Fremsat den 9. februar 2022 af kulturministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v.
(Indførsel af orienteringspligt for
politiet)
§ 1
I lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 362 af 2. april 2014, som ændret
ved lov nr. 742 af 1. juni 2015 og § 30 i lov nr. 503 af 23.
maj 2018 foretages følgende ændring:
1.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a. Kulturministeren
kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler
om, at politiet skal orientere Udelukkelsesnævnet for
seksuelle krænkelser, hvis medlemmer af Danmarks
Idrætsforbund, DGI eller Dansk Firmaidræt indhenter
børneattester med anmærkninger.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Idrætsforeningslivet udgør en meget stor del af
foreningslivet i Danmark, og idrætten er organiseret på
en helt særlig måde sammenlignet med det øvrige
foreningsliv. Idrætten har i kraft af stærke
hovedorganisationer og idrættens organisering indgået i
tætte samarbejder på flere områder.
Idrættens hovedorganisationers samarbejde består blandt
andet af den tværgående kontrolinstans på
børneattestområdet i form af Udelukkelsesnævnet
for seksuelle krænkelser (Udelukkelsesnævnet).
Kulturministeriet lægger med lovforslaget op til at
ændre reglerne således, at politiet får pligt til
at orientere Udelukkelsesnævnet, når en af
idrættens hovedorganisationers (Danmarks Idrætsforbund
(DIF), DGI og Dansk Firmaidræt (DFIF)) medlemmer indhenter
børneattester med anmærkninger. Denne
regelændring vil understøtte idrættens
kontrolinstans og dermed skabe et endnu bedre værn for at
forhindre krænkelser af børn og unge i
idrætslivet.
Kulturministeriet vil med dette lovforslag støtte op om
Udelukkelsesnævnet, der består af én
repræsentant fra hver af de førnævnte
hovedorganisationer.
I henhold til Udelukkelsesnævnets interne regler er lokale
idrætsforeninger forpligtede til at forelægge sager om
personer med en børneattest med anmærkninger (plettet
børneattest) for Udelukkelsesnævnet, når
foreningerne på trods af anmærkningerne ønsker
at engagere eller ansætte den pågældende person.
Udelukkelsesnævnet giver derefter tilladelse til om
foreningen må ansætte eller engagere vedkommende.
Forelægger idrætsforeningen ikke sagen for
Udelukkelsesnævnet, risikerer foreningen eksklusion af
hovedforbundet, jf. DIF, DGI og DFIFs interne regler.
Formålet med lovforslaget er at etablere en hjemmel, som
giver kulturministeren bemyndigelse til efter forhandling med
justitsministeren at fastsætte nærmere regler i
bekendtgørelse om, at politiet skal orientere
idrættens Udelukkelsesnævn, når lokale
idrætsforeninger indhenter børneattester med
anmærkninger.
Politiets orientering af Udelukkelsesnævnet vil kunne give
nævnet et overblik over børneattester med
anmærkninger på idrættens område.
Idrættens hovedorganisationer vil dermed bedre kunne
bistå lokale foreninger med hjælp og vejledning.
Samtidig vil idrættens hovedorganisationer få et
overblik over, om lokalforeninger foretager problematiske
vurderinger, samt mulighed for at sanktionere foreninger, som ikke
forelægger engagerings- og ansættelsessager for
Udelukkelsesnævnet, når der er indhentet
børneattester med anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke længere være
afhængig af, at den lokale idrætsforening orienterer
Udelukkesesnævnet. Idrættens hovedorganisationer vil
kunne kontakte og eventuelt ekskludere de idrætsforeninger,
der ikke af egen drift orienterer nævnet om engagerings- og
ansættelsessager, hvor personen har en børneattest med
anmærkninger.
2. Styrket
kontrol med børneattester i idrætslivet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Børneattestloven
Lov nr. 520 af 21. juni 2005 om indhentelse af
børneattest i forbindelse med ansættelse af personale
m.v. (børneattestloven) blev vedtaget i 2005 og har til
formål at skabe grundlag for en yderligere styrkelse af
indsatsen over for seksuelle overgreb mod børn.
Siden børneattestlovens indførsel har det
været lovpligtigt for idrætsforeninger, spejderklubber,
daginstitutioner osv. at indhente en børneattest, inden de
ansætter eller engagerer en person, der skal have direkte
kontakt med børn under 15 år.
Den 1. juni 2012 blev børneattestloven udvidet, så
pligten til at indhente børneattester også
gælder ved ansættelse eller engagering af personer, der
fast færdes blandt børn under 15 år, og som
derved har mulighed for at opnå direkte kontakt med
børn.
En børneattest er et dokument, der indeholder oplysninger
om afgørelser, det vil sige domme m.v., om visse
seksualforbrydelser begået mod børn under 15 år.
Endvidere omfatter attesten afgørelser om voldtægt
uanset offerets alder samt domme for terror. De afgørelser,
der fremgår af en børneattest, er oplysninger fra
kriminalregisterets efterforskningsdel, som er, eller har
været optaget i kriminalregisterets afgørelsesdel. Ud
over domme kan det for eksempel være tiltalefrafald eller
bøder vedtaget udenretligt.
Det er politiet, der i medfør af
kriminalregisterbekendtgørelsen udsteder
børneattester. Udstedelsen sker efter anmodning fra en
arbejdsgiver eller engagerende instans og forudsætter accept
fra den person, som attesten vedrører.
Børneattesten minder om en straffeattest. I
modsætning til en straffeattest, der indeholder oplysninger
om flere typer forbrydelser, indeholder en børneattest dog
kun de oplysninger, der fremgår af
kriminalregisterbekendtgørelsens § 36, det vil sige
oplysninger om visse seksualforbrydelser begået mod
børn under 15 år. Oplysningerne på en
børneattest fremgår desuden typisk i længere tid
- men aldrig i kortere tid - end det er tilfældet ved en
traditionel straffeattest. Det nærmere tidsrum varierer
afhængigt af, hvilken type krænkelse og sanktion der er
tale om. Domme for grove sædelighedsforbrydelser
fremgår af børneattesten, indtil den registrerede
fylder 80 år.
I henhold til børneattestloven er det selve indhentelsen
af børneattesten, der er lovpligtig. Det betyder, at det
ikke er ulovligt at ansætte en person med en
børneattest med anmærkninger, når
børneattesten er indhentet. Formålet med bestemmelsen
er således, at ansættelse og engagering skal ske
på et oplyst grundlag.
Børneattestloven indeholder flere
bemyndigelsesbestemmelser, og der i den forbindelse fastsat en
række bemyndigelser til vedkommende ressortministre, så
disse kan fastsætte nærmere regler på
børneattestområdet på deres respektive
ressortområder. Det fremgår af børneattestlovens
§ 2, stk. 1, under hvilke omstændigheder vedkommende
ministre kan fastsætte regler på
børneattestområdet, og i § 3, stk. 1, at regler
om indhentelse af børneattester skal ske i overensstemmelse
med de regler, der gælder for sådanne attester.
Det fremgår af børneattestlovens § 2, stk. 1,
at vedkommende minister kan fastsætte nærmere regler om
indhentelse af børneattest, inden myndigheder og private
fysiske og juridiske personer ansætter eller
beskæftiger personer, der som led i udførelsen af
deres opgaver skal have direkte kontakt med børn under 15
år, såfremt ansættelses- eller
beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknytning. Det
fremgår endvidere af § 2, stk. 1, 2 pkt., at vedkommende
minister endvidere fastsætter nærmere regler om
indhentelse af børneattest, inden myndigheder, fysiske og
juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer,
der som led i udførelsen af deres opgaver færdes fast
blandt børn under 15 år og derved har mulighed for at
opnå direkte kontakt med disse børn, såfremt
ansættelses- eller beskæftigelsesforholdet har karakter
af fast tilknytning. Vedkommende minister kan samtidig
fastsætte regler om tilsyn.
Ti forskellige ministerier har udstedt bekendtgørelser
med hjemmel i børneattestloven: Børne- og
Undervisningsministeriet, Erhvervsministeriet, Forsvarsministeriet,
Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,
Miljøministeriet, Social- og Ældreministeriet,
Sundhedsministeriet og Transportministeriet.
2.1.2. Udelukkelsesnævnet for seksuelle
krænkelser
Udelukkelsesnævnet for seksuelle krænkelser blev
oprettet i 2013. Udelukkelsesnævnet består af
repræsentanter med fagkundskab på området fra
DIF, DGI og DFIF, der regelmæssigt mødes for at
gennemgå de engagerings- og ansættelsessager, som
forelægges for Udelukkelsesnævnet af idrættens
hovedorganisationers medlemmer. Udelukkelsesnævnet kan efter
gennemgang af en sag afgøre, hvorvidt en lokalforening
må engagere eller ansætte personen, som sagen drejer
sig om.
Hver af idrættens hovedorganisationer udpeger et
bestyrelsesmedlem samt en suppleant til på organisationens
vegne at træffe afgørelser i det fælles
nævn. Nævnet træffer afgørelser på
møde eller ved skriftlig votering. Nævnet kan selv
fastsætte en forretningsorden. Ansøgeren er berettiget
til at give møde for nævnet for at fremlægge
sine bemærkninger og synspunkter om sagen. Nævnets
afgørelse kan indebære, at ansøgningen fuldt ud
imødekommes, at den delvist imødekommes eller at der
gives afslag.
Hvis lokalforeninger ikke forelægger engagerings- eller
ansættelsessager, hvor der har været indhentet en
børneattest med anmærkninger, kan lokalforeningen
risikere eksklusion af foreningens hovedforbund, jf.
idrættens interne regler.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
For at sikre bedre beskyttelse af børn og unge i
idrætsforeninger mod krænkelse fra trænere,
frivillige og ansatte m.v. er der behov for, at
Udelukkelsesnævnet kan få direkte besked, når
lokale idrætsforeninger indhenter børneattester med
anmærkninger, og at idrættens hovedorganisationer
dermed kan kontrollere, at lokalforeningerne forelægger
engagerings- og ansættelsessagerne for
Udelukkelsesnævnet som reglementeret i idrættens
interne regler.
Idrættens hovedorganisationer har i flere år kunnet
konstatere, at der bliver udstedt langt flere børneattester
med anmærkninger til foreninger end det antal sager, der
bliver forelagt for Udelukkelsesnævnet. Der bliver
årligt indhentet ca. 340.000 børneattester i alt
på landsplan. Heraf blev der i 2020 indhentet 149
børneattester med anmærkninger, hvoraf 24 blev
indhentet på idrætsområdet. Der bliver
årligt forelagt cirka 4-7 sager for Udelukkelsesnævnet,
hvor foreninger på trods af en børneattest med
anmærkninger vil ansætte eller engagere den
pågældende.
Problemstillingen er, at Udelukkelsesnævnet med de
nuværende regler ikke er i stand til at kontrollere, om de
frivillige idrætsforeninger rent faktisk indsender
oplysninger til Udelukkelsesnævnet, når de engagerer
eller ansætter ansøgere med børneattester med
anmærkninger. Det skyldes, at Udelukkelsesnævnet ikke
modtager denne oplysning direkte fra politiet, når foreninger
indhenter en børneattest med anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet er derfor afhængigt af, at
foreningen indsender oplysninger om den indhentede
børneattest med anmærkninger.
En anden udfordring i den nuværende lovgivning er, at
børneattestens indhold kan være vanskelig at
forstå for medlemmer i frivillige foreninger, der ikke
nødvendigvis har stiftet bekendtskab med
børneattester med anmærkninger før. Stadigt
flere børneattester vedrører særlige
billeddelingssager (for eksempel "Umbrella-sagen"), som i nogle
tilfælde kan kræve en mere generel stillingtagen, som
kræver en vis fagkundskab.
Idrættens hovedorganisationer har i et længere
stykke tid haft et ønske om etablering af en hjemmel som den
ovenfor beskrevne. Det skyldes, at idrættens
hovedorganisationer mener, at hvis Udelukkelsesnævnet
orienteres direkte af politiet ved foreningers rekvireringer af
børneattester med anmærkninger, vil
Udelukkelsesnævnet bedre kunne sikre en ensartet og fair
behandling i de pågældende sager. Organisationer, der
arbejder for børns vilkår, herunder Red Barnet og
Barnets Vilkår, har ligeledes efterspurgt, at idrættens
Udelukkelsesnævn orienteres direkte af politiet, når
idrætsforeninger indhenter børneattester med
anmærkninger.
Det foreslås, at der med lovforslaget indsættes en
ny bestemmelse i børneattestloven, således at
kulturministeren efter forhandling med justitsministeren bemyndiges
til at sikre, at Udelukkelsesnævnet får direkte besked,
når idrætsforeninger indhenter børneattester med
anmærkninger.
Udelukkelsesnævnet vil med ordningen kun modtage en
orientering om, hvilken konkret lokalforening, der har rekvireret
en børneattest med anmærkninger, så
Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke modtage selve
børneattesten.
Den forslåede § 4 a i børneattestloven, vil
understøtte en mere ensartet praksis og vurdering af
ansættelses- og engageringssager på
idrætsområdet i tilfælde, hvor der er indhentet
en børneattest med anmærkninger.
Bemyndigelsen kan udmøntes i bekendtgørelse om
indhentelse af børneattest ved ansættelse og
beskæftigelse af personer i myndigheder, institutioner,
foreninger m.v. inden for Kulturministeriets ressort.
Udmøntningen af reglerne i bekendtgørelsen vil give
politiet pligt til at orientere idrættens
Udelukkelsesnævn.
Lovforslaget omfatter en stor gruppe foreninger og medlemmer, da
DIF, DGI og DFIF til sammen har ca. 11.534 lokale medlemsforeninger
med i alt ca. 2.536.000 medlemmer.
Idrætsområdet er særligt godt egnet til denne
ordning, da idrætten synes at have særlige
udfordringer, som idrætten har anmodet om at få
hjælp til at løse, samt at der eksisterer en
fælles struktur - Udelukkelsesnævnet - der på
tværs af idrættens hovedorganisationer meningsfuldt kan
varetage opgaven med at kontrollere engagerings- og
ansættelsessager og bidrage med information, således at
idrættens hovedorganisationer kan vejlede og sanktionere
på børneattestområdet.
På denne baggrund vurderes det, at der er behov for at
ændre reglerne, således at der skabes en hjemmel, som
kan hjælpe idrætslivet med at få et endnu mere
fintmasket værn mod krænkelser af børn og
unge.
3. Forholdet
til databeskyttelseslovgivningen
Behandling af personoplysninger er i almindelighed omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning 2016/679/EU af 27.
april 2015 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv
95/46/EF (databeskyttelsesforordningen) og lov nr. 502 af 23. maj
2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger
(databeskyttelsesloven).
Med den forslåede bestemmelse i børneattestlovens
§ 4 a, foreslås det, at politiet skal orientere
idrættens Udelukkelsesnævn, når idrættens
hovedorganisationers medlemmer i form af de lokale
idrætsforeninger indhenter børneattester med
anmærkninger.
Spørgsmålet om, hvorvidt der må behandles
personoplysninger, er som udgangspunkt reguleret i
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, om behandling af
almindelige ikke-følsomme personoplysninger, artikel 9, stk.
2, om behandling af følsomme personoplysninger og
databeskyttelseslovens § 8 om behandling af oplysninger om
strafbare forhold samt databeskyttelseslovens § 11 om
behandling af personnumre.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, er
det muligt at opretholde og indføre mere specifikke
bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af dele af artikel 6, stk.
1. Det gælder bl.a. artikel 6, stk. 1, litra c, hvorefter
behandling af almindelige ikke-følsomme personoplysninger
kan ske, når behandling er nødvendig for at overholde
en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige.
Behandling af ikke-følsomme personoplysninger efter de
foreslåede bestemmelser børneattestloven § 4 a,
kan ske inden for rammerne af forordningens artikel 6, stk. 1,
litra c. Det skyldes, at behandling af oplysningerne for politiet
og Udelukkelsesnævnet er nødvendig for at overholde en
retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige i
forbindelse med at sikre børn og unge mod seksuelle
krænkelser i idrætslivet.
Den foreslåede bestemmelse i børneattestlovens
§ 4 a fastsættes som nationale særregler for
behandling af almindelige personoplysninger inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3, jf. artikel
6, stk. 1, litra c.
I de tilfælde, hvor en behandling af følsomme
oplysninger omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 9 er
nødvendig, vil dette også kunne ske i medfør af
de foreslåede bestemmelser. Det vurderes, at der med de
foreslåede bestemmelser vil være hjemmel hertil, idet
behandlingen i sådanne tilfælde vil være
nødvendig af hensyn til en væsentlig
samfundsinteresse, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 9,
stk. 2, litra g, hvilket understøttes af de vigtige
målsætninger om at forebygge seksuelle overgreb mod
børn og unge i idrætslivet, der forfølges med
lovforslaget. Den foreslåede bestemmelse vurderes
således at kunne fastsættes inden for rammerne af
forordningens artikel 9, stk. 2, litra g.
De nærmere betingelser for behandling af personoplysninger
vedrørende straffedomme og lovovertrædelser eller
tilknyttede sikkerhedsforanstaltninger er reguleret i
databeskyttelsesforordningens artikel 10, der suppleres af
databeskyttelseslovens § 8. Databeskyttelseslovens § 8,
angiver, hvornår personoplysninger om strafbare forhold
må behandles. Det følger f.eks. af
databeskyttelseslovens § 8, stk. 1, at der for offentlige
myndigheder ikke må behandles oplysninger om strafbare
forhold, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af
myndighedens opgaver. Det følger herudover af
databeskyttelseslovens § 8, stk. 3, 1. led, at private
må behandle oplysninger om strafbare forhold, hvis den
registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Behandling
kan desuden ske, hvis det er nødvendigt til varetagelse af
en berettiget interesse og denne interesse klart overstiger
hensynet til den registrerede, jf. lovens § 8, stk. 3, 2.
led.
Det vurderes i den forbindelse, at den foreslåede
bestemmelse kan rummes inden for rammerne af
databeskyttelsesforordningens artikel 10, 1. pkt., hvorefter
behandling af de førnævnte oplysninger på
baggrund af artikel 6, stk. 1, bl.a. kan ske med hjemmel i
EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret, som giver passende
garantier for registreredes rettigheder og frihedsrettigheder. Det
vurderes ligeledes, at den foreslåede bestemmelse kan rummes
inden for rammerne af databeskyttelseslovens § 8.
Overordnet vurderes de foreslåede bestemmelser at
stå i et rimeligt forhold til de legitime mål, der
forfølges, samt respektere det væsentligste indhold af
retten til databeskyttelse.
Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens
artikel 9, stk. 2, litra g, at der i forbindelse med
fastsættelsen af nationale regler skal sikres passende og
specifikke foranstaltninger til beskyttelse af den registreredes
grundlæggende rettigheder og interesser.
Forordningens artikel 10, 1. pkt., sidste led, stiller som
nævnt ligeledes krav om, at der i national ret skal gives
passende garantier for den registreredes rettigheder og
frihedsrettigheder. Det vurderes, at disse foranstaltninger og
garantier bl.a. er sikret ved, at Udelukkelsesnævnet kun
orienteres om, lokale idrætsforeningers indhentelse af
børneattester med anmærkninger, og dermed umiddelbart
ikke direkte modtager personoplysninger om den registrerede.
Oplysninger om børneattester er dermed pseudonymiseret i
databeskyttelsesforordningens forstand.
Vurderingen af de foreslåede bestemmelser har generelt
taget udgangspunkt i de kriterier, som fremgår af
betænkning nr. 1565/2017 om databeskyttelsesforordningen - og
de retlige rammer for dansk lovgivning, jf. betænkning nr.
1565/2017, del I - bind 1, side 168 ff. og side 229 ff.
Herudover bemærkes det, at de øvrige bestemmelser i
databeskyttelsesforordningen, herunder de grundlæggende
principper i forordningens artikel 5, også skal iagttages,
når der behandles personoplysninger i medfør af de
foreslåede bestemmelser.
4. FN's
verdensmål
Lovforslaget vurderes at kunne have en positiv betydning for
opfyldelsen af delmål 16.2 i FN's verdensmål.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
implementeringskonsekvenser for det offentlige. Der rekvireres
årligt ganske få børneattester med
anmærkninger på idrætsområdet, hvorfor den
ændrede arbejdsgang ikke vil have økonomiske og
administrative implementeringskonsekvenser for det offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. november
2021 til den 9. december 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Anti Doping Danmark, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, Center for Idræt og Arkitektur, Danmarks
Idrætsforbund, Dansehallerne, Dansk Erhverv, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicapidrætsforbund,
Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Koncert- og Kulturhuse, Danske
Regioner, Danske Sportsfaciliteters Brancheforening, Datatilsynet,
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Aalborg Universitet), DGI,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Friluftsrådet,
Handicapidrættens Videnscenter, Idrættens
Analyseinstitut, Institut for Idræt (Københavns
Universitet), Institut for Idræt og Biomekanik (Syddansk
Universitet), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Københavns Kommune, Børne og Ungdomsforvaltningen,
Lokale og Anlægsfonden, Oplysningsforbundenes
Fællesråd, Producentforeningen, Public Work, Red
Barnet, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, Sektion for Idræt
(Aarhus Universitet) og Sport Event Danmark.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det vil ikke have nogle konsekvenser af
betydning, da der rekvireres ganske få børneattester
med anmærkninger på idrætsområdet. | Implementerings-konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
§ 2 i lov om indhentelse af børneattest i
forbindelse med ansættelse af personale m.v. indeholder
regler, der fastsætter bemyndigelser for relevante minister
til at fastsætte regler på
børneattestområdet på deres respektive
ressortområder. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til afsnit 3.1.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det følger af den foreslåede § 4 a, at kulturministeren efter
forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, at
politiet skal orientere Udelukkelsesnævnet for seksuelle
krænkelser, hvis medlemmer af Danmarks Idrætsforbund,
DGI eller Dansk Firmaidræt indhenter børneattester med
anmærkninger.
Den foreslåede bestemmelse § 4 a vil medføre,
at Udelukkelsesnævnet, såfremt bemyndigelsen anvendes
af kulturministeren efter forhandling med justitsministeren, vil
kunne fastsætte regler om, at politiet skal orientere
Udelukkelsesnævnet om, at en medlemsforening under
idrættens hovedorganisationer har indhentet en
børneattest med anmærkninger. Idrættens
hovedorganisationer vil dermed bedre kunne bistå lokale
frivillige foreninger med hjælp og vejledning. Samtidig vil
Udelukkelsesnævnet få et overblik over, om
lokalforeninger foretager problematiske vurderinger samt mulighed
for at sanktionere foreninger, som ikke forelægger
engagering- og ansættelsessager for Udelukkelsesnævnet,
når der er indhentet en børneattest med
anmærkninger. Udelukkelsesnævnet vil dermed ikke
længere være afhængig af, at den lokale
idrætsforening orienterer nævnet.
Der skal med "orientering"
forstås, at politiet meddeler idrættens
Udelukkelsesnævn om, at en medlemsforening under
idrættens hovedorganisationer har indhentet en
børneattest med anmærkninger. Det betyder, at
Udelukkelsesnævnet alene orienteres om, at der er sket en
indhentelse af børneattest med anmærkninger i en
forening, som er medlem i en eller flere af idrættens
hovedorganisationer. Det betyder således ikke, at
Udelukkelsesnævnet modtager selve børneattesten med
anmærkninger. Det vil fortsat være den
pågældende idrætsforening, som har indhentet
børneattesten, der modtager denne.
Det vil med lovforslaget ikke længere være muligt
for idrætsforeninger ikke at forelægge engagerings- og
ansættelsessager for Udelukkelsesnævnet, uden at
Udelukkelsesnævnet vil være opmærksom på
det, da Udelukkelsesnævnet vil være orienteret om
foreningens rekvirering af en børneattest med
anmærkninger. Idrættens hovedorganisationer vil dermed
kunne kontakte og eventuelt sanktionere de idrætsforeninger,
der ikke af egen drift orienterer Udelukkelsesnævnet om
engagerings- og ansættelsessager, hvor personer har
børneattester med anmærkninger.
Der vil ikke blive rejst en sag for Udelukkelsesnævnet,
hvis en person med en børneattest med anmærkninger
alligevel ikke ønsker at varetage et hverv i foreningen.
Hvis en lokal idrætsforening ikke ønsker at engagere
eller ansætte en person efter indhentelse af en
børneattest med anmærkninger, men personen
undtagelsesvist alligevel søger om nævnets tilladelse,
vil Udelukkelsesnævnet normalt ikke give en sådan
tilladelse, og foreningen vil aldrig være forpligtet til at
ansætte eller engagere en person med anmærkning
på børneattesten.
Det bemærkes, at Udelukkelsesnævnet er etableret af
idrættens hovedorganisationer, som tager stilling til
nævnets funktion mv. Udelukkelsesnævnet er
således ikke med lovforslaget tiltænkt anden rolle end
den, som organisationerne bag Udelukkelsesnævnet
beslutter.
Formålet med at indføre den nye bestemmelse er, at
der skabes en hjemmel, som kan hjælpe idrættens
kontrolinstans på børneattestområdet
(Udelukkelsesnævnet) med at forhindre krænkelser af
børn og unge i idrætslivet.
Kulturministeren vil med den nye bestemmelse, efter forhandling
med justitsministeren, kunne udmynte regler vedørende
politiets orientering af Udelukkelsesnævnet i
bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved
ansættelse og beskæftigelse af personer i myndigheder,
institutioner, foreninger m.v. inden for Kulturministeriets
ressortområde.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1.
juli 2022. Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, da loven der ændres, ikke gælder
for Grønland og Færøerne og heller ikke ved
kongelig anordning vil kunne sættes i kraft for
Grønland og Færøerne.