Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 15. marts 2022
1. Ændringsforslag
Der er stillet 16 ændringforslag til
lovforslaget. Transportministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-13, 15 og 16. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 14.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, RV, KF, LA, Lise Bech (UFG) og Hans Kristian Skibby
(UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL, DF og FG) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget og de af ministeren stillede ændringsforslag nr.
1-13 og 16. Mindretallet vil stemme for det af Enhedslisten
stillede ændringsforslag nr. 14 og det af ministeren stillede
ændringsforslag nr. 15.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Transportministeriet bruger afskæring
eller indskrænkning af muligheden for at klage over
infrastrukturprojekter - i strid med Århuskonventionen - og
at det nu breder sig til andre områder også. I
infrastrukturprojekter er argumentet sædvanligvis, at det er
nødvendigt at afskære eller indskrænke
klageadgangen af hensyn til at sikre fremdriften. Med dette
lovforslag bemyndiges ministeren til at kunne afskære
klageadgangen for afgørelser truffet i henhold til loven
eller forskrifter udstedt i medfør deraf med et argument om,
at de forventede afgørelser berører teknisk
indviklede forhold, som det åbenbart - efter
Transportministeriets opfattelse - er svært for potentielle
klagere at forstå, hvorfor de skal have frataget
klagemuligheden, jf. transportministerens svar på
spørgsmål 1.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
1) I
nr. 9 indsættes efter
»Offentligt tilgængeligt ladepunkt eller«:
»offentligt tilgængelig«.
[Sproglig præcisering]
2) I
nr. 14 ændres »udveksling
af oplysninger mellem disse« til: »indbyrdes udveksling
af oplysninger«.
[Sproglig præcisering]
Til § 3
3) I
stk. 1 indsættes efter
»operatør af offentligt tilgængelige
ladepunkter«: »og om ret til at virke som
operatør af ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende ordregiverens
medarbejdere og gæster«.
[Tilføjelse af ladepunkter
til private køretøjer tilhørende ordregiverens
medarbejdere og gæster]
4) I
stk. 4 ændres »efter stk.
3.« til: », jf. stk. 3.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 4
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 4.
Kommunalbestyrelsen og regionsrådet kan kun i
overensstemmelse med reglerne i § 3 indgå aftale med en
operatør af ladepunkter om etablering af offentligt
tilgængelige ladepunkter og aftale om etablering af
ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster samt aftale om ret til at virke som
operatør af sådanne ladepunkter, der anlægges
eller er anlagt på arealer, som kommunen eller regionen har
rådighed over.«
[Tilføjelse af ladepunkter
til private køretøjer tilhørende kommunens og
regionens medarbejdere og gæster]
Til § 5
6) I
stk. 1 indsættes efter nr. 3 som
nyt nummer:
»4)
ladepunktet etableres med henblik på opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster,«.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 5 og
6.
[Tilføjelse af ladepunkter
til private køretøjer tilhørende kommunens og
regionens medarbejdere og gæster]
7) I
stk. 2 ændres »stk. 1, nr.
1-4,« til: »stk. 1, nr. 1-5,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
Til § 7
8) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Alle offentligt tilgængelige ladepunkter skal give brugere af
elektriske køretøjer mulighed for opladning på
ad hoc-basis, uden at de skal indgå en kontrakt med den
pågældende elektricitetsleverandør eller
operatør.«
[Ad hoc-opladning af elektriske
køretøjer]
Til § 8
9) I
stk. 2 indsættes efter
»opladningstjenester,«: »om
offentliggørelse af listen«.
[Justering af bemyndigelse,
herunder mulighed for at fastsætte regler om
offentliggørelse af liste]
Til § 9
10) I
stk. 2 indsættes efter
»opladningstjenester,«: »om
offentliggørelse af listen«.
[Mulighed for at fastsætte
regler om offentliggørelse af liste]
Til § 10
11)
Efter »købspris« indsættes: »,
herunder at reglerne for en periode ikke finder anvendelse for
allerede etablerede offentligt tilgængelige
ladepunkter«.
[Præcisering af muligheden
for i en periode at undtage fra krav om skiltning via digitalt
display]
Til kapitel 5
12) I
kapiteloverskriften indsættes
efter »Gennemførelse«: »eller
anvendelse«.
[Præcisering af
kapiteloverskriften]
Til § 12
13) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»format og«: »en bestemt«.
[Sproglig korrektion]
Til § 15
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, DF, NB og FG):
14) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
klage over afgørelser truffet i henhold til denne lov eller
forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at
afgørelserne skal påklages inden en bestemt
frist.«
[Fjernelse af mulighed for at
afskære klageadgang]
Til § 20
Af transportministeren, tiltrådt af udvalget:
15) Stk.
1 affattes således:
»Loven træder i kraft den 6. april
2022.«
[Udskudt ikrafttræden]
Af transportministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
NB):
16) I
stk. 7 ændres »vejlovens
§ 80,« til: »§ 80 i lov om offentlige veje
m.v.,«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at ændre den
foreslåede § 2, nr. 9, i lovforslaget som fremsat,
således at det præciseres, at der er tale om en
offentligt tilgængelig tankstation. Der er tale om en
sproglig præcisering, og der foretages ikke materielle
ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 2
Det foreslås at ændre den
foreslåede § 2, nr. 14, i lovforslaget som fremsat,
således at det præciseres, at der er tale om indbyrdes
udveksling af oplysninger. Der er tale om en sproglig korrektion,
og der foretages ikke materielle ændringer ved
ændringsforslaget.
Til nr. 3
Det foreslås, at det tilføjes
i den foreslåede § 3, stk. 1, i lovforslaget som
fremsat, at aftaler mellem en offentlig ordregiver og en
operatør af ladepunkter om ret til at virke som
operatør af ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer, der tilhører ordregiverens
medarbejdere eller gæster, skal indgås på
markedsvilkår.
Således sikres det, at i det omfang
offentlige ordregivere beslutter, at der skal opstilles
ladepunkter, som ordregiverens medarbejdere og gæster kan
benytte til opladning af deres private køretøjer,
skal dette ske via en aftale i henhold til § 3 i det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring,
og der foretages ikke materielle ændringer ved
ændringsforslaget.
Til nr. 5
Det foreslås at nyaffatte § 4 i
lovforslaget som fremsat. Der er tale om en tilføjelse i
forhold til § 4 i det fremsatte lovforslag, så
kommunalbestyrelsen og regionsrådet får hjemmel til at
indgå aftale om etablering af ladepunkter og om ret til at
virke som operatør af ladepunkter til brug for opladning af
private køretøjer tilhørende kommunens eller
regionens medarbejdere og gæster. En sådan hjemmel har
kommunalbestyrelsen og regionsrådet ikke i dag.
Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet vil ikke efter
forslaget selv kunne levere opladningstjenester til ansatte eller
gæster, men vil skulle indgå en aftale herom med en
operatør af ladepunkter. Aftale herom skal indgås
på markedsvilkår, jf. ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 6
Det foreslås, at der tilføjes
et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1, i lovforslaget som fremsat. Med
den foreslåede tilføjelse vil kommunalbestyrelsen
eller regionsrådet kunne anvende egne midler til at yde
betaling til operatører af ladepunkter, der etablerer
ladepunkter til brug for opladning af private
køretøjer tilhørende kommunens eller regionens
medarbejdere og gæster og virker som operatør af
sådanne ladepunkter. Det foreslåede
ændringsforslag omfatter alene de tilfælde, hvor der
indgås aftale om ret til at virke som operatør af de
pågældende ladepunkter efter lovforslaget.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen til
stk. 1, nr. 1-4, i § 5, stk. 2, i lovforslaget som fremsat
ændres til en henvisning til stk. 1, nr. 1-5. Ændringen
er en konsekvens af, at der ved ændringsforslag nr. 6
foreslås tilføjet et nyt nr. 4 i § 5, stk. 1, i
det fremsatte lovforslag.
Til nr. 8
Det foreslås, at der tilføjes
en bestemmelse om, at offentligt tilgængelige ladepunkter
skal give brugere af elektriske køretøjer mulighed
for opladning på ad hoc-basis, uden at de skal indgå en
kontrakt.
Bestemmelsen implementerer AFI-direktivets
artikel 4, stk. 9, og indgår i dag i bekendtgørelse
nr. 1037 af 28. maj 2021 om krav til offentligt tilgængelig
infrastruktur for fossile brændstoffer og alternative
drivmidler m.v.
Bestemmelsen i det fremsatte lovforslags
§ 7, stk. 2, undtager ikke operatøren fra at opfylde
forpligtelsen til at give brugere af elektriske
køretøjer mulighed for opladning på ad
hoc-basis.
Til nr. 9
Det foreslås først og
fremmest, at bemyndigelsen til at fastsætte regler om en
liste over udbydere af opladningstjenester, jf. de foreslåede
§ 8, stk. 1 og 2, i lovforslaget som fremsat, udvides,
så der også kan fastsættes regler om, at den
foreslåede liste offentliggøres. Af listen vil
fremgå nødvendige oplysninger for, at
udbydervirksomhederne kan identificeres, f.eks. virksomhedsnavn,
cvr-nummer og adresse. Det er hensigten, at listen vil blive
offentliggjort og løbende ajourført på
Færdselsstyrelsens hjemmeside. Dermed har operatørerne
af offentligt tilgængelige ladepunkter nem adgang til at
holde sig orienteret om, hvilke udbydere af opladningstjenester der
opfylder kriterierne, herunder de vandelskrav, der stilles for at
få adgang til operatørernes ladenetværk.
Herudover vil bemyndigelsen til at
fastsætte regler om kriterierne for at blive optaget på
den foreslåede liste i lovforslagets § 8, stk. 2, blive
benyttet til at fastsætte krav om, at udbydere af
opladningstjenester skal kunne godtgøre at have et passende
økonomisk grundlag for deres virksomhed. Hermed sikres et
grundlag for, at Færdselsstyrelsen kan bedømme, om
udbyderne er økonomisk solide og kreditværdige. Det er
hensigten, at Færdselsstyrelsen fastsætter disse regler
ved bekendtgørelse, ligesom det vil være styrelsen,
som administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en udbyder
opfylder de fastsatte kriterier for at blive optaget på den
foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige
afgørelser og vil således blive administreret inden
for rammerne af den almindelige forvaltningsret.
Til nr. 10
Det foreslås, at bemyndigelsen til at
fastsætte regler om en liste over udbydere af digitale
platforme for handel med opladningstjenester, jf. de
foreslåede § 9, stk. 1 og 2, i lovforslaget som fremsat,
udvides, så der også kan fastsættes regler om, at
den foreslåede liste offentliggøres. Af listen vil
fremgå nødvendige oplysninger for, at
udbydervirksomhederne kan identificeres, f.eks. cvr-nummer og
adresse. Det er hensigten, at listen vil blive offentliggjort og
løbende ajourført på Færdselsstyrelsens
hjemmeside. Dermed har operatørerne af ladepunkter nem
adgang til at holde sig orienteret om, hvilke udbydere af digitale
platforme for handel med opladningstjenester der opfylder
kriterierne for at fremgå af listen. Det er hensigten, at
Færdselsstyrelsen fastsætter disse regler ved
bekendtgørelse, ligesom det vil være styrelsen, som
administrerer listen. Afgørelse af, hvorvidt en udbyder
opfylder de fastsatte kriterier for at blive optaget på den
foreslåede liste, vil udgøre forvaltningsretlige
afgørelser og vil således blive administreret inden
for rammerne af den almindelige forvaltningsret.
Til nr. 11
Det fremgår af § 10 i
lovforslaget som fremsat, at det er hensigten at fastsætte
regler om, at offentligt tilgængelige ladepunkter med en
effekt på eller over 50 kW, som er etableret før
lovforslagets ikrafttræden, ikke skal omfattes af kravet om
skiltning via digitalt display før den 1. januar 2026. Det
er imidlertid ikke muligt at udstede en bekendtgørelse med
dette skiltningskrav før tidligst den 1. juli 2022. Det
indebærer, at operatører, som etablerer offentligt
tilgængelige ladepunkter i perioden, fra lovforslaget er
trådt i kraft - forventeligt den 6. april 2022 - og frem til
skiltningskravet træder i kraft ved bekendtgørelsen,
kan etablere ladepunkter uden at opfylde kravet om skiltning via
digitalt display. Når bekendtgørelsen herefter
træder i kraft, vil operatøren være forpligtet
til at bringe offentligt tilgængelige ladepunkter, der er
etableret i den nævnte periode, i overensstemmelse med
skiltningskravet. Dette er ikke hensigtsmæssig regulering og
vil forekomme unødigt bebyrdende for erhvervet. Det
foreslås derfor, at der fastsættes regler om, at kravet
om skiltning via digitalt display først finder anvendelse
fra den 1. januar 2026 for offentligt tilgængelige
ladepunkter med en effekt på eller over 50 kW, der er
etableret før tidspunktet for bekendtgørelsens
ikrafttræden. Det er således hensigten, at der for
sådanne ladepunkter fra bekendtgørelsens
ikrafttræden til den 1. januar 2026 vil kunne skiltes via
enten et digitalt display eller på hjemmeside eller app.
Til nr. 12
Det foreslås at tilføje ordene
»eller anvendelse« i den foreslåede
kapiteloverskrift til kapitel 5 i lovforslaget som fremsat. Der er
tale om en sproglig korrektion, der skal sikre, at indholdet i
overskriften stemmer med teksten i den foreslåede § 11 i
det fremsatte lovforslag. Der foretages ikke materielle
ændringer ved ændringsforslaget.
Til nr. 13
Det foreslås at ændre det
foreslåede § 12, stk. 1, 2. pkt., i lovforslaget som
fremsat, så det præciseres, at der er tale om en
bestemt kvalitet. Der er tale om en sproglig præcisering, og
der foretages ikke materielle ændringer ved
ændringsforslaget.
Til nr. 14
Det foreslås at nyaffatte det
foreslåede § 15, stk. 2, i lovforslaget som fremsat,
så transportministeren kan fastsætte regler om adgangen
til at klage over afgørelser truffet i henhold til denne lov
eller forskrifter udstedt i medfør heraf, herunder at
afgørelserne skal påklages inden en bestemt frist.
Med forslaget udgår ministerens
mulighed for at kunne afskære klageadgangen for
afgørelser truffet i henhold til loven eller forskrifter
udstedt i medfør heraf. Transportministeren vil
således ikke kunne fastsætte regler om, at adgangen til
at klage over afgørelser truffet i henhold til loven eller
forskrifter udstedt i medfør heraf ikke kan påklages.
I det omfang transportministeren bemyndiger myndigheder under
Transportministeriet til at udøve ministerens
beføjelser i medfør af loven eller forskrifter
udstedt i medfør heraf efter § 15, stk. 1, i det
fremsatte lovforslag, vil afgørelser truffet af myndigheden
kunne påklages til transportministeren.
Transportministeren vil kunne udnytte
bemyndigelsen i § 15, stk. 2, til at fastsætte regler
om, at afgørelser skal påklages inden en bestemt
frist.
Til nr. 15
Det foreslås, at lovens
ikrafttrædelsestidspunkt udskydes til den 6. april 2022.
Til nr. 16
Det foreslås at ændre det
foreslåede § 20, stk. 7, i lovforslaget som fremsat,
så lov om offentlige veje m.v. angives ved lovens officielle
titel i lovteksten frem for ved lovens kaldenavn (vejloven). Der er
tale om en lovteknisk ændring, og der foretages ikke
materielle ændringer ved ændringsforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. januar
2022 og var til 1. behandling den 10. februar 2022. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transportministeren sendte den 8. juli 2021 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2020-21, TRU alm. del - bilag
446. Et udkast til lovforslaget blev sendt i en supplerende
høring, og transportministeren sendte den 9. november 2021
dette udkast til lovforslaget, jf. TRU alm. del - bilag 45. Den 26.
januar 2022 sendte transportministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
3 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret 4
spørgsmål. Det sidste spørgsmål forventes
besvaret inden 2. behandling.
Henrik Møller (S) Brian
Bressendorff (S) Kasper Roug (S) Mogens Jensen (S) fmd. Lennart Damsbo-Andersen (S) Malte
Larsen (S) Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Anne Valentina Berthelsen
(SF) Karsten Hønge (SF) Kathrine Olldag (RV) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Andreas Steenberg (RV) Henning Hyllested (EL) Eva
Flyvholm (EL) Susanne Zimmer (FG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) nfmd. Ellen Trane Nørby (V)
Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby
(UFG) Lise Bech (UFG) Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming
Hansen (KF) Birgitte Bergman (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk
Olesen (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 49 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 39 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Radikale Venstre (RV) | 14 | |
Enhedslisten (EL) | 13 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 13 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 10 | |
Nye Borgerlige (NB) | 4 | |
Liberal Alliance (LA) | 3 | |
Frie Grønne, Danmarks Nye
Venstrefløjsparti (FG) | 3 | |
Alternativet (ALT) | 1 | |
Kristendemokraterne (KD) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 10 | |