Fremsat den 26. januar 2022 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om spil, lov om
afgifter af spil, lov om udlodning af overskud og udbytte fra
lotteri, folkeoplysningsloven og lov om Danske Spil A/S
(Sammenlægning af Danske Spil A/S og
Det Danske Klasselotteri A/S)
Skatteministeriet
§ 1
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr.
1303 af 4. september 2020, som ændret ved § 4 i lov nr.
650 af 8. juni 2016 og § 2 i lov nr. 533 af 27. marts 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, og to steder i stk. 2, ændres »Det Danske
Klasselotteri A/S« til: »Danske Spil A/S«.
2. I
overskriften før § 9
udgår »og Det Danske Klasselotteri A/S'«.
3. I
§ 9, stk. 1, udgår »og
Det Danske Klasselotteri A/S«.
4. I
§ 9, stk. 2, ændres
»selskaberne, som er nævnt i stk. 1,« til:
»Danske Spil A/S«.
§ 2
I lov om afgifter af spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1209 af 13. august 2020, som
ændret ved § 4 i lov nr. 2226 af 29. december 2020,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 ændres »Det Danske
Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af Danske Spil
A/S' tilladelse til udbud af klasselotteri«.
Kulturministeriet
§ 3
I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 785 af 4. maj 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om
udlodning af overskud fra lotteri«.
2. § 1,
nr. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»2)
Overskud: Det resultat, Danske Spil A/S opnår efter skat ved
udbud af lotteri og klasselotteri fratrukket reserver, der skal
bindes på egenkapitalen, og tilført reserver, der
frigives fra den bundne del af egenkapitalen, og fratrukket
overskud fra lotteri udbudt i Grønland.«
Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5.
3. To
steder i § 1, nr. 5, 2. pkt., der
bliver nr. 4, 2. pkt., udgår »og
udbytte«.
4. I
§ 1, nr. 6, der bliver nr. 5,
affattes således:
»5)
Forbrugerprisindekset: Forbrugerprisindekset for det
pågældende år, som opgøres af Danmarks
Statistik.«
5. § 2,
stk. 1-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Udlodningsbeløbet fastsættes
årligt som overskud fra Danske Spil A/S på baggrund af
regnskabsperioden, der afsluttes i det forudgående
kalenderår, samt et udligningsbeløb, jf. stk. 3, 1.
pkt. og eventuelle ekstraordinære statslige
kompensationsbeløb efter stk. 4. Udlodningsbeløbet
fratrækkes det beløb, der tilfalder staten, hvis
overskuddet overstiger udlodningsloftet, jf. stk. 3, 2. pkt.
Udlodningsbeløbet fratrækkes endvidere det
beløb, der tilfalder staten, hvis Danske Spil A/S frigiver
reserver fra egenkapitalen, jf. stk. 4.
Stk. 2.
Udlodningsloftet fastsættes til 2.046,6 mio. kr. i
udlodningsåret 2019 og reguleres årligt med
forbrugerprisindekset. Indekset anvendes med én decimal. Det
regulerede beløb afrundes opad til nærmeste hele
millioner kroner.
Stk. 3.
Udligningsbeløbet fastsættes som 60 pct. af forskellen
mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2, og overskuddet, hvis
overskuddet er mindre end udlodningsloftet. Overstiger overskuddet
udlodningsloftet, jf. stk. 2, fordeles 40 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskuddet til udlodningsmodtagerne, og de
resterende 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og
overskuddet tilfalder staten.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
6. Tre
steder i § 28, stk. 1, og i § 29 ændres
»Moderniseringsstyrelsen« til:
»Økonomistyrelsen«.
7. I
§ 28, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »marts måned« til: »april
måned«.
8. § 28,
stk. 2, ophæves.
§ 4
I folkeoplysningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som
ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 12 udgår »og
udbytte«.
Finansministeriet
§ 5
I lov om Danske Spil A/S, jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 25. maj 2021, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, indsættes efter
»af lotteri«: »og klasselotteri«, og
»og udbytte« udgår.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2022.
Stk. 2. § 2, nr. 2,
har virkning for det overskud, som tilgår
udlodningsbeløbet i 2023.
Stk. 3. Udbytte fra Det
Danske Klasselotteri A/S for regnskabsperioden fra og med den 1.
april 2021 til og med den 31. marts 2022 tilgår
udlodningsbeløbet i 2023, jf. § 2, stk. 1, i lov om
udlodning af overskud fra lotteri, som affattet ved denne lovs
§ 3, nr. 1 og 5.
Stk. 4. Overskud fra
Danske Spil A/S' udbud af klasselotteri for regnskabsperioden fra
og med den 1. april 2022 til og med den 31. december 2022
tilgår ikke udlodningsbeløbet, jf. § 2, stk. 1, i
lov om udlodning af overskud fra lotteri, som affattet ved denne
lovs § 3, nr. 1 og 5.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Ændring af lov om spil | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Skatteministeriets overvejelser | | | 3.1.3. | Den foreslåede ordning | | 3.2. | Ændring af lov om afgifter af
spil | | | 3.2.1. | Gældende ret | | | 3.2.2. | Skatteministeriets overvejelser | | | 3.2.3. | Den foreslåede ordning | | 3.3. | Ændring af lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri | | | 3.3.1. | Gældende ret | | | 3.3.2. | Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 3.4. | Ændring af lov om Danske Spil
A/S | | | 3.4.1. | Gældende ret | | | 3.4.2. | Finansministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 4. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Klimamæssige konsekvenser | 8. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det
Konservative Folkeparti og Liberal Alliance har den 30. juni 2021
aftalt at arbejde videre på en sammenlægning af de to
statslige spilselskaber, Danske Spil A/S (herefter Danske Spil) og
Det Danske Klasselotteri A/S (herefter Klasselotteriet) med henblik
på at opnå synergieffekter i form af besparelser
på driften og øget overskud. Parterne lægger dog
samtidig vægt på, at Klasselotteriet bevares med
selvstændig identitet, herunder brand, produkter og
kunder.
Forud for den foreslåede
sammenlægning er Klasselotteriet ejet 100 pct. af den danske
stat, og Danske Spil er ejet 80 pct. af den danske stat, 10 pct. af
DGI (Danmarks Gymnastik- og Idrætsforeninger) og 10 pct. af
Danmarks Idrætsforbund.
Det foreslås, at sammenlægningen
af Danske Spil og Klasselotteriet konkret sker ved, at den danske
stats aktier i Klasselotteriet apportindskydes i Danske Spil. Det
påtænkte apportindskud (indskud af andre værdier
end kontanter) gennemføres ved, at samtlige aktier i
Klasselotteriet overdrages til Danske Spil mod udstedelse af nye
aktier i Danske Spil til Finansministeriet på vegne af
staten. Kapitalforhøjelsen gennemføres som en rettet
kapitalemission, hvor det alene er Finansministeriet, der på
statens vegne får mulighed for at tegne aktier.
Klasselotteriet vil herved blive et 100 pct. ejet datterselskab
under Danske Spil på samme vis som en række af Danske
Spils øvrige datterselskaber.
Revisionsfirmaet PWC vil i forbindelse med det
påtænkte apportindskud og den påtænkte
aktieudvidelse i Danske Spil udarbejde en vurderingsberetning i
overensstemmelse med selskabslovens krav vedrørende
apportindskud.
Vederlaget for indskuddet af aktierne i
Klasselotteriet erlægges ved udstedelse af nye aktier i
Danske Spil til den danske stat. Danske Spil vil herefter
være ejet med 80,95 pct. af den danske stat, med 9,52 pct. af
DGI og med 9,52 pct. af Danmarks Idrætsforbund. Det skyldes
alene afrundinger, at procenterne ikke summerer til 100 pct.
Der ændres i forbindelse med
apportindskuddet af aktierne i Klasselotteriet i
Danske Spil ikke på de to minoritetsaktionærers
nominelle ejerandele i Danske Spil, ligesom der ikke ændres
på deres nuværende rettigheder til at modtage
udbytter og udlodningsmidler eller til at udpege ét
medlem hver af bestyrelsen.
Regeringen forventer, at sammenlægningen
vil skabe positive effekter bl.a. i kraft af, at Danske Spil og
Klasselotteriet står over for en fortsat digital omstilling,
der løbende kræver investeringer samt som følge
af en række sammenlægnings- og synergieffekter,
herunder driftsbesparelser.
2. Lovforslagets
baggrund
En sammenlægning af Danske Spil og
Klasselotteriet kræver ud over apportindskud af aktier m.v.
en række konsekvensændringer af følgende love:
Lov om spil, lov om afgifter af spil, lov om udlodning af overskud
og udbytte fra lotteri, folkeoplysningsloven og lov om Danske Spil
A/S.
Konsekvensændringerne skal sikre, at
Danske Spil vil kunne udbyde klasselotteri, og at
udlodningsmodtagerne, dvs. modtagerne af de beløb, der i dag
udloddes i overskud og udbytte fra henholdsvis Danske Spil og
Klasselotteriet, ikke påvirkes af sammenlægningen.
Konsekvensændringerne indebærer,
at Danske Spil vil kunne udbyde klasselotteri, og dette vil i
første omgang ske via datterselskabet Klasselotteriet.
Ændringerne tillader dog, at Danske Spil på et senere
tidspunkt vil kunne organisere udbuddet af klasselotteri, som
Danske Spil finder det mest fordelagtigt, f.eks. i andet
datterselskab end Klasselotteriet. Danske Spil vil dog være
pålagt sådanne selskabsretlige begrænsninger, at
et udbud af klasselotteri via f.eks. et andet datterselskab end
Klasselotteriet bl.a. vil kræve godkendelse fra staten som
medejer af selskabet.
Samtidig med konsekvensændringerne
foreslås et par mindre ændringer i lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Ændring af
lov om spil
3.1.1.
Gældende ret
Den 1. januar 2012 trådte en ny
spillovgivning i kraft. Den væsentligste ændring var,
at væddemål og onlinekasinospil blev liberaliseret,
således at alle spiludbydere, der opfylder en række
krav, kan få tilladelse til at udbyde væddemål og
onlinekasino.
Udbuddet af lotteri og klasselotteri forblev i
forbindelse med den delvise liberalisering under monopolet hos
henholdsvis Danske Spil og de tre klasselotteriselskaber -
Klasselotteriet, Landbrugslotteriet og Almindeligt Dansk Vare- og
Industrilotteri (Varelotteriet). Af § 6 i lov om spil
fremgår Danske Spils monopol på lotteri, og af § 8
i lov om spil fremgår de tre selskabers eksklusivret
(monopol) på klasselotteri.
Udover Danske Spils udbud af lotteri kan der
efter § 10 i lov om spil gives tilladelse til lotteri (som dog
ikke må afvikles som klasselotteri), der alene afholdes til
fordel for velgørende eller andre almennyttige
formål.
Et spilmonopol udgør efter EU-retten en
restriktion i forhold til den frie udveksling af tjenesteydelser i
artikel 56 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (TEUF). Et sådant monopol kan imidlertid
efter EU-Domstolens faste praksis retfærdiggøres, hvis
det er begrundet i tvingende almene hensyn, og modellen er egnet
til at varetage disse almene hensyn.
De tvingende almene
hensyn bag den danske spillovgivning er:
- at holde
forbruget af spil om penge på et moderat niveau,
- at beskytte unge
og andre udsatte personer fra at blive udnyttet gennem spil eller
udvikle afhængighed af spil,
- at beskytte
spillerne ved at sikre, at spil udbydes på en rimelig,
ansvarlig og gennemsigtig måde, og
- at sikre
offentlig orden og forhindre, at spil tjener som støtte til
kriminalitet.
Disse hensyn kan efter EU-Domstolens praksis
lovligt varetages ved fastsættelsen af nationale regler
på området.
Den danske model på spilområdet
indebærer således, at der er et monopol på
lotteri, mens andre spilområder er konkurrenceudsat.
Den danske model er godkendt af
Europa-Kommissionen.
3.1.2.
Skatteministeriets overvejelser
Hensynene bag monopolet er stadig relevante,
og ændringerne til monopolet for lotteri og klasselotteri ved
sammenlægningen af Danske Spil og Klasselotteriet er alene
begrundet i et ønske om at organisere statens ejerskab af
selskaberne på spilområdet på en
hensigtsmæssig måde med henblik på at opnå
en række fordele, herunder sammenlægnings- og
synergieffekter i form af f.eks. driftsbesparelser.
Klasselotteriet vil indgå som et helejet
datterselskab under Danske Spil på samme vis som Danske Spils
øvrige helejede datterselskaber, f.eks. Danske Lotteri Spil
A/S (der udbyder lotteri) og Danske Licens Spil A/S (der udbyder
væddemål og onlinekasino på det
konkurrenceudsatte marked).
Henset til, at Klasselotteriet efter
sammenlægningen fortsætter som Klasselotteriet, blot
som et helejet datterselskab under Danske Spil A/S, er det
umiddelbart vurderingen, at den nuværende tilladelse fra
Spillemyndigheden til at udbyde klasselotteri kan opretholdes.
Tilladelsen vil dog skulle justeres
angående tekniske ændringer som følge af f.eks.
ny adresse. Endvidere skal eventuelt nye bestyrelsesmedlemmer
godkendes i overensstemmelse med betingelserne herom i lov om
spil.
For at sikre Danske Spil muligheden for i
fremtiden at organisere udbuddet af klasselotteri på anden
vis, f.eks. ved at placere udbuddet af klasselotteri i det andet
datterselskab, der udbyder monopolspil (lotteri), Danske Lotteri
Spil A/S, bør den foreslåede ændring formuleres,
så lovgivningen ikke låser udbuddet af klasselotteri
til Danske Spils datterselskab, Klasselotteriet.
En ændring af organiseringen, hvorefter
klasselotteri udbydes af et andet datterselskab end
Klasselotteriet, vil dog bl.a. forudsætte, at
Spillemyndigheden udsteder en ny tilladelse til Danske Spil til
udbud af klasselotteri.
Henset til Europa-Kommissionens tidligere
godkendelse af den danske model og i tråd med det loyale
samarbejde vil Europa-Kommissionen blive orienteret om den
foreslåede sammenlægning.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at tilladelsen til at
udbyde klasselotteri, der er udstedt til Klasselotteriet,
ændres til, at tilladelsen meddeles til Danske Spil med
henblik på, at Danske Spil kan udbyde klasselotteri. Det er
tanken, at Danske Spils klasselotteri (i første omgang) skal
udbydes af Klasselotteriet som et helejet datterselskab under
Danske Spil.
Med forslagets formulering skabes der mulighed
for, at Danske Spil i fremtiden eventuelt kan organisere udbuddet
af klasselotteri, som Danske Spil finder bedst under hensyn til
relevante regler, f.eks. regler om krydssubsidiering mellem Danske
Spils monopolspil og konkurrenceudsatte spil. En eventuel fremtidig
ændring i organiseringen af udbuddet af klasselotteri i
Danske Spil koncernen vil skulle ske på en måde, der
sikrer overholdelse af gældende EU-regler, herunder
konkurrenceregler og statsstøtteregler. En anden
organisering vil derudover forudsætte udstedelse af en ny
tilladelse fra Spillemyndigheden, idet den nuværende
tilladelse er givet til Klasselotteriet. En anden organisering vil
desuden skulle besluttes på en generalforsamling i Danske
Spil, hvor staten har den afgørende indflydelse.
Med forslaget bevares principperne bag
opdelingen af spilmarkedet i en monopoldel og en liberaliseret
del.
Forslaget viderefører dermed
retstilstanden for klasselotteri, og der er ikke i øvrigt
tilsigtet ændringer i retstilstanden eller reguleringen af
klasselotterierne.
For nærmere om Danske Spils tilladelse
til at udbyde klasselotteri henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3.2. Ændring af
lov om afgifter af spil
3.2.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 3 i lov om
afgifter af spil, at indehaverne af tilladelse til at udbyde
klasselotteri skal betale en afgift på 15 pct. beregnet af
den del af gevinstbeløbet, der overstiger 200 kr. Herudover
skal Klasselotteriet, som den eneste af de tre udbydere af
klasselotteri, jf. § 4 i lov om afgifter af spil, betale en
tillægsafgift på 6 pct. af indskudssummen.
3.2.2.
Skatteministeriets overvejelser
Med sammenlægningen af Danske Spil og
Klasselotteriet er det ikke hensigten at ændre på
beskatningen af spil, hvorfor det, som konsekvens af
sammenlægningen, er nødvendigt at ændre § 4
i lov om afgifter af spil. Med ændringen vil Danske Spils
datterselskab, der efter sammenlægningen er tiltænkt at
kunne udbyde klasselotteri, skulle betale afgiften på 6 pct.
af indskudssummen for Danske Spils udbud af klasselotteri.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at ændre »Det
Danske Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af Danske
Spil A/S' tilladelse til udbud af klasselotteri«,
således at Danske Spil eller det datterselskab under Danske
Spil, der udbyder klasselotteri efter sammenlægningen,
pålægges at betale afgiften på 6 pct. af
indskudssummen i forbindelse med Danske Spils udbud af
klasselotteri.
3.3. Ændring af
lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
3.3.1.
Gældende ret
I henhold til § 2, stk. 1, jf. § 1,
nr. 2 og 3, i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
(udlodningsloven), fastsættes et årligt
udlodningsbeløb. Udlodningsbeløbet fastsættes
bl.a. som overskud fra Danske Spil fra udbud af lotteri i
medfør af § 6 i lov om spil samt udbytte fra
Klasselotteriet fra udbud af klasselotteri i medfør af
§ 8 i lov om spil samt et udligningsbeløb.
Overskuddet og udbyttet fra henholdsvis Danske
Spil og Klasselotteriet indbetales i henhold til udlodningslovens
§ 28 stk. 1 og 2, jf. § 2, til Moderniseringsstyrelsen
(nu Økonomistyrelsen), der forestår viderebetalingen
af beløbene i henhold til § 29, stk. 1, jf. § 2,
som en del af det samlede udlodningsbeløb, der skal fordeles
til udlodningsmodtagerne i henhold til udlodningslovens
§§ 4-24.
Der anvendes et udlodningsloft til at
fastsætte udligningsbeløbet. Beregningen af
udlodningsloftet i de første år efter den
gældende lov trådte i kraft, dvs. i 2018 og 2019, er
specifikt angivet i § 2, stk. 2, ligesom det fremgår, at
disse beregninger vil danne udgangspunkt for fremtidig
fastsættelse af udlodningsloftet. Ligeledes er beregningen af
udligningsbeløbet i det første år efter den
gældende lovs ikrafttrædelse, dvs. i 2018, specifikt
angivet i den gældende lovs § 2, stk. 4, hvoraf der
fremgår et fastsat beløb for 2018, ligesom det
fremgår, at denne beregning vil danne udgangspunkt for den
fremtidige fastsættelse af udligningsbeløbet.
For så vidt angår overskuddet fra
Danske Spil, sker indbetaling til Moderniseringsstyrelsen (nu
Økonomistyrelsen) som to acontoindbetalinger i løbet
af regnskabsåret (hver den 30. juni og den 31. december) hver
svarende til halvdelen af det overskud, der forventes at fremkomme
for det pågældende regnskabsår, og den resterende
del af overskuddet indbetales i marts måned efter
regnskabsårets afslutning, jf. udlodningslovens § 28,
stk. 1. Hvis acontoindbetalingerne for et regnskabsår er et
større beløb end det endeligt opgjorte overskud,
tilbagebetales differencen til Danske Spil.
For så vidt angår udbyttet fra
Klasselotteriet, sker indbetalingen til Moderniseringsstyrelsen (nu
Økonomistyrelsen) som én samlet indbetaling efter
afslutningen af Klasselotteriets regnskabsår, jf.
udlodningslovens § 28, stk. 2. Klasselotteriets
regnskabsår løber fra og med den 1. april til og med
den 31. marts, og indbetalingen sker i juni måned efter
regnskabsårets afslutning.
3.3.2.
Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som følge af den foreslåede
sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet vil
Klasselotteriet fremover ikke indbetale udbytte fra klasselotteri
til Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen). I stedet
vil Danske Spil indbetale et fælles koncernoverskud fra
lotteri og klasselotteri i medfør af de foreslåede
ændringer i udlodningsloven, som medfører, at
Klasselotteriets udbytte skrives ud af loven og erstattes af Danske
Spils fælles koncernoverskud.
Alle indbetalinger vil herved fremover ske fra
Danske Spil som overskud, idet dette begreb som følge af
sammenlægningen foreslås anvendt som samlebetegnelse
for indbetalingerne, uanset om indbetalingerne kommer fra udbud af
lotteri eller fra udbud af klasselotteri. Begrebet udbytte
udgår herved fra udlodningsloven. Som konsekvens heraf
foreslås udlodningslovens titel ændret fra "lov om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri" til "lov om udlodning
af overskud fra lotteri". Det er vurderingen, at disse
ændringer ikke negativt vil påvirke det samlede
udlodningsbeløb til udlodningsmodtagerne.
Det fremgår af den gældende §
1 i udlodningsloven, at Danske Spils overskud fratrækkes
reserver, der skal bindes på egenkapitalen. Den
foreslåede overgang fra udbytte til overskud vil ikke
påvirke det samlede udlodningsbeløb til
udlodningsmodtagerne. Dette skyldes, at bindingen for
Klasselotteriet fortsat vil ske i de frie reserver, som
Klasselotteriet har, og ikke som en korrektion til årets
resultat.
Det fremgår endvidere af den
gældende § 1 i udlodningsloven, at Danske Spils overskud
fratrækkes overskud fra spil udbudt i Grønland. Den
foreslåede overgang fra udbytte til overskud vil ikke
påvirke det samlede udlodningsbeløb til
udlodningsmodtagerne. Dette skyldes, at Klasselotteriet ikke
udbyder klasselotteri i Grønland.
Det foreslås, at definitionen af
overskud i § 1 i udlodningsloven præciseres,
således at det tilføjes, at overskuddet er inklusiv
reserver, der frigives fra den bundne del af Danske Spil A/S'
egenkapital, hvilket er i overensstemmelse med gældende
praksis.
Derudover foreslås det, at definitionen
af forbrugerprisindekset ændres fra forbrugerprisindekset fra
den til enhver tid nyeste udgave af Økonomisk
Redegørelse til forbrugerprisindekset fra Danmarks
Statistik. Forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik er identisk
med forbrugerprisindekset fra Økonomisk Redegørelse.
Ændringen er indsat for at give mere fleksibilitet i forhold
til det præcise udbetalingstidspunkt af udlodningsmidlerne.
Danmarks Statistik udgiver det endelige forbrugerprisindeks for
forudgående år allerede i januar måned det
efterfølgende år. Ændringen tillader dermed en
tidligere udbetaling af udlodningsmidlerne.
Ændringerne har ikke betydning for
udlodningsbeløbet.
Som konsekvens af sammenlægningen
foreslås der opdateringer af udlodningslovens § 2,
herunder beskrivelsen af, hvordan udlodningsbeløbet
historisk blev opgjort, idet den gældende beskrivelse er
forældet. Det foreslås præciseret, at den andel
af de reserver, der frigives fra den bundne del af Danske Spils
egenkapital, og som skal tilgå staten, jf. § 2, stk. 5,
der bliver stk. 4 i den gældende udlodningslov
fratrækkes udlodningsbeløbet. Hertil foreslås
præciseret, at i det tilfælde, at Danske Spil A/S'
overskud overstiger udlodningsloftet, skal 60 pct. af forskellen
mellem udlodningsloftet og overskuddet tilfalde staten og dermed
fratrækkes udlodningsbeløbet.
Den foreslåede ændring af §
28, stk. 1, vil medføre, at indbetaling af overskud fra
Danske Spil ud over acontoindbetalingerne, skal ske i april
måned frem for marts måned. Forslaget skyldes, at der
ønskes mulighed for at afholde ordinær
generalforsamling i Danske Spil i april måned, hvor der
formelt tages stilling til anvendelse af selskabets overskud,
herunder udlodning af overskud fra lotteri og klasselotteri,
på baggrund af det forudgående regnskabsår.
Som konsekvens af at der etableres et
koncernforhold mellem Danske Spil og Klasselotteriet, vil Danske
Spil fremover i henhold til reglerne i årsregnskabsloven
skulle aflægge et koncernregnskab, som indeholder
Klasselotteriets regnskabstal. Klasselotteriets regnskabsår
omlægges derfor fra perioden fra og med den 1. april til og
med den 31. marts til Danske Spils regnskabsår, der
følger kalenderåret (den 1. januar til den 31.
december). Overskud fra lotteri og klasselotteri vil herefter
fremover blive indbetalt samlet fra Danske Spil i henhold til
udlodningslovens § 28, stk. 1. Udlodningslovens § 28,
stk. 2, er herefter ikke længere relevant og foreslås
at udgå.
Det forventes, at Klasselotteriet med
afsæt i en bestyrelsesbeslutning omlægger sit
regnskabsår fra 2023. Når Klasselotteriets
regnskabsår omlægges, så det løber
parallelt med Danske Spils regnskabsår, bevirker det, at de
fremtidige udlodninger fra overskuddet fra Klasselotteriet
fremrykkes, hvormed der opstår en overgangsperiode med et
overskud fra Klasselotteriets forkortede regnskabsår på
ni måneder (fra og med den 1. april 2022 til og med den 31.
december 2022), som forventes at udgøre i
størrelsesordenen 75 mio. kr.
Omlægningen af Klasselotteriets
regnskabsår forventes ikke at indebære et merprovenu,
der løbende kan disponeres over. Omlægningen vil
derimod være udgiftsneutral på langt sigt, hvis enten
overskuddet fra overgangsperioden udbetales til
udlodningsmodtagerne, eller overskuddet fra overgangsperioden
forbliver i Klasselotteriet.
Ud fra et hensyn om ikke at påvirke
udlodningsmodtagerne samt at undgå yderligere
økonomiske tilpasninger i Klasselotteriet parallelt med, at
selskabet overgår til en løbende udbetaling af
overskud, vurderes det samlet set mest hensigtsmæssigt, at
Klasselotteriets overskud fra overgangsperioden (fra og med den 1.
april 2022 til og med den 31. december 2022) for nuværende
forbliver i Klasselotteriet. Når sammenlægningen er
gennemført, og regnskabsåret er omlagt, vil der
herefter kunne tages fornyet stilling til spørgsmålet
om udbetalingen af overskuddet fra overgangsperioden, f.eks. som
led i statens aktive ejerskabsvaretagelse og/eller hvis der
på et tidspunkt er ønske om at ændre
udlodningsmodellen.
Med denne løsning vil
udlodningsmodtagerne i 2023, som forventet, få udbetalt det
realiserede udbytte fra Klasselotteriet og vil ikke blive
påvirket af harmoniseringen af regnskabsperioden m.v.
Der foreslås på den baggrund, at
overskuddet fra overgangsperioden forbliver i Klasselotteriet i
forbindelse med sammenlægningen og ikke udbetales til
udlodningsmodtagerne. For nærmere om, at overskuddet
forbliver i Klasselotteriet henvises til lovforslagets § 6 og
bemærkningerne hertil.
Det bemærkes, at Klasselotteriets
udbyttepolitik er aftalebelagt med "Bred aftale om Nordsøens
fremtid" (2020), hvormed Klasselotteriets udbyttepolitik fra
regnskabsåret 2022 er fastlagt til 100 pct. af
Klasselotteriets overskud fratrukket reserver, der skal bindes
på egenkapitalen. Klasselotteriets udbyttepolitik bidrager
til finansieringen af aftalen.
Endelig foreslås § 28, stk. 1, og
§ 29 ændret således, at det fremgår, at
indbetalinger fra Danske Spil sker til Økonomistyrelsen og
ikke (som det fremgår i dag) til Moderniseringsstyrelsen, der
herefter forestår viderebetalingen af beløbene til
udlodningsmodtagerne. Forslaget er en konsekvens af, at
Moderniseringsstyrelsen den 3. marts 2020 skiftede navn til
Økonomistyrelsen. Navneændringen var en intern
beslutning i Moderniseringsstyrelsen og var ikke forbundet med
ressortændringen.
3.4. Ændring af
lov om Danske Spil A/S
3.4.1.
Gældende ret
Det følger i dag af § 4, stk. 1, i
lov om Danske Spil A/S, at overskud fra Danske Spil og Danske Spils
datterselskaber, der fremkommer ved udbud af lotteri her i landet
opgøres og udloddes efter lov om udlodning af overskud og
udbytte fra lotteri.
3.4.2.
Finansministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
De foreslåede ændringer af §
4, stk. 1, i lov om Danske Spil A/S, hvor "og udbytte" udgår,
og hvor der efter "af lotteri" også tilføjes "og
klasselotteri", er en konsekvens af, at titlen på lov om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri foreslås
ændret til lov om udlodning af overskud fra lotteri, og at
Danske Spil som følge af den foreslåede
sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet også
vil udlodde overskud fra klasselotteri, jf. nærmere herom
ovenfor under pkt. 3.3.2.
For nærmere om ændringerne, hvor
udbytte udgår, og klasselotteri tilføjes, henvises til
lovforslagets § 5, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget om at sammenlægge Danske Spil
og Klasselotteriet skønnes med stor usikkerhed at
indebære et for staten varigt merprovenu efter
tilbageløb og adfærd på 20 mio. kr.
årligt, jf. tabel 1. Det er lagt
til grund, at lovforslaget træder i kraft den 1. april
2022.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af sammenlægning af Danske Spil A/S og Det Danske
Klasselotteri A/S | Mio. kr. (2022-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2022 | Umiddelbar virkning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | Virkning efter tilbageløb | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | 5 | 10 | 20 | 20 | 20 | - | Kilde: Finansministeriet og Danske
Spil A/S. |
|
På baggrund af oplysninger fra
Finansministeriet er det beregningsteknisk forudsat, at forslaget
om at sammenlægge Danske Spil og Klasselotteriet vil
føre til et øget spilforbrug af de to
datterselskabers lotterier (Danske Lotteri Spil A/S og
Klasselotteriet) og en besparelse på driftsudgifterne i
forbindelse med udbud af lotterier fra de to datterselskaber
(Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet). På baggrund
heraf skønnes det samlede resultat før skat fra udbud
af lotterier forøget. Dermed vil statens provenu fra
selskabsskat stige. Et højere overskud vil alt andet lige
også føre til, at staten skal tilføre et lavere
udligningsbeløb til udlodningsmodtagerne, som modtager det
udloddede udbytte fra lotterispil i Danske Spil og Klasselotteriet.
Et øget spilforbrug på lotterier vil desuden
føre til et højere provenu fra gevinstafgiften
på lotterier og omsætningsafgift for udbuddet af
klasselotteri. Det er forudsat, at effekten af øget
spilforbrug og besparelserne på driftsudgifterne vil
være stigende frem mod 2024.
Lovforslaget har ikke
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Det vurderes, at lovforslaget opfylder
princippet om digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget er
udarbejdet så enkelt og klart som muligt.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Den danske model på spilområdet
indebærer, at der er et monopol på lotteri og
klasselotteri, mens andre spilområder er
konkurrenceudsat.
Den danske model er godkendt af
Europa-Kommissionen i forbindelse med notifikation for Kommissionen
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved
direktiv 98/48/EF.
De foreslåede ændringer af
lovgivningen, som foreslås i nærværende
lovforslag, ændrer, efter Skatteministeriets opfattelse, ikke
på den grundlæggende model, som Europa-Kommissionen har
godkendt, idet der alene er tale om en organisatorisk ændring
af statens ejerskab af selskaberne på spilområdet.
Henset hertil, og at der ikke foreslås materielle
ændringer, foreligger der, efter Skatteministeriet
opfattelse, ikke en pligt til at notificere efter EU-reglerne, og
lovforslaget indeholder således ingen EU-retlige
aspekter.
Skatteministeriet vurderer dog, henset til
dels at Europa-Kommissionen tidligere har godkendt den danske
model, dels det loyale samarbejde med Europa-Kommissionen, at
Europa-Kommissionen skal orienteres om sammenlægningen af
Danske Spil og Klasselotteriet.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 9. december 2021 til den 6. januar 2022 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Anti Doping Danmark,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Center for Ludomani,
CEPOS, Cevea, Dagbehandling Frederiksberg Centeret, Danmarks
Idrætsforbund, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Erhverv,
Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Misbrugsbehandling, Dansk Skoleidræt, Dansk Trav og
Galop Union, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater,
Datatilsynet, DGI, DI, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen
- Område for Bedre Regulering (OBR), Finans Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer,
Idrættens Analyseinstitut, ISOBRO, Justitia,
Kasinoforeningen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Landbased
Gambling Association Denmark, Landsskatteretten, Lokale og
Anlægsfonden, Oplysningsforbundets Fællesråd,
Parasport Danmark, Skatteankeforvaltningen, SPILLEBRANCHEN, Sport
Event Denmark, SRF Skattefaglig Forening, Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet,
Sydslesvigs Danske Ungdomsforeninger, Team Danmark og Videnscenter
om handicap.
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på 5 mio. kr. i 2022, stigende til 10 mio. kr. i
2023 og 20 mio. kr. årligt i 2024 og fremefter. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov
om spil, at tilladelsen til klasselotteri kun kan gives til
Klasselotteriet, Landbrugslotteriet og Almindeligt Dansk Vare- og
Industrilotteri (Varelotteriet).
Af § 8, stk. 2, i lov om spil,
fremgår det, at tilladelsen til Klasselotteriet med
skatteministerens godkendelse kan overdrages til et af
Klasselotteriet helejet datterselskab.
Det foreslås at ændre § 8, så "Det Danske Klasselotteri
A/S" ændres til: "Danske Spil A/S".
Det betyder, at tilladelsen til
Klasselotteriet til udbud af klasselotteri overdrages til Danske
Spil, og tilladelsen kan efter skatteministerens godkendelse,
overdrages til et af Danske Spils helejede datterselskaber. Det
datterselskab, som tilladelsen i første omgang ønskes
overdraget til, er Klasselotteriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2-4
Det fremgår af § 9 i lov om spil,
at Danske Spil og Klasselotteriet i medfør af lov om spil
kan ansøge om tilladelse til at udbyde andre spil i
selvstændige selskaber. De i § 9 nævnte spil er
spil på det konkurrenceudsatte marked.
Danske Spil har gjort brug af den mulighed,
som § 9 tillader, og udbyder f.eks. væddemål og
onlinekasino fra datterselskabet Danske Licens Spil A/S, mens
Klasselotteriet ikke har gjort brug af muligheden.
Med den foreslåede sammenlægning,
hvor Klasselotteriet bliver et helejet datterselskab under Danske
Spil og dermed ophører med at være et
selvstændigt selskab, jf. beskrivelsen herom under pkt. 1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, skal der foretages en
række konsekvensændringer i lov om spil.
I overskriften før
§ 9 og i § 9, stk. 1,
i lov om spil, bliver "Det Danske Klasselotteri A/S"
overflødig. Det foreslås derfor at lade dette
udgå.
Det fremgår af § 9, stk. 2, i lov
om spil, at "Spillemyndigheden kan fastsætte nærmere
regler for selskaberne, som nævnt i stk. 1, om konkurrence-
og regnskabsmæssige forhold". "Selskaberne", som der i stk. 2
refereres til, er Danske Spil og Klasselotteriet.
Henset til, at "Det Danske Klasselotteri A/S"
udgår af stk. 1, foreslås det at ændre § 9, stk. 2, så "selskaberne, som
er nævnt i stk. 1", ændres til: "Danske Spil A/S".
Ændringerne er konsekvenser af den
foreslåede sammenlægning, hvor Klasselotteriet bliver
et helejet datterselskab under Danske Spil.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 3 i lov om
afgifter af spil, at indehaverne af tilladelse til udbud af
klasselotteri (Det Danske Klasselotteri A/S, Landbrugslotteriet og
Almindeligt Dansk Vare- og Industrilotteri (Varelotteriet)) skal
betale en afgift på 15 pct. beregnet af den del af
gevinstbeløbet, der overstiger 200 kr.
Efter sammenlægning af Danske Spil og
Klasselotteriet, vil det være Danske Spil eller det af Danske
Spils datterselskaber, som udbyder klasselotteri, der skal betale
afgiften på 15 pct. beregnet af den del
gevinstbeløbet, som overstiger 200 kr.
I henhold til § 4 i lov om afgifter af
spil skal Klasselotteriet, som det eneste selskab af de tre
selskaber, der udbyder klasselotteri, betale en tillægsafgift
på 6 pct. af indskudssummen.
Det foreslås at ændre § 4, så "Det Danske Klasselotteri
A/S" ændres til: "Indehaveren af Danske Spil A/S' tilladelse
til udbud af klasselotteri".
Det betyder, at Danske Spil eller det af
Danske Spils datterselskaber, som benytter Danske Spils tilladelse
til at udbyde klasselotteri, skal betale tillægsafgiften
på 6 pct. af indskudssummen.
I første omgang vil det blive Danske
Spils nye datterselskab Klasselotteriet, der vil skulle betale
indskudsafgiften, idet der, jf. aktstykke nr. 62 af 25. november
2021 om sammenlægningen af Danske Spil A/S og Det Danske
Klasselotteri A/S, lægges op til en transaktionsmodel, hvor
Danske Spils udbud af klasselotteri vil skulle udbydes af dette
datterselskab. Hvis Danske Spil på et senere tidspunkt
ønsker en ændring af organiseringen af udbuddet af
klasselotteri, så udbuddet sker under et andet helejet
datterselskab, f.eks. Danske Lotteri Spil A/S, vil det være
dette datterselskab, der overtager forpligtelsen om at betale
tillægsafgiften på 6 pct. af indskudssummen.
Den foreslåede bestemmelse vil
medføre, at der ikke sker en ændring af beskatningen
af spil, og at statens provenu som udgangspunkt ikke bliver
mindre.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende §
2, i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
(udlodningsloven), at udlodningsbeløbet fastsættes
årligt som overskud fra Danske Spil og udbytte fra
Klasselotteriet.
Det foreslås, som konsekvens af at
resultatet fra udbud af klasselotteri bliver en del af Danske Spils
overskud, at begrebet "udbytte" udgår af udlodningslovens
titel.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende §
2, i lov om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri
(udlodningsloven), at overskud defineres, som det resultat, Danske
Spil A/S opnår efter skat ved udbud af lotteri, fratrukket
reserver, der skal bindes på egenkapitalen, og overskud fra
spil udbudt i Grønland.
Det foreslås at definere overskud i
udlodningslovens § 1, nr. 2, som det resultat, Danske Spil
opnår efter skat ved udbud af lotteri og klasselotteri i
medfør af lov om spil, fratrukket eller tilført
reserver, der skal henholdsvis bindes på eller frigives fra
den bundne del af egenkapitalen, og fratrukket overskud fra lotteri
udbudt i Grønland.
Bestemmelsen er en konsekvens af den
foreslåede sammenlægning af Danske Spil og
Klasselotteriet, der bevirker, at Danske Spils overskud efter
udlodningsloven både hidrører fra udbud af lotteri og
klasselotteri.
Derudover er definitionen af overskud
præciseret, således at denne også inkluderer
reserveret overskud, der frigives fra den bundne del af Danske
Spils egenkapital, men ikke overskud fra lotteri udbudt i
Grønland.
Præciseringen har til formål at
beskrive den eksisterende praksis og vil derfor ikke påvirke
udlodningsbeløbet.
Til nr. 3
Det foreslås som konsekvens af, at
resultatet fra udbud af klasselotteri bliver en del af Danske Spils
overskud, at begrebet "udbytte" udgår af udlodningslovens
§ 1, nr. 5, 2. pkt., der bliver nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås, at definitionen af
forbrugerprisindekset i udlodningslovens § 1, nr. 6,
ændres fra forbrugerprisindekset fra den til enhver tid
nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse til
forbrugerprisindekset fra Danmarks Statistik. Forbrugerprisindekset
fra Danmarks Statistik er identisk med forbrugerprisindekset fra
Økonomisk Redegørelse.
Ændringen er indsat for at give mere
fleksibilitet i forhold til det præcise udbetalingstidspunkt
af udlodningsmidlerne. Danmarks Statistik udgiver det endelige
forbrugerprisindeks for forudgående år allerede i
januar måned det efterfølgende år. Det endelige
forbrugerindeks for forudgående år fremgår
imidlertid først af den udgave af Økonomisk
Redegørelse, der udgives i maj måned det
efterfølgende år. Ændringen tillader dermed en
tidligere udbetaling af udlodningsmidlerne. Ændringerne har
ikke betydning for udlodningsbeløbet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Af den gældende § 2 i lov om
udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven)
fremgår en bestemmelse om fastsættelsen af
udlodningsbeløbet i overgangsperioden efter ændringen
af udlodningsmodellen i 2017.
Det foreslås, at § 2, stk. 1-4,
ophæves, og at der i stedet indsættes tre nye
stykker.
I stk. 1
foreslås det, at det i lighed med den gældende lov
fremgår, at udlodningsbeløbet fastsættes
årligt som overskud fra Danske Spil A/S på baggrund af
regnskabsperioden, der afsluttes i det forudgående
kalenderår, samt et udligningsbeløb, jf. stk. 3, 1.
pkt. og eventuelle ekstraordinære statslige
kompensationsbeløb efter stk. 4. Hertil foreslås, at
udlodningsbeløbet fratrækkes det beløb, der
tilfalder staten, hvis overskuddet overstiger udlodningsloftet, og
at udlodningsbeløbet endvidere fratrækkes det
beløb, der tilfalder staten, hvis Danske Spil A/S frigiver
reserver fra egenkapitalen.
De foreslåede ændringer har til
formål at præcisere den gældende praksis og
skrive den forældede overgangsordning ud efter
ændringen af udlodningsmodellen i 2017. Ændringerne har
ikke betydning for udlodningsbeløbet.
I stk. 2
foreslås det, at udlodningsloftet fastsættes til
2.046,6 mio. kr. i udlodningsåret 2019, hvorefter det
reguleres årligt med forbrugerprisindekset, som anvendes med
én decimal, hvorefter det regulerede beløb afrundes
opad til nærmeste hele millioner kr.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ændringen af den forældede
overgangsordning efter ændringen af udlodningsmodellen i
2017. Ændringerne har ikke betydning for
udlodningsbeløbet.
I stk. 3
foreslås det, at udligningsbeløbet fastsættes
som 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2, og
overskuddet, hvis overskuddet er mindre end udlodningsloftet.
Yderligere foreslås det, at hvis overskuddet overstiger
udlodningsloftet, fordeles 40 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskuddet til udlodningsmodtagerne, og de
resterende 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og
overskuddet tilfalder staten.
Den foreslåede bestemmelse er i
overensstemmelse med den gældende udlodningslov, dog
præciseret som konsekvens af, at den forældede
overgangsordning efter ændringen af udlodningsmodellen i 2017
er udgået. Ændringerne har ikke betydning for
udlodningsbeløbet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov
om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven),
at indbetalingerne fra Danske Spil skal ske til
Moderniseringsstyrelsen. Af den gældende udlodningslovs
§ 29 fremgår det, at Moderniseringsstyrelsen herefter
forestår viderebetalingen af beløbene.
Det foreslås, at der tre steder i § 28, stk. 1 og i § 29, foretages en ændring
således at det fremgår, at indbetalingerne ikke skal
ske til Moderniseringsstyrelsen, men til Økonomistyrelsen,
der herefter forestår viderebetalingen af beløbene.
Forslaget er en konsekvens af, at Moderniseringsstyrelsen den 3.
marts 2020 skiftede navn til Økonomistyrelsen.
Til nr. 7
Det fremgår af § 28, stk. 1, i lov
om udlodning af overskud og udbytte af lotteri (udlodningsloven),
at Danske Spil indbetaler overskud for det pågældende
regnskabsår til Moderniseringsstyrelsen (nu
Økonomistyrelsen) halvårligt hver den 30. juni og den
31. december, med endelig afregning i marts måned efter
regnskabet er godkendt.
Der foreslås i § 28, stk. 1, 2.
pkt., at den endelige afregning rykkes fra marts måned
til april måned.
Ændringen skyldes, at der ønskes
mulighed for at afholde ordinær generalforsamling i Danske
Spil i april måned, hvor der formelt tages stilling til
anvendelse af selskabets overskud, herunder udlodning af overskud
fra lotteri og klasselotteri, på baggrund af det
forudgående regnskabsår. Udlodningsmidlerne udbetales
fortsat fra Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen)
til ressortministerierne senest i maj måned.
Ressortministerierne udbetaler herefter midlerne i løbet af
året.
Til nr. 8
Det fremgår af den gældende §
28, stk. 2, i lov om udlodning af overskud og udbytte af lotteri
(udlodningsloven), at Klasselotteriet indbetaler udbytte til
Moderniseringsstyrelsen (nu Økonomistyrelsen) efter
regnskabsårets afslutning.
Klasselotteriets regnskabsår
foreslås omlagt fra perioden fra og med den 1. april til og
med den 31. marts til Danske Spils regnskabsår, der
følger kalenderåret (1. januar til 31. december).
Som konsekvens af omlægningen af
regnskabsåret, og at overskud fra Danske Spil fremover vil
udgøre det samlede resultat efter skat fra udbud af lotteri
og klasselotteri fratrukket reserver, der skal bindes på
egenkapitalen og lotteri udbudt i Grønland, og
tilført reserver, der frigives fra den bundne del af
egenkapitalen, jf. ovenfor, vil resultatet fra udbud af
klasselotteri fremover blive indbetalt som en del af overskuddet
fra Danske Spil i henhold til § 28, stk. 1, i
udlodningsloven.
Den gældende § 28, stk. 2, i
udlodningsloven, er herefter ikke længere relevant, og det
foreslås, at bestemmelsen udgår.
Til §
4
Til nr. 1
Det fremgår af § 12, i
folkeoplysningslovens, at kommunalbestyrelsen varetager
administrationen i forbindelse med aflønning m.v. fastsat i
medfør af § 52 af ledere og lærere ved virksomhed
for de foreninger, der ønsker det, og som ikke er tilknyttet
en landsdækkende organisation, der gennem
Oplysningsforbundenes Fællesråd modtager tilskud efter
en henvisning til lov om udlodning af overskud og udbytte fra
lotteri.
Det foreslås at ændre § 12 derved, at "og udbytte"
udgår. Det betyder, at henvisningen til lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri ændres til lov om udlodning
af overskud fra lotteri som en konsekvens af den foreslåede
ændring af titlen på udlodningsloven, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1.
Til §
5
Til nr. 1
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov
om Danske Spil A/S, at overskud, der fremkommer ved udbud af
lotteri her i landet, opgøres og udloddes efter lov om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri (udlodningsloven).
Som følge af sammenlægningen af
Danske Spil og Klasselotteriet foreslås det, at § 4, stk. 1, ændres ved, at der
efter "af lotteri" indsættes "og klasselotteri". Det betyder,
at bestemmelsen vil blive udvidet til også at omfatte
overskud, der fremkommer ved udbud af klasselotteri her i
landet.
Det foreslås endvidere, at "og udbytte"
udgår. Det betyder, at henvisningen til lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri vil blive ændret til lov om
udlodning af overskud fra lotteri, og det er en konsekvens af den
foreslåede ændring af titlen på denne lov, jf.
lovforslagets § 3, nr. 1.
Med de foreslåede ændringer sikres
det, at det fortsat vil være overskuddet fra lotteri og
klasselotteri, der i overensstemmelse med udlodningsloven udloddes
til fordeling til udlodningsmodtagerne.
De foreslåede ændringer af §
4, stk. 1, skal ses i sammenhæng med den foreslåede
sammenlægning af Danske Spil og Klasselotteriet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2022.
Den foreslåede dato for lovens
ikrafttræden skyldes, at den nuværende regnskabsperiode
for Klasselotteriet løber til og med den 31. marts 2022 (fra
og med den 1. april 2021 til og med den 31. marts 2022). Med den 1.
april 2022, som er den foreslåede ikrafttrædelsesdato,
vil sammenlægningen mellem Danske Spil og Klasselotteriet
finde sted samtidig med, at Klasselotteriet (som et nyt
datterselskab under Danske Spil) påbegynder et nyt
regnskabsår (det forkortede regnskabsår fra og med den
1. april 2022 til og med den 31. december 2022).
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, fordi hovedlovene ikke
gælder for Færøerne og Grønland, og vil
således ikke kunne blive sat i kraft for
Færøerne og Grønland.
I stk. 2 og 3 præciseres det, at udlodningsmidlerne
i 2023 består af Klasselotteriets udbytte for
regnskabsperioden fra og med den 1. april 2021 til og med den 31.
marts 2022 samt Danske Spils overskud fra lotteri, der er udbudt af
Danske Lotteri Spil A/S, i 2022.
Udlodningsmidlerne for 2024 og årene
frem vil bestå af overskuddet fra Danske Spils udbud af
lotteri og klasselotteri (fra datterselskaberne Danske Lotteri Spil
A/S og Klasselotteriet) fra det forudgående
regnskabsår, dvs. udlodningen for f.eks. 2024 vil basere sig
på regnskabsperioden fra og med den 1. januar 2023 til og med
den 31. december 2023 for begge selskaber.
I stk. 4
præciseres det, at det overskud, der opstår som
følge af ændringen af regnskabsåret for Danske
Spils udbud af klasselotteri og det deraf selvstændige
forkortet regnskabsperiode (fra og med den 1. april 2022 til og med
den 31. december 2022), ikke tilgår
udlodningsbeløbet.
Det forventes, at Klasselotteriet med
afsæt i en bestyrelsesbeslutning omlægger sit
regnskabsår fra 2023. Dermed vil Klasselotteriets
regnskabsår i 2022, som normalt ville løbe i perioden
fra den 1. april 2022 til den 31. marts 2023, at blive afsluttet
allerede den 31. december 2022, hvormed regnskabsåret
reduceres til ni måneder (fra og med den 1. april 2022 til og
med den 31. december 2022). Den 1. januar 2023 vil Klasselotteriet
påbegynde et nyt regnskabsår, der følger
kalenderåret, og som således harmonerer med
regnskabsåret for Danske Spil.
Når Klasselotteriets regnskabsår
omlægges, så det er det samme som Danske Spils,
fremrykkes de fremtidige indbetalinger af overskuddet fra
Klasselotteriet, hvormed der opstår en overgangsperiode med
et overskud fra Klasselotteriets forkortede regnskabsår
på ni måneder (fra og med den 1. april 2022 til og med
den 31. december 2022), som forventes at udgøre i
størrelsesorden 75 mio. kr.
Overskuddet fra overgangsperioden opstår
som følge af, at påbegyndelsen af Klasselotteriets
regnskabsår fremrykkes i 2023, og at praksis for indbetaling
for Klasselotteriet harmoniseres med Danske Spils praksis,
således at indbetalinger fra Klasselotteriet ikke kun sker
efter regnskabsårets afslutning, men derimod løbende
som to acontoindbetalinger i løbet af regnskabsåret og
eventuelt en endelig restbetaling efter regnskabsårets
afslutning.
Med omlægningen af Klasselotteriets
regnskabsår vil udlodningsmidlerne for 2024 og årene
frem bestå af overskuddet fra Danske Spils datterselskaber
Danske Lotteri Spil A/S og Klasselotteriet fra det
forudgående regnskabsår, dvs. at udlodningsmidlerne for
f.eks. 2024 vil basere sig på regnskabsperioden fra og med
den 1. januar 2023 til og med den 31. december 2023 for begge
selskaber.
Udlodningsmidlerne i 2023 (regnskabsåret
2022) vil derfor som udgangspunkt basere sig på overskud
udloddet fra Danske Lotteri Spil A/S for regnskabsperioden fra og
med den 1. januar 2022 til og med den 31. december 2022 samt
udbytte fra Klasselotteriet for regnskabsperioden fra og med den 1.
april 2021 til og med den 31. marts 2022, dvs. et allerede
afsluttet regnskabsår. Derudover vil der være en
overgangsperiode med et overskud fra Klasselotteriets forkortede
regnskabsår på ni måneder (fra og med den 1.
april 2022 til og med den 31. december 2022).
Den foreslåede stk. 4 indebærer,
at overskuddet fra overgangsperioden forbliver i Klasselotteriet i
forbindelse med sammenlægningen og ikke udbetales til
udlodningsmodtagerne, som fortsat i 2023 og frem vil få
udbetalt det forventede overskud fra Klasselotteriet.
Det bemærkes, at Klasselotteriets
udbyttepolitik er aftalebelagt med "Bred aftale om Nordsøens
fremtid" (2020), hvormed Klasselotteriets udbyttepolitik fra
regnskabsåret 2022 er fastlagt til 100 pct. af
Klasselotteriets overskud fratrukket reserver, der skal bindes
på egenkapitalen. Klasselotteriets udbyttepolitik bidrager
til finansieringen af aftalen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1303 af 4. september 2020, som ændret ved § 4 i lov
nr. 650 af 8. juni 2016 og § 2 i lov nr. 533 af 27. marts
2021, foretages følgende ændringer: | | | | § 8.
Tilladelse til udbud af klasselotteri kan gives til Det Danske
Klasselotteri A/S og af justitsministeren til Landbrugslotteriet og
Almindeligt Dansk Vare- og Industrilotteri. Stk. 2.
Tilladelsen til Det Danske Klasselotteri A/S kan med
skatteministerens godkendelse overdrages til et af Det Danske
Klasselotteri A/S helejet datterselskab. | | 1. I § 8, stk. 1, og to steder i stk. 2, ændres »Det Danske
Klasselotteri A/S« til: »Danske Spil A/S«. | | | | Danske Spil A/S' og Det
Danske Klasselotteri A/S' udbud af andre spil | | 2. I overskriften før § 9 udgår
»og Det Danske Klasselotteri A/S'«. | | | | § 9. Danske
Spil A/S og Det Danske Klasselotteri A/S kan søge om
tilladelse til at udbyde andre spil i medfør af denne lov i
selvstændige selskaber med begrænset ansvar på
kommercielle vilkår. Stk. 2.
--- | | 3. I § 9, stk. 1, udgår »og Det
Danske Klasselotteri A/S«. | § 9.
--- | | | Stk. 2.
Spillemyndigheden kan fastsætte nærmere regler for
selskaberne, som er nævnt i stk. 1, om konkurrence- og
regnskabsmæssige forhold. | | 4. I § 9, stk. 2, ændres
»selskaberne, som er nævnt i stk. 1,« til:
»Danske Spil A/S«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om afgifter af spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1209 af 13 august 2020, som
ændret ved § 4 i lov nr. 2226 af 29. december 2020,
foretages følgende ændring: | | | | § 4. Det
Danske Klasselotteri A/S skal betale en afgift på 6 pct. af
indskudssummen. | | 1. I § 4 ændres »Det Danske
Klasselotteri A/S« til: »Indehaveren af Danske Spil
A/S' tilladelse til udbud af klasselotteri«. | | | | | | | | | | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 1532 af 19. december 2017 om
udlodning af overskud og udbytte fra lotteri, som ændret ved
§ 3 i lov nr. 785 af 4. maj 2021, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | Lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri | | »Lov om udlodning
af overskud fra lotteri«. | §
1. --- 1) --- | | | | | 2. § 1, nr. 2 og 3, ophæves, og i stedet
indsættes: | 2) Overskud: Det resultat, Danske Spil A/S
opnår efter skat ved udbud af lotteri i medfør af
§ 6 i lov om spil, fratrukket reserver, der skal bindes
på egenkapitalen, og overskud fra spil udbudt i
Grønland. 3) Udbytte: Udbyttet fra Det Danske
Klasselotteri A/S, der udbyder klasselotteri i medfør af
§ 8 i lov om spil. 4) --- | | »2) Overskud: Det resultat, Danske
Spil A/S opnår efter skat ved udbud af lotteri og
klasselotteri, fratrukket reserver, der skal bindes på
egenkapitalen, og tilført reserver, der frigives fra den
bundne del af egenkapitalen, og fratrukket overskud fra lotteri
udbudt i Grønland.« Nr. 4-6 bliver herefter nr. 3-5. | 5) Udligningsbeløbet: Det
beløb, som staten tilfører det samlede
udlodningsbeløb, hvis overskud og udbytte er mindre end
udlodningsloftet, eller det beløb, som tilfalder staten,
hvis overskud og udbytte samlet overstiger udlodningsloftet. | | 3. To steder i
§ 1, nr. 5, 2. pkt., der bliver nr. 4, 2. pkt.,
udgår »og udbytte«. | | | 4. I § 1, nr. 6, der bliver nr. 5, affattes
således: | 6) Forbrugerprisindekset:
Forbrugerprisindekset, som det fremgår af den til enhver tid
nyeste udgave af Økonomisk Redegørelse. | | »5) Forbrugerprisindekset:
Forbrugerprisindekset for det pågældende år, som
opgøres af Danmarks Statistik.« | | | | | | 5. § 2, stk. 1-4, ophæves, og i
stedet indsættes: | § 2.
Udlodningsbeløbet fastsættes årligt som overskud
fra Danske Spil A/S og udbytte fra Det Danske Klasselotteri A/S
på baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det
forudgående kalenderår, samt et udligningsbeløb,
jf. stk. 4, og eventuelle ekstraordinære statslige
kompensationsbeløb efter stk. 5. Stk. 2.
Udlodningsloftet udgør det første udlodningsår
2.151 mio. kr., som reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017
til det første udlodningsår, jf. stk. 3. Det andet
udlodningsår fastsættes udlodningsloftet, således
at udligningsbeløbet, jf. stk. 4, 1. pkt., i første
udlodningsår ville have udgjort 60 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskud og udbytte. Resultatet anvendes til at
fastsætte udligningsbeløbet de efterfølgende
år. Stk. 3.
Udlodningsloftet reguleres årligt med forbrugerprisindekset.
Indekset anvendes med én decimal. Det regulerede
beløb afrundes opad til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 1.000.000. Stk. 4. I det
første udlodningsår fastsættes
udligningsbeløbet til 28 mio. kr. tillagt et beløb,
der svarer til halvdelen af forskellen mellem udlodningsloftet
efter stk. 2, 1. pkt., og overskud og udbytte. De
efterfølgende år fastsættes
udligningsbeløbet som 60 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet, jf. stk. 2, 2. pkt., og overskud og udbytte, hvis
overskud og udbytte sammenlagt er mindre end udlodningsloftet.
Overstiger overskud og udbytte sammenlagt udlodningsloftet, jf.
stk. 2, 2. pkt., fordeles 40 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskud og udbytte til udlodningsmodtagerne,
og de resterende 60 pct. af forskellen ned til udlodningsloftet
tilfalder staten. Stk. 5.
--- | | »Udlodningsbeløbet
fastsættes årligt som overskud fra Danske Spil A/S
på baggrund af regnskabsperioden, der afsluttes i det
forudgående kalenderår, samt et udligningsbeløb,
jf. stk. 3, 1. pkt. og eventuelle ekstraordinære statslige
kompensationsbeløb efter stk. 4. Udlodningsbeløbet
fratrækkes det beløb, der tilfalder staten, hvis
overskuddet overstiger udlodningsloftet, jf. stk. 3, 2. pkt.
Udlodningsbeløbet fratrækkes endvidere det
beløb, der tilfalder staten, hvis Danske Spil A/S frigiver
reserver fra egenkapitalen, jf. stk. 4. Stk. 2.
Udlodningsloftet fastsættes til 2.046,6 mio. kr. i
udlodningsåret 2019, og reguleres årligt med
forbrugerprisindekset. Indekset anvendes med én decimal. Det
regulerede beløb afrundes opad til nærmeste hele
million kroner. Stk. 3.
Udligningsbeløbet fastsættes som 60 pct. af forskellen
mellem udlodningsloftet, jf. stk. 2, og overskuddet, hvis
overskuddet er mindre end udlodningsloftet. Overstiger overskuddet
udlodningsloftet, jf. stk. 2, fordeles 40 pct. af forskellen mellem
udlodningsloftet og overskuddet til udlodningsmodtagerne, og de
resterende 60 pct. af forskellen mellem udlodningsloftet og
overskuddet tilfalder staten.« Stk. 5 bliver herefter stk. 4. | | | | § 28. Danske
Spil A/S indbetaler til Moderniseringsstyrelsen hver den 30. juni
og 31. december a conto halvdelen af de overskud, jf. § 2,
stk. 1, der forventes at fremkomme for det pågældende
regnskabsår. Danske Spil A/S indbetaler det endelige overskud
med fradrag af et beløb svarende til acontoindbetalingerne
til Moderniseringsstyrelsen i marts måned efter
regnskabsårets afslutning. Udgør acontoindbetalingerne
for et regnskabsår et større beløb end det
endeligt opgjorte overskud, tilbagebetaler Moderniseringsstyrelsen
differencebeløbet til Danske Spil A/S. | | 6. Tre steder i
§ 28, stk. 1, og i § 29 ændres
»Moderniseringsstyrelsen« til:
»Økonomistyrelsen«. 7. I § 28, stk. 1, 2. pkt., ændres
»marts måned« til: »april
måned«. | Stk. 2. Det
Danske Klasselotteri A/S indbetaler udbytte til
Moderniseringsstyrelsen efter regnskabsårets
afslutning. | | 8. § 28, stk. 2, ophæves. | | | | § 29.
Moderniseringsstyrelsen forestår viderebetalingen af de
beløb, der efter § 2 skal udloddes til
udlodningsmodtagere, jf. §§ 4-24, og regulerer eventuelt
efter regnskabsårets afslutning beløbene til
modtagerne. | | | | | | | | | | | | | | § 4 | | | | | | I folkeoplysningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 31. august 2018, som
ændret ved § 9 i lov nr. 1052 af 30. juni 2020,
foretages følgende ændring: | | | | § 12.
Kommunalbestyrelsen varetager administrationen i forbindelse med
aflønning m.v. fastsat i medfør af § 52 af
ledere og lærere ved virksomhed for de foreninger, der
ønsker det, og som ikke er tilknyttet en landsdækkende
organisation, der gennem Oplysningsforbundenes
Fællesråd modtager tilskud efter lov om udlodning af
overskud og udbytte fra lotteri. | | 1. I § 12 udgår »og
udbytte«. | | | | | | § 5 | | | | | | I lov om Danske Spil A/S, jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 25. maj 2021, foretages
følgende ændring: | | | | § 4.
Overskud, der fremkommer ved udbud af lotteri her i landet,
opgøres og udloddes efter lov om udlodning af overskud og
udbytte fra lotteri. Stk. 2.
--- Stk. 3.
--- | | 1. I § 4, stk. 1, indsættes efter
»af lotteri«: »og klasselotteri«, og
»og udbytte« udgår. |
|