Fremsat den 15. december 2021 af Nick Hækkerup
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Kriminalisering af identitetsmisbrug)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1851 af 20. september 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 264 d indsættes:
Ȥ 264 e. For
identitetsmisbrug straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder den, der uberettiget
1) anvender
oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr., navn og billeder,
til på utilbørlig vis at udgive sig for at være
denne person eller
2) videregiver
materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden
person, herunder cpr.nr., navn og billeder, til på
utilbørlig vis at manipulere denne persons
fremtræden.«
2. I
§ 271, stk. 1, indsættes
efter »§§ 264 d,«: »264 e«.
3. I
§ 271, stk. 1, indsættes
efter »eller et billede«: »m.v.«.
4. I
§ 275, stk. 2, nr. 1, ændres
»264 d« til: »264 e«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2022.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. Indledning | 2. Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. Kriminalisering af
identitetsmisbrug | | 2.1.1. Gældende ret | | 2.1.1.1.
Databeskyttelseslovgivningen | | 2.1.1.2. Ophavsretsloven | | 2.1.1.3. Markedsføringsloven | | 2.1.1.4.
Reklamebekendtgørelsen | | 2.1.2. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.1.3. Den foreslåede ordning | | 2.2. Sletning af udtalelser, meddelelser,
billeder mv. | | 2.2.1. Gældende ret | | 2.2.2. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.2.3. Den foreslåede ordning | | 2.3. Påtale af
identitetsmisbrug | | 2.3.1. Gældende ret | | 2.3.2. Justitsministeriets
overvejelser | | 2.3.3. Den foreslåede ordning | 3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv. | 5. Administrative konsekvenser for borgerne | 6. Klimamæssige konsekvenser | 7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den øgede digitalisering har ført mange nye
muligheder med sig. Digitaliseringen gør i nogle
tilfælde vores kommunikation mere effektiv, og den gør
os mere forbundne. Sociale medier spiller samtidig en større
rolle i hverdagen hos de fleste og har også medført en
lang række nye muligheder, når det kommer til f.eks.
den offentlige debat, hvor flere får mulighed for at give
deres stemme til kende. Sociale medier giver også en
øget mulighed for at holde kontakt med familie og venner og
til at kommunikere på tværs af landegrænser.
Digitaliseringen medfører dog også en række
udfordringer. I takt med en øget digitalisering af
samfundet, herunder at kommunikationen mellem mennesker i stigende
grad sker via sociale medier og lignende, opstår en
øget risiko for identitetsmisbrug, som ikke
nødvendigvis sker med uberettiget økonomisk vinding
for øje, men som ikke desto mindre kan opleves som
krænkende for den, der får misbrugt sin identitet.
Identitetsmisbrug er i dag ikke kriminaliseret i dansk ret.
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten er enige om, at det er et problem, og at lovgivningen
på dette område ikke er fulgt med tiden. Det er derfor
besluttet, at identitetsmisbrug skal kriminaliseres i
straffeloven.
Det foreslås på den baggrund, at der i straffelovens
kapitel om freds- og ærekrænkelser indsættes en
ny bestemmelse, der kriminaliserer den, der uberettiget anvender
oplysninger, herunder cpr.nr., navn og billeder, til på
utilbørlig vis at udgive sig for at være en anden
person, eller uberettiget videregiver materiale, hvor der er gjort
brug af sådanne oplysninger til på utilbørlig
vis at manipulere en anden persons fremtræden. Det
foreslås, at forbuddet mod identitetsmisbrug skal gælde
generelt, dvs. både når misbruget foregår
på og uden for internettet.
Forslaget indebærer, at der indsættes en ny §
264 e i straffeloven, hvorefter den, der uberettiget anvender
oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr., navn og billeder,
til på utilbørlig vis at udgive sig for at være
denne person, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder for identitetsmisbrug. Det samme gælder den,
der uberettiget videregiver materiale, hvor der er gjort brug af
sådanne oplysninger om en anden person til på
utilbørlig vis at manipulere denne persons
fremtræden.
Forslaget indebærer endvidere, at det tilføjes i
straffelovens § 271, stk. 1, at det ved dom for
overtrædelse af § 264 e, samtidig kan bestemmes, at
oplysninger, herunder udtalelser, meddelelser, billeder mv., skal
slettes, hvis det er muligt.
Forslaget indebærer endelig, at der tilføjes en
henvisning til den foreslåede § 264 e i straffelovens
§ 275, stk. 2, nr. 1, om betinget offentlig påtale.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Kriminalisering af identitetsmisbrug
2.1.1. Gældende ret
Identitetsmisbrug er ikke kriminaliseret i dansk ret. Der findes
dog en række bestemmelser i straffeloven, der kriminaliserer
misbrug af en andens identitet med henblik på at opnå
en økonomisk gevinst eller lignende.
Det drejer sig f.eks. om straffelovens § 279 om bedrageri,
når misbruget sker med henblik på at opnå en
uberettiget økonomisk vinding, f.eks. ved at udgive sig for
en anden og optage lån eller foretage et køb med et
dertil hørende formuetab til følge for forurettede.
Det drejer sig endvidere om straffelovens § 263, hvis der er
tale om hacking eller brud på brevhemmeligheden.
Identitetsmisbrug kan også foregå ved, at en person
opretter en falsk profil på eksempelvis et socialt medie,
hvor den pågældende udgiver sig for at være en
anden eksisterende person. Hvis den pågældende i den
forbindelse videregiver oplysninger om den anden person, vil det
efter omstændighederne kunne udgøre en
overtrædelse af straffelovens § 264 d om uberettiget
videregivelse af meddelelser mv. vedrørende en andens
private forhold. Straffelovens § 264 d finder således
anvendelse, hvor en gerningsperson uberettiget videregiver
meddelelser eller billeder vedrørende en andens private
forhold eller i øvrigt billeder af den
pågældende under omstændigheder, der
åbenbart kan forlanges unddraget en bredere offentlighed.
Der vil også kunne være tale om en strafbar
ærekrænkelse efter straffelovens § 267, hvis man
eksempelvis bruger profilen til at fremstille den anden person i et
dårligt lys ved at give udtryk for ekstreme synspunkter, som
den pågældende ikke kan tillægges.
Straffelovens § 171 om dokumentfalsk og straffelovens
§ 276 om tyveri vil endvidere efter omstændighederne
kunne være relevante, f.eks. hvis forudgående
dokumentfalsk eller tyveri muliggør et efterfølgende
identitetsmisbrug.
Straffeloven dækker imidlertid ikke alle tilfælde af
misbrug af en anden persons identitet. Eksempelvis vil det ikke i
sig selv være strafbart efter straffeloven blot at give sig
ud for at være en anden, f.eks. ved at oprette en profil
på sociale medier, der fremstår som en anden
persons.
2.1.1.1. Databeskyttelseslovgivningen
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
gælder bl.a. for behandling af personoplysninger, der helt
eller delvist foretages ved hjælp af automatisk (elektronisk)
databehandling som f.eks. på en computer og internettet.
Det følger bl.a. af databeskyttelsesforordningens artikel
5 og 6, at personoplysninger skal behandles lovligt, og at
behandling kun er lovlig, hvis det sker med samtykke fra den
person, oplysningerne vedrører (den registrerede), eller
hvis det er nødvendigt af hensyn til varetagelse af mindst
én af de legitime interesser, der er nærmere angivet i
forordningens artikel 6, stk. 1, litra b-f. Behandling af
personoplysninger, der f.eks. sker som led i oprettelse af falske
profiler på internettet med en anden persons navn og/eller
billede, vil kunne udgøre en overtrædelse heraf.
Overtrædelse af databeskyttelsesreglerne kan efter
omstændighederne straffes med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder i medfør af databeskyttelseslovens
§ 41.
2.1.1.2. Ophavsretsloven
Efter ophavsretslovens §§ 1 og 2 har den, som
frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
ophavsret til værket og dermed som udgangspunkt eneret til at
råde over det.
Efter lovens § 70 har den, som fremstiller et fotografisk
billede (fotografen), eneret til at råde over billedet ved at
fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det
tilgængeligt for almenheden. Ophavsmanden kan dog ikke
råde over et bestilt portrætfoto uden samtykke fra
bestilleren, jf. lovens § 60.
Efter ophavsretslovens § 76 kan overtrædelse af
lovens § 2 eller § 70 straffes med bøde eller i
visse tilfælde under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år og 6
måneder. Herudover indeholder ophavsretslovens § 76,
stk. 2, en henvisning til straffelovens § 299 b, hvorefter
ophavsretskrænkelser af særlig grov karakter kan
straffes med fængsel indtil 6 år (typisk når
gerningsmanden skaffer sig selv eller andre uberettiget
vinding).
2.1.1.3. Markedsføringsloven
Markedsføringslovens § 3 indeholder et krav om, at
erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under
hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene
samfundsinteresser. Det kan eksempelvis være i forbindelse
med uberettiget brug af et billede i strid med
markedsføringslovens regler om god
markedsføringsskik. Det er således ikke tilladt at
bruge billeder af andre personer i sin markedsføring, hvis
der ikke er meddelt tilladelse fra de personer, der kan ses
på billedet.
Det følger af markedsføringslovens § 24, stk.
1, og § 32, stk. 2, at handlinger i strid med loven kan
forbydes ved dom, hhv. at Forbrugerombudsmanden kan meddele
påbud, hvis en handling klart er i strid med loven og ikke
kan ændres ved forhandling.
Efter markedsføringslovens § 37, stk. 1, kan
tilsidesættelse af et forbud eller påbud nedlagt af
retten eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden har meddelt,
straffes med bøde eller fængsel i op til 4
måneder.
2.1.1.4. Reklamebekendtgørelsen
Det fremgår af reklamebekendtgørelsens § 10,
at reklamer i radio og fjernsyn ikke må afbilde eller
referere til personer, det være sig i disses private eller
offentlige egenskaber, medmindre forudgående tilladelse er
opnået.
Reklamer må heller ikke uden forudgående tilladelse
afbilde eller referere til noget, der tilhører en person,
på en måde, der er egnet til at fremkalde indtrykket af
en personlig anbefaling.
Efter reklamebekendtgørelsens § 39 kan en
overtrædelse heraf straffes med bøde.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Identitetsmisbrug er i dag ikke særskilt kriminaliseret i
dansk ret, og straffeloven dækker derfor langt fra alle
tilfælde af misbrug af en anden persons identitet. Det er for
eksempel ikke i sig selv strafbart efter straffeloven at oprette en
profil på sociale medier, hvor man udgiver sig for at
være en anden.
Internettet har været med til at ændre den
måde, vi kan kommunikere med hinanden på, og er i
høj grad blevet en integreret del af danskernes hverdag.
Samtidig spiller sociale medier en stadig større rolle i
hverdagen hos de fleste danskere, herunder ikke mindst hos de yngre
generationer, som er massivt til stede på de nye medier.
Disse medier udgør efterhånden også unges
primære kilde til information om, hvad der sker i verden
omkring dem. Sociale medier bruges dog ikke kun til udveksling af
synspunkter og nyhedsformidling. For mange er sociale medier en
væsentlig faktor i deres sociale liv, der bl.a. bruges til at
holde kontakt med familie og venner samt til at indgå i
diverse grupper og fællesskaber med ligesindede, jf.
betragtningerne i betænkning nr. 1573/2020 om
ytringsfrihedens rammer og vilkår i Danmark, side 629ff.
Digitaliseringen og udbredelsen af sociale medier har desuden
medført nye udfordringer, herunder at det bl.a. i mere
udpræget grad er blevet muligt at misbruge andre personers
navne og billeder.
Det ses i den forbindelse generelt, at helt almindelige borgere
i stigende grad får misbrugt deres profiler på sociale
medier mv.
Rigspolitiet har bl.a. oplyst, at politiet ser en del sager,
hvor personer oplever, at andre personer opretter profiler på
datingsider og lignende, hvilket medfører, at de forurettede
kontaktes af personer, som f.eks. ønsker seksuelle
tjenester.
Danmarks Radio har endvidere i en dokumentarserie beskrevet,
hvordan en person havde været udsat for, at en anden person
gennem flere år havde oprettet en falsk profil på
datingplatformen Tinder med forurettedes billeder i et andet navn
og taget kontakt til utallige mennesker. Der blev ikke i
tilknytning hertil begået bedrageri eller anden kriminalitet,
og forholdet var derfor ikke omfattet af straffeloven. TV2 har
ligeledes beskrevet, hvordan en familiefar fik sine billeder
misbrugt på falske profiler på platformene Tinder,
Facebook og Instagram under et andet navn. Familiefaren oplevede
endvidere, at han blev misbrugt i en video, der viste en optagelse
af en videochat, hvor familiefaren indgik, men hvor stemmen var en
anden persons.
Danmarks Radio har desuden skrevet om, at en kendt dansker har
oplevet at få sit navn og ansigt misbrugt i svindelannoncer
på Facebook og Instagram. Ud over konsekvensen for
forurettede som følge af identitetsmisbruget, førte
det angiveligt også til, at hundredvis af danskere skulle
være blevet lokket til at bruge penge på falske
investeringsprojekter. TV2 har desuden beskrevet, hvordan en eller
flere ukendte gerningsmænd i fysiske breve har udgivet sig
for at være en politiker med navn, billede, telefonnummer,
privatadresse og underskrift.
Justitsministeriet finder, at der på den baggrund er behov
for en øget regulering af området, så det
sikres, at lovgivningen på dette punkt følger med
tiden. Det gælder særligt i relation til internettet,
herunder sociale medier og datingplatforme, da identitetsmisbrug i
høj grad er et internetbaseret fænomen, men også
i de tilfælde, hvor identitetsmisbrug ikke foregår
på internettet.
En kriminalisering af identitetsmisbrug bør derfor efter
Justitsministeriets opfattelse gælde både, hvor
identitetsmisbrug sker digitalt, og hvor det finder sted i den
fysiske verden.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
straffelovens § 264 e, der indfører et forbud mod
identitetsmisbrug, selvom der ikke i forlængelse heraf
begås en strafbar handling.
Forslaget indebærer, at den, der uberettiget anvender
oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr., navn og billeder,
til på utilbørlig vis at udgive sig for at være
denne person, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder for identitetsmisbrug. Det samme gælder den,
der uberettiget videregiver materiale, hvor der er gjort brug af
oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr., navn og billeder,
til på utilbørlig vis at manipulere denne persons
fremtræden.
Kriminaliseringen stiller ikke krav om, at identitetsmisbruget
er sket med et bestemt formål om f.eks. at skade den anden
persons omdømme eller med henblik på økonomisk
vinding. Disse former for identitetsmisbrug vil således som
udgangspunkt allerede i dag være strafbare, jf. straffelovens
bestemmelser om ærekrænkelse og bedrageri.
Det foreslås, at bestemmelsen om identitetsmisbrug
får en strafferamme på bøde eller fængsel
indtil 6 måneder, og overtrædelser af bestemmelsen
forudsættes som udgangspunkt straffet med bøde
på 10.000 kr. i førstegangstilfælde. En
strafferamme på op til 6 måneders fængsel svarer
til strafferammen for en række overtrædelser i
straffelovens kapitel om freds- og ærekrænkelser, der
umiddelbart synes sammenlignelige med hensyn til
strafværdighed, herunder husfredskrænkelser,
uberettiget fotografering og uberettiget videregivelse af
oplysninger vedrørende en andens private forhold.
Som anført ovenfor under pkt. 2.1.1.1 vil
identitetsmisbrug tillige kunne udgøre en overtrædelse
af databeskyttelsesforordningen.
Databeskyttelsesforordningens artikel 83 og 84 indeholder
bestemmelser om pålæggelse af bøder og andre
sanktioner for overtrædelse af forordningen. Bestemmelserne
suppleres af databeskyttelsesloven. Efter artikel 84 kan
medlemsstaterne fastsætte regler om sanktioner for
overtrædelse af forordningen, navnlig overtrædelser som
ikke er underlagt bøder i henhold til artikel 83.
Sanktionerne skal være effektive, stå i et rimeligt
forhold til overtrædelsen og have afskrækkende
virkning.
Det fremgår af betænkning nr. 1565/2017 om
databeskyttelsesforordningen, at medlemsstaterne i medfør af
forordningens artikel 84 nationalt kan indføre og opretholde
bestemmelser i særlovgivning, der straffes med andre
sanktioner, herunder bøde- eller fængselsstraf. Det
fremgår endvidere af betænkningen, at det må
antages, at sådanne sanktioner skal fastsættes
forholdsmæssigt i forhold til bødeniveauet i
forordningens artikel 83 for at sikre en virkning svarende til
forordningens. Der henvises til betænkningens side 947.
Efter Justitsministeriets vurdering indebærer det, at
udmåling af straf for overtrædelser af den
foreslåede § 264 e i straffeloven, i det omfang
forholdet falder inden for forordningens og databeskyttelseslovens
anvendelsesområde, skal ske under iagttagelse af
strafniveauet for overtrædelser af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås endvidere, at overtrædelse af
bestemmelsen er undergivet privat påtale, men således
at offentlig påtale kan ske, når den forurettede
anmoder herom, jf. nedenfor under pkt. 2.3. Dette svarer til den
almindelige ordning for freds- og ærekrænkelser.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
2.2. Sletning
af udtalelser, meddelelser, billeder mv.
2.2.1. Gældende ret
Databeskyttelsesforordningen indeholder bl.a. bestemmelser om
sletning af personoplysninger. Det følger bl.a. af
forordningens artikel 17, at den dataansvarlige skal slette
personoplysninger, hvis de er blevet behandlet ulovligt. Herudover
skal de grundlæggende principper i forordningens artikel 5
iagttages. Det følger bl.a. af bestemmelsen, at
personoplysninger skal være korrekte og om nødvendigt
ajourførte, og at der skal tages ethvert rimeligt skridt for
at sikre, at personoplysninger, der er urigtige i forhold til de
formål, hvortil de behandles, straks slettes eller berigtiges
(rigtighed). Endvidere skal personoplysninger opbevares på en
sådan måde, at det ikke er muligt at identificere de
registrerede i et længere tidsrum end det, der er
nødvendigt til de formål, hvortil de
pågældende personoplysninger behandles
(opbevaringsbegrænsning).
Den person, oplysningerne vedrører (den registrerede),
kan f.eks. påberåbe sig sin ret til sletning i
medfør af artikel 17 direkte over for den dataansvarlige,
ligesom den registrerede kan klage til Datatilsynet, som i
medfør af artikel 58 kan påbyde den dataansvarlige at
slette oplysningerne.
Efter straffelovens § 271, stk. 1, kan det ved dom for
overtrædelse af § 264 d (uberettiget videregivelse af
meddelelser eller billeder vedrørende private forhold),
§ 267 (ærekrænkelser) eller § 267, jf. §
268 (grove ærekrænkelser), samtidig bestemmes, at en
udtalelse, en meddelelse eller et billede skal slettes, hvis det er
muligt.
Efter straffelovens § 271, stk. 2, påhviler
forpligtelsen efter stk. 1 den, der dømmes for
overtrædelsen. Har denne ikke rådighed over udtalelsen,
meddelelsen eller billedet, kan forpligtelsen pålægges
den, som har en sådan rådighed, jf. straffelovens
§ 271, stk. 2.
Bestemmelsen i straffelovens § 271 er indsat ved lov nr.
1719 af 27. december 2018 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om erstatningsansvar og medieansvarsloven
(Freds- og ærekrænkelser m.v.).
Straffelovens § 271 er begrænset til tilfælde,
hvor en person dømmes for overtrædelse af §§
264 d, 267 eller 268. I en dom herom kan det således
bestemmes, at den udtalelse eller meddelelse eller det billede, som
en person dømmes for fremsættelse, udbredelse eller
viderebringelse af, skal slettes.
Bestemmelsen kan ikke anvendes i relation til udtalelser,
meddelelser eller billeder, som ikke har den nødvendige
tilknytning til overtrædelsen af §§ 264 d, 267
eller 268. I tilfælde, hvor en person dømmes for
overtrædelse af § 267, er det således kun den
udtalelse eller meddelelse, der indeholder
ærekrænkelsen, som bestemmelsen finder anvendelse
på, ligesom det kun er det billede, der er videregivet i
strid med § 264 d, bestemmelsen finder anvendelse
på.
Bestemmelsens stk. 2 indebærer, at forpligtelsen
primært pålægges den domfældte.
Bestemmelsen kan således kun anvendes over for andre, hvis
disse har rådighed over en udtalelse mv., som domfældte
ikke har rådighed over. Bestemmelsen kan anvendes både
over for domfældte og flere andre, hvis dette - fordi
udtalelsen mv. findes flere steder - er nødvendigt for at
opnå tilstrækkelig sletning.
Rådighed skal forstås sådan, at det skal
være muligt at slette den pågældende udtalelse
mv. Denne mulighed kan f.eks. foreligge, hvis man har (lovlig)
adgang til at redigere den hjemmeside, som indeholder udtalelsen,
eller hvis man har (lovlig) adgang til den Facebook-konto, hvor
udtalelsen mv. er udbredt fra.
Pålægget indebærer, at udtalelsen mv. skal
slettes, i det omfang dette er muligt for domfældte eller en
anden person. Der kan ikke i pålægget indfortolkes en
pligt for domfældte til at rette henvendelse til
søgemaskiner, sociale medier mv. med henblik på at
få disse til at slette udtalelser mv., som domfældte
ikke har rådighed over, selv om det er domfældte, der
har udbredt dem, medmindre en sådan pligt følger af
databeskyttelsesforordningen. Der er imidlertid mulighed for
direkte at pålægge søgemaskiner, sociale medier
mv. forpligtelser efter bestemmelsen.
Er en person pålagt at fjerne en udtalelse mv. efter
bestemmelsen, og efterkommes dette pålæg ikke, kan den
pågældende straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder, jf. retsplejelovens § 535, stk. 1. Den
pågældende kan endvidere efter omstændighederne
på ny straffes efter §§ 264 d, 267 eller 268.
Straffelovens § 271 har et begrænset
selvstændigt anvendelsesområde ved siden af den
øvrige lovgivning, herunder særligt
databeskyttelseslovgivningen og straffelovens
konfiskationsbestemmelser. I forhold til
databeskyttelseslovgivningen har bestemmelsen f.eks. et
selvstændigt indhold, hvis denne lovgivning ikke finder
anvendelse, jf. undtagelsesbestemmelserne i databeskyttelseslovens
§ 3 og bl.a. databeskyttelsesforordningens artikel 2 (om
forordningens materielle anvendelsesområde), hvis
domfældte ikke er dataansvarlig, eller hvis
overtrædelsen er begået mod andre end fysiske
personer.
Idet der allerede af databeskyttelsesforordningen følger
en forpligtelse til at slette personoplysninger, har straffelovens
§ 271 for så vidt angår oplysninger, der er
omfattet af forordningens pligt til sletning efter artikel 5 og 17,
jf. artikel 85, blot karakter af et retsmiddel til
håndhævelse af denne pligt, og bestemmelsen skal
således forstås sådan, at den ikke
fastsætter nogen selvstændig forpligtelse på
forordningens område. For så vidt angår
tilfælde, der falder uden for forordningens område,
indebærer bestemmelsen derimod en ret til sletning, som
(også) kan håndhæves af domstolene under en
straffesag.
Bestemmelsen blev bl.a. indført som en væsentlig
forbedring af forurettedes mulighed for at få slettet
personoplysninger, der behandles i strid med lovgivningen, idet der
kan tages stilling til spørgsmålet om sletning under
straffesagen.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet finder, at det af hensyn til at styrke
håndhævelsen af den foreslåede bestemmelse om
identitetsmisbrug er relevant at tilføje en mulighed for at
give pålæg om sletning af oplysninger, herunder
udtalelser, meddelelser, billeder mv., som har den
nødvendige tilknytning til en overtrædelse af den
foreslåede § 264 e, i straffelovens § 271, som
allerede indeholder en hjemmel til sletning af udtalelser,
meddelelser eller billeder, der er videregivet i strid med
straffelovens § 264 d, § 267 eller § 268.
Forpligtelsen hertil skal påhvile den, der dømmes
for overtrædelsen. Hvis denne imidlertid ikke har
rådighed over udtalelsen, meddelelsen eller billedet, kan en
anden, som har en sådan rådighed, forpligtes efter
bestemmelsen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det tilføjes i straffelovens
§ 271, stk. 1, at det ved dom for overtrædelse af §
264 e, samtidig kan bestemmes, at oplysninger, herunder udtalelser,
meddelelser, billeder mv., skal slettes, hvis det er muligt.
Forslaget vil indebære, at det samtidig med en dom for
overtrædelse af § 264 e kan bestemmes, at
domfældte kan pålægges at slette oplysninger,
herunder udtalelser, meddelelser, billeder mv., hvis det er muligt,
og hvis oplysningerne har den nødvendige tilknytning til
overtrædelsen af den foreslåede § 264 e. Forslaget
vil endvidere indebære, at forpligtelsen i tilfælde af,
at domfældte ikke har den rådighed, der skal til for at
slette krænkelsen, kan pålægges andre personer
eller selskaber mv.
Ligesom for den gældende bestemmelse i straffelovens
§ 271 vil den foreslåede tilføjelse få et
begrænset selvstændigt anvendelsesområde og vil
for så vidt angår oplysninger, der er omfattet af
databeskyttelsesforordningens pligt til sletning efter artikel 5 og
17, blot få karakter af et retsmiddel til
håndhævelse af denne pligt. Bestemmelsen skal
således forstås sådan, at den ikke
fastsætter nogen selvstændig forpligtelse på
forordningens område. For så vidt angår
tilfælde, der falder uden for forordningens område,
indebærer bestemmelsen derimod en ret til sletning, som
(også) kan håndhæves af domstolene under en
straffesag.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3.
2.3. Påtale af identitetsmisbrug
2.3.1. Gældende ret
Det følger af straffelovens § 275, at
overtrædelse af bestemmelserne om krænkelse af
privatlivets fred og ærekrænkelse som udgangspunkt er
undergivet privat påtale. Offentlig påtale kan dog ske
i sager om overtrædelse af bestemmelserne i §§
263-264 d og § 267, jf. § 268, når forurettede
anmoder om det, jf. § 275, stk. 2, nr. 1.
Endvidere kan offentlig påtale af bestemte tilfælde
af ærekrænkelse ske, når forurettede anmoder om
det, jf. § 275, stk. 2, nr. 2 og 3. Det gælder for det
første, når nogen, der virker (eller virkede) i
offentlige tjeneste eller hverv, beskyldes for et forhold, der kan
medføre (eller kunne have medført) stillingens eller
hvervets fortabelse. Det gælder for det andet, når en
beskyldning fremsættes anonymt eller under falsk navn.
Herudover finder retsplejelovens generelle bestemmelser om
påtale anvendelse, herunder bestemmelsen i § 727, stk.
2. 1. pkt., om mulighed for offentlig påtale uden
forudgående anmodning, hvis almene hensyn kræver
dette.
Ved siden af de almindelige forældelsesfrister, som regnes
fra den strafbare virksomheds ophør, jf. straffelovens
§§ 93 og 94, gælder efter § 96, at adgang til
privat påtale og til at begære offentlig påtale
bortfalder, når den berettigede ikke har anlagt sag eller
fremsat begæring inden 6 måneder efter, at den
pågældende har fået sådan kundskab, at den
pågældende har tilstrækkeligt grundlag for
sagsanlæg eller for at begære offentlig
påtale.
Det bemærkes, at en anmeldelse til politiet fra den
berettigede anses som en begæring om offentlig påtale,
medmindre andet fremgår af anmeldelsen, jf. retsplejelovens
§ 720, stk. 2, 2. pkt.
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet finder, at bestemmelsen om identitetsmisbrug
bør placeres i straffelovens kapitel 27 om freds- og
ærekrænkelser, og at reglerne for påtale i sager
om overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 264 e bør svare til den ordning, der i
almindelighed gælder for freds- og
æreskrænkelser.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at det tilføjes i straffelovens
§ 275, stk. 2, nr. 1, at der efter forurettedes anmodning kan
ske offentlig påtale i sager om overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 264 e.
Forslaget vil indebære, at overtrædelse af
bestemmelsen er undergivet privat påtale, men således
at offentlig påtale kan ske, når den forurettede
anmoder herom.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes med væsentlig usikkerhed at
medføre merudgifter inden for Justitsministeriets
område på i alt ca. 5 mio. kr. årligt. Udgifterne
håndteres inden for de eksisterende økonomiske
rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Principperne for agil erhvervsrettet lovgivning er ikke
relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. oktober 2021
til den 24. november 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Copenhagen Business School
(CBS LAW - Institut for Ledelse, Politik og Filosofi), Danske
Advokater, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd,
Digitaliseringsstyrelsen, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Finans Danmark, Folketingets Ombudsmand,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forsikring og Pension,
Forsikringsmæglerforeningen i Danmark,
Forsikringsmæglernes Brancheforening, Institut for
Menneskerettigheder, IT-branchen, IT-Politisk Forening, Justitia,
KL, Københavns Retshjælp, Københavns
Universitet (Juridisk Fakultet), Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Odense Retshjælp, Offerrådgivningen,
Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, SikkerhedsBranchen, Skattestyrelsen, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Ældre Sagen, Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Retshjælp og Aarhus
Universitet (Juridisk Institut).
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes med
væsentlig usikkerhed at medføre merudgifter inden for
Justitsministeriets område på i alt ca. 5 mio. kr.
årligt. Udgifterne håndteres inden for de eksisterende
økonomiske rammer. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Identitetsmisbrug er ikke kriminaliseret i dansk ret, idet der
dog findes en række bestemmelser i straffeloven, der
kriminaliserer misbrug af en anden persons identitet, når det
sker med henblik på at begå anden kriminalitet.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffelovens § 264 e, hvorefter
den, der uberettiget anvender oplysninger om en anden person,
herunder cpr.nr., navn og billeder, til på utilbørlig
vis at udgive sig for at være denne person, eller uberettiget
videregiver materiale, hvor der er gjort brug af sådanne
oplysninger om en anden person til på utilbørlig vis
at manipulere denne persons fremtræden, straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder for
identitetsmisbrug.
Den foreslåede bestemmelse i §
264 e, nr. 1, indebærer, at det fremover vil
være strafbart uberettiget at anvende oplysninger, herunder
cpr.nr., navn og billeder, til på utilbørlig vis at
udgive sig for at være en anden person. Det vil gælde,
selvom der ikke i forlængelse heraf begås en ulovlig
handling, og uanset om identitetsmisbruget sker digitalt eller
ej.
Bestemmelsen stiller ikke krav om, at identitetsmisbruget er
sket med et bestemt formål om f.eks. at skade den anden
persons omdømme eller med henblik på økonomisk
vinding. Disse former for identitetsmisbrug vil således som
udgangspunkt allerede i dag være strafbare, jf. f.eks.
straffelovens bestemmelser om ærekrænkelse og
bedrageri.
Ved »identitetsmisbrug« forstås det
tilfælde, hvor en gerningsperson uberettiget anvender
oplysninger, herunder cpr.nr., navn og billeder, til på
utilbørlig vis at udgive sig for at være en anden
person. Det er ikke et krav, at identiteten én til én
skal være sammenfaldende med en anden persons. Der kan f.eks.
være tilfælde, hvor der gøres brug af
sammensatte oplysninger, således at en persons billede
anvendes under et andet navn eller lignende.
Begrebet »oplysninger« skal forstås bredt og
omfatter f.eks. cpr.nr., navn, billede, telefonnummer,
privatadresse og underskrift.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne omfatte
tilfælde, hvor en gerningsperson uden forurettedes samtykke
opretter en falsk profil på et socialt medie eller en
datingprofil på en datingplatform ved anvendelse af en fysisk
persons identitet i form af navn eller billede. Det samme vil
gælde, hvor gerningspersonen f.eks. udelukkende gør
uberettiget brug af en anden fysisk persons billede, men ikke
øvrige oplysninger, hvorved profilen er at forveksle med den
anden fysiske person. Tilfælde, hvor der oprettes et
såkaldt opslag på et socialt medie, vil også
kunne være omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde,
hvis der uberettiget anvendes oplysninger om en anden fysisk
person.
Det vil endvidere bl.a. kunne være omfattet af
bestemmelsen, hvis en gerningsperson uberettiget gør brug af
en anden persons identitet og udgiver sig for at være denne
person ved f.eks. at sende fysiske breve til adressater med den
anden persons identitet som afsender.
Kravet om, at gerningspersonen »uberettiget« skal
have anvendt de pågældende oplysninger, herunder
cpr.nr., navn og billeder, indebærer, at anvendelsen ikke vil
være strafbar efter den foreslåede bestemmelse, hvis
den person, som oplysningerne vedrører, har givet samtykke
hertil.
Gerningspersonen skal endvidere have forsæt til »at
udgive sig for at være en anden person«. Det
indebærer, at gerningspersonen skal have forsæt til at
anvende oplysninger, herunder cpr.nr., navn og billeder, med
henblik på at udgive sig for at være en anden
person.
Kravet om, at udgivelsen for at være en anden person skal
være »utilbørlig«, indebærer, at der
- også uden for de situationer, hvor der foreligger samtykke
- vil kunne være tilfælde, hvor det ikke vil være
strafbart at anvende en anden persons oplysninger til at udgive sig
for at være denne person.
Det drejer sig f.eks. efter omstændighederne om
tilfælde, hvor der gøres brug af oplysningerne i rent
private sammenhænge, i forbindelse med parodier og satire
eller i anden kulturel eller kunstnerisk sammenhæng. Det
forudsættes i den forbindelse, at der er en videre adgang til
at gøre brug af kendte personers billeder mv. i parodier,
kunstinstallationer mv. Der er tale om ikke-udtømmende
eksempler, og der vil i det enkelte tilfælde skulle foretages
en konkret vurdering af, om udgivelsen for at være en anden
person er utilbørlig, bl.a. under hensyn til
ytringsfriheden.
Det bemærkes i den forbindelse endvidere, at politiet i
samme omfang som i dag bl.a. vil kunne foretage efterforskning ved
brug af falske identiteter, herunder i tilfælde hvor politiet
f.eks. gør brug af en profil på et socialt medie, der
er identisk med en eksisterende profil på internettet. Der er
i sådanne tilfælde ikke tale om utilbørlig brug
af en andens identitet.
Det foreslås, at bestemmelsen om identitetsmisbrug vil
skulle have en strafferamme på bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Sager om identitetsmisbrug vil kunne være af varierende
grovhed og spænde fra enkeltstående tilfælde af
mindre krænkende karakter til groft misbrug af en andens
oplysninger. Groft identitetsmisbrug vil bl.a. kunne foreligge,
hvis der er tale om længerevarende, systematiske og gentagne
tilfælde. Der vil ved vurderingen af forholdets grovhed
skulle lægges vægt på, hvor kvalificeret
identitetsmisbruget er, og om det er særligt krænkende
for den forurettede, herunder f.eks. om forurettedes oplysninger
anvendes i en pornografisk kontekst. Der vil endvidere skulle
lægges vægt på, hvad den potentielle
skadesvirkning må forventes at kunne blive for den
forurettede, herunder f.eks. om identitetsmisbruget foregår
på flere sociale medier, og i hvilket omfang gerningspersonen
har taget kontakt til forurettedes nære relationer, herunder
arbejdsgiver, familie, venner mv.
Det forudsættes, at overtrædelser af bestemmelsen
som udgangspunkt vil skulle straffes med en bøde på
10.000 kr. i førstegangstilfælde, hvor der foreligger
en enkelt overtrædelse. Det forudsættes endvidere, at
der i gentagelsestilfælde fastsættes markant
højere bødestraffe.
I tilfælde af groft identitetsmisbrug kan der blive tale
om en fængselsstraf.
For så vidt angår strafudmålingen
bemærkes det i øvrigt, at behandling af
personoplysninger, der f.eks. sker som led i oprettelse af falske
profiler på internettet med en anden persons navn og/eller
billede, endvidere vil kunne udgøre en overtrædelse
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, der efter
omstændighederne kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder i medfør af
databeskyttelseslovens § 41.
Det indebærer, at udmåling af straf for
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 264 e, i det
omfang forholdet falder inden for databeskyttelsesforordningens og
databeskyttelseslovens anvendelsesområde, skal ske under
iagttagelse af strafniveauet for overtrædelser af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det
medfører eksempelvis, at bødeniveauet ikke må
være lavere end bødeniveauet for tilsvarende
overtrædelser af forordningen, ligesom bødeniveauet
ikke må overskride grænserne for bødeniveauet i
forordningens artikel 83.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Har nogen ved en eller flere handlinger begået flere
lovovertrædelser fastsættes der for disse en
fælles straf inden for den foreskrevne strafferamme eller,
hvis flere strafferammer kommer i betragtning, den strengeste af
disse, jf. straffelovens § 88, stk. 1. Der straffes
således som udgangspunkt i sammenstød. Det
gælder f.eks. i tilfælde, hvor der foreligger en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse om
identitetsmisbrug forud for, samtidig med eller efter en
overtrædelse af straffelovens § 171 om dokumentfalsk,
§ 263 om hacking, § 264 d om uberettiget videregivelse af
meddelelser mv., § 267 om ærekrænkelser, §
276 om tyveri, § 279 om bedrageri eller § 279 a om
databedrageri. Der kan således f.eks. tænkes et
tilfælde, hvor gerningspersonen misbruger oplysninger om en
kendt foredragsholder og udgiver sig for at være vedkommende
til at udbyde et foredrag og derigennem opnår en
økonomisk gevinst.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Den foreslåede ændring i §
264 e, nr. 2, indebærer, at det fremover vil
være strafbart uberettiget at videregive materiale, hvor der
er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr.,
navn og billeder, til på utilbørlig vis at manipulere
denne persons fremtræden. Det vil gælde, selvom der
ikke i forlængelse heraf begås en ulovlig handling, og
uanset om identitetsmisbruget sker digitalt eller ej. Bestemmelsen
stiller ikke krav om, at identitetsmisbruget er sket med et bestemt
formål.
Kravet om, at gerningspersonen »uberettiget« skal
have videregivet materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger
om en anden person, herunder cpr.nr., navn og billeder,
indebærer, at videregivelsen ikke vil være strafbar
efter den foreslåede bestemmelse, hvis den person, som
oplysningerne vedrører, har givet samtykke hertil.
Ved »videregive« skal forstås tilfælde,
hvor gerningspersonen gør materiale offentligt
tilgængeligt, herunder på internettet, eller
videregiver materialet til andre.
Kravet om, at manipulationen af en anden persons
fremtræden skal være »utilbørlig«,
indebærer, at der - også uden for de situationer, hvor
der foreligger samtykke - vil kunne være tilfælde, hvor
det ikke vil være strafbart at videregive materiale, hvor der
er gjort brug af en anden persons oplysninger, til at manipulere
denne persons fremtræden.
Det drejer sig f.eks. efter omstændighederne om
tilfælde, hvor der gøres brug af oplysningerne i rent
private sammenhænge, i forbindelse med parodier og satire
eller i anden kulturel eller kunstnerisk sammenhæng. Det
forudsættes i den forbindelse, at der er en videre adgang til
at gøre brug af kendte personers billeder mv. i parodier,
kunstinstallationer mv. Der er tale om ikke-udtømmende
eksempler, og der vil i det enkelte tilfælde skulle foretages
en konkret vurdering af, om manipulationen af en anden persons
fremtræden er utilbørlig, bl.a. under hensyn til
ytringsfriheden.
Ved »materiale« forstås bl.a. tekst, lyd-
eller billedmateriale.
Ved begrebet »manipulere en anden persons
fremtræden« skal bl.a. forstås, at det relevante
materiale påvirkes eller ændres, så den
pågældende persons ageren, udseende, udtalelser mv.
kommer til at fremstå på en måde, som ikke er
retvisende.
Den foreslåede bestemmelse vil således efter
omstændighederne kunne omfatte tilfælde, hvor der
gøres brug af såkaldte deepfakes, dvs. manipulation af
lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens, så en
person figurerer i videoer mv., hvor vedkommende gør eller
siger noget, som vedkommende ikke har gjort eller sagt i
virkeligheden. Det kan f.eks. endvidere være tilfælde,
hvor forurettedes ansigt er klippet ind i forskellige former for
pornografisk materiale, så det fremstår, som om
forurettede har deltaget i de pågældende seksuelle
aktiviteter. Det kan desuden f.eks. være tilfældet,
hvor forurettedes ansigt er klippet ind i en video med lyd, hvor
det fremstår, som om forurettede siger noget, som vedkommende
ikke har sagt.
Det bemærkes, at ovenstående tilfælde efter
omstændighederne også vil kunne være dækket
af andre straffelovsbestemmelser, herunder straffelovens § 232
om blufærdighedskrænkelse.
Gerningspersonen skal have forsæt til uberettiget at
videregive materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en
anden person, herunder cpr.nr., navn, billede mv., til på
utilbørlig vis at manipulere en anden persons
fremtræden. Det indebærer, at gerningspersonen skal
have forsæt til, at en sådan manipulation har fundet
sted, og forsæt til uberettiget at videregive materialet.
Det foreslås, at bestemmelsen om identitetsmisbrug vil
skulle have en strafferamme på bøde eller
fængsel indtil 6 måneder.
Sager om identitetsmisbrug vil kunne være af varierende
grovhed og spænde fra enkeltstående tilfælde af
mindre krænkende karakter til groft misbrug af en andens
oplysninger. Groft identitetsmisbrug vil bl.a. kunne foreligge,
hvis der er tale om længerevarende, systematiske og gentagne
tilfælde. Der vil ved vurderingen af forholdets grovhed
skulle lægges vægt på, hvor kvalificeret
identitetsmisbruget er, og om det er særligt krænkende
for den forurettede, herunder f.eks. om forurettedes oplysninger
anvendes i en pornografisk kontekst. Der vil endvidere skulle
lægges vægt på, hvad den potentielle
skadesvirkning må forventes at kunne blive for den
forurettede, herunder f.eks. om identitetsmisbruget foregår
på flere sociale medier, og i hvilket omfang gerningspersonen
har taget kontakt til forurettedes nære relationer, herunder
arbejdsgiver, familie, venner mv.
Det forudsættes, at overtrædelser af bestemmelsen
som udgangspunkt vil skulle straffes med en bøde på
10.000 kr. i førstegangstilfælde, hvor der foreligger
en enkelt overtrædelse. Det forudsættes endvidere, at
der i gentagelsestilfælde fastsættes markant
højere bødestraffe.
I tilfælde af groft identitetsmisbrug kan der blive tale
om en fængselsstraf.
For så vidt angår strafudmålingen
bemærkes det i øvrigt, at behandling af
personoplysninger, der f.eks. sker som led i oprettelse af falske
profiler på internettet med en anden persons navn og/eller
billede, endvidere vil kunne udgøre en overtrædelse
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, der efter
omstændighederne kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder i medfør af
databeskyttelseslovens § 41.
Det indebærer, at udmåling af straf for
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 264 e, i det
omfang forholdet falder inden for databeskyttelsesforordningens og
databeskyttelseslovens anvendelsesområde, skal ske under
iagttagelse af strafniveauet for overtrædelser af
databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven. Det
medfører eksempelvis, at bødeniveauet ikke må
være lavere end bødeniveauet for tilsvarende
overtrædelser af forordningen, ligesom bødeniveauet
ikke må overskride grænserne for bødeniveauet i
forordningens artikel 83.
Fastsættelse af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Har nogen ved en eller flere handlinger begået flere
lovovertrædelser fastsættes der for disse en
fælles straf inden for den foreskrevne strafferamme eller,
hvis flere strafferammer kommer i betragtning, den strengeste af
disse, jf. straffelovens § 88, stk. 1. Der straffes
således som udgangspunkt i sammenstød. Det
gælder f.eks. i tilfælde, hvor der foreligger en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse om
identitetsmisbrug forud for, samtidig med eller efter en
overtrædelse af straffelovens § 171 om dokumentfalsk,
§ 263 om hacking, § 264 d om uberettiget videregivelse af
meddelelser mv., § 267 om ærekrænkelser, §
276 om tyveri, § 279 om bedrageri eller § 279 a om
databedrageri. Der kan således f.eks. tænkes et
tilfælde, hvor gerningspersonen misbruger oplysninger om en
kendt foredragsholder og udgiver sig for at være vedkommende
til at udbyde et foredrag og derigennem opnår en
økonomisk gevinst.
Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 271, stk. 1, at det
ved dom for overtrædelse af §§ 264 d, 267 eller
267, jf. § 268, samtidig kan bestemmes, at en udtalelse, en
meddelelse eller et billede skal slettes, hvis det er muligt.
Forpligtelsen efter stk. 1 påhviler den, der dømmes
for overtrædelsen. Har denne ikke rådighed over
udtalelsen, meddelelsen eller billedet, kan forpligtelsen
pålægges den, som har en sådan rådighed,
jf. straffelovens § 271, stk. 2.
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til den
foreslåede § 264 e i straffelovens § 271, stk. 1.
Den foreslåede ændring indebærer, at det
samtidig med en dom for overtrædelse af § 264 e kan
bestemmes, at domfældte kan pålægges at slette
oplysninger, herunder udtalelser, meddelelser, billeder, hvis det
er muligt, og hvis oplysningerne har den nødvendige
tilknytning til overtrædelsen af den foreslåede §
264 e. Forslaget vil endvidere indebære, at forpligtelsen i
tilfælde af, at domfældte ikke har den rådighed,
der skal til for at slette krænkelsen, kan
pålægges andre personer eller selskaber mv.
Det bemærkes, at forslaget ikke vil indeholde en
selvstændig forpligtelse til sletning inden for
databeskyttelsesforordningens område. Pligten hertil
følger direkte af databeskyttelsesforordningens artikel 17,
stk. 1, litra d, og forslaget indebærer, at denne pligt vil
kunne håndhæves af domstolene i forbindelse med en
straffesag for overtrædelse af den foreslåede §
264 e.
For så vidt angår tilfælde, som falder uden
for artikel 17 i databeskyttelsesforordningen, indebærer den
foreslåede ændring en pligt til sletning, hvorefter
denne pligt vil kunne håndhæves af domstolene i
forbindelse med en straffesag.
Forpligtelsen vil være begrænset til udtalelser,
meddelelser eller billeder mv. relateret til overtrædelsen af
den foreslåede § 264 e. I en dom herom vil det
således efter forslaget samtidig kunne bestemmes, at den
udtalelse eller meddelelse eller det billede mv., som en person
dømmes for fremsættelse, udbredelse eller
viderebringelse af, skal slettes.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke kunne anvendes i
relation til udtalelser, meddelelser eller billeder, som ikke har
den nødvendige tilknytning til overtrædelsen af §
264 e. I tilfælde, hvor en person dømmes for
overtrædelse af § 264 e, vil det således kun
være den udtalelse eller meddelelse eller det billede mv.,
der anvendes til identitetsmisbruget, som bestemmelsen finder
anvendelse på.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af straffelovens § 271, stk. 1, at det
ved dom for overtrædelse af §§ 264 d, 267 eller
267, jf. § 268, samtidig kan bestemmes, at en udtalelse, en
meddelelse eller et billede skal slettes, hvis det er muligt.
Det foreslås, at "m.v." indsættes i straffelovens
§ 271, stk. 1.
Den foreslåede ændring indebærer, at
opregningen af de oplysninger, som domfældte kan
pålægges at slette ved en dom for overtrædelse af
bl.a. § 264 e, ikke er udtømmende. Ud over udtalelser,
meddelelser og billeder, vil den pågældende
således også kunne pålægges at slette
f.eks. en profil på et socialt medie, hvis oplysningen har
den nødvendige tilknytning til overtrædelsen af bl.a.
den foreslåede § 264 e.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Straffelovens § 275 regulerer spørgsmålet om
påtalekompetence i sager om freds- og
ærekrænkelser. Det følger af § 275, stk. 1,
at forbrydelserne i straffelovens kapitel 27 om freds- og
ærekrænkelser er undergivet privat påtale,
bortset fra §§ 266-266 b.
Det følger af § 275, stk. 2, nr. 1-3, at der efter
forurettedes anmodning kan ske offentlig påtale i sager om
overtrædelse af §§ 263-264 d og § 267, jf.
§ 268, i sager, hvor en person beskyldes for et forhold, der
kunne eller kan medføre fortabelse af offentlig stilling
eller hverv, eller i sager, hvor en alvorlig beskyldning er udbredt
anonymt.
Det foreslås, at der i straffelovens § 275, stk. 2, nr. 1, indsættes en
henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 264 e.
Den foreslåede ændring indebærer, at der efter
forurettedes anmodning kan ske offentlig påtale i sager om
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 264 e.
Sager om overtrædelse af bestemmelsen er dermed undergivet
privat påtale, men således at offentlig påtale
kan ske, hvis forurettede anmoder herom, f.eks. ved at indgive en
anmeldelse (betinget offentlig påtale).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2022.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
anvendelsesområde.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland. Færøerne har således pr. 1.
marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, mens der for Grønland
gælder en særlig kriminallov.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1650 af 17. november 2020, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Efter
§ 264 d indsættes: | | | »§ 264
e. For identitetsmisbrug straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder den, der uberettiget | | | 1) anvender oplysninger om en anden
person, herunder cpr.nr., navn og billeder, til på
utilbørlig vis at udgive sig for at være denne person
eller | | | 2) videregiver materiale, hvor der er
gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr.nr.,
navn og billeder, til på utilbørlig vis at manipulere
denne persons fremtræden.« | § 271. Ved
dom for overtrædelse af §§ 264 d, 267 eller 267,
jf. § 268, kan det samtidig bestemmes, at en udtalelse, en
meddelelse eller et billede skal slettes, hvis det er muligt. Stk.
2. -- | | 2. I § 271, stk. 1, indsættes efter
»§§ 264 d,«: »264 e,«. | | | 3. I § 271, stk. 1, indsættes efter
»eller et billede«: »m.v.«. | § 275.
Forbrydelserne i dette kapitel bortset fra §§ 266-266 b
er undergivet privat påtale. | | 4. I § 275, stk. 2, nr. 1, ændres
»264 d« til »264 e«. | Stk. 2. Efter
forurettedes anmodning kan offentlig påtale ske | | | 1) i sager om overtrædelse af
§§ 263-264 d og § 267, jf. § 268, | | | 2) -- | | | 3) -- | | |
|