Fremsat den 22. december 2021 af skatteministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af personskatteloven
(Nedsættelse af bundskatten som
følge af kommunale skattestigninger)
§ 1
I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. juni 2021, foretages
følgende ændring:
1. § 6,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,09. For personer, der
ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår 4,09.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2022.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2022.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås en
nedsættelse af bundskatten med 0,01 procentpoint som
kompensation for en samlet stigning i kommuneskatterne, der ved
vedtagelsen af de kommunale budgetter i oktober 2021 er opgjort til
ca. 122 mio. kr. i 2022.
Det følger dels af »Aftale om
reform af det kommunale tilskuds- og udligningssystem«, som
er indgået af regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet i maj
2020, dels af »Aftale om kommunernes økonomi for
2022«, som er indgået af regeringen (Socialdemokratiet)
og KL i juni 2021, at skatterne samlet set skal holdes i ro.
Rammerne til skatteforhøjelser og skattenedsættelser
med tilskud er således fastsat med henblik på, at de
kommunale skatter samlet set holdes i ro.
Kommunerne har vedtaget deres budgetter og
skattesatser for 2022, hvilket har medført en samlet
stigning af de budgetterede kommuneskatter i 2022, der på
baggrund af vedtagelsen af de kommunale budgetter i oktober 2021 er
opgjort til ca. 122 mio. kr. Det foreslås derfor at
nedsætte den statslige bundskattesats med 0,01 procentpoint
svarende til de højere kommunale skattesatser i
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår.
Herved neutraliseres det højere kommuneskatteniveau,
således at skatterne samlet set holdes i ro.
2. Lovforslagets
hovedpunkt
2.1. Nedsættelse
af bundskatten som følge af kommunale
skattestigninger
2.1.1.
Gældende ret
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Der betales bundskat af den personlige
indkomst, dvs. alle de indkomster, der indgår ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, og som ikke er
kapitalindkomst, med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst. Der kan ikke fradrages negativ
nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag i grundlaget
for bundskatten. For ægtefæller foretages en samlet
opgørelse af deres eventuelle positive og negative
nettokapitalindkomster, før bundskatten beregnes, så
det kun er i det omfang, at de samlet set har positiv
nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget.
Bundskatten beregnes for indkomståret
2022 med 12,10 pct.
Der gælder særlige regler for
indbyggere på Ertholmene, dvs. Christiansø og
Frederiksø. De særlige regler blev indført fra
og med indkomståret 2010 og skal ses i lyset af den gradvise
sammenlægning af sundhedsbidraget og bundskatten. Indbyggere
på Ertholmene betaler ikke kommuneskat, fordi Ertholmene
hverken er en del af en kommune eller en region, og indbyggerne var
ligeledes fritaget for at betale sundhedsbidrag, der medgik til
finansiering af kommunale og regionale sundhedsudgifter. Den
gradvise forhøjelse af bundskatten som følge af den
gradvise udfasning af sundhedsbidraget gjaldt derfor ikke disse
personer, som fortsat betaler en lavere bundskattesats.
For disse personer udgør bundskatten
4,10 pct. for indkomståret 2022.
Der er fastsat loft over den samlede
skatteprocent, som en skattepligtig kan komme til at betale af sin
indkomst, et såkaldt »skatteloft«. Der
gælder ét loft for beskatningen af personlig indkomst
og ét loft for beskatningen af positiv
nettokapitalindkomst.
Et skatteloft virker som en
maksimumgrænse for beskatningen. For personlig indkomst
finder skatteloftet anvendelse, hvis indkomstskatteprocenterne til
staten (bundskat og topskat) samt skatteprocenten til kommunen
tilsammen overstiger 52,07 pct. for indkomståret 2022. I
dette tilfælde reduceres topskatten af personlig indkomst
svarende til, at skatteprocenten ved beregningen af topskatten
bliver nedsat med forskellen mellem summen af skatteprocenterne og
52,07 pct. På samme måde finder skatteloftet for
positiv nettokapitalindkomst anvendelse, hvis beskatningsprocenten
for positiv nettokapitalindkomst overstiger 42 pct. I dette
tilfælde reduceres topskatten af positiv nettokapitalindkomst
svarende til, at skatteprocenten ved beregning af topskatten bliver
nedsat med forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42
pct.
2.1.2.
Skatteministeriets overvejelser
Med kommunernes vedtagelse i oktober 2021 af
budgetter og skatteprocenter for 2022 kan det konstateres, at
kommuneskatterne er opgjort til samlet set at stige med ca. 122
mio. kr. i 2022, hvilket dækker over en stigning på ca.
147 mio. kr. i indkomstskatten og en nedsættelse på ca.
26 mio. i dækningsafgiften for erhvervsejendomme.
Regeringen (Socialdemokratiet) og Venstre,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Alternativet er med
»Aftale om reform af det kommunale tilskuds- og
udligningssystem« fra maj 2020 enige om at
understøtte, at kommunernes indkomstskat under ét
ikke stiger som følge af udligningsreformen, jf. også
»Aftale om kommunernes økonomi for 2022«.
Det foreslås derfor at nedsætte
den statslige bundskat svarende til de højere kommunale
skatter i 2022 for at neutralisere det højere
kommuneskatteniveau, således at skatterne samlet set holdes i
ro. Der er foretaget tilsvarende justeringer for tidligere
år, bl.a. for 2020 og 2021.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås at kompensere borgerne for
den kommunale skattestigning ved at nedsætte den statslige
bundskat for 2022 og efterfølgende indkomstår med 0,01
procentpoint.
For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår foreslås således
en nedsættelse af bundskattesatsen fra 12,10 pct. til 12,09
pct. For indbyggerne på Ertholmene foreslås bundskatten
for indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår nedsat fra 4,10 pct. til 4,09 pct.
Herved neutraliseres det højere
kommuneskatteniveau i form af ændringer i de kommunale
indkomst- og ejendomsskatter, således at skatterne samlet set
holdes i ro.
Der foreslås ikke en parallel
nedsættelse af skatteloftet for personlig indkomst. Når
skatteloftet fastholdes, samtidig med at bundskatten
nedsættes, vil det alt andet lige medføre mindre
skatteloftsnedslag i topskatten. Herved modsvares det øgede
skatteloftsnedslag, der ellers ville blive givet som kompensation
for det højere kommuneskatteniveau. Tilsvarende gælder
for skatteloftet for kapitalindkomst.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
3.1.
Økonomiske konsekvenser
Lovforslaget, der vedrører en
nedsættelse af bundskatten, har til formål at
kompensere borgerne for stigningen i den samlede kommuneskat, som
på baggrund af de kommunale budgetter er opgjort til ca. 122
mio. kr. i umiddelbar virkning i 2022. Da bundskattesatsen
fastsættes med to decimaler, er det ikke muligt at reducere
bundskattesatsen, så det svarer præcist til
forhøjelsen af kommuneskatterne.
Reduktionen på 0,01 procentpoint
skønnes således at indebære et mindreprovenu i
2022 på ca. 125 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 90 mio.
kr. efter tilbageløb og adfærd, jf. tabel 1.
For finansåret 2022 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 60 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2022 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2022 i foråret
2023.
For topskatteydere i kommuner, der er omfattet
af skatteloftet for personlig indkomst, medfører den lavere
bundskattesats en afledt effekt, idet en del af
bundskattenedsættelsen ikke vil slå igennem på
skattebetalingen, men blive neutraliseret af et mindre nedslag i
topskatten. Tilsvarende vil der i alle kommuner være en
afledt effekt på skatteloftet for kapitalindkomst. Samlet set
reduceres nedslaget i topskatten med 6 mio. kr., hvilket er
indregnet i skønnet over den umiddelbare virkning på
ca. 125 mio. kr. En del af de 6 mio. kr. tilfalder kommunerne, da
den kommunale medfinansiering af skattenedslaget for personlig
indkomst vil reduceres med ca. 3 mio. kr. i 2022.
I forbindelse med det kommunale bloktilskud
for 2023 og frem vil skøn over kommunernes
skatteindtægter, herunder skøn for medfinansiering af
skattenedslaget som følge af skatteloftet for personlig
indkomst, være baseret på den nye bundskat. Der vil
således i den forbindelse blive taget højde for
mindreudgifterne for kommunerne som følge af
bundskattenedsættelsens virkning på skatteloftet.
Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved nedsættelse af bundskatten | Mio. kr. (2022-niveau) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Varigt | Finansår 2022 | Umiddelbar virkning | -125 | -125 | -125 | -125 | -125 | -60 | Virkning efter tilbageløb | -95 | -95 | -95 | -95 | -95 | - | Virkning efter tilbageløb og
adfærd | -90 | -90 | -90 | -90 | -90 | - | Umiddelbar virkning for
kommuneskatten | 3 | - | - | - | - | - |
|
3.2.
Implementeringskonsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget følger principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at principperne for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Nedsættelsen af bundskatten vil blive
indarbejdet i forskudsændringssystemet for 2022.
Skattelettelsen opnås i løbet af 2022, hvis den
skattepligtige får ændret sin forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret, mens de resterende
skattepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2022, som er tilgængelig i
TastSelv i marts 2023. Her vil nedsættelsen af bundskatten
alt andet lige resultere i en større overskydende skat eller
en lavere restskat.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at
indebære klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at
indebære miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
ekstern høring, da lovforslaget er af teknisk karakter og
udelukkende til gunst for borgerne.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Den kommunale medfinansiering af
skatteloftet for personlig indkomst skønnes at blive
reduceret med ca. 3 mio. kr. | Mindreprovenu på ca. 90 mio. kr. i
varig virkning efter tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Nedsættelsen af bundskatten vil blive
indarbejdet i forskudsændringssystemet for 2022.
Skattelettelsen opnås i løbet af 2022, hvis den
skattepligtige får ændret sin forskudsopgørelse
i løbet af indkomståret, mens de resterende
skattepligtige vil få skattelettelsen i forbindelse med
årsopgørelsen for 2022. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Bundskat er en statslig indkomstskat, der
betales af personer, som er skattepligtige til Danmark.
Grundlaget for bundskatten består af den
personlige indkomst med tillæg af eventuel positiv
nettokapitalindkomst, jf. personskattelovens § 6, stk. 1. Der
kan ikke fradrages negativ nettokapitalindkomst og
ligningsmæssige fradrag i grundlaget for bundskatten. For
ægtefæller foretages der en udligning af deres
eventuelle positive og negative nettokapitalindkomster, før
bundskatten beregnes, så det kun er i det omfang, at de
samlet set har positiv nettokapitalindkomst, at denne medregnes til
bundskattegrundlaget, jf. personskattelovens § 6, stk. 3.
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, 2.
pkt., er bundskattesatsen 12,10 pct. i indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår.
Der gælder ifølge
personskattelovens § 6, stk. 2, 3. pkt., særlige regler
for personer, der ikke har pligt til at betale indkomstskat efter
§ 8 c eller kommunal indkomstskat efter lov om kommunal
indkomstskat.
De personer, der er omfattet af bestemmelsen,
er indbyggere på Ertholmene, dvs. Christiansø og
Frederiksø, som er de eneste beboede øer i
øgruppen.
De særlige regler blev indført
fra og med indkomståret 2010, jf. lov nr. 459 af 12. juni
2009, og skal ses i lyset af den gradvise sammenlægning af
sundhedsbidraget og bundskatten. Indbyggere på Ertholmene
betaler ikke kommuneskat, fordi Ertholmene hverken er en del af en
kommune eller en region, og indbyggerne var ligeledes
fritaget for at betale sundhedsbidrag. Den
gradvise forhøjelse af bundskatten som
følge af den gradvise udfasning af sundhedsbidraget gjaldt
derfor ikke disse personer, som fortsat betaler en lavere
bundskattesats.
Efter personskattelovens § 6, stk. 2, 4.
pkt. er bundskattesatsen for disse personer 4,10 pct. for
indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår.
I personskattelovens § 19 er der fastsat
loft over den samlede skatteprocent, som en skattepligtig kan komme
til at betale af sin indkomst, et såkaldt
»skatteloft«. Der gælder ét loft for
beskatningen af personlig indkomst og ét loft for
beskatningen af positiv nettokapitalindkomst.
Skatteloftet for personlig indkomst virker
på den måde, at hvis indkomstskatteprocenterne til
staten bestående af bundskat og topskat samt skatteprocenten
til kommunen tilsammen for indkomståret 2022 overstiger 52,07
pct., reduceres topskatten for så vidt angår den
personlige indkomst med et antal procentpoint svarende til
forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 52,07 pct, jf.
personskattelovens § 19, stk. 1, 1. og 6. pkt.
Tilsvarende reduceres procenten for topskatten
af positiv nettokapitalindkomst med et antal procentpoint svarende
til forskellen mellem summen af skatteprocenterne og 42 pct. i
medfør af skatteloftet for positiv nettokapitalindkomst, jf.
personskattelovens § 19, stk. 2.
Som følge af kommunale skattestigninger
i 2022 foreslås det at nyaffatte personskattelovens § 6, stk. 2, for at neutralisere det
højere kommuneskatteniveau, således at skatterne
samlet set holdes i ro.
Det foreslås i 1.
pkt., at bundskattesatsen for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
12,09.
Det foreslås således, at
bundskatten vil blive sænket med 0,01 procentpoint fra 12,10
pct. til 12,09 pct. i 2022 og efterfølgende
indkomstår.
Der foreslås i 2.
pkt., at bundskattesatsen for personer, der ikke har pligt
til at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal
indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat, udgør
procenten 4,09 for indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår.
Herved vil bundskatten også blive
sænket med 0,01 procentpoint for indbyggere
på Ertholmene, således at bundskatten for
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
vil blive nedsat fra 4,10 pct. til 4,09 pct.
Skatteloftet for personlig indkomst på
52,07 pct. i 2022 og efterfølgende indkomstår, jf.
personskattelovens § 19, stk. 1, samt skatteloftet for positiv
nettokapitalindkomst på 42 pct., jf. personskattelovens
§ 19, stk. 2, foreslås ikke ændret. Når
skatteloftet fastholdes, samtidig med at bundskatten
nedsættes, vil det alt andet lige medføre mindre
skatteloftsnedslag i topskatten. Herved modsvares det øgede
skatteloftsnedslag, der ellers ville blive givet som kompensation
for det højere kommuneskatteniveau for 2022.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. marts 2022.
Det foreslås i stk.
2, at nedsættelsen af bundskatten tillægges
virkning fra og med indkomståret 2022.
Nedsættelsen af bundskatten
tillægges således virkning tilbage i tid. Det skyldes,
at bundskattesatsen skal være gældende for hele
indkomståret. Nedsættelsen af bundskatten
indebærer en skattelettelse og er udelukkende af
begunstigende karakter.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
foreslås ændret, ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne
eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I personskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1284 af 14. juni 2021, foretages
følgende ændring: | | | | § 6.
--- | | | Stk. 2. For
indkomståret 2021 udgør procenten 12,09. For
indkomståret 2022 og efterfølgende indkomstår
udgør procenten 12,10. For personer, der ikke har pligt til
at betale indkomstskat efter § 8 c eller kommunal indkomstskat
efter lov om kommunal indkomstskat, udgør procenten for
indkomståret 2021 4,09. For indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår udgør procenten
4,10. Stk.
3. --- | | 1. § 6, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2.
For indkomståret 2022 og efterfølgende
indkomstår udgør procenten 12,09. For personer, der
ikke har pligt til at betale indkomstskat efter § 8 c eller
kommunal indkomstskat efter lov om kommunal indkomstskat,
udgør procenten for indkomståret 2022 og
efterfølgende indkomstår 4,09.« |
|