Betænkning afgivet af
Erhvervsudvalget den 31. marts 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 14
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til de under A og B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller det under A nævnte lovforslag
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for ændringsforslag nr. 2-4, 7, 10 og
11 til det under A nævnte lovforslag og vil stemme imod
ændringsforslag nr. 5, 6, 8 og 9. Mindretallet indstiller det
under B nævnte lovforslag til vedtagelse med de til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF og Hans Kristian Skibby (UFG))
indstiller det under A nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 2-11 til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 2-11 til det under A nævnte
lovforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte
lovforslag til vedtagelse med de til
det under B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget mener ikke,
at kvotelignende måltal er det rette tiltag for at sikre
rammerne for mangfoldige ledelser. Der må og skal være
grænser for, hvor meget politikerne skal lovgive om,
når det drejer sig om private virksomheders drift. Samtidig
kommer vi ikke uden om, at vi befinder os i en tid, hvor der er
mangel på arbejdskraft. Hvis samfundet samtidig tager
virksomhedernes fleksibilitet fra dem til at kunne rekruttere den
kvalificerede arbejdskraft, der byder sig, fordi der skal tages
hensyn til køn, får virksomhederne yderligere
problemer med rekruttering. V anerkender dog, at det er et generelt
problem, at der ikke er flere kvinder i ledende stillinger, og V
ønsker at sætte ligestilling på dagsordenen. V
ser også gerne en styrkelse af de rammevilkår, som
gør sig gældende i forhold til at sikre diversitet i
ledelser og bestyrelser.
Forslaget indeholder desuden elementer
vedrørende sølovens regler om skibsregistrering og
ændringer i forhold til e-handelsloven, og der lægges
op til en deling af lovforslaget, så denne del af
lovforslaget bliver et særskilt lovforslag. Disse elementer
giver ifølge V god mening, og V kan altså
støtte lovforslag B, såfremt lovforslaget deles.
Frie Grønne
Frie Grønnes medlemmer af udvalget
bakker op om lovforslag A og dets formål om at stille
skærpede krav til en mere ligelig kønsfordeling i
rekruttering til ledelsesorganer i virksomheder, og FG deler
regeringens holdning til, at udviklingen i antallet af kvinder i
ledelse går for langsomt, og at der er behov for at
skærpe kravene om måltal og politikker for det
underrepræsenterede køn. Undersøgelser har
også vist, at det går langsomt med at sikre
ligestilling mellem kønnene i bestyrelser og direktion i den
private sektor - bl.a. Erhvervsstyrelsens egen undersøgelse:
»Kønsfordelingen i de største danske
virksomheders bestyrelse pr. 15. august 2020«, der viser, at
kvinder udgør 18,6 pct. af bestyrelsesmedlemmerne i de
virksomheder, der er omfattet af måltalsreglerne, og at
andelen af kvinder er øget med 0,7 procentpoint fra august
2019 til august 2020 (»Kønsfordelingen i de
største danske virksomheders bestyrelse pr. 15. august
2020«, Erhvervsstyrelsen, december 2020). Set i et bredere
perspektiv halter Danmark også langt bagud på
ligestillingsarbejdet set i forhold til de øvrige nordiske
lande (»Global Gender Gap Report 2021«, World Economic
Forum, marts 2021). Den langsomme udvikling i forhold til
ligestilling i ledelse og bestyrelser understreger, at
måltalsregler har en begrænset effekt, og at der er
brug for en skærpelse.
Det er vigtigt for opnåelsen af
ligestilling mellem kønnene, at kvinder og mænd sikres
reel lige adgang til ledelses- og bestyrelsesposter. Køn
eller kønsidentitet skal ikke definere mulighederne for
indflydelse i hverken den offentlige forvaltning eller det private
erhvervsliv. Det er FG's opfattelse, at en
underrepræsentation af kvinder på ledelses- og
bestyrelsesposter efterlader Danmark med et stort uudnyttet
potentiale, og FG findet det positivt, at der med lovforslaget
stilles skærpede krav til en mere ligelig
kønsfordeling i rekruttering til ledelsesorganer i
virksomheder. FG mener dog samtidig, at forslaget ikke er
tilstrækkeligt til at løse de udfordringer, Danmark
står med. Set fra FG's perspektiv er det nødvendigt,
at der fastsættes konkrete krav til virksomhedernes
måltal, der bør ligge på mellem 40-50 pct. Kun
på den måde kan vi sikre os, at alle virksomheder, der
er omfattet af loven, har en tilstrækkelig ambitiøs
målsætning, og at vi kan komme problemet til livs.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af selskabsloven, årsregnskabsloven
og forskellige andre love (Skærpede krav om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn)«
omfattende § 1, nr. 4 og 6, og §§ 2-10, 16 og
17.
B. »Forslag
til lov om ændring af selskabsloven, søloven, lov om
tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af
elektronisk handel, og forskellige andre love (Styrket
grænseoverskridende håndhævelse over for
tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1-3 og 5, og §§ 11-17.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af DF
og Hans Kristian Skibby (UFG)):
2) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 139 c ændres
i stk. 3 »beregningen i stk.
2« til: »beregningen af store kapitalselskaber efter
stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 18 a ændres
i stk. 3 »beregningen i stk.
2« til: »beregningen af store virksomheder efter stk.
2«.
[Lovteknisk ændring]
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 18 a, ændres
i stk. 5 »Det øverste
henholdsvis ledelsesorgan« til: »Henholdsvis det
øverste og det centrale ledelsesorgan«.
[Fejlrettelse]
Til § 5
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL, LA og FG):
5)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
198 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Finansielle virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder omfattet af § 79 a, stk. 1,
skal årligt foretage indberetninger til Finanstilsynet af
oplysninger relateret til de forpligtelser til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger
af § 79 a. Indberetningerne skal ske i overensstemmelse med
skemaer og vejledninger udfærdiget af Finanstilsynet og skal
indsendes til Finanstilsynet i elektronisk form.««
[Krav til finansielle virksomheder,
finansielle holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder
om indberetninger til Finanstilsynet af måltal og politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 7
6)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
97 indsættes som stk.
3:
»Stk. 3.
Investeringsforeninger og SIKAV'er omfattet af § 58, stk. 1,
skal årligt foretage indberetninger til Finanstilsynet af
oplysninger relateret til de forpligtelser til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger
af § 58. Indberetningerne skal ske i overensstemmelse med
skemaer og vejledninger udfærdiget af Finanstilsynet og skal
indsendes til Finanstilsynet i elektronisk form.««
[Krav til investeringsforeninger og
SIKAV'er om indberetninger til Finanstilsynet om måltal og
politikker for det underrepræsenterede køn i
ledelsen]
Til § 9
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af DF
og Hans Kristian Skibby (UFG)):
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 3, ændres »§ 28, stk. 1 og
9,« til: »§ 28, stk. 1 og 10,«.«
[Konsekvensændring]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, SF, RV, EL, LA og FG):
8)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
131 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Forvaltere af alternative investeringsfonde omfattet af § 28,
stk. 1, skal årligt foretage indberetninger til
Finanstilsynet af oplysninger relateret til de forpligtelser til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger
af § 28. Forvalteren skal for hver af de fonde, som
forvalteren er ansvarlig for, jf. § 28, stk. 2, foretage
tilsvarende årlige indberetninger. Indberetningerne skal ske
i overensstemmelse med skemaer og vejledninger udfærdiget af
Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstilsynet i elektronisk
form.««
[Krav til forvaltere af alternative
investeringsfonde om indberetninger til Finanstilsynet af
måltal og politikker for det underrepræsenterede
køn i ledelsen]
Til § 10
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
159 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder
omfattet af § 71, stk. 1, skal årligt foretage
indberetninger til Finanstilsynet af oplysninger relateret til de
forpligtelser til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, der
følger af § 71. Indberetningerne skal ske i
overensstemmelse med skemaer og vejledninger udfærdiget af
Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstilsynet i elektronisk
form.««
[Krav til
fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder
af indberetninger til Finanstilsynet om måltal og politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen]
Til § 16
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af DF
og Hans Kristian Skibby (UFG)):
10)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2023.
Stk. 2. § 4 har
virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023
eller senere. Ved den første indberetning efter den 1.
januar 2023 skal en virksomhed i oversigten efter
årsregnskabslovens § 99 b som affattet ved § 4, nr.
1, medtage oplysninger for det pågældende
regnskabsår. Ved indberetning for følgende
regnskabsår skal i oversigten medtages oplysninger for de
foregående regnskabsår, indtil oversigten opfylder
kravene i § 99 b som affattet ved § 4, nr. 1.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (S, V, SF, RV, EL, KF, LA og
FG):
11)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §§
1-10 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3. §§
5-10 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Loven kan endvidere
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Lovteknisk ændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 11
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
12) Nr.
2 affattes således:
»2. § 12, stk. 4, 1. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes:
»Med undtagelse af § 10, stk. 3, §
15, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, §§ 22-27, § 39, stk.
1-3, §§ 45-46 a, § 46 b, stk. 2 og 3, og § 46 e
finder bestemmelserne i kapitel 2 og 2 b-2 d med de fornødne
lempelser tilsvarende anvendelse ved registrering i
fartøjsfortegnelsen. Kapitel 2 a finder ikke anvendelse ved
registrering i fartøjsfortegnelsen.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 16
13)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2022, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Erhvervsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 11, nr. 2 og 4-9, og § 15, nr.
1-3. Ministeren kan fastsætte, at dele af loven træder
i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
14)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 17
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. §§ 1
og 11-14 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes
i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Loven kan endvidere
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3. § 14 kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Loven kan endvidere
sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene del
(A) omfatter lovforslagets bestemmelser om skærpede krav om
måltal og politikker for det underrepræsenterede
køn, mens den anden del (B) omfatter de øvrige
elementer.
Til nr. 2
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Ændringsforslaget
præciserer, at henvisningen til stk. 2 i forhold til
beregningen alene vedrører beregningen af størrelsen
af et kapitalselskab. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 3
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Ændringsforslaget
præciserer, at henvisningen til stk. 2 i forhold til
beregningen alene vedrører beregningen af størrelsen
af en virksomhed. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 4
Der er tale om
en fejlrettelse. Lovteksten skal henvise til henholdsvis det
øverste og det centrale ledelsesorgan, men ved en fejl
manglede ordet »centrale«. Det rettes med
ændringsforslaget. Der foretages ikke nogen materiel
ændring.
Til nr. 5
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for
virksomhederne på det finansielle område på samme
måde som for de øvrige virksomheder i de generelle
regnskabsregler i årsregnskabslovens § 99 b
fastsættes krav om, hvordan der skal foretages indberetninger
af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for
ændringen er, at det er blevet klart, at Finanstilsynets
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte krav om
indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om
indberetning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen. Som anført
i bemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at de
relevante finansielle regnskabsregler på området
tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse med den
foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af
indberetningspligten for virksomhederne på det finansielle
område indgår således også allerede i den
samlede vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Den
gældende § 198 i lov om finansiel virksomhed
fastsætter, at finansielle virksomheder, finansielle
holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder skal foretage
regelmæssige regnskabsindberetninger til Finanstilsynet i
overensstemmelse med skemaer og vejledninger hertil
udfærdiget af Finanstilsynet. Indberetningerne skal indsendes
til Finanstilsynet i elektronisk form.
Det
foreslås, at der i § 198 indsættes et nyt stk. 3,
der særskilt fastsætter regler for indberetning af
oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen i § 79 a, stk.
1, i lov om finansiel virksomhed.
Det
følger af den foreslåede bestemmelse i § 198,
stk. 3, 1. pkt., at finansielle virksomheder, finansielle
holdingvirksomheder og forsikringsholdingvirksomheder omfattet af
§ 79 a, stk. 1, årligt skal foretage indberetninger til
Finanstilsynet af oplysninger relateret til de forpligtelser til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger
af § 79 a.
Den
foreslåede bestemmelse fastsætter en ny
indberetningspligt for virksomheder, der i medfør af
forslaget til § 79 a, stk. 1, omfattes af
anvendelsesområdet for forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Finansielle
virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder omfattes kun af den foreslåede
indberetningspligt, hvis virksomheden har finansielle instrumenter
optaget til handel på et reguleret marked i et
EU-/EØS-land eller har en balancesum på 500 mio. kr.
eller derover i 2 på hinanden følgende
regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen,
herunder oplysninger om antal ledelsesmedlemmer,
kønssammensætning, måltal m.v. De
pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det
foreslås i § 198, stk. 3, 2. pkt., at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til
Finanstilsynet i elektronisk form.
Med forslaget
angives det påkrævede format for indberetningerne.
Til nr. 6
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for
virksomhederne på det finansielle område på samme
måde som for de øvrige virksomheder i de generelle
regnskabsregler i årsregnskabslovens § 99 b
fastsættes krav om, hvordan der skal foretages indberetninger
af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for
ændringen er, at det er blevet klart, at Finanstilsynets
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte krav om
indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om
indberetning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen. Som anført
i bemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at de
relevante finansielle regnskabsregler på området
tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse med den
foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af
indberetningspligten for virksomhederne på det finansielle
område indgår således også allerede i den
samlede vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Den
gældende § 97 i lov om investeringsforeninger m.v.
fastsætter, at danske UCITS skal foretage regelmæssige
regnskabsindberetninger til Finanstilsynet i overensstemmelse med
skemaer og vejledninger hertil udfærdiget af Finanstilsynet.
Indberetninger skal sendes til Finanstilsynet i elektronisk
form.
Det
foreslås, at der i § 97 indsættes et nyt stk. 3,
der særskilt fastsætter regler for indberetning af
oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen i § 58 i lov
om investeringsforeninger m.v.
Det
følger af den foreslåede bestemmelse i § 97, stk.
3, 1. pkt., at investeringsforeninger
og SIKAV'er omfattet af § 58, stk. 1, årligt skal
foretage indberetninger til Finanstilsynet af oplysninger relateret
til de forpligtelser til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen,
der følger af § 58.
Den
foreslåede bestemmelse fastsætter en ny
indberetningspligt for investeringsforeninger og SIKAV'er, der i
medfør af § 58, stk. 1, omfattes af
anvendelsesområdet for forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Investeringsforeninger og SIKAV'er omfattes kun af den
foreslåede indberetningspligt, hvis værdien af
foreningens eller SIKAV'ens aktiver er mindst 500 mio. kr. eller
derover i 2 på hinanden følgende
regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen,
herunder oplysninger om antal ledelsesmedlemmer,
kønssammensætning, måltal m.v. De
pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det
foreslås i § 97, stk. 3, 2. pkt., at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til
Finanstilsynet i elektronisk form.
Med den
foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 7
Der er tale om
en konsekvensændring. Med ændringsforslaget
ændres en henvisning i § 3, stk. 3, i lov om forvaltere
af alternative investeringsfonde m.v., som
nødvendiggøres af nyaffattelsen i L 117 af lovens
§ 28. Forslaget indebærer ingen materielle
ændringer.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for
virksomhederne på det finansielle område på samme
måde som for de øvrige virksomheder i de generelle
regnskabsregler i årsregnskabslovens § 99 b
fastsættes krav om, hvordan der skal foretages indberetninger
af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for
ændringen er, at det er blevet klart, at Finanstilsynets
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte krav om
indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om
indberetning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen. Som anført
i bemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at de
relevante finansielle regnskabsregler på området
tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse med den
foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af
indberetningspligten for virksomhederne på det finansielle
område indgår således også allerede i den
samlede vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Den
gældende § 131 i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. (FAIF-loven) fastsætter nærmere
regler for forvalteres aflæggelse af årsrapporter og
bemyndiger bl.a. Finanstilsynet til at fastsætte regler for
indberetninger af regnskabsoplysninger.
Det
foreslås, at der i § 131 indsættes et nyt stk. 7,
der særskilt fastsætter regler for indberetning af
oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen i § 28 i
FAIF-loven.
Det
følger af den foreslåede bestemmelse i § 131,
stk. 7, 1. pkt., at forvaltere af
alternative investeringsfonde omfattet af § 28, stk. 1,
årligt skal foretage indberetninger til Finanstilsynet om
oplysninger relateret til de forpligtelser til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen, der følger
af § 28.
Den
foreslåede bestemmelse fastsætter en ny
indberetningspligt for forvaltere af alternative investeringsfonde,
der i medfør af § 28, stk. 1, omfattes af
anvendelsesområdet for forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Forvaltere af
alternative investeringsfonde omfattes kun af den foreslåede
indberetningspligt, hvis forvalteren har registreret hjemsted i
Danmark og har finansielle instrumenter optaget til handel på
et reguleret marked i et land inden for Den Europæiske Union
eller et land, som Unionen har indgået aftale med på
det finansielle område, eller som har en balancesum på
500 mio. kr. eller derover i 2 på hinanden følgende
regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen,
herunder oplysninger om antal ledelsesmedlemmer,
kønssammensætning, måltal m.v. De
pågældende forvaltere vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det
foreslås i § 131, stk. 7, 2. pkt., at forvalteren for hver af de fonde, som
forvalteren er ansvarlig for, jf. § 28, stk. 2, skal foretage
tilsvarende regelmæssige indberetninger.
Bestemmelsen
sikrer, at forvaltere også forpligtes til at indberette
oplysninger på vegne af de alternative investeringsfonde, som
de er ansvarlige for, og som også er forpligtet til at
opstille måltal og udarbejde politikker, jf. § 28, stk.
2, i FAIF-loven.
Det
foreslås i § 131, stk. 7, 3. pkt., at indberetningerne skal ske i
overensstemmelse med skemaer og vejledninger udfærdiget af
Finanstilsynet og skal indsendes til Finanstilsynet i elektronisk
form.
Med den
foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 9
Ændringsforslaget har til formål at sikre, at der for
virksomhederne på det finansielle område på samme
måde som for de øvrige virksomheder i de generelle
regnskabsregler i årsregnskabslovens § 99 b
fastsættes krav om, hvordan der skal foretages indberetninger
af oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen.
Baggrunden for
ændringen er, at det er blevet klart, at Finanstilsynets
eksisterende bemyndigelse til at fastsætte krav om
indberetninger på regnskabsområdet ikke vil kunne
anvendes til at fastsætte de nødvendige krav om
indberetning af oplysninger relateret til forpligtelserne til at
opstille måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen. Som anført
i bemærkningerne til lovforslaget er det forudsat, at de
relevante finansielle regnskabsregler på området
tilpasses i fornødent omfang og i overensstemmelse med den
foreslåede ordning i årsregnskabslovens § 99 b. De
administrative konsekvenser som følge af
indberetningspligten for virksomhederne på det finansielle
område indgår således også allerede i den
samlede vurdering af lovforslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Den
gældende § 159 i lov om fondsmæglerselskaber og
investeringsservice og -aktiviteter (fondsmæglerloven)
fastsætter, at Finanstilsynet kan kræve, at
fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder
skal foretage regelmæssige indberetninger af regnskabsdata
på skemaer, der er udformet af Finanstilsynet.
Det
foreslås, at der i § 159 indsættes et nyt stk. 2,
der særskilt fastsætter regler for indberetning af
oplysninger relateret til forpligtelserne til at opstille
måltal og udarbejde politikker for det
underrepræsenterede køn i ledelsen i § 71 i
fondsmæglerloven.
Det
følger af den foreslåede bestemmelse i § 159,
stk. 2, 1. pkt., at
fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder
omfattet af § 71, stk. 1, årligt skal foretage
indberetninger til Finanstilsynet om oplysninger relateret til de
forpligtelser til at opstille måltal og udarbejde politikker
for det underrepræsenterede køn i ledelsen, der
følger af § 71.
Den
foreslåede bestemmelse fastsætter en ny
indberetningspligt for fondsmæglerselskaber og
fondsmæglerholdingvirksomheder, der i medfør af §
71, stk. 1, omfattes af anvendelsesområdet for
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i
ledelsen.
Fondsmæglerselskaber og fondsmæglerholdingvirksomheder
omfattes kun af den foreslåede indberetningspligt, hvis
virksomheden har finansielle instrumenter optaget til handel
på et reguleret marked i et land inden for Den
Europæiske Union eller i et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område,
eller har en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2
på hinanden følgende regnskabsår.
Indberetningspligten omfatter oplysninger relateret til
forpligtelserne til at opstille måltal og udarbejde
politikker for det underrepræsenterede køn i ledelsen,
herunder oplysninger om antal ledelsesmedlemmer,
kønssammensætning, måltal m.v. De
pågældende virksomheder vil årligt skulle
indberette oplysningerne til Finanstilsynet i forlængelse af
årsregnskabets afslutning.
Det
foreslås i § 159, stk. 2, 2. pkt., at indberetningerne
skal ske i overensstemmelse med skemaer og vejledninger
udfærdiget af Finanstilsynet og skal indsendes til
Finanstilsynet i elektronisk form.
Med den
foreslåede bestemmelse angives det påkrævede
format for indberetningerne.
Til nr. 10
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 16. Lovforslagets
bestemmelser om skærpede krav om måltal og politikker
for det underrepræsenterede køn indgår i det
under A nævnte forslag. Ifølge ændringsforslaget
træder lovforslagets bestemmelser om skærpede krav om
måltal og politikker for det underrepræsenterede
køn i kraft den 1. januar 2023, og § 4 har virkning for
regnskabsår, der begynder den 1. januar 2023 eller senere.
Ved den første indberetning efter den 1. januar 2023 skal en
virksomhed i oversigten efter årsregnskabslovens § 99 b
som affattet ved § 4, nr. 1, medtage oplysninger for det
pågældende regnskabsår. Ved indberetning for
følgende regnskabsår skal i oversigten medtages
oplysninger for de foregående regnskabsår, indtil
oversigten opfylder kravene i § 99 b som affattet ved §
4, nr. 1. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 11
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i § 17.
Lovforslagets bestemmelser om skærpede krav om måltal
og politikker for det underrepræsenterede køn
indgår i det under A nævnte forslag. Ifølge
ændringsforslaget gælder loven som udgangspunkt ikke
for Færøerne og Grønland, men §§ 1-10
kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger. Der er mulighed for, at loven
kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter. Det
fremgår endvidere, at §§ 5-10 ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Der er ligeledes mulighed
for, at loven kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter. Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 12
Der er tale om
en lovteknisk ændring. Med lovforslagets § 11, nr. 2,
foreslås det, at sølovens § 12, stk. 4, 1. pkt.,
nyaffattes. Nyaffattelsen indeholder imidlertid to punktummer.
Det
foreslås på den baggrund at affatte lovforslagets
§ 11, nr. 2, på ny med henblik på at ophæve
§ 12, stk. 4, 1. pkt., og i stedet indsætte to
punktummer. Der foretages ikke nogen materiel ændring.
Nyaffattelsen foreslås alene med henblik på lovteknisk
korrektion.
Til nr. 13
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets § 16 vedrørende
ikrafttræden. Bestemmelserne om styrket
grænseoverskridende håndhævelse over for
tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v. udskilles
i det under B nævnte forslag. Denne del skal træde i
kraft den 1. juli 2022. Dog fastsætter erhvervsministeren
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 11, nr. 2 og 4-9,
og § 15, nr. 1-3. Ministeren kan fastsætte, at dele af
loven træder i kraft på forskellige tidspunkter. Der er
tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 14
Som
følge af opdelingen af lovforslaget i to dele foretages en
ændring af lovforslagets territorialbestemmelse i § 17.
Bestemmelserne om styrket grænseoverskridende
håndhævelse over for tjenesteudbydere etableret i
øvrige EU-lande m.v. udskilles i det under B nævnte
forslag. Ifølge ændringsforslaget gælder loven
som udgangspunkt ikke for Færøerne og Grønland.
Lovforslagets §§ 1 og 11-14 kan dog ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Der er mulighed for, at loven kan sættes i
kraft på forskellige tidspunkter. Lovforslagets § 14 kan
endvidere ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. Der er ligeledes mulighed
for, at loven kan sættes i kraft på forskellige
tidspunkter. Der er tale om en lovteknisk ændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2022 og var til 1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 22. december 2021 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 120. Den 9. februar 2022 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget. Den 21. februar 2022 sendte erhvervsministeren et
justeret høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
21 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Christian
Rabjerg Madsen (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Anders
Kronborg (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Orla Hav (S)
Rasmus Stoklund (S) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Ina
Strøjer-Schmidt (SF) Katrine Robsøe (RV) Samira Nawa
(RV) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (FG)
Torsten Schack Pedersen (V) Kenneth Mikkelsen (V) Anni Matthiesen
(V) fmd. Anne Honoré
Østergaard (V) Maja Torp (V) Heidi Bank (V) Marie Bjerre (V)
Hans Kristian Skibby (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul
(KF) Niels Flemming Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Alex
Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |