Fremsat den 8. februar 2022 af Troels Lund Poulsen (V),
Mads Fuglede (V), Rasmus Jarlov (KF),
Søren Pape Poulsen (KF),
Lars Boje Mathiesen (NB),
Pernille Vermund (NB),
Ole Birk Olesen (LA) og Alex Vanopslagh (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tiltrække kvalificeret international
arbejdskraft til Danmark på rimelige arbejdsvilkår
Folketinget pålægger regeringen at
sikre den nødvendige hjemmel til og praktiske implementering
af følgende ti tiltag, som skal sikre, at virksomhederne i
Danmark har ordentlig adgang til at tiltrække kvalificeret
international arbejdskraft på rimelige
arbejdsvilkår:
1. En ny, forbedret beløbsordning
2. Udvidelse af fasttrackordningen
3. Udvidelse af jobsøgningsopholdet for
udenlandske studerende
4. Bedre fastholdelse af internationale
dimittender
5. Udvidelse af Startup Denmark
6. Tre ekstra International Citizen
Service-centre
7. Forlængelse af opholdsperioden i
drifts- og fodermesterordningen
8. Forbedring af Working Holiday-ordningen
9. Kortere svartid og ændret proces hos
SIRI
10. Fjernelse af bøvlede og
unødvendige krav.
Tiltagene skal implementeres hurtigst muligt og
senest inden udgangen af 2022.
Bemærkninger til forslaget
Danske virksomheder mangler
arbejdskraft
Ledigheden er faldende, og der er akut mangel
på arbejdskraft i flere brancher. Det er det absolut
største problem, vores virksomheder står over for.
Forslagsstillerne ønsker derfor med dette forslag at
hjælpe de danske virksomheder ved at sikre bedre muligheder
for at tiltrække den nødvendige kvalificerede
internationale arbejdskraft.
Den akutte mangel på arbejdskraft kan
tydeligt mærkes blandt virksomhederne. En undersøgelse
fra Dansk Erhverv viser, at virksomhederne på bare 3
måneder er gået glip af en omsætning på 35
mia. kr. på grund af manglen på arbejdskraft
(»Mangel på arbejdskraft medfører milliardtab i
omsætning«, Dansk Erhverv, den 8. december 2021).
Virksomheder over hele landet har udfordringer
med at ansætte medarbejdere, og de kan derfor ikke
følge med efterspørgslen. Ifølge en
undersøgelse fra Dansk Industri er det hele fire ud af ti
virksomheder, der mener, at mangel på medarbejdere bliver den
største vækstudfordring i 2022, og op imod 60 pct.
venter, at det kan bremse væksten i 2022 (»Mangel
på hænder bremser væksten i 2022«, DI
Analyse, den 10. december 2021).
Manglen på medarbejdere viser sig
også i sundhedsvæsenet og i ældreplejen
(»Kampen om arbejdskraft kan ramme både velfærd
og vækst«, Momentum, kl.dk, den 13. januar 2022). Det
betyder, at danskerne igen og igen oplever, at opgaver ikke bliver
løst, og at vi i sidste ende mister vækst og velstand.
Det begrænser derfor muligheden for at prioritere vores
fælles velfærd og den grønne omstilling.
Forslagsstillerne mener, at der er behov for
konkrete tiltag, der skaffer flere hænder til virksomhederne,
som står i en situation, hvor de må sige nej til ordrer
og henvendelser, fordi de mangler hænder. Der skal være
adgang til den rette arbejdskraft, for at det ikke har en kedelig
afsmitning og giver akutte udfordringer i den offentlige
sektor.
Forslagsstillerne har noteret sig, at
regeringen har indgået en aftale med SF, RV, DF og KD om en
reform af dele af dansk økonomi. Det er en aftale, der
hverken løser udfordringerne med manglen på
arbejdskraft på kort eller lang sigt. Forslagsstillerne
noterer sig samtidig, at regeringen ikke har flertal for de
initiativer, der skal sikre mere international arbejdskraft.
Nye tiltag skal tiltrække
kvalificeret international arbejdskraft
For at løse problemet med den akutte
mangel på arbejdskraft er det nødvendigt at sikre mere
kvalificeret international arbejdskraft på danske løn-
og arbejdsvilkår. Forslagsstillerne foreslår derfor
følgende ti tiltag, der vil gøre det lettere at
tiltrække kvalificeret international arbejdskraft til
Danmark:
1. En ny,
forbedret beløbsordning
Som et tillæg til den eksisterende
beløbsordning skal beløbsgrænsen sænkes
til 360.000 kr. for international arbejdskraft fra de lande, som
lever op til mindst et af følgende to krav.
A) Det er et af de lande, vi har flest ud- og indgående
investeringer med, svarende til den løsning, som
VLAK-regeringen lagde frem i 2018 (»Regeringen
fremlægger udspil om styrket rekruttering af udenlandsk
arbejdskraft«, bm.dk, den 3. oktober 2018).
B) Det er et af de lande, som Danmark - og de øvrige
Schengenlande - har et organiseret og velfungerende samarbejde med,
hvilket måles på, om der er visumfrihed for
besøgende i Schengen fra de pågældende lande.
Disse 59 lande er at finde på EU's oversigt og dækker
lande fra alle steder i verden (»Lists of third countries
whose nationals must be in possession of a visa when crossing the
external borders and of those whose nationals are exempt from that
requirement«, ec.europa.eu).
Ordningen skal være åben, så
længe arbejdsløsheden er under 4,5 pct. og antallet af
tilladelser har været under 12.000 på et år. Hvis
disse grænser nås, lukkes der for nye
arbejdstilladelser. Aftalepartierne kan dog genåbne for
yderligere tilladelser. Opholds- og arbejdstilladelser opnået
efter ordningen kan have en varighed på op til 7
år.
Den foreslåedes ordning er en
tillægsordning til beløbsordningen. Den påvirker
således ikke de eksisterende muligheder for at indhente
international arbejdskraft til Danmark efter den eksisterende
beløbsordning.
2. Udvidelse af fasttrackordningen
I dag findes der en såkaldt
fasttrackordning for internationale medarbejdere. Her har
virksomhederne mulighed for hurtigt og nemt at få
international arbejdskraft til Danmark, fordi medarbejderne kan
begynde at arbejde, mens deres sagsbehandling er i gang. Kravet til
antallet af fuldtidsansatte, som en virksomhed skal have ansat for
at kunne blive certificeret til at benytte fasttrackordningen,
bør nedsættes fra de nuværende mindst 20 til
mindst 5 fuldtidsansatte medarbejdere i Danmark. Dermed får
flere virksomheder adgang til fasttrackordningen, som giver
mulighed for at ansætte international arbejdskraft hurtigt og
fleksibelt.
3. Udvidelse af jobsøgningsopholdet for
udenlandske studerende
For at sikre en bedre overgang til
arbejdsmarkedet for udenlandske studerende skal
jobsøgningsopholdet udvides fra de nuværende 6 til 12
måneder for udenlandske studerende, der har afsluttet en
videregående uddannelse i Danmark. Det betyder, at
udenlandske studerende, der meddeles opholdstilladelse med henblik
på at deltage i og afslutte en videregående uddannelse
eller en ph.d.-uddannelse her i landet, samtidig meddeles
opholdstilladelse med henblik på midlertidigt ophold i 12
måneder med henblik på at søge
beskæftigelse her i landet efter afslutning af
uddannelsen.
4. Bedre
fastholdelse af internationale dimittender
Der skal afsættes 3 mio. kr. i 2022 og
2023 til at øge indsatsen for at fastholde internationale
studerende med særlig fokus på talentrekruttering og
karriereafklaringsforløb.
5. Udvidelse af Startup Denmark
Startup Denmark er en ordning, der giver
udenlandske iværksættere mulighed for at få
opholdstilladelse i Danmark til at oprette og drive en innovativ
vækstvirksomhed. Denne ordning skal styrkes, ved at der
afsættes 1 mio. kr. årligt til en udvidelse af Startup
Denmark-ordningen, så en udenlandsk virksomhedsejer, der
ønsker at åbne en filial i Danmark af en eksisterende
virksomhed, kan søge om opholdstilladelse gennem Startup
Denmark.
Samtidig skal det præciseres i
udlændingeloven, at udlændinge, der allerede har
stiftet en selvstændig succesfuld virksomhed, som bidrager
til dansk erhvervsliv med innovation og udviklingspotentiale,
f.eks. mens udlændingen havde et andet opholdsgrundlag, har
mulighed for at søge om opholdstilladelse gennem Startup
Denmark til at drive virksomheden.
6. Tre
ekstra International Citizen Service-centre
I dag har Danmark fire såkaldte
International Citizen Service-centre (ICS). Disse centre
hjælper udenlandske medarbejdere, som er i Danmark i over 3
måneder, med det relevante papirarbejde fra myndighederne.
Antallet af centre er dog ikke tilstrækkeligt, da servicen
bør være bedre og hurtigere. Derfor skal der etableres
yderligere tre rekrutteringscentre, som gør det lettere og
smidigere for virksomhederne at få adgang til relevant
arbejdskraft. Der afsættes midler til formålet.
7. Forlængelse af opholdsperioden i drifts- og
fodermesterordningen
En fodermester eller driftsleder inden for
landbruget kan i dag få opholds- og arbejdstilladelse i 1, 2
eller 3 år ad gangen. Opholdsperioden skal udvides til 4
år. En udvidelse af opholdsperioden vil bidrage til at skabe
en højere grad af tryghed omkring opholdet i Danmark for
ansatte i landbruget.
8. Forbedring af Working Holiday-ordningen
Den socialdemokratiske regering har valgt at
stramme reglerne i Working Holiday-ordningen. Ændringerne
betyder bl.a., at man har afskaffet muligheden for, at man med en
Working Holiday-tilladelse kan udføre selvstændig
erhvervsvirksomhed. Alle de opstramninger, som den
socialdemokratiske regering har lavet af ordningen, skal
tilbagerulles.
9. Kortere
svartid og ændret proces hos SIRI
Arbejdsprocesserne hos SIRI forsinker i dag
virksomhedernes mulighed for hurtigt at skaffe arbejdskraft. Derfor
skal der i SIRI sikres en gennemsnitlig svartid på bindende
afgørelser af spørgsmål vedrørende
arbejds- og opholdstilladelser på 14 dage. Derudover skal
virksomheder, der er omfattet af overenskomst, anses for at have
sædvanlige løn- og ansættelsesforhold, og derfor
skal SIRI ikke foretage kontrol af løn- og
ansættelsesforholdene på disse virksomheder. Der
afsættes midler til formålet.
10. Fjernelse af bøvlede og unødvendige
krav
Der er en række bøvlede og
unødvendige krav til virksomheder, der gerne vil indhente
international arbejdskraft til Danmark. Disse krav bør
fjernes. Det gælder kravet om, at lønnen til
medarbejdere fra lande uden for EU skal udbetales til en dansk
bankkonto og alene i likvide midler. Dette skal fjernes. Samtidig
skal det såkaldte formodningsafslag i sin nuværende
form afvikles.
Økonomi
Forslagene finansieres i indeværende
år af uforbrugte midler fra § 35 på finansloven. I
årene fremover finansieres de inden for finansloven.
Skriftlig fremsættelse
Troels Lund
Poulsen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
tiltrække kvalificeret international arbejdskraft til Danmark
på rimelige arbejdsvilkår.
(Beslutningsforslag nr. B 83)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.