Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 2. marts 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 5 ændringsforslag til
lovforslaget.
Enhedslisten har stillet
ændringsforslag nr. 1-4, herunder om deling af lovforslaget,
og beskæftigelsesministeren har stillet ændringsforslag
nr. 5.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af S og SF) vil stemme for det
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (V, RV og KF) indstiller de under A, B og C nævnte
lovforslag til vedtagelse med de til de
under A, B og C nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren tillede
ændringsforslag til det udelte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller de under A og C
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til de under A og C nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (DF og Bent Bøgsted (UFG))
indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller
imod det under C nævnte lovforslag ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag til
det under C nævnte lovforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (SF) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB og LA) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til de under A og B nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under C
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag til det under C nævnte lovforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
støtter udmøntningen af »Trepartsaftale om
mangel på arbejdskraft« fra den 6. oktober 2021.
V mener, at aftalen langtfra er nok til at
håndtere udfordringen med mangel på arbejdskraft, og
noterer sig, at den samlet set ikke bidrager med et øget
arbejdskraftudbud, jf. BEU alm. del - svar på
spørgsmål 11, folketingsåret 2021-22. Der er
brug for yderligere reformtiltag, og derfor har Venstre sammen med
Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige og Liberal Alliance
fremsat beslutningsforslag nr. B 138, folketingsåret 2021-22,
der samlet set øger arbejdsudbuddet med 13.000
fuldtidspersoner. V støtter, at der stilles større
krav til ledige i en tid, hvor der er mangel på arbejdskraft.
Det er godt, at unge uden uddannelse nu kan blive visiteret direkte
til et job i stedet for et uddannelsesforløb. V
støtter tiltag, der kan få flere seniorer i arbejde,
og noterer sig, at forslaget om at screene for alder er en del af
trepartsaftalen, og derfor stemmer V også for det. V
støtter ligeledes elementet om, at sanktionerne for
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere
skærpes.
4. Ændringsforlsag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal
(udvalget med undtagelse af S og SF):
1)
Lovforslaget deles i tre lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Forsøg med jobrettet indsats
for unge)« omfattende § 1 og § 5, stk. 1, 3 og
5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. (Sanktion for jobparate
ledige, der ikke søger job i 1 hel
kalendermåned)« omfattende § 2, § 3 og §
5, stk. 1 og 2.
C. »Forslag
til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v. (Forbud mod, at arbejdsgivere
screener jobansøgere på baggrund af deres
alder)« omfattende § 4 og § 5, stk. 4.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 5
2) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 4 og 5«.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 5
3) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 4 og 5«.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
d
Ændringsforslag til
det under C nævnte forslag
Til § 5
4) I
stk. 4 ændres »§
4« til »Loven«.
[Konsekvens af deling af
lovforslaget]
e
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til § 5
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et mindretal (S):
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 4
træder i kraft den 1. juli 2022.
Stk. 3. § 1, nr. 1,
ophæves den 31. december 2023.
Stk. 4. Den hidtil
gældende regel i § 39, nr. 8, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 241 af 12. februar
2021 med senere ændringer, finder fortsat anvendelse for
hændelser, der er sket før lovens ikrafttræden,
og indtil der er givet vejledning efter § 35 a i lov om aktiv
socialpolitik som affattet ved denne lovs § 2, nr. 4.
Stk. 5. For personer,
der inden den 31. december 2023 er påbegyndt et tilbud som
led i forsøg med en jobrettet indsats efter denne lovs
§ 1, nr. 1, kan tilbuddet færdiggøres efter
forsøgets udløb den 31. december 2023.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
tre lovforslag.
Det første lovforslag
vedrører forsøg med jobrettet indsats for unge.
Forslaget indebærer, at der skal igangsættes et
forsøg, hvor alle jobcentre vil få mulighed for at
give en jobrettet indsats frem for en uddannelsesrettet indsats til
visse personer under 30 år, bortset fra åbenlyst
uddannelsesparate, uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse, og som
ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter
integrationsloven. Disse personer vil efter en konkret vurdering og
de pågældendes eget ønske kunne undtages fra
uddannelsespålægget og i stedet få en jobrettet
indsats. Formålet med forsøget er at få flere
unge i job på den korte bane og skabe styrket viden om
arbejdet med en jobrettet indsats. Forsøget løber fra
og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2023. Loven
træder i kraft den 1. april 2022 og ophæves den 31.
december 2023.
Det andet lovforslag vedrører en
skærpelse af rådigheds- og sanktionsreglerne for
jobparate ledige. Forslaget indebærer, at dagpengemodtagere,
åbenlyst uddannelsesparate og jobparate modtagere af
kontanthjælp m.v. skal indkaldes hurtigst muligt til en
rådighedssamtale og have en sanktion, hvis de ikke har levet
op til rådighedsreglerne og søgt job i en hel
kalendermåned. Den nye sanktion vil være midlertidig og
gælde fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2023. Loven træder i kraft den 1. april 2022, og
loven ophæves den 31. december 2023.
Det tredje lovforslag vedrører et
forbud mod, at arbejdsgiver må anmode om oplysninger om en
ansøgers alder ved indlevering, indsendelse, uploading,
indtastning m.v. af jobansøgning. Forslaget indebærer,
at en arbejdsgiver i forbindelse med rekruttering ikke må
anmode om oplysninger om en ansøgers alder - hverken i
jobansøgningen eller gennem elektroniske
rekrutteringssystemer. Lovforslaget skal understøtte, at
jobansøgere ikke bliver fravalgt på grund af alder.
Det vil dog være muligt at lægge vægt på
alder, hvis det har et sagligt formål f.eks. ved
ansættelse af ungarbejdere. Lovforslaget træder i kraft
den 1. juli 2022.
Til nr. 2-4
Ændringsforslagene er
konsekvensrettelser i ikrafttrædelsesbestemmelserne som
følge af delingen af lovforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås, at § 5
nyaffattes.
Det foreslås i stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. april 2022, jf. dog stk. 2 og 3.
Det foreslås i stk. 2, at § 4
træder i kraft den 1. juli 2022.
Det foreslås i stk. 3, at § 1,
nr. 1, ophæves den 31. december 2023.
Det foreslås i stk. 4, at den hidtil
gældende regel i § 39, nr. 8, i lov om aktiv
socialpolitik, om nedsættelse af hjælpen, hvis en
person uden rimelig grund ikke har registreret sine
jobsøgningsaktiviteter i en joblog inden for den af kommunen
fastsatte frist, jf. § 13 a, stk. 3, 5. pkt., finder
anvendelse for hændelser, som er indtrådt inden lovens
ikrafttræden, og indtil der er givet vejledning efter §
35 a i lov om aktiv socialpolitik som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 4. Det præciseres i det foreslåede stk.
4, at henvisningen til § 35 a er til bestemmelsen i lov om
aktiv socialpolitik.
Det foreslås i stk. 5, at for
personer, der inden den 31. december 2023 har påbegyndt et
tilbud som led i forsøget med en jobrettet indsats, jf.
§ 1 i lovforslaget som fremsat, vil tilbuddet kunne
færdiggøres efter forsøgets udløb den
31. december 2023. Henvisningen i stk. 5 til »en jobrettet
indsats« er præciseret.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 5 i lovforslaget som fremsat.
Der er tale om lovtekniske
ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. februar
2022 og var til 1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 14. december 2021 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 96. Den 2. februar
2022 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og
et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S)
Bjarne Laustsen (S) fmd. Jan
Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær
(S) Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten
Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag
(RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl
(EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V) Anne Honoré
Østergaard (V) nfmd. Anne
Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla
Tørnæs (V) Bent Bøgsted (UFG) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming
Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex
Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne,
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |