L 117 B Forslag til lov om ændring af selskabsloven, søloven, lov om tjenester i informationssamfundet, herunder visse aspekter af elektronisk handel, og forskellige andre love.

(Styrket grænseoverskridende håndhævelse over for tjenesteudbydere etableret i øvrige EU-lande m.v.).

Af: Erhvervsminister Simon Kollerup (S)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2021-22
Status: Stadfæstet

Spørgsmål 11

Vil ministeren redegøre for, hvordan forslaget adskiller sig fra det kommende EU-direktiv på samme område? Skal lovforslaget ændres, hvis EU-direktivet vedtages?
Dato: 22-02-2022
Status: Endeligt besvaret
Emne: selskaber og fonde
Dokumentdato: 23-03-2022
Modtaget: 23-03-2022
Omdelt: 23-03-2022

L 117 - svar på spm. 11 om, hvordan forslaget adskiller sig fra det kommende EU-direktiv på samme område, fra erhvervsministeren

ERU L 117 - svar på spm. 11 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 22-02-2022
Modtaget: 22-02-2022
Omdelt: 22-02-2022

Spm. om, hvordan forslaget adskiller sig fra det kommende EU-direktiv på samme område, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version
Titel
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 8: Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, som deler lovforslaget i to, så reglerne om måltal for det underrepræsenterede køn samles i et separat lovforslag, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 9: Spm., om ministeren vil oversende et revideret høringsnotat, der forholder sig til de relevante og konkrete forslag til forbedringer af lovforslaget, som ikke er afspejlet i det nuværende høringsnotat, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 10: Spm. om, hvordan ministeren kan konkludere, at der er begrænsede administrative konsekvenser for virksomhederne, når alle virksomhederne skal opsætte handlingsplaner og måltal, hvor lovforslagets uklare definitioner af ledelseslag skal overføres til den enkelte virksomhed, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 12: Spm., om ministeren er enig i, at »fit and proper«-reglerne for finansvirksomheder begrænser muligheden for at finde egnede kandidater i det hele taget, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 13: Spm. om, hvis der er evidens for bedre bundlinje i virksomheder med en mere diversificeret bestyrelse, og hvis virksomhederne er bevidste om dette, hvad er det så for underliggende barrierer, der gør, at virksomhederne ikke udnytter muligheden for at forbedre bundlinjen, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 14: Spm. om at redegøre for sammenhængen mellem den i § 1 (aktivt ejerskab for udenlandske aktionærer i danske børsnoterede selskaber) foreslåede nr. 2 og 3, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 15: Spm., om ministeren i forhold til § 1 nr. 4 (underrepræsenteret køn – selskabsloven) vil oplyse, om der i omfattede selskaber, som har en ledelsesstruktur udelukkende bestående af en direktion, skal laves måltal for øvrige ledelsesniveauer på ikke blot ét, men to ledelsesniveauer under direktionen, mens personer, der organisatorisk er på samme ledelsesniveau som direktionen, ikke er omfattet af krav om måltal, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 16: Spm., om ministeren i forhold til § 1 nr. 4 (underrepræsenteret køn – selskabsloven) vil forholde sig til, om det vil give mere mening, hvis øvrige ledelsesniveauer i den slags selskaber blev defineret som »personer der organisatorisk er på samme ledelsesniveau som direktionen« som første ledelsesniveau, og »personer med personaleansvar, som refererer direkte til direktionen eller det første ledelsesniveau« som andet ledelsesniveau, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 17: Spm., om ministeren kan afklare, hvad der er hensigten med måltal, til erhvervsministeren 22.02.2022
L 117 - 2021-22 - Spørgsmål 18: Spm. om lovbemærkningerne til den nye formulering af årsregnskabslovens § 99 b (s. 38) er der en direkte sammenhæng mellem de virksomheder, der skal opstille måltal mm., og de, som skal rapportere herom. Tilsvarende fremgår det af lovbemærkningerne, at forslaget til § 99 b viderefører det eksisterende anvendelsesområde for bestemmelsen. Dette passer dog ikke med lovteksten, idet der i § 99 b, stk. 1, er indsat en ny bisætning om, at de pågældende rapporteringskrav i stk. 1 gælder »uanset om virksomheden måtte opfylde betingelserne for at være undtaget for forpligtelsen til at opstille måltal«. Ingen steder i lovforslagets bemærkninger er det forklaret, hvorfor virksomheder, der er undtaget fra pligten til at opstille måltal og politik, er foreslået alligevel at skulle rapportere diverse ting herom. Ifølge det foreslåede § 99 b, stk. 5, skal de undtagne virksomheder tilsyneladende også oplyse om måltallets opfyldelse, hvilket forekommer selvmodsigende, ti 22.02.2022