Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 31. marts 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 12
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Det
Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti, Frie Grønne og Hans Kristian Skibby
(UFG)
Et flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af EL og LA) bakker op om forsikrings- og
pensionsselskabernes ønske om at bidrage til investeringer i
den grønne omstilling. Flertallet finder det derfor
også vigtigt, at det både med de gældende og de
foreslåede regler i lovforslaget er muligt for forsikrings-
og pensionsselskaber at investere i skov, herunder i andre
virksomheder, der driver industriel skovdrift.
Flertallet har i forbindelse med
behandlingen af lovforslaget noteret sig, at brancheorganisationen
Forsikring & Pension på vegne af deres medlemmer er
kommet med et ændringsforslag til lovforslaget, der vil
gøre det muligt for selskaberne at eje og drive skov
industrielt i et datterselskab som såkaldt accessorisk
servicevirksomhed.
Flertallet ønsker, at forslaget fra
Forsikring & Pension skal imødekommes, hvis det kan
rummes inden for EU-reglerne, men noterer sig i den
sammenhæng, at der i henhold til svaret på
spørgsmål 7 er forskellige fortolkninger af
EU-reglerne på området i forskellige EU-lande.
Flertallet noterer sig i forlængelse
heraf, at erhvervsministeren i svaret på
spørgsmål 7 oplyser, at Erhvervsministeriet har spurgt
Europa-Kommissionen til en fortolkning af, om Forsikring &
Pensions forslag kan rummes inden for EU-reglerne.
Flertalletnoterer sig endvidere, at det forventes, at
Europa-Kommissionen vil svare snarest muligt.
Flertallet er enige om, at hvis
Europa-Kommissionen vurderer, at EU-reglerne tillader
forsikringsselskaber at eje og drive skov i et datterselskab,
så skal der tages initiativ til at afspejle denne fortolkning
i dansk ret hurtigst muligt. Flertallet konstaterer i den
forbindelse, at erhvervsministeren i svaret på
spørgsmål 7 har forpligtet sig til at tage et
sådant initiativ, hvis Europa-Kommissionen vurderer, at
EU-reglerne tillader forsikringsselskaber at eje og drive skov i et
datterselskab.
Flertallet er endvidere enige om, at det
forventes, at erhvervsministeren/regeringen hurtigst muligt
orienterer partierne om den videre proces, når der er kommet
svar fra Europa-Kommissionen. Endelig er flertallet enige om, at
spørgsmålet senest skal genbesøges om 6
måneder, uanset om der er kommet svar fra Europa-Kommissionen
eller ej.
Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti
Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Dansk Folkeparti støtter lovforslaget. I Venstres og Det
Konservative Folkepartis regeringstid blev der indført
mulighed for, at festivaler m.fl. kunne ansøge om at blive
kontantfrie. At disse regler nu lempes, så der ikke skal
ansøges, finder partierne ganske fornuftigt. Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti hæfter sig dog
ved, jf. Dansk Lives foretræde for udvalget, at reglerne med
fordel kunne lempes yderligere i forhold til salgssteder uden for
indhegnede områder i forbindelse med eksempelvis
festivaler.
Partierne har under udvalgsarbejdet spurgt
ind til lovforslagets elementer i forhold til, om lovforslaget
indeholder en overimplementering af solvens II-reglerne. Venstre,
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti finder ikke, at
regeringen har svaret tilfredsstillende på de rejste
spørgsmål, og er fortsat bekymrede for, om
lovforslaget går videre end nødvendigt i forhold til
EU-reglerne på området.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
18 affattes således:
»18. I §
100, nr. 4, ændres
»formue.« til: »formue, og«.«
[Korrektion af trykfejl]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
LA):
2) Nr.
35 affattes således:
»35. I §
438 indsættes som stk. 6
og 7:
»Stk. 6.
De dele af § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, som i
medfør af stk. 1 er sat i kraft for Færøerne,
kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft
på ny for Færøerne med de ændringer, som
de færøske forhold tilsiger.
Stk. 7. De dele
af § 1, stk. 3-5, § 16 a, stk. 3, § 30, stk. 11,
§ 31, stk. 4, § 33, stk. 1, § 38, stk. 2, 3, 6 og 7,
§ 39, stk. 1, 4 og 6, § 61, stk. 5, nr. 2, § 71 a,
stk. 2, § 71 b, stk. 3, nr. 2-4, § 177 b, stk. 1, §
182 d, stk. 1, nr. 6-8, § 206, stk. 3, § 243, stk. 1,
§ 245 b, stk. 2, § 247 g, stk. 1, § 259, stk. 4,
§ 260, stk. 1, § 262, stk. 3, § 264, stk. 1, §
271, stk. 2 og 3, § 343 c, stk. 2, nr. 2, § 343 e, §
343 f, stk. 1, og § 346, stk. 4 og 5, som er sat i kraft for
Færøerne, kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft på ny for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold
tilsiger.««
[Anordningshjemmel til at
gennemføre konsekvensændringer i færøsk
lovgivning på baggrund af lovforslagets § 1, nr. 35]
Til § 3
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
63, stk. 5, 1. pkt., der bliver stk. 6, 1. pkt.,
ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 3, nr. 8]
4) Nr.
10 affattes således:
»10. I overskriften til afsnit
VII ændres »central investorinformation«
til: »central information«, og i overskriften før § 103, § 175, stk. 3, nr. 11, og § 177, stk. 1, nr. 11, ændres
»Central investorinformation« til: »Central
information«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
5) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
1, stk. 5 og stk. 9, 1. pkt., og
§ 6, stk. 3, ændres
»104« til: »104, 104 a«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 6
6) I
det under nr. 3 foreslåede § 224, stk. 3, ændres
»Unionen« to steder til: »Den Europæiske
Union«.
[Præcisering]
Til § 7
7) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
1, stk. 2, ændres »jf. § 2, nr. 13«
til: »jf. § 2, nr. 14, jf. dog stk. 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 7, nr. 7]
8) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
1, stk. 3, ændres »jf. § 2, nr. 15«
til: »jf. § 2, nr. 16, jf. dog stk. 4«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 7, nr. 7]
9) I
nr. 7 ændres i den indledende
tekst »efter nr. 7« til: »efter nr. 8«, det
foreslåede nye nummer betegnes nr. 9, og den angivne
konsekvens affattes således:
»Nr. 9-23 bliver herefter nr.
10-24.«
[Ændring i nummerering]
10) I
nr. 9 ændres i den indledende
tekst »§ 2, nr. 23,« til: »§ 2, nr. 23,
der bliver nr. 24,«, og det nyaffattede nummer betegnes nr.
24.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 8
11) I
nr. 1 ændres »§ 5,
og« til: »§ 5 og,«.
[Lovteknisk præcisering]
Til § 13
12) I
stk. 6 ændres »§ 1,
nr. 13« til: »§ 1, nr. 14«.
[Korrektion af trykfejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 19, indsættes et nyt nr. 5 i
§ 100 i lov om finansiel virksomhed. Lovforslagets § 1,
nr. 18, foreslår en ændring af § 104, nr. 4, der
skal sikre, at oplistningen i § 104, nr. 1-5, er korrekt,
såfremt der indsættes et nyt nr. 5 i § 104. Ved en
fejl tager lovforslagets § 1, nr. 18, ikke højde for,
at § 104, nr. 4, indeholder et punktum.
På baggrund heraf foreslås det
at konsekvensrette ordlyden af lovforslagets § 1, nr. 8,
hvilket skal sikre, at oplistningen i § 104, nr. 1-5, bliver
grammatisk korrekt.
Til nr. 2
Med lovforslagets § 1, nr. 35,
foreslås det at indsætte et nyt § 438, stk. 6, i
lov om finansiel virksomhed. Forslaget er en hjemmel til at anordne
§ 30, stk. 1, og § 31, stk. 1, i lov om finansiel
virksomhed som sat i kraft for Færøerne ved kongelig
anordning på ny.
Når § 30, stk. 1, og § 31,
stk. 1, anordnes på ny, er det nødvendigt også
at ændre de henvisninger, der er til de to bestemmelser i
andre bestemmelser i lov om finansiel virksomhed som sat i kraft
på Færøerne ved kongelig anordning. Dette skal
også gøres ved at anordne bestemmelserne på
ny.
Det foreslås derfor, at der i §
438, stk. 7, indsættes hjemmel til at anordne
konsekvensrettelserne af § 30, stk. 1, og § 31, stk. 1,
på ny, jf. § 438, stk. 6.
Det foreslås på den baggrund at
nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 35. Forslaget giver hjemmel
til at anordne dele af lov om finansiel virksomhed som sat i kraft
på Færøerne ved kongelig anordning, i det omfang
det er nødvendigt som konsekvens af, at § 30, stk. 1,
og § 31, stk. 1, anordnes på ny.
Til nr. 3
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 3, nr. 8, foreslås det at
indsætte et nyt stk. 2 i § 63 i lov om finansiel
virksomhed, hvorefter stk. 2-5 bliver stk. 3-6. Dette
medfører, at eventuelle henvisninger til § 63, stk.
2-5, skal konsekvensrettes.
På baggrund heraf foreslås det
at ændre § 63, stk. 5, 1. pkt., så henvisningen
til stk. 4 bliver til stk. 5.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Lovforlagets § 3, nr. 10, ændrer »central
investorinformation« til »central information« i
en række bestemmelser i lov om investeringsforeninger m.v.
Der er imidlertid ikke taget højde for, at »central
investorinformation« i flere af bestemmelserne er skrevet med
stort forbogstav, altså »Central
investorinformation«. Herudover henviser lovforslagets §
3, nr. 10, til overskriften før 102, hvor der rettelig burde
havde være henvist til titlen til afsnit VII.
På den baggrund foreslås det at
nyaffatte lovforslagets § 3, nr. 10, således at
ændringen fra »central investorinformation« til
»central information« kan gennemføres.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Lovforslagets § 5, nr. 1, tilpasser oplistningen i en
række bestemmelser i lov om betalinger. Det bliver gjort som
følge af lovforslagets § 5, nr. 9, der ophæver
den gældende § 104 i lov om betalinger, og i stedet
indsætter §§ 104 og 104 a.
Lovforslagets § 5, nr. 1,
medfører, at oplistningen i § 1, stk. 5, og § 1,
stk. 9, 1. pkt., indeholder et »og« for meget.
På den baggrund foreslås det at
nyaffatte lovforslagets § 5, nr. 1.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Lovforslagets § 6, nr. 3, der indsætter § 224, stk.
2 og 3, i lov om fondsmæglerselskaber, indeholder en
henvisning til Unionen. Der bør sikres klarhed om, at der
henvises til Den Europæiske Union.
På den baggrund foreslås det at
ændre »moderinvesteringsholdingselskabet i
Unionen« til »moderinvesteringsholdingselskabet i Den
Europæiske Union« i den foreslåede § 224,
stk. 3.
Til nr. 7 og 8
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 7, nr. 7, indsættes et nyt nummer i
§ 2 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, og som følge heraf rykkes de
efterfølgende numre i bestemmelsen.
På den baggrund foreslås en
konsekvensændring af § 1, stk. 2 og 3, i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder, som
henviser til henholdsvis § 2, nr. 13, og § 2, nr. 15, i
lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder.
Til nr. 9
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 7, nr. 7, indsættes en definition af
centrale modparter (CCP) i § 2 i lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder. § 2 i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder
indeholder definitioner af en række begreber, som er anvendt
i loven.
Det foreslås af ordensmæssige
grunde, at den nye definition indsættes som et nyt nr. 9 i
stedet for et nyt nr. 8. Forslaget indebærer, at
rykningsklausulen alene omfatter § 2, nr. 9-23, i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 7, nr. 7, foreslås et nyt nummer
indsat i § 2 i lov om restrukturering og afvikling af visse
finansielle virksomheder, og som følge heraf rykkes de
efterfølgende numre i bestemmelsen. Med lovforslagets §
7, nr. 9, foreslås den gældende § 2, nr. 23,
nyaffattet.
Det foreslås præciseret, at
lovforslagets § 7, nr. 9, nyaffatter § 2, nr. 23, der
bliver nr. 24.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 8, nr. 1, foreslås en ændring
til § 3, stk. 1, nr. 3, i lov om ejendomskreditselskaber, der
skal sikre, at oplistningen i bestemmelsens § 3, stk. 1, nr.
1-4, er korrekt, efter et nyt nummer er tilføjet ved
lovforslagets § 8, nr. 3.
Det foreslås at ændre
lovforslagets § 8, nr. 1, så gengivelsen af § 3,
stk. 1, nr. 3, er korrekt og ændringen dermed kan
foretages.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, bliver § 29 i lov om
finansiel virksomhed nyaffattet med den konsekvens, at
forsikringsselskaber fremadrettet vil skulle drive virksomhed
bestående i at opføre, eje og drive fast ejendom og
infrastruktur omfattende tekniske anlæg, transportanlæg
og bygningsanlæg i et datterselskab. Dette er til forskel fra
de hidtil gældende regler, hvor sådan virksomhed kunne
drives i selve forsikringsselskabet.
Lovforslagets § 13, stk. 6,
fastsætter, at de pågældende typer virksomheder
fortsat kan drives i forsikringsselskabet, hvis de på
tidspunktet for lovforslagets ikrafttræden er drevet i
forsikringsselskabet. Grundet en trykfejl henviser lovforslagets
§ 13, stk. 6, til lovforslagets § 1, nr. 13, frem for
lovforslagets § 1, nr. 14.
På den baggrund foreslås det at
ændre § 13, stk. 6, således at der henvises til
lovforslagets § 1, nr. 14.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2022 og var til 1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministerens sendte den 18. oktober 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 25. Den 9. februar 2022 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 deputationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders
Kronborg (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa
(RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen
(V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V)
Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul
(KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex
Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |