Fremsat den 6. oktober 2021 af erhvervsministeren (Simon Kollerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelsen af
visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v.
(Ophævelse af forbud mod teknisk
bistand og indførelse af straffebestemmelse for ny kontrol
med cyberovervågningsprodukter)
§ 1
I lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, § 3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018 og lov
nr. 1732 af 1. december 2020, foretages følgende
ændringer:
1. § 1
a ophæves.
2. I
§ 2, stk. 6, ændres
»udfører« til: »eksporterer«, og
»Rådets forordning om en fællesskabsordning for
kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse« ændres til: »Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport,
mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse«.
3. I
§ 2, stk. 7, ændres
»forbuddet efter § 1 a, stk. 1« til: »kravet
om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning
for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse«
4. I
§ 2 indsættes efter stk. 7
som nyt stykke:
»Stk. 8.
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den,
der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
Erhvervsstyrelsen eksporterer cyberovervågningsprodukter, som
ikke er opført på listen i bilag 1 til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med intern undertrykkelse eller alvorlige
krænkelser af internationale menneskerettigheder og den
humanitære folkeret.«
Stk. 8-12 bliver herefter stk. 9-13.
5. § 2,
stk. 11, der bliver stk. 12, affattes således:
»Stk. 12.
Under dansk straffemyndighed hører overtrædelse af
§ 2, stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om teknisk bistand i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse, hvis handlingen er foretaget af en person, der
på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var
bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i
landet, selvom handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen
på gerningsstedet.«
6. I
2, stk. 12, der bliver stk. 13,
udgår »og overtrædelse af § 1 a, stk.
1,«.
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget
Forordning (EU) 2021/821 af 20. maj 2021 om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse (dual-use-forordningen). Forordningen er en
omarbejdning af Rådets Forordning (EF) nr. 428/2009 af 5. maj
2009 om en fællesskabsordning for kontrol med
udførsel, overførsel, mæglervirksomhed og
transit i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse.
Den nye dual-use-forordning medfører en
række ændringer af eksportkontrollen i EU med produkter
med dobbelt anvendelse, som gør det nødvendigt at
foretage visse ændringer i lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v. (bemyndigelsesloven). Konkret drejer det sig
om ophævelse af det nugældende forbud mod ydelse af
visse typer teknisk bistand i bemyndigelsesloven, eftersom der
indføres en bestemmelse om teknisk bistand i den nye
dual-use-forordning, samt tilføjelse af straffebestemmelser
for overtrædelse af en ny bestemmelse i forordningen om
kontrol med eksport af cyberovervågningsprodukter, der kan
anvendes til krænkelse af menneskerettigheder.
Formålet med lovforslaget er på
den baggrund at konsekvensrette bemyndigelsesloven som følge
af vedtagelsen af omarbejdningen af den tidligere dual-use
forordning.
2. Lovforslagets
baggrund
EU's tidligere dual-use-forordning er fra
2009, og EU-Kommissionen identificerede i 2016 et behov for at
modernisere og effektivisere regelsættet. Rådet og
Europa-Parlamentet nåede den 9. november 2020 til enighed om
en omarbejdning af forordningen, som blev endeligt vedtaget den 20.
maj 2021 med ikrafttrædelse den 9. september 2021.
Omarbejdningen af forordningen har til formål at modernisere
og styrke kontrollen med eksport af potentielt kritiske produkter
ud af EU samt at harmonisere implementeringen og
håndhævelsen af denne kontrol i EU. Med omarbejdningen
introduceres bl.a. en ny kontrol med
cyberovervågningsprodukter, der kan anvendes til
krænkelse af menneskerettigheder samt et krav om tilladelse
til levering af teknisk bistand i visse tilfælde.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Ophævelse af forbud mod ydelse af teknisk
bistand samt ændring af tilhørende
straffebestemmelse
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Den danske
bemyndigelseslov og
udførselsbekendtgørelsen
De nationale regler for eksportkontrol med
produkter med dobbelt anvendelse (»dual-use«)
følger af lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v. (bemyndigelsesloven) og den tilhørende
bekendtgørelse nr. 712 af 5. juli 2019 om kontrol med
udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse
og kontrol med ydelse af teknisk bistand
(udførselsbekendtgørelsen). Disse nationale regler
supplerer EU-forordningen på området
(dual-use-forordningen), som beskrevet i afsnit 3.1.1.2.
Bemyndigelsesloven indeholder i § 1, stk.
1, en generel bemyndigelse for erhvervsministeren til at
fastsætte bestemmelser om gennemførelse af EU's
fælles handelspolitik og er bl.a. benyttet til at
fastsætte administrative bestemmelser og
straffebestemmelser.
Det fremgår af § 1 a i
bemyndigelsesloven, at det er forbudt uden for EU at yde teknisk
bistand vedrørende produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med
udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning
af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben. Forbuddet gælder
ikke ydelse af teknisk bistand i de nærtstående lande,
som er omfattet af EU's generelle eksporttilladelse EU001
(Australien, Canada, Japan, New Zealand, Norge, Schweiz (inkl.
Liechtenstein), Storbritannien og USA), eller ydelse af teknisk
bistand, der vedrører information, som er frit
tilgængelig for offentligheden, eller som vedrører
grundforskning. Erhvervsministeren kan dog ud fra
sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre
beskyttelsesværdige hensyn dispensere fra forbuddet. Det
fremgår endvidere i § 2, stk. 7, i bemyndigelsesloven,
at forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af
ovennævnte forbud straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år. Det fremgår desuden af
§ 2, stk. 11, at forbuddet i § 1 a uanset bestemmelserne
i straffelovens §§ 6-9 hører under dansk
straffemyndighed, når en række nærmere
anførte betingelser er opfyldte.
Forbuddet i § 1 a blev indsat i
bemyndigelsesloven i 2005 med henblik på at gennemføre
en del af "Rådets fælles aktion af 22. juni 2000
vedrørende kontrol med teknisk bistand i forbindelse med
visse former for militær endelig anvendelse" (2000/401/FUSP)
i dansk ret. Bestemmelsen supplerer således
dual-use-forordningen, som ikke hidtil har indeholdt bestemmelser
om kontrol med levering af teknisk bistand uden for EU.
3.1.1.2. Det
fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med produkter med
dobbelt anvendelse (dual-use-produkter)
Eksportkontrol med dual-use-produkter, dvs.
produkter med både civil og militær anvendelse, bygger
på et internationalt samarbejde i de fire internationale
eksportkontrolregimer; Wassenaar Arrangementet (WA), Australia
Group (AG), Missile Technology Control Regime (MTCR) og Nuclear
Suppliers Group (NSG). Formålet med samarbejdet er at sikre,
at eksport af dual-use-produkter ikke medvirker til udvikling eller
spredning af masseødelæggelsesvåben. Samarbejdet
har ligeledes til formål at forhindre, at der sker eksport af
produkter, der helt eller delvis vil skulle anvendes militært
af lande, der udgør en risiko for den internationale
sikkerhed og stabilitet.
Indenfor EU er det internationale
eksportkontrolsamarbejde formaliseret og forankret i Rådets
forordning (EF) nr. 428/2009 af 5. maj 2009 om en
fællesskabsordning for kontrol med udførsel,
overførsel, mæglervirksomhed og transit i forbindelse
med produkter med dobbelt anvendelse, med senere ændringer
(herefter dual-use-forordningen). Dual-use-forordningen
fastlægger bl.a., hvilke dual-use-produkter, der er underlagt
eksportkontrol, idet forordningens bilag 1, den såkaldte
kontrolliste, indeholder de produkter samt den teknologi og
software, der kræves eksporttilladelse til. Kontrollisten er
en sammenstilling af de produkter, som de fire
eksportkontrolregimer fastlægger som kontrollerede
produkter.
EU-Kommissionen identificerede i 2016 et behov
for opdatering og modernisering af dual-use-forordningen fra 2009.
Efter langvarige forhandlinger nåede Rådet og
Europa-Parlamentet i november 2020 til enighed om en omarbejdning
af forordningen. Den nye omarbejdede forordning blev endeligt
vedtaget den 20. maj 2021 og trådte i kraft den 9. september
2021.
Med den nye dual-use-forordning
indføres bl.a. en ny bestemmelse i artikel 8, stk. 1, som
fastsætter krav om tilladelse fra den kompetente myndighed (i
Danmark Erhvervsstyrelsen) til levering af teknisk bistand i
forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis
leverandøren af myndigheden (Erhvervsstyrelsen) er blevet
gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt
eller delvist er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben og/eller militær
endelig anvendelse, hvis køberlandet eller
bestemmelseslandet er genstand for en international
våbenembargo, dvs. et forbud fra EU eller FN mod at
sælge eller eksportere våben og relateret materiel til
landet.
Derudover indeholder artikel 8, stk. 2, krav
om, at en leverandør af teknisk bistand i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse skal meddele til myndigheden
(Erhvervsstyrelsen), hvis leverandøren selv har kendskab
til, at de pågældende produkter helt eller delvis er
bestemt til en af de ovennævnte anvendelser. Myndigheden
(Erhvervsstyrelsen) afgør herefter, om det er
hensigtsmæssigt at kræve tilladelse til den
pågældende tekniske bistand.
Kravet om tilladelse til teknisk bistand og
meddelelsespligten finder dog ikke anvendelse, hvis den tekniske
bistand leveres i et af de nærtstående lande
(Australien, Canada, Island, Japan, New Zealand, Norge, Schweiz
(inkl. Liechtenstein), Storbritannien og USA), har form af
overførsel af oplysninger, der er til fri offentlig
anvendelse eller til grundforskning, stilles til rådighed af
en medlemsstats myndigheder, leveres til en medlemsstats
væbnede styrker, er bestemt til et formål, der er
nævnt i undtagelserne for produkter under
missilteknologikontrolregimet (MTCR-teknologi) i bilag IV, eller er
det minimum, der kræves til installation, drift,
vedligeholdelse (eftersyn) eller reparation af de produkter,
hvortil der er udstedt eksporttilladelse.
3.1.2. Erhvervsministeriets overvejelser
Det nugældende forbud mod levering af
teknisk bistand i § 1 a i bemyndigelsesloven vedrører
tilfælde, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben, mens kravet i artikel 8
i den nye dual-use-forordning om tilladelse til levering af teknisk
bistand i forbindelse med dual-use-produkter både
vedrører disse tilfælde, men også
tilfælde, hvor der er risiko for militær anvendelse i
et land, der er omfattet af våbenembargo.
Den nye bestemmelse i artikel 8 i den nye
dual-use-forordning indebærer således, at kontrollen
med levering af teknisk bistand uden for EU udvides i forhold til
kontrollen med teknisk bistand i henhold til det nugældende
forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Ligeledes udvides
kontrollen med den nye bestemmelse om leverandørens
meddelelsespligt til myndigheden (Erhvervsstyrelsen), hvis
leverandøren af den tekniske bistand selv har kendskab til,
at produkterne med dobbelt anvendelse helt eller delvis er bestemt
til en af de ovennævnte anvendelser. Denne meddelelsespligt
svarer imidlertid til en allerede gældende meddelelsespligt i
både den gamle og den nye dual-use-forordning for så
vidt angår eksport af dual-use-produkter, som ikke er
opført på kontrollisten. Ifølge den
gældende meddelelsespligt skal en eksportør af
sådanne produkter således meddele myndigheden
(Erhvervsstyrelsen), hvis eksportøren er bekendt med, at
produkterne helt eller delvis er bestemt til anvendelse i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller
militær anvendelse i et land, der er underlagt en
international våbenembargo. En virksomhed, der har
aktiviteter vedrørende dual-use-produkter, har således
allerede som led i sine processer for rettidig omhu ansvar for at
undersøge, om der ved en konkret eksport er en eventuel
risiko for disse anvendelser, og i givet fald at meddele dette til
Erhvervsstyrelsen. Ligeledes har en leverandør af teknisk
bistand efter det nugældende forbud i § 1 a ansvar for
at undersøge, om den tekniske bistand er bestemt til
anvendelse i forbindelse med produkter, der skal bruges til
masseødelæggelsesvåben.
I lyset af at dual-use-forordningen finder
direkte anvendelse i medlemslandene, finder Erhvervsministeriet, at
forbuddet i § 1 a i bemyndigelsesloven mod ydelse af teknisk
bistand, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben, af ordensmæssige
hensyn bør ophæves.
Som en konsekvens af, at reglerne om teknisk
bistand således fremover vil fremgå af
dual-use-forordningen i stedet for af national ret, er der desuden
behov for at ændre reglerne om sanktion for
overtrædelse af de nævnte regler i bemyndigelseslovens
§ 2, stk. 7, samt reglen om dansk straffemyndighed i lovens
§ 2, stk. 11, således at disse fremover henviser til det
nye krav om tilladelse i dual-use-forordningens artikel 8.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forbuddet mod ydelse af
teknisk bistand i § 1 a ophæves, samt at bestemmelserne
i § 2, stk. 7 og 11, ændres. Det foreslås desuden,
at § 2, stk. 12, om ransagning i sager om bl.a.
overtrædelse af § 1 a, i bemyndigelsesloven
ændres.
Den foreslåede ændring af
bestemmelserne i § 2, stk. 7 og 11, for overtrædelse af
§ 1 a er en konsekvens af forslaget om at ophæve §
1 a og indførelsen af artikel 8 i den nye
dual-use-forordning. Med den foreslåede ændring af
§ 2, stk. 7, sikres det, at overtrædelser af kravet om
tilladelse i den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8,
stk. 1, i dual-use-forordningen vil kunne straffes på
tilsvarende måde som overtrædelser af § 1 a i den
nugældende bemyndigelseslov.
Den foreslåede nyaffattelse af § 2,
stk. 11, skal samtidig fastslå, at der også er dansk
straffemyndighed for overtrædelser af den nye bestemmelse om
teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i forordningen, selvom
handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på
gerningsstedet. Det betyder, at der uanset om der allerede er dansk
straffemyndighed efter straffelovens §§ 6-9 a, også
vil være dansk straffemyndighed i sager om overtrædelse
af § 2, stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, i
dual-use-forordningen, hvis handlingen er foretaget af en person,
der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var
bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i
landet, også selvom handlingen ikke er strafbar efter
lovgivningen på gerningsstedet.
Den foreslåede ændring af §
2, stk. 12, om ransagning er ligeledes en konsekvens af
ophævelsen af § 1 a og indførelsen af artikel 8 i
den nye forordning. Ransagning kan allerede ske efter
retsplejelovens regler, jf. § 2, stk. 7, og lovforslagets
§ 1, nr. 3, idet bestemmelsen hjemler fængselsstraf for
overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk
bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
De foreslåede ændringer af §
2, stk. 11 og 12, svarer til de nugældende bestemmelser om
dansk straffemyndighed og ransagning i forbindelse med
overtrædelser af § 1 a. Med den foreslåede
nyaffattelse af stk. 11, ændres bestemmelsen, således
at henvisningen til bemyndigelseslovens § 1 a erstattes af en
henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 7,
jf. dual-use-forordningens artikel 8. Den foreslåede
affattelse af bestemmelsen er blot udtryk for en sproglig
præcisering, hvorved det tydeliggøres, at
straffelovens §§ 6-9 a gælder ved siden af
bestemmelsen, og at bestemmelsen således er et supplement til
de almindelige bestemmelser om dansk straffemyndighed. Der er
således ikke med forslaget i øvrigt tiltænkt en
ændring af retstilstanden i forhold til, hvornår en
overtrædelse vil være undergivet dansk
straffemyndighed, sammenlignet med, hvad der indtil den 9.
september 2021 gjaldt for overtrædelser af
bemyndigelseslovens § 1 a. Der henvises i øvrigt til
lovbemærkningerne herom til forslag til ændring af
bemyndigelsesloven, jf. Folketingstidende 2004-05, 2. samling,
tillæg A, side 887 ff.
3.1.4. Om
retstilstanden i perioden mellem forordningens ikrafttrædelse
den 9. september 2021 og tidspunktet for ikrafttrædelsen af
nærværende lovforslag
Den omarbejdede dual-use-forordning
trådte i kraft den 9. september 2021, mens
nærværende ændringslov, hvorved det bl.a.
foreslås at ophæve bemyndigelseslovens § 1 a samt
at foretage en række ændringer i lovens § 2, stk.
7 og stk. 11 (der bliver stk. 12), først vil kunne
træde i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende, jf.
lovforslagets § 2. Dette medfører, at der i perioden
fra den 9. september 2021 og indtil ændringslovens
ikrafttrædelse vil være bestemmelser om teknisk bistand
i både artikel 8 i forordningen og i § 1 a i
bemyndigelsesloven. I denne periode vil forordningen have forrang
for den nationale lovgivning, og forordningens artikel 8 vil
således fortrænge den gældende bemyndigelseslovs
§ 1 a. Dette vil medføre, at heller ikke de
gældende bestemmelser i bemyndigelseslovens § 2, stk. 7
og 11, der begge henviser til lovens § 1 a, vil være
anvendelige i perioden. Gerninger, som indtil den 9. september 2021
ville kunne straffes efter bemyndigelseslovens § 2, stk. 7,
jf. § 1 a, stk. 1, vil efter denne dato ikke kunne straffes
efter de nævnte bestemmelser. Sådanne gerninger vil i
stedet udgøre en overtrædelse af
dual-use-forordningens artikel 8.
Overtrædelser af dual-use-forordningens
artikel 8 vil fra ikrafttrædelsen af nærværende
lovforslag kunne straffes efter bemyndigelseslovens § 2, stk.
7, jf. lovforslagets § 1, nr. 3. I perioden mellem den 9.
september 2021 indtil ikrafttrædelsen af
nærværende lovforslag vil overtrædelser af
forordningens artikel 8 kunne straffes efter den gældende
bemyndigelseslovs § 2, stk. 3, der dog alene hjemler
bødestraf. At bestemmelsen alene hjemler bødestraf
vil have betydning for, hvilke strafprocessuelle indgreb politiet
vil kunne anvende i forbindelse med efterforskning af
overtrædelser i perioden. Der vil således ikke kunne
anvendes sådanne strafprocessuelle indgreb, som efter
retsplejelovens regler alene kan anvendes i sager om
overtrædelser, der efter loven kan medføre
fængselsstraf.
I den gældende bemyndigelseslovs §
2, stk. 12, findes en særlig bestemmelse om ransagning i
sager om overtrædelse af lovens § 1 a, stk. 1. Idet
dual-use-forordningens artikel 8 efter den 9. september 2021
fortrænger bemyndigelseslovens § 1 a, er lovens §
2, stk. 12, ikke anvendelig for så vidt angår
gerninger, der indtil den 9. september 2021 kunne straffes efter
bemyndigelseslovens § 2, stk. 7, jf. § 1 a, stk. 1, og
som efter denne dato og frem til ikrafttrædelsen af
nærværende lovforslag alene kan straffes efter
bemyndigelseslovens § 2, stk. 3, jf. dual-use-forordningens
artikel 8.
For at begrænse den tidsmæssige
udstrækning af overgangsperioden mest muligt foreslås,
at loven træder i kraft ved bekendtgørelse i
Lovtidende. Der er således tale om en fravigelse af de
fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet
regulering, jf. Erhvervsministeriets Vejledning om
erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger. Det er
vurderingen, at hensynet til overholdelsen af Danmarks EU-retlige
forpligtelser tilsiger, at loven bør træde i kraft
hurtigst muligt.
3.2. Straffebestemmelse for overtrædelse af
bestemmelse om kontrol af cyberovervågningsprodukter, der kan
anvendes til krænkelse af menneskerettigheder
3.2.1. Gældende ret
3.2.1.1. Den danske
bemyndigelseslov
Det fremgår af § 2, stk. 6, i
bemyndigelsesloven, at den, der forsætligt eller groft
uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer et
produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på
kontrollisten i bilag 1 til EU's dual-use forordning, når det
pågældende produkt helt eller delvis er eller kan
være bestemt til anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år. Denne straffebestemmelse
vedrører således den såkaldte
catch-all-bestemmelse vedrørende
masseødelæggelsesvåben, jf. artikel 4, stk. 1, i
dual-use-forordningen, som beskrevet i afsnit 3.2.1.2.
3.2.1.2. Det
fælles EU-retsgrundlag for eksportkontrol med produkter med
dobbelt anvendelse (dual-use-produkter)
Som beskrevet under afsnit 3.1.1.2, stiller
dual-use-forordningen krav om tilladelse til eksport af produkter
med dobbelt anvendelse, som er opført i kontrollisten i
bilag 1 til forordningen. Udover kontrollen med produkter på
kontrollisten, indeholder dual-use-forordningen desuden
bestemmelser i artikel 4, som stiller krav om tilladelse til
eksport af produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er
opført i kontrollisten, hvis eksportøren af den
kompetente myndighed (i Danmark Erhvervsstyrelsen) er blevet gjort
bekendt med, at produktet helt eller delvis er eller kan være
bestemt til anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben eller militær
anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo.
Derudover er der krav om orientering af den kompetente myndighed
(Erhvervsstyrelsen), hvis en eksportør selv har kendskab
til, at en eksport af ikke-listede produkter med dobbelt anvendelse
helt eller delvis er bestemt til en af de ovennævnte
anvendelser. Erhvervsstyrelsen afgør herefter, om det er
hensigtsmæssigt at kræve tilladelse til den
pågældende eksport.
Bestemmelserne i artikel 4 kaldes typisk
catch-all-bestemmelserne, idet
kontrollen skal fungere som en ekstra sikkerhed, så eksport
af produkter, som ikke er opført på kontrollisten, men
som alligevel kan finde en uønsket anvendelse uden for EU,
forebygges.
Med den nye dual-use-forordning
indføres en ny catch-all-bestemmelse i artikel 5, stk. 1,
som stiller krav om tilladelse til eksport af
cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført
på kontrollisten, hvis eksportøren af den kompetente
myndighed (i Danmark Erhvervsstyrelsen) er gjort bekendt med, at de
pågældende produkter helt eller delvis er eller kan
være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern
undertrykkelse og/eller alvorlige krænkelser af
internationale menneskerettigheder og den humanitære
folkeret. På tilsvarende måde som
catch-all-bestemmelserne i artikel 4, indføres også i
artikel 5, stk. 2, et krav om orientering af myndigheden
(Erhvervsstyrelsen), hvis en eksportør i henhold til sin
procedure for passende omhu selv har kendskab til en risiko for
denne type anvendelse af cyberovervågningsprodukter, som
eksportøren agter at eksportere. Erhvervsstyrelsen skal i
disse tilfælde ligeledes afgøre, hvorvidt der
kræves tilladelse til eksporten.
Det fremgår endvidere af
dual-use-forordningens artikel 25, stk. 1, at hver medlemsstat
træffer passende foranstaltninger til at sikre, at
forordningens bestemmelser anvendes korrekt. Medlemsstaterne
fastsætter navnlig, hvilke sanktioner der skal benyttes i
tilfælde af overtrædelse af forordningen og af de
bestemmelser, der vedtages til dens anvendelse. Sanktionerne skal
være effektive, stå i rimeligt forhold til
overtrædelsen og have en afskrækkende virkning.
3.2.2. Erhvervsministeriets overvejelser
I henhold til artikel 25, stk. 1, i
dual-use-forordningen, påhviler det medlemsstaterne at
fastsætte sanktioner i tilfælde af overtrædelse
af forordningens bestemmelser. I lyset af dette finder
Erhvervsministeriet det nødvendigt at indføre
straffebestemmelser for overtrædelser af den nye
catch-all-bestemmelse for kontrol med
cyberovervågningsprodukter, der kan anvendes til
krænkelse af menneskerettighederne. Det vurderes i den
forbindelse passende at anvende den samme strafferamme som den
strafferamme, der gælder for overtrædelser af
catch-all-bestemmelserne vedrørende kontrol med produkter
med dobbelt anvendelse, der kan anvendes i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben.
Tilsvarende den nye bestemmelse om teknisk
bistand i artikel 8 i den nye dual-use-forordning, vil det
ligeledes i perioden fra den 9. september 2021 indtil vedtagelsen
af lovforslaget ikke fremgå af bemyndigelsesloven, at den nye
bestemmelse om kontrol med cyberovervågningsprodukter er
omfattet af straffebestemmelsen i bemyndigelsesloven. Denne periode
er begrænset mest muligt ved at fravige fra de fælles
ikrafttrædelsesdatoer, således at lovforslaget
træder i kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende. Dette
vurderes hensigtsmæssigt, idet den foreslåede ordning
følger af Danmarks EU-retlige forpligtelser.
3.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der i
bemyndigelseslovens § 2 indføres en ny
straffebestemmelse som et nyt stk. 8 for overtrædelser af den
nye catch-all-bestemmelse for cyberovervågningsprodukter, der
kan anvendes til krænkelse af menneskerettighederne, som
svarer til straffebestemmelsen i § 2, stk. 6, for
overtrædelser af de eksisterende catch-all-bestemmelser
vedrørende produkter med dobbelt anvendelse, der kan
anvendes i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben.
Den foreslåede § 2, stk. 8, vil
medføre, at danske eksportører, der forsætligt
eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen
eksporterer cyberovervågningsprodukter, som ikke er
opført på kontrollisten, men som helt eller delvis er
eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med
intern undertrykkelse og/eller krænkelser af
menneskerettigheder, kan straffes med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
4. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede merudgifter på Justitsministeriets
område, som forventes at kunne holdes inden for
Justitsministeriets egen ramme. For så vidt angår
ophævelsen af forbuddet mod ydelse af teknisk bistand i
bemyndigelsesloven, sker dette af ordensmæssige hensyn som
følge af den nye bestemmelse om teknisk bistand i den nye
dual-use-forordning. Det nuværende forbud i
bemyndigelsesloven er betinget af en risiko for anvendelse af den
tekniske bistand i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben. Det nye tilladelseskrav
i dual-use-forordningen er betinget af en risiko for anvendelse af
den tekniske bistand i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben og/eller militære
formål i et land, der er underlagt en international
våbenembargo. Processen for Erhvervsstyrelsens afklaring af,
hvorvidt en tilladelse er påkrævet, vil dog være
identisk med den nuværende proces for afklaring af, om en
konkret ydelse af teknisk bistand er forbudt i henhold til det
nuværende nationale forbud. Udvidelsen af kontrollen vil
derfor ikke medføre nævneværdige yderligere
byrder for det offentlige, da kontrollen i alt væsentligt
svarer til den kontrol, der hidtil har været ført i
henhold til det nugældende forbud. Det samme gælder i
forhold til det nye krav om leverandørens meddelelsespligt i
visse tilfælde, hvor Erhvervsstyrelsen vil skulle
afgøre, om der skal kræves tilladelse til den
pågældende tekniske bistand.
Det vurderes desuden, at lovforslaget
følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv., idet den nye
straffebestemmelse for den nye catch-all-bestemmelse for
cybero?vervågningsprodukter kun vil være aktuel
for eventuelle virksomheder, der overtræder denne
bestemmelse. Straffebestemmelsen vil desuden være tilsvarende
den, der allerede gælder for overtrædelse af den
eksisterende catch-all-bestemmelse for dual-use-produkter i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Ophævelsen af forbuddet mod teknisk bistand i
bemyndigelsesloven vil ikke få konsekvenser for erhvervslivet
mv., idet forbuddet erstattes af et nyt krav om tilladelse til
teknisk bistand i den nye forordning. Processen for en dansk
virksomhed i forhold til at identificere, hvorvidt en ydelse af
teknisk bistand er omfattet af krav om tilladelse i den nye
dual-use-forordning, vil være den samme som processen for
vurdering af, om den samme ydelse vil være omfattet af det
nuværende forbud i bemyndigelsesloven. Selvom forbuddet i
bemyndigelsesloven kun omfatter tilfælde, hvor der er risiko
for anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben, og det nye krav om
tilladelse udover dette også omfatter tilfælde, hvor
der er risiko for militær anvendelse i lande, der underlagt
international våbenembargo, vil denne udvidelse af kontrollen
dog ikke medføre yderligere byrder for erhvervslivet, da
virksomhederne i begge tilfælde ved et såkaldt
kundetjek hos Erhvervsstyrelsen vil blive underrettet om, hvorvidt
der kræves tilladelse til den konkrete tekniske bistand. I
forbindelse med et kundetjek undersøges det således
allerede, om der er kritiske oplysninger om en konkret kunde
både i relation til masseødelæggelsesvåben
og militær anvendelse i lande med våbenembargo. Praksis
vil således være uændret trods udvidelsen af
kontrollen med det nye krav i forordningen. Den nye bestemmelse i
dual-use-forordningen om leverandørens meddelelsespligt i
visse tilfælde vurderes desuden ikke at medføre
nævneværdige byrder for erhvervslivet.
Meddelelsespligten gælder således kun i tilfælde,
hvor leverandøren selv er bekendt med, at de
pågældende produkter helt eller delvis er bestemt til enten anvendelse i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller
militær anvendelse i et land, der er underlagt en
international våbenembargo. Erhvervsstyrelsen vil også
i disse tilfælde ved et kundetjek kunne afgøre,
hvorvidt der skal kræves tilladelse til den tekniske
bistand.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
8. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget sikrer, at bestemmelsen om forbud
mod teknisk bistand i § 1 a i den danske bemyndigelseslov af
ordensmæssige hensyn ophæves i lyset af den nye
bestemmelse om krav om tilladelse til teknisk bistand i
dual-use-forordningens artikel 8. Indtil bestemmelsen
ophæves, vil bestemmelsen om teknisk bistand i
dual-use-forordningen som følge af EU-rettens forrang
fortrænge bemyndigelseslovens § 1 a, jf. de almindelige
bemærkninger afsnit 3.1.4.
Med de foreslåede ændringer af
straffebestemmelsen i lovens § 2, stk. 7, og
straffemyndighedsbestemmelsen i § 2, stk. 11 (der bliver stk.
12), sikres endvidere, at Danmark lever op til sin forpligtelse
efter dual-use-fordningens artikel 25, stk. 1, hvorefter hver
medlemsstat træffer passende foranstaltninger til at sikre,
at forordningens bestemmelser anvendes korrekt, herunder ved at
gennemføre effektive sanktioner for overtrædelse af
forordningens bestemmelser.
Lovforslaget går ikke videre, end hvad
dual-use-forordningen tilsiger, hvorfor der ikke er tale om
overimplementering.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 28. maj 2021 til den 9. juli 2021 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet
Advokatsamfundet
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd
Danish Export Association
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk Institut for Internationale Studier
Dansk Institut for Menneskerettigheder
Dansk Transport og Logistik
Danske Advokater
Danske Maritime
Danske Rederier
Danske Speditører
Datatilsynet
Den Danske Dommerforening
Domstolsstyrelsen
EKF - Danmarks Eksportkredit
Finans Danmark
Finansforbundet¬Forsvarets
Efterretningstjeneste
Færøernes Landsstyre
Grønlands Selvstyre
Landbrug og Fødevarer
OXFAM IBIS
Politiets Efterretningstjeneste
Rigsombuddet på
Færøerne
Rigsombudsmanden i Grønland
Rigsadvokaten
Rigspolitichefen
Rigsrevisionen
SMVdanmark
Statsadvokaturen for Særlig
Økonomisk Kriminalitet
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/ Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
begrænsede merudgifter på Justitsministeriets
område, som forventes at kunne holdes inden for
Justitsministeriets egen ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget supplerer
dual-use-forordningen, idet lovforslaget i henhold til artikel 25,
stk. 1, i forordningen indeholder straffebestemmelser for
overtrædelse af de nye bestemmelser i forordningen for
kontrol med levering af teknisk bistand og eksport af
cyberovervågningsprodukter. | Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i
EU-regulering (sæt X) | Ja | X Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I henhold til § 1 a er det forbudt uden
for EU at yde teknisk bistand vedrørende produkter og
teknologi med dobbelt anvendelse, der er bestemt til anvendelse i
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare
våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til
udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af
missiler, der kan fremføre sådanne våben. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 1 a i lov om anvendelsen af visse af
Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske
forbindelser til tredjelande m.v. ophæves.
Ophævelse af bestemmelsen foreslås
som følge af, at EU har vedtaget en ny, omarbejdet
dual-use-forordning, som bl.a. indeholder en ny bestemmelse med
krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i forbindelse
med dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i
forbindelse med masseødelæggelsesvåben og/eller
militær anvendelse i et land, der er omfattet af en
våbenembargo. Den nye bestemmelse om teknisk bistand i
dual-use-forordningen indebærer, at kontrollen med levering
af teknisk bistand uden for EU udvides i forhold til kontrollen med
teknisk bistand i henhold til det nugældende forbud i §
1 a i bemyndigelsesloven. Den nye bestemmelse om teknisk bistand i
artikel 8, stk. 1, i dual-use-forordningen omfatter således
også krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i
forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis
leverandøren af myndigheden (Erhvervsstyrelsen) er blevet
gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt
eller delvist er eller kan være bestemt til militær
endelig anvendelse, hvis køberlandet eller
bestemmelseslandet er genstand for en international
våbenembargo.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i
dual-use-forordningen indebærer således kontrol med
levering af teknisk bistand uden for EU i forbindelse med
dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse
med masseødelæggelsesvåben, hvilket svarer til
den nugældende kontrol i § 1 a i bemyndigelsesloven.
Derudover vil den nye bestemmelse i artikel 8 også omfatte
kontrol med teknisk bistand, hvor der er risiko for militær
anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo.
Ligeledes udvides kontrollen med den nye bestemmelse i artikel 8,
stk. 2, om leverandørens meddelelsespligt til myndigheden
(Erhvervsstyrelsen), hvis leverandøren af den tekniske
bistand selv har kendskab til, at produkterne med dobbelt
anvendelse helt eller delvis er bestemt til en af de
ovennævnte anvendelser.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i
dual-use-forordningen vil således medføre en udvidelse
af omfanget af kontrol med teknisk bistand i forhold til den
kontrol, der hidtil har været ført i henhold til det
nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Denne
udvidelse af kontrollen vil dog i praksis i alt væsentligt
svare til den kontrol, der hidtil har været ført i
henhold til det nugældende forbud i § 1 a i
bemyndigelsesloven. Leverandører af teknisk bistand vil
således ved et såkaldt kundetjek hos Erhvervsstyrelsen
blive underrettet om, hvorvidt det efter den nugældende
bestemmelse i § 1 a, vil være forbudt at levere den
pågældende tekniske bistand. På samme måde
vil leverandører af teknisk bistand efter den nye
bestemmelse i artikel 8, stk. 1, ved et kundetjek i
Erhvervsstyrelsen blive underrettet om, hvorvidt der kræves
tilladelse til den konkrete tekniske bistand. I forbindelse med et
kundetjek undersøges det allerede, om der er kritiske
oplysninger om en konkret kunde både i relation til
masseødelæggelsesvåben og militær
anvendelse i lande, der er omfattet af en våbenembargo.
Praksis vil således være uændret trods udvidelsen
af kontrollen med det nye krav i forordningen.
Det nye krav i artikel 8, stk. 2, om
leverandørens meddelelsespligt indebærer en yderligere
forpligtelse for virksomhederne i visse tilfælde.
Meddelelsespligten gælder dog kun i tilfælde, hvor
leverandøren selv er bekendt med, at de
pågældende produkter er
bestemt til anvendelse i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben eller til militære
formål i et land, der er omfattet af en våbenembargo.
Erhvervsstyrelsen vil også i disse tilfælde ved et
kundetjek kunne undersøge, om der er kritiske oplysninger om
den konkrete kunde, og afgøre, om der skal kræves
tilladelse til den pågældende tekniske bistand.
Med forslaget sikres det, at
bemyndigelseslovens bestemmelser om teknisk bistand af
ordensmæssige hensyn ophæves som følge af den
nye bestemmelse om teknisk bistand i den nye
dual-use-forordning
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af § 2, stk. 6, at med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med
dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i
bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning
for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben.
Det foreslås, at § 2, stk. 6, konsekvensrettes, så
benævnelsen "udfører", ændres til "eksporterer"
i overensstemmelse med den nye dual-use-forordning, samt at titlen
på Rådets forordning ligeledes ændres, så
titlen benævnes Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport,
mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse, i overensstemmelse med titlen på den nye,
omarbejdede dual-use-forordning.
De foreslåede ændringer har derfor
alene til formål at sikre overensstemmelse mellem
benævnelsen af en eksport i bemyndigelsesloven og den nye
dual-use-forordning samt at opdatere henvisningen til
dual-use-forordningen i bemyndigelsesloven, så titlen stemmer
overens med titlen på den nye forordning, som trådte i
kraft den 9. september 2021.
Til nr. 3
Det følger af § 2, stk. 7, at med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet
efter § 1 a, stk. 1.
Det foreslås at § 2, stk. 7, ændres, så
henvisningen til den nuværende bestemmelse om teknisk bistand
i § 1 a, stk. 1, udgår og erstattes af en henvisning til
den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den
nye dual-use-forordning.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at den nuværende bestemmelse om teknisk
bistand i § 1 a foreslås ophævet samt
indførelsen af den nye bestemmelse om teknisk bistand i
artikel 8 i den nye dual-use-forordning, jf. bemærkningerne
til nr. 1, hvorfor den tilhørende straffebestemmelse
ligeledes bør ændres. Med den foreslåede
henvisning til den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8,
stk. 1, i den nye dual-use-forordning sikres det samtidig, at
overtrædelse af kravet om tilladelse til teknisk bistand i
visse situationer, jf. artikel 8, stk. 1, i den nye
dual-use-forordning, vil kunne straffes på tilsvarende
måde som overtrædelse af den nugældende
bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af § 2, stk. 6, at med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med
dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i
bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning
for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 2, stk. 8, hvorved med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
Erhvervsstyrelsen eksporterer visse
cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført
på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport,
mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse, når det pågældende produkt helt eller
delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse
med intern undertrykkelse og/eller alvorlige krænkelser af
internationale menneskerettigheder og den humanitære
folkeret.
Forslaget om indsættelse af et nyt
§ 2, stk. 8, vil sikre, at der fastsættes
straffebestemmelser for overtrædelser af den nye bestemmelse
i artikel 5, stk. 1, i den nye dual-use-forordning om
eksportkontrol med cyberovervågningsprodukter. Forslaget
indebærer samtidig, at der fastsættes samme
strafferamme for overtrædelse af bestemmelsen om kontrol med
cyberovervågningsprodukter, som den strafferamme, der
gælder for overtrædelser af catch-all-bestemmelserne
vedrørende kontrol med produkter med dobbelt anvendelse, der
kan anvendes i forbindelse med
masseødelæggelsesvåben, jf. bemyndigelseslovens
§ 2, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og
3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af bemyndigelseslovens
§ 2, stk. 11, at uanset bestemmelserne i straffelovens
§§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i
§ 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis handlingen er
foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde
dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er
strafbar efter lovgivningen i det pågældende
statsområde.
Det foreslås, at § 2, stk. 11, der bliver stk. 12, om
dansk straffemyndighed i relation til overtrædelse af
forbuddet om teknisk bistand i § 1 a ændres. Den
foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at
ophæve § 1 a, samt indførelsen af den nye
bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8 i den nye
dual-use-forordning. Forslaget vil således medføre, at
stk. 11, der bliver stk. 12, ændres, samtidig med at § 1
a ophæves.
Den foreslåede nyaffattelse af § 2,
stk. 11, der bliver stk. 12, skal samtidig fastslå, at der
også er dansk straffemyndighed for overtrædelser af den
nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i
forordningen, selvom handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen
på gerningsstedet. Det betyder, at der uanset om der allerede
er dansk straffemyndighed efter straffelovens §§ 6-9 a,
også vil være dansk straffemyndighed i sager om
overtrædelse af § 2, stk. 7, jf. artikel 8 i
dual-use-forordningen, hvis handlingen er foretaget af en person,
der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var
bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i
landet, også selvom handlingen ikke er strafbar efter
lovgivningen på gerningsstedet. Den foreslåede
ændring af stk. 11, der bliver stk. 12, er en konsekvens af
de nye regler om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye
dual-use-forordning og ophævelsen af § 1 a i
bemyndigelsesloven. Med den foreslåede nyaffattelse
ændres bestemmelsen således, at henvisningen til
bemyndigelseslovens § 1 a erstattes af en henvisning til den
foreslåede bestemmelse i § 2, skt. 7, jf.
dual-use-forordningens artikel 8. Den foreslåede affattelse
af bestemmelsen er blot udtryk for en sproglig præcisering,
hvorved det tydeliggøres, at straffelovens §§ 6-9
a gælder ved siden af bestemmelsen, og at bestemmelsen
således er et supplement til de almindelige bestemmelser om
dansk straffemyndighed. Der er således ikke med forslaget i
øvrigt tiltænkt en ændring af retstilstanden i
forhold til, hvornår en overtrædelse vil være
undergivet dansk straffemyndighed, sammenlignet med, hvad der
indtil den 9. september 2021 gjaldt for overtrædelser af
bemyndigelseslovens § 1 a. Der henvises i øvrigt til
lovbemærkningerne herom til forslag til ændring af
bemyndigelsesloven, jf. Folketingstidende 2004-05, 2. samling,
tillæg A, side 887 ff.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Bemyndigelseslovens § 2, stk. 12,
indeholder en hjemmel til ransagning i sager om overtrædelse
af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk.
1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, i overensstemmelse
med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven
kan medføre fængselsstraf.
Det foreslås, at § 2, stk. 12, der bliver stk. 13,
ændres, så henvisningen til overtrædelser af
§ 1 a, stk. 1, udgår. For en nærmere beskrivelse
af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Forslaget er en konsekvens af ophævelsen
af § 1 a og indførelsen af artikel 8 i den nye
forordning. Ransagning kan allerede ske efter retsplejelovens
regler, jf. § 2, stk. 7, og lovforslagets § 1, nr. 3,
idet bestemmelsen hjemler fængselsstraf for
overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk
bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft ved bekendtgørelse i Lovtidende.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da hovedloven ikke
gælder for Færøerne og Grønland samt ikke
indeholder anordningshjemmel.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om anvendelsen af visse af Den
Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser
til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 9.
juni 2011, som ændret ved § 21 i lov nr. 1231 af 18.
december 2012, § 3 i lov nr. 1716 af 27. december 2018 og lov
nr. 1732 af 1. december 2020, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1 a. Det er
forbudt uden for Den Europæiske Union at yde teknisk bistand,
jf. stk. 2 og 3, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med
udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning
af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben, jf. dog stk. 4 og
5. Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder kun teknisk bistand
vedrørende produkter og teknologi, der skal kontrolleres
efter Rådets forordning om en fællesskabsordning for
kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse. Stk. 3. Teknisk
bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med
reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning,
vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service.
Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring,
overførsel af driftskendskab eller konsulentservice. Stk. 4.
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke: 1) Ydelse af teknisk bistand i de
nærtstående lande, som efter Rådets forordning om
en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af
produkter og teknologi med dobbelt anvendelse er omfattet af EU's
fællesskabsudførselstilladelse. 2) Ydelse af teknisk bistand, der har form
af overførsel af information, der er frit tilgængelig
for offentligheden, eller som vedrører grundforskning. Stk. 5.
Økonomi- og erhvervsministeren kan ud fra
sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre
beskyttelsesværdige hensyn dispensere fra forbuddet i stk.
1. | | 1. § 1 a ophæves. | | | | § 2 | | | Stk. 1-5 | | | Stk. 6. Med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med
dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i
bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning
for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering,
anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering
eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben
eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling,
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan
fremføre sådanne våben. | | 2. I § 2, stk. 6, ændres
»udfører« til: »eksporterer«, og
»Rådets forordning om en fællesskabsordning for
kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt
anvendelse« ændres til: »Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport,
mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og
overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt
anvendelse«. | | | | § 2 | | | Stk. 1-6 | | | Stk. 7. Med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet
efter § 1 a, stk. 1. | | 3. § 2, stk. 7, ændres
»forbuddet efter § 1 a, stk. 1« til: »kravet
om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1,
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning
for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse« 4. I § 2 indsættes efter stk. 7 som nyt
stykke: »Stk. 8. Med bøde
eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra
Erhvervsstyrelsen eksporterer cyberovervågningsprodukter, som
ikke er opført på listen i bilag 1 til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for
kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand,
transit og overførsel i forbindelse med produkter med
dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt
helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i
forbindelse med intern undertrykkelse eller alvorlige
krænkelser af internationale menneskerettigheder og den
humanitære folkeret.« Stk. 8-12 bliver herefter stk.
9-13. | | | | § 2 | | | Stk. 1-10 | | | Stk. 11. Uanset
bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører
overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk
straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der
på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var
bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i
landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i
det pågældende statsområde. Stk. 12.
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er
fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse
af § 1 a, stk. 1, kan ske i overensstemmelse med
retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan
medføre fængselsstraf. | | 5. § 2, stk. 11, der bliver stk. 12,
affattes således: »Stk.
12. Under dansk straffemyndighed hører
overtrædelse af § 2, stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om
teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed,
teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med
produkter med dobbelt anvendelse, hvis handlingen er foretaget af
en person, der på gerningstidspunktet havde dansk
indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde lignende
fast ophold her i landet, selvom handlingen ikke er strafbar efter
lovgivningen på gerningsstedet.« | | | | | | 6. I 2, stk. 12, der bliver stk. 13, udgår
»og overtrædelse af § 1 a, stk. 1,«. |
|