Fremsat den 10. februar 2022 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om at adskille CO2-fangst og lagring fra opgørelsen
over egentlige reduktioner i drivhusgasudledninger for at leve op
til klimaloven
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2022 at fremsætte et lovforslag, der
adskiller negative udledninger opnået ved hjælp af
fangst og lagring af CO2 (CCS) fra
egentlige reduktioner i klimaregnskabet i klimaloven, således
at fangst og lagring af CO2 fra
luften ikke kan tælle med i klimaregnskabet frem mod
klimamålet i 2030 og kun i begrænset omfang frem mod
2050.
Bemærkninger til forslaget
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet har i
»Redegørelse for klimaeffekter 2021«
fremhævet, at den fremskrevne CO2-reduktionsmanko i 2030 er nedbragt fra
18,9 mio. t til 9,4 mio. t, siden regeringen tiltrådte,
på baggrund af de nuværende planer og vedtagne aftaler
for at opnå 70-procentsmålsætningen i 2030. Af
den samlede forventede reduktion af mankoen på 9,5 mio. t
udgør teknologier til fangst og lagring af CO2 (CCS) 1,4 mio. t i 2030, jf. Klima-,
Energi- og Forsyningsudvalget alm. del - svar på
spørgsmål 65, folketingsåret 2021-22.
Siden vedtagelsen af klimaloven i 2020 er der
i en række politiske aftaler afsat flere milliarder kroner
fra statskassen til forskning, udvikling, subsidier og anden
støtte til CCS-/CCU-teknologi. Med »Klimaaftale for
energi og industri mv. 2020« fra juni 2020 afsatte
aftaleparterne 16 mia. kr., og med finansloven for 2022 blev der
aftalt en pulje på mere end 2,5 mia. kr. frem mod 2032
(»Delaftale mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne
om: Investeringer i et fortsat grønnere Danmark«, den
4. december 2021). Dertil kommer yderligere puljer, tilskud
m.v.
Midlerne afsat til CO2-fangst, -lagring (CCS) og -anvendelse
(CCU) afspejler det store potentiale, som et bredt flertal i
Folketinget ser i CCS- og CCU-teknologierne i forhold til at spille
en vigtig rolle i den grønne omstilling. Teknologier til
CO2-fangst er altså en central
og bærende del af den politiske strategi for at nå
både de indikative mål i 2025,
70-procentsreduktionsmålet i 2030 og klimaneutralitet i 2050.
I forlængelse heraf regner Klima-, Energi-, og
Forsyningsministeriet med, at der er et potentiale på mellem
4,5 og 9 mio. t CO2 i 2040, hvoraf
3,5-6 mio. t vil stamme fra biogene kilder, jf. Klima-, Energi og
Forsyningsudvalget alm. del - svar på spørgsmål
69, folketingsåret 2021-22.
Klimaloven (lovbekendtgørelse nr. 2580
af 13. december 2021) indeholder for nuværende ikke
lovbestemmelser om den konkrete opgørelsesmetode for
udledningen af drivhusgasser. Der er dog blandt aftalepartenerne
enighed om at følge FN's opgørelsesmetode, og denne
omfatter negative udledninger fra teknologiske processer
(»Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre,
Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og
Alternativet om En køreplan for fangst, transport og lagring
af CO2 - Anden del af en samlet
CCS-strategi«, den 14. december 2021).
Problematikken vedrørende negative
udledninger
Der er imidlertid en række
grundlæggende problemer ved at lade CO2-fangst og -lagring udgøre
så stor en del af den samlede strategi for at reducere vores
drivhusgasudledninger og for at leve op til Parisaftalens
målsætning om at begrænse den globale
temperaturstigning til 1,5 grader.
1) Negative
udledninger, inklusive CCS, bør betragtes som
væsensforskellige fra andre reduktionsmidler. Dette skyldes
to hovedårsager (»Beyond "Net-Zero": A Case for
Separate Targets for Emissions Reduction and Negative
Emissions«, McLaren, D. P. et al., Frontiers in Climate,
2019, bind 1, nr. 4):
a) Negative
udledninger indebærer en unik risiko for, at reduktionen ikke
er permanent. Denne risiko betragtes overordnet som yderst lav ved
korrekt geologisk lagring og som høj ved biologisk lagring
(»Negative emissions-Part 2: Costs, potentials and side
effects«, Fuss, S. et al., Environmental Research Letters,
2018, bind 13, nr. 6). Foruden tekniske og naturlige forhold kan
manglende permanens også forårsages af
samfundsmæssige forhold, som påvirker, at den faktiske
reduktion bliver lavere, end den forventede (»Negative
emissions and the long history of carbon removal«, Carton, W.
et al. WIREs Climate Change, 2020, bind 11, nr. 6, side 671;
»Quantifying the potential scale of mitigation deterrence
from greenhouse gas removal techniques«, McLaren, D.,
Climatic Change, 2020, bind 162, nr. 4, side 2411-2428).
b) Negative
udledninger er på en række forskellige måder
påvirket af ressourceknaphed, der gør den samlede
globale kapacitet for negative udledninger knap. Afhængigt af
den specifikke metode indebærer negative udledningsmetoder et
stort forbrug af energi, landarealer, ferskvandsressourcer og
geologisk lagringskapacitet, jf. Fuss. S et al., 2018, som omtalt
ovenfor.
2) Når
potentialet ved negative udledninger medregnes i forbindelse med
opfyldelsen af reduktionsmål, indebærer det, at
incitamentet til at gennemføre reelle reduktioner mindskes.
En sådan risiko er i de seneste år blevet belyst
igennem videnskabelige undersøgelser (»Confronting
mitigation deterrence in low-carbon scenarios«, Grant, N. et
al., Environmental Research Letters, 2021, bind 16, nr. 6«;
»Attractions of delay: Using deliberative engagement to
investigate the political and strategic impacts of greenhouse gas
removal technologies«, McLaren, D. et al., Environment and
Planning E: Nature and Space, 2021). På denne måde
øger en satsning på negative udledninger risikoen for,
at klimaloven ikke opfyldes, og at den grønne omstilling
får højere sociale og miljømæssige
følgevirkninger end nødvendigt.
3) Det
bemærkes specifikt, at den nuværende strategi for CCS
og negative udledninger overvejende baseres på fangst af
biogen CO2 (BECCS). Hvis biogen
CO2-fangst bliver et
nødvendigt middel for at nå klimalovens mål,
bliver det nødvendigt at fastholde en betydelig
afbrænding af bioenergi. Den nuværende høje
satsning på biogen CO2-fangst
står derfor i modsætning til regeringens politik om at
udfase biomasse. Et problem ved dette er, at biomasse tæller
som CO2-neutralt i UNFCCC's
regnskaber og i danske opgørelser, på trods af at det
er en efterhånden etableret forståelse, at biomasse fra
træ i praksis er langt fra CO2-neutralt eller bæredygtigt
(»Miljøbevægelsen NOAH: Dan Jørgensen
bør erkende, at biomasse ikke er vedvarende energi«,
Altinget Miljø, den 12. januar 2022). Den fortsatte eller i
værste fald stigende efterspørgsel på biomasse
fra træ vil på trods af certificeringsordninger desuden
føre til tab af biodiversitet, afskovning og flere kampe om
knappere ressourcer. Der har i mange år været
råbt op om de negative konsekvenser af forbruget af
træbiomasse.
4) Danmark har som
stor historisk udleder et ansvar for at reducere sine reelle
udledninger så hurtigt som muligt. Hvis historiske
udledninger medregnes, har Danmark allerede brugt 176 pct. af
(altså overskredet) sit CO2-budget for den maksimale
1,5-gradersopvarmning. Tallene baseres på et globalt
kulstofbudget på 420 Gt, som ifølge IPPC's
særlige rapport om 1,5 grader (2018) svarer til 66 pct.s
sandsynlighed for at begrænse den globale temperaturstigning
til 1,5 grader. De præcise tal for Danmark fremgår
ikke, men er indhentet via korrespondance med forfatteren
(»Quantifying national responsibility for climate breakdown:
an equality-based attribution approach for carbon dioxide emissions
in excess of the planetary boundary«, Hickel, J., The Lancet
Planetary Health, bind 4, nr. 9, side 399-404). Derfor skal
negative udledninger ikke som nu bruges til kunstigt at udvide
Danmarks CO2-budget, men til at
sænke den atmosfæriske koncentration af drivhusgasser
så meget som muligt - med andre ord til at rydde op på
vores historiske udledninger.
Desuden bemærkes det, at negative
udledningsteknologier, inklusive CCS, sammenlignet med andre
velkendte og modne reduktionsmidler er teknisk umodne og forbundet
med væsentlige teknologiske usikkerheder (»Om fire
år skal der lagres CO2 i Nordsøen: Professor er
skeptisk«, www.dr.dk, den 14. december 2021). Dette er
særlig tilfældet med den korte tidsramme, som aftalen
om en køreplan for fangst, transport og lagring af CO2 af 14. december 2021 forventer
implementering af CCS inden for.
Beslutningsforslaget helt konkret
Forslaget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, der regulerer, hvorledes negative
udledninger kan medregnes opfyldelsen af klimalovens mål.
Negative udledninger defineres i denne
sammenhæng som 1) al sekvestration af CO2 og andre drivhusgasser fra
atmosfæren og punktkilder igennem maskinelle metoder og 2)
den øgede sekvestration af CO2 i såkaldt kulstoflagre, som
kræver kontinuerlige indgreb for at øge
kulstofoptaget.
Naturlige kulstoflagre regnes ikke for
negative udledninger og bør fortsat medtages i
LULUCF-regnskabet. Omlægning af jordarealer, f.eks. udtagning
af lavbundsjorder, regnes ikke for negative udledninger, da de ikke
kræver en aktiv kontinuerlig opretholdelse efter
omlægningen. Udformningen af den præcise
regnskabsmæssige skelnen mellem naturlige og såkaldt
kulstoflagre henstilles til ministeren efter rådgivning fra
Klimarådet.
Med hensyn til 2030-målsætningen i
lov om klima pålægges regeringen at fremsætte et
forslag til lovændring, der fastslår, at negative
udledninger ikke kan medregnes i opfyldelsen af
2030-målsætningen.
Med hensyn til 2050-målsætningen i
lov om klima pålægges regeringen at fremsætte et
forslag til lovændring, som sætter et kvantitativt loft
over den maksimale mængde positive udledninger, der må
udledes på dansk grund efter 2050. Dette loft svarer dermed
til den mængde af udledninger, som negative udledninger
må kompensere for i det klimaneutrale regnskab. Den
præcise størrelse af dette loft bestemmes i samarbejde
med Folketinget.
Regeringen opfordres desuden til at
indføre kvantitative mål for omfanget af additionel
CO2-fangst. Disse mål
bør baseres på den nyeste og bedste viden om deres
tekniske potentiale, deres tekniske og samfundsmæssige risici
og efter grundige drøftelser med Folketinget.
Forslagets konsekvenser for klimaregnskabet og
klimaloven
Forslaget medfører to separate
klimaregnskaber inden for rammerne af klimaloven. Det ene regnskab
opgør de positive udledninger og reduktionerne heri. Det
andet regnskab tæller negative udledninger som defineret i
dette forslag. Summen af disse regnskaber vil svare til den
nuværende opgørelsesmetode for udledninger, som stadig
kan rapporteres uændret til UNFCCC i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser.
Forslaget tager ikke stilling til
overensstemmelser med UNFCCC's regnemetoder og retningslinjer, men
omhandler alene regler for fastsættelsen af de danske
klimamål.
Forslagets konsekvenser for Danmarks
klimaindsats
Reduktionsplaner og tekniske potentialer, der
beror på CO2-fangst, vil ikke
længere blive inkluderet i anskueliggørelsen af,
hvorvidt regeringens planer er nok til at nå klimalovens
mål. Den nuværende reduktionsmanko må derfor
forventes øget. Eftersom klimalovens handlepligt (§ 7,
stk. 4) pålægger regeringen at fremlægge nye
initiativer, såfremt målopfyldelsen ikke kan
anskueliggøres, vil forslaget betyde, at den grønne
omstilling via reelle reduktioner vil skulle gå hurtigere end
med den nuværende indsats.
Forslaget medfører ikke, at der ikke
må forskes i eller udvikles CCS og andre negative
udledningsmetoder. Dog er det forventningen, at midler til CCS vil
være proportionalt færre, eftersom CCS ikke
tæller med i målsætningerne på kort
sigt.
Forslaget sætter ikke noget loft over
den samlede mængde af negative udledninger i Danmark, hverken
på kort eller lang sigt. Det vil således fortsat
være muligt at blive et klimapositivt samfund, dvs. have
nettonegative udledninger.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
adskille CO2-fangst og lagring fra
opgørelsen over egentlige reduktioner i
drivhusgasudledninger for at leve op til klimaloven.
(Beslutningsforslag nr. B 86)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.