Tak for det. Det forslag, vi behandler i dag, er et forslag på 278 sider – jeg har det med her – og det blev fremsat for 6 hverdage siden. En ting kan man sige med statsgaranti: Der er ingen i Folketinget, der har fået det læst. Vi har forsøgt at sætte os ind i hovedpunkterne, men jeg synes faktisk, det er lidt af en parodi på en lovbehandling, når man kommer med forslag af den her størrelse og den her kompleksitet så tæt på fristen for behandling her.
Forslaget er meget vanskeligt at forstå, men det indebærer, kan jeg jo konkludere, nogle bestemmelser, som vi har været nødsaget til at følge i henhold til EU-lovgivningen, og så er snakken jo dybest set ikke længere. Selvfølgelig skal vi vedtage det her. Det skal vi, når EU kommer med sine direktiver. Det er en konsekvens af at være medlem. Jeg skal dog ikke undlade lige at bemærke hovedpunkterne her i forslaget:
Man laver nye regler for noget, der hedder forebyggende rekonstruktion, altså, hvor vi i dag har rekonstruktion af virksomheder – det var det, der erstattede betalingsstandsninger – ja, så kan man nu få et endnu tidligere trin, der hedder forebyggende rekonstruktion. Man opererer med noget, der hedder fyldestgørelsesforbud, og det vil altså sige, at man kan få skifteretten til at deklarere, at der ikke kan foretages udlæg i ens aktiver. Det vil jeg sådan set gerne have, men det går nok ikke så nemt. Der er i hvert fald nogle betingelser, der skal være opfyldt.
Så får man som en luksus en early warning fra det offentlige. Fra nogle maskiner, som kan se, hvornår man er ved at komme på spanden, får man altså et varsel om, at nu skal man tage og søge noget hjælp. Det er der selvfølgelig ingen, der kan have noget imod, men jeg har dog nok en formodning om, at de fleste selv er klar over, at skoen begynder at klemme. Der skulle blive tale om forenklede procedurer, forenklede afstemningsprocedurer i forbindelse med skifteretsbehandlingen og ændrede regler for virksomhedspant.
Det er fuldstændig korrekt, som den foregående ordfører sagde, at alt det her er et produkt fra Konkursrådet, altså Justitsministeriets faste rådgivende råd på området. Men jeg skal ikke undlade at bemærke, at de selv finder, at forslaget er ualmindelig indviklet og bureaukratisk, og ovenikøbet tilføjer man i Konkursrådets beretning, at det i mange tilfælde kan virke fordyrende for den virksomhed, hvis økonomi halter; det var sådan set ikke lige det, de trængte til.
Men hvorom alting er, er det et forslag, vi skal gennemføre. Venstre kommer til at stemme for det. Jeg skal dog lige tilføje et aber dabei: Der er også en lidt indviklet regel heri om andelsselskaber, nemlig at man skal have værdien af andelsbeviset udbetalt. Altså, den, der er insolvent eller på anden måde i uføre, kan benytte de her regler og få værdien af andelsbeviset udbetalt inden for 3 måneder. Det giver øjensynligt nogen problemer i andelsselskaberne, og det er noget, som vi kommer til at udbore i udvalgsbehandlingen. Det er det simpelt hen for teknisk til at man kan komme igennem her. Tak.