Fremsat den 11. februar 2022 af Susanne Zimmer (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Sikandar Siddique (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelsen af en biodiversitetslov
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag til en biodiversitetslov senest medio
2023 efter en inddragende høringsproces. Loven skal
forpligte regeringen til at fastsætte nationale mål og
delmål, som sikrer, at mange år med tilbagegang i arter
og naturtyper vendes til fremgang.
Biodiversitetsloven skal rumme konkrete
målsætninger for den danske naturpolitik frem mod 2030,
som sikrer en rig, mangfoldig og vild natur.
Målsætningerne skal omfatte mål både for
naturarealet, kvaliteten af naturen og beskyttelsen af arter og
naturtyper. Loven skal desuden sikre, at naturpolitikken udformes i
overensstemmelse med videnskabens anbefalinger, og sikre opfyldelse
af mål i Europa-Kommissionens biodiversitetsstrategi og
FN᾽s globale biodiversitetsmål - både i Danmark
og i Danmarks internationale relationer.
I den forbindelse bør
Biodiversitetsrådets ansvar og opgaver udvides til
årligt at komme med en faglig vurdering af, hvorvidt den til
enhver tid siddende regerings naturindsats er i overensstemmelse
med Danmarks internationale forpligtelser og med
målsætningerne i biodiversitetsloven og de fastsatte
delmål heri og komme med konkrete anbefalinger til den
fremadrettede indsats.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 18,
folketingsåret 2020-21. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2020-21, tillæg
A, B 18 som fremsat, og tillæg F, møde 13, kl.
17.00.
Den frie, vilde natur og biodiversiteten er
truet. Økosystemer bryder sammen, og arter dør og
forsvinder i et uhørt højt tempo. Ikke siden
dinosaurernes uddøen er verdens dyrearter forsvundet
så hurtigt som i dag. Det viser adskillige videnskabelige
rapporter. Eksempelvis viser den seneste IPBES-rapport, at intet
mindre end 1 million arter lige nu er truet af udryddelse
(»Nature᾽s dangerous decline
᾽unprecedented᾽ - species extinction rates
᾽accelerating᾽«, IPBES Media Release,
ipbes.net/news/Media-Release-Global-Assessment, maj 2019).
I Danmark mærker vi også krisens
alvor. Vi er et af de lande i EU med den ringeste naturbeskyttelse
(»Bevaringsstatus for naturtyper og arter - 2019«, DCE
- Nationalt Center for Miljø og Energi, rapport 340, 2019),
og sammen med Bangladesh er vi det mest opdyrkede land i verden
(»Sådan ligger landet - tal om landbruget 2017«,
Danmarks Naturfredningsforening og Dyrenes Beskyttelse, 2018).
Begge dele har helt mærkbare
konsekvenser for naturen og biodiversiteten. Eksempelvis er 11
arter af dagsommerfugle forsvundet fra den danske natur de sidste
50 år. Bestanden af viber og sanglærker er faldet med
henholdsvis 76 pct. og 65 pct. siden 1976 (»Kæmpe
faktatjek slår fast: Intensivt landbrug presser dyr og
natur«, Danmarks Naturfredningsforening, www.dn.dk, den 14.
februar 2018).
Ud af de i alt 287 vildtlevende arter af bier
er 50 ikke set siden 1974 (»Topforskere: Her er fakta i
debatten om bier«, Altinget, Miljø, den 17. november
2017). Derudover viser en NOVANA-rapport fra 2019, at de danske
skove har det elendigt (»Rapport: Danske skove har det ringe
og er blevet mørkere«, Jyllands-Posten.dk, den 19.
februar 2019).
Også i havet er biodiversiteten under
pres. Syv ud af otte af de særligt bevaringsværdige
marine naturtyper vurderes at være »i stærk
ugunstig bevaringstilstand«, jf. rapporten fra DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi som omtalt ovenfor.
Forslagsstillerne mener, at der er brug for
akutte, seriøse svar på natur- og
biodiversitetskrisen. Naturen og alle de liv - dyr og planter - vi
deler planeten med, skal have meget mere plads, end de har i dag.
Det gælder både til lands og til vands.
Den 4. november 2021 indgik regeringen,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Alternativet en aftale, »Natur- og
biodiversitetspakken«, på 888 mio. kr. i perioden
2021-2024 til bl.a. udlæg af urørt skov, etablering af
nye naturnationalparker og udarbejdelse af en strategi for
forvaltning af truede arter. Desuden indgik regeringen og de samme
partier samt Kristendemokraterne den 4. december 2021 en delaftale
under finansloven for 2022 ved navn »Investeringer i et
fortsat grønnere Danmark« om bl.a. at etablere marine
naturnationalparker i Øresund og Lillebælt
(»Delaftale mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
om: Investeringer i et fortsat grønnere Danmark«).
Begge aftaler viser skridt i den rigtige
retning, men efter forslagsstillernes forståelse og i
betragtning af udfordringernes omfang er indsatsen langtfra
omfattende nok til at håndtere de økologiske kriser og
leve op til internationale forpligtelser.
Det foreslås helt konkret, at der
indføres en egentlig biodiversitetslov i Danmark inspireret
af klimaloven. Loven skal som minimum indeholde følgende
mål:
- Senest i 2030
skal en tredjedel af landarealet være beskyttet natur. Heraf
skal to tredjedel gøres til naturzone, hvor biodiversiteten
har førsteprioritet, og hvor der ikke må foregå
kommerciel produktion.
- Senest i 2030
skal en tredjedel af havarealet være beskyttet natur. Heraf
skal en tredjedel være beskyttet mod alle former for
udnyttelse og fungere som et videnskabeligt
referenceområde.
- Senest i 2030
skal al statsskov (ca. 110.000 ha) være udlagt som
urørt skov. Heraf skal 75.000 ha være udlagt til
urørt skov i 2025. Ydermere skal mindst 50.000 ha privat
skov udlægges til urørt skov senest i 2030, hvilket
bør ske ud fra de anbefalinger fra Center for
Makroøkologi, Evolution og Klima, som fremgår af
rapporten »Bevarelse af biodiversitetten i de danske
skove« (»Bevarelse af biodiversiteten i de danske
skove: en analyse af den nødvendige indsats, og hvad den
betyder for skovens andre samfundsgoder«, Center for
Makroøkologi, Evolution og Klima, 2016).
- Senest i 2025
skal det være indskrevet som et krav i nationalparkloven, at
eksisterende og nye nationalparker og naturnationalparker inden for
5 år lever op til den internationale
naturbeskyttelsesorganisation IUCN᾽s internationale
kategorisering af nationalparker (kategori II), hvilket
dækker over områder, der er rene eller næsten
rene naturområder.
- Senest i 2050
skal alle naturtyper, hvor det er fysisk muligt, have gunstig
bevaringsstatus. Fokus skal i den forbindelse være på
EU᾽s habitatnaturtyper og beskyttede naturtyper efter
naturbeskyttelsesloven.
- Kommunerne
pålægges at udarbejde bynaturstrategier, herunder med
mål på f.eks. 20 pct. natur i større byer inden
2030.
Derudover skal følgende sikres gennem
biodiversitetsloven:
-
Biodiversitetsloven pålægger myndighederne at
overvåge arter og naturtyper, så der kan opnås
troværdig information om arters og naturtypers tilstand.
-
Biodiversitetsloven pålægger myndighederne at
gennemgå, identificere og fjerne/reducere regler og
incitamenter, som svækker biodiversiteten.
-
Biodiversitetsloven sikrer, at indsatser for biodiversitet sker
omkostningseffektivt, og at de statslige og kommunale natur- og
skovarealer forvaltes primært med biodiversitet for
øje.
-
Biodiversitetsloven sikrer, at biodiversiteten medtænkes,
når der etables klimasikringer.
-
Biodiversitetsloven sikrer, at biodiversitet medtænkes i
anlæggelsen af energianlæg og infrastruktur.
-
Biodiversitetsloven giver hjemmel til udlæg af
naturnationalparker både på land og til havs.
-
Biodiversitetsloven forpligter Danmark i overensstemmelse med de
internationale målsætninger fastsat og tiltrådt
af Danmark i regi af både FN og EU.
-
Biodiversitetsloven sikrer borgeres og interessenters adgang til
information, oplysning og deltagelse i demokratiske
høringsprocesser, der vedrører biodiversitet, jf.
Århuskonventionen.
For at sikre en ambitiøs indsats og for
at anskueliggøre, om den aktuelle indsats lever op til
målsætningerne i biodiversitetsloven, bør
biodiversitetsloven udstyres med konkrete delmål, som kan
understøtte den nødvendige fremdrift i arbejdet. Det
foreslås, at det nuværende uafhængige og
forskningsbaserede Biodiversitetsråd gøres permanent,
når rådets nuværende bevilling ophører, og
at rådets opgaver udvides til årligt at vurdere, om
regeringens indsats lever op til biodiversitetsloven og fastsatte
delmål, og komme med konkrete anbefalinger til den
fremadrettede indsats, sådan som man bl.a. kender det fra
Klimarådets arbejde på klimaområdet.
Biodiversitetsrådet tilføres midler på en
femårig periode tilsvarende rådets opgaver.
Skriftlig fremsættelse
Susanne Zimmer
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelsen af en biodiversitetslov.
(Beslutningsforslag nr. B 90)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.