Fremsat den 2. februar 2022 af Sikandar Siddique (FG),
Uffe Elbæk (FG) og Susanne Zimmer (FG)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af parcelhusreglen ved salg af
bolig
Folketinget pålægger regeringen i
folketingsåret 2022-23 at fremsætte lovforslag om at
afskaffe parcelhusreglen og i den sammenhæng kigge
nærmere på reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven,
så det sikres, at avancer i forbindelse med ejendomssalg
beskattes progressivt, og at reglerne om udregning af den
skattepligtige avance tager højde for bl.a. inflation og
løbende klima- og miljøvenlige forbedringer.
Bemærkninger til forslaget
Frie Grønne ønsker at afskaffe
parcelhusreglen i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, der er
årsag til, at langt de fleste private bolighandler
(både helårs- og fritidsboliger) i dag er
skattefri.
Ifølge reglen er fortjeneste ved
boligsalg som hovedregel skattefri, hvis man har boet i boligen
hele eller dele af den periode, man har ejet den.
I forlængelse af en afskaffelse af
parcelhusreglen mener Frie Grønne samtidig, at der
bør kigges nærmere på de nuværende regler
i ejendomsavancebeskatningsloven, således at avancen
beskattes mere progressivt end tilfældet med de
nuværende regler, hvor avancen beskattes som kapitalindkomst.
Endvidere mener Frie Grønne, at det skal undersøges
og drøftes, hvordan vi kan sikre en mere
hensigtsmæssig beregningsmodel af den skattepligtige avance.
I denne sammenhæng mener Frie Grønne, at der bl.a.
bør indføres regler om fradrag af løbende
udgifter til klima- og miljøvenligt vedligehold og
forbedringer og regler for regulering af inflation, og at
muligheden for fradrag af betalt ejendomsværdiskat og en
minimumsgrænse for et skattefrit beløb, der kan
modvirke en hæmning af mobiliteten for ganske almindelige
familier, drøftes.
Beslutningsforslaget fastlægger
således ikke, hvor minimumsgrænsen for et skattefrit
beløb skal ligge, men forslagsstillerne lægger op til,
at dette - sammen med andre relevante forhold - drøftes i
forbindelse med de politiske forhandlinger.
Endvidere fastlægger
beslutningsforslaget ikke, hvordan den progressive beskatning
præcis skal indrettes. I stedet foreslår
forslagsstillerne, at der nedsættes en arbejdsgruppe under
Skatteministeriet, der hurtigst muligt skal se på, hvordan
der bedst og mest hensigtsmæssigt kan indføres en
progressiv beskatning af ejendomsavancer, og undersøge nye
beregningsmodeller af den skattepligtige avance, således at
disse ændringer kan træde i kraft i forbindelse med
afskaffelsen af parcelhusreglen.
Boligmarkedet
er en ulighedsgenerator
I Danmark har der i de senere år
været markante stigninger i boligpriserne, som har
været uforholdsmæssig høje i forhold til de
generelle stigninger i samfundet i lønninger og priser.
Boligmarkedet er derfor blevet en af de største drivkrafter
bag en accelererende ulighed, og det har fået direktør
i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Lars Andersen, til
at kalde netop boligmarkedet en »ulighedsgenerator«
(»Boligmarkedet skaber kløfter. Det er en
ulighedsgenerator«, debatindlæg af Lars Andersen og
Sune Caspersen, Politiken, den 2. maj 2021). Det er en
ulighedsgenerator, der ifølge lektor i økonomi ved
CBS Birthe Larsen skaber større ulighed mellem både
ejere og lejere, land og by og sidst, men ikke mindst, mellem
generationerne (»Er vi nogle, der er for heldige på
boligmarkedet? Der kommer en god løsning i 2024«,
Kristine Korsgaard, altinget.dk, den 22. april 2021). Ved udgangen
af 2020 havde hver husejer i Danmark i gennemsnit en friværdi
på 1 mio. kr., men spændet gik fra 200.000 kr. på
Lolland til 6,7 mio. kr. på Frederiksberg, hvilket
understreger, hvordan boligmarkedet graver ulighedskløften
mellem land og by større og større. I
København, som er topscorer i stigning i boligpriser, er
priserne steget med 59 pct. ud over inflationen. På Lolland
og i Mariagerfjord er de faldet med 30 pct. (»Er vi nogle,
der er for heldige på boligmarkedet? Der kommer en god
løsning i 2024«, Kristine Korsgaard, altinget.dk, den
22. april 2021).
Forslagsstillerne mener, at den voldsomt
accelererende ulighed, som boligmarkedet skaber, skal bremses. En
afskaffelse af parcelhusreglen er et skridt i den rigtige retning,
da afskaffelsen vil betyde, at boligejere ved vedtagelsen af dette
forslag vil være underlagt den ejendomsavancebeskatning, der
allerede eksisterer i dansk lovgivning. Ingen boligejere vil
således kunne tjene millioner på deres salg af bolig,
uden at det beskattes. Med afskaffelsen vil en avance i forbindelse
med et boligsalg være skattepligtig, mens et tab fortsat vil
være fradragsberettiget. Det foreslås, at
ejendomsavancebeskatningen tager udgangspunkt i den oprindelige
anskaffelsessum.
Indførelse af en progressiv beskatning og
ændring af reglerne i
ejendomsavancebeskatningsloven
I forbindelse med en afskaffelse af
parcelhusreglen foreslår forslagsstillerne som nævnt
endvidere, at der kigges nærmere på reglerne i
ejendomsavancebeskatningsloven, således at gevinster
beskattes progressivt, og således at reglerne for udregning
af den skattepligtige avance ændres, så de tager
højde for væsentlige forhold som bl.a. løbende
klimaforbedringer af boligen.
Danmark har brug for et langt mere
retfærdigt og mindre ulighedsskabende boligskattesystem, og
med vedtagelse af dette beslutningsforslag vil Danmark gå et
skridt i den rigtige retning.
Skriftlig fremsættelse
Sikandar Siddique
(FG):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af parcelhusreglen ved salg af bolig.
(Beslutningsforslag nr. B 80)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.