Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 18. maj 2022
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL, FG og Bent Bøgsted (UFG))
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag nr. 2,
3, 10 og 11. Mindretallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (NB) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk
Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og
Bent Bøgsted (UFG)
Socialdemokratiets, Socialistisk
Folkepartis, Radikale Venstres, Enhedslistens og Dansk Folkepartis
medlemmer af udvalget samt Bent Bøgsted (UFG) bakker op om
lovforslaget. Det er ikke rimeligt, at nogle mennesker får
nej til et lån i banken på grund af postnummeret, de
bor i.
Lovforslaget skal skabe bedre adgang til
boliglån i landdistrikterne og derved være en
håndsrækning til vores landdistrikter, så vi ikke
risikerer at fortsætte en spiral, hvor dele af landet bliver
affolket. Ordningen med statsgaranti er en håndsrækning
til at købe en bolig i de områder, hvor banken siger
nej, fordi ejendommen ligger i det forkerte postnummer, selv om man
har orden i økonomien. Modellen er udarbejdet, så den
vil blive brugt i tilfælde, hvor markedet i dag ikke
tilvejebringer finansiering til boligkøb. Den beskedne
merpris for kunden, der ligger i ordningen, skal netop sikre, at
ordningen kun bruges der, hvor markedet i dag ikke tilvejebringer
finansiering.
S, SF, RV, EL, DF og Bent Bøgsted
(UFG) er enige om, at den foreslåede ordning indebærer
en god balance, i og med at der bliver bedre adgang til lån i
landdistrikterne, uden det bliver for administrativt tungt og dyrt
for institutterne eller for risikabelt for staten.
Det er også væsentligt, at de
statsgaranterede låneaftaler bliver indgået på
baggrund af en forsvarlig opgørelse af ejendommens
værdi. Derfor skal alle ejendomme naturligvis
værdiansættes efter gældende regler. Det
understøtter en ansvarlig og fornuftig kreditgivning,
både af hensyn til institutterne, staten og forbrugerne.
Med ordningen vil flere danskere, der
før har fået nej til et lån på grund af
deres postnummer, fremover kunne få et ja til
drømmehuset. Det bidrager til et opgør med den
skævvridning, der er sket på vores boligmarked, ligesom
det er et skridt, der tages for at understøtte
sammenhængskraften på tværs af Danmark.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget kan ikke
støtte regeringens lovforslag om etablering af statsgaranti
på en del af ejendomskreditaftalerne i landdistrikterne. V
mener, at statslig indgriben i et frit marked er betænkeligt,
og at hvis et sådant indgreb gennemføres, skal det med
sikkerhed fastslås, at der er tale om en markedsfejl, som man
ønsker at rette op på. Den imødekommenhed har
ministeren ikke ønsket at udvise under Folketingets
behandling af lovforslaget på trods af gentagne
spørgsmål og tidligere samråd og en
høring. Hvis et indgreb, som denne ordning omfatter, skal
gennemføres, skal det efter V's opfattelse være en
gennemtænkt løsning, således at der ikke skabes
nye og større problemer for beboere i vores
landdistrikter.
For V er det afgørende at sikre, at
de, der ønsker at bosætte sig i landdistrikterne, har
mulighed for det - at danskerne har mulighed for at bo, hvor de har
lyst. Men den model, der rummes af det foreliggende lovforslag fra
regeringen, gør det dyrere at optage lån i
landdistrikterne. Modellen er samtidig så kompleks og
administrativt tung og dyr i drift, at der bør være en
reel bekymring for, om modellen kommer til at virke i
virkeligheden, og om de eventuelle og usikre positive effekter
står mål med de negative effekter.
For V er det en bekymring, at regeringen
med lovforslaget skaber sorte pletter på landkortet, der
gør det sværere at låne til erhverv eller
mindsker lysten til at investere i et lokalsamfund. Det er desuden
en bekymring, at områder, der ikke er omfattet af
lovforslaget, men ligger tæt på regeringens sorte
pletter, bliver påvirket, og at det for disse områder
kan være sværere at opnå en belåning,
så der skabes en negativ spiral.
Ydermere mener V ikke, at regeringen
forholder sig til gældende regler for vurdering af et pants
værdi. Dermed forholder regeringen sig ikke til de regler,
som realkreditinstitutterne er forpligtet til at overholde via
gældende lovgivning.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF i årevis har argumenteret for,
at der skal findes en løsning på lånekrisen i
landdistrikterne, og SF har ligeledes argumenteret for, at
markedskræfterne alene ikke kan løse problemerne.
Staten må bidrage til at løse problemet. Derfor hilser
SF det velkommen, at vi endelig får en løsning for
dem, der ikke kan få et lån, fordi de bor i det
forkerte postnummer. SF har fem gange tidligere fremsat
beslutningsforslag om en løsning på lånekrisen -
først i 2014 og senest i 2020 - fordi SF mener, at det skal
være muligt at bo og leve alle steder i Danmark.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL under udvalgsbehandlingen af lovforslaget har
bestræbt sig på at få boligkollektiver, der er
organiseret som andelsboligforeninger, omfattet af
statsgarantiordningen.
Der eksisterer imidlertid, jf. ministerens
svar på spørgsmål 9 og spørgsmål 13
til lovforslaget, allerede en ordning under Indenrigs- og
Boligministeriet, hvor boligkollektiver, der er organiseret som
mindre andelsboligforeninger, kan opnå lån med en
kommunal garanti. Den kommunale garantiordning gælder for en
ejendom med tre eller flere beboelseslejligheder.
EL havde således gerne set, at
små boligkollektiver (under tre beboelseslejligheder)
organiseret som andelsboligforeninger, kunne blive omfattet af
statsgarantiordningen med andelsboligforeningen som
»ejer« af statsgarantien og ikke det enkelte medlem af
boligkollektivet.
EL er dog meget tilfreds med, at
erhvervsministeren har lyttet til og imødekommet EL's
ønske. Statsgarantiordningen udvides således til at
omfatte ejendomskreditaftaler indgået med boligkollektiver
(andelsboligforeninger), som opfylder følgende
betingelser:
1) Ejendommen
indeholder højst tre beboelseslejligheder.
2) Antallet af
medlemmer overstiger ikke 15.
3) Beslutninger
vedrørende kollektivet, herunder om optagelse af nye
medlemmer, kræver enstemmighed hos medlemmerne.
4) Medlemmerne
hæfter personligt og solidarisk for ejendommens
pantegæld.
5) Medlemmerne
er lodtagne i formuen i forhold til deres andelsbevis.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af DF og NB):
1) I
nr. 1 indsættes efter
»realkreditobligationer m.v.«: », medmindre
§ 2, stk. 01, finder anvendelse.«
[Udvidelse af definition]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af NB):
2) I
nr. 3 ændres »§
3« til: »§ 3, stk. 1«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 2
3)
Ordene »køb af en ny« ændres til:
»nyerhvervelse af en«.
[Præcisering]
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af DF og NB):
4)
Efter »boligejendom« indsættes: », jf. dog
stk. 01«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 5]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
Statsgarantiordningen omfatter ligeledes ejendomskreditaftaler
indgået med boligkollektiver (andelsboligforeninger), som
opfylder følgende betingelser:
1) Ejendommen
indeholder højst tre beboelseslejligheder.
2) Antallet af
medlemmer overstiger ikke 15.
3) Beslutninger
vedrørende kollektivet, herunder om optagelse af nye
medlemmer, kræver enstemmighed hos medlemmerne.
4) Medlemmerne
hæfter personligt og solidarisk for ejendommens
pantegæld.
5) Medlemmerne
er lodtagne i formuen i forhold til deres andelsbevis.«
[Udvidelse af personkreds]
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
Når en ejendomskreditaftale indgås med et
boligkollektiv, foretages kreditværdighedsvurderingen i
henhold til § 10, stk. 3, for hvert enkelt af de medlemmer,
som hæfter personligt og solidarisk for ejendommens
pantegæld.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 5]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 03.
Et boligkollektiv betaler garantiprovision efter reglen i §
12, stk. 2.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 5]
8)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 04.
Et boligkollektiv, som har modtaget garantitilsagn i henhold til
§ 160 n i lov om almene boliger m.v., kan ikke gøre
brug af ordningen efter denne lov.«
[Forhindring af dobbelt
garantistillelse]
9)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 05.
Bestemmelserne i denne lov om behandlingen af forbrugere finder i
øvrigt tilsvarende anvendelse på
boligkollektiver.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 5]
Til § 14
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal i udvalget (udvalget med
undtagelse af NB):
10) I
stk. 1 udgår »og
overtagelsen sker inden ordningens ophør i medfør af
§ 23«.
[Materiel korrektion]
11) I
stk. 5 ændres
»ejendomskreditoraftaler« til:
»ejendomskreditaftaler«.
[Korrektion af trykfejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
definitionen i § 1, nr. 1, udvidet, således at
boligkollektiver (små andelsboligforeninger) også kan
indeholdes i ordningen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
henvisningen i § 1, nr. 3, til § 3 korrigeret,
således at der i stedet henvises specifikt til § 3, stk.
1, hvoraf den afgrænsning, der henvises til, fremgår.
Ændringsforslaget indebærer ikke materielle
ændringer.
Til nr. 3
Med § 2 i det fremsatte lovforslag
foreslås det, at ordningen med statsgaranti kun omfatter
ejendomskreditaftaler indgået med forbrugere i forbindelse
med køb af en ny boligejendom.
Formuleringen »køb af en ny
boligejendom« kan fortolkes som et krav om, at ordningen med
statsgaranti kun omfatter ejendomskreditaftaler indgået med
forbrugere i forbindelse med køb af nybyggeri. Dette har
ikke været hensigten med bestemmelsen.
For at undgå fortolkningstvivl
foreslås det med ændringsforslaget at præcisere
lovforslagets § 2, så det klart fremgår, at
ordningen med statsgaranti kun omfatter ejendomskreditaftaler
indgået med forbrugere i forbindelse med nyerhvervelse af en
boligejendom.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 5. Det foreslås
i ændringsforslag nr. 5, at ordningens personkreds udvides
til også at omfatte ejendomskreditaftaler indgået med
boligkollektiver (små andelsboligforeninger).
Til nr. 5
Der er et politisk ønske om at
udvide ordningens personkreds til også at omfatte
ejendomskreditaftaler indgået med boligkollektiver (små
andelsboligforeninger). Den foreslåede ændring har til
formål at udmønte dette politiske ønske. De af
ændringsforslaget omfattede boligkollektiver foreslås
afgrænset efter samme kriterier, som anvendes ved vurderingen
af, om en andelsboligforening er et selvstændigt
skattesubjekt. De fem kriterier er beskrevet i afsnit C. D. 1.1.12
i Den juridiske vejledning på Skatteministeriets område
(version 2022-1) og er gengivet med samme ordlyd i
ændringsforslaget. Et boligkollektiv, hvor ejendommen
ifølge tinglyst skøde ejes af en forening,
foreslås således at kunne omfattes af
statsgarantiordningen, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Ejendommen indeholder højst tre beboelseslejligheder, 2)
antallet af medlemmer overstiger ikke 15, 3) beslutninger
vedrørende kollektivet, herunder om optagelse af nye
medlemmer, kræver enstemmighed hos medlemmerne, 4)
medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejendommens
pantegæld, og 5) medlemmerne er lodtagne i formuen i forhold
til deres andelsbevis. Det anslås, at udvidelsen af ordningen
til også at omfatte sådanne boligkollektiver vil
betyde, at et begrænset antal boligkollektiver vil
vælge at benytte sig af ordningen, hvis de i øvrigt
opfylder betingelserne for at anvende ordningen.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 og 5. Det
fremgår af lovforslagets § 10, stk. 3, at
ejendomskreditgiveren før indsendelsen af en
ansøgning om statsgaranti skal have foretaget en
kreditværdighedsvurdering af forbrugeren. I tilfælde,
hvor ejendomskreditaftalen er indgået med et boligkollektiv
omfattet af ændringsforslag nr. 5, hæfter samtlige de i
boligkollektivet deltagende medlemmer personligt og solidarisk for
ejendommens pantegæld. I sådanne tilfælde
foreslås det derfor, at ejendomskreditgiveren før
indsendelsen af en ansøgning om statsgaranti skal have
foretaget en kreditværdighedsvurdering af samtlige de i
boligkollektivet deltagende medlemmer.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 og 5. Det
fremgår af lovforslagets § 12, stk. 2, at forbrugeren
skal betale en garantiprovision, som opkræves af
ejendomskreditgiveren på vegne af staten. I tilfælde,
hvor ejendomskreditaftalen er indgået med et boligkollektiv
omfattet af ændringsforslag nr. 5, påhviler pligten til
at betale garantiprovision ikke en enkelt forbruger, men det
samlede boligkollektiv. For at tydeliggøre dette
foreslås det at indsætte en udtrykkelig bestemmelse om,
at et boligkollektiv omfattet af ændringsforslag nr. 5
betaler garantiprovision efter reglen i § 12, stk. 2.
Til nr. 8
Ændringsforslaget har til
formål at forhindre dobbelt garantistillelse. Der findes
allerede en ordning under Indenrigs- og Boligministeriet, hvor
boligkollektiver organiseret som mindre andelsboligforeninger kan
opnå lån med garanti, hvis der er tale om en ejendom
med tre eller flere beboelseslejligheder. Indenrigs- og
Boligministeriet har om den eksisterende ordning oplyst, at en
kommunalbestyrelse kan give tilsagn om at yde garanti for lån
til etablering af andelsboliger for den del af restgælden,
der på låneoptagelsestidspunktet ligger ud over 60 pct.
af ejendommens værdi, jf. kapitel 11 b i lov om almene
boliger m.v. Disse boliger er omfattet af kapitel II i lov om
andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber
(andelsboligloven), hvilket indebærer, at
andelsboligforeningens ejendom skal bestå af tre eller flere
beboelseslejligheder. Den allerede eksisterende ordning under
Indenrigs- og Boligministeriet betyder, at et boligkollektiv
omfattet af ændringsforslag nr. 5 og bestående af netop
tre beboelseslejligheder vil have mulighed for at anvende begge
garantiordninger, dels den eksisterende ordning under Indenrigs- og
Boligministeriet, dels den med lovforslaget foreslåede
ordning under Erhvervsministeriet. For at undgå muligheden
for dobbelt garantistillelse foreslås det at indsætte
en udtrykkelig bestemmelse om, at boligkollektiver, som har
modtaget garantitilsagn i henhold til § 160 n i lov om almene
boliger m.v., ikke samtidig kan gøre brug af
Erhvervsministeriets garantiordning.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 og 5, og som
følge af at det fremsatte lovforslag var målrettet
lån til forbrugere. Ændringsforslaget har således
til formål at sikre, at lovforslagets bestemmelser om
forbrugere finder tilsvarende anvendelse på
boligkollektiver.
Til nr. 10
Ændringen foretages for at sikre, at
omsætningen af fast ejendom ikke hæmmes unødigt.
Ved realkreditbelåning kan realkreditinstituttet godkende
køberen til gældsovertagelse, og det har ikke
været hensigten at begrænse muligheden for
gældsovertagelse til den periode, hvor ordningen med
statsgaranti, jf. § 23, er i kraft. Uanset tidspunktet for
køberens gældsovertagelse er det dog fortsat et krav,
at betingelserne for at opnå statsgaranti efter §§
2-6, 10 og 11 er opfyldt.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget til § 14,
stk. 5, foreslås en korrektion af en trykfejl. I
lovforslagets § 14, stk. 5, rettes ejendomskreditoraftaler til
ejendomskreditaftaler. Ændringsforslaget indebærer ikke
materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. februar
2022 og var til 1. behandling den 22. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 9. februar 2022 dette udkast,
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget, jf. L
116 - bilag 1.
Tekniske gennemgange
Embedsmænd fra Erhvervsministeriet
har den 23. marts og den 16. maj 2022 over for udvalget foretaget
tekniske gennemgange af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
15 spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Bjørn
Brandenborg (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Brian Bressendorff (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
Tanja Larsson (S) Troels Ravn (S) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
fmd. Anne Valentina Berthelsen
(SF) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV) Henning
Hyllested (EL) Jette Gottlieb (EL) Susanne Zimmer (FG) Maja Torp
(V) Peter Juel-Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Kenneth
Mikkelsen (V) Mette Hjermind Dencker (DF) Fatma Øktem (V)
Bent Bøgsted (UFG) Niels Flemming Hansen (KF) nfmd. Per Larsen (KF) Mette Thiesen
(NB)
Liberal Alliance, Alternativet,
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |