Betænkning afgivet af Miljø-
og Fødevareudvalget den 2. marts 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet ændringsforslag nr. 1 og 6, herunder om deling af
lovforslaget. Miljøministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-5 og 7.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, SF, RV, EL og FG) indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de til
det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag
og det under B nævnte lovforslag til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (V, KF, DF, LA og Lise Bech (UFG)) indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling.
Et andet
mindretal (NB) indstiller de under A og B nævnte
lovforslag til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti og Lise Bech (UFG)
Venstres, Det Konservative Folkepartis og
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget og Lise Bech (UFG) mener,
at det er problematisk, at lovforslaget fremrykker
ikrafttrædelsen af de eksisterende krav om partikelfiltre til
dieseldrevne varebiler med 2 år til den 1. juli 2023.
Fremrykningen tvinger små erhvervsdrivende med ældre
varebiler til at ændre de planer om afskrivninger og nye
investeringer, som de har lagt i tillid til de gældende krav
om partikelfiltre fra den 1. juli 2025. Mindretallet har stillet
ændringsforslag om deling af lovforslaget, fordi mindretallet
dermed får mulighed for at stemme mod fremrykningen af
ikrafttrædelsen af de eksisterende krav om partikelfiltre til
dieseldrevne varebiler med 2 år til den 1. juli 2023.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Mulighed for kommunal beslutning om, at
dieseldrevne personbiler skal være omfattet af eksisterende
miljøzoner)« omfattende § 1, nr. 1-14 og 16-32,
og § 2, stk. 1 og 3.
B. »Forslag til lov om ændring af lov
om miljøbeskyttelse (Fremrykning af trinkrav for
dieseldrevne varebiler)« omfattende § 1, nr. 15, og
§ 2, stk. 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
2) Nr. 4
affattes således:
»4. Efter § 9 g
indsættes før overskrifterne før § 9
h:
»Kapitel 2 c
Udvidet
producentansvar.««
[Lovteknisk ændring]
3) Nr. 5
affattes således:
»5. Overskrifterne før § 9 h
ophæves, og i stedet indsættes:
»Udvidet
producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder
plast.««
[Lovteknisk ændring]
4) Nr.
10 affattes således:
»10. § 15 a, stk. 6, 1. pkt., affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen offentliggør
afgørelser om miljøzoner, herunder om etablering af
en miljøzone, om udvidelse af en miljøzone, om, at
yderligere køretøjstyper skal være omfattet af
en miljøzone, om indskrænkning af en miljøzone,
om omlægning af transitruter i en miljøzone eller om
ophævelse af en miljøzone.««
[Sproglig ændring]
5) Nr.
22 affattes således:
»22. I §
15 c, stk. 2, indsættes efter »meddele
dispensation«: »efter stk. 1«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 2
Af et mindretal (V
og DF), tiltrådt af et flertal
(det øvrige udvalg):
6) I
stk. 1 udgår », jf. dog
stk. 2«.
[Konsekvensændring]
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
7) I
stk. 3 ændres
»lovbekendtgørelse 1218 af 25. november 2019«
til: »lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar
2022«, og før »§ 1, nr. 18 og 20«
indsættes: »denne lovs«.
[Ændring af henvisning og
præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Det foreslås, at lovforslaget deles i
to separate lovforslag, således at der kan stemmes om delen
om kommunal mulighed for at lade dieseldrevne personbiler omfatte
af eksisterende miljøzoner for sig og delen om fremrykning
af det sidste trinkrav for dieseldrevne varebiler for sig.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 4, nyaffattes. Det foreslås, at det fremgår af
lovforslagets § 1, nr. 4, at der efter § 9 g og
før overskrifterne før § 9 h, indsættes et
nyt kapitel 2 c med overskriften »Udvidet
producentansvar«.
Ændringen er en præcisering.
Der er to overskrifter efter miljøbeskyttelseslovens §
9 g, og der kan derfor opstå tvivl om, hvor den nye
overskrift til kapitel 2 c skal indsættes. Forslaget skal ses
i sammenhæng med den foreslåede ændring af §
1, nr. 2.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 5, nyaffattes. Det foreslås, at det fremgår af
lovforslagets § 1, nr. 5, at de to overskrifter før
§ 9 h ophæves, og at der i stedet indsættes
overskriften »Udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der
indeholder plast«.
Ændringen er en præcisering.
Der er to overskrifter efter miljøbeskyttelseslovens §
9 g, hvorfor der kan opstå tvivl om, hvilken overskrift der
foreslås ophævet. Derfor foreslås begge
overskrifter ophævet og erstattet af en ny overskrift
før § 9 h. Forslaget skal ses i sammenhæng med
den foreslåede ændring af § 1, nr. 1.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 4
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 10, ændres. Med ændringen foreslås det, at
miljøbeskyttelseslovens § 15 a, stk. 6, 1. pkt.,
ændres, så det fremgår af bestemmelsen, at
kommunalbestyrelsen offentliggør afgørelser om
miljøzoner, herunder om etablering af en miljøzone,
om udvidelse af en miljøzone, om, at yderligere
køretøjstyper skal være omfattet af en
miljøzone, om indskrænkning af en miljøzone, om
omlægning af transitruter i en miljøzone eller om
ophævelse af en miljøzone.
Ændringsforslaget er en sproglig
præcisering af den foreslåede bestemmelse i § 15
a, stk. 6, 1. pkt.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 5
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 22, præciseres, således at henvisningen til stk.
1 i § 15 c, stk. 2, indsættes i bestemmelsen efter
»meddele dispensation«.
Ændringen foreslås, da ordet
»dispensation« forekommer to gange i
miljøbeskyttelseslovens § 15 c, stk. 2, hvorfor der kan
opstå tvivl om, hvor den foreslåede ændring skal
indsættes.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen i
lovforslagets § 2, stk. 3, til lovbekendtgørelse nr.
1218 af 25. november 2019 ændres til en henvisning til
lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022.
Ændringen foreslås, da henvisningen bør ske til
den senest udstedte lovbekendtgørelse.
Det foreslås endvidere, at det i
lovforslagets § 2, stk. 3, præciseres, at henvisningen
til § 1, nr. 18 og 20, henviser til bestemmelser i det
fremsatte lovforslag. Ændringen foreslås for at sikre,
at der ikke kan opstå tvivl om, at det er lovforslagets
§ 1, nr. 18 og 20, der henvises til.
Ændringsforslaget indeholder ingen
materielle ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. januar
2022 og var til 1. behandling den 8. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 6. oktober 2021 dette udkast til
udvalget, jf. MOF alm. del - bilag 7. Den 27. januar 2022 sendte
miljøministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Anne Paulin
(S) Bjarne Laustsen (S) Camilla Fabricius (S) Kasper Roug (S) nfmd. Malte Larsen (S) Brian
Bressendorff (S) Troels Ravn (S) Carl Valentin (SF) Rasmus
Nordqvist (SF) Signe Munk (SF) Zenia Stampe (RV) Kathrine Olldag
(RV) Søren Egge Rasmussen (EL) Peder Hvelplund (EL) Susanne
Zimmer (FG) Erling Bonnesen (V) Hans Christian Schmidt (V) Mads
Fuglede (V) Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob
Jensen (V) René Christensen (DF) fmd. Pia Kjærsgaard (DF) Lise
Bech (UFG) Mona Juul (KF) Per Larsen (KF) Peter Seier Christensen
(NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |