Fremsat den 2. februar 2022 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om en klimalov 2.0, der sikrer ambitiøse
reduktioner af Danmarks samlede drivhusgasudledning
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2022 at fremsætte et forslag til en
klimalov 2.0, der sikrer, at 70-procentsreduktionsmålet i
klimaloven også inkluderer Danmarks forbrugsopgjorte
udledninger, hvilket vil sige de drivhusgasudledninger, der stammer
fra vores forbrug og afbrænding af biomasse, og som i dag
ikke er omfattet af klimaloven.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 69,
folketingsåret 2020-21. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende Tillæg A, B 69
som fremsat, tillæg B, betænkning over B 69, og
tillæg F, møde 66, kl. 11:39, og møde 123, kl.
10:11.
Klimavidenskaben gør det tydeligt, at
vores handlinger de næste 5-10 år er fuldstændig
afgørende i forhold til at bremse klimakrisen. Klimaloven
fastslår i forlængelse heraf, at Danmark har et
både historisk og moralsk ansvar for at gå forrest i
kampen for at opnå Parisaftalens målsætning om at
tilstræbe at begrænse den globale temperaturstigning
til 1,5 grader celsius.
I juni 2020 vedtog Folketinget en klimalov
(lov nr. 965 af 26. juni 2020), der har det formål, at
Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70
pct. i forhold til niveauet i 1990. Endvidere skal Danmark
være et klimaneutralt samfund i senest 2050 for at sikre, at
Danmark tager ansvar for, at verden lever op til Parisaftalen. Men
i det 70-procentsmål bliver vores forbrug og afbrænding
af biomasse ikke talt med i det danske klimaftryk.
Det skyldes, at klimalovens
opgørelsesmodel alene bygger på UNFCCC's territoriale
beregningsprincip, der ser bort fra de udledninger, som er
forbundet med international transport og forbrugsbaserede
udledninger uden for det enkelte lands grænser. Det giver en
uretfærdig global ansvarsfordeling, hvor lande som Danmark
har flyttet store dele af den mest klimabelastende produktion til
andre lande, men hvor borgernes levevis og dagligdag
oppebæres af en stor import af varer, tjenesteydelser og
biomasse til energiproduktion, som ikke er genstand for en
reduktionsmålsætning. Den danske klimapolitiks fokus
på de territoriale udledninger betyder, at vi ignorerer en
stigende andel af de totale udledninger, som det danske samfund
giver anledning til, og som samtidig belaster andre landes
klimaregnskaber. Bl.a. Energistyrelsen viser, at andelen af vores
klimaaftryk, som ikke tælles med i territorialudledningerne,
er stigende, hvilket vil sige, at 70-procentsreduktionsmålet
vedrører en faldende andel af vores samlede udledninger
(»Global Afrapportering 2021«, Energistyrelsen, side
27).
Ved alene at basere det danske nationale
70-procentsreduktionsmål på territorialprincippet tager
vi altså ikke det fulde ansvar for vores samlede globale
klimabelastning. Additionelle forbrugsbaserede reduktionsmål
vil kunne danne bedre grundlag for og forpligte til at træffe
bedre og mere retvisende politiske beslutninger, der har de
største og mest positive effekter på kampen mod
klimaforandringerne.
Derfor foreslår Frie Grønne, at
Folketinget vedtager en klimalov 2.0, hvor
70-procentsreduktionsmålet ud over UNFCCC's
territorialprincip også omfatter et forbrugsbaseret princip,
der medregner produktion og transport af varer, flyrejser og
tjenesteydelser uden for landets grænser, og at udledninger
fra afbrænding af biomasse ikke opgøres som CO2-neutrale, men i stedet registreres i et
regnskab, der kan supplere UNFCCC-opgørelserne. Med en
klimalov 2.0 tilføjes således en ekstra søjle
til den gældende klimalov. Beslutningsforslaget
vedrører altså kun tilføjelsen i søjle 2
i tabellen nedenfor, mens søjle 1 udgøres af den
gældende klimalov. Søjle 2 skal forhandles som
tillæg uden at genåbne forhandlingerne om søjle
1.
Søjle 1:
Gældende klimalov (territorialprincip) | Søjle 2:
Klimalov 2.0 (forbrugsprincip): | Udledninger inkluderet i
klimaregnskabet: - National produktion - National transport | Udledning inkluderet i
klimaregnskabet: - National produktion - National transport Tilføjelser: - Produktion af varer og tjenesteydelser uden for
Danmark, der er forbrugt i Danmark - Transport af varer til Danmark - Flyrejser til og fra Danmark - Afbrænding af biomasse |
|
At opgøre de danske
drivhusgasudledninger på denne måde er i udgangspunktet
mere kompliceret end de opgørelsesmetoder, der kun
måler efter territorialprincippet. Men der er allerede
udviklet metoder, som kan medregne forbrugsprincippet kaldet
»environmentally extended input-output modelling«.
Metoden består kort fortalt i at kortlægge
nationaløkonomiske data for handel og transport mellem
forskellige sektorer internt og på tværs af lande.
Disse data kobles med tal for drivhusgasudledninger pr. produceret
enhed fra forskellige sektorer i hvert enkelt land i verden.
Anvendes input-output modelling på den danske økonomi,
kan drivhusgasudledninger for hvert produktionsled af de produkter,
der forbruges i Danmark, kortlægges og dermed medregnes i det
danske nationale klimaregnskab.
Forskere fra Klima- og Omstillingsrådet
(KOR) har i en rapport fra 2019 anvendt input-output modelling
på den danske økonomi (»Outsourcing og
omstilling: de danske drivhusgasudledninger genfortolket«,
Samfundsøkonomen 2019, nr. 4, side 15-24). KOR's rapport
giver et tydeligt billede af, hvor stor forskel der er på, om
forbrugsprincippet medtages i opgørelsen i Danmarks globale
klimaftryk, eller om det som med den nuværende tilgang alene
baseres på territorialprincippet. Beregnet ud fra det
UNFCCC-beregnede territorialprincip lå Danmarks udledninger i
1995 på 15 t CO2-ækvivalent pr. person og i 2015
på ca. 8 t CO2-ækvivalent pr. person
ifølge KOR's oplæg fra den 14. maj 2020 om
»Danmarks indsats for at håndtere klimakrisen -
erfaringer og udfordringer«. Ifølge Eurostat var de
danske CO2e-udledninger pr. person i
2019 ca. 8 t pr. person (»Fakta om Danmarks udledning af
drivhusgasser samt energiforbrug (opdateret)«, Henrik Molsted
Wanscher, Danmarks Statistik, den 19. oktober 2021).
Hvis man derimod beregner det efter et
forbrugsprincip, var Danmarks drivhusgasudledning i 1995 19 t
CO2-ækvivalent pr. person, jf.
KOR's oplæg som omtalt ovenfor, og i 2019 ca. 11 t CO2-ækvivalent pr. person
(»Global Afrapportering 2021«, Energistyrelsen, side
27). Det er imidlertid et tal, som der er betydelig usikkerhed om,
og som svinger meget afhængigt af regnemetode og datakilder.
Således opgør CONCITO det forbrugsbaserede aftryk pr.
indbygger i Danmark til at være mellem 17 og 19 t CO2e (»Hvad kan man selv gøre?
«, Klimaambassaden, CONCITO), hvilket må siges at
være væsentligt højere end Energistyrelsens
(»Global Afrapportering 2021«, Energistyrelsen, side
37).
Ligeledes kan de udledninger, der stammer fra
afbrænding af biomasse, der indgår i energiforsyningen
til den danske økonomi, også opgøres ved
hjælp af solide metoder, som allerede er tilgængelige.
Men i den opgørelsesmetode, som anvendes til at monitorere
klimalovens 70-procentsreduktionsmål, bliver afbrænding
af biomasse opgjort som en CO2-neutral energikilde, på trods af
at både Energistyrelsen, Klimarådet og flere
internationale aktører har peget på, at
energiproduktionen fra biomasse ikke er klimaneutral, da der kan
gå flere årtier, fra biomassen afbrændes, indtil
det resulterende CO2-tab er
genvundet. I den nyeste globale afrapportering fra 2021 skriver
Energistyrelsen, at et større forbrug af biomasse alt andet
lige vil øge risikoen for en negativ global klimaeffekt
(»Global Afrapportering 2021«, Energistyrelsen).
Desuden bidrager skovfældning til produktion af biomasse til
tab af biodiversitet. Ifølge Danmarks Statistik blev der
udledt 19 mio. t CO2-ækvivalent fra afbrænding af
biomasse i 2018 (»Mere CO2 fra afbrænding af
biomasse« - Emissionsregnskab 2018, Nyt fra Danmarks
Statistik, nr. 351, den 24. september 2019), som, hvis det blev
talt med i klimaregnskabet, ville udgøre knap 40 pct. af
Danmarks samlede CO2-ækvivalente udledninger som
opgjort efter territorialprincippet, jf. KOR's rapport som
nævnt ovenfor. Vigtigheden af at udfase biomasse er
efterhånden bredt anerkendt og deles af aktører fra
NOAH, over Rådet for Grøn Omstilling til Forest
Defenders Alliance. Efter forslagsstillernes bedste overbevisning
er det derfor nødvendigt, at udfasningen konkretiseres, og
at der sættes ambitiøse mål herfor.
De forbrugsbaserede udledninger og udledninger
fra afbrænding af biomasse skal ikke inkorporeres i det
officielle UNFCCC- og EU-regnskab. Vi skal i stedet udvikle et
supplerende regnskab, der gør os i stand til at
opsætte reduktionsmål for også denne
klimabelastning.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
klimalov 2.0, der sikrer ambitiøse reduktioner af Danmarks
samlede drivhusgasudledning.
(Beslutningsforslag nr. B 81)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.