Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 22. marts 2022
Forslag
til
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler
til transport1)2)
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Loven finder anvendelse for følgende:
1) Ladepunkter
til elektriske køretøjer.
2) Tankstationer
og LNG-tankstationer til køretøjer og
fartøjer.
3) Faciliteter
til strømforsyning fra land til fartøjer.
Stk. 2. Loven
finder tillige anvendelse for bilimportører og
motorkøretøjsmanualer.
§ 2.
I denne lov forstås ved:
1) Alternative
drivmidler: Brændstoffer eller energikilder, som i det
mindste delvis erstatter fossile oliekilder i energiforsyningen til
transport, potentielt bidrager til dekarbonisering og forbedrer
miljøpræstationerne i transportsektoren, herunder
elektricitet, brint, biobrændstoffer, syntetiske og
paraffinholdige brændstoffer, naturgas, herunder biometan, i
gasform (komprimeret naturgas (CNG)) og flydende form (flydende
naturgas (LNG)), og flydende gas (LPG).
2) Elektrisk
køretøj: Et motorkøretøj, der er
udstyret med et drivaggregat, der indeholder mindst én
ikkeperifer elektrisk maskine som energiomformer med et elektrisk
genopladeligt energilagringssystem, der kan genoplades
eksternt.
3) Ladepunkt: En
grænseflade, der er i stand til at oplade et elektrisk
køretøj ad gangen.
4) Normalt
ladepunkt: Et ladepunkt, der gør det muligt at
overføre elektricitet til et elektrisk køretøj
med en effekt på højst 22 kW, bortset fra anordninger
med en effekt på højst 3,7 kW, som installeres i
private hjem, eller hvis primære formål ikke er at
genoplade elektriske køretøjer.
5)
Højeffektladepunkt: Et ladepunkt, der gør det muligt
at overføre elektricitet til et elektrisk
køretøj med en effekt på mere end 22 kW.
6)
Strømforsyning fra land til fartøjer:
Strømforsyning fra land til søgående skibe
eller fartøjer til transport ad indre vandveje på
kajpladsen gennem en standardgrænseflade.
7) Tankstation:
En optankningsfacilitet, hvor ethvert brændstof med
undtagelse af LNG kan tankes via et fast eller mobilt
anlæg.
8)
LNG-tankstation: En optankningsfacilitet, hvor LNG (flydende
naturgas) kan tankes, bestående af enten en fast eller mobil
facilitet, en offshorefacilitet eller et andet system.
9) Offentligt
tilgængeligt ladepunkt eller offentligt tilgængelig
tankstation: Et ladepunkt eller en tankstation til forsyning med et
alternativt drivmiddel, som giver ikkediskriminerende adgang for
brugere. Ikkediskriminerende adgang kan omfatte forskellige
vilkår for godkendelse, anvendelse og betaling.
10) Offentlig
ordregiver: Ordregiver, der er omfattet af udbudslovens definition
af ordregiver.
11)
Opladningstjeneste: Tjeneste i form af opladning af elektriske
køretøjer ved et ladepunkt.
12)
Operatør af ladepunkt: Fysisk eller juridisk person, der er
ansvarlig for forvaltningen og driften af et ladepunkt, som leverer
en opladningstjeneste til brugere, herunder i en udbyder af
opladningstjenesters navn og på dennes vegne.
13) Udbyder af
opladningstjenester: Fysisk eller juridisk person, som udbyder
opladningstjenester til brugeren fra et ladepunkt, hvor udbyderen
af opladningstjenester ikke selv er operatør.
14) Digital
platform for handel med opladningstjenester: Tjeneste, som en
operatør af ladepunkter og en udbyder af opladningstjenester
kan anvende til indbyrdes udveksling af oplysninger i forbindelse
med udbud af opladningstjenester til brugere.
15) Opladning
på ad hoc-basis: En opladningstjeneste, der købes af
en bruger, uden at denne behøver at registrere sig,
indgå en skriftlig aftale eller indgå et
længerevarende aftaleforhold med operatøren af
ladepunktet eller en udbyder af en opladningstjeneste ud over blot
at købe opladningstjenesten.
Kapitel 2
Sikring af
markedsvilkår ved aftaler om ret til at virke som
operatør af offentligt tilgængelige ladepunkter og
sikring af rimelige og ikkediskriminerende priser for
brugeren
§ 3.
Aftaler mellem en offentlig ordregiver og en operatør af
ladepunkter om ret til at virke som operatør af offentligt
tilgængelige ladepunkter og om ret til at virke som
operatør af ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende ordregiverens
medarbejdere og gæster skal indgås på
markedsvilkår.
Stk. 2. Aftaler
efter stk. 1 kan maksimalt indgås for en periode af 10
år. Aftalerne kan dog indgås for en periode af 15
år, hvis hensynet til ekstraordinære investeringer i
infrastruktur taler herfor.
Stk. 3. Ved
indgåelse af aftale efter stk. 1 skal den offentlige
ordregiver sikre, at de priser, som operatøren
opkræver fra brugeren, er rimelige og
ikkediskriminerende.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter regler om indgåelse af
aftaler efter stk. 1, herunder om annoncering, udbud,
standardvilkår for aftaler og standardvilkår om
rimelige og ikkediskriminerende priser, jf. stk. 3.
Kapitel 3
Kommuners og
regioners indgåelse af aftaler om etablering af offentligt
tilgængelige ladepunkter og om ret til at virke som
operatør
§ 4.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i
overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå aftale med en
operatør af ladepunkter om etablering af offentligt
tilgængelige ladepunkter og aftale om etablering af
ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster samt aftale om ret til at virke som
operatør af sådanne ladepunkter, der anlægges
eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har
rådighed over.
§ 5.
I forbindelse med indgåelse af aftale efter § 4 kan
kommunalbestyrelsen og regionsrådet yde betaling til
operatøren af ladepunkter, såfremt
1) etablering af
ladepunkter eller levering af opladningstjenester finder sted for
at opfylde kommunens eller regionens forpligtelser efter anden
lovgivning,
2) betaling sker
med midler, der er modtaget fra enten staten, EU eller private med
henblik på at etablere ladepunkter på kommunens eller
regionens arealer,
3) betaling sker
med midler, der stammer fra indtægter, som kommunen eller
regionen tidligere har modtaget i forbindelse med indgåelse
af aftaler efter § 4,
4) ladepunktet
etableres med henblik på opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster,
5) ladepunktet
etableres med henblik på opladning af kommunens eller
regionens egne elektriske køretøjer eller
6) adgangen til
at yde betaling følger af regler fastsat af
transportministeren, jf. stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen og regionsrådet ud over de i stk. 1, nr.
1-5, nævnte tilfælde inden for visse rammer kan yde
betaling til operatøren af ladepunkter i forbindelse med
indgåelse af aftaler efter § 4.
§ 6.
§§ 4 og 5 gælder tilsvarende for kommunale
fællesskaber, som er omfattet af § 60 i lov om
kommunernes styrelse.
Kapitel 4
Betalingsløsninger og krav til skiltning med
priser for opladning af elektriske
køretøjer
§ 7.
Operatører af ladepunkter skal for opladning ved offentligt
tilgængelige ladepunkter, som er beliggende på et
offentligt areal, eller som har modtaget offentligt tilskud,
acceptere elektroniske betalinger via terminaler eller andre
anordninger, der anvendes til betalingstjenester, herunder mindst
via betalingskortlæsere med eller uden kontaktløs
funktion, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse for ladepunkter med en effekt på under
50 kW, hvis operatøren i en udbyder af opladningstjenesters
navn og på dennes vegne leverer opladningstjenester til
udbyderens kunder.
Stk. 3.
Operatører af ladepunkter, som gør brug af
undtagelsen efter stk. 2, skal indgå aftale om udbud af
opladningstjenester med en af følgende:
1) Udbydere af
opladningstjenester efter § 8.
2) En udbyder af
en digital platform for handel med opladningstjenester efter §
9.
Stk. 4.
Operatører af ladepunkter kan indgå
længerevarende aftaleforhold med kunder om levering af
opladningstjenester, herunder i en udbyder af opladningstjenesters
navn og på dennes vegne.
Stk. 5. Alle
offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af
elektriske køretøjer mulighed for opladning på
ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den
pågældende elektricitetsleverandør eller
operatør.
§ 8.
En operatør af et offentligt tilgængeligt ladepunkt,
som gør brug af undtagelsen i § 7, stk. 2, og som
vælger at indgå aftale efter § 7, stk. 3, nr. 1,
skal indgå aftale på sædvanlige
aftalevilkår om udbud af opladningstjenester med udbydere af
opladningstjenester, som er anført på den i stk. 2
nævnte liste, såfremt udbydere anmoder herom.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, at ministeren kan
fastsætte en liste over udbydere af opladningstjenester, om
offentliggørelse af listen og om kriterier for at blive
opført på listen, herunder om efterlevelse af
vandelskrav.
Stk. 3.
Transportministeren fastsætter regler om brug af standarder
til brug for udveksling af oplysninger, som skal anvendes mellem
operatører af ladepunkter og udbydere af
opladningstjenester.
§ 9.
En operatør af et offentligt tilgængeligt ladepunkt,
som gør brug af undtagelsen i § 7, stk. 2, og som
vælger at indgå aftale efter § 7, stk. 3, nr. 2,
skal indgå aftale om udbud af opladningstjenester med mindst
én udbyder af en digital platform for handel med
opladningstjenester, som er anført på den i stk. 2
nævnte liste.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter regler om, at ministeren kan
fastsætte en liste over digitale platforme for handel med
opladningstjenester, om offentliggørelse af listen og om
kriterier for at blive opført på listen, herunder om
platformens rækkevidde.
§
10. Transportministeren kan fastsætte regler om, at
operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter skal
skilte med ad hoc-prisen for opladning og den samlede
købspris, herunder at reglerne for en periode ikke finder
anvendelse for allerede etablerede offentligt tilgængelige
ladepunkter.
Kapitel 5
Gennemførelse eller anvendelse af
internationale konventioner og EU-regler
§
11. Transportministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende
infrastruktur til transmission af alternative drivmidler, om ad
hoc-opladning af elektriske køretøjer og priser for
opladning af elektriske køretøjer og om
brugerinformation om fossile brændstoffer og alternative
drivmidler.
Kapitel 6
Videregivelse,
distribution og udstilling af data
§
12. Transportministeren kan fastsætte regler om, at
ejere af tankstationer, som giver ikkediskriminerende adgang for
brugere, ejere af offentligt tilgængelige LNG-tankstationer
og operatører af offentligt tilgængelige ladepunkter
skal offentliggøre og videregive brugerrelevante oplysninger
og egenskabsdata om tankstationer, som giver ikkediskriminerende
adgang for brugere, offentligt tilgængelige LNG-tankstationer
og offentligt tilgængelige ladepunkter, herunder data om
priser, geografisk placering, effekt, stiktyper, adgang til brug af
betalingskort, skiltning med ad hoc-pris for opladning og den
samlede købspris, tilgængelighed og driftsstatus.
Ministeren kan endvidere fastsætte regler om, at oplysninger
efter 1. pkt. skal offentliggøres og videregives i et
bestemt format og en bestemt kvalitet og med en bestemt
hyppighed.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at
videregivelse, distribution og udstilling af data efter stk. 1 kan
ske til og af myndigheder under Transportministeriet eller efter
forhandling med den relevante minister til og af myndigheder under
andre ministerier.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at danske
bilimportører skal offentliggøre og videregive
oplysninger om solgte køretøjer til ministeren.
§
13. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan efter
forhandling med transportministeren fastsætte regler om
indsamling og sammenstilling af måledata og stamdata fra
målepunkter tilkoblet offentligt tilgængelige
ladepunkter til brug for offentlige myndigheders planlægning
af fremtidige arealer til offentligt tilgængelige
ladepunkter. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan endvidere
efter forhandling med transportministeren fastsætte regler om
distribution, udstilling og offentliggørelse af de
indsamlede data.
Kapitel 7
Administrative
bestemmelser
§
14. Transportministeren kan fastsætte regler om, at
tekniske forskrifter og specifikationer, som indeholder krav til
virksomheder og produkter, der henvises til i administrative
forskrifter fastsat i medfør af denne lov, ikke
indføres i Lovtidende.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om, hvordan
oplysning om indholdet af de tekniske forskrifter og
specifikationer, der ikke indføres i Lovtidende, jf. stk. 1,
kan opnås.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om, at tekniske
forskrifter og specifikationer, som ikke indføres i
Lovtidende, jf. stk. 1, skal være gældende, selv om de
ikke foreligger på dansk.
§
15. Transportministeren kan bemyndige myndigheder under
Transportministeriet til at udøve ministerens
beføjelser i medfør af denne lov eller forskrifter
udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til denne lov eller
forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at
afgørelserne skal påklages inden en bestemt frist,
eller at afgørelserne ikke kan påklages.
§
16. Transportministeren kan fastsætte regler om tilsyn
med overholdelsen af denne lov og de i medfør heraf
fastsatte regler.
§
17. Transportministeren kan fastsætte regler om
påbud om lovliggørelse ved manglende overholdelse af
denne lov og de i medfør heraf fastsatte regler.
Kapitel 8
Straffebestemmelser
§
18. Med bøde straffes den, der overtræder
§ 7, stk. 1.
Stk. 2. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ændringer
i anden lovgivning
§ 19. I
lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje m.v., som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 434 af 16. marts 2021,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 80 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse på etablering af
offentligt tilgængelige ladepunkter.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
Kapitel 10
Lovens
ikrafttræden og territorial gyldighed
§
20. Loven træder i kraft den 6. april 2022.
Stk. 2. Lov nr.
1537 af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative
drivmidler ophæves.
Stk. 3. Hvis en
forvaltningsmyndighed har givet tilladelse eller tilsagn om tilskud
til etablering af et offentligt tilgængeligt ladepunkt inden
lovens ikrafttræden eller etableringen af et offentligt
tilgængeligt ladepunkt er omfattet af en aftale indgået
af staten inden lovens ikrafttræden, finder §§ 7-9
alene anvendelse for et sådant ladepunkt, såfremt
ladepunktet etableres den 1. juli 2022 eller derefter, jf. dog stk.
4 og 5.
Stk. 4. For et
offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3,
og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af en
tilladelse givet af en forvaltningsmyndighed eller som følge
af en aftale indgået med staten, har §§ 7-9
virkning fra det tidspunkt, hvor aftalen eller tilladelsen
udløber, dog senest den 1. januar 2026.
Stk. 5. For et
offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af stk. 3,
og som er etableret inden den 1. juli 2022 som følge af et
tilsagn om tilskud givet af en forvaltningsmyndighed, har
§§ 7-9 virkning fra det tidspunkt, hvor ladepunktet
omfattes af en ny tilladelse eller aftale om ret til at virke som
operatør af ladepunktet, dog senest den 1. januar 2026.
Stk. 6. For et
offentligt tilgængeligt ladepunkt, der er omfattet af en
tilladelse eller et tilsagn om tilskud givet af en
forvaltningsmyndighed inden lovens ikrafttræden eller af en
aftale indgået af staten inden lovens ikrafttræden, kan
transportministeren med virkning fra den 1. januar 2026
fastsætte regler om rimelige og ikkediskriminerende
priser.
Stk. 7.
Tilladelse til etablering af et offentligt tilgængeligt
ladepunkt på det offentlige vejareal efter § 80 i lov om
offentlige veje m.v., som er givet af vejmyndigheden inden lovens
ikrafttræden, udløber senest den 1. januar 2036.
Stk. 8. Regler
fastsat i medfør af § 2, stk. 1, 3 og 4, i lov nr. 1537
af 19. december 2017 om infrastruktur for alternative drivmidler
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lovs §§ 10,
11, 12 eller 15.
§
21. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/94/EU af 22.
oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer, EU-Tidende 2014, nr. L 307, side 1.
2)
Loven indeholder bestemmelser, der som udkast har været
notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med
hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).