogen.
Efter tinglysningslovens § 20, stk. 1, sletter
Tinglysningsretten rettigheder, der åbenbart er
ophørt. De berørte servitutter vil således
udgå i takt med, at tingbogen opdateres, for eksempel i
forbindelse med et ejendomsskifte.
Til nr. 2
Den gældende overskrift til varmeforsyningslovens kapitel
4 a nævner energitilsyn.
Ved lov nr. 690 af 8. juni 2018 om Forsyningstilsynet blev
Energitilsynet erstattet af Forsyningstilsynet. I forbindelse
hermed blev foretaget en række konsekvensrettelser i
sektorlovene. Overalt i varmeforsyningsloven blev "Energitilsynet"
og "Energitilsynets" ændret til "Forsyningstilsynet" og
"Forsyningstilsynets". "Energitilsyn" i overskriften til kapitel 4
a blev imidlertid ikke konsekvensrettet.
Det foreslås, at overskriften
til varmeforsyningslovens kapitel 4 a, ændres fra
Energitilsyn til Forsyningstilsynet.
Med den foreslåede ændring vil Energitilsyn i
overskriften til varmeforsyningslovens kapitel 4 a blive
ændret til Forsyningstilsynet, således at terminologien
bringes på linje med resten af varmeforsyningsloven.
Ændringen medfører ikke indholdsmæssige
ændringer i varmeforsyningsloven.
Til nr. 3
Det følger af § 23 d, stk. 1, i
varmeforsyningsloven, at klima, energi- og forsyningsministeren til
sikring af prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til
opfølgning af energi- og miljøpolitiske
målsætninger, herunder til udarbejdelse af det
nødvendige datagrundlag i forbindelse hermed, kan
pålægge varmeforsyningsvirksomhederne at udarbejde og
udlevere nærmere angivne oplysninger om anlæggenes
produktions- og driftsmæssige forhold samt om de af
anlæggene købte og solgte ydelser. Klima-, energi- og
forsyningsministeren kan i medfør af stk. 3 blandt andet
fastsætte regler om omfanget af de i stk. 1 nævnte
oplysninger.
§ 23 d, stk. 3, i varmeforsyningsloven, indeholder på
nuværende tidspunkt ikke en bemyndigelse, der giver klima-,
energi- og forsyningsministeren adgang til at fastsætte
regler om, at oplysninger om forhold omfattet af § 23 d, stk.
1, skal være offentligt tilgængelige.
Det følger af den foreslåede ændring af § 23 d, stk. 3, i varmeforsyningsloven,
at der efter omfanget indsættes og
offentliggørelse.
Formålet med den foreslåede ændring er at give
klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndigelse til at kunne
fastsætte nærmere regler om offentliggørelse af
oplysninger, der forventes at kunne medvirke til at øge
gennemsigtigheden og viden for offentligheden, herunder
gennemsigtighed om oplysninger om forhold som led i energi- og
miljøpolitiske målsætninger. Den
foreslåede ændring vil medføre, at klima-,
energi- og forsyningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne
fastsætte regler om, hvilke oplysninger,
varmeforsyningsvirksomheder skal gøre tilgængelige for
offentligheden, herunder med hvilke frister. Det drejer sig blandt
andet om oplysninger, der vil kunne vise klimapåvirkningen
fra den enkelte virksomhed.
Som led i de understøttende initiativer fra klimaaftalen
fra 2020 forventer Energistyrelsen i samarbejde med branchen at
udarbejde en model for rangering af varmeforsyningsvirksomheder.
Det er forventningen, at rangeringsmodellen vil visualisere
varmeforsyningsvirksomhedens rangering, som baseres på
virksomhedernes drivhusgasemissioner. Klima-, energi- og
forsyningsministeren forventes at anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at varmeforsyningsvirksomhederne vil
skulle offentliggøre sin rangering på virksomhedens
hjemmeside. Det forventes, at udgangspunktet for rangeringen af
virksomhederne vil være oplysninger fra Energistyrelsens
energiproducenttælling. Rangeringsmodellen vil imidlertid
kunne tage udgangspunkt i andre data, såfremt det vurderes
mere hensigtsmæssigt.
Det er desuden forventningen, at klima-, energi- og
forsyningsministeren vil anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at varmeforsyningsvirksomhederne vil
skulle offentliggøre sine planer for den grønne
omstilling, herunder hvilke omkostninger der er forbundet med
realisering af sådanne planer.
Det vil endvidere ligge inden for bemyndigelsen, at klima-,
energi- og forsyningsministeren vil kunne fastsætte regler
om, at varmeforsyningsvirksomhederne skal gøre oplysningerne
tilgængelige på virksomhedernes hjemmeside. Det er
hensigten, at kravet om offentliggørelse af oplysninger
på varmeforsyningsvirksomhedernes hjemmesider vil skulle
rette sig mod virksomheder, som allerede har en hjemmeside. Det er
således ikke hensigten, at bestemmelsen i sig selv vil
medføre et krav om, at virksomhederne etablerer en
hjemmeside på internettet. Det vil ligge inden for
bemyndigelsen at kunne fastsætte regler om, at
offentliggørelse af oplysninger vil kunne ske på
myndighedens hjemmeside eller anden digital platform, hvis det
vurderes mere hensigtsmæssigt.
Det forventes ikke, at de oplysninger, der
offentliggøres, vil have karakter af personoplysninger, der
er omfattet af databeskyttelsesforordningen.
Den foreslåede bemyndigelse vil endvidere kunne anvendes
til på et senere tidspunkt at fastsætte regler om
offentliggørelse af yderligere produktions- og
driftsmæssige forhold m.v. til sikring af
prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til opfølgning
af energi- og miljøpolitiske målsætninger med
henblik på en yderligere øget gennemsigtighed og viden
for offentligheden.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 4,
og bemærkningerne hertil.
Til nr. 4
Det følger af § 28 a, stk. 1, i
varmeforsyningsloven, at varmedistributionsvirksomhederne skal
sikre, at forbrugerne oplyses om mulighed for varmebesparelser og
give den enkelte varmeforbruger informationer om dennes faktiske
varmeforbrug og faktiske aktuelle priser mindst en gang
årligt og kortlægge det samlede varmeforbrug i
forsyningsområdet. Ved varmedistributionsvirksomheder
forstås virksomheder, der har til formål at levere
energi i form af opvarmet vand, damp eller andre brændbare
gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på
bygningers opvarmning eller forsyning med varmt brugsvand, jf. stk.
2.
Det følger af § 28 a, stk. 3, at klima-, energi- og
forsyningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1, herunder regler om
forbrugernes ret til at modtage oplysningerne flere gange
årligt, elektronisk og uden at der opkræves
særskilt gebyr.
Bestemmelsen indeholder på nuværende tidspunkt ikke
en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler om,
at varmedistributionsvirksomheder skal videregive oplysninger, der
er omfattet af § 23 d, stk. 1, i varmeforsyningsloven, til
forbrugerne.
Klima, energi- og forsyningsministeren kan i medfør af
bestemmelsen i § 23 d, stk. 1, i varmeforsyningsloven, til
sikring af prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til
opfølgning af energi- og miljøpolitiske
målsætninger, herunder til udarbejdelse af det
nødvendige datagrundlag i forbindelse hermed,
pålægge varmeforsyningsvirksomheder at udarbejde og
udlevere nærmere angivne oplysninger om virksomhedernes
produktions- og driftsmæssige forhold samt om de af
virksomhedernes købte og solgte ydelser.
Det følger af den foreslåede § 28 a, stk. 4, i varmeforsyningsloven,
at klima, energi og forsyningsministeren endvidere kan
fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder skal
videregive oplysninger omfattet af § 23 d, stk. 1, til
forbrugerne.
Formålet med den foreslåede ændring er, at
ministeren ved bekendtgørelse vil kunne fastsætte
regler om, at varmedistributionsvirksomhederne skal videregive
oplysninger til sine tilsluttede varmeforbrugere om for eksempel
virksomhedernes klimamæssige påvirkninger, eller andre
oplysninger, der blandt andet følger af energi- og
miljøpolitiske målsætninger på
varmeområdet, som en del af virksomhedens opgaver.
Den foreslåede ændring forventes at ville øge
gennemsigtigheden og viden for varmeforbrugerne ved at sikre, at
oplysninger om forhold, der for eksempel følger af energi-
og miljøpolitiske målsætninger, meddeles direkte
til forbrugerne.
Ministeren vil kunne fastsætte nærmere regler om
oplysningernes karakter og omfang, herunder regler om hvordan og
hvor ofte varmedistributionsvirksomhederne vil skulle meddele
forbrugerne oplysninger om forhold, der er omfattet af § 23 d,
stk. 1, i varmeforsyningsloven. Ministeren vil for eksempel kunne
fastsætte regler om, at oplysninger skal meddeles forbrugeren
i eller sammen med faktura.
Den foreslåede ændring har sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 3, hvor ministerens bemyndigelse i
§ 23 d, stk. 3, i varmeforsyningsloven, foreslås udvidet
til at kunne fastsætte nærmere regler om
offentliggørelse af visse oplysninger. Det forventes
således, at der ved en første udmøntning af
bemyndigelsen vil være tale om oplysninger om forhold som led
i de understøttende initiativer, jf. klimaftalen for energi
og industri mv. af 22. juni 2020.
Det forventes, at ministeren vil fastsætte regler om, at
videregivelse af oplysninger som udgangspunkt vil finde anvendelse
for alle varmedistributionsvirksomheder, der forsyner slutkunder,
uanset virksomhedens varmekapacitet.
Ministeren vil på et senere tidspunkt, hvis det viser sig
hensigtsmæssigt, kunne fastsætte regler om
videregivelse af andre oplysninger om forhold for eksempel til
sikring af prisgennemsigtighed, forsyningssikkerhed og til
opfølgning af energi- og miljøpolitiske
målsætninger, jf. § 23 d, stk. 1, i
varmeforsyningsloven.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 15, stk. 2, nr. 12, i planloven, at
der i en lokalplan kan fastsættes bestemmelser om
tilvejebringelse af eller tilslutning til fællesanlæg i
eller uden for det af planen omfattede område som betingelse
for ibrugtagen af ny bebyggelse.
Det fremgår af § 15, stk. 2, nr. 17, i planloven, at
der i en lokalplan kan fastsættes bestemmelse om oprettelse
af grundejerforening for nye haveboligområder,
erhvervsområder, områder for fritidsbebyggelse eller
byomdannelsesområder, herunder om medlemspligt og om
foreningers ret og pligt til at forestå etablering, drift og
vedligeholdelse af fællesarealer og
fællesanlæg.
Fællesanlæg som nævnt i § 15, stk. 2, nr.
12 og 17, har tidligere kunnet omfatte kollektive
varmeforsyningsanlæg, herunder til opvarmning med naturgas
eller fjernvarme. Det har herunder været muligt at
fastsætte en lokalplanbestemmelse om tilslutningspligt,
så den angår pligt til at tilslutte sig et kollektivt
varmeforsyningsanlæg uden specifikation af, om
opvarmningsformen er naturgas eller fjernvarme, idet dette blev
fastlagt efterfølgende i varmeplanlægningen.
Muligheden for i en lokalplan at fastsætte bestemmelser om
tilslutningspligt til kollektive varmeforsyningsanlæg blev
afskaffet med vedtagelsen af lov nr. 1712 af 27. december 2018 om
ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning,
der trådte i kraft den 1. januar 2019.
Bestemmelser i gældende lokalplaner om tilslutning til
kollektive varmeforsyningsanlæg skal overholdes, medmindre
der meddeles dispensation fra lokalplanen i medfør af
planlovens § 19.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i
planlovens § 15, stk. 13, at
bestemmelser i lokalplaner, der medfører tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas, vil være uden virkning. Det følger desuden,
at det samme vil gælde bestemmelser med tilsvarende indhold i
servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
bestemmelser om tilslutningspligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg, der leverer naturgas, ikke har virkning
fra og med lovens ikrafttræden den 1. juli 2022. Det samme
vil gælde for bestemmelser med tilsvarende indhold i
servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede.
Forpligtelser, der ikke har hjemmel i en lokalplan eller i en
servitut, hvor kommunalbestyrelsen er eneste
påtaleberettigede, er ikke omfattet af forslaget.
Hvis en bestemmelse om tilslutningspligt regulerer andre forhold
end tilslutningspligt til kollektivt varmeforsyningsanlæg,
der leverer naturgas, omfattes alene de dele af bestemmelsen, der
medfører tilslutningspligt til naturgas. En
lokalplanbestemmelse om tilslutningspligt til et kollektivt
varmeforsyningsanlæg, der medfører tilslutningspligt
til fjernvarme, vil ikke være omfattet af bestemmelsen.
Ejere, lejere og brugere af berørte faste ejendomme vil
efter lovens ikrafttræden den 1. juli 2022 ikke være
bundet af de omfattede lokalplan- og servitutbestemmelser. Samme
ejere, lejere og brugere vil frivilligt kunne fortsætte
ejendommes tilslutning til naturgas.
I tilfælde, hvor der er fastsat tilslutningspligt til
kollektivt varmeforsyningsanlæg uden specifikation af, om
opvarmningsformen er naturgas eller fjernvarme, og pligten
efterfølgende i varmeplanlægningen er fastlagt som en
tilslutningspligt til naturgas, vil lokalplanbestemmelsen
være uden virkning i den forstand, at der ikke længere
vil være tilslutningspligt til naturgas.
De omfattede lokalplan- og servitutbestemmelser vil være
uden virkning efter lovens ikrafttræden, selv om de fortsat
fremgår af gældende lokalplaner og tingbog. Det vil
være op til de enkelte kommuner at vurdere, hvordan de
berørte grundejere informeres om, at bestemmelserne ikke
længere har virkning.
I perioden indtil lovens ikrafttræden den 1. juli 2022
gælder den nuværende regulering af tilslutningspligt
til naturgas uændret. Der vil som nu kunne søges om
dispensation fra lokalplanbestemmelser om tilslutningspligt og om
tilladelse til at fravige servitutbestemmelser om tilslutningspligt
efter gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. juli 2022 i overensstemmelse med den
fælles ikrafttrædelsesdato for erhvervsrettet
lovgivning.
Den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil
medføre, at eksisterende tilslutningspligtpålagt i
medfør af varmeforsyningsloven, planloven og i kommunalt
vedtagne varmeplaner fra før indførelsen af
projektsystemet i 1990, og som ikke er afløst af et senere
godkendt projekt uden tilslutningspligt til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas, vil
være uden virkning fra lovens ikrafttræden.
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov nr. 1712 af 27.
december 2018 om ændring af lov om varmeforsyning og lov om
planlægning, at for sager om
tilslutnings- og bidragspligt, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
beslutning inden den 1. januar 2019, finder de hidtidigt
gældende regler i bekendtgørelse nr. 904 af 24. juni
2016 om tilslutning m.v. til kollektive varmeforsyningsanlæg
fortsat anvendelse. Tilslutningspligt, der er pålagt
før den 1. januar 2019 anses for at være eksisterende.
Den foreslåede ændring vil medføre, at alle
eksisterende tilslutningspligter til kollektive
varmeforsyningsanlæg til fremføring af naturgas anses
for afskaffet efter lovens ikrafttræden.
Den foreslåede ændring vil også afskaffe
tilslutningspligt, som er pålagt inden den 1. januar 2019 med
en tilslutningsfrist på som udgangspunkt 9 år, og hvor
fristen for tilslutning endnu ikke er udløbet. Hvis en
kommunalbestyrelse har givet en fristforlængelse af
tilslutningsfristen efter § 17, stk. 1, i
tilslutningsbekendtgørelsen, vil tilslutningspligten med
lovens ikrafttræden ligeledes være uden virkning.
Den foreslåede bestemmelse vil endvidere indebære,
at bestemmelser i en lokalplan, der medfører
tilslutningspligt til et kollektivt varmeforsyningsanlæg til
fremføring af naturgas, ikke vil have virkning fra lovens
ikrafttræden. Det samme vil gælde for bestemmelser med
tilsvarende indhold i servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er
eneste påtaleberettigede. I perioden indtil lovens
ikrafttræden den 1. juli 2022 gælder den hidtidige
regulering uændret. Der kan søges om dispensation fra
lokalplanbestemmelser om tilslutningspligt og om tilladelse til at
fravige servitutbestemmelser om tilslutningspligt efter
gældende regler.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, idet varmeforsyningsloven og planloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og ikke
kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland, jf. henholdsvis § 36 i varmeforsyningsloven
og § 70 i planloven.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16. november 2021, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2606 af 28. december 2021,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 14 a indsættes: | | | »§ 14
b. Tilslutningspligt til
distributionsnet til fremføring af naturgas bestemt af
kommunalbestyrelsen er uden virkning.« | | | | Kapitel 4
a | | 2. I overskriften til kapitel 4 a, ændres
»Energitilsyn« til:
»Forsyningstilsynet«. | Energitilsyn | | | | | § 23 d. | | | Stk.
1. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om
omfanget af de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger. | | 3. I § 23 d, stk. 3, indsættes efter
»omfanget«: »og offentliggørelse«. | | | | § 28 a.
Varmedistributionsvirksomheder skal sikre, at forbrugerne oplyses
om mulighed for varmebesparelser, give den enkelte varmeforbruger
informationer om sit faktiske varmeforbrug og faktiske aktuelle
priser mindst en gang årligt og kortlægge det samlede
varmeforbrug i forsyningsområdet. Data fra
kortlægningen skal offentliggøres eller på
begæring stilles til rådighed. | | | Stk.
2. --- | | | Stk.
3. --- | | 4. I § 28 a, indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at varmedistributionsvirksomheder skal
videregive oplysninger omfattet af § 23 d, stk. 1, til
forbrugerne.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 1. juli 2020, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1833 af 8. december 2020, foretages
følgende ændring: | | | | §
15. --- | | 1. I § 15 indsættes efter stk. 12 som
nyt stykke: | Stk. 2-12.
--- | | »Stk. 13.
Bestemmelser i lokalplaner, der medfører tilslutningspligt
til kollektive varmeforsyningsanlæg til fremføring af
naturgas, er uden virkning. Det samme gælder bestemmelser med
tilsvarende indhold i servitutter, hvor kommunalbestyrelsen er
eneste påtaleberettigede.« | Stk. 13.
Bestemmelser i lokalplaner, som hindrer opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
udstyr hertil på fysisk infrastruktur eller på arealer,
er uden virkning i forhold til opsætning af
trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
udstyr hertil, medmindre den fysiske infrastruktur eller arealet er
beskyttet ud fra en arkitektonisk, historisk eller
naturmæssig værdi eller af hensyn til den offentlige
sikkerhed. Det samme gælder bestemmelser med tilsvarende
indhold i planer, som er opretholdt efter § 68, stk. 2, eller
bestemmelser med tilsvarende indhold i servitutter, hvor
kommunalbestyrelsen er eneste påtaleberettigede.
Trådløse adgangspunkter med lille rækkevidde og
fysisk infrastruktur forstås i overensstemmelse med
definitionerne i lov om etablering og fælles udnyttelse af
master til radiokommunikationsformål og udnyttelse af
infrastruktur til opsætning af trådløse
adgangspunkter med lille rækkevidde m.v. | | | | | | Stk. 13 bliver herefter stk. 14. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|