Skriftlig fremsættelse (27. januar
2022)
Miljøministeren (Lea Wermelin):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om miljøbeskyttelse (Mulighed for
kommunal beslutning om, at dieseldrevne personbiler skal være
omfattet af eksisterende miljøzoner og fremrykning af
trinkrav for dieseldrevne varebiler)
(Lovforslag nr. L 114)
Alt for mange danskere dør eller
bliver syge på grund af luftforurening. Det gælder
særligt i større byområder, hvor mange mennesker
bor, arbejder og færdes til daglig.
De fem største danske byer
(København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg) fik
tilbage i 2007 mulighed for at indføre miljøzoner med
krav til udledninger fra ældre tunge dieseldrevne
køretøjer (lastbiler og busser) og reglerne er siden
blevet skærpet og der er indført krav til
varebiler.
Regeringen ønsker at give
kommunalbestyrelserne i de fem miljøzonekommuner mulighed
for at skærpe miljøkravene til at omfatte dieseldrevne
personbiler. Dette skal sikre, at miljøzoner fortsat vil
understøtte formålet om at forbedre luftkvaliteten i
de største byer. Lovforslaget er en udmøntning af
dele af Aftale om Miljøinitiativer i
grønne byer og en hovedstad i udvikling, som
regeringen indgik med Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Enhedslisten den 14. september 2021.
For yderligere at nedbringe
luftforureningen fra vejtrafik foreslås det at fremrykke
ikrafttrædelsen af de eksisterende krav om partikelfilter til
dieseldrevne varebiler med to år til den 1. juli 2023. Efter
gældende regler skulle disse krav være trådt i
kraft den 1. juli 2025.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.